PDA

View Full Version : Tiivistemassa tuulilasiin?


rattimies
17.08.2015, 08:57
Oliskohan täällä paltalaisilla tietoa, mitä tiivistemassaa kannattaisi laittaa tommoseen vanhan malliseen autoon, jossa tuulilasitiivisteen pitäisi ainakin periaatteessa hoitaa tiivistäminen. Auto on HZJ80, johon tuli vaihdettua uusi tuulilasi, mutta ilmeisesti vanha tiiviste ei enää tiivistä riittävästi ja kovilla sateilla kuskin lattiamatto kostuu... joku sanoi että laita sellasta mikä ei kovetu? Mutta mähän näitä aineita tunne.:eek:

Pauli
17.08.2015, 09:06
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609016/SikaLastomer-710-310ml-musta

-Stedt-
17.08.2015, 09:08
http://www.puuilo.fi/WurthTuulilasintiivistysmassaProfessional310ml

rattimies
17.08.2015, 09:48
Jes, kiitos vinkeistä!! On tää huikea palsta, aina löytyy tietoa :)

-JoNe-
18.08.2015, 04:24
Tuossa vielä yksi: 3M 08509 tuulilasin tiivistysmassa. Kysele lähimmältä 3M jälleenmyyjältä.

savustin
18.08.2015, 05:53
Butyyli massan pistin minä mustaa pehmeää ja todella venyvää eikä kovetu koskaan

rattimies
18.08.2015, 12:21
Tuli ostettua tuo würthin massa, kun tossa vieressä kyseisen firman toimipiste. Jos sitä illalla ehtis truuttaamaan massaa tiivisteen väliin.. saas nähdä millainen sotku syntyy.

Hessu888
18.08.2015, 13:06
Tuli ostettua tuo würthin massa, kun tossa vieressä kyseisen firman toimipiste. Jos sitä illalla ehtis truuttaamaan massaa tiivisteen väliin.. saas nähdä millainen sotku syntyy.

Ei oo loppupeleissä mitään väliä millanen sotku syntyy, koska toi massa lähtee pois maalipinnoilta ja lasista kun otat pikkasen sitä sormiin ja painelet siihen kohtaan missä on ylimääräistä, niin kaikki ylimääränen jää sormiisi ja muuttuu aina vaan isommaks palloks. Se ei siis oo samanlaista kuin sikaflexin perusmassat. Ite tein tiivistyksen pari kk sitten silleen, että teippasin lasin ja pellin tiivarin ympäriltä, painoin muovisen kiilan tiivarin ja lasin väliin jotta sai tuubin kärjen sopivalle syvyydelle ja sitten työnsin sillä kärjellä eteenpäin koko lasin matkan. Vetämällä kun lähtee kärki koko ajan ylös urasta. Se massahan kannattaa sitten laittaa sekä pellin ja tiivarin väliin että tiivarin ja lasin väliin. Ainakin Toyotan omien ohjeiden mukaan...

rattimies
18.08.2015, 13:21
Se massahan kannattaa sitten laittaa sekä pellin ja tiivarin väliin että tiivarin ja lasin väliin. Ainakin Toyotan omien ohjeiden mukaan...

Tätä hieman jo pohdin että pitäskö laittaa kumpaankin väliin.

Tuossa tuubin mukana tuli sellainen suippokärki, jossa näyttäs olevan siiveke helpottamaan massan levittämistä sinne tiivarin väliin. Saas nähdä miten ahdas se lasin-tiivisteen väli on, että saako sinne enää laitettua, kun lasi on jo autossa paikallaan.

bj45lava
18.08.2015, 15:02
Hodarit vuotaa yleensä muuten sitten siitä lasin ja tiivisteen välistä, ei korin ja tiivisteen välistä, eli laita sitä sinne alareunan lasiuraan ainakin alakulmiin, ite pitäis sama homma tehdä.

BJ-40/76
18.08.2015, 22:10
Siis jos vuotaa lasin ja tiivisteen välistä, niin jos et halua puhdistaa saumaa, niin pitää käytännössä "kitata" koko lasi; siis vaikka ulosvuotokohta on vänkärin puolen alanurkassa, niin "sisään-" vuotokohta voi olla jossain aivan muualla, siis siis vesi kulkee esteettä tuossa lämpölaajenimes vaatimassa urassa, varsinkin kun lasi on pyöristetty kohtuudella, ja tiiviste pyöristetty paljon pienemmällä säteellä.
Ja jos vuotaa tiivisteen ja korin välistä. niin silloin ruostuminen vahvistaa.... ja alkaa kohta vuotamaan "pelleistä kunnolla"....

Hessu888
19.08.2015, 07:55
Tätä hieman jo pohdin että pitäskö laittaa kumpaankin väliin.

Tuossa tuubin mukana tuli sellainen suippokärki, jossa näyttäs olevan siiveke helpottamaan massan levittämistä sinne tiivarin väliin. Saas nähdä miten ahdas se lasin-tiivisteen väli on, että saako sinne enää laitettua, kun lasi on jo autossa paikallaan.

Silleen se tiivistys pitääkin tehdä, että lasi on paikallaan, mutta jos siellä on kymmenen vuoden kurat välissä, niin saattaapi vaatia työlästä ronkkimista muovitikulla ja paineilmaa, että scheisset lähtee pois tai ylipäänsä saada tiivaria irti lasista/pellistä. Tiivisteaine kandee vetää ihan koko lasin ympäri, koska vesi löytää kyllä viimeistään kaatosateessa ajaessa reitin joka reunasta sisään.

2,4TD
20.08.2015, 06:10
Joskus noissa lasiliimoissa piti käyttää primeriä, aikoja sitten vaihdatin Carinaan tuulilasin, halpa ja nopea keikka mutta jokusen vee päästä oli yläreunasta pellit mädäntyneet huit hiivattiin.
Ei oltu käytetty primeriä ja vesi lillui välissä, ei kyllä vuotanut sisälle...

rattimies
02.09.2015, 12:58
Noniin, tovi meni että ehdin lasin tiivistäämään ja vielä ajattelin tänne laittaa raporttia, jos joku samaisia ongelmia pohtii. Ylempänä erittäin hyviä neuvoja ja tästä parhaat painoin mieleen.

Eli sillä würthin tuulilasimassalla tiivistin ensin tuulilasi-lasintiiviste välin ja sitten lasintiiviste-kori välin ympäriinsä. Tuossa tuulilasi-lasitiiviste välissä piti käyttää tuollaista puukiilaa avartamaan rakoa, joka oli todella tiukka. Sellanen 3...5cm kerrallaan tiivistemassaa ja sitten kiilan siirto ja taas massaa väliin. Annoin massan kuivua ja yli pursunneen keräsin pyörittelemällä sormiin.

Nyt on muutamat oikein kunnon rankkasateet menty ja kyllä(!) lattiamatot on kuivat :) Jes! Tavoite saavutettu.

Ja vielä hieman kuvia projektista:

1. Puukiila tuulilasin ja tiivisteen väliin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7338&pictureid=180953

2. Lasi ja tiiviste tiivistetty
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7338&pictureid=180954

3. Valmis tuote, ylimääräiset siivottu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7338&pictureid=180955

AVRO
05.04.2021, 14:39
Vanhaan ketjuun kirjoittelua. Tuossa kun on noita kumitiivisteellä olevia tuulilaseja kaksikin kappaletta taloudessa kesäbiileinä niin sellainen kysymys noista tiivistemassoista. Onko tuo Sikaflex-521UV sellainen joka kovettuu sellaiseksi ettei lähde valumaan auringonpaahteessa?

Tiivisteen ja korin välissä on toisessa autossa Sika 221 ja se tulee paahteessa ulos sieltä..., tämä tuossa pikkuautossa, Kisussa on toinen lähestymistapa aiheeseen ja tiivisteen reunaan, koripeltiä vasten tulee sellainen weather seal kaistale, ja sen pitää nimenomaan olla sellainen joka kovettuu eikä jää tahmeaksi tai rupea valumaan lämpimässä.
Nyt kun tuo takalasi tuli käytettyä irti ja hankittu "muu" kitti loppui kesken niin pitäis vetää siihen päälle nätti kerros jotain ulkopinnaksi sopivaa kamaa, samoin toi ketjussa aiemmin mainittu lasin ja kumin välinen tiivistys pitäisi hoitaa, mieluimmin ei valuvalla kamalla.