View Full Version : Mistä ulosottolaatikko, jossa 1 sisään, 2 ulos
Moro tietäjät..
Uudet piruudet odottavat ja niiden toteuttamisen tarvittaisiin mahdollisesti hieman erikoisempaa ulosottolaatikkoa..
Eli kartoituksessa olisi sellainen ulosottoloota, johon voima välittyy yhdellä akselilla, mutta josta lähtee kaksi samaansuuntaan (myös sisäänmenon kanssa samaan suuntaan) pyörivää ulosottoa.. Välitys pitäisi olla 1:1 ja kokokin jotain traktorin kulmavaihteen luokkaa, jopa pienempi. Ja mieluiten hammaspyörävälitys.
Jossain Volvon Valpissa kuulemma on tällainen jakolaatikko, mutta tuossa lootassa ei tarvittaisi mitään erityisempiä välityksiä, pikkupuolia, eikä mitään muutakaan.. Pelkkä 1-2 tyyppinen riittäisi, jossa sisäänmeno lootan toisella puolen ja ulosotot rinnakkain toisella puolen. Tietty, jos toinen noista ulosotoista olisi irtikytkettävissä, niin se olisi aika kova juttu. Lootan pitäisi kestää se, mitä auton vaihteistokin kestää. Eli mitään rihvelilaatikkoa en ole etsimässä.
Muistelen jossain sellaiseen törmänneeni, mutta en kyllä muista, että missä.
Ja jos nyt joku pohtii, että mihin tämmöstä, niin kerrottakoon, että erästä pirssiä haluttais kokeilla 6-pyörävetoisena. Idea on jo puolivalmis, mutta pari pikku juttua vielä mietityttää.... Samoin, kuin se, että millä pirulla tuon Trafille perustelis :D
Tukkiautoissa on käytetty tollasia vaihteita kakspiiirihydrauliikan pumppujen pyörittämiseen jos ei ole haluttu asentaa kaksoispumppua tai ulosottoon on saanut vaan yhden pumpun.
Sun käyttöön vaati ulostulopuolelle akselinpätkät joihin saat kardaaninlaipat, stefat ja mahdollisesti tukilaakerin. Sekä tietenkin laippa/laakeripesä mysteeriön jolla noi edelliset pultataan kiinni. Olisko uudet tonnin hujakoilla ehkä.
Tehoa pumppukäytössä noitten läpi kulkee 60-90kw väännöstä ei hajuakaan minkä verran.
www.koneosapalvelu.com Tuolta vois löytyä käytettynä.
Peuralan konepajallakin saattaa olla jotain valmista tämmöseen projektiin.
www.peuralankonepaja.fi
Jaa luinpa uudelleen ton avauksen. Noissa taitaa kaikissa olla jotain välitystä.
Joskus kun ite suunnittelin tuollasta "jakolaatikkoa" niin tuumailin, et se ois helpoin tehä ite. Pieni laatikko, johon molemmin puolin laakerit ja akselit läpi. Sisälle ketjuvälitys.
Eka idea oli laittaa ihan vaan toisen kardaanin laipan väliin ratas ja sitten viereen laakeroida toisen kardaanin lähtö.
Kiitoksia näkemyksistä.. Itsellä tosin olisi ajatuksena nimenomaan laatikkotyyppinen "jakaja" tuonne takakardaaneille..
Helpoimmillaan tuo homma olisi varmasti toteutettavissa kahdella jämerällä kannatinlaakerilla, jotka tukisivat akselia. Sitten olisi "normaalilla" tkakardaanin lähdöllä pultattuna hammasratas ja rinnakkaisella, edellämainitulla laakeroidulla akselilla samankokoinen hammasratas, jotka olisi yhdistetty riittävän jämerällä ketjulla. Mutta toisaalta, mieli halajaa jämerää ja suojattua systeemiä ja siihen tuollainen jakolaatikko olisi sopivin ratkaisu.
Tuon vedon toteuttaminen olisi ajatuksissa siten, että päälaatikolta tulevan ulososton laitimmaiselta pyörältä johdettaisiin veto kardaanilla LJ70sen taka-akselille (keskiakseli) ja toiselta ulosoton lähdöltä johdettaisiin veto keskiakseliin pultatun kannatinlaakerin ja siitä lähtevän nivelakselin kautta takimmaiselle akselille, joka voisi puolestaan olla Hiluxin oma taka-akseli. Nelipyöräohjausta ei tuohon tulisi, mutta jos mahdollista, niin taka-akselin vedon irtikytkentä voisi olla haaveissa.
Massojen suhteen ongelmaa ei todennäköisesti tulisi, sillä Hiluxin kokonaismassa on aika kova jo lähtiessä. Auton pituuden suhteen jouduttaisiin kenties pienelle jumpalle ja (myös) tässä kohtaa astuisi Trafin muutoslupa mukaan kuvioihin. Itse haaveilin, että taka-akseleiden välinen keskipiste tulisi Hiluxin nykyisen taka-akselin kohdalle.
Mitään varsinaista järkeähän ei tässä rakennelmassa olisi, muuta kuin se, että varmuudella olisi yksi maamme erikoisista keksinnöistä, mitä tulee vetotapavalintaan ja akselilukumäärään.. Kankeahan se olisi ku mahoton, mutta olisihan sillä kiva mönkiä pitkin Raajärven lutakoita.
Mutta juu.. Pitääpä jatkaa suunnittelua. :)
Jututin aikanaan katsuria tosta teli perästä ja vaatii erikoisluvan hakemisen trafilta, sit aikani jankattuani hää ei keksinyt mitään järkevää syytä miksei pick-uppiin saisi pultata runkoon kumijousi akselia niin, että tyhjänä teli olisi ilmassa jarrullisuudesta ei oikeen päästy vielä selkoon, et miten se menee
Miten muuten tietääkö kukaan saako autossa olla kahta kytkettävää jarrupoljinta :confused:
Eli auton oman polkimen viereen traktori tyylisesti soljella yhdistettävä takimmaisen akselin jarru järjestelmä
Itellä ei ollut ajatuksena kuin ajoasennon kuormattuna parantaminen automaatti napikset vaan vaatiis jos meinaa ulos hyppäämättä päästä sopivasta kohdasta kantti kiveltä alas :o
Tää kyssäri varmasti helpottaa myös aloittajaa, saako suomessa ees tehdä ohjaavaa taka-akselia
Joku sopiva nelikon risukeula ripustaa taka-akselin taakse ja siihen ilmapussit sais vedon ja nostotelin ja jopa ohjauksenkin (hydrauli taka-akseli taitaa olla sallittu ainakin joissain roska-autoissa niitä kait on)
ei tartteis painoa lisätä kytkettävällä teli-jakolaatikolla päästäis vaan napalukot auki.
Nosto telin kanssa vois kyl olla, ettei se välttämättä ole paras ratkaisu, mutta keventävässähän se riittäisi
Miten muuten tietääkö kukaan saako autossa olla kahta kytkettävää jarrupoljinta :confused:
Eli auton oman polkimen viereen traktori tyylisesti soljella yhdistettävä takimmaisen akselin jarru järjestelmä
Joku sopiva nelikon risukeula ripustaa taka-akselin taakse ja siihen ilmapussit sais vedon ja nostotelin ja jopa ohjauksenkin (hydrauli taka-akseli taitaa olla sallittu ainakin joissain roska-autoissa niitä kait on)
Miksi se takimmaisen akselin jarru pitäis olla omalla polkimella? Kuulostaa melko vaaralliselta patentilta tollanen raktoripoljin, eikä niitä nykykoneissa taida juurikaan olla, liikennetraktorissa jopa kielletty.
Toi nostoakseli on paaljon helpompi, halvempi ja yksinkertaisempi toteuttaa jäykällä akselilla kuin retkukeulan osilla.
Noita puimuriakseleita on ihan missä tahansa kuorma-autossa mihin se on haluttu, ei ole mitään tiettyyn tarkoitukseen olevaa autoa mihin sen saa.
Aloittajan kyssäriin, eikö tuo onnistuisi tavan jakolaatikolla minkä asentaa väärin päin, eli voima menee sisään takakardaanin lähdöstä, kolmannelle akselille voima menee sisäänmeno akselilta ja tokalle etuakselin lähdöstä. Esimerkiksi NP205 askilla saadaan se irti kytkettävä akseli, ja toisaalta NP203 askilla saadaan lukittavalla keskitasauspyörästöllä varustetta teliveto, ei sit pännää niin kovin vastaan tiukassa käännöksessä ku lukko on auki.
Aloittajan kyssäriin, eikö tuo onnistuisi tavan jakolaatikolla minkä asentaa väärin päin, eli voima menee sisään takakardaanin lähdöstä, kolmannelle akselille voima menee sisäänmeno akselilta ja tokalle etuakselin lähdöstä. Esimerkiksi NP205 askilla saadaan se irti kytkettävä akseli, ja toisaalta NP203 askilla saadaan lukittavalla keskitasauspyörästöllä varustetta teliveto, ei sit pännää niin kovin vastaan tiukassa käännöksessä ku lukko on auki.
No mutta tuossahan olisi kenties ideanpoikanen kasassa... Mitenkähän tuo toimisi Suzukin jakolaatikolla? Siinähän on irtojakis.. Tai Hiluxin jakolaatikolla ja nimenomaan sillä itse jakolaatikko-osalla, josta olisi pikkupuolen ohjaus poistettu painonsäästösyistä kokonaan. Ja miksei Nivan jakolaatikollakin.. :)
Ideahan alkaa kehittyä, kun porukalla pohtii ja alkaahan näitä systeemejä löytymään, kun oikein ravistelee.
Miksi se takimmaisen akselin jarru pitäis olla omalla polkimella? Kuulostaa melko vaaralliselta patentilta tollanen raktoripoljin, eikä niitä nykykoneissa taida juurikaan olla, liikennetraktorissa jopa kielletty.
Toi nostoakseli on paaljon helpompi, halvempi ja yksinkertaisempi toteuttaa jäykällä akselilla kuin retkukeulan osilla.
Noita puimuriakseleita on ihan missä tahansa kuorma-autossa mihin se on haluttu, ei ole mitään tiettyyn tarkoitukseen olevaa autoa mihin sen saa.
.
Pakuun vaan ei taida suomessa saada tehdä ylimääräistä akselia "ryöstämällä" takajarrupiiristä
Ja taitaa olla niin, et 2 piiristä ei saa muuttaa 1+1 piiriseksi joilloin alkuperäisakselit ois etupiirissä ja teli takapiirissä
Pakuun vaan ei taida suomessa saada tehdä ylimääräistä akselia "ryöstämällä" takajarrupiiristä
Ja taitaa olla niin, et 2 piiristä ei saa muuttaa 1+1 piiriseksi joilloin alkuperäisakselit ois etupiirissä ja teli takapiirissä
Ei tuossa kolmannen akselin jarruissa ole mitään ongelmaa jos sille kolmannelle akselille yleensä saa luvat. Haaroitetaan kakkos akselilta siten että kakkosen vasemmalta menee linja kolmosen oikealle ja kakkosen oikealta kolmanne vasemmalle. Näin pysyy edes jotenkin suuntavakaus jarruttaessa jos toinen piiri vuotaa.
Tuo jakolaatikko väärinpäin rakenne on vanha juttu, muistaakseni oli 90-luvulla toteutettu K30 Chevyyn tuolla rapakon takana. Yritin kaivella k.o lehteä missä se on esitelty, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt.
Mutta tuossa Chevolet D60 6x6:ssa (http://www.cowboysdoasfalto.com.br/entretenimento/curiosidades/curiosidades_da_semana/detalhe.cfm?codigo=865) esimerkki (17. kuva) miten kolmannen akselin kardaanin ujuttaa perille.
Range Roverin suomenkielisen korjausohjekirjan AKM 4082, sivulta 90.00.04, löytyy tuollainen teksti josta ei todennäköisesti ole hiluxin kanssa mitään apua:
https://lh3.googleusercontent.com/-Zz_KSuEkzdc/VbdTXmO5DOI/AAAAAAAAKPY/eAkq1Y8Qp-w/s800-Ic42/%25255BUNSET%25255D.jpg
Onha noita tehty vetävälläkin akselilla, mutta tuossa ei siitä ole mainintaa...
muuten kyllä idea kuulostaa hyvältä, mutta mitä etuja sillä on että saa erivauhtia pyörittää eri akseleita? keppejä ois hytissä ku lentokonneessa ja aina miettiä mikä mihinki vaikutti :D
itse tekisin semmosen laatikon ihan normaalin jakolaatikon perään millä saa takakartaanin haarotettua. ketjuvälitys ja öljykylpy sinne niin se kestää kyllä iät ja ajat siellä eikä tule pöljän painava.
toki saahan se painaa ku on lisäakseli sitä kannattelemassa :D
murkula_
28.07.2015, 20:41
Range Roverin suomenkielisen korjausohjekirjan AKM 4082, sivulta 90.00.04, löytyy tuollainen teksti josta ei todennäköisesti ole hiluxin kanssa mitään apua:
https://lh3.googleusercontent.com/-Zz_KSuEkzdc/VbdTXmO5DOI/AAAAAAAAKPY/eAkq1Y8Qp-w/s800-Ic42/%25255BUNSET%25255D.jpg
Onha noita tehty vetävälläkin akselilla, mutta tuossa ei siitä ole mainintaa...
Ei hitto.
En mä tiennytkään että tämmösiäkin on tehty :eek:
https://www.google.fi/search?q=6+wheel+range+rover+cars&client=ms-android-om-lge&site=webhp&prmd=iv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIl-6Zzbz-xgIVKv1yCh199gYD&biw=320&bih=408
Taas on tänään opittu jotain uutta
muuten kyllä idea kuulostaa hyvältä, mutta mitä etuja sillä on että saa erivauhtia pyörittää eri akseleita? keppejä ois hytissä ku lentokonneessa ja aina miettiä mikä mihinki vaikutti :D
itse tekisin semmosen laatikon ihan normaalin jakolaatikon perään millä saa takakartaanin haarotettua. ketjuvälitys ja öljykylpy sinne niin se kestää kyllä iät ja ajat siellä eikä tule pöljän painava.
toki saahan se painaa ku on lisäakseli sitä kannattelemassa :D
Noo.. Tuota.. Ainakaan tuohon minun suunnitelmaan ei olisi tulossa eri nopeuksilla pyöriviä akselistoja, vaan korkeintaan irtikytkettävä taka-akseli..
Tuo ketjuvedon toteuttaminen kieltämättä olisi se helpoin temppu, mutta edelleen tekisin homman mieluiten hammaspyörävälitteiseksi. Minä kun en ole mikään ketjufani. Riittää, että mopossa niitä saa aina sillointällöin tiukkoa.
mopon ketjuissa ei vaan ole voitelua. oikee ketju kotelossa öljyn kans kestää kyllä maaliman tappii.
isoin homma siinäki on tehä kunnollinen laatikko jos aikoo sopusuhtasen kokosen siitä.
melkeen pakko koneistaa lootusta levyt missä ois akseleille laakerien paikat.
kaupan laakeri yksiköillä taitaa koko kasvaa isoksi.
Tuossa yks näkemys teliperän rakenteeseen:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/590/2141/26473570005_large.jpg
GM 14FF on sikäli hyvä tuohon kun siinä on pinjoni pulteilla kiinni banjossa, Hiluxiin ehkä kuitenkin turhan painava akseli. Kolmannen akselin irtikytkentä olisi kohtuu helppo rakentaa esimerkiksi sakarakytkimellä ton laatikon taakse.
Tuossa taas Dodge T-Rex konseptin toteutus samasta aiheesta:
http://image.fourwheeler.com/f/33141350+w660+h440+q80+re0+cr1+ar0/129_9707_06%2bprehistoric_future%2btransfer_case.j pg
Tuo säästää yhdeltä kartaanin pätkältä, mutta omaan makuun herkkä paikka alumiinijakikselle. En tiedä miten tuo on kiinni banjossa, Dana 60:ssä ei ole 14FF:ään verrattavaa pinjonin kiinnitystä.
KAH trucks eli kauppilan autohajottamo. Sielä oli pieniä jakolaatikoita, ja kuorma auton "maastolaatikkoja" mitkä tulee vaihdelaatikon persiiseen. Toki mitään niistä ei olisi saanu alle 200€
Kyselit kevyttä, mutta tarjoan painavaa ratkaisua. Jotenkin muistikuva olisi kertonut, että jossain muussakin, mutta ainakin Kraz -kuormurissa on kaksi takakardaania.
KrAZissa on tosiaan kaksi takakarpaasia. Jakis painaa 400 kg... :eek:
Mä tekisin jotenki tuohon tyylii. Kotelo tulis jotenkin kardaanin ja pinjoninlaipan väliin ja sitte tukeutuis akseliin. Yksinkertanen ja kestävän oloinen + matka ei katkee jos ketjukatkee.:rolleyes:
http://i300.photobucket.com/albums/nn14/mpwehrman/Volvo007.jpg (http://s300.photobucket.com/user/mpwehrman/media/Volvo007.jpg.html)
Tai tällänen :D
https://i.ytimg.com/vi/TboAV_B6ZL8/hqdefault.jpg
mehtämörö
24.08.2015, 20:41
Tuohon ei olis telin nosto mikään amerikan temppu. Ettii vaan jostain isot lehtijouset ja rakentaa niistä niveljouset eli jouset on kiinteästi akseleissa ja jousipakka olis keskeltä laakeroitu runkoon. Sitte vaan ensimmäiseen akseliin vaikka kaks ilmapussia jotka painaa aksslia alas ja viimeseen akseliin esim vaijerin välityksellä yks joka nostaa. Ja samalla saat voit käyttää 6x6 ajossa sitä telin keventimenä = kääntyy paljo näppärämmin..