PDA

View Full Version : Sähkön riittämisestä


vepele
16.09.2005, 09:25
Kertokaas miten ootte toteuttanu kaks akku järjestelmän niin että lisä laitteille eli vinssille ja safari valoille ois oma akku ja alkuperäiset sähkö laitteet toimis toisesta. Tarkotus ois että sama laturi latais molempia akkuja, laturin teho pitäs riittää 90amps. En viitti laittaa pelkäll päävirta kytkimel ku oon niin mätäpää et sit ois vinssaamisen jälkee kaks tyhjää akkuu. Eli virta ei sais kulkee akus toiseen. Auttasko joku diodi hassäkkä

KYLLÄ KASISSA ON KAUNIS ÄÄNI

-MAKE-
16.09.2005, 10:04
Tässä kytkäri semmoseen. On nyt ollut ajossa Itäautosafarin ajan ja vähän päälle.
Yksinkertaisesti Erotetaan akut toisistaan diodeilla. Tässä on käytetty schottky diodeja
alhaisen kynnysjännitteen takia, malliltaan 120NQ045 eli 120A ja 45V.(Partco 9,50/kpl alv0%)
Jos käytetään tavan diodeja mielestäni kannattaa kompensoida kynnysjännite laittamalla
jännitteensäätimelle kolmas diodi. Tein näin pienemmän vikaantumisriskin ja yksinkertaisuuden takia.
Kuvassa U1 on jännitteen säädin.
Tässä hässäkässä on mukavaa myös se, että akkujen väliset johdot voi mitoittaa laturin mukaan. Ei siis tarvitse vetää
mitään boan kokosta piuhaa akulta toiselle, niin kuin tarvitsee esim. kytkimellä erotetulla systeemillä. Suurin
mahdollinen virta kun on laturin maks. virta. Käytännössä tästäkin voi vähentää auton käynnissä pitoon menevän
virran.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/-MAKE--2Akkua.jpg

--Bisnis, sano ryssä kun naisen näki.--

jta
16.09.2005, 10:45
Eikö tuo jännitteen säädin kannattaisi ennemin kytkeä diodien väliin kuin tuon oikeanpuoleisen jälkeen? Säätyisi samalla kummankin piirin jännite... Tai sitten toinen säädin piirin vasemmalle puolelle. Tuolla kytkennällä saattaa vasemman puolen jännite nousta turhan korkeaksi ja suotta kiehauttaa akun jos huonosti käy.

Tai sit mä en taaskaan tajua mistään mitään niin kuin yleensä. Eli oikaiskaa ihmeessä jos olen käsittänyt jotain väärin.

I fell off the stairway to heaven and now I'm on a highway to hell

offgrizen
16.09.2005, 14:09
Eikö tommosia jakodiodisysteemejä saa jostain valmiinakin?
Ainakin veneissä niitä käytetään käynnistys ja käyttöakkujen välissä.
kannattais ehkä kysyä jostain autosähköliikkeestä, niin ei tarttis itte ruveta värkkäämään. Ainakin meikäläisen taidoilla saattai tulla savut ulos jostain komponentistä.

patrol -87 -->huoltoauto
Suzuki Vitara cabrio -92
Polaris Sportman 400 -04

vepele
16.09.2005, 14:17
Veneisiin löytyy ainaski manuaalisia kytkimiä oli itelläkii Beikussa mut tahtoo semmosen mitä ei tarvii käännellä. Saattaahan niitäkii tietty löytyy.Täs joutaa vaan kyselee ku on kipee.

KYLLÄ KASISSA ON KAUNIS ÄÄNI

AVRO
16.09.2005, 14:21
Joku laittoi jo aikasemmin tämmösen linkin, en nyt heti löytänyt joten tässä se taas on. Onko tommonen sopiva?

http://www.adita.fi/?3;2;6200;2900.6200.html

Life sucks, then you die...

vepele
16.09.2005, 15:27
KIITOKSIA TAAS LÖYTY APUJA TÄTÄKAUTTA

KYLLÄ KASISSA ON KAUNIS ÄÄNI

JiiPee
16.09.2005, 15:38
quote:
Eikö tuo jännitteen säädin kannattaisi ennemin kytkeä diodien väliin kuin tuon oikeanpuoleisen jälkeen?

Siinä on ideana saada diodista riippumatta oikea latausjännite akulle G1, eli on laitettu säädin haistelemaan jännitettä akun puolelta. Jos se haistelisi jännitteen siitä diodien välistä, jäisi kumpikin akku syöttävän diodinsa jännitehäviön verran alijännitteelle.

Periaatteessa V1:n kautta kulkevan virran kasvaessa ja siten sen jännitehäviönkin hieman kasvaessa nousee G2:n latausjännite, mutta ero on pieni eikä sillä liene käytännön merkitystä.

Jos akut laittaa tasapainotussyistä jonnekin takapaksiin, kuten vaikka kevytperäisessä pikkarissa, kannattaa harkita sen säätimen haistelukarvan vetämistä sieltä akun navalta asti, niin tulee huomioitua pidempien johtojen jännitehäviötäkin.

MAKEn kytkentä on hyvä, kun on erotus, erotuksen häviön kompensointi ja akkujen välinen johto pysyy kohtuullisen paksuisena.

-MAKE-
16.09.2005, 18:30
Quotehelvetti

quote: Eikö tuo jännitteen säädin kannattaisi ennemin kytkeä diodien väliin kuin tuon oikeanpuoleisen jälkeen? Säätyisi samalla kummankin piirin jännite... Tai sitten toinen säädin piirin vasemmalle puolelle. Tuolla kytkennällä saattaa vasemman puolen jännite nousta turhan korkeaksi ja suotta kiehauttaa akun jos huonosti käy.
Ekaan kohtaa JiiPee jo vastasikin ihan oikein.
Toinen säädin? On vain yksi laturi, ei skulaa.
Toisenkaan akun jännite ei voi nousta liian korkeaksi koska
latausjännitteen noustessa säädin kyllä tunteen kohonneen jännitteen
V1:n kautta.

quote:Eikö tommosia jakodiodisysteemejä saa jostain valmiinakin
Saa, mutta hinta ei ole kaks kymppiä<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>
quote: Ainakin meikäläisen taidoilla saattai tulla savut ulos jostain komponentistä.
Enpä usko, ainoa mitä tarvitsee tehdä on katkaista alkuperäisten sähköjen latausjohto ja laittaa diodi väliin. Ja lisää akkuja laitettassa pannaan vain joka akun latausjohtoon diodi. Heleppoo...
Nii,i Voit laittaa vaikka useampiakin pattereita jos tuntuu hyvältä.
quote:Veneisiin löytyy ainaski manuaalisia kytkimiä oli itelläkii Beikussa
Näissä kytkimissä on just se ongelma, että mitoitusvirrat ovat ihan mahdottomia. Kuvittelepa tilanne jossa apuakku on käytetty tyhjäksi pääakku täynnä ja käännät vivusta, virta lasketaan silloin sadoissa ampeereissa. Ja lisäksi pääakusta lähtee niin paljon virtaa, että VEIKKAISIN bensa auton sammuvan.
quote: Joku laittoi jo aikasemmin tämmösen linkin, en nyt heti löytänyt joten tässä se taas on. Onko tommonen sopiva?

http://www.adita.fi/?3;2;6200;2900.6200.html

Ks. edellinen vastaus. TOSIN siinä voi olla jokin virtaa rajoitava elin mutta ei ossoo sannoo kun tarkemmat tiedot ei auennut linkistä.

--Bisnis, sano ryssä kun naisen näki.--

vepele
16.09.2005, 22:26
Laitoin sähköpostii tonne firmaan ja oottelen vastausta.Kun saan tietoo kyseisestä masinasta laitan sitä tännekii. En saanu minäkää lisätieto linkkii auki

KYLLÄ KASISSA ON KAUNIS ÄÄNI

Niko
17.09.2005, 08:37
Voisko tohon kuvaan saada merkkien selitykset, niin aukenis tällasellekin tollolle. Ei oo noita sähköhommia pahemmin meinaan tullu tehtyä... Tai no sen verran, että käyttösavut on tullu tutuks <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

V1 ja V2 on siis ne diodit, U1 jännitteen säädin G1 ja G2 on akut. Ilmeisesti G on laturi.

Vaan mikä on M? Joku sähkövekotin (vinssi?)?

Ja jos tohon kuvaan lykkäis päävirtakatkasimen, niin mihin kohtaan se oikeaoppisesti tulis (tästähän oli keskustelu aiemmin)?

Nämä kysymykset siksi, että ei toi nyt niin monimutkaselta vaikuta, etteikö sitä osaisi Rankerooveriin soveltaa, kun vähän päätä raapii. Ja pystyiskö ton rakennelman koteloimaan (tuotteistamaan), jotenkin nätisti? Olis niinkun bolt-on <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>

- Lommone Ranke Rooveri -

jta
17.09.2005, 11:18
Joo, kyllä se jännitteensäädin normaalitilanteissa toimii ihan hyvin noinkin. Ajattelin lähinnä jotain eksoottisia kuormitustilanteita.

Annoin muuten juuri kertoa itselleni jännitteensäätäjän toimintaperiaatteen, joten unohdetaan tuo sivistyksen aukosta johtunut edellinen kommenttini. Kuvittelin sitä mielessäni normaaliksi regulaattoriksi.

Eipähän mennyt tämäkään päivä ihan hukkaan kun opin taas jotain uutta.

I fell off the stairway to heaven and now I'm on a highway to hell

-MAKE-
17.09.2005, 12:32
Hitsulle

Joo M on vinssin moottori. Merkinnät antoi CADS suoraan ja kun tein kuvan itseäni varten en niitä jaksanut muutella.

Pääkytkin onkin hankalampi tohon mun viritykseen laittaa kun akut ovat eri päissä autoa. Mutta oikeastaan ainoa paikka on akkujen maapiuhan välissä. Eli akkujen miinukset ensin yhteen ja kytkimen kautta runkoon.

Tuotteistamisen on mulla tehnyt valmiiksi Abiko ja Raychem. Etupäässä diodi on suoraan abikoilla laturin johdossa ja kutistesukka päällä. Taka-akulla diodi on akkukenkään tehdyssä sovitepalassa. Laitan kuvan kunhan venyn talliin.

Edessä tämmönen
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/-MAKE--etudiodi.jpg
Taka-akulla tämmönen(on se sovite rrautaa, ajattelin ensin messinkiä mutta päädyin sit tohon)
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/-MAKE--takadiodi.jpg


//edit:kuvat lisätty
--Bisnis, sano ryssä kun naisen näki.--

Edited by - -MAKE- on 17/09/2005 14:17:37

vepele
21.09.2005, 22:31
Adita kakksoisakku rele hinta 135 eguu, taidan persaukisena tyytyy toho diodi hommaan kun kerta toimii ihan ookoo

KYLLÄ KASISSA ON KAUNIS ÄÄNI

Eskimo
22.09.2005, 11:28
quote:
Adita kakksoisakku rele hinta 135 eguu, taidan persaukisena tyytyy toho diodi hommaan kun kerta toimii ihan ookoo

KYLLÄ KASISSA ON KAUNIS ÄÄNI


Millä periaatteella tuo kakksoisakku rele toimii. Lataako se vuorotellen akkuja...?

Vähän mietitytti tuon diodihässäkän toiminta kun vinssin akku menee ihan tyhjäksi ja toinen akku on täysi niin vinssin akku ei taida latautua kunnolla..vai?
Oletkos -make- mittaillut akkujen jännitteitä?

Siinä säätimessä pitäis olla sen verran älyä, että se osaisi ladata aina tyhjempää akkua. Olis aika simppeli kytkentä operaatiovahvistimilla toteuttaa kun jaksais vaan vääntää.

-jm

KoMk ry. Off Road Team. SLCK #110.

22.09.2005, 12:26
Lopputuloshan on aina kompromissi, yleensö hintakin vaikuttaa.

Ainoa keino saada kaikissa tilanteissa molemmat akut latautumaan
max tehoilla on 2 laturia.

Note! This message was posted anonymously!

Nalle
22.09.2005, 13:22
Nyt en enää jaksanut lukea ihan kaikkia juttuja oikein ajatuksella, mutta mulla on Hilussa nykyään semmonen viritelmä, että parkeilta nappasin herätevirran isolle releelle/solenoidille, joka on etuakkujen ja lisäakun välissä. Kun autosta napsauttaa parkit päälle, niin virtapiiri sulkeutuu ja taka-akku alkaa lataantumaan. Kun taas vinssailee kovasti takavinssillä, niin kannattaa vaikka sammuttaa ajovalot, niin ei vetele ajoakkuja tyhjiksi. Moisesta virityksestä on lisäksi se etu, että jos unohtuu joskus valot päälle ja ajoakut tyhjenee, mutta taka-akku on latingissa, niin parkit päälle hetkeksi, niin on toiveita, että täysi taka-akku antaa senverran virtaa, että saa auton käyntiin..

Voipi kyllä olla maailmanlopun viritelmäkin, mutta yksinkertainen tuo ainakin on.



Kaivaa se..

www.nalle-offroad.com

-MAKE-
22.09.2005, 19:22
quote: Vähän mietitytti tuon diodihässäkän toiminta kun vinssin akku menee ihan tyhjäksi ja toinen akku on täysi niin vinssin akku ei taida latautua kunnolla..vai?
Oletkos -make- mittaillut akkujen jännitteitä?

Jännitteitä en ole vielä mittaillut. Mutta virtoja mittailin sen verran, että kun takavinssiä käytteli niin kyllä sen jälkeen lisäakulle meni virtaa enemmän ja etupäässä ei vaikutusta.

Mietin itse tota suunnitellessa ihan samaa tilannetta. Kuitenkin kun lisäakussa on pienempi jännite kuin normissa niin ei normiakunkaan jännite pääse nousemaan eli heräte pysyy niin alhaalla, että laturi puskee virtaa. Ja virtahan menee suuremman jännite-eron suuntaan eli just lisäakulle.
Normiakullahan on kuitenkin myös aina käydessä kuormitusta eli tätä kautta syntyy systeemin toiminta.

Kumpikaan akku ei voi saavuttaa täyttä latausta yksinään. Täysi varaus tulee vasta kun molempien akkujen jännitteet kohoaa niin pajon, että heräte rajoittaa laturia.

--Bisnis, sano ryssä kun naisen näki.--

-MAKE-
22.09.2005, 20:58
Intouduin sitten mittaamaan ne jännitteet.

Testin tein näin auto käyntiin(pari yritystä), takavinssin puolaus(vaijeri moottorilla ulos ja sitten sisään, pari säiettä hanskasta läpi, näkyy plotterilla<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>), sitten hetki latausta tyhjäkäynnillä.

A kanava on varsinaisen akun napajännite.
B kanava on apuakun napajännite.

http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/-MAKE--Jannitetesti.jpg

MIKÄ OLI TODISTETTAVA...

--Bisnis, sano ryssä kun naisen näki.--

Eskimo
23.09.2005, 10:57
Tuninkimiehiltä lainattua:

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/audio/pics/2akkua.jpg

# Laturin (+) navasta johdotetaan kaapeli Starttiakun (+) napaan.
# Laturin (+) navasta johdotetaan toinen kaapeli releen (+) napaan.
# Releen herätevirta (+) johdetaan laturilta releen puolalle ja releen (-) maadoitetaan runkoon.
# Releen ulostulonavasta johdetaan kaapeli poppiakun (+) napaan.
# Molemmat akun ovat maadoitettuna runkoon.

Kun moottori käy ja laturi alkaa lataamaan, antaa laturi myös releelle herätevirran. Rele kytkee poppiakun virtapiirin ja se latautuu. Kun moottori sammutetaan (laturi lopettaa lataamisen), sammuu myös releen herätevirta, jolloin rele aukeaa ja poppiakku on taas irti virtapiiristä.

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/audio/index.php#2akkua

Miten käy jos toinen akku on ihan tyhjä ja auto laitetaan tulille? Tyhjä akkuhan ottaisi mieluusti virtaa täydestä eli laturin on oltava sen verran tehokas, että jännite on sen verran korkeampi ettei täydempi pääse purkautumaan.

Ja entäpä jos kumpikin on tyhjiä...?


- jm

KoMk ry. Off Road Team. SLCK #110.

Edited by - komk on 23/09/2005 12:03:54

23.09.2005, 11:01
Onko tuo hyvä kytkentä jos starttiakku on täynnä ja poppiakku tyhjä?

Note! This message was posted anonymously!

Eskimo
23.09.2005, 11:05
Laturihan nostaa vakio jännitteen kun auto pannaan tulille ja akut ottavat virtaa sen minkä tarvivat.

Kummassakin akussa sama jännite mutta latausvirta eri.

-jm+

KoMk ry. Off Road Team. SLCK #110.

-MAKE-
23.09.2005, 17:35
quote:quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Veneisiin löytyy ainaski manuaalisia kytkimiä oli itelläkii Beikussa
--------------------------------------------------------------------------------


Näissä kytkimissä on just se ongelma, että mitoitusvirrat ovat ihan mahdottomia. Kuvittelepa tilanne jossa apuakku on käytetty tyhjäksi pääakku täynnä ja käännät vivusta, virta lasketaan silloin sadoissa ampeereissa. Ja lisäksi pääakusta lähtee niin paljon virtaa, että VEIKKAISIN bensa auton sammuvan.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Joku laittoi jo aikasemmin tämmösen linkin, en nyt heti löytänyt joten tässä se taas on. Onko tommonen sopiva?

http://www.adita.fi/?3;2;6200;2900.6200.html



--------------------------------------------------------------------------------


Ks. edellinen vastaus. TOSIN siinä voi olla jokin virtaa rajoitava elin mutta ei ossoo sannoo kun tarkemmat tiedot ei auennut linkistä.

Tästä just aiemmin puhuin. No, kukin tyylillään<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>

--Bisnis, sano ryssä kun naisen näki.--

Killman
12.06.2007, 22:31
Laitoin takavinsille akun taakse ja olin jo rakentamassa tuuninkimiesten poppiakkukytkentää. Sitten tuli mieleen että kun auton käydessä (rele vetäneenä) vinssaa etuvinssillä niin akut ovat rinnan ja kun taka-akusta alkaa tulla ämpärikaupalla virtaa etuakun tueksi niin ei taida ihan pikkurele ja ohut latauskarva riittää?

Diodi ratkaisisi tämän mutta millä kompensoi diodin n. 0,5V jännitteen aleneman, eli taka-akun latausjännite on tuon verran pienempi? Sitäpaitsi laturi on toistasataa amppeerinen joten diodin koko (lue: hinta) pitänee mitoittaa sen mukaan ja hinta taitaa olla joitakin euroja.

Tiedän että monella on takavinssille oma akku, mites olette latauksen tehneet ja mitä havaintoja käytössä?

Edittiä vielä:

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Killman-Latauspiiri.PNG

Tuosta näkee että BLK-WHT lähtee akulle, BLK maihin, DK-GRN PCMlle joka säätää jännitteen ja DK GRN-ORG puolalle. En keksi minne sen jännitettä huijaavan diodin voisi kytkeä etuakulle jolloin taka-akulle voisi myös laittaa diodin.

Vielä'kin edittiä: diodi PCM:lle menevään piuhaan??

Edited by - Killman on 13/06/2007 00:17:54

Edited by - Killman on 13/06/2007 00:27:04