Kirjaudu sisään

View Full Version : Mistä hyvä/järkihintainen 24/12 alennin


ukkonen7
31.08.2015, 06:25
Viairin kompuralle pitäisi alenninta laittaa ja netistä semmoista selailin ja tarjontaa jos jonkinmoista, minkälaista porukkaa mikä olisi osoittautunut hyväksi käyttää ja kuinka iso ampeerinen pitäisi olla?? laitan kompuran koon/tiedon kunhan muista mikä se oli.

LaaLaa
31.08.2015, 18:59
Se Viair on 400H ja max. ampeerit 32A
http://www.viaircorp.com/400H.html#tabs-1

Viipo
01.09.2015, 17:44
Piiparihan se on nyt noita 100A alentimia tuotekehittäny ja koittanu kaupata.
Tällä hetkellä vaan hiipinällä menossa...

ukkonen7
01.09.2015, 19:10
Piiparihan se on nyt noita 100A alentimia tuotekehittäny ja koittanu kaupata.
Tällä hetkellä vaan hiipinällä menossa...

Kiitos tiedosta, täytyy ottaa häneen yhteyttä. ainakin amppeerit
pitäis piisata.

Mika_T
01.09.2015, 19:20
Paljonkohan tuossa piiparin mallissa on lähtöjännite?

Sais olla ~14V niin onnistus ladata vaikka 12V akkua ilman erillistä 12V laturia koneen kyljessä.

-Stedt-
01.09.2015, 19:33
Paljonkohan tuossa piiparin mallissa on lähtöjännite?

Sais olla ~14V niin onnistus ladata vaikka 12V akkua ilman erillistä 12V laturia koneen kyljessä.
Minun mielestä oli suunniteltu just tällaseenkin käyttöön...

Viipo
01.09.2015, 21:36
Joo, lopullisessa mallissa on jännite 14.4V ja "takaisinkytkennän esto" eli ei syötä 12v järjestelmästä jännitettä takaisinpäin 24v puolelle, niinku noi kiinalaiset versiot tekee. Hyötysuhde huiteli jossain 95% nurkilla, ilman tota takasinkytkennän estoa se kai ois ollu joku 99% hyötysuhteella... En muista nyt kaikkia speksejä.
Mut joo, setelirahaa siitä tietty joutuu maksamaan.

Jari
01.09.2015, 22:47
Joo, lopullisessa mallissa on jännite 14.4V ja "takaisinkytkennän esto" eli ei syötä 12v järjestelmästä jännitettä takaisinpäin 24v puolelle, niinku noi kiinalaiset versiot tekee. Hyötysuhde huiteli jossain 95% nurkilla, ilman tota takasinkytkennän estoa se kai ois ollu joku 99% hyötysuhteella... En muista nyt kaikkia speksejä.
Mut joo, setelirahaa siitä tietty joutuu maksamaan.

tälläsen protohan meillä oli discomäyriksessä silloin mudventuresilla.

upi_268
03.09.2015, 20:46
Onko minkalaisia kokemuksia tuosta vehkeestä?Hintakin kiinostaa?

Rak
03.09.2015, 21:28
Sellaisiakin kamppeita on olemassa jotka tasaa latausta akkujen välillä jolloin voit ottaa suoraan akusta 12v.

Eivät toki ole ilmaisia.
Ajoneuvossa törmäsin sellaiseen ja silloin löysin googlellakin, hetki sitten kokeilin mutta ei enää tärpännyt. Veneisiin taisi kikkare liittyä.

Jari
03.09.2015, 21:43
Onko minkalaisia kokemuksia tuosta vehkeestä?Hintakin kiinostaa?

kehittäjä, ja tuote vastaava on vielä tällähetkellä suorittamassa intensiivi tutkimuksia itänaaourin lähialuevuoristossa, saapunee vastaamaan kysymyksiin noin ensi maanantaina?

-J

ukkonen7
03.09.2015, 21:43
Kuinkas semmoinen teoriassa toimisi että kummastakin akusta ottaisi johdoilla 12v ja yhdistäisi ne ja mahdollisesti diodit välissä, ottaako virran tasaisesti rikkomatta akkuja?

JiiPee
04.09.2015, 17:39
Kuinkas semmoinen teoriassa toimisi että kummastakin akusta ottaisi johdoilla 12v ja yhdistäisi ne ja mahdollisesti diodit välissä, ottaako virran tasaisesti rikkomatta akkuja?

Tarkoitatko, että kaksi sarjaan kytkettyä 12V akkua kytkettäisiin samaan aikaan myös rinnakkain?

ukkonen7
04.09.2015, 19:48
Tarkoitatko, että kaksi sarjaan kytkettyä 12V akkua kytkettäisiin samaan aikaan myös rinnakkain?


Jotain semmoista

SERMAX
04.09.2015, 20:09
Kuinkas semmoinen teoriassa toimisi että kummastakin akusta ottaisi johdoilla 12v ja yhdistäisi ne ja mahdollisesti diodit välissä, ottaako virran tasaisesti rikkomatta akkuja?

Meleko temppu....mäkkaiverilta tuoki onnistus...tuskin muuten.....

pee
04.09.2015, 21:17
Metka ajatus.

Hiukan käänteisesti, mutta yhtä pelottomasti ajattelin että sarjaan kytkettyjä akkuja voi ladata kahdella 12 Volttisella C Tekillä yhtaikaa purkamatta sarjaankytkentää. Eli ikäänkuin rinnan.

Arvannette mitä kävi.

:D

Viipo
04.09.2015, 21:37
Metka ajatus.

Hiukan käänteisesti, mutta yhtä pelottomasti ajattelin että sarjaan kytkettyjä akkuja voi ladata kahdella 12 Volttisella C Tekillä yhtaikaa purkamatta sarjaankytkentää. Eli ikäänkuin rinnan.

Arvannette mitä kävi.

:D

Jaa, no mulla ainakin kävi niin, et akut lataantuivat ihan normaalisti. Ei ongelmaa.

ukkonen7
04.09.2015, 21:38
Metka ajatus.

Hiukan käänteisesti, mutta yhtä pelottomasti ajattelin että sarjaan kytkettyjä akkuja voi ladata kahdella 12 Volttisella C Tekillä yhtaikaa purkamatta sarjaankytkentää. Eli ikäänkuin rinnan.

Arvannette mitä kävi.

:D

No ei vissiin kovin mukavasti, firman hinuriin tehtiin joskus päävirta katkaisi vaihtoa ja ynm. huoltoa ja en nyt päätäni vadille laita mutta jotenkin sen tyyppiset oli siinä se 12v ulos otto tai vai ryöstö toisesta. Täytynee varmistaa

hattuvesku
05.09.2015, 07:42
Voishan siihe vaihtaa koko moottorin, jonku verran joutus sorvaa ja sihtailee. Tai sitte kytkis 12v moottorin perään 24v moottorin jollain sakara kytkimellä. 12v pyöris vaan sokeena välissä ilman hiiliä.

pee
05.09.2015, 08:11
Jaa, no mulla ainakin kävi niin, et akut lataantuivat ihan normaalisti. Ei ongelmaa.


Jep.

Hyvin toimii.

Uazmies
05.09.2015, 09:30
http://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-Orion-DC-DC-converters-not-isolated-2412-70A-EN-NL-FR-DE-IT-PT-ES.pdf

...reissubussissa ruokkimassa 12v laitteita ja lataamassa 12v hupiakkua ja kyllä oli kaikin puolin toimiva laite.

piipari
06.09.2015, 16:46
Joo kyllähän se alentimen "finaali"versio on olemassa jo. Viipolla sellanen testissäkin jo, liekkö edes kytkeny vielä? :) Ongelma markkinoille saattamisessa on, ettei kukaan suomessa uskalla vastata kysymykseen, mitä direktiivejä sen tulee täyttää että voi laittaa CE-merkinnän. Pompottelivat minuu tukesin, elykeskuksen ja trafin välillä ja kehottivat kyselemään aina seuraavalta taholta niin meni mielenkiinto selvittää koko asiaa. Jos noita möis "ei ammattimaisena toimintana" niin ei tarviis CE-merkintää ollenkaan.

Tämän kehityshän lähti liikkeelle siitä, kun BJ:ssä oleva kaupallinen alennin hajosi ja alkoi syöttää 12V järjestelmään 24V. Senhän tietää mitä 12V vehkeet tykkää lievästä ylijännitteestä....

Meidän alennin on hakkuritekniikalla toteutettu 100A jatkuvaa ja 14,4V antava, nimenomaan akun kanssa käytettäväksi tarkotettu. Voi sitä ilman akkuakin käytellä, on testattu syöttää suoraan se 100A vaikeaankin kuormaan. Hyötysuhde on tosiaan kaupallisia tuotteita huonompi, koska tästä löytyy suojauksia ja virtaa ei kulje väärään suuntaan. Normaali kaupallinen tuote syöttää 12V järjestelmän akusta alentimen läpi 24V järjestelmää. Alentimesta löytyy ylivirtasuojaus, ylilämpösuojaus, syöttävän puolen yli- ja alijännite ja lähtöpuolen ylijännitesuojaus. Suojaukset on toteutettu niin, että vaikka itse alennin hajoaisi, se ei syötä mitään outoja jännitteitä, kuten 24V lähtöön. Tulee monesti aika kalliiks uusia amatööriradiot, rammarit, läppärin laturit jne.

Rippeliä meidän laitteessa on n. 4x vähemmän kuin 100A kiinalaisessa alentimessa. Antaa käytännössä huomattavasti vähemmän häiriöö esim. LA-liikenteeseen.

Ja se hinta...No sitä nyt ei oo tarkkaan määritelty ku ei oo saatu myyntilupaakaan, mutta alle 300e se ei lähde. Näillä ei mitään julmettua bisnestä tehdä eikä varmaan saada edes kehitystyöhön meneviä kuluja tällä menolla koskaan katettua. Käytännössä jossain 300-400e luokassa se pyörii. Lähes sama hinta, kuin kiinalainen 100A alennin, jota ei pysty käyttämään edes akun lataukseen. Jos tällasen haluaa niin saapi laitella vaikka privaa, kyllä niitä voidaan myydä ilman CE-merkintääkin pieniä määriä.

Vielä sen verran, että näähän on aitoja Made in Finland -tuotteita. Ainoastaan piirilevyt teetätetään kiinassa, mutta kasaaminen tapahtuu käsityönä ihan tässä kotosuomessa. Paskojen osien käyttöä on yritetty minimoida, esim. kunnolliset kondensaattorit pelkästään maksaa ison tukun setelirahaa tähän. Kannattaa tukea Suomalaista. ;)

Myös 5A 5V antava ihanan pienikokonen hakkurialennin on tehtailtu, kun tuntuu nykysin joka vehje ottavan virtansa usbilla. Intercomisysteemi meluisiin autoihin on myös näppärä ja tarkoitus ois että siihen saa ~minkä vaan langallisen tai langattoman headsetin ja yhistettyä sen LA-puhelimeen.

JiiPee
06.09.2015, 18:40
Myös 5A 5V antava ihanan pienikokonen hakkurialennin on tehtailtu, kun tuntuu nykysin joka vehje ottavan virtansa usbilla.

Kun ehdit, niin kerro lisää tästä. Inputti 12V vai 24V ja minkälaisella hyötysuhteella?

Nikuzai
06.09.2015, 19:20
Intercomisysteemi meluisiin autoihin on myös näppärä ja tarkoitus ois että siihen saa ~minkä vaan langallisen tai langattoman headsetin ja yhistettyä sen LA-puhelimeen.



Mikäli oikein ymmärsin mistä kyse
niin cdon;illa on myynnissä kurkkumikkiä alk 4,95 paskahan se varmasti on, mutta ketuttaa 99% vähemmän kuin halvin kunnollisempi alk 100e? tiputtaa suohon ja ajaa yli

piipari
06.09.2015, 19:22
Kun ehdit, niin kerro lisää tästä. Inputti 12V vai 24V ja minkälaisella hyötysuhteella?

Inputtiin 6 ja 42V väliltä. Hyötysuhdetta ei voi nyt muistaa kun siitäkin on aikaa kun tuota testailtiin. Sen verran hyvä se on kuitenkin, että erillistä jäähytyssiiliä ei tarvia. Käytännössä >90% koko kuormitusalueella. Pienillä virroilla huonompi, suurilla parempi. Kotelo on ihanan järeä alumiininen, offroad-käyttöä ajatellen.

Mahtavia kuvia mahtavalla pokkarilla pimeässä...
5V alennin BJ:n kojelaudalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5040&pictureid=181144

12V alentimen kasaamaton kotelo. Se ainua kasassa oleva tuolla kotelolla varustettu alennin on nyt Viipolla. :P
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5040&pictureid=181143

Viipo
06.09.2015, 19:51
Viipolla sellanen testissäkin jo, liekkö edes kytkeny vielä?

Nyt kun tulit maininneeksi, niin aamulla se haki volvosta omaa paikkaansa:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=195&pictureid=181148

Ainakin Laa-puhelin toimi sillä ihan kivasti. Akkua en vielä kytkeny jatkoksi, kun sen sijoituskohta on vielä vähä mietinnässä.

Jari
28.09.2015, 21:15
mulle yks 5v ulos DC ja intercom

ukkonen7
29.09.2015, 06:10
Risut ja ruusut. laite ollut nyt viikon kiinni ja toimii aivan mahtavasti mutta kerrotaan lisää kun reilusti reissu kuormitetaan, sekin vielä aivan uskomatonta kuinka pieni tuo alennin on. Iso kiitos pohjoiseen päin. Siis ei risuja mutta ruusuja kyllä

Rak
29.09.2015, 07:24
Intercomisysteemi meluisiin autoihin on myös näppärä ja tarkoitus ois että siihen saa ~minkä vaan langallisen tai langattoman headsetin ja yhistettyä sen LA-puhelimeen.


La:n ollessa dinosaurusten ja kivikauden väliseltä ajalta ;) niin vhf yhteensopivuuden tarve kannattaa varmaan pohtia myös, jos siinä eroa on.