Kirjaudu sisään

View Full Version : Rengas kuvion tukkoon menemisestä


Haggis
12.08.2015, 16:15
Tuli ostettua autoon vasta Goodyear Wrangler MT/R renkaat.
Goodyearin sivuilla kerrotaan renkaasta mm.
"Tehokas jopa syvässä mudassa
Selvitä vaikea maasto renkailla, joiden kulutuspinta on suunniteltu poistamaan mutaa ja tarttumaan kovaan maahan. Pintakuviointi varmistaa hyvän ja tasaisen vetokyvyn"

Tuli testattua meren rannalla sellaisessa liejuisessa/mutaisessa kohdassa jossa ei kuitenkaan ollut pinnalla vettä. Kuvio meni kuitenkin nopeasti tukkoon!
Ripeästi yritin ajaa kohdasta,oliko liika vauhti syynä tukkoon menemiseen?
Millaisella ajolla estyy parhaiteten kuvion tukkoon menemiseltä?

kippo86
12.08.2015, 16:24
Lisää pyörintää, niin pysyy kuvio puhtaana.
Samalla eteneminen on näyttävää :D
Jos pyörintää ei syystä tahi toisesta saa, niin avoimempaa kuviota kehii...

Timo_L
12.08.2015, 21:20
Millaisella ajolla estyy parhaiteten kuvion tukkoon menemiseltä?

Kuten yllä todettiin: reippaalla kaasun käytöllä, mistä tosiaan myös väistämättä seuraa näyttävyyttä ajosuoritukseen :D ..toinen toimiva vaihtoehto on pysyä pois sieltä mämmistä..

Avoimempi kuvio auttaa, ei oikeastaan mitkään näistä perusmutiaisista ole erityisen hyviä pysymään auki rauhallisella kaasunkäytöllä. Sopivassa liejussa melkeinpä mikä vain rengas tukkeutuu jos ei anna reilummin happea.

moggirange
12.08.2015, 23:51
Kaikki renkaat tukkeutuu sitkeässä mudassa, jopa traktori-kuvioinen. Ei muuta ku mailaa kunnolla.

Gary Grand
13.08.2015, 07:29
Kaveri totes aikanaan mun CR500:sta testattuaan:
"Kaasulla säädetään kulkusyvyys ja vaihteella käsien venyminen.. Sairas laite!"

Liika hapettaminen vaan ei aina vie eteenpäin..:( Ellei kiinaan ole tekemässä matkaa.:D
Kylläpä nuo MT:t tuppaa tukkoon menemään jo ihan pelto-olosuhteissa, mullasta. Savi sitten vielä erikseen...

Nerd-O
13.08.2015, 07:38
Avoimempi kuvio auttaa, ei oikeastaan mitkään näistä perusmutiaisista ole erityisen hyviä pysymään auki rauhallisella kaasunkäytöllä. Sopivassa liejussa melkeinpä mikä vain rengas tukkeutuu jos ei anna reilummin happea. Muinoin eräässä menopelissä oli itsellä Kumhon tekemät MT renkaat. Ne oli kyllä todella onneton esitys maastossa. Myöhemmin tuli sitten testattua Insan Saharoita ja ne oli kyllä huomattavasti paremmat maastoon. Se kuvio ei ainakaan mennyt niin nopeasti tukkoon ja puhdistui paljon helpommin. Hieman kyllä yllätti kuinka huonot ne MT renkaat oli. Kuvio kuitenkin oli kohtuu avoin, mutta silti ne meni aina tukkoon ja jotenkin niissä Kumhoissa kuvio oli vielä tehty niin ettei se tahtonut edes puhdistua vaikka kuin revitteli.

ajelija
13.08.2015, 10:27
Periaatehan on sama kun : rengas pyörii ei kuvio tukkeudu. Heti kun liike lakkaa kuvio tukossa. Sama ilmiö lumessa ja mudassa. Yltiöpäinen vauhtikaan ei aina auta parashan se olisi kun renkaassa pieni revitystilanne päällä niin vie autoa suurimmalla voimalla pehmeässä eteenpäin. Toki kun kunnon mutaan/lumeen jää kiinni niin siinä ollaan eikä pakitukset auta vaan vinssata pitää.

PunisherFIN
13.08.2015, 11:24
aikalailla rengaskohtanen miten hyvin se kuvio puhistuu.. nankang mudstar n889 tuli kokeiltua ja ei puhistu kyllä ollenkaan, vaikka kyl tuo grandi nakkaa kuraa D pesässä pienellä puolella ja kun se lyö rajottajaa vasten niin fillari pyörii reilusti yli satasta, silti nankang piti mutansa ja muta jeepin :D

Maajussi
13.08.2015, 13:19
Rengas paineen lasku on kaiken a ja o jos haluaa renkaan toimivan oikein maastossa.
Kun rengas pääsee kunnolla "elämään" niin se puhdistuu jopa alhaisilla pyörintä nopeuksilla.
Tosin oikeaan maastopaineeseen päästäkseen pitää olla jo bead lockit tai liimaa.....siis alle 1bar mentäessä.

Haggis
13.08.2015, 17:13
Pitäänee seuraavalla kerralla sitten pitää enemmän kaasua lattiassa.

Mikä olisi sopiva rengas paine maastoon 235/70 R16 renkaalle?

HeikkiH
13.08.2015, 17:28
Pitäänee seuraavalla kerralla sitten pitää enemmän kaasua lattiassa.

Mikä olisi sopiva rengas paine maastoon 235/70 R16 renkaalle?

Kokeilemalla se paras paine löytyy. Laskee vähän kerrassaan kunnes ei pysy vanteella, siitä pari kymmenystä lisää painetta :D

ajelija
13.08.2015, 20:18
On tosin mahdollista ettei lähde vanteilta vaikkei paineita olis ollenkaan...:D Mutta yllä hyvä neuvo, itse arvelisin 0.8-1.0 paineen olevan alkuun ainakin ihan sopiva. Ainahan rengaspaineet on hyvin auto/käyttäjä/käyttökohtaisia. Pienentäähän pienet paineet toisaalta maavaraa...:rolleyes:

okeman82
14.08.2015, 00:11
Vitarassa 31 saharat, ajelen maantiet 1baarin paineella,metät 0.4-0.6 baaria!
Lumessa hiipiessä tuli kokeiltua alle 0.2 paineita...ja kyllä etenee.
Eikä ole liimoja eikä lukkovanteita.

Häänrik
14.08.2015, 07:21
Das kingkäpissä ei tainnu insa special track renkaissa olla edes venttiilin sieluja paikoillaan, sen verran jäykät kumit :D

tekniikkamies
15.08.2015, 21:43
Muinoin eräässä menopelissä oli itsellä Kumhon tekemät MT renkaat. Ne oli kyllä todella onneton esitys maastossa. Myöhemmin tuli sitten testattua Insan Saharoita ja ne oli kyllä huomattavasti paremmat maastoon. Se kuvio ei ainakaan mennyt niin nopeasti tukkoon ja puhdistui paljon helpommin. Hieman kyllä yllätti kuinka huonot ne MT renkaat oli. Kuvio kuitenkin oli kohtuu avoin, mutta silti ne meni aina tukkoon ja jotenkin niissä Kumhoissa kuvio oli vielä tehty niin ettei se tahtonut edes puhdistua vaikka kuin revitteli.

Itsellä ei aikaisemmin ole ollut mud terrain tyylin renkaita ja jos Insa Saharat lasketaan sellaisiksi, nehän on ollu mulla Hiluxissa takarenkaana tänä kesänä. On tuonu aika miellyttävää lisäpitoa peräkärrin käsittelyyn erilaisissa maaseutuolosuhteissa.

Silti seuraavaksi haluaisin mennä vähän maantierengasmaisempaan suuntaan ainakin jos autolla enempi ajoa. Ainoastaan yhden kerran keväällä renkaita testatessani ajoin niin märkään liejuiseen paikkaan, että tukkeutuminen rupesi häiritsemään.

Vormula77
16.08.2015, 05:52
Hienojakoinen moreenikin tukkii kuvion tehokkaasti. Tuli tuolla masimäessä seurailtua juuri kuvion tukkeutumista kun erilaisia rengastuksia oli porukalla alla. Grabberin at renkaat vaati aikalailla pyörintänopeutta toimiakseen, mutta hienosti kuitenkin eteni lukoton pajero. Valppi sirocoilla eteni eleettömästi ja kuvio aukesi melko pienellä pyörintänopeudella.