PDA

View Full Version : Vinssin vapautin sähköllä??


VOLIATTI
24.08.2015, 22:31
Onko kukaan koskaan rakentanut sähkösolenoidia tai sammutisolkkua/ startinbediksiä mihinkään vivuston liikutus juttuihin, tarvis liikuttaa mekaanisen vinssin vapautinta ja paineilma ei tule kysymykseen koska sille ei muuten ole tarvetta, liikevara on noin 1-2 cm,
Itse mietin että laittais sammutin solenoidin, kokemuksia erillaisista kokoonpanoista??

Automa
25.08.2015, 12:51
Omaan vinssiin olen miettinyt laittavani lineaarimoottorin.
Homma vasta mietintä asteella, ei vielä kummempia suunnitelmia.

http://robomaa.fi/index.php?route=product/product&path=16_115&product_id=1504

hutikka
25.08.2015, 13:17
vaijerilla hytistä ja jousella takas?

Automa
25.08.2015, 13:20
vaijerilla hytistä ja jousella takas?

Tuo ehkä helpoin, varmatoimisin ja halvin.
Sähköalan ihmisenä vaan haluan kaiken tehdä mahollisimman hankalasti...

VOLIATTI
25.08.2015, 18:02
Liian vanhanaikainen ratkasu 60 luvun autoon:D

QUOTE=hutikka;1245565]vaijerilla hytistä ja jousella takas?[/QUOTE]

G280E
25.08.2015, 18:33
Omaan vinssiin olen miettinyt laittavani lineaarimoottorin.
Homma vasta mietintä asteella, ei vielä kummempia suunnitelmia.

http://robomaa.fi/index.php?route=product/product&path=16_115&product_id=1504

varmaan lineaarista karamoottoria tarkoitat?
Ääni tälle keksinnölle+langattomat kaukosäätövermeet siihen.työntö/vetovoima luokkaa 70-90 kg..on varmasti erilaisia.
karamoottoreilla vois hoidella auton automatiikkaa melko pitkälle.sellainen kaukosäädin jossa on paikkoja usealle karamoottorille.
on hinnat tulleet alas aika hurjasti.kolmisen vuotta sitten sellanen paketti yhdellä moottorilla maksoi pikkasen vajaa tonnin,nyt nelisen sataa.
Jos ei voimaa tarvita ihan mahdottomia,ja liikerata on noin pieni,ni sillon vois tietty ajatella sähkösolenoidia jossa on pitojännitekäämitys.

VOLIATTI
25.08.2015, 19:49
Tämä on käyny mielessä

VOLIATTI
25.08.2015, 19:51
http://www.adita.fi/tuoteluettelo/index.html

VOLIATTI
25.08.2015, 20:22
Tai tällästä.PYSÄYTINSOLENOIDI 12V - 2-napaa, iskunpituus 25,4mm, vetovoima 44N /pitovoima 107N, 1/4-28 sisäkierre, vetovirta 30A, pitovirta 0,7A - 1502-12C

Automa
26.08.2015, 12:50
varmaan lineaarista karamoottoria tarkoitat?
Ääni tälle keksinnölle+langattomat kaukosäätövermeet siihen.työntö/vetovoima luokkaa 70-90 kg..on varmasti erilaisia.
karamoottoreilla vois hoidella auton automatiikkaa melko pitkälle.sellainen kaukosäädin jossa on paikkoja usealle karamoottorille.
on hinnat tulleet alas aika hurjasti.kolmisen vuotta sitten sellanen paketti yhdellä moottorilla maksoi pikkasen vajaa tonnin,nyt nelisen sataa.
Jos ei voimaa tarvita ihan mahdottomia,ja liikerata on noin pieni,ni sillon vois tietty ajatella sähkösolenoidia jossa on pitojännitekäämitys.

Langatonta ohjausta en välttämättä tarvitse, kunhan vapautuksen/lukituksen saisi hoidettua sisältä käsin. Lähes joka kerta munia myöten suossa kahlanneena, autoon päästyään muistan, että vinssi vapautus jäi auki.

Tällä hetkellä olen kallistunut kuitenkin vaijeri versioon, varmatoiminen ja halpa. Totuushan on, että hienot systeemit (sähkömiehen itselleen turaamat tekeleet) ei toimi silloin kun niitä tarvitaan.

Rak
26.08.2015, 15:03
Alipainekalvohässäkkä tojotan nelivedon kytkennästä?

Alipainetta luulis löytyvän kohtuu monesta autosta.

Fruehauf-CJ
26.08.2015, 15:58
Alipainetta luulis löytyvän kohtuu monesta autosta.

Kuskista?
http://3.bp.blogspot.com/-fZ_rKw-8_PA/Ttqca35z-fI/AAAAAAAAU7U/yT7IOKkAuQE/s1600/U+Suck++19.jpg

:D

G280E
26.08.2015, 16:38
Tai tällästä.PYSÄYTINSOLENOIDI 12V - 2-napaa, iskunpituus 25,4mm, vetovoima 44N /pitovoima 107N, 1/4-28 sisäkierre, vetovirta 30A, pitovirta 0,7A - 1502-12C

Sama mitä tarkoitin.esim JCB:n kaivinkoneissa käytetään.virrattomana on pysäytys päällä,kun virrat laitetaan päälle ja käännetään avain starttaus asentoon,laukaisee solenoidin isolla virralla ja sammutin menee pois päältä,kun kone käynnistyy ja löysäät avaimen normi virtapäällä asentoon,jää pitokäämi pitämään sammuttimen pois päältä pienellä virralla.
vois toimia.

GaryRock
26.08.2015, 20:03
44N vaikuttaa aika vähältä. Ainakin omassa kiinalaisessa saa välillä käyttää kunnolla voimaa.

Nikuzai
26.08.2015, 21:17
44N vaikuttaa aika vähältä. Ainakin omassa kiinalaisessa saa välillä käyttää kunnolla voimaa.


Monta kiloa toi 44N;nää sit on kalavaa´llahan sais sit mitattua riittääkö se

GaryRock
26.08.2015, 21:51
Monta kiloa toi 44N;nää sit on kalavaa´llahan sais sit mitattua riittääkö se

noin 4,4+kg

Mutis
26.08.2015, 21:55
Monta kiloa toi 44N;nää sit on kalavaa´llahan sais sit mitattua riittääkö se
Pyöreesti 4,4 kiloa. Bluevan mittaili oman vinssinsä vapauttimen vaativan n.10kg. Oli projekti osioon laittanut päivitystäkin paineilmavapauttimesta.

G280E
26.08.2015, 22:02
Pyöreesti 4,4 kiloa. Bluevan mittaili oman vinssinsä vapauttimen vaativan n.10kg. Oli projekti osioon laittanut päivitystäkin paineilmavapauttimesta.


jep,on se liian vähä..en huomannu katsoo tuota speksipuolta tarkemmin..sähköllä solenoidityyppisenä voi olla vaikee löytää tarpeeksi riskiä palikkaa kohtuuhintaan..

VOLIATTI
27.08.2015, 17:11
Aditalta löytyy vähän yli 11 kiloon vetävä ja se riittää ainakin tossa volvon orkkis mekaanisessa, kalapuntarilla mittailin, toi lineaarimoottorit on käyny mielessä en vaan keksi mistä löytyis noin 2,5 cm iskulla, taidan laitella aditan romppeita kiinni kun saan sieltä hyvät alet.

alfred_j_kwak
28.08.2015, 19:33
Paineilman etu lineaarimoottoriin verrattuna on jousto. Lineaarimoottori pahoittaa mielensä, jos ei pääse liikkumaan haluamaansa määrää - moottori palaa tai vaihteistosta lähtee hampaita. Kerran yhden mallin avasin ja siellä oli metallinen matoruuvi moottorin akselilla, mutta muut rattaat muovia. Oli syönyt matoruuvi siistin kolon itselleen kun liike tökkäsi kesken kaiken. (Kuvan ruuvi ei liity tapaukseen...)

G280E
29.08.2015, 09:14
Paineilman etu lineaarimoottoriin verrattuna on jousto. Lineaarimoottori pahoittaa mielensä, jos ei pääse liikkumaan haluamaansa määrää - moottori palaa tai vaihteistosta lähtee hampaita. Kerran yhden mallin avasin ja siellä oli metallinen matoruuvi moottorin akselilla, mutta muut rattaat muovia. Oli syönyt matoruuvi siistin kolon itselleen kun liike tökkäsi kesken kaiken. (Kuvan ruuvi ei liity tapaukseen...)

tämä on ihan totta..ajatuksissa mietinkin itse(jos tarvitsisin)rakentavani moottorin eteen tai taakse jousikuorma sovelluksen.tai tälle tarviis tehdä mahdolliseksi käyttää koko liikerata hyväksi,mut kuitenkin tarvitsisi jousikuorman toimiakseen...

Teitto
05.09.2016, 15:18
Itselle rakensin kokeeksi Hjiin lukko akseliin lukon liikkeen lineaari moottorilla. Juurikin jousi kuormalla joutui sen toteuttamaan kun ei sopivaa iskua siihen löytynyt. Tuntuisi toimivan ainakin vielä. Saa nähä kun kunnolla muta mömmössä kylvettää. Moottori ja jousi kuormitin on koteloitu kylläkin akselin kylkeen. Ebayssa olivat kohtuu edullisia, tarkemmin jos tönkäisi ebayta nii voisi löytyä lyhemmällä iskullakin olevia :)