PDA

View Full Version : Grand Vitara Diesel kokemuksia?


TeaM-PKR
31.07.2015, 13:10
Mielessä nelivetoisen käyttöauton hankinta satunnaiseen keskiraskaan kärryn vetoon, jota voi mamma käyttää tarvittaessa perheautona. Ruusut ja risut 2000 luvun Diesel Grand Vitaroista?

Heguli
01.08.2015, 06:08
Meinaatko uutta vai vanhaa mallia, muuttui 2005 ?

TeaM-PKR
01.08.2015, 08:06
Meinaatko uutta vai vanhaa mallia, muuttui 2005 ?

Sekä että, vuosimallia ei ole lyöty lukkoon! Myös tärkeimmät eroavaisuudet kiinnostaa +- 2005 malleista. Ja nuo moottorit kestoltaan? Miten kestäviä? Olikos ne nyt PSA: n 1,9 vai 2,0? Jakaja vai commonrail? Käyttökustannukset vuodessa noin?

Kiitos vastauksista etukäteen?

Heguli
01.08.2015, 16:10
Uudemmassa on ranskalaisten tekemä 1.9 litranen DDis kone, josta otetaan maltilliset 95 kW tehoa ja 300 Nm vääntöä. Noilla lukemilla auto ei ole mikään raketti mutta kulkee liikenteen tahdissa. Vääntölukema sinänsä on ihan ok, eli veturina auto on hyvä. Naftaa vie siinä 7-8 litraa satasella eli aika vähän suhteessa auton kokoon ja jatkuvaan nelivetoon. Koneen kestävyydestä en osaa sanoa mutta eikös ranskalaiset noita diisseleitä osaa tehdä. Jos tekee huollot itse niin lompakko kiittää, onhan nämä cittmaasturit tavan henkilöautoja kalliimpia ylläpitää. Mutta Suzukit on taattua japsilaatua, kestävät hyvin ja toisaalta tekniikka on tuon ikäisissä mallia perus ilman hienouksia (jotka vanhemmiten hajoo). Niin ja ihan hiljaisin toi moottori ei ole mutta aina voi laittaa poppikonetta isommalle.

Nerd-O
04.08.2015, 09:40
Uudemmassa on ranskalaisten tekemä 1.9 litranen DDis kone, Luuli että tuo 1.9 kone ois Fiatin tekemä? Ranskalaisten kone kun pitäisi kait olla tasan 2-litraa? Mut vanhemmissa on kuitenkin se ranskalaisten 2-litranen HDi pata. Sama mitä löytyy esim. Citroen C5 ja Peugeot 406 malleista. Ei se kait kovin huono moottori ole. Ja vaikka olisi niin jotenkin kuvittelisin että purkaamot olisi täynnä noita moottoreita? Eiköhän nuo Citroenit mene ainakin niin ajoissa paaliin, että ei niillä kukaan kerkiä edes 300tkm saamaan mittariin :D 406 malleja taas löytyy useita melkein 500tkm ajettuna ja kait joku kahjo sellaisen vielä ostaa kun niitä on myynnissäkin. Niissä vielä vanhemmissa <-2000 on sitten tietääkseni Mazdan diesel moottoreita.

kenppi
04.08.2015, 17:28
Tuo 1.9 DDiS on renun moottori. Vanhempi 2 litranen tosiaan PSA:n tekele.

Rak
04.08.2015, 18:33
Isäukolla ja yhellä kyläläisellä psa:n dieselillä(rhz) olevat viturat.
Molemmissa samankaltaisia vikoja, molemmat herjaa muutaman kerran vuoteen kaasupolkimen asentoanturia, toiseen se on tilauksessa tällä hetkellä.
Kilometrejä 200+ tkm ja 300+ tkm

Lisäksi kumpaankin on vaihdettu korkeapaineensäätimet pumppuun käyntiongelmien takia ja Isän auto keksinyt alkaa nyt starttauttamaan pitkään, vaatii kuulemma pahimmillaan melkoista pyörittämistä.
Tätä vikaa ei vielä ole selvitetty.

Mutta muuten ihan ok, maksimipainoista traileria kiskoessa kulutus tais asettua johonkin yhdentoistalitran kieppeille, matkaa tuli jotain 400+ km

Onhan noita moottoreita toki paljon käytössä muualla että en sitten tiedä onko kaikissa samat ongelmat vai mitenkä.

TeaM-PKR
07.08.2015, 06:49
Kiitos infoista! Kovin vähän tuntuu olevan kokemuksia porukalla olevan näistä kipoista. On kuitenkin syntynyt vaikutelma että omiin tarpeisiin ihan potentiaalinen kiulu. :) Oliko kaikki vm.2000+ motit common raileja? Ja muuttuiko -05 korimalli vähän pidemmäksi?

kenppi
09.08.2015, 11:33
Isäukolla ja yhellä kyläläisellä psa:n dieselillä(rhz) olevat viturat.
Molemmissa samankaltaisia vikoja, molemmat herjaa muutaman kerran vuoteen kaasupolkimen asentoanturia, toiseen se on tilauksessa tällä hetkellä.
Kilometrejä 200+ tkm ja 300+ tkm

Onhan noita moottoreita toki paljon käytössä muualla että en sitten tiedä onko kaikissa samat ongelmat vai mitenkä.

Tuo on noissa kaikissa psa vitaroissa ongelma. Voi olla ettei se "vika" korjaannu sillä uudella anturilla, vaan siinä ei ehkä ole vikaa ollenkaan. Noihin on tullut tehtaalta korjausohjeet, jossa kaasupolkimen asentotunnistimeen laitetaan johtosarjan väliin toinen johtosarja, jossa on sellainen ihme häiriön poistaja välissä. Tuo oli aika tarkka laittaa koska se piti saada oikeaan asentoon myös johtosarjaan nähden. :)

Voin yrittää muistaa huomenna katsoa mitä se johtosarja maksaa.

Rak
09.08.2015, 18:44
Ompa ovelaa, paikallisessa merkkihuollossa kehui että olivat yhden tai 2 vastaavalla tavalla oireilevaa autoa korjanneet juurikin potikan vaihdolla.

kenppi
17.08.2015, 20:14
Noniin, tänään ehdin käymään työmaalla niin katsoin sen häiriönpoistajan osanumeron, ja otin hienot kuvat puhelimella korjaus ohjeesta. Kuvat löytyy mun profiilista -> TPS ohjeet ja oikealta vasemmalle kuvat.

Osanumero on 36655-53J00 ja hintaa 99€. Maahantuojalla varastossa 2 kpl.
Voin laittaa vaikka yv:nä tuon korjausohjeen numeron, jos voisivat paikallisessa merkkihuollossa tulostaa ohjeen. Siis jos noista mun ottamista kuvista ei asennus selviä :D

Tämä korjausohje pätee vain psa-diesel moottoreilla oleviin SQ-mallisarjan Grand Vitaroihin, ei JB-sarjan renu moottorisiin.

TeaM-PKR
02.03.2016, 21:26
Tulipa sitten hommattua käyttikseksi -04 mallin XL-7 2.0TD vitara. Onko tietoa että mitä liikkuvia osia pysähtyy voimansiirrossa kun kytketään neliveto pois päältä, ja miten se on toteutettu? Kiinnostaisi myös että onko etuperällä luiston rajoitusta?

nipsan
21.05.2016, 15:25
Etukardaani ja tasauspyörästö edestä pysähtyy, Etuvetarit jää pyörimään. Eikä ole mitään lukitusta tai Luiston rajoitusta edessä. Avoin perä myös takana.
Siinä on ilmanpaineella tapahtuva toi etupään kytkeytyminen.

On ihan ok pirssi toi, tilaa ja pieni kulutus, mulla on ihan samanlainen jopa saman vuotinen. . Tykänny oon.:)

Jukeman
21.05.2017, 15:56
uppista tälle.
Tyhmä kysymys , kun tuota Vituraa saa 2.0 TD:llä ja 2.0 HDI:llä, niin toinen on kait se mazdan pohjalta tehty ja hdi ranskis, kumpi lienee parempi kone kestävyyden puolesta?
Nuita näyttää olevan myynnissä jonkun verran, ja kaikissa on mittarissa kilometrejä jo reippaasti... olenko ihan väärässä jos arvaan että tuo matukan kone ois kestävämpi pitkässä juoksussa? Ihan mutulla.

Käyttökokemuksia kummastakin saa laittaa. Nuo uudemmat 1.9 diisselit ei oo kiikarissa, eli vain nämä 2.0 versiot.

............
edit, nevermind, bensaversio eksyi talliin :=)

Jeepp
06.08.2018, 21:14
Onko uutta tietoa/kokemusta 1.9d koneella olevista, vuosi mallista ~2008
Kiinnostaa kovasti tuollainen toisena vaihtoehtona Rav4
Mut eijoo ku 2.2d tarjolla.. onkoha se vielä yhtä susi mitä vanhemmissa?

Rak
23.06.2019, 19:07
Täälläkin alkanu tuo 2006- 1.9 poltteleen. Onko kellään mitään lisättävää?
Paljonko lie kuluttaa traileri perässä ja auto kyytissä?

Crv:llä nyt kiskonu traileria ja meneehän se silläkin, mutta mutta.

Speksien perusteella ei kyllä kummene, hondassa 340nm @2000rpm