PDA

View Full Version : Mitsubishi L-200 1998 Nelikko pulma


juha0
10.08.2015, 20:14
Tervehdys, tiedustelen tätäkautta josko joku osaisi antaa osviittaa missä vika piilee.

Ensimmäinen neliveto rohjo perheessä, ja aika pihalla näistä vehkeistä.

Eli Wheel lock valo palaa miten sattuu, käynnistäessä se jää palamaan, jolloin molemmat nelivedot toimivat ihan kuin pitääkin, Pulma on vain siinä että kun kytkee nopean nelikon pääkke, ja laskettelee muutaman minuutin esim soratietä menemään, valo tippuu pois ja neliveto sen myötä.

Hidas neliveto sen sijaan toimii pidempään, ja ei ole toistaiseksi katoillut lyhyessä käytössä minnekkään.

Eli miksi nopea nelikko katoaa? katoaako sieltä paineet? millä se kehittää painetta? kompura tai vastaava? ja missä hemmetissä se on tuolla autossa jotta sitä pääsisi ropaamaan.

Öljyt vähissä laatikossako, voiko johtua siitä? sähkövika? yms

Auto on seissyt arviolta vuoden ennenkuin se siirtyi minulle.

Ja jos joku tietää mistä tähän malliin voi ostaa huoltoopasta tai vastaavaa niin kiitä ja kumarran.

Juha

AlluK
11.08.2015, 15:29
Olisko tuo valo automaattisille etupyörien napalukoille joiden kuuluukin kait toimia juuri noin?

Marko
11.08.2015, 16:12
'98 l200 etuperä kytkeytyy alipainemännällä. On siinä etuperän murikan kyljessä. Kannattaa varmaan ensin tutkia letkutukset ja sähköisen alipaineventtiilin virrat.
Alunperin napalukkoja ei olekaan, vaan tuo kytkin irroittaa toisen vetarin yhteyden perään jolloin lukoton perä pyörii tyhjää.

juha0
11.08.2015, 22:57
Kiitos vastauksesta..ryömitän huomenissa alle ja pähkäillään mitä löytyy tai on löytymättä.

Juha

Mustis
16.08.2015, 20:01
Alipaine solenoidit on vähän hankalasti ilmanputsarin alla turbon vieresä.

juha0
22.08.2015, 09:41
kiitän vastauksista..juu aika ikävässä paikassa mokomat solenoidit ovat.

Irroittelin letku ja tarkistin, ei pitäisi vuotaa.

Oireet ovat kummat.
Kun wheel lock valo palaa, vaikka nelikkoa ei ole valittuna, ja kun tuuttaa nelikkoa päälle niin toimii että hep.

Muuta jos valo ei pala, ja tuuttaa nelikon päälle vivusta, ei syty valo, eikä toimi myöskään nelikko.

Jotain outoa tuossa rohjossa on vialla.

Eli mistä tuota wheel lockin valon toimivuutta kannattaisi alkaa pähkäilemään?

Koslan matkassa ei tullut ns omistajan käsikirjaa eikä muutakaan, ja semmoinenkin olisi tarkoitus jostain haltuun haalia.

J

tokko
22.08.2015, 10:11
En tiedä auttaako mutta kokeileppas vaihtaa uudet ja oikeat öljyt vetopuolelle joka paikkaan, ei välttämättä oire häviä mutta uskon sen vaikuttavan kyllä negatiivisesti jos on oikeen vanhat ja pitkään seisseet (ehkä jopa väärät) öljyt sisällä

juha0
22.08.2015, 14:19
Roger, öljyt monossa vaihtoon ensiviikolla.

Kävin hiukan ropaamassa solenoideja, rytkytin virtapiuhoja kevyesti, ja etummaisen solikan alla oli joku tulppa tai vastaava, revein hitoille ja putsasin ja tuuppasin takaisin.

Nyt palaa wheellock valo kokoajan, mutta nelikkokin pysyy nyt päällä. valolla ei niinkään väliä, palakoot kaiken aikaa, kunhan neliveto toimii.

Eli näin amatöörin silmin olisiko joku sähkövika, kosketushäikkää / hapettumaan. tai solenoidit päreinä?

Missä tuo anturi joka keppiä siirtämällä tuuttaa wheelock valon palamaan asuu? olisiko kenelläkään kokeneemmalla haisua asiasta?

katsotaan miten se tuosta kehittyy kun öljyt vaihdettu ja tutkittu onko siellä perissä ylipäänsäkkään mitään sisällä.

Kiitä jälleen

lavanelikko
22.08.2015, 15:19
Missä tuo anturi joka keppiä siirtämällä tuuttaa wheelock valon palamaan asuu? olisiko kenelläkään kokeneemmalla haisua asiasta?


Kiitä jälleen

Sata varma en ole, mutta kannattaa jakolaatikon kyljestä tiirailla katkasijaa... Olis varmaan loogisin paikka. Toinen vaihtoehto vois olla jakolaatikon kepin juuressa... Ehkä...

juha0
26.08.2015, 20:47
Ei kele, liikaa johtoja ja kaikennäköistä.

veikkaan että jossain joku piuha kiukuttelee mutta en osaa selvittää että missä. täytynee raahata katsika osaavimpiin käsiin hoitoon.

tyhmä kymysys, mutta pystyykö tämmöiseen vehkeeseen vaihtamaan esim manuaalisia napalukkoja?

Marko
27.08.2015, 06:36
Pystyy, mutta ilman että lukitset sen haarukan siitä murikan vierestä mekaanisesti manuaalisista napalukoista ei ole hyötyä. Pari napalukkoja maksaa noin 200e riippuen merkistä ja tilausmaasta.


Ei kele, liikaa johtoja ja kaikennäköistä.

veikkaan että jossain joku piuha kiukuttelee mutta en osaa selvittää että missä. täytynee raahata katsika osaavimpiin käsiin hoitoon.

tyhmä kymysys, mutta pystyykö tämmöiseen vehkeeseen vaihtamaan esim manuaalisia napalukkoja?

juha0
27.08.2015, 12:27
Jaahas, no jatketaan sähköjen ihmettelyä.

Mitens kun tuonne etumurikkaan menee jotkut sähkötm ja samoin jakolaatikon päälle luikertelee sähköpiuhat? tietoa mitä sinne menee ja mitä siellä tekevät.

Olisi niin kätevää jos olisi joku manuaali tähän kajakkiin

panda
27.08.2015, 13:57
Oiskohan tästä mitään apua http://www.mitsubishiclubsweden.se/mcs/. Tuolta pitäisi löytyä jotain manuaaleja. Sieltä kun otat GUIDER auki ja sitten Servisen alapuolelta verkstadshandbocker.

Janex
27.08.2015, 14:03
Jaahas, no jatketaan sähköjen ihmettelyä.

Mitens kun tuonne etumurikkaan menee jotkut sähkötm ja samoin jakolaatikon päälle luikertelee sähköpiuhat? tietoa mitä sinne menee ja mitä siellä tekevät.

Olisi niin kätevää jos olisi joku manuaali tähän kajakkiin

Jos etumurikkaan menee sähköjä niin on suurella todennäköisyydellä se "wheel lock" merkkivalo. Jakolaatikon päälle menee ainaki nelivedon merkkivalo, keskilukon merkkivalo jos sellainen löytyy, peruutusvalojen ohjaus ja nopeusmittarin anturille sähköt jos on säköohjaus.

juha0
27.08.2015, 14:07
No mutta kiitosta Panda.

Löysin ko murikalle menevästä piuhasta liittimet ja nappasin irsti, ja kyllä. juuri tuo kaapeli menee wheel lock valolle. muita valojahan tässä rohjossa ei olekkaan kuvaamaan nelivedon toimivuutta.

Seuraavaksi täytyisi selvittää minne piuhat menevät konetilasta. ilmeisesti katoavat jonnekin ohjaamon puolell, ja liittyvät suurempaan nippuun konehuoneessa.

Mitenkäs tuo potikka tuolla perän päällä johon kaapelit kiinnittyvät? joku anturi tai vastaava? näyttäisi olevan irrotettava malli, eli uskaltaako sitä avaa maallikko vai laukeaako jotain silmille?

Kiitos

Juha

juha0
14.09.2015, 18:11
noniih, asiaa selvitelty taas etiäpäin.

Etummaisesta konetilasta löytyvästä solenoidista jos nappaa piuhan irti, niin vot, neliveto toimii hienosti. tosin wheel lock valo palaa sitten kaiken aikaa.

onko kellään mitään hajua onko solenoidi rikki? tai vika taas siitä jossain etiäpäin?

J