PDA

View Full Version : siirtokilvet ja rekisteröinti


offila
27.07.2015, 20:27
Vanha ruma asuntovaunu jota viimeksi katsastettu 2001 pitäisi saada siirretty.
Mistä saadaan siirtokilvet ja mitä tietoa pitää olla että niitä saa?
Miten rekisteristä poistetun vaunun saa takaisin rekisteriin elii mitä kaikki papereita pitää olla siitä? Tietysti vakuutus ja katsastettava on mutta ne paperit?

Pauli
27.07.2015, 20:31
http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/siirtolupa

ImacInnes
27.07.2015, 20:33
Katsastuskonttorilta saa siirtolapun ja vakuutuksen maksua vastaan.
Tarvitsevat seuraavaa tietoa.
-merkki ja malli
-runkonumero

Jos on edellinen rekisteri ote niin siitä löytyy kaikki tarvittava tieto niin siirto lappuihin kuin rekisteröintiin.

Jos ei ole papereita niin tarvis olla katkeamaton luovari ketju niin pitkälle kuin suinkin.

Paikalliselta katsastuskonntorilta saat soittamalla apua.

t. Ismo Ämmä

offila
27.07.2015, 23:45
Saako traktorilla hinata asuntovaunua mikä ei ole rekisterissä tai katsastettu kunhan valot toimii ja hitaan ajoneuvon kolmio asuntovaunussa kiinni? Saahan traktorilla hinata kaikkea muutakin mitä ei ole rekisteröity.

Pauli
28.07.2015, 00:03
Saako traktorilla hinata asuntovaunua mikä ei ole rekisterissä tai katsastettu kunhan valot toimii ja hitaan ajoneuvon kolmio asuntovaunussa kiinni? Saahan traktorilla hinata kaikkea muutakin mitä ei ole rekisteröity.

Tästä voit yrittää saada jotain tolkkua

35 §

Hinattavan ajoneuvon kytkeminen traktoriin

1. Traktoriin saa kytkeä hinattavan ajoneuvon, jonka kytkentämassa on:

a) enintään kaksi kertaa traktorin omamassan suuruinen, jolleivät b–c kohdassa tarkoitetut ehdot täyty;

b) enintään 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos vetokoukkuun kohdistuu pystysuuntainen voima, jonka suuruus on vähintään 15 prosenttia hinattavan ajoneuvon kytkentämassasta, tai jos traktorissa on jarrujärjestelmä, jota käyttäen pelkällä traktorilla suurimmilla 3 momentissa tarkoitetuilla lisäpainoilla varustettuna saavutetaan vähintään 3,5 m/s2 hidastuvuus; tai

c) enintään kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.

2. Muuhun kuin liikennetraktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa 1 momentin rajoissa olla enintään 10 tonnia. Tätä rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta moottoriajoneuvoverosta annetun lain 17 a §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa.

3. Traktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassaa määrättäessä saa traktorin omamassassa ottaa huomioon valmistajan suosituksen mukaisesti asennetut lisäpainot ja -rakenteet, kuitenkin enintään kolmasosan traktorin rekisteriin merkitystä omamassasta.

4. Maatalouteen käytettävän hinattavan laitteen saa tilapäisesti kytkeä traktoriin kytkettyyn perävaunuun.

5. Kävellen ohjattavaksi tarkoitettuun traktoriin saa kytkeä perävaunun edellyttäen, että traktori tai sen perävaunu on varustettu kuljettajan käytettäväksi tarkoitetuin jarruin. Perävaunun kuormaukseen sovelletaan traktorin perävaunun kokonaismassasta annettuja määräyksiä.

6. Kuormaa kantavaan runko-ohjauksella varustettuun traktoriin ei saa kytkeä hinattavaa ajoneuvoa.

Ko. teksti löytyy tuolta -> http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257
Ja ylempiään linkkiin menin tuolta -> http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat

JiiPee
28.07.2015, 03:59
Saako traktorilla hinata asuntovaunua mikä ei ole rekisterissä tai katsastettu kunhan valot toimii ja hitaan ajoneuvon kolmio asuntovaunussa kiinni? Saahan traktorilla hinata kaikkea muutakin mitä ei ole rekisteröity.

Ota siitä rekisterikilpi pois, niin ei ainakaan tien päällä turhaan kysellä katsastuksista. Saahan traktorilla hinata itse tehtyjä ja kilvettömiä kärryjä, taukotupia, kyttäyskoppeja yms. niin miksei kilvetöntä asuntovaunuakin. Ei traktorilla hinattavaa kärryä muuten ole rekisteröity, ellei sitä samaa sitten välillä hinata autollakin. Liikennekunnossa pitää traktorillakin hinattava värkki olla, eli että kestää hinaamisen ja ne valot + se hitaan kolmio.

Polttoaine pitää olla verollista asuntovaunua traktorilla hinatessa tai maksettuna polttoainemaksu siltä päivältä. Tämä siksi, että se on kuljetus. Poikkeuksen tekee maa- tai metsätaloudesta verotettu, jos on oman talouden kuljetuksesta kyse. Jotakin talkootyöhön liittyviä lievennyksiä oli myös, mutta varminta on maksaa se vitosen päivämaksu tai ajaa aina dieselillä, niin ei sitten tarvitse asiaa miettiä.

Viipo
28.07.2015, 09:38
Polttoaine pitää olla verollista asuntovaunua traktorilla hinatessa tai maksettuna polttoainemaksu siltä päivältä. Tämä siksi, että se on kuljetus. Poikkeuksen tekee maa- tai metsätaloudesta verotettu, jos on oman talouden kuljetuksesta kyse. Jotakin talkootyöhön liittyviä lievennyksiä oli myös, mutta varminta on maksaa se vitosen päivämaksu tai ajaa aina dieselillä, niin ei sitten tarvitse asiaa miettiä.

Joo, mutta sitten tulee tämä uusi tavaraliikennelaki vastaan. Omia romuja saa kuskata ilman liikennelupaa mutta maksua vastaan kuskattaessa pitäs olla liikennelupa. Se vaan on hassusti muotoiltu trafin sivuilla, että rajana toimii päiväkohtaisen polttoainemaksun velvollisuus. Eli jos tarttee maksaa päivämaksu -> tarttee myös liikenneluvan. Ja siitä on sitten muutama vapauttava tekijä, mutta ei oo muistettu laittaa näitä "ilman korvausta" pykäliä.

JiiPee
28.07.2015, 16:42
Joo, mutta sitten tulee tämä uusi tavaraliikennelaki vastaan. Omia romuja saa kuskata ilman liikennelupaa mutta maksua vastaan kuskattaessa pitäs olla liikennelupa. Se vaan on hassusti muotoiltu trafin sivuilla, että rajana toimii päiväkohtaisen polttoainemaksun velvollisuus. Eli jos tarttee maksaa päivämaksu -> tarttee myös liikenneluvan. Ja siitä on sitten muutama vapauttava tekijä, mutta ei oo muistettu laittaa näitä "ilman korvausta" pykäliä.

En löytänyt tätä Trafin sivuilta. Osaisitko antaa linkkiä tai vinkkiä sivuun, missä sitä on käsitelty?

Polttoainemaksulain 4§ mukaan maksuvelvollinen on se, joka lievemmin verotettua tai verotonta polttoainetta käytettäessä on ajoneuvon omistaja. Jos siis lievemmin verotettua ei käytetä, eli ajetaan dieselillä, ei polttoainemaksuvelvollisuutta synny --> Trafin kytkentä polttoainemaksuvelvollisuuteen ei toteudu?

Viipo
28.07.2015, 20:56
No pikaseen kun googletin, nii mm. SKAL sivuilta tuli vastaan tuo referaatti:

http://www.skal.fi/ajankohtaista/skal_tiedottaa/tiedotearkisto/tiedotteet_2013/hyvastit_30_prosentin_saannolle_-_suomi_sai_uuden_tavaraliikennelain.9462.news


Traktoreille tulee liikennelupapakko tavaraliikenteessä: maa- ja metsätalouden kuljetuksissa lupapakon rajana olisi päivämaksun maksuvelvollisuus.


Niimpä mulle on jääny päähän tuo päivämaksuvelvollisuuden raja.

Mutta tuossa on kokonaisuudessaan tuo uusi tavaraliikennelaki:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060693

Jossa lukee:


5 §
Luvan tarve

Tavaran kuljettaminen ajoneuvolla tiellä korvausta vastaan edellyttää lupaa. Lupaa ei kuitenkaan tarvita 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin.


Joten tuo jo poistaa lupapakon ilman korvausta tehtävistä kuljetuksista. BTW, muuttokuljetuksetkin on luvan alaisia, jos siitä ottaa edes nimellisen korvauksen.

Mut silti löytyy pykäliä vaikka korvausta ottaisikin:

7 §
Ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne

Lupaa ei tarvita suoritettaessa:



3) tavarankuljetuksia moottoriajoneuvolla seuraavin edellytyksin:

a) kuljetettavana on vain kuljetuksen suorittajan omaa tavaraa taikka kuljetuksen suorittaja on myynyt tai ostanut, antanut tai ottanut vuokralle, valmistanut, louhinut tai erottanut taikka jalostanut tai korjannut kuljetettavan tavaran;

b) kuljetuksen tarkoituksena on tavaroiden kuljettaminen kuljetuksen suorittajalle tai tämän yritykseen tai yrityksestä taikka niiden siirtäminen joko yrityksen sisällä tai yrityksen omia tarpeita varten sen ulkopuolella;

c) kuljetuksessa käytettävien moottoriajoneuvojen kuljettajat kuuluvat kuljetuksen suorittajan henkilöstöön tai sen käyttöön sopimuksen perusteella asetettuun henkilöstöön;

d) kuljetuksessa käytettävät ajoneuvot kuuluvat kuljetuksen suorittajalle tai ovat sen lykkäävin ehdoin ostamia tai ne ovat sen vuokraamia; jälkimmäisessä tapauksessa sillä ehdolla, että ne täyttävät ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2006/1/EY säädetyt edellytykset; ja

e) kuljetus on toissijainen kuljetuksen suorittajan koko elinkeinotoimintaan nähden;



Eli omia kamoja saa kuskata myös maksua vastaan.