PDA

View Full Version : Opel Manta A C24NE käyntiongelmat. »»»Vika selvillä


Häänrik
14.08.2015, 07:07
Ensinnäkin pahoittelut matala-auto kysymyksestä maasturipalstalla mutta nyt alkais olemaan hyvät vinkit tarpeen. Uskaltauduin kysymään asiasta täälä koska opel fronteroissa(?) On sama kone eri moottoriohjelmalla.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=62485&stc=1&d=1439528973

Eli autona on otsikon mukainen paholaisrausku, C24NE ruiskukoneella. Ongelman on sammuilu ja pätkiminen kuumana. Toimii siihen asti että pysähtyy liikennevaloihin tms niin sen jälkeen kun lämmöt vähäkin nousee niin alkaa pätkiminen eikä lopu kuin koneen jäähdyttelyyn kylmäksi. Lisäongelmaa tuo se että emäntä kulkee sillä 7pv viikossa töissä, joten ei kunnolla kerkiä selvittämään vaan korjaukset on sisältäny pika-arvion mahdollisesta vian syystä ja korjaus ja seuraavana päivänä "ei toimi vielkään" -tekstiviestin odottaminen.

Oon vaihtanu seuraavat osat:
-Tein uudet imumuputket. (Tällä auton sai käymään tasaisesti tyhjäkäyntiä)
-puola
-kaikki puolanjohdot
-sytytystulpat ja tulpanjohdot
-virranjakaja ja pyörijä
-sytytyksen hall-anturi
-triggeripyörä ja hall anturin etäisyys tarkastettu
-sytytyksen ohjausjohdot
-johtosarja tarkastettu
-Uus syyläri (pysyy moottorinlämmöt paremmin kurissa)
-Maadoitukset
-kaikkien pistokkeiden avaus ja kontaktispray hoito
-kierroslukumittarin oikosulun mahdollisuus poissuljettu
-Sytytysennakonsäätimen johdon vieminen kauempana moottorista.
-akku
-laturin jännite tarkastettu
-virtalukon pohjaa suihkuteltu ja väännelty vian ollessa päällä
-uus moottorinohjausboksi

Tässä vaiheessa sammuilu muuttui pätkimiseksi
Sen jälkeen tehtyä

-konehuoneen ilmanvaihtoa parannettu
-syyläriin lisäflekti termostaatilla
-taas tarkasteltu johtoja.
-sytytyksen katkontarele avattu ja todettu toimivaksi
-konepellin takareunaa nostettu 6cm
-vapaavirtausfiltterin tuominen syylärin etupuolelle pois konehuoneesta
-ilmamassamittari avattu ja puhdistettu
-säätelin seoksia vian ollessa suuntaan ja toiseen, ei vaikutusta. Palautin alkuperäiset seokset.
-imuputkien ja massamittarin eristäminen lämpöeristevillalla.
-virranjakajaan ja pyörijään oli ilmestyny pientä hapettumaa jo 500km ajon jälkeen joten ne meni taas vaihtoon ja taas uus puolanjohto.


Nyt alkaa oikeasti olemaan kädet pystyssä, ja tilannetta ei yhtään helpota se häpeä että ei osaa laittaa emännän autoa kuntoon. Mitähän seuraavaksi?

Kiitos etukäteen.

Magwel
14.08.2015, 07:13
Ruiskun lämpötila anturi tarkastettu?

Häänrik
14.08.2015, 07:26
Ruiskun lämpötila anturi tarkastettu?

Eipäs oo muuten tarkastettu :eek: missähän sen sijainti mahtaa olla?
Jos joku löytää linkin ilmaiseen moottorimanuaaliin niin olisin kiitollinen.

Tämä ruiskukone on mulle aivan uus tuttavuus, oon enemmänki diisseli miehiä ja crownissa on kaasari :D

ainoot aiemmat kokemukset ruiskukoneista on yhestä mersusta joka mulla oli joskus mutta sehän oli mersu jotrn ikinä ei tarvinnu korjata, ajella vaan.

baxxter
14.08.2015, 08:26
Vesitilassa on varmaan kaksi anturia, toinen mittarille ja toinen ruiskulle. Ruiskun anturissa varmaan hienompi liitin tai testaa kumman anturin johdon irrottaminen vaikuttaa mittariin..
Sytytykselle on varmaan oma signaalinvahvistusboksi, se voi hyvinkin myös olla lämpötilaherkkä ja halvaantua kuumassa.

Häänrik
14.08.2015, 08:36
Sytytykselle on varmaan oma signaalinvahvistusboksi, se voi hyvinkin myös olla lämpötilaherkkä ja halvaantua kuumassa. Tämän kikkareen luulen tietäväni, sellainen "tuplarele" minkä sisukset räpättää auton käydessä. Tarkastelun perusteella palamisjälkiä/hapettumia ei ole.

Sellainen huomio kanssa että esim tunnin jäähdyttelystä nokkapelli kiinni ei ole mitään apua, mutta jo 5min jäähdyttely tiensivussa pelli auki auttaa sen verran että toimii taas muutaman kilometrin. Tää viittais justihin johonki tuollaiseen että joku sähköhärpäke ei tykkää kuumasta.

hiluvitkutin
14.08.2015, 08:39
Volvossa teki ilmamassamittari samantapasta ongelmaa. Ja eikös niissä ole joku imuilman lämpömittariki?

dirtysalami
14.08.2015, 09:00
Kysy pöpilistien palstalta. Ne tuntee tän 60-luvulla käyttöön tulleen moottorityypin kuin omat taskunsa.

http://www.opel6070club.com/forum/index.php

edittiä... oot kyllä jo tehnyt suunnilleen kaiken mitä tuolle voi tehdä. Melko mystinen juttu. Ei tule enää mieleen mitään kovin järkeviä juttuja. Ruiskun maapiuhan huono kontakti ? Tai jotain muuta tosi omituista. Ilmamäärämittarin hiililevy kulunut puhki joistain kohdista ?

baxxter
14.08.2015, 09:15
Tämän kikkareen luulen tietäväni, sellainen "tuplarele" minkä sisukset räpättää auton käydessä. Tarkastelun perusteella palamisjälkiä/hapettumia ei ole.
Sytkäboksi olis sellainen elektroninen komponentti, litteähkö boksi riviliittimellä? Mutta tuossa lienee ruiskuna motronic joka ohjaa sytkääkin, eli ei välttämättä omaa boksia? Mistä tuon moottori on peräisin?
Lämpötila-anturi venttiilikopan ja ylävesiletkun välissä?
Mekaanisen releen räpättäminen käydessä kuulostaa erikoiselta, mutta kaikki on mahdollista :)
Miten bensalinjat menee? Bensan höyrystyminen letkuun/putkeen hyydyttää menon liian kuumassa.

Häänrik
14.08.2015, 10:13
Kysy pöpilistien palstalta. Ne tuntee tän 60-luvulla käyttöön tulleen moottorityypin kuin omat taskunsa.

http://www.opel6070club.com/forum/index.php

edittiä... oot kyllä jo tehnyt suunnilleen kaiken mitä tuolle voi tehdä. Melko mystinen juttu. Ei tule enää mieleen mitään kovin järkeviä juttuja. Ruiskun maapiuhan huono kontakti ? Tai jotain muuta tosi omituista. Ilmamäärämittarin hiililevy kulunut puhki joistain kohdista ? hiililirvut näytti hyvältä. Ja ajattelin seuraavaksi siirtää piirikorttia vielä eri kohtaan että liukupinnit kulkee puhtaalla kohdalla.

Sytkäboksi olis sellainen elektroninen komponentti, litteähkö boksi riviliittimellä? Mutta tuossa lienee ruiskuna motronic joka ohjaa sytkääkin, eli ei välttämättä omaa boksia? Mistä tuon moottori on peräisin?
Lämpötila-anturi venttiilikopan ja ylävesiletkun välissä?
Mekaanisen releen räpättäminen käydessä kuulostaa erikoiselta, mutta kaikki on mahdollista :)
Miten bensalinjat menee? Bensan höyrystyminen letkuun/putkeen hyydyttää menon liian kuumassa.

Sytkäboksi on ruiskuboksin yhteydessä samojen kuorien sisällä. Ja motronic.
Opel omegasta on tuo kiuas peräisin. Bensalinjat menee tossa lokarissa, pakosarjan puolella. Tätäkin on syytä tutkiskella. Ja tosiaan vian ollessa päällä käy hienosti kierroksilla ja tyhjäkäynnillä ilmanvkuormaa mutta kun moottoria kuormittaa esim liikkeelle lähtiessä niin alkaa armoton nykiminen. Ylävesiletkun läheisyydessä on vain yksi anturi.

aslakki
14.08.2015, 10:20
Vika päällä kylmäsprayta suihkimaan:)

E. Tai siis merkkailet komponentit teipin paloilla ja annat purkin emännälle mukaan & ohjeistat suihkimaan yks kerrallaan ja koittamaan käymään :D

Häänrik
14.08.2015, 10:26
Vika päällä kylmäsprayta suihkimaan:)
Sähän sen murjaisit!!!! Ei kyllä tullu mieleen vaikka kyseistä ihmeainetta onkin hyllyssä :D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=62490&stc=1&d=1439540724

Tuossa näkyy bensalinjat. Tuota ilmamassa anturin johtoa pitäis pidentää niin sais imuptkistosta kurvit suoraksi

baxxter
14.08.2015, 10:47
Ei tuosta kuvasta mitään erota, onko paluu tankkiin vai kerääjäsäiliölle?

Häänrik
14.08.2015, 10:53
Ei tuosta kuvasta mitään erota, onko paluu tankkiin vai kerääjäsäiliölle?
Olen töissä eikä parempaa kuvaa puhelimesta löytynyt.
Edit: En oo vielä pahemmin keskittynyt tuohon bensapuoleen kun pätkiminen kuulostaa siltä että sytytys pätkii tai sytyttää väärään aikaan. Ei booaa tms

Viipo
14.08.2015, 10:54
Voiko suuttimet jumia kiinni lämmetessään?

HJ60_Jussi
14.08.2015, 18:37
Onko sulle lambdaa paikallaan. Paljonko sen jännite on?

Häänrik
16.08.2015, 19:49
Kylmäspreitä suihkin purkillisen vian ollessa päällä kaikkiin sähköosiin. Ei vaikutusta. Bensalinjat sen sijaan oli todella kuumat kun vika oli päällä. Juuri kättä kärsi. Seuraavaksi koitan vetää nokan kautta nuo linjat, nyt ne menee lohkon ympäri ja öljypohjan alta pakosarjan vierestä :eek: tässä samalla poistin myös käytöstä imuilman lämmittimen, ihan lisähevosten toivossa :rolleyes:

hopeahuoli
17.08.2015, 16:59
ootko tarkastanu kaikki sulakkeet?
ostin kerran A mantan kaverilta halavalla, kun oli kaikki kyläsepät jo sen kironneet kun ei vikaa löytynyt.. sillä pääsi ajelemaan aina hetken kun hyyty ja sit kylmetessään toimi taas.

siinä oli laitettu sellainen vanhanmallinen sulake johtosarjan väliin ja eristetty vielä sähkömiehen teipillä ettei sitä juurikaan erottanut sulake pesäksikään.. tää oli polttoaine pumpulle laitettu sulake. sulake oli muuten ehytkin, mutta pohja oli aivan haperoa ja lämmetessään kai ei mennyt enää virtaa tarpeeksi läpi. pumppukin muka pyöri ja mittarilla näytti että kaikki voiltit oli tallessa.. putsaamalla rupesi pelaamaan. :D

männävkolla oli firman tamrock saanu saman oireen.. sähköinen sammutin ei toiminut.. taas mittarilla kun mittasi niin tuli täydet voltit, van kuorman alla ei taas jaksanut toimia. sulakkeen näkyvä osa oli taas ihan ehyt joten vika näkyi vaan käyttämällä sulakkeen pois kokonaan.

ne vanhat putkimalliset sulakkeet on kyllä aiheuttaneet harmaita hiuksia monasti. :confused:

Häänrik
17.08.2015, 17:57
Polttoainelinjojen uusien reittien ja imusarjan vesikierron poistamisen jälkeen toimii ja vetää paljon paremmin mutta silti lämmetessä sama vika vaikka nyt bensa on viileää. Sen verran tutkailtu että enää ei oo sytytyksessä mitään hämminkiä, ei saa polttoainetta. Ostin polttoainepainemittarin niin saa seuraavaksi tutkiskella häviääkö paineet johonkin että onko pumppu sökö.

baxxter
17.08.2015, 21:28
Onko siinä kerääjäsäiliö vai paluu tankille?

Häänrik
18.08.2015, 11:07
Onko siinä kerääjäsäiliö vai paluu tankille?

Paluu tankille.ittailin vähän ja kas, kun röpötys alkaa niin viisari vähän värähtelee ja kun alkaa sammua niin paine tippuu aivan silmissä. Eli polttoainepumppu tai sinne menevät sähköt on moro.

Nyt sitten uutta pumppua pitäis lähtee hakemaan, mikä ois sopiva paine/virtaus tuolle koneelle? Vai onko tässäkin mitä isompi niin sen parempi?

maddis
18.08.2015, 11:57
Mittaa ensiksi pumpulle menevät sähköt. Voi päästä halvemmalla. Itsellä on yksi bensapumpun rele heittänyt kytkemästä.

baxxter
18.08.2015, 12:07
Paluu tankille.ittailin vähän ja kas, kun röpötys alkaa niin viisari vähän värähtelee ja kun alkaa sammua niin paine tippuu aivan silmissä. Eli polttoainepumppu tai sinne menevät sähköt on moro.

Nyt sitten uutta pumppua pitäis lähtee hakemaan, mikä ois sopiva paine/virtaus tuolle koneelle? Vai onko tässäkin mitä isompi niin sen parempi?
Laita semmonen pumppu kuin sinne sopii.. Onkohan siellä tämmönen:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/281390/1029355
Eli 12mm letkulla sisään ja 8mm letkulla ulos?
Sama mutta kiinalainen:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/281360/430485
Tai merkkiliikkeen vaihtoehto:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Ilmapolttoaine/Polttoainepumppu/Polttoainepumppu-2000031349/

Kuinka tuore tekniikanvaihto tuo on? Onko kuitenkin kauan toiminut, eli hajosiko pumppu vanhuuttaan vai väärin rakennetun bensalinjaston takia?

Häänrik
18.08.2015, 13:24
Mittaa ensiksi pumpulle menevät sähköt. Voi päästä halvemmalla. Itsellä on yksi bensapumpun rele heittänyt kytkemästä. Samaa sähkövian mahdollisuutta mietin itekkin, ja tänään rakensin huipputeknisen mittauslaitteiston mistä näen paineet ja jännitteet reaaliaikaisena.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=62577&stc=1&d=1439896691

Tällä perusteella pumppu saa kyllin sähköä (+13v) vaikka pätkiminen alkaa.


Pumppu itsessään näyttää tosi vanhalta. Ruotsin pojat tehneet tekniikanvaihdon v2004 mutta sen jälkeen ei oo ajettu paljon mitään koska ne ei saanu autoa käymään tyhjäkäyntiä. Korjasin sen vian jo laivasta poistumisen jälkeen :D