PDA

View Full Version : Juminut kone pyörimään


kaistapää
17.08.2015, 07:25
Nyt kaivattas kokemusperäisiä pellepelottoman vinkkejä millä saisi jumineen koneen pyörimään?Eli kyseessä on vinkkelikone joka on seisonut n.13v ja nyt jumissa. Ed. omistaja on pyttyihin öljyä laittanut ja pytyissä näkyy vain hieman ruostetta.Irrotusöljyä,WD40 sinne pari päivää jo hölvätty.ajatuksena olisi että saisi koneen edes jollain tapaa käymään jolloin voisi kartoittaa apulaitteiden yms. toiminta.Kone on marinoitu ja kun kaikki jäähdytys yms. vermeet on arvoitus niin saisi näihinkin selkoa,kannattaako hommata/rakentaa kokonaan uusi.
Fordin 302 kone kyseessä ja majapaikkana vene mikäli tällä tiedolla mitään merkittystä.

mettäsika
17.08.2015, 07:47
tuossa tuli yhtä traktorin moottoria irroteltua vastaavasta jumi tilanteesta, niin ei siinä muuta kun kerta olet jo liotellut niin jos vaan saa kampiakselin päästä jollain työkalulla kiinni ja raakasti voimalla nitkuttelemalla pyörimään .
ja sehän on selvä et jotain saattaa särkyä jos se tiukassa on .

hutikka
17.08.2015, 08:16
löpöä tulpanreijistä,tunkeutuu ehkä vielä paremmin kun wd40 tms. "uskonkohottaja"

mechanic-71
17.08.2015, 08:18
Suosittelen jakajan poistoa ja irtonaisella tangolla öljypumpun pyörittämistä ennen kun yrittää pyörittää konetta ettei laakerit lähde kampuran mukana liikkeille

Kaitsu67
17.08.2015, 08:24
Yhden jumissa olleen vanhan Series Lantikan koneen sain pyörimään kun sylintereihin sisälle reilulla kädellä CRC/Penetration ölppää, ne muhi siellä vissiin kuukauden ja sitten uudestaan rei'istä sisään löpöä.

Se taas muhi siellä pari kuukautta ennen ku lähti pyörimään. Välillä aina kävin kammesta kokeilemaassa kun noihin sellainen löytyy.
Viimesellä se sitten nitkahti liikkeelle. En yrittänyt väkisin liialla voimalla, ettei mitään menis pahasti rikki. Kone on sittemmin saatu myös käymään.

Kampuran siivapyörän pultista pitkällä varrella pystyy hyvin pyörittää ilman kampeakin.

kaistapää
17.08.2015, 11:09
kampuran pultista juuri kokeiltu,kohtuullisella voimalla.kokeilen nykii startin pois että pääsis kumpaankin suuntaa herkuttelemaan.kampuran pultti niin herkkä aukeemaan.

Jakajan akseliin on jo työkalukin olemassa ja meinaan paineet nostaa vielä.

kokista on jotkut kokeilleet.hieman epäilen mutta kaikki kannattas testii ennen purkua.

kauha-apina
17.08.2015, 11:51
kaada vielä kiehuvavesi sinne vesikanaviin,jos sattuis vähän lohko laajenemaan.
yhdessä tapauksessa tämmönen konsti auttoi.

Kaitsu67
17.08.2015, 12:32
Jotkut vannoo myös ATF:ään ja sen tunkeutumiskykyyn noissa ruostumishommissa, sekin on yks vaihtoehto.....mut sanoisin että tossa pelataan enempi ajalla ja kärsivällisyydellä ylipäänsä :rolleyes:

Häänrik
17.08.2015, 12:37
Sama operaatio ois edessä. Tämä auto on mun käsityksen mukaan jääny pois käytöstä 1962 joten n53vuotta viime pyörähdyksestä :D

pee
17.08.2015, 12:38
Paineilmataltalla väristystä kampuran päähän samalla kun kääntää vaikkapa vauhtipyörän hampaalta ... ??

Kaitsu67
17.08.2015, 12:46
Sama operaatio ois edessä. Tämä auto on mun käsityksen mukaan jääny pois käytöstä 1962 joten n53vuotta viime pyörähdyksestä :D

Mulla on kans yks '53 mallin SI kone just liotuksessa, se on tosin ollut kyllä ajossa 70-luvulla :D

Mika_T
17.08.2015, 13:51
Kyseessä kun on V-kone niin sinne pitäs saada juurikin hyvän kapillaariominaisuuden omaavaa litkua. Eli ATF:ää
Muuten ne liotuslitkut ei nouse sinne sylinterien "yläseinämille.

Maajussi
17.08.2015, 15:03
Sama operaatio ois edessä. Tämä auto on mun käsityksen mukaan jääny pois käytöstä 1962 joten n53vuotta viime pyörähdyksestä :D

Mikäsmikäsmikäs......heti alko rodi ukkoo kiinnostaa ku joku postaa Fordin lättäpään kuvan?!?! :-) :-) :-) :-) :-) :-)

Maajussi
17.08.2015, 15:14
Ja alkuperäiseen viestiin että peltikannussa kuumennat löpön kuumaks ja kaadat pytyt täys ni kyllä tunkeutuu ja toimii.

Nimim: international td8 vm74 pusku traktoria herätelly kuolleista tän kesää....

tjl
17.08.2015, 19:47
mä oon kanssa löpön kannalla, tunkeutuu perkeleen hyvin.
jotkut liuotelleet jumiutuneita sylinteri/mäntäkombinaatioita täyttämällä sylinteri tärpätillä toimii kuulemma hyvin.

smgt
18.08.2015, 01:32
paras aine irrottaa ruostuneet pultit ynnä muut on tunkeuma väri.

kannattas sillä kokeilla mäntiäki.

kaistapää
18.08.2015, 07:16
Tämän tapauksen kohdalla kävi nyt niin että kone nousee lähiaikoina pois.starttia purkaessa paljastui että yksi pakkasproppu oli moottorikaukalon pohjalla eli vedet on ollut lohkossa jossain vaiheessa.lohkon kunnosta ei ole siis takeita.
Vähintään rengastus,laakerit,tiivisteet tulee siis esiin tai jos vastaan kävelisi ehjä moottori niin vaihto sitten.

_Metal_
18.08.2015, 17:20
paras aine irrottaa ruostuneet pultit ynnä muut on tunkeuma väri.

kannattas sillä kokeilla mäntiäki.

Ite tarkastushommia tekevänä en kyllä suosittele tätä. Ainakin bycotestin RP20 tekee vain tehtävänsä eli tunkeutuu läpi sen kummemmin irroittamatta.

Nikuzai
18.08.2015, 18:32
Ite tarkastushommia tekevänä en kyllä suosittele tätä. Ainakin bycotestin RP20 tekee vain tehtävänsä eli tunkeutuu läpi sen kummemmin irroittamatta.


Siihen kuulemma jotain rostoffia sekaan niin toimii paremmin


Edit: On kuulemma vaaratonta saada käsille kyseistä seosta

_Metal_
18.08.2015, 18:57
Tunkeutuu kuulemma nahan alle ja sit on "kivaa" kun iho irtoilee pahimmillaan lihaksista

urbaania legendaa...

ssuvik
18.08.2015, 21:04
urbaania legendaa...

Jep. Kaikella kunnioituksella nimimerkkiä "Nikuzai" kohtaan, mutta aika monet jutut on ku jostaki paskasta leffasta.

G280E
19.08.2015, 18:13
Jep. Kaikella kunnioituksella nimimerkkiä "Nikuzai" kohtaan, mutta aika monet jutut on ku jostaki paskasta leffasta.


Mä lähtisin pö linjalle ja
lainasin tätä siksi kun en ole samaa mieltä nikuzain kommentoinneista noin yleensä. mielestäni hänen yleistietonsa on aika korkealla tasolla.ja aika hauskaa kunnioittaa toista paskalla..
Täällä harvoin näkee kenenkään kehuvan toista,sen sijaan paskaa heitellään reteesti isolla ranteella niskaan heti tilaisuuden tullen.
Kyl mä olen ollu muillakin foorumeilla yhtä kauan ku tääl,mut yhden ainoatakaan kertaa en ole saanu vastausta vittua käteen tai muuta paskaa jotka vastauksina ja osanottoina johonkin threadiin on aivan käsittämättömiä,,ihan ku tääl olis koko ajan joku keskiajan gladiaattoritaistelu käynnissä työkaluina pelkästään se kuka huutaa lujimpaa ja lyö kovimpaa saa kruunun päähänsä.TÄSSÄ on se juttu mitä ihmettelin kun taas innostuin ajan perästä tänne kirjoittelemaan,miks tääl on kaikki niin muuttunut...Ei monikaan varmasti enää viitsi ottaa osaa keskusteluihin joihin joku tietty ottaa voimakkaasti kantaa.
Sit vielä itse asiaan:
En lähtisi täryyttään paineilmalla kampuran päästä,ajatuksella että keskimmäisten runkolaakereiden päittäis liuskat vois vaurioituu,sen sijaan kaitsun kelkkaan hyppäisin,jos on tavoite saada kone ehyenä pyörimään ilman aukaisua,ei se välttämättä viikkoja vie,mut enemmän kuitenki ku hetimullekaikkitännenyt;)käy väliin kokeilemas,jos ei nitkahda viel,meininkiä lisää ja antaa vaikuttaa.
Sit mun mielest mikat:llä hyvä ajatus,mut ehkä vasta sit kun on saanu irtoamaan vaik sen varttikierrosta,tai vähemmän..sit atffää sisään..mechanikin ajatus kans ihan päällikköä ja taas mun mielestä!!

smgt
20.08.2015, 18:04
Joka tapauksessa vaikka kone alkaisi pyörimään on sylinterissä ruostuneet renkaat tai muuten syöpyneet.
Kovin luotettava kone siitä ei avaamatta tule.

Meillä oli ennen 3nuhvi lumikoneena joka oli jumiin ruostunu. Siitä liotettiin männät irti muistaakseni ihan ruosteen irrottajalla. Vaihe päällä työnnettiin edes takas.

Putkissa oli syöpymiä joista pikku kierroksilla pääsi öljy menee pakoputkeen. Jos pilkekonetta pyöritti päivän niin mustaa öljyä valu piippua pitkin.

JiiPee
20.08.2015, 18:30
Joka tapauksessa vaikka kone alkaisi pyörimään on sylinterissä ruostuneet renkaat tai muuten syöpyneet.
Kovin luotettava kone siitä ei avaamatta tule.

Meillä oli ennen 3nuhvi lumikoneena joka oli jumiin ruostunu. Siitä liotettiin männät irti muistaakseni ihan ruosteen irrottajalla. Vaihe päällä työnnettiin edes takas.

Putkissa oli syöpymiä joista pikku kierroksilla pääsi öljy menee pakoputkeen. Jos pilkekonetta pyöritti päivän niin mustaa öljyä valu piippua pitkin.

Totta. Kyllä jumiin jässähtänyt kone on otettava auki, jos siitä käyttöpelin haluaa - olipa sitten jässähtänyt leikkaamalla tai ruostumalla.

Pikkukierroksilla töiden tekemisestä pakoputkeen ja pakosarjan vuotavista tiivisteistä koneen kylkiin tuleva musta öljy/piki/terva/sotku/jne. ei välttämättä johdu rokkoisista sylinteriputkista. Tuttu ilmiö ehjän koneenkin kanssa, kun ei ole kuormaa tarpeeksi. Kotimaisessa maataistelukoneessa vuotaa pakosarjan tiiviste ihan tarpeksi. Jos sirkkelöin päivän polttopuita 100hv valmetilla, on koneen kylki mustana nokisesta öljystä. Jos teen sillä oikeita töitä, ei koneen kylki sotkeudu ja hormikin palaa puhtaaksi. Pitäisi pyörittää kenttä- eikä klapisirkkeliä.

Kokeile laittaa kone kunnolla töihin, loppuuko öljysotkun tulo?

G280E
20.08.2015, 18:59
samoja ajatuksia täälläkin ton kuranttiuden suhteen sit tulevaisuudessa,etenkin jos moottorin tulisi tulevassa edelleen viedä mainitsemaasi venettä,ni kallistuisin tietysti varmatoimmmisuuden puoleen eli uutta mosaa,tai vähintäänkin toimivaa sellaista.ei varmaan ole hinnankiro jos ei sit joku erikoismust moottori..saman perusmoottorin hommaat ja nakkelet siitä paikallaan olevasta marinointi osat siihen.samalla pääset toteamaan onko suolavesi pahoinpidelly osasia..bj-40/76(meniköhän oikein)hän on just tuonu itärajan takaa tän ikäkategorian osasia kysäises.itsellään hänellä on myös päällään aiwomyrsky omansa kans..on joku topic kin aiheesta tääl...

smgt
20.08.2015, 23:35
Kokeile laittaa kone kunnolla töihin, loppuuko öljysotkun tulo?

joo sotku loppui kun antoi töitä koneelle.

kaikki 45heppaa kun käski 220 eskon pyöritykseen ja vielä eteen päin saattamiseen ei öljy jääny putkeen valumaan. paloin nätin savun saattelemana korkealle yläilmoihin :D

kone pelaa vieläkin nykysellä omistajalla.
tää myytiin meiltä jo monta vuotta sitte pois.

kaistapää
21.08.2015, 04:37
Ajatushan oli koekäyttää kone että saisi selkoa muista mahdollisesti hoivaa vaativista kohteista ennen talvea.kone nousee tänään pois ja alkaa sitten ourku ja nähdään mitä on syönyt.talvi aikaa kursia moottoria kasaan tai ettii uutta.aika näyttää.
Konehan on siis fordin 302 mut menishän sinne helposti 351 tai........

Vormula77
21.08.2015, 04:56
Ajatushan oli koekäyttää kone että saisi selkoa muista mahdollisesti hoivaa vaativista kohteista ennen talvea.kone nousee tänään pois ja alkaa sitten ourku ja nähdään mitä on syönyt.talvi aikaa kursia moottoria kasaan tai ettii uutta.aika näyttää.
Konehan on siis fordin 302 mut menishän sinne helposti 351 tai........

...tai 460??? Kyllä vene hommissa luotettavuus on nautinto ja mitä enemmän tehoa ja saundia sen hauskempaa se nauttiminen on. Saiskos kuvan rojektiveneestä?

kaistapää
21.08.2015, 08:15
Hakutetkeltä vaan kuva: https://m.facebook.com/photo.php?fbid=1635708206647357&id=100006245803105&set=rpd.100006245803105&source=49&ref=bookmarks
Nyt sentään jo pesty ja mylly melkein irti.

Gary Grand
21.08.2015, 08:40
Hakutetkeltä vaan kuva: https://m.facebook.com/photo.php?fbid=1635708206647357&id=100006245803105&set=rpd.100006245803105&source=49&ref=bookmarks
Nyt sentään jo pesty ja mylly melkein irti.

ei tainnu mulla oikeudet riittää kattomiseen..
Pistä yleiseen jakoon. ;-)

kaistapää
21.08.2015, 12:24
No jokos nyt?

Gary Grand
21.08.2015, 12:26
No jokos nyt?

Nyt pelaa..
Virtaviivasen näköinen peli. :p:cool:

Vormula77
21.08.2015, 20:05
Kyllähän tuo suorastaan huutaa yli 300hv konetta. Sopivalla potkurilla saa aika kivat kyydit, eikä sit kaiken mailman peltibusterit ohittele väylällä.

Topi1982
21.08.2015, 21:08
[QUOTE=G280E;1244389]
Kyl mä olen ollu muillakin foorumeilla yhtä kauan ku tääl,mut yhden ainoatakaan kertaa en ole saanu vastausta vittua käteen .

pee
21.08.2015, 21:14
tsot tsot tsot ...

... molemmat, kumpiko ei ymmärrä nyt taas ??

Topi1982
21.08.2015, 21:18
tsot tsot tsot ...

... molemmat, kumpiko ei ymmärrä nyt taas ??a miut

Poista miut palstalta, jos oon paha, ei taa niin hienoo seuraa oo!:cool:

Topi1982
21.08.2015, 21:28
Puolustan omia asioitani uhkailematta muita.
Pee mita pitais tehda, etta saa vastauksia ?

pee
21.08.2015, 21:46
minä en ketään palstalta poista, mutta kahdenväliset kinat, känät ja muut muille kuulumattomat jankkaukset ei tänne kuulu, millekään osastolle

eikä tää koske ainoastaan kahta henkilöä, Offipalstalla on muutamia tarkkailuluokkalaisia, joiden kohdalla on harkittava kuinka toimitaan, hyvähenkinen harrastaja forumi on muuttumassa huonohenkiseksi känkkäklubiksi, ihan muutaman viimeisen sanan kirjoittelijan toimesta

BJ-40/76
21.08.2015, 21:58
Siis luin taannoin topiikin, mutta vedetään nyt yhteen: siis oliko minkä ikäinen kone, ja oliko kone makeavesijäähdytetty?
Jos perinteinen raakavesijäähdytteinen, niin voi kestää vaikka 35 vuotta.... (Nostin äsken vm. 80 flipperistä pois alkuperäisen, raakavesijäähdytteisen koneen)
Toki tuo lienee lähellä ennätystä merikäytössä tuon litratehon koneissa?
Siis jos makeavesijäähdytetyssä (siis koneessa glygolit) koneesta pullahtaa lohkosta proppu, niin silloin joko jäähdytinneste on ollut melkein vettä, taikka sen lisäksi edellistalvena? lämmönvaihdin on alkanut vuotamaan molempiin suuntiin, siis glygolit on lantattu vedeksi...
Ja tuo "merikoneen" korvaaminen jollain auton moottorilla ei ole aivan helppoa:
Vaatii käytännössä aina tuon makeavesijäähdytyksen.
Ja nuo merikoneet (tietysti riippuu veneestä) on "optimoitu" merikäyttöön, siis nokka-akseli, ja mahdollisesti muutkin komponentit....
Siis esim. chevy sb 307 cid 225 hv "täysikaasukierrokset" pitäisi olla noin 4200 rpm. ja tämä "maailman huonoimmilla" pakosarjoilla, ja virranjakaja ilman alipainetietoa...
Siis pitää pitää huolta, että vene lähtee liukuun, sillä jos potkurissa liikaa pitoa/nousua, niin kone, minkä pitäs riittää 40-50 solmun nopeuksiin, voi jäädä alle 20 solmuun.

Viipo
21.08.2015, 23:17
Ei oo muuten itellä tullu vielä vastaan yhtään 80-luvun settiä, mikä olis ollu lämmönvaihtimella. Kaikki ollee noi kasikoneelliset "pentat" ihan vesijäähytteisiä. Yks makeavetinen 351 windsori vielä pelastettiin mustangin keulille (Penta 240A 240hv) ja oli ihan ok.
Toinen oli merivettä jäähykkeenä nielly "mercury marine" 010-lohkonen chevy 350. Erikoisuutena, et pyöri alunperin "vikasuuntaan".
Eli jakopään rojut vaihtoon ja uudelleen nippuun: vesitilaan menevät pitkät kannenpultit roppasi läpi momenttiin vetäessä. Tilalle laitettiin sit 12-milliset 12.9 pultit, joilla saatiin kannet jotenki pysymään kiinni lohkossa.
Kyllähän se pelas autokäytössä melkein yhen kesän, ennenku sylinterin putket muuttu kananmunan muotosiksi ja seinämiin tuli halkeamia :/

Että tuota: venemoottoria kunnostaessa kannattaa vähän tutkia, paljonko siellä on sisällä paskaa, syöpymiä ym. ennenku sitä lohkoa rupeaa pitkällä rahalla koneistamaan ym.
Tiivisteet ja laakerit on halpoja, mut jos meinaatte hiotuttaa kampiakselia tai porata sylintereitä, niin tutkikaa lohkon kunto vesitilasta.

kaistapää
22.08.2015, 07:04
Raakavesi jäähdytteinen on tämä kyseinen yksilö.ilmeisesti on vedestä nostaessa jäänyt järjestelmä tyhjentämättä/glykolilla huuhtelematta.koneen kunnosta ei siis ole muuta hajua kuin että toimivana jäi seisomaan ja kaikki tuhot mitä on ovat ilmestyneen kuivilla ollessa.huomenna vasta saadaan kone kammettua ylös ja katotaan sit mitä tarvii uusia.