PDA

View Full Version : Mercedes-benz w210 käsijarrukenkien vaihto parempaan?

ajelija
07.08.2015, 19:46
Onkohan kukaan vaihtanut tommoseen takajarrusatulaa missä käsijarru ottaa samaan jarruun? Tuo alkuperäinen käsijarrukenkä systeemi on ihan paska ainakin omasta mielestä...

-MaTTi-
07.08.2015, 23:01
Yleensä kyllä toisistaan erillään olevat selvästi toimintavarmempia ja parempitehoisia.

baxxter
08.08.2015, 00:48
Korjaa kunnolla ja säädä oikein, niin toimii.

0ltzi
08.08.2015, 07:39
Mikä siinä paskaa on?

Kyllää nää ranskalaisten jne. On ainakin aivan perseetä joissa vaijerilla satulassa.

petroman
08.08.2015, 08:33
Omat tuntemukset mersun käkkäristä on, että ovat nimenomaan seisontajarrut. Jos erehtyy nykäsemään liikkeessä, niin avausta ja säätöä vaatii...

ajelija
08.08.2015, 11:33
Mersun käsijarru on hyvä uutena:D talvella pääsee vesi jäätymään sisään ja siten rikkoo oikeastaan kaiken:( levyjarruissa ei ongelma ikinä ole yhtä paha toki nekin voi jumia mutta sehän vain yleensä johtuu sylinterin jumimisesta. Itse kun tykkään kaikesta mahdollisimman yksinkertaisesta tekniikasta kun on vähemmän rikki meneviä osia:D

G280E
08.08.2015, 13:10
Onkohan kukaan vaihtanut tommoseen takajarrusatulaa missä käsijarru ottaa samaan jarruun? Tuo alkuperäinen käsijarrukenkä systeemi on ihan paska ainakin omasta mielestä...

Samaa mieltä,todella heikko esitys.pysyy niin kauan tolkussaan kun et liikauta milliäkään käsijarru päällä.ihan liian alimitoitettu kaikkinensa,hihnatkin on kapeemmat ku pappa tunturissa,pikkase jos pyörii päällä ajettaes,kiillottaa runmpuosuuden eikä enää pidä.
Itsekin joskus mietiskelly samanmoisia..

VeeWee
08.08.2015, 13:48
Ne käsijarrukengät on pysyneet samankokoisina vaikka autohinin on tullut tonni painoa lisää,mutta ei mulla noissa bemareissa ollut mitään ongelmaa niiden kanssa,kunhan sai säädetyksi tarpeen lähelle.
Aikanaan äiteen w123-lavetissakin jääty talvella vaijerit,ei itse jarrut.

Heikki L
08.08.2015, 15:50
Kumma että mulla ei seitsemän Mersun kanssa ole ikinä ollu kässärissä ongelmaa. Jossain ensimmäisissä mun 123 joku oli laittanu käyttöjarrun palat nauloilla kiinni. Ne tipahti jossain siinä oli ainuut jarru ongelmat näidenkans

AVRO
08.08.2015, 16:44
Kumma että mulla ei seitsemän Mersun kanssa ole ikinä ollu kässärissä ongelmaa. Jossain ensimmäisissä mun 123 joku oli laittanu käyttöjarrun palat nauloilla kiinni. Ne tipahti jossain siinä oli ainuut jarru ongelmat näidenkans

Tämä on muuten kumma juttu? Frouvalla on tuo I-koppainen V70 ja siinä on kans vähän sairaan maineessa oleva parkkijarru, ja naurettavahan se onkin. Mitään vaivaa sen kanssa ei ole ollut vaikka nettipalstat on "täynnä" juttuja sen kiukuttelusta. (käytetäänkin sitä aina)

Kaipa se on tuo riittämätön mitoitus joka ei kestä väärinkäyttöä-vääriä säätöjä, tahallista tai tahatonta, ollenkaan. Eikös katsuri kuitenkin hinkkaa käkkärinkin rullilla, kai sen se pitäis kestää?

Pauli
08.08.2015, 17:12
Eikös katsuri kuitenkin hinkkaa käkkärinkin rullilla, kai sen se pitäis kestää?

Joo, niin hinkkaa, mikä on mun mielestä väärin, koska jo se nimityskin (seisontajarru) kertoo käyttötarkoituksen.
Miks sitä ei kokeilla niin, että ajetaan rullille, laitetaan seisontajarru päälle ja sit vasta rullat pyörimään.

Mutis
08.08.2015, 18:19
Joo, niin hinkkaa, mikä on mun mielestä väärin, koska jo se nimityskin (seisontajarru) kertoo käyttötarkoituksen.
Miks sitä ei kokeilla niin, että ajetaan rullille, laitetaan seisontajarru päälle ja sit vasta rullat pyörimään.
Enemmän se noin päin rasittaisi. Koska lepokitka > liikekitka

Toisaalta olisi todenmukaisempi kokeilla paikalta lähtien ja nostaa voimaa siihen rajalle asti, että voi todeta jarrujen olevan riittävät. Eli rengas ei edes pyörisi kokeen aikana.

Pauli
08.08.2015, 18:34
Enemmän se noin päin rasittaisi. Koska lepokitka > liikekitka

Toisaalta olisi todenmukaisempi kokeilla paikalta lähtien ja nostaa voimaa siihen rajalle asti, että voi todeta jarrujen olevan riittävät. Eli rengas ei edes pyörisi kokeen aikana.

Niin, tota just tarkoitin, en vaan saanu sitä muotoiltua näppikseltä ymmärrettävään muotoon. :mad:

ajelija
08.08.2015, 20:03
Ja offtopiccina todettakoon että jokainen auto pitäisi sitten katsastuksessa liinalla "köyttää" lattiaan kiinni kuten dynorullilla... Muuten saattaa vaikka pompata kuten villeissä nettivideoissa...:D Mutta joo mikähän mahtaa audi a6:sen takajarrusatuloiden kiinnityspisteiden väli olla?

0ltzi
08.08.2015, 21:18
juu ei oo ongelmia ku oppii ottamaan käsjarrun pois ennen liikkeelle lähtöä ja myös käyttää sitä.

muija tuli pari vuotta sitte kaupasta kotia: "mersuun tuli joku ku ei oikeen jaksa kulkea ja haisee pahalle" jaaha sehän oli sitten helppo vika saada taas mersu kulkemaan, nappas käkän pois päältä :D

pee
08.08.2015, 21:31
Aika kuraahan nuo on. Kestää reilun 400 tkm oikein käytettynä, alkuperäisenä.

Heikki L
08.08.2015, 21:40
468tkm kestäny mun lankusssa. Ei varmasti ole vaihdettu kun auto ollu isäukolla��

baxxter
08.08.2015, 23:24
300tkm/15v kohdalla piti w202:seen vaihtaa jarrukilpi kun oli niin mätä ettei pysyny käsijarrukenkä kiinni. Muuten on toiminut :)
Mut oikeesti, näissä rumpu levyn sisällä -tyyppisissä ensin ihan kunnolla ja huolella tutkii ja hoivaa sen kenkien levittimen rummun sisältä. Sitten vaijerit löysälle, kengät lähelle ja viimesenä vaijerit sopiviksi. (Ei ilmeisesti välttämättä toimi aina tietynikäisissä volvo/ford kulkineissa, kun ei ole säätöjä kengille? Ehkä nykyään saa volvolta säätöpalikat tuohonkin kohtaan?)
Ja vito/sprinter on sen verran alitehoinen, että tulee herkemmin ajeltua vahingossa seisontajarru päällä.. Henkilöautossa ei ihan herkästi käy noin, kunhan on säädöissä.

Jappi
08.08.2015, 23:44
Tämä on muuten kumma juttu? Frouvalla on tuo I-koppainen V70 ja siinä on kans vähän sairaan maineessa oleva parkkijarru, ja naurettavahan se onkin. Mitään vaivaa sen kanssa ei ole ollut vaikka nettipalstat on "täynnä" juttuja sen kiukuttelusta. (käytetäänkin sitä aina)

Kaipa se on tuo riittämätön mitoitus joka ei kestä väärinkäyttöä-vääriä säätöjä, tahallista tai tahatonta, ollenkaan. Eikös katsuri kuitenkin hinkkaa käkkärinkin rullilla, kai sen se pitäis kestää?

Se kestää siihen asti kun pitääkin, eli sen puoli miljoonaa ajoautossa joka ei ole nuorisokäytössä. Käsijarrukäännöksillä varmasti kypsyy nopeasti kun ottaa lämpöä ja pinnat on liimattu kiinni. Noissa volvon romuissa viimeinen oikeasti naurettava seisontajarru oli alle -70 100-sarjassa. Se oli jopa kunnossakin suuntaa antava.

Timo_L
09.08.2015, 10:39
Minä aina mietin, mihin hittoon sitä seisontajarrua edes tarvitsee?

Mäkeen jos parkkeeraa, niin renkaat käännetään kuitenkin kanttaria vasten, ja on sitten automaatti tai manuaali niin vaihteella/ P- asennossa se pysyy paikallaan. Ikinä ole oikein ymmärtänyt noita käsijarrun hinkkaajia.. talvella sitten ihmetellään, kun se perkele taas jäätynyt kiinni :D

Käyttää sitä käkkäriä välillä juuri sen verran, että se ei jumi kiinni ja toimii leimalla hyväksytysti :cool:

Ex_inkkari
09.08.2015, 10:48

Mäkeen jos parkkeeraa, niin renkaat käännetään kuitenkin kanttaria vasten, ja on sitten automaatti tai manuaali niin vaihteella/ P- asennossa se pysyy paikallaan. Ikinä ole oikein ymmärtänyt noita käsijarrun hinkkaajia.. talvella sitten ihmetellään, kun se perkele taas jäätynyt kiinni :D

Käyttää sitä käkkäriä välillä juuri sen verran, että se ei jumi kiinni ja toimii leimalla hyväksytysti :cool:

Itse ole käyttänyt aina eikä se ole ihmisenä minua huonontanut millään tavalla.

sisua45
09.08.2015, 11:02
Kaikki eivät asu asvalttiviidakossa, missä on kanttikiviä tarjoamassa tukea :D

JAMANT
09.08.2015, 11:06

Käyttää sitä käkkäriä välillä juuri sen verran, että se ei jumi kiinni ja toimii leimalla hyväksytysti :cool:Riippuu autosta, rouvan Citikassa jos parkkeeraa mäkeen ja laittaa ykkösen päälle, ilman käsijarrua, ei se pysy, sen verran suurilla toleransseilla tehty bensamoottori (ei ykkösellä pysyny uutenakaan)ja kaikialla ei oo kanttareita, mitä vasten sen eturenkaan kääntää...

Ja suomalaisen tulkinnan mukaan käsijarru ei ole pelkästään käsijarru, se on hätäjarru, jos varsinainen jarrujärjestelmä menee epäkuntoon... Tosin mun 22.5 -vuoden korjaamoyrittäjyyden aikana ei mulle ole koskaan tullut vastaan autoa, jossa olis molemmat piirit poissa pelistä... Että se hätäjarru on kyllä liioittelua... Saatikka, että nykyautoilija osaisi edes jarruttaa käsijarrulla turvallisesti, kun ei sitä harjoitella missään/harjoittelua vaadita edes ajokorttia varten...

Timo_L
09.08.2015, 11:26
..varsinkin, kun nykyautojen sähkökäsijarrua ei edes saa päälle jos auto liikkuu hiukankin..

G280E
09.08.2015, 12:15
automaateissa säilyny mullaki kunnossa,kun ei ole tarvista käyttää.manuaalivaihteisissa tulee käytettyä,niissä ei sit pysykkään nipussa.joskus sattuu jäämään päälle pariks metriks ku lähtee liikkeelle ja siitä se alamäki alkaa..son kehno jos ei kestä yhtään olla päällä liikkeessä.
Just paulin kans samaa mieltä,sanonukki joskus konttorilla ettei hinkkaa rumpuja kiiltäviks,ku on seisonta jarru.

petroman
09.08.2015, 14:26
Omat kokemukset eri autojen SEISONTAjarruista: kun ne saa toimimaan ja säätöihinsä, niin nimenomaan käyttämällä ne myös pysyy kunnossa..

Pauli
09.08.2015, 15:37
Ja suomalaisen tulkinnan mukaan käsijarru ei ole pelkästään käsijarru, se on hätäjarru, jos varsinainen jarrujärjestelmä menee epäkuntoon... Tosin mun 22.5 -vuoden korjaamoyrittäjyyden aikana ei mulle ole koskaan tullut vastaan autoa, jossa olis molemmat piirit poissa pelistä... Että se hätäjarru on kyllä liioittelua... Saatikka, että nykyautoilija osaisi edes jarruttaa käsijarrulla turvallisesti, kun ei sitä harjoitella missään/harjoittelua vaadita edes ajokorttia varten...
Voi talvikelillä tulla mielenkiintoisia tilanteita aika monelle kuskille ku tekee sen hätäjarrutuksen seisontajarrulla.
..varsinkin, kun nykyautojen sähkökäsijarrua ei edes saa päälle jos auto liikkuu hiukankin..
En oo vielä joutunu/päässy katsastukseen noiden kanssa, miten kats.henkilö edes kokeilee niitä rullilla.
Matti vois kertoa, jos lukee tätä.

jeeppi-eki
09.08.2015, 16:50
joo, mää oon sitämieltä että jarrut on vauhdin vihollinen numero yksi ... ja mersussa(kin) on kässäri paskin osa autoa ...

Mutis
09.08.2015, 17:02
Riippuu autosta, rouvan Citikassa jos parkkeeraa mäkeen ja laittaa ykkösen päälle, ilman käsijarrua, ei se pysy, sen verran suurilla toleransseilla tehty bensamoottori (ei ykkösellä pysyny uutenakaan)ja kaikialla ei oo kanttareita, mitä vasten sen eturenkaan kääntää...

Kyllä ne jarrut häipyy aika tehokkaasti, jos vaikka yhteen jarruletkuun tulee vuoto. Sama tilanne kuin jarruja ilmatessa, eli poljin painuu pohjaan. Pumppaamalla saa vähän hidastettua, mutta ei mitenkään hyvin.

pt.
09.08.2015, 17:33
Omat kokemukset eri autojen SEISONTAjarruista: kun ne saa toimimaan ja säätöihinsä, niin nimenomaan käyttämällä ne myös pysyy kunnossa..

Enemmän miettinyt, että miten nuo mersun seisontajarrut saisi nimenomaan siirrettyä muihin autoihin.

On ollut paljon parjattua E39 BMW:tä ja Mersuja aikaliki 10kpl, mutta ei kyllä ole tuotattanut tuskaa.

ajelija
10.08.2015, 06:12
Saa laittaa vinkkejä millasista osista ja mistä osat? :)

baxxter
10.08.2015, 13:59
Ja suomalaisen tulkinnan mukaan käsijarru ei ole pelkästään käsijarru, se on hätäjarru, jos varsinainen jarrujärjestelmä menee epäkuntoon..
Pelkästään suomalaisen?

Missä autossa?

joskus sattuu jäämään päälle pariks metriks ku lähtee liikkeelle ja siitä se alamäki alkaa..son kehno jos ei kestä yhtään olla päällä liikkeessä.
Just paulin kans samaa mieltä,sanonukki joskus konttorilla ettei hinkkaa rumpuja kiiltäviks,ku on seisonta jarru.
Ei kai se jarrun vika ole, jos ei osaa käyttää? Kunnossa oleva seisontajarru pitää sen auton paikallaan, niin ettei se huomaamatta liiku metriäkään, samoin menee siinä rullilla lukkoon niin ettei "hinkkaa" sitä rumpua kiiltäväksi. En kyllä tiedä mikä pinnoite siellä kuuluu olla jos ei kiiltää saa..

Voi talvikelillä tulla mielenkiintoisia tilanteita aika monelle kuskille ku tekee sen hätäjarrutuksen seisontajarrulla.

En oo vielä joutunu/päässy katsastukseen noiden kanssa, miten kats.henkilö edes kokeilee niitä rullilla.
Matti vois kertoa, jos lukee tätä.
Mieluummin kait sillä seisontajarrulla koittaa, kuin kokonaan ilman jarruja päästelee metsään..

ajelija
11.08.2015, 11:07
Taidan päätyä ostamaan transportterin satulat :) Pysyypähän Hitlerin koston tuotteissa :D

petroman
12.08.2015, 17:51
Taidan päätyä ostamaan transportterin satulat :) Pysyypähän Hitlerin koston tuotteissa :D

..niissä jumi-ongelmaa joskus, jää laahaamaan jarrut.. kuten vag-konsernin joissakin muissakin tuotteissa.