View Full Version : Land Rover 1963 "Carmichael"
Land Rover 1963 "Carmichael"
Pitkäaikainen haave omistaa vanha Land rover pickup tuli toteutettua. Tänne foorumille on hyvä kirjoitella päiväkirjaa autosta ja mahdollisista kunnostuksista.
Autosta ei ole tarkoitus tehdä mitään offihirmua vaan ajella lähinnä kesäisin vähän kylillä ja mahdollisesti joskus jopa hiekkatiellä. Ulkonäkö jäänee pitkälti tuollaiseksi. Jaa että miksi en sitten kirjoittele roverpalstalle? Ei tunnu pääsevän millään sähköpostiosoitteella rekisteröitymään.
Auto on alunperin Carmichael koritehtaan varustelema paloauto. Palovarustuksesta ei tosin enään ole muuta kun nippu kytkimiä ja hienosti patinoitunut väri.
Mallina siis S2A 109 pickup, väkevällä 2.25l bensakoneella .
Mittarissa 47298km, mahdollisesti jopa vielä ensimmäisellä kierroksella, mittari menee 100k ympäri.
Auto käy ja kukkuu, ja myös pysähtyy.
Plussana myös:
Uskomaton patina!
Aika täydellinen
Ei juurikaan ruostetta
Puutteita:
Kaikki hytin tiivisteet loppu
Tuulilasin pesurisäiliö jäätynyt halki
Ruosteen alkuja siellä täällä
Bensamittari ei toimi, heilahtaa avainta vääntäessä.
Renkaat todella vanhat
Vasen etunapa? vuotaa oljyä jonkun verran renkaan sisäpinnalle
Lämppärin tuuletin ei pyöri, nappi rikki? Lämppäri lämpiää kuitenkin.
Auto:
http://s5.postimg.org/53a1662k7/IMG_2756_Medium.jpg
Tähän mennessä tapahtunutta:
Takarungon puskuripala vaihdettu edellisen omistajan toimesta.
Öljynvaihto koneeseen, jarrunesteet ja jarrujen herkistelyä edellisen omistajan toimesta. Alunperin tämä oli tarkoitus ostaa katsastettuna.
9.8.2015 Auton osto.
Kiristelty ruuveja, pultteja ja muita nippeleitä. Tippakannulla öljyä sinne ja tänne. Yleistä ihmettelyä ja tutkimista mitä oikein tuli ostettua...
15.8.2015 Jäähdytinnesteet
16.8.2015 Hankittu vararengas-setti
17.8.2015 Tilattu iso nippu pikkuosaa LRseries.com
22.8.2015 Öljynvaihto takaperä
9.9.2015 Sytytyskaapelit ja pyörän kansi
9.9.2015 Öljynvaihto Nelivetolaatikko
9.9.2015 Öljynvaihto Vaihdelaatikko
x.9.2015 Takaiskarit vaihdettu uusiin
x.9.2015 Nelivedon nupit ja peltilätkä, muita ruuveja/pultteja.
x.9.2015 Vasen takajarru(läpikäynti ja 1x uusi säätöpultti)
27.9.2015 Sytytyskaapelit, kansi ja puola
27.9.2015 Oikea takalaakerin rasvaus ja kiristäminen
28.9.2015 Katsastus
10.10.2015 Yritetty säätää kytkintä
x.11.2015 Talliin odottamaan kesää
19.2.2016 Uusi termostaatti ja siihen sopiva yläputki. Käyntihäiriö korjattu uudella puolan maajohdolla(LT lead)
xx.xx.2017 Kytkinen letku (flexihose/jarruletku)
xx.xx.2017 Takajarrut: jarrupalat, sylintereihin uudet tiivisteet.
25.8.2018 Uusi Kytkinlevy, paineasetelma, apusylinteri ja ilmaus
2.10.2018 Oikeasta etujarrusta uusittu: 2x jarrusylinteriä(Delphi), jarruletku ja ilmaus
3.10.2018 Katsastus
Kesä 2019 Kytkin, apusylinteri
1.7.2020 Vasen etujarru, 2x jarrusyliterit, jarruletku ja ilmaus
15.7.2020 Katsastus, 2 vuoden leima
20.7.2020 Venttiilivälysten säätö, uusi kopan tiiviste
20.7.2020 Kaasuttimen korjaussarja
Työlistalla:
Kytkimen pääsylinteri? jos tarve
Hytin tiivisteiden vaihtoa
Koneen lämpömittarin korjaus
Bensamittarin korjaus
Maajohtojen läpikäynti
Startti on välissä jumissa?
Runkonumero: 25403188a
Moottori: 25131995c
Vaihdelaatikko:
Kuvia:
http://s5.postimg.org/3qnqqjfqv/IMG_2759_Medium.jpg
http://s5.postimg.org/wubyms3uf/IMG_2758_Medium.jpg
http://s5.postimg.org/k47q9ovw7/IMG_2757_Medium.jpg
http://s5.postimg.org/wk4g3fp87/IMG_2763_Medium.jpg
http://s5.postimg.org/qkgozs4fr/IMG_2760_Medium.jpg
http://s5.postimg.org/it4keypo7/IMG_2762_Medium.jpg
http://s5.postimg.org/wo2uxfk3b/IMG_2761_Medium.jpg
http://s5.postimg.org/64a9vajjr/IMG_2764_Medium.jpg
http://s5.postimg.org/kq1ajjgc7/IMG_2765_Medium.jpg
http://s5.postimg.org/g5f44lwmv/IMG_2766_Medium.jpg
Kaitsu67
19.08.2015, 14:21
Hieno! :cool:
Jaa että miksi en sitten kirjoittele roverpalstalle? Ei tunnu pääsevän millään sähköpostiosoitteella rekisteröitymään.
Huomasitko tämän? Pitäisi kyllä onnistua jos s-posti on .fi
"Jos vain mahdollista, käyttäkää rekisteröityessä .fi -päätteistä sähköpostiosoitetta, niin tunnuksen rekisteröinti ja aktivointi menee suht nopeasti ja kivuttomasti.
Sähköpostiosoitteet, joiden pääte on .com, .ee, .ru, .net, .info, .tv, .org, ja lisäksi muut, enemmän tai vähemmän oudot päätteet, ovat kieltolistalla. Syy tähän on hillitön spämmibottirekisteröitymismäärä. Esimerkiksi, ilman .com -päätteen kieltoa, bottirekisteröitymisiä tuli pahimmillaan jopa yli 10kpl / 12 tuntia."
james_III
19.08.2015, 15:11
Nyt ollaan asian ytimessä :)
Land Rover 1963 "Carmichael"
Puutteita:
Nelivedon nupit hävinneet ja nopean nelivedosta ei ole jäljellä kun keppi..
Peltilätkät myös kadonneet(keppien ja lattian väliin)
Kaikki hytin tiivisteet loppu
Oikea tuulilasinpyyhkijämoottori lakkasi toimimasta.
Tuulilasin pesurisäiliö jäätynyt halki
Ruosteen alkuja siellä täällä
Bensamittari ei toimi
Renkaat todella vanhat
-Nuppeja saa onneksi reprona kaupasta, ite pajotin mokoman peltilätkän omaani.
-Etra myy D mallin tiivistettä joka on yllättävän sopiva ainakin oviin, lasiin ja hyttiin kannattaa tilata sopivat saarivaltiosta
-lääppärinmoottori vaatinee valohoitoa sisuksiin, tuskin siellä mikään oikeasti rikki on.
moggirange
19.08.2015, 16:31
Ompas hyväkuntoisen oloinen.
Hieno! :cool:
Huomasitko tämän? Pitäisi kyllä onnistua jos s-posti on .fi
"Jos vain mahdollista, käyttäkää rekisteröityessä .fi -päätteistä sähköpostiosoitetta, niin tunnuksen rekisteröinti ja aktivointi menee suht nopeasti ja kivuttomasti.
Sähköpostiosoitteet, joiden pääte on .com, .ee, .ru, .net, .info, .tv, .org, ja lisäksi muut, enemmän tai vähemmän oudot päätteet, ovat kieltolistalla. Syy tähän on hillitön spämmibottirekisteröitymismäärä. Esimerkiksi, ilman .com -päätteen kieltoa, bottirekisteröitymisiä tuli pahimmillaan jopa yli 10kpl / 12 tuntia."
Ok syy on varmaantuo tuli yritettyä useammalla*.com tilillä tuota rekisteröintiä.
Auto on mökillä joten harrastamaan pääsee vasta viikonloppuna, mutta kaipa sitä voi harrastaa näinkin ;)
Tilasin auton historiatiedot nettipalvelusta.
Ajoneuvo: Land Rover FIRE-ENGINE-4X4/2770-63
Käyttöönottopäivä: 30.11.1962
Nykyinen rekkari: 01.01.1970(varmaan myös ensimmäinen?)
Ensimmäinen yksityisomistaja: 06.1980-10.2013
Kuolinpesä: 10.2013-03.2015
Elegantik Oy(huutokauppa): 03.2015-05.2015
Toinen yksityisomistaja: 05-2015-08.2015
Kolmas yksityisomistaja(Meitsi!): 08-2015->
Viimeisin katsastus:
25.10.2004
Seuraava katsastus välillä:
30.06-31.10.2007!?! Katsastuspakko 3v välein?
Kunto selittynee osittain tuolla omistajien vähyydellä ja perimätiedon mukaan tuo ensimmäinen yksityishenkiö oli mobilisti, jolla oli autoja hallit täynnä.
Joku muistaa nähneensä auton myös Fiskarsin VPKn käytössä? Mahtaako pitää paikkaansa? Mitäköhän tuo Kuivalahti Auto teksti tarkoittaa? Paloasema kuivalahdella? VPK?
Nyt ollaan asian ytimessä :)
-Nuppeja saa onneksi reprona kaupasta, ite pajotin mokoman peltilätkän omaani.
-Etra myy D mallin tiivistettä joka on yllättävän sopiva ainakin oviin, lasiin ja hyttiin kannattaa tilata sopivat saarivaltiosta
-lääppärinmoottori vaatinee valohoitoa sisuksiin, tuskin siellä mikään oikeasti rikki on.
Etra pitänee käydä katsastamassa, hyvä vinkki. Olin ihan ihmeissäni kun totesin näitten varaosahinnat Brittien verkkokaupassa :) Pikkuosat ei maksa oikein mitään.
Kaitsu67
19.08.2015, 18:32
Olin ihan ihmeissäni kun totesin näitten varaosahinnat Brittien verkkokaupassa :) Pikkuosat ei maksa oikein mitään.
Niinpä, ja Paddockilla on tässä kuussa näköjään rahtikin puoleen hintaan :) eiku tilaamaan!
Hieno on !!
-Rompe1- saattas arvata palveluhistoriasta jotain, näkyyks ovissa mitään tunnisteen perusteita, muuta kuin tuo nro 1 ??
S2a on kyllä hieno, paras LR.
Olin ihan ihmeissäni kun totesin näitten varaosahinnat Brittien verkkokaupassa :) Pikkuosat ei maksa oikein mitään.
Ja sitten vaihtaa niitä osia maltillisesti, omien kokemuksien mukaan halpojen osien laatu on usein hinnan mukainen. Kulunut alkuperäinen voi olla parempi kuin huono tarvike, tietty rikkinäiset osat erikseen..
Noi historiatiedot on osittain vähän erikoisia, koska ensimmäiset tiedot on ajalta ennen tietokoneita ja lopuissakin järjestelmät vaihtuneet/päivittyneet niin puuttuvia tietoja on keksitty/arvattu/puuttuu.
Kaitsu67
20.08.2015, 10:06
Tuolta sivuilta voi tutkailla auton historiaa mallien ja valmistusvuosien osalta
ja mitkä autot on menneet minnekin ja runkonumeron mukaan myös dataa:
http://www.lrfaq.org/IDAR/SeriesII.html
http://www.lrfaq.org/FAQ.3.main.html
http://www.lrfaq.org/Series/FAQ.S.Chassis_Numbers.type.html
Hieno on !!
-Rompe1- saattas arvata palveluhistoriasta jotain, näkyyks ovissa mitään tunnisteen perusteita, muuta kuin tuo nro 1 ??
Tuolta sivuilta voi tutkailla auton historiaa mallien ja valmistusvuosien osalta
ja mitkä autot on menneet minnekin ja runkonumeron mukaan myös dataa:
http://www.lrfaq.org/IDAR/SeriesII.html
http://www.lrfaq.org/FAQ.3.main.html
http://www.lrfaq.org/Series/FAQ.S.Chassis_Numbers.type.html
Hytissä tuo nro 1 maalattuna ja ovissa on ollut jotkut tarrat, ei mitään tunnistettavaa enää. Sisällä on tuo Dymolla kirjoitettua Kuivalahti Auto.
Kiitti hyvistä linkeistä, runkonumero löytyi oikean etujousikiinnikkeen luota.
25403188a, hytissä sama peltilätkässä.
Lisää läpikäyntiä ja ihmettelyä viikonloppuna. Joko joku maadoitus huono tai sitten sulake, välissä hukkasin kaikki hytin sähköt ja sitten taas sulakkeita pyörittelemällä ja kaapeleita heiluttelemalla lähtivät toimimaan.
Perjantaina voisi uskaltautua katsastukseen jos töiltä kerkeää, lämppärin tuuletinta en ole saanut pyörimään, tuskin kuitenkaan tulee hylsy tuollaisesta. Jarrut pelaa ja käkkärikin jollaintapaa...
Löysin myös Owners manualin:
http://http://www.retroanaconda.com/landrover/2010/01/series-iia-owners-manual/
Vasen etunapa tihkuu öljyä renkaalle, voiko tuonne laittaa jotakin vaseliinia öljyn sijaan vai onko pakko purkaa koko napa? Jostain olin lukevinani jotakin tuollaista.
Osaako joku lukija selittää tuon Plusmaadoituksen? Onko tuo ollut ns.normitapa 60' briteissä vai miksi?
james_III
25.08.2015, 21:19
Lämppärin osalta voisin veikata että joko se nopeuden säädin ei kytke, jos tässä vuosikerrassa se jo on taikka lämppärinmoottori on jauhettu laakereiltaa niin loppuun ettei mitään järkeä.
Voi sinne napaan tietty vaseliiniakin sotkea, mutta se ei välttämättä pidä siltikään. Vetarin välistefa saattaa olla alkuperäsenä jo himpan loppu ja akselin rasvat pääsee reunasta reunaan. Ennemmin vaihtaa sen vetolevyn paperitiivisteen ja O renkaan rasvakupista, pitäs olla kyllä luonnostaan tiivis :)
Maadotuksessa ei ole mitään selitettävää, tuon ajan normaali juttu monessa eri koneessa ja laitteessa. Omassa on jo miinus maadotus ja nokkapellin alla on siksi oikein erillinen peltilätkä kertomassa asiasta.
Alkuperäinen varustus: http://s5.postimg.org/bqorgplyr/redwing.jpg (http://postimg.org/image/bqorgplyr/)
Vasen etunapa tihkuu öljyä renkaalle, voiko tuonne laittaa jotakin vaseliinia öljyn sijaan vai onko pakko purkaa koko napa? Jostain olin lukevinani jotakin tuollaista.
Vuotaako se renkaan sisäsivulle? Silloin taitaa olla kääntöpallon stefa kulahtanut, ja sen vaihtamiseksi kannattaa varata remppaan muutkin osat, eli olkalaakerit ja vetoakselin tukilaakeri sekä pyöränlaakerit.
Tuossa on kai sellainen tappi/pusla tyyppinen yläpään olkalaakeri, ns. Railco bush. ? Niin ja vetoakselin ristikko on kanssa hyvä olla. Ja jos itse kääntöpään kromit on kulunut, voi senkin vaihtaa.
Esimerkiksi tuolta:
http://www.paddockspares.com/parts-and-accessories/land-rover-series-2-and-3/axle.html
Elä osta halvimpia laakereita ja noissa kiteissä kannattaa tutkia onko mitkä osat, yleensä halvoissa on ne merkittömät britpart roskat. Sama koskee erityisesti jarruosia. Niissä osta vain merkkiosia.
Liitekuvassa kääntöpään poikkileikkaus
Kaitsu67
26.08.2015, 08:01
Ja jos näyttää, et se kääntökuulan iso stefa olis kutakuinkin kunnossa ja pallo ruosteeton, rengas ilmaan ja kokeile onko klappia eli välystä paljonkin ylä-alasuunnassa. Jos, niin sit voi kans koittaa poistaa siitä päältä niitä olkatapin shimmauslevyjä jos siellä on paikoillaani mitä voi vielä sopivasti poistaa.
Saattaa auttaa ainakin jonkun verran, kunhan ei poista niitä liikaa ettei tule liian kireä. Netistä löytyy kyllä workshop manuskeja joista voi katella oikeat arvot.
Voin pistää kyllä s-postiinkin jos nakkaat osoitteen vaikka privana.
james_III
26.08.2015, 14:53
Elä osta halvimpia laakereita ja noissa kiteissä kannattaa tutkia onko mitkä osat, yleensä halvoissa on ne merkittömät britpart roskat. Sama koskee erityisesti jarruosia. Niissä osta vain merkkiosia.
Liitekuvassa kääntöpään poikkileikkaus
Mikäs muuten on se hyvä merkki noissa jarrusylintereissä? Pitäisi taakse vaihtaa kerran vielä sylinterit, ei tarttis sitte leimalla aina jutella inssinkanssa ihmeellisestä poljintuntumasta, jarrut kyllä pitää ja toimii. En saa päähän mitkä siellä on tarkalleen, ei britpart mutta semmonen joku 4x4 ja pinkki tarrako niissä oli, eli jotakin muuta :confused:
Allmakesin kamoissa on pinkki tarra.
Eurajoella on Kuivalahti niminen kylä. Sitä en tiedä onko siellä oma VPK osasto.
Kaitsu67
26.08.2015, 16:51
Itse pistänyt omiin Delphin sylkkiä, kohtuuhintaisia ja laadukkaampia kuin Britpart.
Lämppärin osalta voisin veikata että joko se nopeuden säädin ei kytke, jos tässä vuosikerrassa se jo on taikka lämppärinmoottori on jauhettu laakereiltaa niin loppuun ettei mitään järkeä.
Voi sinne napaan tietty vaseliiniakin sotkea, mutta se ei välttämättä pidä siltikään. Vetarin välistefa saattaa olla alkuperäsenä jo himpan loppu ja akselin rasvat pääsee reunasta reunaan. Ennemmin vaihtaa sen vetolevyn paperitiivisteen ja O renkaan rasvakupista, pitäs olla kyllä luonnostaan tiivis :)
Maadotuksessa ei ole mitään selitettävää, tuon ajan normaali juttu monessa eri koneessa ja laitteessa. Omassa on jo miinus maadotus ja nokkapellin alla on siksi oikein erillinen peltilätkä kertomassa asiasta.
Tuossa on nopeudensäätöruuvi/nappi ryypyn vieressä. Napin irroitusta ja itse lämppärin purkua sitten vaan, tuulettimen potkuri pyöri kynällä ihan nätisti joten nappia epäilen itsekin.
Vuotaako se renkaan sisäsivulle? Silloin taitaa olla kääntöpallon stefa kulahtanut, ja sen vaihtamiseksi kannattaa varata remppaan muutkin osat, eli olkalaakerit ja vetoakselin tukilaakeri sekä pyöränlaakerit.
Tuossa on kai sellainen tappi/pusla tyyppinen yläpään olkalaakeri, ns. Railco bush. ? Niin ja vetoakselin ristikko on kanssa hyvä olla. Ja jos itse kääntöpään kromit on kulunut, voi senkin vaihtaa.
Esimerkiksi tuolta:
http://www.paddockspares.com/parts-and-accessories/land-rover-series-2-and-3/axle.html
Elä osta halvimpia laakereita ja noissa kiteissä kannattaa tutkia onko mitkä osat, yleensä halvoissa on ne merkittömät britpart roskat. Sama koskee erityisesti jarruosia. Niissä osta vain merkkiosia.
Liitekuvassa kääntöpään poikkileikkaus
Tuollainen se taitaapi olla
Ja jos näyttää, et se kääntökuulan iso stefa olis kutakuinkin kunnossa ja pallo ruosteeton, rengas ilmaan ja kokeile onko klappia eli välystä paljonkin ylä-alasuunnassa. Jos, niin sit voi kans koittaa poistaa siitä päältä niitä olkatapin shimmauslevyjä jos siellä on paikoillaani mitä voi vielä sopivasti poistaa.
Saattaa auttaa ainakin jonkun verran, kunhan ei poista niitä liikaa ettei tule liian kireä. Netistä löytyy kyllä workshop manuskeja joista voi katella oikeat arvot.
Voin pistää kyllä s-postiinkin jos nakkaat osoitteen vaikka privana.
Juu eturenkaan sisäsivulle oli tihkunut. Muistelisin että kromipallo oli mielestäni ihan hyvän näköinen.
Hieno foorumi! Vinkkejä tulee nopeammin kuin kerkeää itse tutkimaan autoa ;) Ihmettelen tuota lisää kunhan olen taas auton luona.
Mikäs muuten on se hyvä merkki noissa jarrusylintereissä? Pitäisi taakse vaihtaa kerran vielä sylinterit, ei tarttis sitte leimalla aina jutella inssinkanssa ihmeellisestä poljintuntumasta, jarrut kyllä pitää ja toimii. En saa päähän mitkä siellä on tarkalleen, ei britpart mutta semmonen joku 4x4 ja pinkki tarrako niissä oli, eli jotakin muuta :confused:
Delphi Lockheed ja TWR Lucas. Yleensä näkee hinnasta, kalliimpi parempi. Kaikkein halvimmat kun jättää ostamatta, niin pärjää kohtuudella. Jarrupaloissa ja hihnoissa Mintex:kin ihan hyvä.
Hiljaa hyvää tulee?
Vähän kunnostuksia on tullut tehtyä viimeisen parin viikon aikana.
Uskatauduin myös katsastukseen, ja tulin hylsyllä takaisin.
Tuomio:
Oikea takaiskari irti. Tämä oli tosin jo tiedossa :o
Jarrut:
Vasen etu ja takajarru ottivat liian heikosti.
Raidetangon sokka puuttuu.
Oikea takalaakeri pitäisi kiristää.
Inssi otti myös hienosti kytkimestä mittaa ja yritti kovasti ajella pois jarrudynolta käsijarru päällä. Todettiin sitten että joo nämä on vähän erilaisia kun normiautot... Kytkinremppa nyt sitten vähän aikaistui.
Iskarit olin jo tilannut jo joten ne tuli nyt viime viikon aikana vaihdettua, mukavaa kun pultit lähtee auki ilman liikaa väkivaltaa :)
Uutta iskaria alle:
http://s5.postimg.org/v1mk6gjuf/IMG_2779_Medium.jpg
Vanhat jo vähän elämää nähneet:
http://s5.postimg.org/n522y88dz/IMG_2786_Medium.jpg
Etujarru oli pölyä täynnä mutta rupesi toimimaan tasaisemmin puhdistuksen ja parin säätökerran jälkeen:
http://s5.postimg.org/z87elsjg7/IMG_2780_Medium.jpg
Pintaa vielä ensikesäksi?!
Takajarrusta meni sitten säätöpultti poikki kun yritettiin samaa kun yllä. Rumpu auki ja ihmettelemään, tuo säätöpultti ja siihen yhdistyvä 9 mallinen prikan on jo kertaalleen hitsattu yhteen...
Positiisen puolena takajarrukengät näyttäisivät olevan varastorasvoissa.
Putsailin jarrukliinerillä ja hinkkasin vähän hiekkapaperilla, mutta ei tahdo millään pitää yhdellä säätöpultilla. Tilaus paddokilla ja taas odotellaan lisäosia :/
Takajarru:
http://s5.postimg.org/io9pzju5z/IMG_2806_Small.jpg
Onhan nuo jarrukengät muuten oikein päin laitettunah? Tuntuvat olevan aika löysästi kiinni? En nyt lähtenyt ottamaan pois mitään ennenkuin saan ne "snailcamit" jolla säätää noita kenkiä.
Öljynvaihtojaen ja muiden ihmettelyiden yhteydessä tuli myös vanhat ja läpilyövät tulpanjohdot vaihdettua Lucasin uusiin:
Vanhoissa on ruuvattavat päät joka aiheutti vähän ihmetystä kun puolanpääkin olisi pitänyt ruuvata kiinni, tilapäisratkaisuksi tuli vanha 900 Saabin kaapeli joka tuntuu pelaavan hienosti, eli ilmeisesti kone ei ole turhan tarkka vastuksista kaapeleissa.http://s5.postimg.org/n2i7be4qf/IMG_2789_Small.jpg
Nyt käy hienosti ja ei tule turhia sähköiskuja asentajaan :D
Löysin myös vähän lisää ruostetta autosta, oikean etulokasuojan sisältä. Vaatinee jo hitsausta.
Jarruosat tulivat paddokilta viime viikolla ja sunnuntaina tuli vasenta takajarrua ropattua, nyt tuntuu toimivan tuokin kun on uusi säätöpultti paikallaan. Hiekkatiella lukkojarrutuksia.
Laakeri on vielä kiristämättä(52mm avainta vielä odotellaan..) mutta pitäisi kuitenkin yrittää keretä viedä katsurille näytille tälläviikolla.
Onnistuin myös halkaisemaan akkukengän laittamalla sen kiinni akun napaan, taisi selvitä tuo ajoittainen laiska startin pyörimisen syy.
Hyllyssä odottelee uudet jarrukengät molemmille akseleille. Pari jarruletkua tilasin myös varuiksi.
Lauantaina tuli kiristettyä oikea takalaakeri. Laiton lisää laakerirasvaa laakeriin ja sitten kiristin ohjeiden mukaan:
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=7969
Vetoakseli näytti amatöörin silmin hyvältä.
Tänään kävin alkuillasta katsastuksessa ja leima tuli! Nyt saa ajella ensisyksyyn.
11 vuotta sitten viimeksi ajossa.
Oikea takajarru rupesi tietenkin temppuilemaan ja ei meinannut ottaa dynolla kunnolla, inssi antoi kuitenkin armoa ja saatiin jonkinlaiset lukemat useiden säätökertojen jälkeen.
Kotimatkalla rupesi kytkin luistamaan aika reilusti, voiko kytkimessä oleva ilma vaikuttaa noin? vai johtuuko tuo luistamisen "alkaminen" vaan siitä että kulunut kytkinlevy ja vaihdelaatikko lämpiävät?
Kytkin ei kuitenkaan luista ollenkaan jos yrittää esim mäkilähtöä tai peruutella ylämäkeen, kone sammahtaa kun kytkin nappaa kiinni eikä luistattaminen onnistu...
james_III
28.09.2015, 21:18
Lauantaina tuli kiristettyä oikea takalaakeri. Laiton lisää laakerirasvaa laakeriin ja sitten kiristin ohjeiden mukaan:
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=7969
Kuvia tulossa
Vetoakseli näytti amatöörin silmillä hyvältä.
Tänään kävin alkuillasta katsastuksessa ja leima tuli! Nyt saa ajella ensisyksyyn.
Peukkuhymiö :) Sitte vaan huonoja kelejä odotteleen ;)
Kotimatkalla rupesi kytkin luistamaan aika reilusti, voiko kytkimessä oleva ilma vaikuttaa noin? vai johtuuko tuo luistamisen "alkaminen" vaan siitä että kulunut kytkinlevy ja vaihdelaatikko lämpiävät?
Kytkin ei kuitenkaan luista ollenkaan jos yrittää esim mäkilähtöä tai peruutella ylämäkeen, kone sammahtaa kun kytkin nappaa kiinni eikä luistattaminen onnistu...
Kuulostaa niin hämmentävältä että pitäisiköhän ajaa vikaa enempi ulos, jos on ilmaa niin ei irrota. Ettei olis vaan öljyä levyllä, onko pahaa rasvaamista havaittavissa kytkinkopan etureunan ropunreiästä? se pitäs olla auki normaalisti.
Kaitsu67
28.09.2015, 21:27
Hienoa että leima tuli! :)
Veikkaisin kanssa tota voitelua, koneen takastefa mahollisesti vuotaa ja pääsee voitelemaan kytkintä. Varsinkin jos tossa edella mainittu reikä on tukossa....
Laakeriremppaa:
http://s5.postimg.org/40n9obshj/IMG_0391.jpg
http://s5.postimg.org/r3dsnhtyv/IMG_0393.jpg
Vetoakseli
http://s5.postimg.org/y95jpy31z/IMG_0395.jpg
http://s5.postimg.org/a0b0rzd9z/IMG_0397.jpg
Hytin lattian pintaruosteet:
http://s5.postimg.org/blqajsnhz/IMG_0369.jpg
http://s5.postimg.org/t0ais2kmv/IMG_0387.jpg
Syysfiilistelyä:
http://s5.postimg.org/ru6it9wc7/IMG_0398.jpg
http://s5.postimg.org/71plyf6uv/IMG_2774_Medium.jpg
Peukkuhymiö :) Sitte vaan huonoja kelejä odotteleen ;)
Kuulostaa niin hämmentävältä että pitäisiköhän ajaa vikaa enempi ulos, jos on ilmaa niin ei irrota. Ettei olis vaan öljyä levyllä, onko pahaa rasvaamista havaittavissa kytkinkopan etureunan ropunreiästä? se pitäs olla auki normaalisti.
Hienoa että leima tuli! :)
Veikkaisin kanssa tota voitelua, koneen takastefa mahollisesti vuotaa ja pääsee voitelemaan kytkintä. Varsinkin jos tossa edella mainittu reikä on tukossa....
Hyväksytty leima antaa motivaatiota ropailla lisää :)
Kytkin teki saman jo kun kävin hakemassa vikalistaa kuukausi sitten, tuolloin tosin oli niin hirveä sadekeli että en ollut oikein varma luistaako kytkin vai takapyörät asvaltilla(matkaa oli 25km suuntaansa).
Kohtuu ylhäältä tuo on ottanut kiinni normipuolella koko ajan. Hitaalla puolella reilusti alempana, mutta kuulunee normitoimintaan?
Pitää könytä taas auton alle ja ihmetellä tuota öljyproppu hommaa.
Haynesin manuaali tuossa juuri tutkiskelin ja taitaa olla tuo minun kykimeni vielä earler model, 3 eri säätökohtaa. Saa nähdä osaankohan tuota tehdä oikein :o
Jos nyt kerkeäisi vähän ajelemaan ennen talvea, lumen alta auto menee talliin ja talven aikan tuumaillaan saisiko tuon helpolla museorekkariin.
Kaitsu67
29.09.2015, 20:29
en ollut oikein varma luistaako kytkin vai takapyörät asvaltilla
:D :D :D
ehdottomasti takapyörät sutii tyhjää kaasua polkastessa kun Serieksestä on kyse :p
:D :D :D
ehdottomasti takapyörät sutii tyhjää kaasua polkastessa kun Serieksestä on kyse :p
:D Imettelin myös jossainvaiheessa miksi näitä haukutaan niin laiskoiksi, ihan hyvinhän tuo sallittua 80 kulkee! Ajoominaisuuksia tuossa ei kuitenkaan hirveästi ole. :)
Positiivista tuossa monsuunisadeajossa oli että en edes pahemmin kastunut, vähän tuli vettä sisään apukuskin tuuletusluukusta mutta muuten tuntui vesi pysyvyän ulkona.
Kaitsu67
29.09.2015, 21:59
Land Roverin ominaisuuksiin ei kuulu tiiviys, yleensä jos tai oikeastaan kun vettä tulee jostain sisään, se menee toisesta paikasta ulos :p
james_III
01.10.2015, 15:18
:D :D :D
ehdottomasti takapyörät sutii tyhjää kaasua polkastessa kun Serieksestä on kyse :p
Kyyllä mulla kerran kun ohittamaan lähdin, sitte heräsin ja menin talliin tunkkaan taka akselin pois pukkien päältä :eek: :D
:D Imettelin myös jossainvaiheessa miksi näitä haukutaan niin laiskoiksi, ihan hyvinhän tuo sallittua 80 kulkee! Ajoominaisuuksia tuossa ei kuitenkaan hirveästi ole. :)
Positiivista tuossa monsuunisadeajossa oli että en edes pahemmin kastunut, vähän tuli vettä sisään apukuskin tuuletusluukusta mutta muuten tuntui vesi pysyvyän ulkona.
Toi marssivauhdissa pysyminen on muuten hyvä mittapuu moottorin ajotuksen seurailuun, huomaa aika noposeen kun vedot alkaa hiipua.
Nykyautoissa kun on kaikennäkösiä ilmapuntareita ja hiutalekuvia näytöissä indikoimaan kyseistä ajelukeliä, näissä ei mokomia kotkotuksia tarvita kun sää tulee suoraan sisälle autoon. Talvella kovalla pakkasella nämä on oikeinkin kuljettaja ystävällisiä, mitä enemmän pakkasta niin sitä enemmän tarvii voimaa ajamiseen, auto niinkun lämmittää kuljettajaa samassa suhteessa.
Pakkasella kaupunkiajelussa pitää sitte ehdottomasti muistaa että hengittää vaan sisään kokoajan, muuten se tuulilasi on jäässä molemminpuolin, nokkela kuski tosin aukasee siinätilanteessa ilmaräppänän ja ajelee ihan muina land rovereina sieltä katsellen :cool:
Jarrujahan näistä kovin monet kritisoi, kun on yksipiiriset tehostamattomat mutta kyllä ne 4 rengasta lukkoon saa kuivalla asfaltilla, tarvitaan vaan riittävän iso eläin poikittain tielle :eek: Poljinta ei ainakaan polkemalla saa katki :D
Kaitsu67
01.10.2015, 15:49
Talvella kovalla pakkasella nämä on oikeinkin kuljettaja ystävällisiä, mitä enemmän pakkasta niin sitä enemmän tarvii voimaa ajamiseen, auto niinkun lämmittää kuljettajaa samassa suhteessa.
Joo, viime kevättalvella lähdin Serieksellä Roover kahveille Bemböleen, oli pakkasta ja kunnon toppahaalari päälle ja pipo korville...no, jäisiä pikkuteitä kun ajeli ja niitä ei ollutkaan hiekotettu, tehostamaton ohjaus, alla kitkarenkaat ja takaveto - joka aika nopeesti vaihtui kepistä nelikoksi :D pitikin ruveta jo alkumatkasta avaamaan haalaria ja ottaa pipo pois päästä.:)
50km matkalla ei ollutkaan yhtään kylmä, vaan ihan pukkas hikeä :p eli Series on oikein lämmin talviauto :D :D :D
Tämä kevytprojekti herää henkiin taas kun talvi alkaa olla voiton puolella.
Helmikuun lopussa sain viimein vaihdettua termostaatin, termostaatin vaihto edellytti tosin yläputken vaihtoa myös. Osa on samanäköinen ulkoapäin mutta vähän tilavampi sisältä. Land rover ja standardisointi... ei ainakaan 60luvulla :o
Viime viikonloppuna otin auton pois seisonnasta ja ajoin ladosta ulos.
Toimi hienosti talon pihalle asti sitten sammahti kun napista painammalla eikä herännyt enään.
Akun lataamisen jälkeen lähti taas tulille. Tuli tosin kaapeleita käytyä läpi myös.
Vika on varmaan joko: puolassa(uusittu), puolan pienemmissä virtajohdoissa(uusittu), virtalukossa tai joku maadoitus.
Seisotuksen jäkeen jarrunestettä tihkuu myös oikean takapyörän takaa, sylinteri varmaan vuotaa.
Josko tänävuonna uskaltaisi jo ajaa auton jossainvälissä mökiltä Espooseen.
Seisotuksen jäkeen jarrunestettä tihkuu myös oikean takapyörän takaa, sylinteri varmaan vuotaa.
Olikos tuo sylinteri äskettäin vaihdettu Delphi-merkkinen?
Sillä vaan kun itsellä kohta tilaus ajankohtainen omaan pickuppiin ja noita Delphejä ajatellut...
Olikos tuo sylinteri äskettäin vaihdettu Delphi-merkkinen?
Sillä vaan kun itsellä kohta tilaus ajankohtainen omaan pickuppiin ja noita Delphejä ajatellut...
Sylinteri on yli 10v vanha, merkkiä en muista.
Viikonloppuna huomasin myös että kytkin on imenyt ilmaa jostain, vaihteet sitkeästi päälle. Ilmauksen piti ilmeisesti olla helppo homma mutta kun kaikki muut kytkinosat on antiikkisia tuossa joutuu varmaan nyt
vaihtopuuhiin. Talven aikana säilö pysyi kuitenkin kohtuu täynnä. 0,5dl lisäilin nestettä kun huomasin vuodon.
Kokeillaan ensiksi ilmausta ja sitten flexihosen vaihtoa ja ilmausta...
Käyntihäiriöt sain sentään ratkaistua käymällä kaapeleita läpi :D
Tänään sain vihdoinkin ilmattua kytkimen.
11mm lenkkiavain oli sopiva ilmausruuvin avaamiseen, n.1 dl mustaa kuraa tuli ulos apusylinteristä joten taisi olla aika vanhaa tavaraa :p
Kytkin lähti pelaamaan ilmauksen jälkeen, nyt menee vaihteet päälle eikä luistanut enää niin kuin pariviikkoa sitten. Aika ylhäältä ottaa edelleen.
Jarrukenkä oli hangannut sylinterin tiivisteen rikki, vaihdoin kumit uusiin sylinteri paikallaan. Nyt tuntuu pitävän. Vanhoissa kumeissa oli vielä hienot Made in England leimat... Nyt tosin vähän harmittaa ettei tullut samalla vaihdettua uusia jarrukenkiä kun oli auki, mutta katsotaan ja vaihdellaan sitten myöhemmin jos tarvetta.
Sylinteri Girlingin valmistama.
Testilenkillä sai painella jarrua 2 kertaa per jarrutus, kenkien säätöä vielä.
Kaitsu67
10.04.2016, 07:48
Jarrukenkä oli hangannut sylinterin tiivisteen rikki, vaihdoin kumit uusiin sylinteri paikallaan. Nyt tuntuu pitävän. Vanhoissa kumeissa oli vielä hienot Made in England leimat... Nyt tosin vähän harmittaa ettei tullut samalla vaihdettua uusia jarrukenkiä kun oli auki, mutta katsotaan ja vaihdellaan sitten myöhemmin jos tarvetta.
Jos se vuoti ja vaihdoit vain sen suojakumin siitä päältä, joka on lähinnä pölysuoja, niin ei se kauaa pidä sitä vuotoa kurissa. Se ite sylinteri vuotaa.
Jos sitä kumia raottaa ja katsoo sisään, niin siellä ei saisi olla märkää = jarrunestettä. Ajanmittaan se neste pääsee sieltä suojakumin takaa ulos ja voitelee rummun ja kengät. Eli sylinteriin uusi tiivistesarja tai uus sylkkä kannattaa vaihtaa....
Jos se vuoti ja vaihdoit vain sen suojakumin siitä päältä, joka on lähinnä pölysuoja, niin ei se kauaa pidä sitä vuotoa kurissa. Se ite sylinteri vuotaa.
Jos sitä kumia raottaa ja katsoo sisään, niin siellä ei saisi olla märkää = jarrunestettä. Ajanmittaan se neste pääsee sieltä suojakumin takaa ulos ja voitelee rummun ja kengät. Eli sylinteriin uusi tiivistesarja tai uus sylkkä kannattaa vaihtaa....
Ok, kiitti tiedosta! Rumpujarrut on mulle on aika uusi juttu(niin kun aika moni muukin asia tässä autossa) :)
Tiivistesarjasta vaihdoin ne ulommat kumit paikalleen joo. Pienemmät kumit tulee ilmeisesti sitten sylinterin sisään.
Jarrukengät pitänee vaihtaa kuitenkin nykyisiä on laikkailtu/viilattu sopimaan takakiinnityksiin jonkun edellisen toimesta...
Tuossa 29.9.15 päivätyssä kuvassa näyttäisi pyöränmutterit olevan väärinpäin. Korjatkaa jos olen väärässä. En ole Lantikka-asiantuntja...
Tuossa 29.9.15 päivätyssä kuvassa näyttäisi pyöränmutterit olevan väärinpäin. Korjatkaa jos olen väärässä. En ole Lantikka-asiantuntja...
Tarkkaan oot katsellut kuvia! :)
Tuossa 29.9.15 päivätyssä kuvassa näyttäisi pyöränmutterit olevan väärinpäin. Korjatkaa jos olen väärässä. En ole Lantikka-asiantuntja...
Olet oikeassa, näyttää kuin olisi väärinpäin. Mutta kartio on molemmissa päissä mutteria :)
james_III
10.04.2016, 12:39
Tuossa 29.9.15 päivätyssä kuvassa näyttäisi pyöränmutterit olevan väärinpäin. Korjatkaa jos olen väärässä. En ole Lantikka-asiantuntja...
Kolmos sarjalaisen kohdalla vasta kannattaa huolestua tästä aiheesta, mutta sen jo erottaa kun on mutterikin ihan eri kokonen :) Onneksi kuvassa ei näy ykkös sarjalaisen tasapainotus painoja, olis juttu voinu mennä jo hämmentäväksi.
Ihmettelin samaa viime syksynä, piti avata pari mutteria ennen kuin uskoin että kartio on molemmissa puolissa.
Kaitsu67
10.04.2016, 23:44
Ihmettelin samaa viime syksynä, piti avata pari mutteria ennen kuin uskoin että kartio on molemmissa puolissa.
Se on vissiin "armeijajuttuja"....pimeessä kun vaihtaa, ei tartte valoja et näkee meneeks oikeinpäin, kun molemmin päin on oikein. ;)
Herätelläänpä tämä ketju.
Kesällä tuli ajoa mahtavat 200km, kytkin rupesi luistamaan kohtuu paljon joten ajot jäivät vähiin ja mökillä hommaa riittimuutenkin.
Elokuun lopussa sain kuitenkin huijattua kaverin mukaan ruuvaamaan autoa, joten päästiin vihdoin kytkimen vaihtopuuhiin.
Teoriassa tämä on aika suoraviivainen homma, ainakin korjauskirjan mukaan... Netistä löytyi myös jonkun suomalaisen harrastajan tekemä kuvasarja 88' kytkinjumpasta joka antoi sopivasti lisä tietoa ja innosti kokeilemaan(kaivan linkin tähän).
Penkit pois, Pohjapellit pois, kardaanit irti, käsijarru irti ja sivuun siirto, vaihdelaatikon pultit auki, Laatikkoa 20cm taaksepäin, vanha kytki pois ja uusi sisään keskityskapulalla(tai pitkällä hylsyllä ja jeesusteipillä). Romut takaisin kiinni.
Vaihdelaatikon takaisintyöntö / kiinnilaitto olikin sitten aika kova homma... Yksin en lähtisi tekemään ellei ole moottorinosturia vaihdelaatikoiden siirtoa varten tms.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=215998
Pohjolan talli tuo paras talli! Ja joku gorillakin kuvassa.
Homma alkaa peltien poistolla (Penkit jo nostettu pois):
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=215989
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=215991
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=215993
Kardaanien irroitusta:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=215996
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=215995
Joo irroitettiin väärästä päästä, mutta tuntuivat irtoavan helpommin näin, myöhemmin sitten saatiin vähän lisäpainoa vaihdelaatikoiden siirtelyyn :)
Nyt on myös "lenkkiavaimet hommattuna joten aukaa jatkossa helpommin.
Kaveri irroitteli käsijärruhässäkkää samalla kun minä sohelsin kardaaneita irti. Käkkärikuvat jäivät valitettavasti ottamatta. Periaatteena oli pultit irti ja koko paketti "sivuun".
Vaihdelaatikkon pultit seuraavaksi + apusylinterin vaihto:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=215994
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216001
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216008
Pultit aukia ja lootaa taaksepäin!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216002
Liikkui 2 hengeltä ihan ok, paino varmaan vähän alle 100kg kardaaneineen?
Levy ja asetelma irti:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216004
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216003
Paineasetelman puoli oli kulunut niiteille joten aika loppu taisi olla, öljyä myös jonkun verran.
Moottorin takastefa tulee varmaan jossainvaiheessa vaihtolistalle.
Uudesta asetelmasta ei tainnut tulla otettua kuvaa, mutta keskitystyökaluksi kelpasi sopiva pitkä hylsy parilla teippiekierroksella.
Takasinlaiton haasteita:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216010
Kaikki meni hyvin kunnes laatipaketti piti saada liikkumaan takaisin eteenpäin. Ährättiin n.1.5h tuota, että saatiin se takaisin. Vaihdelaatikon tukikumit olivat jo kiinnil ja kaikki näytti etenevän kunnes huomattiin että apusylinterin kiinnikerauta ei mahdu paikoilleen. Iltakin tuli ihan yhtäkkiä :)
Vähän pulttien avaamista ja jumppailua lisää ja paketti istui nätisti.
Kardaanien kiinnilaitto ja kello olikin 22:00...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216011 Tässä vaiheessa on ruuvattu n.10-11h ruokataukoineen.
Ilmaus ja lattiapellit jäivät sunnuntaille.
Ilmausta aamupäivästä:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216012
Pelteihin vedin vähän massa äänieristeeksi:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216013
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216041
Pieni testilenkki ja kytkin toimi hienosti!
Pääsylinteri on vielä jossaivaiheessa vaihdettava mutta nyt ainakin kytkin pelaa.
Iso kiitos Kimpalle avusta!
Oikea etupyörä laahasi tosi pahasti kun ajelin konttorille, edellis iltana tuli vielä nosteltua pyöriä ja tarkastettua ettei ole ongelmaa. Katsuri hylkäsi aiheesta. Ilmeisesti tuo reilumpi jarruttelu sai joko letkun jumiin tai sylinterit.
Nyt alkuviikosta oli pari päivää vapaata joten pyörän kimppuun.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216032
Jumissa tuntuivat olevan, rumpu lähti auki kuitenkin pienellä koputtelulla. Viimevuonna avasin ja putsasin saman pyörän, silloin nuo syliterit pelasivat kuitenkin vielä ok. Nyt yhtä puuta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216031
Hirmu ähräämisen jälkeen jarrut irti sylintereineen:https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216034
Vanhat Girlingin valmistamia(varmaan alkuperäisiä?) Uudet on delphit.
Jarruletkun uusin myös samalla varmuuden vuoksi. Kitkapinnoissa vielä 2mm pintaa joten laitoin vanhat paikoilleen kun olivat myös täysin kuivat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=216036
Leima tuli ja auto meni latoon pitämään sadetta. Seuraava mökkireissu pitää sisällään koneen öljynvaihdon ja uudet nesteet jäähdyttimeen. Sitten odotellaan taas kevättä.
james_III
05.10.2018, 14:03
No nyt on ylväät saranat työn alla :) Pitäs vissiin käydä itekin vähä ulkoiluttamassa.
No nyt on ylväät saranat työn alla :) Pitäs vissiin käydä itekin vähä ulkoiluttamassa.
Kyllä! Lisää serieksiä tälle palstalle.
Ehkä minäkin uskaltaudun ensikesänä jo vähän pidemmille lenkeille tuon kanssa kun alkaa toimimaan.
Lassan 7.5R16 mutarenkaat ja ylivaihde odottaa asennustaan ja muuta pientä.
Kaitsu67
05.10.2018, 19:21
Kyllä! Lisää serieksiä tälle palstalle.
Jep :cool: olenkin miettinyt mitä tälle kuuluu :).
Mulla on kans pari S1:stä ja S2:nen tekeillä (ja yks S3:nen jonossa), mutta täällä vain toi viimesin S1, muut Rover palstalla. Ei jaksa kahtaalle kaikkia päivittää...:o
Herätelläänpä taas tätä ketjua vähän, jos vaikka saisin motivaatiota ja priorisoisin tätä kevytprojektia.
2019 Meni ajellessa n.150km
Kytkinrempan jälkeen auto pelasi hyvin, kunnes rupesi ampumaan 2019 kesällä pakoputkesta moottorijarrutuksessa, tälle ei suoraan löytynyt syytä. Katkojan kärjet ja konkka tuli tosin vaihdettua keväällä kun vanha ei antanut enää kipinää.
Kaasuttimen jumittaminen tuli myös mieleen ja ehkä pakosarjan ja pakoputken välinen vuoto? Vai onko sytys nyt pielessä?
Peruttelin auton syksyllä latoon ja jäin myös odottelemaan tuota katsastus vapautusta, joka muuttuikin 2-vuoden välein tapahtuvaksi. Jos vaikka nyt kesällä sitten...
Tuli myös sotkettua ajankäyttöä lisää, menin ostamaan Series 3 Station wagonin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=226846
Tyhjää on:https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8600&pictureid=226847
Huomioita tähän asti:
- Ei moottoria, 2.25d alunperin
- ruostetta ovien alakulmissa ja sivuissa
-Avaimet hukkuneet
-Peilit hukkuneet
-Kauppakirja on mutta reksiteriote on kadonnut ajan saatossa
+runko tuntuu tosi kovalta, maalattu varmaan vähän ennen sieisomaan jäämistä, irtoruostetta
+Takapalkki ihan priima
+ aika täydellinen -moottori
+Tulipelti lähes ruosteeton
Vaatinee täyden läpikäynnin, seisonut 20+ vuotta. Tai ainakin moottorin asennuksen ja jarrujen läpikäynnin(kyllä olen optimisti!). Auto on varmaan kunnostettu jonkun toimesta 90' luvulla ja moottori sitten särkynyt ja jäänyt seisomaan, moottorin apulaitteet olivat takakontissa mutta lohko on kadonnut. Kertokaa ihmeessä jos muistatte auton jostain tai tiedätte historiasta enemmän.
Bensakoneita saa tarjota jos jollakulla on ylimääräisiä varastossa :) yksi diesel jo löytyi.