View Full Version : 2l2t 2.4d syöttöpumpun ym säätö
Laittelin tossa tuohon ln170:een pikkase avarempaa putkea, coooleri ja uuden holset td04 ahtimen (finturbon sovittama orkkis pakosarjaan). Mulla oli sama setti vapari ln110 kiinni joku aika sitten. Veti ihan kivasti väänti alhaalta mukavasti.
No tässä autossa lopputulos ei mun mielestä ollu niin hyvä. En ole hakemmasaan mitään super turboa, kiertokangen katkaisijaa vaan miellyttävää vääntävää lavuria...
Ahtoja on tällä hetkellä pikkase päälle 1 bar. Syöttöruuvia ruuvasin jonkun verran tiukemmalle. Savua tulee jo ehkä liikaakin kiihdytyksessä. Kierroksilla ei yhtään sinällään ok.
Mutta jokatapauksessa alhaalta on vieläkin tosi laiska. Pirystyy tietysti kyllä kun ahdot nousee. Ja kermana kakun päälle syttyy turbon häiriövalo pitemmän vedätyksen aikana?
Edellisessä samat taijat tehtynä sysäs heti alhaalta mielestäni huomattavasti paremmin?
Mieleen tulee että voiko egr vaikka se on tulpattu vuotaa pakokaasuja suoraan imusarjaan huomaamatta, ja laiskentaa turbon heräämistä? En jaksais ruveta muokkaamaan ahdonalaisen säätimen karaa. Miten tän mallin syöttöpumppu oikein kannattaa säätää? ja voiko ahtopaineen tunnistinta huijata jotenkin jotta valo ei syttyisi? Mikä verran se kestää ahto jotta valo ei syty.
Tää turbo on nimen omaan tilattu finturbolta tälläseen autoon ja pitäis herätä aika alhaalta...
Vinkkejä kiitos jos jollain on
Se valon huijaus on hankalampi juttu kun kiertää niin montaa kautta noi sähköt, vedä pumpulle suoraan imusarjasta letku ja irroita se niihin härpäkkeisiin menevä letku niin ei pitäisi valoin syttyä. Noin 1bar kesti omassa kun valo alkoi kummittelemaan.
Joo 1 laskin tänään paineet. Kyllä sen saa vieläkin palamaan. Sit laskin pikkase syöttöjä ja yritin kokeilla ahdonalaisen karan pyöritystä eri asentoihin. en kyllä suurta eroa havainnu. Ehkä se lykkää savua paremmin ku ahdin alkaa pusertaa ku käänsin karan 180 astetta toiseen suntaan. Erona ehkä se että paikallaan ku hapettaa ei hirveesti savua pukkaa mutta kun ajossa polkee ja paineet vähä nousee savuaa aika hyvin... Mutta millä sais sitä alavireyttä lisää?? Herää edelleen tosi huonosti alhaalta... Vai onko se vapari kone sitten jotenki tiukempi alhaalta kun sen sitten vielä ahistaa...
Kyllä oma pukkaa paikoillaan ja ajossakin aika reilusti, ei se ilman savua vanha esikammiokone liiku sanoi Mynädiesel.
Ajossa jos isompi vaihde tai kiihdytyksessä sotkaisee heti kaasun pohjaan niin tupruttaa, rauhallisemmin kun kiihdyttää niin ei savuta.
Se karan lovi on mulla muokattu ja osoittaa suoraan eteenpäin muistaakseni, 180 astetta sitä ei tarvinnut kääntää. En muista oliko siellä joku nylonrengas rajoittimena kun aikaa jo tuosta kynimisestä.
Joo siellä on se nylokki, mutta se nyt ei alavääntöön vaikuta. Sillä pumpulla saa kyllä alavääntöä, mutta se vaatisi ajotuksen kattomisen uusiksi, syötön säädön ahdonalaisen säädön ja muutaman muunkin pikku niksin. Tai sitten 12mm nestepää, niin ei varmaan savuta niin paljon ja vääntää enempi.
Juu sen verran itekki tutkin ja tyhmänä nyppäsin karan ulos ja täten jouduin purkamaan sen kaasuvivun ja sen päältä sen sähköpoksin ym pois jotta sain karan takaisin. Koskaan sen saanu kaasuvivunpalautus jousta takasi paikoilleen. Helvetin vaikee. Pitää laittaa joskus kun pumppu on pöydällä. Merkkasin karan vakioasennon ja kokeilin aina varttikierroksen joka suuntaan ja testaus. En hirveetä eroa kyllä huomannu. Samalla hölläsin pikkase sitä jousta jotta se rikastais jo matalemmilla paineilla...
Jotenki tuntuu että jotain siitä puuttuu paikaltaan ku lähtee vetämään ni tosi nihkeesti kelaa ahtoja. Pitäsköhän vetästä tosiaan sieltä imusarjasta suoraan paine pumpulle jos ne ahdot vaikka katoaa matkalla jonnekkin? ja jos se ei vaikka ohjaa sitä kalvoa riittävän terhakkaasti? On niitä erinnäisiä venttiileja aika reilusti siinä...
Ja varmaan pitäis se egr repiä pois ja tulpate ne reijät...
Kyllä mä sen ymmärrän että penkissä se pumppu pitäis laittaa jos hyvän haluaa. Kukakohan täällä eteläsavon alueella tekis noita pumppuja. Tietysti pitäis jaksaa repiä se pumppu irti ja toimittaa johonkin säädettäväks. Paljonkohan moinen herkku kustantaa??
1200 ekua taisi sanoa Mynädiesel hinnaksi
Mulla olis tos 12mm nestepää joka piti laittaa omaan pumppuun mutta jäi laittamatta jos kiinnostaa.
Kannattaa tarkistaa ja säätää syöttöpumpun ajoitus kunnolla kohdalleen.
myöhässä oleva ruiskutus tekee vaan mustaa savua ja lämpöä ilman tehoa.
Vielä tosta turbon keltaisesta häiriövalosta. Vaikuttaako se oikeesti mihinkään? Vaikka valo pitemmän vedätyksen jälkeen syttyy toimii auto ihan normaalisti.
Eli mitä se ahtopaine tunnistin ja muut rensselit siinä imusarjanpäällä oikeesti tekee tälläisessä moottorissa? Mietin että ottaisko koko polttimon siltä valolta pois ni ei enää loista koskaan, vai kiertääkö polttimon kautta joku tieto jonnekkin?
Toinen mikä kävi mielessä, että nappais koko letkun irti mikä tuo ahtopaineen niille venttiileile ja antureille ja ohjais pumpun kalvoa suoraan imusarjasta tulevalla paineella? Toimiiko tälläinen paremmin, olin jostain lukevinani että jotkut tekee näin...
tekniikkamies
04.11.2015, 10:37
Itsellä tuntuu tämän mallin moottori reagoivan jotenkin viiveellä jos painaa kaasun pohjaan vaikka liikkeelle lähtiessä ja turbo ei ole mukana.
Keskikierroksilla toimii odotetulla tavalla. Onko tuosta isomman nestepään vaihdosta jotain kuvaa tai videota?
Hyvä, että tieto tuli tätä kautta mitä voi käydä jos lähtee karan kanssa sähläämään - varsinkin kun otta huomioon hyödyt. On ollut varsin lähellä, etten itsekin ota sitä pois, mutta en ole uskaltanut kun pelkäsin, että jotain sählinkiä tulee.
Noita kaikkia letkuja ei voi irroitella tai syttyy hehkuvalo :D
Tulpata voi niin toi herjaaminen saattaa jäädä.
Mulla menee imusarjasta paine ainoastaan pumpulle, muut on tukittu.
eli oot tulpannu sen letkun mikä tulee alipainejutuilta pumpulle ja vetäny imusarjasta uuden letkun pumpun kellolle? Sen teen varmaa sit itekkin ni häviää tuo herjaaminen...
En oo itekkään tätä konetta saanu kotikonsteilla alavireiseksi. Miettii mullakin jonkun aikaa ennenkuin paineet rupee nousemaan. Tällä hetkellä paikallaan finturbon sovittama holset td04 vakio pakosarjaan. 2.5 tuumainen putki yhdellä marteliuksen vaimentimella ja iso keula cooler. Ahtoja tasan 1 bar ja syöttöjä lisätty jonkun verran. Pöllyää ennen ku ahdot nousee sitten ei yhtään. Normiajossa tosi mukava kun sais vielä alavirettä lisää...
Aikoinan nää samat hilut vapari ln 110:ssa ja veti jumalattoman paljo paremmin alhaalta.
Minkälaisilla paineilla muut ajatte? Tietysti tarkoituksena että kone kestää eikö heti porsi...
Kyllähän tollainen mekaaninen ruisku pikkuisen pöläyttää. Mitään suurta ei saa mutta normaaliin verrattuna kyllä on vääntöä enemmän.
Kara on muokattu ja pummpua säädetty/rukattu Mynädieselin puolesta.
Ahdot on 1bar paikkeilla eikä ole cooleria, vesicooleria jossakin kohtaa saattaa olla suunnitteilla.
Ei ne valot tee muuta kuin kerro kuskille milloin ahtoa on yli 0,7 bar.
Kertaus on opintojen äiti, seuraavat asiat kuntoon:
- perussyöttö syöttöruuvista
- ahdonalaisen karan uudelleen muotoilu
- PUMPUN AJOITUS!! tai muuten siitä syötön ruuvaamisesta ei ole muuta iloa kuin lämpöjen nousu
Pienellä nestepäällä syöttöä lisää ruuvatessa suihkutusaika pitenee joka on suoraan verrattavissa moottorin lämpöihin, jos hyvän haluaa pitäisi nestepää vaihtaa ihan vain jo sen takia suurempaan.
Nestepään vaihdon myötä olisi hyvä vaihtaa nokkalevy nestepäälle sopivaksi.
Governator muutoksella saa vetäville kierroksille lisää syöttöä, alkuperäinen pumppu rupeaa pienentämään syötön määrää kierrosten mukaan.
Oisko täällä eteläsavon suunnalla mitään liikettä missä ton ajoituksen vois säädättää kohdilleen? Tuntuu että ihan jokapaikaan ei tohtis viedä. Pitää kuitenki tietää mitä tekee...
Kokemuksia?
Toi valo syttyy vasta 1bar tai yli 1bar ahdoilla.
Pumpun ennakon säädössä sitten taas helpolla saa kipua koneeseen.
Mynällä meinasi että ei hirveitä saa lisää nestepään vaihdolla, tiedä sitten.
Kara mulla muokattu kun orkksihan alkaa kuristamaan yläpäässä, säästää konetta kuulemma. Noi estot on poissa, kara muokattu ja käännetty.
Kesyjähän noi myllyt on, varsinkin jos on isot renkaat orkkis kamppeilla.
Vaparin pumpulla saa paremman väännön ja muutenkin suuremman syötön.mulla herää alhaalta hyvin mutta paineilla katoaa syöttö (1.5bar)
Kysyin tuosta nestepään vaihdosta ja muutenkin syöttöjen ruuvaamisesta kotikonstein.
Vastaus oli että en minäkään tee sydänleikkauksia kun en niitä osaa.
vakio 9mm nestepää riittää kuulemma kirkkaasti 200 hummaan kunhan se pumppu vain säädetään ja on ehjä.
PP-Diesel ylivieska tuolla 350-400€ kun lähettää pumpun ja tietoa mitä koneelle tehty ja millaisen haluaa.
Vaparin pumpulla saa paremman väännön ja muutenkin suuremman syötön.mulla herää alhaalta hyvin mutta paineilla katoaa syöttö (1.5bar)
Kysyin tuosta nestepään vaihdosta ja muutenkin syöttöjen ruuvaamisesta kotikonstein.
Vastaus oli että en minäkään tee sydänleikkauksia kun en niitä osaa.
vakio 9mm nestepää riittää kuulemma kirkkaasti 200 hummaan kunhan se pumppu vain säädetään ja on ehjä.
PP-Diesel ylivieska tuolla 350-400€ kun lähettää pumpun ja tietoa mitä koneelle tehty ja millaisen haluaa.
Mihinköhän tuo tieto perustuu?
Mynädiesel taas sanoo että ahdetun moottorin tarpeisiin tuo ahdonalainen syöttö tarvitaan että toimii paremmin.
Taitaa olla 10mm nestepääkin tuossa uudemmassa pumpussa
Mihinköhän tuo tieto perustuu?
Mynädiesel taas sanoo että ahdetun moottorin tarpeisiin tuo ahdonalainen syöttö tarvitaan että toimii paremmin.
Taitaa olla 10mm nestepääkin tuossa uudemmassa pumpussa
10 mm on juu, 145 hp sain omastani irti. Tosin silloin ei haettu huipputehoja.
Mihinköhän tuo tieto perustuu?
Mynädiesel taas sanoo että ahdetun moottorin tarpeisiin tuo ahdonalainen syöttö tarvitaan että toimii paremmin.
Taitaa olla 10mm nestepääkin tuossa uudemmassa pumpussa
Saahan sillä reilummasti ainetta ahtopaineesta riippumatta verrattanu jakajapumppuun jossa karalla toimiva syötön säätö.Toki jos karan saa vuoltua niin hyväksi että toimii esim 0.3-2.0 bar alueella,niin onhan se miellyttävämpi ajaa kun ei se jumalaton savupilvi ole perässä. (Kuka sen nyt miinukseksi laskee). Penkkilapuissa ainakin vaparipumpulla on huomattu paremmat väännöt ja parempi herääminen alaalta ja pienillä paineilla. Mutta ne on itse ruuukattuja pumppuja ja siitä ei ole tietoa miten hyvin paineohjatun pumpun joku paja ,joka niitä elääkseen tekee saa toimimaan. Rivipumputhan on asia erikseen ja niiden sielun elämästä ei ole tietoa.
Tohon Nestepää hommaan en sano mitään. Pumppua en oo avannu ja nestepään koko perustuu mututietoon. Hyvä jos se 10mm on.
Tuota, se karahan pitää modifioida ja ottaa esto pois ettei yläpäässä ala taas ahdistamaan syöttöä.
Tuo ahdonalainenhan juuri antaa soppaa lisää kun on tarvetta mitä vaparipumppu taas ei ymmärrä.
Noilla omilla nestepäillä noi mekaaniset pumput savuttaa aina jos on reilummin koitettu ottaa jotakin irti.
Pöläyttäähän noi kun kiihdyttää mutta ei juurikaan sen enempiä savuta jos säädöt on jotenkin kohdillaan.
Noi dieselpajat ainakin väittää että nimenomaan se ahdoalisen säätö pitää olla että saa sen pumpun paremmin pelaamaan turbon kanssa.
Nestepääkin kun kerran on isompi niin ihmetyttää miten jonkun mielestä se vaparipumppu on parempi, luulisi että noi pajat kehoittaa sellaisen vaihtamaan.
Ymmärrän mitä ajat takaa ,enkä rupea siitä enempää väittämään.Juuri tuohan se karan tehtävä on. Itsellä vaan tuo karan muotoilu ei toimi vaikka niitä monta ja vaikka minkälaista oon koittanu tehä.Jollain paine-alueella syöttö tuntuu vaan katoavan.Tällä viikolla uus ahdin ja pakosarja.Katotaan miten lähtee pelaamaan,jossei toimi niin pumppu lähtee pajalle säätöön.
Ettei vaan tulis kierrokset jo vastaan jos syötöt hukkuu? Ja niin varmaan käykin jos ei governoria ole modattu. 200hp on kyllä märkä uni 9mm nestepäällä L-moottorista...
mulla oli oma pumppu viritettävä ammatti hepulla ja kerroin et on isompi nestepääkin olemassa ja kun kerroin että kyseessä kiinalainen niin vastaus oli puhelimessa jo että ne on vähän niin ja näin että ei niillä kyllä paljoa enempää saa kun orggis nestepäällä jossa on muut viritykset tehtynä et kuulemma kunnon nestepäällä sais sit oikeesti tehoa ulos mutta onko siinä järkeä kun ei L kone kestä sitä tehoa mihin pumppu esim riittäisi. oma villi veikkaus on tuosta omasta pumpusta joka on siis viritetty niin virtaavuus voisi riittää johonkin 160hv korville tai läheelle sitä. Ja tämä siis vain mutu tuntumalla en osaa sanoa mutta sen verran oli eroa aiempaa itse säädettyyn pumppuun joka kyllä ahtoi sen 1,5 barin luokkaa mutta se veto alue oli sellainen laimea ja nyt pumppu veti 2,5 barin hummille sen ja veto oli jotain ihan uskomatonta niin kauan kun sitä kesti :D et jos saat ylämeässä jyrkässä tuollaisen lj 33" fillareilla viellä kiihtymään ja hiekka tiellä aavistuksen 2 vaihteella koittaa ruopimaan kun vetoalue on parhain sillä hetkellä siis pelkällä kaasulla.
Ymmärrän mitä ajat takaa ,enkä rupea siitä enempää väittämään.Juuri tuohan se karan tehtävä on. Itsellä vaan tuo karan muotoilu ei toimi vaikka niitä monta ja vaikka minkälaista oon koittanu tehä.Jollain paine-alueella syöttö tuntuu vaan katoavan.Tällä viikolla uus ahdin ja pakosarja.Katotaan miten lähtee pelaamaan,jossei toimi niin pumppu lähtee pajalle säätöön.
Turbo vaikuttaa asiaan, 3500rpm alkaa taas teho laskea dieselissä
mulla oli oma pumppu viritettävä ammatti hepulla ja kerroin et on isompi nestepääkin olemassa ja kun kerroin että kyseessä kiinalainen niin vastaus oli puhelimessa jo että ne on vähän niin ja näin että ei niillä kyllä paljoa enempää saa kun orggis nestepäällä jossa on muut viritykset tehtynä et kuulemma kunnon nestepäällä sais sit oikeesti tehoa ulos mutta onko siinä järkeä kun ei L kone kestä sitä tehoa mihin pumppu esim riittäisi. oma villi veikkaus on tuosta omasta pumpusta joka on siis viritetty niin virtaavuus voisi riittää johonkin 160hv korville tai läheelle sitä. Ja tämä siis vain mutu tuntumalla en osaa sanoa mutta sen verran oli eroa aiempaa itse säädettyyn pumppuun joka kyllä ahtoi sen 1,5 barin luokkaa mutta se veto alue oli sellainen laimea ja nyt pumppu veti 2,5 barin hummille sen ja veto oli jotain ihan uskomatonta niin kauan kun sitä kesti :D et jos saat ylämeässä jyrkässä tuollaisen lj 33" fillareilla viellä kiihtymään ja hiekka tiellä aavistuksen 2 vaihteella koittaa ruopimaan kun vetoalue on parhain sillä hetkellä siis pelkällä kaasulla.
Ei kait pumppu ahda. Koneen kuin koneen saa rikki, varsinkin jos se on isolla lämpökuormalla liian polttoaineen kanssa ylisuurilla ahdoilla ja "oikealla" ajotavalla :D
Ei mull ainakaan kierrokset ongelma ole. Parasveto on 2000-3000 rpm.Vetää jotenki kuitenki 4000 asti. Jaksaa tuo huutaa hiekkarinteeseen lyhkäsellä kolmosella vielä paikallaanki. Renkaina 35 12.5 15 mud terrain
Ei mull ainakaan kierrokset ongelma ole. Parasveto on 2000-3000 rpm.Vetää jotenki kuitenki 4000 asti. Jaksaa tuo huutaa hiekkarinteeseen lyhkäsellä kolmosella vielä paikallaanki. Renkaina 35 12.5 15 mud terrain
Joo mutta kun alkuperäisessä pumpussa syöttö rupeaa vähenemään kierrosten mukaan, tais olla jopa niin että 2500 rpm jälkeen rupeaa asteittain vähenemään.
Governator muutoksella saa vetoja sinne yläkierroksillekin.
En muista missä vaiheessa toi governori alko vähentää syöttöä, mutta sitten kun alkaa sitä säätelemään, niin kannattaa tosiaan tietää mitä tekee. Ite menin siinä hommassa muutaman kerran persaus edellä puuhun. Todennu sen, että jos muitten pumppuja säädän, jätän governorin rauhaan. Monesti sinne ylärundeille ei sitä vääntöä niin paljon tarvihe. Omassa vehje kiertää sen 5000rpm ja ei tosiaan ruoka lopu es siel yläkierroksilla ton muutoksen myötä, mutta kaasu on melko herkkä ja se ylävääntö mitään hyövää ton 3500rpm jälkeen..... Ois kiva tietää, miten tommonen pumpun säätö tehdään liikkeessä siinä penkissä. Ite kun joutuu aina pulttaa kiinni, ajaa ja taas pulttaa irti säätöä varten :D
Edit. Suosittelen vahvasti sitä isompaa päätä, oli kiinan eli ei ja nokkalevyn vaihto. Sitten tietenkin se säätö siihen päälle vielä.
Eile muutin pumpulle menevän paineletkun suoraan imusarjasta pumpun kellolle ja tulppasin alipaine härdellille menevät kaks letkua. Okei valo ei enää syty mutta muuten ei mitään eroa. Pirun huonosti rupeaa alhaalta kerämään ahtoja. Miettii tosi pitkään. Taas matkavauhdissa mukava ajella... Kävin yhdessä diesel korjaamossa kyselee ennakon säätöä. Kuunteli korvakuulolla että käy tosi nätisti yms. Lupasi tarkistaa ennakon kunhan teen ensin nuo muutokset kellolle.
Kehotti repimään kaikki nuo alipaine härpäkkeet ym pois kun niillä ei enää ole mitään virkaa. Mutta eiko asia ollu niin että jos nyppää kaikki pis jää se hehkun valo palamaan ja homma ei pelaa? Ohjaako se musta sähkörasia siinä kaasuvivun päällä jotenkin sitä egr-venttiilin ohajusta vai mikä sen virka on?
Pitäis viela jaksaa tehdä egr-venttiilin aukkoihin sokeat lätkät että sai vielä tulpattua poi pelistä satavarmasti. Oon kokoajan miettiny että voisko olla niin huono tuuri että se vuotais pakopaineita suoraan imusarjaan??
Ei kait pumppu ahda. Koneen kuin koneen saa rikki, varsinkin jos se on isolla lämpökuormalla liian polttoaineen kanssa ylisuurilla ahdoilla ja "oikealla" ajotavalla :D
Ei ahda ei mutta kummasti tuli vetoja eri tavalla ammattilaisen säätämä vs oma säätäämä eikä savu pilvi ollut läheskää sitä mitä oma säädetyssä sain aikaan :D
tekniikkamies
11.11.2015, 18:04
LN170:sessä EGR ei mielestäni ihan turha ole koska sen avulla saa koneen selvästi nopeammin lämpöiseksi. Olen testaillut ottamalla letkun irti EGR:stä miten vaikuttaa.
Mites se nyt olikaan, menikö pumpulle paineletku vai alipaineletku, sehän kannattaa ottaa huomioon kanssa?
Ei ahda ei mutta kummasti tuli vetoja eri tavalla ammattilaisen säätämä vs oma säätäämä eikä savu pilvi ollut läheskää sitä mitä oma säädetyssä sain aikaan :D
Niimpä, onhan jo ollut asiana toi miten kaiken saa rikki :D
Aika paljon ollut paskaa makkkarassa sullakin jos 1bar nousi ahdot pelkällä säädöllä.
Suuttimet kun vaihdeltiin niin savutus muuttui itsellä ja ahdot nousi mutta ei kyllä 1bar luokkaa.
Oman auton kun käytin pumppurukkausella niin ei ahdot nousseet noin, ehkä sitten olin saanut paremmin itse säädettyä
LN170:sessä EGR ei mielestäni ihan turha ole koska sen avulla saa koneen selvästi nopeammin lämpöiseksi. Olen testaillut ottamalla letkun irti EGR:stä miten vaikuttaa.
Mites se nyt olikaan, menikö pumpulle paineletku vai alipaineletku, sehän kannattaa ottaa huomioon kanssa?
No ainakin noiden koneiden kanssa paljon pelanneet esim Hiacepojat sanoi että vaikuttaa koneen kestoon, paskaa kun ei ihmisenkään kuulu syödä.
Letkun irroittelulla ei taida saada vaikutusta, suurinn osa noista lienee jumissa ja yleensä jumii kiinni.
Mynädiesel oli samaa mieltä että tulpata kannattaa.
Paineletku menee ahdonalaiseen.
Niimpä, onhan jo ollut asiana toi miten kaiken saa rikki :D
Aika paljon ollut paskaa makkkarassa sullakin jos 1bar nousi ahdot pelkällä säädöllä.
Suuttimet kun vaihdeltiin niin savutus muuttui itsellä ja ahdot nousi mutta ei kyllä 1bar luokkaa.
Oman auton kun käytin pumppurukkausella niin ei ahdot nousseet noin, ehkä sitten olin saanut paremmin itse säädettyä
Jos amattilainen virittää pumpun joka on pelanut pumppujen kanssa koko ikänsä niin kyllä sillä on aika suuri merkitys varsinkin kun hänellä on pelit ja vehkeet millä saa ajettua kierroksille sen jne joten ei sitä voi verrata perus autotalli virityksiin missään nimessä! Samalla suuttimet meni tarkastettavaksi jotka oli kyl kaverin kanssa uudelleen kasatut uusilla kärjillä säädettynä oikeeseen avauspaineeseen sekä suihkun muoto tarkastettuna mutta suuttimissa ei ollut mitään vikaan kun taas syöttöpumpussa oli jokin osa tullut tiensä päähän.
Tuota asiaa ei kait kukaan ole kieltänytkään etteikö ammattilainen osaa hommiaan.
Tuota asiaa ei kait kukaan ole kieltänytkään etteikö ammattilainen osaa hommiaan.
hieman vaikutti kyl edellises viestis mitä laitoit että pumpussa tainut säädöt olla päin hönkiä jos nuin paljon vaikutti amattilaisen tekemä viritys. mihinkään muuhun en koskenut ja tosiaan ennen se lähti vetää jossain 0,5 ahdoilla sinne 1,2 ahdoille ja nyt se herää jossain 0,7 ahdoilla oikein huolella ja se hurjin veto kestää sinne 2,3 ahdoille asti jonka jälkeen menee vaisummaksi.
tekniikkamies
14.11.2015, 14:53
No ainakin noiden koneiden kanssa paljon pelanneet esim Hiacepojat sanoi että vaikuttaa koneen kestoon, paskaa kun ei ihmisenkään kuulu syödä.
Letkun irroittelulla ei taida saada vaikutusta, suurinn osa noista lienee jumissa ja yleensä jumii kiinni.
Mynädiesel oli samaa mieltä että tulpata kannattaa.
Paineletku menee ahdonalaiseen.
Kyllä omassa autossa joka on 1998 vuoden lopulta ja ajettu alle 300 000 huolloista huolehtien, on vaikutus ihan selvä jo käyntiäänessäkin pelkällä letkun irroituksella. Jos EGR on jumissa, niin sille on tehtävä jotain.
Vertailun vuoksi mulla on Mersun OM617 ilman EGR:ää ja yhdeksi syyksi miksi Hiluxin kone on niin hyvä lämpeemään lyhyessä ajossa, pidän toimivaa EGR:ää. Jos otan letkun irti, se muistuttaa enempi Mersun konetta.
En ole purkanut EGR osia ja tarkistanut miten paljon niissä on paskaa, mutta mun mielestä se ei ole kovin vikaherkkä jos 300 000 menee ilman puuttumista asiaan?! :rolleyes:
hieman vaikutti kyl edellises viestis mitä laitoit että pumpussa tainut säädöt olla päin hönkiä jos nuin paljon vaikutti amattilaisen tekemä viritys. mihinkään muuhun en koskenut ja tosiaan ennen se lähti vetää jossain 0,5 ahdoilla sinne 1,2 ahdoille ja nyt se herää jossain 0,7 ahdoilla oikein huolella ja se hurjin veto kestää sinne 2,3 ahdoille asti jonka jälkeen menee vaisummaksi.
Millä lietsolla,down pipellä,pakosarjalla,pumpulla ja imusarjalla tuo kattaus lähtee? Ja paljonko ajettu noilla paineilla ja millaisessa käytössä.
Itellä nyt tuo arpominen että lähteekö koittamaan 2 vai 2.5 bar noilla uusilla hilppeillä.Lentääkö nahka hatun alta vai veivi lohkosta ekassa vedossa.
hieman vaikutti kyl edellises viestis mitä laitoit että pumpussa tainut säädöt olla päin hönkiä jos nuin paljon vaikutti amattilaisen tekemä viritys. mihinkään muuhun en koskenut ja tosiaan ennen se lähti vetää jossain 0,5 ahdoilla sinne 1,2 ahdoille ja nyt se herää jossain 0,7 ahdoilla oikein huolella ja se hurjin veto kestää sinne 2,3 ahdoille asti jonka jälkeen menee vaisummaksi.
Kuules nyt, vasta viimeisessä viestissä kerroit että osia kulunut loppuun pumpusta...
Kirjoitat muutenkin ihan pöhköjä miten pumppu ahtaa niin pysy siinä sitten mukana...
On sitä tullut koplattua jokunen vuosi itsekkin Hiluxia.
Ja edelleenkin se turbo vaikuttaa paljon tuohon toimiseen / vetoon, ei pelkkä pumppu.
On vaihdettu suuttimet, käytetty pumppua pajalla omien säätöjen jälkeen ja mitattu ahtoja omasta autosta.
Kyllä omassa autossa joka on 1998 vuoden lopulta ja ajettu alle 300 000 huolloista huolehtien, on vaikutus ihan selvä jo käyntiäänessäkin pelkällä letkun irroituksella. Jos EGR on jumissa, niin sille on tehtävä jotain.
Vertailun vuoksi mulla on Mersun OM617 ilman EGR:ää ja yhdeksi syyksi miksi Hiluxin kone on niin hyvä lämpeemään lyhyessä ajossa, pidän toimivaa EGR:ää. Jos otan letkun irti, se muistuttaa enempi Mersun konetta.
En ole purkanut EGR osia ja tarkistanut miten paljon niissä on paskaa, mutta mun mielestä se ei ole kovin vikaherkkä jos 300 000 menee ilman puuttumista asiaan?! :rolleyes:
Joo, no hyvä kun sulla on noin paljon faktaa, kuitenkin luotan noiden dieselien kanssa elantonsa hankkineen oikean ammattilaisen sanaan ja noiden purkuosien kanssa ikänsä touhunneen ja asioita seuranneen sanaan :D
Mulla oli 400 000km mittarissa ennen tulppausta, kaverilla porsi kone 200 000km paikkeilla tukkimattomasta, en ole katsonut onko tukossa vai ei.
Tuohon lämpeämisen nopeuteen vaikuttaa myös turbo, ahtopaine jne.
Mulle on ihan sama lämpeekö 4 vaiko 5min kohdalla.
Kuules nyt, vasta viimeisessä viestissä kerroit että osia kulunut loppuun pumpusta...
Kirjoitat muutenkin ihan pöhköjä miten pumppu ahtaa niin pysy siinä sitten mukana...
On sitä tullut koplattua jokunen vuosi itsekkin Hiluxia.
Ja edelleenkin se turbo vaikuttaa paljon tuohon toimiseen / vetoon, ei pelkkä pumppu.
On vaihdettu suuttimet, käytetty pumppua pajalla omien säätöjen jälkeen ja mitattu ahtoja omasta autosta.
Ite komppaan ton.Ekat vedot uudella ahtimella tänää.Veto alkaa samoissa 1500rpm kohilla,pikkusen reipas 2000 rupee vetää kunnolla ja tuota iloa kestää 4000 asti. Vanhalla ahtimella 1.5bar nykyisellä 0.7-0.8 bar ja menohalut tuntuu olevan melko samat. Nyt tosin 3 tuumanen hormia fööniltä loppuun (1.5 metriä) ja 2 tuumanen malliä käärmeenpesä peltisarja. vanhalla hyrrällä vetoalue 2000-3000 sitten topas täysin.
Millä lietsolla,down pipellä,pakosarjalla,pumpulla ja imusarjalla tuo kattaus lähtee? Ja paljonko ajettu noilla paineilla ja millaisessa käytössä.
Itellä nyt tuo arpominen että lähteekö koittamaan 2 vai 2.5 bar noilla uusilla hilppeillä.Lentääkö nahka hatun alta vai veivi lohkosta ekassa vedossa.
siis aikalailla oli rakennettu niin että orggis imusarja pakosarja ja viel sillä surulullisen kuuloisella ct20 ahtimella jonne tosin oli ct26 siivekkeet vaihdettu sisään ja hukkaportin kello oli kiristetty riittäväksi ja mitä nyt ahtoputken ne klemmarit ja kumiosat vaihtui trakotorin tarkoitettuun kun eihän se oma pysynyt paikallaan :D Auto oli joka päiväisessä käytössä tosin viimeisen pumpun saannin jälkeen se kesti sen 3kk kunnes laukesi. Normaalisti itse kun pumppua säätelin jolloin paineita oli se 1,5bar niin tuollaisella ajelin 2v ja kilometresissä sen 24 000km lohko säilyi ehjänä kyllä yks kk meni siniseks :D ja kampura vähän heikoksi mutta hiomalla saatavissa viel kuntoon.
tekniikkamies
15.11.2015, 17:14
Joo, no hyvä kun sulla on noin paljon faktaa, kuitenkin luotan noiden dieselien kanssa elantonsa hankkineen oikean ammattilaisen sanaan ja noiden purkuosien kanssa ikänsä touhunneen ja asioita seuranneen sanaan :D
Mulla oli 400 000km mittarissa ennen tulppausta, kaverilla porsi kone 200 000km paikkeilla tukkimattomasta, en ole katsonut onko tukossa vai ei.
Tuohon lämpeämisen nopeuteen vaikuttaa myös turbo, ahtopaine jne.
Mulle on ihan sama lämpeekö 4 vaiko 5min kohdalla.
Mulle faktaks riittää tämän asian osalta jos koneen käyttökelpoisuus kylmillä ilmoilla huononee kun ottaa letkun irti EGR:stä. Itse testattu tieto vakuuttaa vielä enemmän kuin ammattilaisen sana tässä tapauksessa mm. siitä syystä koska ammattilainen on voinut törmätä sellaisiin yksilöihin, joissa EGR on tukittu väärällä käytöllä tai huonolla huollolla.
Vikaantuneista EGR:istä on vedetty johtopäätös, että lähes kaikki olisivat toimimattomia ja ne on siksi poistettava...
Vähän sama juttu jos ammattilainen on huolissaan tukkeutuneesta lämppärin kennosta tai huonossa kunnossa olevasta jäähdyttimestä vaikka ne on ainakin osaltaan ylläpidosta kiinni missä kunnossa ne on. Huonossa kunnossa olevia on ja hyvässä kunnossa.
Itse uskoin niin kauan nettijuttuja, että EGR kannattaa ilman muuta poistaa kunnes ensin kokeilin mihin suuntaan vaikutus menee aluksi letku irroittamalla ja tukkimalla. Osoittautuikin, että sillä on oma suotuisa vaikutuksensa lämpenemiseen. Oleellistahan on onko se nykyisellään toimintakunnossa vai ei. Jos on jumissa tai toimimaton, jotain pitää tehdä, joko poistaa käytöstä tai laittaa toimimaan.
Mulla ollut nyt parisen vuotta varmaan tulpattuna toi Egr eikä ole huonontunut talviominaisuudet.
Aamuisinkin ei tarvi laseja rapailla kun antaa hetken käydä, pikkuisen käsikaasua päälle.
Ajossa lämpeää ihan normaalisti, jännä kun ei toi mulla sitten vaikuttanut noin.
Ite komppaan ton.Ekat vedot uudella ahtimella tänää.Veto alkaa samoissa 1500rpm kohilla,pikkusen reipas 2000 rupee vetää kunnolla ja tuota iloa kestää 4000 asti. Vanhalla ahtimella 1.5bar nykyisellä 0.7-0.8 bar ja menohalut tuntuu olevan melko samat. Nyt tosin 3 tuumanen hormia fööniltä loppuun (1.5 metriä) ja 2 tuumanen malliä käärmeenpesä peltisarja. vanhalla hyrrällä vetoalue 2000-3000 sitten topas täysin.
Toi Mynän kaveri omaa Hilua joskus rakennellut, sanoi että ilman cooleria ei yli 0,9 bar kannata ahtoja nostaa.
Proturbon kaveri meinasi että orkkis sarjoilla saa sen 200hp ja monet itse rakennellut on huonompia.
siis aikalailla oli rakennettu niin että orggis imusarja pakosarja ja viel sillä surulullisen kuuloisella ct20 ahtimella jonne tosin oli ct26 siivekkeet vaihdettu sisään ja hukkaportin kello oli kiristetty riittäväksi ja mitä nyt ahtoputken ne klemmarit ja kumiosat vaihtui trakotorin tarkoitettuun kun eihän se oma pysynyt paikallaan :D Auto oli joka päiväisessä käytössä tosin viimeisen pumpun saannin jälkeen se kesti sen 3kk kunnes laukesi. Normaalisti itse kun pumppua säätelin jolloin paineita oli se 1,5bar niin tuollaisella ajelin 2v ja kilometresissä sen 24 000km lohko säilyi ehjänä kyllä yks kk meni siniseks :D ja kampura vähän heikoksi mutta hiomalla saatavissa viel kuntoon.
Ct26 siivet ei mahdu sisään tuohon 20 puhaltimeen, hukkaporttia jos kiristää niin pitää katsoa että aukeaa kokonaan, saattaa muuten ahdistaa ja olla syynä tuohon edellä kirjoittamaasi.
Itse ajellut noilla 1bar paineilla ilman cooleria nyt varmaan se 120-150 000km eikä ongelmia.
Ainoat ongelmat oli Finturbon tekemä puhallin Ct20 kuoriin mikä porsi½v ja 10 000km paikkeilla.
tekniikkamies
15.11.2015, 18:57
Mulla ollut nyt parisen vuotta varmaan tulpattuna toi Egr eikä ole huonontunut talviominaisuudet.
Aamuisinkin ei tarvi laseja rapailla kun antaa hetken käydä, pikkuisen käsikaasua päälle.
Ajossa lämpeää ihan normaalisti, jännä kun ei toi mulla sitten vaikuttanut noin.
Voi olla ettei osa näistä EGR:istä enää toimi kunnolla ja siksi oleellista vaikutusta ei ole. En ole oman puhtauttakaan irroittamalla tarkistanut, mutta letkun irroituksella on ollut vaikutuksensa tyhjäkäyntiin, ääneen, lämpenemisnopeuteen ja olisiko vähän reippaampi lähtee risteyksestä turbon heräämisen suhteen ilman.
Mulla ollut tästä koneesta käytös myös eka 2,2 versio ja minun mielestä Toyota on lisännyt etupäässä hyviä ominaisuuksia, mutta tämä LN170 Hiluxin turbo egr versio on hiukan hidas heräämään ja veto loppuu ylhäällä kuten kerrottiin.
Mistään ihan helposta yhdestä asiasta ei vedot ole ollut kiinni, ei EGR:stä, ei vaikka antaa turbon ahtaa täysiä koko ajan letku irroittaen.
Epäpirteyden syihin ammattilaisnäkökulmaa kaipaisin ehkä siitä mikä on oleellisin syy - itse epäilen, että se voi olla pumpulla jotkut vähäpäästöisyysnäkökulmasta tehdyt säädöt. Jos tämän syyn saa poistettua, niin sitten voi olla enempi apua muista parannuksista.
Itse haluaisin mukaan välijäähdyttimen oikeastaan ihan eka vaikkei paukkua olisi tiedossa hetimiten yhtään lisää.
Toi Mynän kaveri omaa Hilua joskus rakennellut, sanoi että ilman cooleria ei yli 0,9 bar kannata ahtoja nostaa.
Proturbon kaveri meinasi että orkkis sarjoilla saa sen 200hp ja monet itse rakennellut on huonompia.
Mun mielestä taas moottoria ei kannata ahtaa ilman välijäähdytintä.
Eihän se 200 mikään mahdoton ole,vakio pakosarjalla en ehkä ite lähtisi kauheesti yli 1.5 bar kokeilee.Mitä mahtaa pakopaineet olla ja ahtimen laippa tulee myös ongelmaksi.
Mun mielestä taas moottoria ei kannata ahtaa ilman välijäähdytintä.
Eihän se 200 mikään mahdoton ole,vakio pakosarjalla en ehkä ite lähtisi kauheesti yli 1.5 bar kokeilee.Mitä mahtaa pakopaineet olla ja ahtimen laippa tulee myös ongelmaksi.
Noihin vanhoihin se coolerin jälkiasennus oli aika mahdoton asia, siis vähäpäästömalleihin.
Noissa Ct 9,12,20 malleissa mitkä on orkkiksena on se pakopesä ahdas, samoin downpipe + runsas syöttö ja myöhäinen ruiskutus + älytön ahtopaine niin on toi jessen kirjoitama ongelma varmasti saavutettavissa.
Onhan noi ilman cooleria pelanneet, tuollakin ajettu liki 5-satkua ja cooleri ollut 1v nokalla.
Nythän sen coolerin saa ilmeisesti jo laillisesti laittaa.
Voi olla ettei osa näistä EGR:istä enää toimi kunnolla ja siksi oleellista vaikutusta ei ole. En ole oman puhtauttakaan irroittamalla tarkistanut, mutta letkun irroituksella on ollut vaikutuksensa tyhjäkäyntiin, ääneen, lämpenemisnopeuteen ja olisiko vähän reippaampi lähtee risteyksestä turbon heräämisen suhteen ilman.
Mulla ollut tästä koneesta käytös myös eka 2,2 versio ja minun mielestä Toyota on lisännyt etupäässä hyviä ominaisuuksia, mutta tämä LN170 Hiluxin turbo egr versio on hiukan hidas heräämään ja veto loppuu ylhäällä kuten kerrottiin.
Mistään ihan helposta yhdestä asiasta ei vedot ole ollut kiinni, ei EGR:stä, ei vaikka antaa turbon ahtaa täysiä koko ajan letku irroittaen.
Epäpirteyden syihin ammattilaisnäkökulmaa kaipaisin ehkä siitä mikä on oleellisin syy - itse epäilen, että se voi olla pumpulla jotkut vähäpäästöisyysnäkökulmasta tehdyt säädöt. Jos tämän syyn saa poistettua, niin sitten voi olla enempi apua muista parannuksista.
Itse haluaisin mukaan välijäähdyttimen oikeastaan ihan eka vaikkei paukkua olisi tiedossa hetimiten yhtään lisää.
Ei kai se suoritusta paranna jos lämmintä jäteilmaa ajetaan koneeseen takaisin.
tekniikkamies
15.11.2015, 20:51
Ei kai se suoritusta paranna jos lämmintä jäteilmaa ajetaan koneeseen takaisin.
Ei siit EGR:stä virittämisnäkökulmasta hyötyä ole, mutta omat havainnot tukee käsitystä, että hyötyä on jos katotaan ikkunat jäässä aikaa millon olen ajanu lähikauppaan...
Tämä on ehkä paras dieselmoottori lämpiämään, mitä omalle kohdalle on sattunut. Se tarkoittaa nopeampaa toimintaa arkiajossa.
Sensijaan kovin konkreettista kulkuhalujen lisääntymistä en huomannu pelkäl EGR:n letkupoistamisella. Kesällä se on silti ollut pois viimevuosina tästä näkökulmasta ettei turhaan pakokaasua pääsis koneeseen. Lisään vielä tähän muustakin lähteestä tuon lämpenemiseen vaikuttavuudesta, josta ei yleensä yhtä paljon puhuta kuin EGR:n haitoista...
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto
Tärkeä osa pakokaasujen käsittelyä on pakokaasujen uudelleenkierrätys eli EGR (Exhaust Gas Recirculation). Järjestelmä kierrättää osan pakokaasuista takaisin imusarjaan. Järjestelmää ohjataan venttiilillä, jota hallitsee moottorinohjausyksikkö. Järjestelmä vähentää polttomoottorin tuottamia NOX-päästöjä vähentämällä ilmaylimäärää sylintereissä. Tällöin palotapahtuman yhteydessä ei muodostu niin paljoa typen oksideja. Vastoin yleistä käsitystä EGR ei vähennä polttomoottorin tuottamaa tehoa, sillä täydellä kuormalla järjestelmää ei käytetä. Järjestelmä toimii parhaiten diesel-moottorissa, joka käy osakuormalla suurella ilmaylimäärällä ja tuottaa paljon NOX-päästöjä. Parhaimmillaan pakokaasuista voidaan kierrättää jopa 50%.[5]
EGR-järjestelmällä saavutetaan myös nopeampi moottorin lämpeäminen käyntilämpötilaan. Haittapuolena on pakokaasujen imusarjaa likaava vaikutus.
Ct26 siivet ei mahdu sisään tuohon 20 puhaltimeen, hukkaporttia jos kiristää niin pitää katsoa että aukeaa kokonaan, saattaa muuten ahdistaa ja olla syynä tuohon edellä kirjoittamaasi.
Itse ajellut noilla 1bar paineilla ilman cooleria nyt varmaan se 120-150 000km eikä ongelmia.
Ainoat ongelmat oli Finturbon tekemä puhallin Ct20 kuoriin mikä porsi½v ja 10 000km paikkeilla.
jotkut paremmat siivet sinne ct20 sisään oli tyrkätty paremmin virtaavammat. Mutta sen voin sanoa että olihan se turbo jo aika väsynyt tuossa käytössäni muttei siinä ollut väljää kun aina silloin tällöin kokeilin. Nyt tosiaan olis tarkoitus laittaa keulalle mallia iso cooleri sekä turbo menee uudeksi ja jonkin verran isommaksi ettei ole jarruttamassa. katsotaan millaiset paineet ja vedot saadaan silloin aikaan kun tämä koittaa moottorina tulee siis vapari 2l joka siis ahdetaan.
Ei kai turbo väsy, se joko toimii tai ei toimi.
Isommalla turbolla saat se alaväännön katoamaan, kansi rajoittaa virtauksia myös.
Isomman turbon jos laitat niin se pumpun nestepään vaihto epäilisin olevan pakollinen että saat sen tarvittavan ruokamäärän tarvittavassa ruiskutusajassa.
hiluvitkutin
16.11.2015, 08:23
Toho egr hommaan. Pari vaggilaista purkanu, kannen imureiät mahottomassa karstassa. Hyvä että pikkurilli mahtu enää jäljellä olevasta reiästä. Mistäs se karsta sinne lie päässy?
En ois uskonu että niin kauheeseen kuntoon vois päästä.
Ei kai turbo väsy, se joko toimii tai ei toimi.
Isommalla turbolla saat se alaväännön katoamaan, kansi rajoittaa virtauksia myös.
Isomman turbon jos laitat niin se pumpun nestepään vaihto epäilisin olevan pakollinen että saat sen tarvittavan ruokamäärän tarvittavassa ruiskutusajassa.
Kyllä minusta alkaa turbo olee silloin väsy jos ahtoputken ottaa pois ja sieltä valuu sorona öljyä :D siis meinaaks sie että kun kerralla viritetään niin kun sen saa toimimaan niin se toimii aina :D kyllä se ikävä kylllä alkaa ajan myötä joku paikka väsymään ja sitten tulee tiensä päähän. Toki jos viritys on niin laimeeta että paineet on jotain 0,9 bar luokkaa uskon että se toimii lähes koko elin iän mutta aina kun ollaan isommissa paineissa jne niin kyllä siellä jotain osaa suoranaiseti vituttaa :D. Mä en usko että se nestepään vaihto on pakollinen tuossa on nyt tällä hetkellä lähes sama virtaus kuin sillä kiinan 12mm nestepäällä.
Hiluxissa se huototin menee imupuolelle ja vanha kone hönkii aina vähän.
Sitä öljyä tulee sieltä ahtoputkeen, josko ei ole klappia laakerissa niin turbo pelaa kyllä.
Öljyvoitelu on noissa laakereissa ja se jos porsii niin eipä väsy turbo vaan kilahtaa ja nopeasti ja se öljy menee joko koneeseen ja silloin se vastaa tehokas onkin tai sitten ulostautuu pakoputken kautta.
Noilla sun ylisuurilla ahtopaineilla ei ole tainnut saada vastaavaa hyötyä irti, päinvastoin sun virityksillä se kone porsi :D
Myös se pakopaine ja lämpökuorma tekee oman asian ajotavan lisäksi...
Hiluxissa se huototin menee imupuolelle ja vanha kone hönkii aina vähän.
Sitä öljyä tulee sieltä ahtoputkeen, josko ei ole klappia laakerissa niin turbo pelaa kyllä.
Öljyvoitelu on noissa laakereissa ja se jos porsii niin eipä väsy turbo vaan kilahtaa ja nopeasti ja se öljy menee joko koneeseen ja silloin se vastaa tehokas onkin tai sitten ulostautuu pakoputken kautta.
Noilla sun ylisuurilla ahtopaineilla ei ole tainnut saada vastaavaa hyötyä irti, päinvastoin sun virityksillä se kone porsi :D
Myös se pakopaine ja lämpökuorma tekee oman asian ajotavan lisäksi...
2lt menee venakopan päältä lähtevä huohotus ahtoputkeen niinhän se vanha kone hönkii samalla tavalla kuin uudetkin itkee tehoja :D. No siis sehän kilahti kerrasta kiihdytykses eli siel oli paineet sen 2,0+bar ja sit kilahti jonka saattelemana sellainen savu että yks katu peittyi rankkaan savuun ja samalla kaasu hirtti kiinni. Sammutin jarrua vasten ja hetken tutkin mutta koska ei mulla tullut mieleenkään että turbo laukesi vaan ekana tuli mieleen et lohko halkesi jota ei käynyt. Niin starttasin ja ajelin isolla vaihteella niin pitkälle kun öljyn paineet oli viel normaalit ja sitten kun paineet katos niin samantien sammutin joka tosin oli liian myöhäistä koska öljytikkua nostaesssa ei tikku kastunut abc osto reissun jälkeen 2l kun kaatoi koneeseen niin tikku tuli hieman yli alarajan tosin tännä aikana se olikin hitsannut itsensä kiinni oikein huolella. Ja kun selvis että kk laakeri oli jämähtänyt kiinni 2 sylinterin niin itse liuska oli vielä jäljellä mutta sen irroitettua tajusi että edellisellä omistajalla jäynyt jotain koska 2 kk kaula oli ihan ummessa eli öljyvoitelua se ei ollut saanut ollenkaan kampuran kaulalta vaan roiske voitelua ja mitä nyt suihkuista valunut ales mäntien. Ps ei sillä autolla aina lappu lattiassa ajettu vaan välillä polkastiin muuten ajeltiin suht hissukseen.
Sulla jesse joitenkin kummasti tarina muuttuu matkan varrella, noita ensimmäisiä kertomuksias muutat aika radikaalisti ja lisäilet asioita. Hyvä kirjailija tai tarinankertoja, ainakin sivuharrastuksena menettelee :rolleyes:
hiluvitkutin
17.11.2015, 07:48
Ei kai se huohotin ahtoputkeen mee. Vois tulla ropleemia jos koneeseenki 2bar painetta laitetaan, vaan näkyhän nuita tulevan.
Jos se kuitenki imuun meni.
Ei kai se huohotin ahtoputkeen mee. Vois tulla ropleemia jos koneeseenki 2bar painetta laitetaan, vaan näkyhän nuita tulevan.
Jos se kuitenki imuun meni.
harmi kun ei multa löydy kuvaa enää missä näkyis se hommeli mutta usko pois näin se meni. ahtoputki meni venakopan päältä turbolta lähti ja imusarjan pällä oli lisäjalka johon se asettui ja turbolta tuli letko toiselle puolen ahtoputkea ja venakopan päältä toiselle puolen.
Sulla jesse joitenkin kummasti tarina muuttuu matkan varrella, noita ensimmäisiä kertomuksias muutat aika radikaalisti ja lisäilet asioita. Hyvä kirjailija tai tarinankertoja, ainakin sivuharrastuksena menettelee :rolleyes:
no siis tuossa se kokonaisuudessaan oli se millä tavoin hajosi jne. vasta seuraavan päivän aamuna kun olin saanut hinattua auton pihaan niin selvis mulle kun piruttain ajattelin katsoa turbon siipien kuntoa niin sieltähän putosi akseli missä imusiivet hieman ottaneet osumaan. Ja tosiaan kun purin konetta niin kannen oton jälkeen nostin koko koneen pois nokalta moottoripukkiin jonka jälkeen purin öljypohjan ja homma alkoi selventyä. ja tosiaan yks kaula oli jumahtanut se kk oli mennyt sellaiseks ihan matan näköiseksi vrt muihin kankiin jotka olivat ihan öljyiset. Tiedän joo että A mulla on dementtiaa jo näinkin nuorella iällä ja ei vain muista kaikkea tai jos muistaa niin ei ihan silmä tarkasti heti kumminkin tapahtumasta on jo aikaa jonkun verran kun 2014 ennen kesää se laukesi.
harmi kun ei multa löydy kuvaa enää missä näkyis se hommeli mutta usko pois näin se meni. ahtoputki meni venakopan päältä turbolta lähti ja imusarjan pällä oli lisäjalka johon se asettui ja turbolta tuli letko toiselle puolen ahtoputkea ja venakopan päältä toiselle puolen.
No sinähän olet sitten ahtanut moottoria joka suunnasta, ei oo sattumoisin stefat lentänyt pois paikoiltaan ja öljyt pihalle?
Imupuolelle se huohottimen letku kuuluu mennä, ei missään nimessä painepuolelle.
Kovimmat jätkät jopa virittää alipainepumppuja huohottimeen että moottorin alakerrassa olisi vastus mahdollisimman pieni ja moottori olisi kierrosherkempi.
Ei kai se huohotin ahtoputkeen mee. Vois tulla ropleemia jos koneeseenki 2bar painetta laitetaan, vaan näkyhän nuita tulevan.
Jos se kuitenki imuun meni.
Ilmaputsarilta tulevaan letkuun mistä turbo imee tulee huohotin.
Ajaa pikkuisen öljyä tuonne ahtoputkeen sitä kautta.
No sinähän olet sitten ahtanut moottoria joka suunnasta, ei oo sattumoisin stefat lentänyt pois paikoiltaan ja öljyt pihalle?
Imupuolelle se huohottimen letku kuuluu mennä, ei missään nimessä painepuolelle.
Kovimmat jätkät jopa virittää alipainepumppuja huohottimeen että moottorin alakerrassa olisi vastus mahdollisimman pieni ja moottori olisi kierrosherkempi.
itsehän en muuttanut ahtoputkeen tulevia letkuja jotka tosiaan ahtoputkessa alla oleviin nipan päihin tulivat. yhden rikkinäisen letkun sinne vaihdoin mikä lähti turbon kotelosta olevasta nipasta joka meni ahtoputken nippaa koneen etupuolelle ja samassa kohtaan takana olevaan nippaan meni venakopasta lähtevä letku. Sen verran tarkennan että ostaessa auton se ahtoi jo sen verrran että punainen valo syttyi täydellä kiihdytyksellä eikä pumppuun ollut koskettu koska minä siitä hajotin sinetin 1,5v päästä ostamisesta jonka jälkeen pystyi syöttöihin koskemaan jne. Ei kyllä sellaista päässyt käymääm että stefat ois karanneet öljyä kyllä sieltä hävis kun sitä tarvi vähän väliä lisäillä.
ei saatana...:eek: anteeksi mutta en kyllä saa mitään tolkkua tuosta selityksestä. :D
Saisitko kuvaa otettua konehuoneesta?
ei saatana...:eek: anteeksi mutta en kyllä saa mitään tolkkua tuosta selityksestä. :D
Saisitko kuvaa otettua konehuoneesta?
ikävä kyllä auto projektina eikä ole oikein kuvaa kone huoneesta tullut koskaan oikein otettua. mutta siis tuollaiset hommat oli tehty että se alkuperäinen ahtoputki mikä menee venakopan päältä niin tulipellin puoleiseen nippaan tuli suora letku venakopan päädystä. ja sitten etupuolella oli kans nippa ja siihen oli laitettu turbon turbiini kotelosta letku.
ikävä kyllä auto projektina eikä ole oikein kuvaa kone huoneesta tullut koskaan oikein otettua. mutta siis tuollaiset hommat oli tehty että se alkuperäinen ahtoputki mikä menee venakopan päältä niin tulipellin puoleiseen nippaan tuli suora letku venakopan päädystä. ja sitten etupuolella oli kans nippa ja siihen oli laitettu turbon turbiini kotelosta letku.
Eli hukkaportin liittimeen turbiinikotelossa oli laitettu turbon imuputkeen tarkoitettu huohotusletku...
Eli hukkaportin liittimeen turbiinikotelossa oli laitettu turbon imuputkeen tarkoitettu huohotusletku...
Juuri niin. ja sen verran alkoi kovilla paineilla öljystymään alipaine letkut syöttöpumpun päältä lähtevä niille orggis mittareille vihreä punainen ettei se t haara meinanut pysyä kiinni loppu vaiheessa vaan välillä lens joku niistä alipaine letkuista pois kun ahdot oli hieman alle 2.0bar :D
No taas selviää lisää kun tarina etenee. Eihän sulla ole hukkaportti toiminut laisinkaan ja jossakin kohtaa kerroit että hukkaporttia oli kiristetty :D
Nyt ymmärrän miksi ahdotkin nosivat niin paljon kun pumppua laitettiin.
Lerssinen
19.11.2015, 07:12
Pääasia että ahdot lisääntyy joka kertomalla :D
No taas selviää lisää kun tarina etenee. Eihän sulla ole hukkaportti toiminut laisinkaan ja jossakin kohtaa kerroit että hukkaporttia oli kiristetty :D
Nyt ymmärrän miksi ahdotkin nosivat niin paljon kun pumppua laitettiin.
nii veikkasin et kiristetty kerta antoi ahtaa reilusti enemmän kuin normaalisti.
Pääasia että ahdot lisääntyy joka kertomalla :D
amattilaisen virittämänä se reilu 2.0bar otti ja itse virittämänä sain sen noin 1.5bar ottamaan ison savun saattelemana kun taas tuossa amattilaisen virityksen jälkeen savutus ei ollut lähelläkään tuota mitä mun viritykses mutta veto oli vähintään 2 kertainen :)
nii veikkasin et kiristetty kerta antoi ahtaa reilusti enemmän kuin normaalisti.
No tottakai se ahtaa jos hukkaportti ei pelaa, ahtoja ei voi myös silloin rajoittaa. Normaalistahan se on 0,7-0,8bar noissa ahtopaine.
Ilman suurempia ruuvauksia saa ahdot nousemaan, hukkaportin kellolta vaan letku irti.
No tottakai se ahtaa jos hukkaportti ei pelaa, ahtoja ei voi myös silloin rajoittaa. Normaalistahan se on 0,7-0,8bar noissa ahtopaine.
Ilman suurempia ruuvauksia saa ahdot nousemaan, hukkaportin kellolta vaan letku irti.
joo tätä mä veikkasin kans itsekkin että hukkaportti ei pelaa ollenkaan. Asia vain jäi sitten. Mutta sen verran mitä muutama kaveri kuunteli ainakin virityksen jälkeen ja siis sisälle kuului myös niin se kunnolla kyllä huokaisi kun kaasua helläs vähän kuin kuorma autot :D ja ahtopaineesta sen verran että tosiaan 2.0bar menee mittari ja silloin kuin sai alipaine letkut pysymään jotenkin paikoillaan ym niin se meni reilusti yli sen mittarin neula meinaa siis että varmaa se sen 2.5bar nappasi parhaillaan jollain 2-3 vaihteella kun isommilla vaihteilla se jaksoi sen tasan 2.0bar ottaa vaan :p
joo tätä mä veikkasin kans itsekkin että hukkaportti ei pelaa ollenkaan. Asia vain jäi sitten. Mutta sen verran mitä muutama kaveri kuunteli ainakin virityksen jälkeen ja siis sisälle kuului myös niin se kunnolla kyllä huokaisi kun kaasua helläs vähän kuin kuorma autot :D ja ahtopaineesta sen verran että tosiaan 2.0bar menee mittari ja silloin kuin sai alipaine letkut pysymään jotenkin paikoillaan ym niin se meni reilusti yli sen mittarin neula meinaa siis että varmaa se sen 2.5bar nappasi parhaillaan jollain 2-3 vaihteella kun isommilla vaihteilla se jaksoi sen tasan 2.0bar ottaa vaan :p
Ja kaikki tämä vakioahtimella? mulla oli kellon letkussa pultti ja 1.5bar vaikka miten rääkkäs. ja sitäkin hupia kesti viikon kunnes kone sai öljyhulllut.Mitähän paineita sää oikeen oot mittaillu? Nyt Finn-Turbon 2L-T myllyyn tehty ahdin KKK K28 ja sillä tuo 2 kiloa rupee olemaan realistinen.
hiluvitkutin
20.11.2015, 08:15
joo tätä mä veikkasin kans itsekkin että hukkaportti ei pelaa ollenkaan. Asia vain jäi sitten. Mutta sen verran mitä muutama kaveri kuunteli ainakin virityksen jälkeen ja siis sisälle kuului myös niin se kunnolla kyllä huokaisi kun kaasua helläs vähän kuin kuorma autot :D ja ahtopaineesta sen verran että tosiaan 2.0bar menee mittari ja silloin kuin sai alipaine letkut pysymään jotenkin paikoillaan ym niin se meni reilusti yli sen mittarin neula meinaa siis että varmaa se sen 2.5bar nappasi parhaillaan jollain 2-3 vaihteella kun isommilla vaihteilla se jaksoi sen tasan 2.0bar ottaa vaan :p
Kai ne alipaine letkut pysyy kiinni.
Onkohan sulla kaikki käsitteet hallussa? Ja tiijät mikä pitäs olla missäkin kun konetta lyöt nippuun. Esim se huohotin.
Ja kaikki tämä vakioahtimella? mulla oli kellon letkussa pultti ja 1.5bar vaikka miten rääkkäs. ja sitäkin hupia kesti viikon kunnes kone sai öljyhulllut.Mitähän paineita sää oikeen oot mittaillu? Nyt Finn-Turbon 2L-T myllyyn tehty ahdin KKK K28 ja sillä tuo 2 kiloa rupee olemaan realistinen.
ahtopaine mittari on laitettu alipaine letkuihin joista lähtee myös tieto omille toyotan turbon mittareille että kyllä se ihan oikeessa kohdassa on. Eikä se varmaan paljoa voi kusta kun vihreä valo syttyi ahtojen ollessa 0.2bar ja punainen syttyi lisäksi 0.8bar kohdalla ja 0.9bar ja enemmän sammui vihreä turbon valo ja paloi pelkästään punainen valo.
Kai ne alipaine letkut pysyy kiinni.
Onkohan sulla kaikki käsitteet hallussa? Ja tiijät mikä pitäs olla missäkin kun konetta lyöt nippuun. Esim se huohotin.
tuota katsotaan letkujen sijaintia tarkemmin kun uusi kone nousee laatikko pakettina uudeksi tehdyn rungon päälle kun saan ensin jarrulinjat rakennettua akseleihin ja akselit väriin :) Huohotuksesta sen verran että jos sitä tekis erillisen säiliön mihin huohottaisi tms. Se että alipaine letkut olivat öljyiset niin minkäs mä sille mahdan ja kun ne sai pyyhittyä niin ain silloin tällöin jostain kohtaa halkes se alipaineletku :D
Kaitsu67
20.11.2015, 12:46
Ainakin tätä ketjua on hauska lukea :D.... arvotaan minne seuraava letku laitetaan ja sitten katotaan mittarista mihin värähtää :p
Tästä ehdottomasti video kun kasassa ja päräytät ekaa kertaa käyntiin....:D
tekniikkamies
20.11.2015, 13:33
Ainut letku minkä olen selkeesti havainnu vaikuttavan tehoon muuten vakiossa on jos ottaa syöttöpumpun päältä letkun irti, niin on jo aika lussua menoa. Turbon kellolle tulevan letkun irroitus nostaa ahdot muttei tehot vakiosäädöillä. EGR:n ohjausletku vaikuttaa muuten, mutta ei se irroituksellakaan kaasu pohjassa tunnu oikein lisätehoa tulevan.
Heh - no polttoaineletkun irroitus ainakin pienentäisi tehot!
Ettei ois ollut öljypaineet mitä se ahtomittari näytti, sen verran sekavalta tuo letkutus nyt kuulostaa.
Jos hukkaportille ei nyt mennyt mitään ohjausletkua oikeasta paikasta niin varmasti ahtaa koska hukkaportti ei aukea minkään muun vaikutuksesta kuin pakopaineiden voimalla.
Ja aivan varmasti huokaisee 2 bar ahdoilla kun kaasua höllää koska siivet ei tiedä mihin suuntaan ne pyörisi kun tulee paineisku takaisin ahtimelle. MUT SEHÄN ON VAIN KESTOIÄSTÄ POIS! :D:D:D
Ettei ois ollut öljypaineet mitä se ahtomittari näytti, sen verran sekavalta tuo letkutus nyt kuulostaa.
Jos hukkaportille ei nyt mennyt mitään ohjausletkua oikeasta paikasta niin varmasti ahtaa koska hukkaportti ei aukea minkään muun vaikutuksesta kuin pakopaineiden voimalla.
Ja aivan varmasti huokaisee 2 bar ahdoilla kun kaasua höllää koska siivet ei tiedä mihin suuntaan ne pyörisi kun tulee paineisku takaisin ahtimelle. MUT SEHÄN ON VAIN KESTOIÄSTÄ POIS! :D:D:D
Pikkuisen samoilla linjoilla itsekkin ollut tän sankarin tarinoiden suhteen, mutta huono on Tojon kone estämään ja "ukko" mestari virittämään :eek:
Ettei ois ollut öljypaineet mitä se ahtomittari näytti, sen verran sekavalta tuo letkutus nyt kuulostaa.
Jos hukkaportille ei nyt mennyt mitään ohjausletkua oikeasta paikasta niin varmasti ahtaa koska hukkaportti ei aukea minkään muun vaikutuksesta kuin pakopaineiden voimalla.
Ja aivan varmasti huokaisee 2 bar ahdoilla kun kaasua höllää koska siivet ei tiedä mihin suuntaan ne pyörisi kun tulee paineisku takaisin ahtimelle. MUT SEHÄN ON VAIN KESTOIÄSTÄ POIS! :D:D:D
sehän mistä alunperin ahtohommia lukee orggis toytotan mittarit niin pumpun kellonpäältä lähtee alipaine letku jossa hetken päässä on t haaraliitin josta jatkuu letkut niille patukoille niin tässä t haarassa mulla on se ahtopainemittarin liitin ollut. Mikäli sieltä mitataan joidenkin mielestä öljynpaine niin öhöm olen kyllä valmiina kuuntelee uutta moottorioppia :p mutta se että tosiaan sanoin niin jos ahto putket ui öljyssä niin kyllä se tietyn ajan kulueassa kulkeutuu niille alipaine letkuille kun yks alipaineletku jossa oli sellainen purkki meni myös siihen kaulaan johon orggis ahtoputki tuli. Ilman muuta videota kehiin kun projekti saadaa hönkimään :D
Moottorioppia joo...mut kerroppa sää tyhmemmille miten alipaineletkusta saa mitattua ahtopainetta. Tokihan ne ahdotkin nousee kivasti jos hukkaportin kellollekin menee alipaineletku.
Moottorioppia joo...mut kerroppa sää tyhmemmille miten alipaineletkusta saa mitattua ahtopainetta. Tokihan ne ahdotkin nousee kivasti jos hukkaportin kellollekin menee alipaineletku.
kysytääs nyt sitten että mistäs porukka otanut sen ahtopainemittarin jos ei kerta siitä mikä antaa tietoa toyotan omalla turbon mittareille kelpaa? joskus kokeilin mittailla turbon kellolle menevästä letkusta mutta se ei kyl näyttänyt oikein millään tavoin oikein jos kerran toyotan omat mittareis syttyi punainen valo ja siitä kellolle menevästä letkusta ahtomittarilla mitattuna oli vasta jotain 0.4bar.
Jos mahdollisimman tarkkaan haluaa tietää moottorillemenevän paineen, niin sit imusarjasta. Siihen asentaa nipan ellei ole jo jotain nippaa johon saa letkun kiinni.
Mutta mihinkään ALIpaineletkuun nyt ei ainakaan kuulu laittaa.
Jos mahdollisimman tarkkaan haluaa tietää moottorillemenevän paineen, niin sit imusarjasta. Siihen asentaa nipan ellei ole jo jotain nippaa johon saa letkun kiinni.
Mutta mihinkään ALIpaineletkuun nyt ei ainakaan kuulu laittaa.
eli kun imusarjasta tulee letku ja pumpun painekalvon päältä lähtee letku ja ne yhdistyy t kappaleeseen joista haaraantuu niille purkeille niin näiden risteyksessä t haarassa se ahtopainemittarin anturi on jolloin se on nähtävästi on ihan oikeessa paikassa. se että Diesel autoissa se ei paljoa oikein alipaineen puolelle mene tyhjäkäynnillä mutta periaatteessa siellä on alipainetta tyhjäkäynnillä hieman ja sitten vastaavasti ylipainetta riippuen nilkan pituudesta ja viritys asteesta. :D
Pumpun ahtopainerasian putkesta vaan haara jos ei ole bleediä käytä siinä viritellessään, ja jos onkin niin ei vaan liian läheltä sitä. Tosin se on ihan turha tieto dieseliä, varsinkin kammiodieseliä kiusatessa.. Eka kiinnostava on pakosarjan paine ja sitten jos lähdetään oikein kirimään niin pakolämpö ennen turboa.
Mut onhan se +2bar näyttävä mittari katu-uskottava? Se lienee oleellisin...
Pumpun ahtopainerasian putkesta vaan haara jos ei ole bleediä käytä siinä viritellessään, ja jos onkin niin ei vaan liian läheltä sitä. Tosin se on ihan turha tieto dieseliä, varsinkin kammiodieseliä kiusatessa.. Eka kiinnostava on pakosarjan paine ja sitten jos lähdetään oikein kirimään niin pakolämpö ennen turboa.
Mut onhan se +2bar näyttävä mittari katu-uskottava? Se lienee oleellisin...
Tuo on ihan totta oishan se kiva tietää pakopaine ja pakolämpö mutta saapi nähdä valusarjaan ei uskalla alkaa tekee reikää kierrettä ja nippaa mut jos itse tulee pakosarja tehtyä niin sit ilman muuta se väsäis. Siis jos meinaat tuolla katu uskottava hommalla mittaria että onko se kuin tarkka tms niin eihän sitä voi verrata nestavaimennettuun mittariin sehän on selvä tapaus. jos taas auton pitäis näyttää ulospäin että olis tehokas peli kyseessä niin sitä mä en ikinä tuu tekemään mielummin sleeperinä pysyi vaikka pellin alla olis joskus OM6xxx konekkin :D