View Full Version : Jeep Wrangler 4.0 4x4 automatic 1993
Punisher80
22.07.2015, 12:12
Tervehdys! Nyt tuossa vkonloppuna pihaan tuli Wrangler toooodella pitkän etsinnän jälkeen. Minulla kun tämä tuli pääasiassa ympärivuotiseksi käyttöautoksi niin oli kyllä vaikea löytää sopiva yksilö mikä sopisi minun tarkoituksiin, varsinkin kun vaatimuksena oli 4.0 kone ja automaattilaatikko :)
On sitä tässäkin vähän harrastamista mutta siinäpä tuota ehtii tuunailla ennen talvea :)
Ensimmäinen jonkinlainen ongelma mihin apua kaipaisin on tuo nelivedon ohjausjärjestelmä tässä, jostakin syystä sitä on muutettu. Eli "normaalisti" konehuoneen puolelta tässä on yksi alipaineletku tulpattuna ja silloin kun näin on niin neliveto ei kytkeydy, ei syty edes sitä nelivedon valoa vaikka kepistä valitset minkä vain nelikon.
Sitten kun sen letkun taas yhdistää, eli ottaa tulpan siitä letkusta pois ja kytkee vieressä olevaan alipaineputkeen niin sitten nelivedon valo taas palaa koko ajan, vaikka olisi 2H valittuna. Tosin kun 2H valittuna neliveto ei oikeasti ole päällä vaikka valo palaakin? Mutta neliveto kyllä kytkeytyy sitten oikeaoppisesti kun laittaa 4H tai 4L kohtaan jakolaatikosta.
Tämä nyt ei itsellä ole hirveän häiritsevä ominaisuus, kysymys lähinnä onkin että onkohan tuosta haittaa jos pitää tuon letkun koko ajan kytkettynä? Kuitenki 2H:lla on oikeasti vain takaveto päällä, MUTTA se nelikon valo palaa koko ajan. Voisihan tuon korjata ihan kuntoonkin mutta onko tämä nyt joku sellainen viritys mistä pitäisi olla enempiki huolissaan? :confused:
Tuossa ohje, miten pitäis letkut olla: http://www.jamant.fi/etuakselin-alipainenapalukon-toiminta-vianmaaritys-i-17.html
Punisher80
22.07.2015, 15:28
Tuossa ohje, miten pitäis letkut olla: http://www.jamant.fi/etuakselin-alipainenapalukon-toiminta-vianmaaritys-i-17.html
Jep, tämän löysinkin jo aikaisemmin googlettamalla, hienot ohjeet olet tehnyt, kiitos! :)
Kysymys vain onkin että onko tuolla tällä hetkellä riskitöntä ajaa kuitenki 2H päällä ku tuo letku on kytkemättä ja nelikon valo ei pala? Ja mitä se oikein yrittää tehdä sitten kun se letku kytketty niin 2H asennossaki palaa kojetaulussa silti 4WD?
KoniJeep
22.07.2015, 16:12
etuakselissa on apparin puolen vetari kahessa osassa ja siellä on alipaineella toimiva kytkin joka yhdistää holkilla vetarit toisiinsa. Itse hommasin YJ:hin mekaanisen vaijeri sydeemin. Tuolta näkee sen sydeemin: http://www.jeep4x4center.com/jeep-axle-differential-parts/dana30-front-wrangler-yj.htm
Ja tuollasella setillä korvasin sen alipainekellon: http://www.jeep4x4center.com/posi-lok-axle-engagement-kit-psl900.html
Jep, tämän löysinkin jo aikaisemmin googlettamalla, hienot ohjeet olet tehnyt, kiitos! :)
Kysymys vain onkin että onko tuolla tällä hetkellä riskitöntä ajaa kuitenki 2H päällä ku tuo letku on kytkemättä ja nelikon valo ei pala? Ja mitä se oikein yrittää tehdä sitten kun se letku kytketty niin 2H asennossaki palaa kojetaulussa silti 4WD? Todennäköisesti on kalvo puhki, jolloin alipaine ei vaikuta napalukkoon, eli ei kytke vetoakselia kiinni, mutta alipaine pääsee kalvon kautta sille merkkivalon katkaisijalle, joka on akun alla tulipellissä...
Jaa, onkos tuo 1993 -vuosimalli varmasti oikein?? Kun ei pitäis olla enää -93:sessa tuota katkaisijaa tulipellissä, vaan ihan mekaaninen katkaisija sen kalvon akselin päässä... Silloin on kalvolle vain kaksi letkua, jos on kolme letkua, ei oo -93:nen!!!
Punisher80
22.07.2015, 22:35
Todennäköisesti on kalvo puhki, jolloin alipaine ei vaikuta napalukkoon, eli ei kytke vetoakselia kiinni, mutta alipaine pääsee kalvon kautta sille merkkivalon katkaisijalle, joka on akun alla tulipellissä...
Jaa, onkos tuo 1993 -vuosimalli varmasti oikein?? Kun ei pitäis olla enää -93:sessa tuota katkaisijaa tulipellissä, vaan ihan mekaaninen katkaisija sen kalvon akselin päässä... Silloin on kalvolle vain kaksi letkua, jos on kolme letkua, ei oo -93:nen!!!
Kyllä se sinne sitten pääsee kun konehuoneen puolelta yhdistää sen putken niin palaa se nelikon valo koko ajan ja kepistä 4H tai 4L laittamalla kytkee nelikonkin toimimaan ihan oikeasti, tänään metsässä testattu.
Siis konehuoneen puolella ei ole KATKAISIJAA, vaan pelkästään YKSI alipaineputki mikä katkaistu väliltä konehuoneen puolelta silloin kun nelikkoa ei ole tarkoitus käyttää ja siinä on joku takaiskuventtiili tms. bensasuodattimen näköinen patti toisessa osassa. Tuo on siis joku omaviritys kaiketi, tuossa toiseen päähän letkua on ruuvi ruuvattuna tulpaksi aina sillonku nelikkoa ei ole tarkoitus käyttää ja toinen pää alipaineputkesta jää aina tällöin avoimeksi ilmaa haistelemaan, ja tosiaan jos nelikon haluaa toimivaksi ja sen 4WD mittaristoon palamaan niin tuo ruuvi ruuvataan toisesta putken päästä pois ja yhdistetään tuohon toiseen putken päähän että siitä tulee yksi "ehyt" putki. Jotenkin tuntuu että tuolla ohjataan koneelta suoraan nyt alipaine sinne etuakselille vai minne sen nyt piti mennäkin.
Ja kyllä Jeeppi on 1993, tarkistin ostaessa runkonumeroistakin valmistuvuoden. Sitä en tiedä onko joku ajansaatossa muuttanut tekniikan osia vanhemmaksi/uudemmaksi.
Punisher80
23.07.2015, 17:45
Noniin, tänään tutkin auton alipainehommia ja nelikkoa hieman tarkemmin. Eli kyllähän se oli juuri niinkuin ajattelin, se letku mikä yhdistetään konehuoneen puolelta niin menee suoraan sinne etuakselin alipainekalvolle, eli tuossa on nyt oikaistu kun ohjaus ei tulekaan jakolaatikon katkaisijan kautta. Ja jakolaatikkoa kurkistelin pohjapanssarin välistä niin sieltä päältä näyttäs lähtevän ylöspäin 4 alipaineletkua. Ja ainakin 2 niistä tulee rinnakkain konehuoneen puolelle vänkärin puolelta, se toinen nyt on katkaistu tosin, ilmeisesti se mitä pitkin pitäisi tulla alipaine nelikkoa varten, ja alipaine ohjataan suoraan moottorilta etuakselille kulkematta siis jakolaatikon kautta.
Ja on tuo 1993 mallin etuakseli, eikös sen tiedä siitä että tuohon akselin alipainekalvon vastapuolelle tulee sellainen anturi missä 2 johtoa, eikö tämä tunnista sen onko nelikko kytketty ja lähettää signaalin sitten kojetaulun valolle ja nelikon valo syttyy?
Pari kysymystä nyt olisi:
1. Onko tuosta nyt haittaa jos tuo nelikko on noin kytkettävissä, eli moottorin alipaine haluttaessa ohjataan suoraan nyt etuakselin alipainekalvolle? Lähinnä tämä mietityttää sen vuoksi, koska alipaineellahan se pitäisi imeä se kalvo toiseenkin laitaan kun nelikko ei käytössä, mutta riittääkö se nyt kun letku on "katkaistuna" normaalisti ajellessa niin se nelikon valo sammuu kuitenkin kojetaulusta, onko tuossa vaaraa että se haarukka on silti siellä nyt jossakin väärässä asennossa ja hajoaa tämän virityksen vuoksi? Eli nelikolla ajellessa imu tulisi kalvolle suoraan moottorilta jolloin nelikon valo syttyy ja se oikeasti kytkeytyykin, takavedolle kun laittaa ja "katkasee" letkun niin nelikon valo ainakin sammuu vaikka en voi olla varma imeekö se kalvo oikeasti haarukan takavedolle kuuluvaan asentoon vai jääkö haarukka sitten johonkin "välimaastoon" vaikka nelikon valo ei kuitenkaan pala enää.
2. Kuuluuko sen alipainekalvosysteemin pyöriä hieman akselin ympärinsä, liikkuu noin sentin suuntaansa, vai pitäisikö se olla kiristetty niin tiukalle ettei elä yhtään? Mulla tuo näytti pyörivän ehkä sentin verran suuntaan ja toiseen.
Korjasin kyllä tänään yhden 10 muutaki juttua, on se jännä vaikka kuin hyvän auton luulee löytävänsä niin onhan näissä aina työmaata viikoiksi.. :rolleyes:
KoniJeep
23.07.2015, 19:24
Pari kysymystä nyt olisi:
1. Onko tuosta nyt haittaa jos tuo nelikko on noin kytkettävissä, eli moottorin alipaine haluttaessa ohjataan suoraan nyt etuakselin alipainekalvolle? Lähinnä tämä mietityttää sen vuoksi, koska alipaineellahan se pitäisi imeä se kalvo toiseenkin laitaan kun nelikko ei käytössä, mutta riittääkö se nyt kun letku on "katkaistuna" normaalisti ajellessa niin se nelikon valo sammuu kuitenkin kojetaulusta, onko tuossa vaaraa että se haarukka on silti siellä nyt jossakin väärässä asennossa ja hajoaa tämän virityksen vuoksi? Eli nelikolla ajellessa imu tulisi kalvolle suoraan moottorilta jolloin nelikon valo syttyy ja se oikeasti kytkeytyykin, takavedolle kun laittaa ja "katkasee" letkun niin nelikon valo ainakin sammuu vaikka en voi olla varma imeekö se kalvo oikeasti haarukan takavedolle kuuluvaan asentoon vai jääkö haarukka sitten johonkin "välimaastoon" vaikka nelikon valo ei kuitenkaan pala enää.
2. Kuuluuko sen alipainekalvosysteemin pyöriä hieman akselin ympärinsä, liikkuu noin sentin suuntaansa, vai pitäisikö se olla kiristetty niin tiukalle ettei elä yhtään? Mulla tuo näytti pyörivän ehkä sentin verran suuntaan ja toiseen.
:rolleyes:
Alipaineella ainoastaan "imetään" kepit yhteniviksi. Jousi irrtoittaa kepit toisistaan, vai oliko erilailla eri vuosimalleissa?
Ei minun Jeepeissä se kello liiku minnekkään.
Punisher80
23.07.2015, 19:43
Alipaineella ainoastaan "imetään" kepit yhteniviksi. Jousi irrtoittaa kepit toisistaan, vai oliko erilailla eri vuosimalleissa?
Ei minun Jeepeissä se kello liiku minnekkään.
Joo eli siihen kellollehan menee 2 alipaineletkua tässä 1993:ssa, toisella imetään lukko kiinni ja toisella auki. Tein tuossa just sellaisen "varmistuksen" ja testailin toimintaa, otin sen toisenki kellolle tulevan putken irti konehuoneen puolelta, eli minulla oli molemmat letkut aukinaisena kädessä konehuoneen puolella mitkä menee suoraan alipainekellolle. Kun toiseen letkuun kytki koneesta suoraan alipaineen niin sytty 4WD valo ja kun letkun irrotti niin samoten sammui 4WD valo, eli olettaisin että jouset tosiaan irrottaa todellisuudessa sen lukon akselista.
Otin tuon toisenkin letkun irti nyt sen vuoksi, että kun nelikko ei ole käytössä niin voi laittaa alipaineen menemään suoraan siihen lukon irrottavaan letkuun, vaikkakin näyttäisikin siltä että irroitus tapahtuu kyllä muutenkin. Onko tämä nyt kelpoinen kytkentä? Eikös tämä nyt korvaa käytännössä tuon jakolaatikolla olevan kytkimen: 4WD ajaessa imu menee moottorilta suoraan koko ajan akselin lukitukselle alipainekelloon ja 2WD ajaessa menee moottorilta suoraan irrottavalle puolelle alipainekelloon? Vai onko tuossa kytkimessä jotakin isompaa älyä, eli alipaineen alennusta tms. mikä tulisi ottaa huomioon tässä manuaalisessa suorakytkennässä?:)
Ei pitäisi olla mitään jousta, alipaineella vedetään päälle tai pois, ei jousta ellei ole laitettu viritystä....
Ei ole katkaisijassa jakolaatikossa mitään älyä/rajoitinta, se vain vaihtaa kaksi linjaa ristiin, että kalvolle tulee korvausilma sille puolen, missä ei ole imua, muuten se kalvo ei liikkuis....
Punisher80
23.07.2015, 21:09
Ei pitäisi olla mitään jousta, alipaineella vedetään päälle tai pois, ei jousta ellei ole laitettu viritystä....
Ei ole katkaisijassa jakolaatikossa mitään älyä/rajoitinta, se vain vaihtaa kaksi linjaa ristiin, että kalvolle tulee korvausilma sille puolen, missä ei ole imua, muuten se kalvo ei liikkuis....
Ok, kiitos tiedosta. Saa olla nyt toistaiseksi tuollainen kytkentä siinä niin ei varmalla hajota ainakaan mitään ja toimii kuten pitää tarvittaessa, tuohan korvaa nyt suoriltaan tuon alkuperäisen kytkimen. Kun ehdin kunnostelussa tuonne asti niin pitää alkaa se kytkin tarkistaa ja jos rikki mitä epäilen koska se on disabloitu niin ostaa uusi. Tai vetää manuaalinen kytkin kabiiniin asti noille putkille.
Nythän se saa sen korvausilmankin aina kun alipainekellon toinen puoli aina kytkemättä silloin kun toinen puoli kytketty :)
KoniJeep
23.07.2015, 23:07
[QUOTE=JAMANT;1239085]Ei pitäisi olla mitään jousta, alipaineella vedetään päälle tai pois, ei jousta ellei ole laitettu viritystä....
QUOTE]
joo.. suatto olla että muistelen väärin ja nähneeni jossain jousivirityksen.
Nykyinen mekaaninen vaijeri on ainakin varmatoiminen. Ja on tuosta YJ:stä monenlaisia virityksiä saanut perata...
TJ:ssä on vielä toiminut alkuperäinen vaguumisysteemi.
TJ:ssä on vielä toiminut alkuperäinen vaguumisysteemi.Öööh, TJ:ssä ei ole alipainekäyttöistä napalukkoa koskaan ollut!! Sen käyttö loppui YJ:hin vuosimalliin -95, XJ:ssä loppui aikaisemmin!!
KoniJeep
24.07.2015, 23:26
Öööh, TJ:ssä ei ole alipainekäyttöistä napalukkoa koskaan ollut!! Sen käyttö loppui YJ:hin vuosimalliin -95, XJ:ssä loppui aikaisemmin!!
Ilmankos on toiminut :)
Ettei menis ihan ot:ksi niin hyvän näköiset nuo ohkaset levikkeet Punisherin Jeepissä.
Punisher80
25.07.2015, 18:30
Joo kiitos, nuo ohkaset levikkeet tosiaan on hyvännäköiset luonnossakin ja helppo aina putsata jne. :)
Voisiko vielä joku varmistaa (Jamant?) että onko tuo normaalia että tuo etuakselin alipainekello hieman pyörii suuntaan ja toiseen, tuntuu olevan semmonen noin 1cm pyörimisliike siinä? Pitäisikö huolestua?
Tänään taas monenlaista tehty, ovia tiivistetty etteivät kolise ajaessa eikä tohise ilmaa sisälle, tuossa on joku laittanu ihan metritavarasta tiivisteet niin eivät ihan jäsyt ollu. Nyt on, mutta ostan kyllä ihan oikeat tiivisteet tuohon ajan kanssa.
Sitten vetäsin uusilla alipaineputkilla jakolaatikon kepin viereen sen etuakselin lukitus putket, eli alipaineen moottorilta ja sitten suoraan etuakselilta ne 2 putkea. Nyt on ainaki suora kytkentä aina ku nelikkoa tarvii :)
Sitte taas kaikkea semmosta pientä nättiä tuli tehtyä. On tämä nyt aika hyvällä mallilla, muutamat jutut vaan pakko aina tarkistaa ja tehä heti että voi olla rauhallisin mielin.
Voisiko vielä joku varmistaa (Jamant?) että onko tuo normaalia että tuo etuakselin alipainekello hieman pyörii suuntaan ja toiseen, tuntuu olevan semmonen noin 1cm pyörimisliike siinä? Pitäisikö huolestua?
Ei tartte huolestua, saa pyöriä, käytännössä vois pyöriä koko kierroksen ilman ongelmia, jos ei alipaineletkujen yhteet estäis....
Punisher80
27.07.2015, 10:20
Ei tartte huolestua, saa pyöriä, käytännössä vois pyöriä koko kierroksen ilman ongelmia, jos ei alipaineletkujen yhteet estäis....
Kiitos varmistuksesta! :) Näin ajattelinkin että tuo saa jonkin verran elää kun vaikutti tuo asennus sellaiselta ettei sitä ainakaan äkkiseltään keksiny miten lukitakaan.
Kiitos varmistuksesta! :) Näin ajattelinkin että tuo saa jonkin verran elää kun vaikutti tuo asennus sellaiselta ettei sitä ainakaan äkkiseltään keksiny miten lukitakaan.
Sisäpuolelta, e-klipillä, niitä on kolme siellä, kaksi pitää haarukan akselissa ja kolmas lukitsee kalvon rungon kanteen...
Punisher80
27.07.2015, 19:55
Viha-rakkaussuhteen viha puolta taas tänään vahvistettu :D
Nythän se vian pukkas, just ku ajelin menemään ja mietin että nyt on kaikki kohillaan, muutaku tilaa kunnon ovitiivisteet vielä ja antaa talven tulla. Niin eiköhän kun näissä ajatuksissa nousin autosta niin Jeeppi kussee kintuille.
Kylläpä sai metästää mistä se jäähytysnestettä alko vuotaa. Ja sehän vuotaa kannen päästä, sieltä tulipellin päästä tietenki!! Vesilommi vissii ruostunu puhki tai ei muuten vaan pidä enää nesteitä pelkästään toisella puolella itteään. Se pikkusen vuoti jo aikaisemmin kun ihmettelin mistä se tippa kaks nestettä aina välillä tulee mutta nyt ihan jo lorottelee sieltä koneen takaa nestettä pihalle.
Tämähän on mun silmissä MacGyver Jeeppi ja sitä ihimemiestä tässä tarvittaisiinkin että tuon vesilommin tuolta takaa saat vaihdettua! :confused: saahan sinne peräti sormet työnnettyä. Onko nyt hyviä ideoita miten tän sais fiksattua? Vesilommin vaihto ei mahda onnistua ku joko koko moottori tai kansi nostamalla pois. Kumpikaan ei hirveästi houkuta mutta eivät omaan mieleen tulevat muut vaihtoehdotkaan kaksisia ole, eli kuunnellaan ajatuksia. Liekkö olen ainoa 4.0 omistaja jolle tällainenkin tapahtuu :D
Onko varma että vuotaa kannesta? Ettei vuoda lohkon takatulpasta, tuleeko turbiinikopan ulkopintaa vai sisäpuolelta, siellä kun on vetolevyn edessä yksi proppu ja se noista yleensä ruostuu puhki, siksi aina kun on laatikko irti, tarkistan sen propun kunnon... Sen kannen propun vois vaihtaa laatikon irroittamalla tai vaikka ihan kallistamalla sitä laatikkoa alaspäin takapäästään ja laatikon yläpuolelta vaihtaa sen, vois onnistua...
Missäs päin vaikutat, jos olisit lähellä, niin voishan sitä kokeilla... Aijoo, Oulussa, not so near :(
Mulla on niitä proppuja hyllyssä, kun vaan tietää, kumpaan tarviit, ne on eri kokoisia....
Punisher80
27.07.2015, 22:12
Onko varma että vuotaa kannesta? Ettei vuoda lohkon takatulpasta, tuleeko turbiinikopan ulkopintaa vai sisäpuolelta, siellä kun on vetolevyn edessä yksi proppu ja se noista yleensä ruostuu puhki, siksi aina kun on laatikko irti, tarkistan sen propun kunnon... Sen kannen propun vois vaihtaa laatikon irroittamalla tai vaikka ihan kallistamalla sitä laatikkoa alaspäin takapäästään ja laatikon yläpuolelta vaihtaa sen, vois onnistua...
Missäs päin vaikutat, jos olisit lähellä, niin voishan sitä kokeilla... Aijoo, Oulussa, not so near :(
Mulla on niitä proppuja hyllyssä, kun vaan tietää, kumpaan tarviit, ne on eri kokoisia....
On se aika varma että kannen tulpasta, tulee turbiinikotelon päälypintaa vesi ja startin päältä päätyy putken päälle mistä tippasee maahan. Ja sinne sain siis sormet työnnettyä tulipellin väliin ja tuntu sormille kusevan. Luinkin jo netistä että siellä takapäätyssä on 2 tulppaa mutta tuo ylempihän sen täytyy siis olla kun kusee lootan päälle ja saan sormenikin kasteltua.
Mulla pittää tilata sulta muutenki nuo ovien tiivisteet tuohon YJ:hin ja sitten ne kulmapalatiivisteet siihen katon ja tuulilasin kulmiin. Ja etujarrupalat. Enkä tiiä onko vielä muutaki, en muista.
Onnistuuko tuo koneen kallistaminen vain keskimmäinen pohjapanssari irroittamalla ja tukemalla koko pakettia vaikka tunkilla (lootahan tukeutuu ilmeisesti pohjapanssaria vasten, panssari irrottamalla kallistuu koko paketti?), tarviiko irrotella kardaania tms. keppejä tai mitään?
Tai jos saan sen kammettua irti tuolta tulipellin välistä jotenki niin vaatiiko se vesilommi kuin hurjan voiman että sen sais painettua oikeaoppisesti paikalleen?
Kyllä tämä nyt vähä meinaa latistaa tunnelmaa mutta minkäs teet, vanhoja autojahan nämä on.... :confused::rolleyes:
Punisher80
27.07.2015, 22:43
On se aika varma että kannen tulpasta, tulee turbiinikotelon päälypintaa vesi ja startin päältä päätyy putken päälle mistä tippasee maahan. Ja sinne sain siis sormet työnnettyä tulipellin väliin ja tuntu sormille kusevan. Luinkin jo netistä että siellä takapäätyssä on 2 tulppaa mutta tuo ylempihän sen täytyy siis olla kun kusee lootan päälle ja saan sormenikin kasteltua.
Mulla pittää tilata sulta muutenki nuo ovien tiivisteet tuohon YJ:hin ja sitten ne kulmapalatiivisteet siihen katon ja tuulilasin kulmiin. Ja etujarrupalat. Enkä tiiä onko vielä muutaki, en muista.
Onnistuuko tuo koneen kallistaminen vain keskimmäinen pohjapanssari irroittamalla ja tukemalla koko pakettia vaikka tunkilla (lootahan tukeutuu ilmeisesti pohjapanssaria vasten, panssari irrottamalla kallistuu koko paketti?), tarviiko irrotella kardaania tms. keppejä tai mitään?
Tai jos saan sen kammettua irti tuolta tulipellin välistä jotenki niin vaatiiko se vesilommi kuin hurjan voiman että sen sais painettua oikeaoppisesti paikalleen?
Kyllä tämä nyt vähä meinaa latistaa tunnelmaa mutta minkäs teet, vanhoja autojahan nämä on.... :confused::rolleyes:
Enkä oo mitenkää epätoivoinen ( :D ) mutta tuli vaan tällanen video vastaan korjauksesta, tämä voisi olla yks kepulikonsti mutta kestääköhän tällainen oikeasti yhtään mitään: https://www.youtube.com/watch?v=tpRHsF9wNO4
Onnistuuko tuo koneen kallistaminen vain keskimmäinen pohjapanssari irroittamalla ja tukemalla koko pakettia vaikka tunkilla (lootahan tukeutuu ilmeisesti pohjapanssaria vasten, panssari irrottamalla kallistuu koko paketti?), tarviiko irrotella kardaania tms. keppejä tai mitään?
Tai jos saan sen kammettua irti tuolta tulipellin välistä jotenki niin vaatiiko se vesilommi kuin hurjan voiman että sen sais painettua oikeaoppisesti paikalleen?
Pitää irroittaa kardaanit ja kepit ja pohjapanssari pois kokonaa, jep vaihteisto on sen panssarin varassa...
Vois kyllä onnistua sellaisella kiristettävällä propulla, muuten pitää kyllä päästä lyömään, vaatii voimaa saada proppu paikoilleen. Kiristettävä menee käsin ja mutterista kiristämällä kiristyy paikoilleen, yhteen hankalaan paikkaan sellaisen just keväällä hankin ja myin...
Punisher80
28.07.2015, 09:03
Pitää irroittaa kardaanit ja kepit ja pohjapanssari pois kokonaa, jep vaihteisto on sen panssarin varassa...
Vois kyllä onnistua sellaisella kiristettävällä propulla, muuten pitää kyllä päästä lyömään, vaatii voimaa saada proppu paikoilleen. Kiristettävä menee käsin ja mutterista kiristämällä kiristyy paikoilleen, yhteen hankalaan paikkaan sellaisen just keväällä hankin ja myin...
Löytyskö sulta noita kiristettäviä proppuja hyllystä joka olisi sopivan kokoinen? Just sitäkin mietin, ainoa vaan että joku oli kokeillu jossaki jenkkisivustolla semmosta ja ei kuulemma ollu löytäny ihan oikean kokoista niin oli sitten korkannu se kiristettävä muuan kuukauden päästä.
Mutta se kai se viisain vaihtoehto olisi kokeilla nyt kun näitä vaihtoehtoja on pyöritelly, jos mennee vituiksi niinku ruukaa niin sitte käyttäs vaikka koko koneen pois ja laittas kaikki proput uusiksi. Taitaa melkeen samalla vaivalla ku alkaa kallistelee ja irrottelee kardaaneita jne niin pultata vaan turbiinin vetolevystä ja nostaa moottorin ylös, tai en tiiä ku en oo Jeepiin tehny mutta vois äkkiseltään kuvitella ku konehuonetta kattelee ettei se mahoton homma oo :rolleyes:
Olisihan se yksi vaihtoehto myös puhdistaa se paikallaan oleva proppu kunnolla puhtaaksi, hommata sen sisään juuri ja juuri menevä pienempi proppu ja kemiallisella metallilla sitten tursottaa kunnolla se pienemmän propun takapuoli ja tökätä paikalleen. Ei kai noista vesipropuista kuitenkaan se ulkokehä petä, vaan vesitilan puolelta menee puhki joten tuollainen korjaus voisi ehkä olla kestäväkin. Tosin mielummin sitä kiristettävää proppua voisi kokeilla jos vain juuri sopiva löytyisi :)
Hyllyssä ei oo noin isoa, mulla on yksi kappale sellaista joka sopii reikiin 1-3/4" - 1-7/8" eli about 44.2mm - 47.4mm, kun toi reikä on 2":nen... Täytyy metsästää sellainen...
Tilaamalla saadaan sellaista, joka on 1-7/8" - 2" -reikään tai toista, joka on 2" - 2-1/8" -reikään... Kumpaa kokeillaan?? Vai molempia??
Punisher80
28.07.2015, 09:44
Tilaamalla saadaan sellaista, joka on 1-7/8" - 2" -reikään tai toista, joka on 2" - 2-1/8" -reikään... Kumpaa kokeillaan?? Vai molempia??
Meneekö tuo ihan ulkomailta tilaukseksi? Ajattelin että tälle vkoa jos sellaisen löytäisi jostakin. Ja onko nuo tämän tyylisiä, mitä noita netistä selailin niin tällainen mahtaa olla ainoa vaihtoehto noista kiristettävistä minkä voisi saada ehkä ängettyä tuonne väliin: http://www.mbca.org/sites/default/files/7009016_FreezePlug.JPG
Ja jos ei mistään suomesta saa nyt pikaiseen tuollaista niin sitte otetaan molemman kokosia ja pari kappaletta kumpaakin, ei nuo mahda monen euron osia olla :rolleyes:
Joo, tuommoisiahan ne, ulkomailta otan, maksaa ne 10.00/kpl, että ei ne mitään halpoja ole....
luppakorva
28.07.2015, 13:19
Nippeleillä noita kans myytävänä.
http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=7469&editmode=showmain&s=1&p_id=170
Punisher80
28.07.2015, 22:40
Nippeleillä noita kans myytävänä.
http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=7469&editmode=showmain&s=1&p_id=170
Joo pistänpä nippeli pojilta tilluuseen niin jos pääsis vkonloppuna jo koittaa saako sillä tilkittyä tuon vuodon. Jamantille pittää laittaa tilluuta noista tiivisteistä ja kasasta muitaki osia kunhan ehtii runoilee tilauksen :)
Onko hyviä ideoita miten tuollasesta raosta mihin just sormet saa niin sais tuon entisen tulpan pois? :confused:
Ja onko tietoa jos itellä ei riitä paukut alkaa tuota konetta nostelee pois tuolta, oon sen verran paljo noissa autoprojekteissa ollu tälle vuotta että virta vähä vähissä, että missä Oulussa löytys Jeeppi osaamista tuolla saralla kohtuuhintaan? Jollakin 70-80€ tunti on pikkusen arvokasta käyttää tuota mottia pois tuolta jos vaihtaa sitte kaikki pakkastulpat uusiin kerralla niin ei tuu ylläreitä vähään aikaan. Joku asiaan vihkiytynyt Jeep harrastajakin voisi tulla kyseeseen joka tekisi kans hyvää jälkeä, tuntuu että korjaamot jonku verran paljo ahistaa kun niin monesti on sitte hätiköiden tehtyä ja jää kuin pikkupojilla aina rasiallinen osia kuitenki ruuvaamatta paikalleen :( Luotto siis vähän vähissä...
Punisher80
30.07.2015, 17:42
Tutkailin tuossa lohkoa niin onpahan nuo lohkon sivussa olevat proput ainakin vaihdettu uusiin. Ja sitten selvästi näkee että syystä tai toisesta on myös konetta tai vaihdelaatikkoa käytetty irti jossakin vaiheessa, tästä vaan herää kysymys onkohan se takapäädyn alempi pakkasproppu vaihdettu vai ei. Sitä ei vissiin pääse näkemään mistään suunnasta edes vilausta, muutakuin laatikon irrottamalla?
Ne kiristettävät kumiproputkin tuli. Hieman olen skeptinen että voisiko nuo mitenkään pysyä tuolla kannen päässä, tuo kumihan vain kiristetään kahden prikan välissä ja se sitten pullistuu, mutta samallahan se profiili siinä muuttuu pyöreäksi että noinkohan tuollaisella on mitään mahdollisuutta pysyä paikallaan :confused: Ja sen pitäisi pystyä menemään ainakin reilun 1cm vesitilaan sisään ettei se pullistu vain niin että se pullahtaa väkisellä sieltä kolosta pihalle, liekkö siellä tuolla kannen päässä minkä verran tilaa mennä sisäänpäin?
Tässä sitä nyt jahkataa miten tämän homman tekisi. Haluaisin luonnollisesti välttää moottorin ja/tai vaihteiston irrottamisen.
Kumpi tapa teistä olisi parempi kokeilla?
1. Yrittää kangeta tuo vanha proppu tuolta kannen päästä pois ja kokeilla tuolla kiristettävällä kumipropulla? Tuo ehkä voisi onnistua jos jompi kumpi noista kumiproppun koosta on sellainen että ilman kiristämistä olisi heti nafti siihen paikkaan ettei tarvisi mahdottomasti ruuvata sitä niin että se pyöristyy paljoa.
2. Putsata paikallaan oleva vesiproppu, hommata siihen sisään pykälää pienempi proppu ja "liimata" se pienempi proppu esim. kemiallisella metallilla vanhan propun päälle? Tämä uusi pienempi proppu siis käytännössä tekisi uudet pinnat vanhan vesipropun ulkopinnalle ja kemiallinen metalli huolehtisi kiinnityksestä/tiivistyksestä.
Ja jos ottaisinkin vain laatikon irti, niin saako sieltä alakautta vaihdettua ne molemmat takapään vesiproput? Kyljessä on niin uuden näköset että niitä ei tarvisi nyt vaihtaa. Takapäässä nyt se ylempi kannessa oleva vuotaa ja alemman statusta en tiedä, voin vain arvailla.
poksutin
31.07.2015, 09:57
Ylempi tais olla aika kakka paikassa mut koneen kallistuksella selvinnee :) muuten helppo lootan irrotuksen jälkee
Mulla on ollu kiristettävä kumiroppu parivuotta hyvin on kestäy
Punisher80
31.07.2015, 10:45
Ylempi tais olla aika kakka paikassa mut koneen kallistuksella selvinnee :) muuten helppo lootan irrotuksen jälkee
Jotenki tässä alkaa tulla semmonen olo kun tätä on aikansa pohtinut ettei tässä nyt voi oikoa vaan tämä pittää tehä kerralla kunnolla, ei hirveästi kiinnosta ajatus että kesken talven juuri silloin kun on -30 astetta pakkasta niin taas joku tulppa lentää helvettiin tuolta. Enkä muutenkaan tykkää ylimääräisestä epävarmuudesta varsinkin kun tästä Wranglerista on tarkoitus tehdä ympärivuotinen käyttöauto.
Eli jos nuo moottorin päädyn tulpat nyt vaihtaa molemmat normaali autotalliolosuhteissa, niin kumpi nyt on helpompi tie:
1. Nostaa moottori pois ja vaihtaa tulpat kun kone irtonaisena
2. Ottaa vaihdelaatikko pois ja koittaa vaihtaa tulpat kun moottori paikallaan
Vähemmällä purkamisella varmaan selviäisi jos laatikon pudottaisi vai selviääkö? Ja en ole koskaan noita nelivetoja vielä purkanut että loota pitäisi irroittaa, takavetojen kanssa on jumpattu tekniikoita kyllä eestaas jne., onko tuossa helpoin tapa tiputtaa koko vaihdelaatikko/jakolaatikko paketti lattialle vai näpätä pelkkä vaihdelaatikko irti?
Jos taas moottorin irrottaa niin sittenhän riittää että purkaa konetilasta vaan himmeleitä niin paljon pois että moottori pääsee nousemaan ylös ja irroittaa vaihdelaatikon pultit turbiinikopasta ja turbiinin vetolevystä. Tällöin varmaan laatikon etureuna on jotenki tuettava ettei tuo lootapaketti nyökkää eteenpäin ja tiputa turbiinia lattialle lootan päästä jne., eikö? Tuo lootapaketti taitaa olla tuettu vain aika takaosasta ja kun irroitetaan moottorista niin lootan etureuna tipahtanee alaspäin?
Tuosta on moottorin tukikumitkin kyllä vaihtokuntoisen näköiset, eli sinänsä varmaan mulla olisi viisain tehdä tämä nyt moottori ylös nostamalla. Nouseekohan normi moottorinosturilla tuo moottori tarpeeksi korkealle vakiokorkuisesta Jeepistä vai pitääkö tuo keulapala purkaa tuosta niin että ottaa syylärit ja maskit edestä jne niin sittenhän riittää pienikin nosto.
Pittää tämä nyt alkaa touhuaa nippuun ja ihan oikeasti. Tuo kannen päätytulpan vaihtaminen nyt kun ei riitä kun en tiedä missä kunnossa se alempi lohkon tulppa siellä on niin pakko se on tuo laatikko ja moottori erottaa toisistaan että näkee samalla senkin statuksen.
Vinkkejä otetaan vastaan mitä kautta minä nyt vähimmällä vaivalla voin nuo takatulpat vaihtaa. Viimeinen kysymys onkin että varsinkin jos päädyn moottorin irti käyttämiseen, niin mitä kaikkea minun kannattaa nyt samalla tarkistaa ja vaihtaa? Ainakin nuo vesiproput kaikki, sitten moottorin tukikumit jne., mutta onko muutakin minkä voisi vaihtaa nyt helposti? :rolleyes:
Eka ongelma on se, että jos norsulla meinaat koneen nostaa pois, niin pitää löytää tarpeeksi pitkällä puomilla oleva norsu, vakiot kun ei oikein tahdo ylettyä. On keulaa sen verran että jää puomi lyhyeks...
Punisher80
31.07.2015, 16:54
Ajattelin laittaa Wranglerin nyt jokatapauksessa ajelu/siirtokuntoon kun tässä miettii mitä sille tekee nyt näiden vesilommien suhteen. Sitä varten hain tänään tuollaisen pienemmän vesilommin minkä asentaa nyt sitä vuotavaa vasten.
Mulla auton mukana olikin yksi tuollainen 2" vesilommi joka on ruostunu puhki, tippu jostaki koneen päältä ku autoa tutkin mutta ei se moottorista tippunut kuitenkaa tai olisi aika iso vuoto meneillään :D
Nyt kun tässä tuota pienempää vesilommia mallailen tuon vanhan ruostuneen päälle niin idea ei tunnukaan niin kovin heikolta, vai mitä mieltä olette?
Eli ajatus on nyt tehdä näin korjatakseni tuon kannen päätyssä olevan vuotavan vesilommin:
1. Puhdistan hiomalla sen rikkinäisen vesilommin ulkopinnat kunnolla metallille asti
2. Laitan uuteen sen sisälle mahtuvaan vesilommiin kemiallista metallia sen takaseinään ja ympäriinsä tuota kääntyvää reunaa vasten että se liimaantuu kaikelta mahdolliselta pinta-alaltaan kannen päätyssä olevaa vesilommia vasten
Tuo on just makeimmilleen sen kokoinen että sinne mahtuu nyt vain kevyesti kemiallista metallia ympäriinsä tiivistämään vanhan vesilommin. Äkkiseltään tämä maistuu paljon paremmalta ajatukselta kuin esim. nuo kiristettävät kumitulpat, vai mitä sanotte? Jos tuollainen suht tiukka uusi vesilommi on liimattuna vanhan vesilommin sisälle kemiallisella metallilla niin rakennehan pitäisi olla melko vankka vaikka takana oleva vesilommi ruostuisi lähes kokonaan pois (mitä se ei tee mun elämän aikana).
Tuon voisi kuvitella kyllä kestävän vuosia kuten uusikin vesilommi, vai onko tällaisia kokeiltu ja huonoksi havaittu? Äkkiseltään tuntuu että ainoa heikko lenkki mikä tähän jää, on se kysymysmerkki että missä kunnossa on se vaihdelaatikon kuoren alla oleva moottorin päätyssä oleva alempi vesilommi. Sehän voi olla jo vaihdettu, kuten lohkon kyljen vesilommitkin on uudet, mutta sehän jäisi tässä korjauksessa arvoitukseksi kun tarkistaminen vaatisi koneen tai laatikon irroituksen.
Tässäpäs kuva liitteenä havainnollistamaan mitä olen ajatellut nyt vähintään siirtokuntoon saattamiseksi:
Punisher80
31.07.2015, 20:33
Noniin, nyt on ainakin yritetty korjata Jeppe vähintään siirtokuntoiseksi. Huomena sitten testataan onnistuko vaiko ei, antaa kemiallisen metallin rauhassa kuivua.
Eli näin ikkäästi tein homman:
0. Ihan ekana laskin syyläristä 5 litraa nestettä pois ettei neste tule sotkemaan kemiallisella metallilla liimailua (oli terveen vihreät nesteet vaikka muuten jäähdytysjärjestelmässä kyllä ruosteenväriä näkyy ihan kiitettävästi)
1. Leikkasin karkeasta hiomasienestä sopivan pyöreän hiontasienen (kuva 1) käyttäen mallina tuota uutta vesiproppua minkä asensin sen vanhan sisälle
2. Aluksi käytin karkea hiomasientä saadakseni pahimmat moskat pois
3. Sitten päällystin tämän oikeankokoiseksi leikatun hiomasienen tuolla karkealla villalla (kuva 2)
4. Sitten taas jatkettiin huolella hiontaa tuolla hiomasienellä sekä hiomapaperiakin käytin reunoihin
5. Putsasin vanhan vesipropun tinnerillä (kuva 3). Tuossa kuvassa 3 näkee kyllä hyvin senkin miksi nesteet ei pysy sisällä... :confused:
6. Sen jälkeen karhensin vanhan vesipropun sisään menevän uuden vesipropun ja vuorasin sen kohtuullisella kerroksella kemiallista metallia
7. Sitten "vain tökkää" uuden propun vanhan päälle paikalleen, meni melko sotkuiseksi hommaksi kun niin ahdas se väli ja piti varoa ettei kemialliseen metalliin tarttus mitään paskaa isommin niin sormituntumalla sai asentaa. Monta kertaa kuivaharjoittelin mutta eipä se sitte niin vaan ollukaan helppo parilla sormella työntää tuonne kemiallisella metallilla päällystettyä vesiproppua :D Mutta sinne meni, painoin sen kunnolla sinne paikalleen ja lopuksi vielä lisäsin kemiallista metallia noiden reunojen ympärille, siinä vaiheessa meni nuo klöntit tuon uuden propun sisällekin mutta mitäpä ne siellä haittaa, sen verran vaikea oli edes valolla, peilillä ja kameralla tuota paikkaa kuvatakin ettei tuota kauneusvirhettä ihan helpolla huomaa :D
8. Valmis (kuva 4)
Annan tosiaan kuivua kunnolla, huomena sitte nesteet normitasolle ja testaus menikö tämä 2 tuntinen ihan hukkaan :D Jos onnistu hyvin niin voisi kuvitella että tämä on ihan kestäväkin paikkaus.
Punisher80
01.08.2015, 13:50
Noniiiiin... Tänää lisäsin jäähdytysnesteet normitasolle ja kävin eka pikkulenkkejä ja kun ei alkanut vuotaa niin kävin revittelee vähä reilummin että näkee pitääkö paikkaus. Vastaus on kyllä, ei kostu yhtään se proppu :)
Kuten sanottu, tuohan voi kestää vuosia tai sitten päivän, eihän se hyvä homma ole että takana oleva proppu on ruostumassa. Mutta nyt saa vähä lisäaikaa ja kun oston jälkeen en ehtinyt kuin vkon ajaa tällä niin mukava saada kuitenkin liikenteeseen takaisin ettei fiilikset kuole heti alussa ku tän omistaa.
Pari kysymystä olisi taas:
1. Pääseeköhän sieltä moottorin takapäätystä näkemään sitä alemman vesipropun tilannetta mikä lohkossa esim semmoisella kameralla minkä saa tungettua melko pienestäkin reiästä sisään? Jos pystys varmistaa että onko se alempi vaihdettu kuten nuo lohkon sivuproputkin on uudet niin voisi käyttää vain kannen irti tuosta tässä syksyn aikana ja vaihtaa tuon paikatun vesipropun ihan uuteen ehyeen proppuun, ois helpompi homma kuitenkin kun purkaa koko kone irti sen vuoksi. Ja kun tästä näkee että loota tai kone on ollu irti ainaki jossaki vaiheessa kun jäänyt kiinnittämättä sellaisia osia mitkä puretaan tuota varten, pieni aavistus siitä kun lohkon sivussa olevat proputkin vaihdettu että se alempi vesiproppu takapäätystä on samassa yhteydessä vaihdettu.
2. Mitäs vaihdelaatikkoöljyä tuossa 3-vaihteisessa automaatissa on hyvä käyttää? Onko Dexron 2 tai 3 luokituksen perusöljy sopivaa? En löytänyt googlettamalla kuin jonkin ATF +4 maininnan mutta tarkoittaako se sitten jotakin Dexron 4 (?) öljyä tms?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7548&pictureid=179295
KoniJeep
01.08.2015, 18:59
2. Mitäs vaihdelaatikkoöljyä tuossa 3-vaihteisessa automaatissa on hyvä käyttää? Onko Dexron 2 tai 3 luokituksen perusöljy sopivaa? En löytänyt googlettamalla kuin jonkin ATF +4 maininnan mutta tarkoittaako se sitten jotakin Dexron 4 (?) öljyä tms?
Jamantin sivuilta:http://www.jamant.fi/voimansiirron-oljyt-i-22.html löytyy tietoa öljyistä
Ei pysty näkemään sitä propun kuntoa, ellei niiden kameroiden laatu ole parantunut paljon siitä, mitä mulla oleva kamera on!! Periaatteessa kun otat sen oravapellin pois, siitä pääsee sen kameran kaapelin työntämään vetolevyn ja lohkon väliin, mutta jos kamera on yhtä huono kuin mitä mun kallis muka hyvä laite piti olla, niin mitään selvää et saa...
Dexron x -luokitus on eri kuin ATF+x -luokitus!!
Punisher80
03.08.2015, 11:23
Pitääpä koittaa kyyläillä jossaki vaiheessa jos jotenkin pääsisi näkemään sillä kameralla sen takapään vesipropun. Ehkä mielummin kannen käyttäisi kuitenkin irti kuin mitä koko moottorin, samalla näkis moottorin kuntoakin vaikka sen pitäisi kyllä olla hyvä kun tämän pitäisi olla 150tkm ajettu auto.
Alunperin mietin että ostaisin tähän talveksi nastarenkaat, mutta silloin tämän oli tarkoitus ollakin minulla ykkösauto talvella, mutta tuli ostettua tuollainen Caprice käyttöautoksi niin Jeeppi saisikin olla kakkosautona talvella ainakin toistaiseksi.
Eli rengastusta mietin, nyt alla katurenkaat ja mieli tekisi välillä käydä vähän maastossakin, ei tosiaan mitään kunnon offroadia puoli autoa upoksissa kun tarkoituksella ostin koriltaan siistin ja sellaisenaan aion tämän pitääkin. Noilla nykysillä katurenkailla ei ajeta talvella vaikka M+S renkaat onkin eikä noilla mennä kovin pehmeille alustoillekaan maastoon niin mikä olisi joku sellainen kompromissi maastorengas millä ajelisi normiliikenteessä ympäri vuoden, toimisi myös maastossa kohtuullisesti ja ajaisi välttävästi talvellakin? Mulla on monessa jenkki pick-upissa ja Vanissa ollu ihan tyyliin BFG All Terrain rengastus ja onhan niillä ajellut talvellakin, joten miksipä ne ei toimisi myös Wranglerissa kun se on kuitenkin neliveto.
Tuo nykyinen rengaskoko ei ainakaan ota mihinkään kiinni ja se on 275/60R15, rengaslaskuri näyttäisi että se olisi tuumakoossa noin 28x11 rengas. No sellainen ei taida maastorenkaissa olla mikään yleinen koko, mutta 2" isompana löytyisi sitten jo valikoimaa eli 30x9.5. Tuohan olisi kapeampi, mutta korkeampi. Onko tietoa mahtuisiko nuo pyörimään vakio alustaisessa Wranglerissa?
Ja olisiko se minun käyttöön sopivin se BFG AT vai olisiko vähän karkeampi Hankook DynaPro MT tai esim Cooper Discoverer S/T tai STT parempi/huonompi? Nuo Hankookit ainakin asiallisen näköisiä renkaita mutta hävinneekö sitten muissa kuin maasto-ominaisuuksissa paljonkin esim BFG AT:lle. Toki saa ehdottaa muitakin renkaita mitkä voisi sopia tuohon ympärivuotiseen käyttöön, nuo vain ite löysin että voisivat olla vaihtoehtoina.
Punisher80
03.08.2015, 14:23
Rengaskoko ainakin vahvistui että tuo 30x9.50 ei varmaan mulle ole ongelma kun vanteet on levittävämmät kuin vakiot ja mulla on nuo Bushwackerin leveämmät lokasuojatkin. 31x10.50 rattaista googlettelin tietoja niin nuo kuulostaa vakiojousituksella ottavan viimeistään lokasuojiin kiinni jos ei muuten satu hankaamaan, eli edes tuohon kokoon ei kannata mennä. Harmi kun tuo 30x9.50 on noin 3.5cm kapeampi rengas kuin alla nyt mutta toki onhan ne 2" sitten halkaisijaltaan isommat.
Eli 30x9.50 rattaat varmaan pitäisi hommata, ideoita siitä otetaan vastaan onko joku rengas parempi kuin BFG All Terrain mikä oli ihan ok rengas peruskäytössä ympäri vuoden ja sillä pystyi vähän kuitenkin ajamaan maastossakin. Tuossa kokoluokassa nuo BFG:t on ainakin kalleimmat rattaat.
Vaihtoehtoja nyt käytännössä on:
- Hankook Dynapro MT
- Cooper Discoverer S/T, STT ja AT3
- General Grabber AT
- BFG AT
Tosin nuo Mud terrainit saa varmaan unohtaa talvikäytössä Wranglerissa kokonaan jos ei niitä nastoita? Mahtaa mulle olla All terrain rengas ainoa vaihtoehto jos haluaa selvitä tästä harrastuksesta välttävästi yksillä renkailla :rolleyes:
31*10,5 pitäisi kyllä vakiossakin mahtua olemaan.
Vaihtoehtoja nyt käytännössä on:
- Hankook Dynapro MT
- Cooper Discoverer S/T, STT ja AT3
- General Grabber AT
- BFG AT
Tosin nuo Mud terrainit saa varmaan unohtaa talvikäytössä Wranglerissa kokonaan jos ei niitä nastoita? Mahtaa mulle olla All terrain rengas ainoa vaihtoehto jos haluaa selvitä tästä harrastuksesta välttävästi yksillä renkailla :rolleyes:
Itsellä oli pätkämallin Land Cruiserissa alla Kumho KL71 "mud terrain" tyyppiset renkaat ja kyllä niillä talven yli parina talvena pärjäsi ihan käyttöautossakin koko oli 265/75R16 ja Goodyear Wrangler Duratrackia on kans kehuttu talviominaisuuksiltaan hyväksi.
Tuo 265/75R16 oli kaverin 32x11.5R15 renkaaseen verrattuna vähän pienempi, joten millikokoina löytyisi vielä yleinen vähän pienempi 265/70R16 koko, mitä varmasti löytyisi eri vaihtoehtoina, jos ei mene liian isoksi.
KoniJeep
03.08.2015, 18:02
31*10,5 pitäisi kyllä vakiossakin mahtua olemaan.
Ainakin noilla avonaisemmilla levikkeillä. Riippuu tietysti vanteen offsetistä...
Ainakin noilla avonaisemmilla levikkeillä. Riippuu tietysti vanteen offsetistä...
Offsettiä en tiedä mutta muistaakseni XJiin vanteilla 31*10,5 Insan Saharat.
Omen kuolleet 2" jouset alla joten aika lähellä vakiota, aivan maksimijoustoissa ottaa pyöränkaareen edessä, vähän levikkeisiin mutta enemmänkin ihan peltiin.
Punisher80
04.08.2015, 09:15
Itsellä oli pätkämallin Land Cruiserissa alla Kumho KL71 "mud terrain" tyyppiset renkaat ja kyllä niillä talven yli parina talvena pärjäsi ihan käyttöautossakin koko oli 265/75R16 ja Goodyear Wrangler Duratrackia on kans kehuttu talviominaisuuksiltaan hyväksi.
Tuo 265/75R16 oli kaverin 32x11.5R15 renkaaseen verrattuna vähän pienempi, joten millikokoina löytyisi vielä yleinen vähän pienempi 265/70R16 koko, mitä varmasti löytyisi eri vaihtoehtoina, jos ei mene liian isoksi.
Tuo Kumhon KL71 olisi kyllä ulkonäöllisestikin ihan asiallinen rengas, mutta ajattelin että jos käytän olemassa olevia vanteita niin tuossa Kumhossakin on tuo 30x9.50 koko näemmä ainoa lähin vaihtoehto, ei saa 265 leveänä millikoossa 15 tuumaisena.
Myös tuo Goodyear Wrangler Duratrack vaikuttaisi mielenkiintoiselta renkaalta. Kiitos näistä!
Mulle ihanteellisin koko olisi nyt se 30x10.50, mutta sitä ei taida ollakaan ainakaan näissä vaihtoehtoina pyöritellyissä renkaissa. Sitten se 31x10.50 mahtanee olla liian iso silti, kun niin paljon oli juttua että ottaa joustoissa kiinni sinne sun tänne ja mulla on nuo etujouset sen verran väsyneen näköset että veikkaan että ne ottaa kiinni joustoissa lokasuojiin siitäkin huolimatta että mulla on nuo leveät ja ohuet levikkeet ja vanteiden offsettikin on melko levittävä. Joutusin pian korottamaan tätä ja vaivalla sain ehdittyä tämän Wranglerin mikä oli tällä tekniikalla ja originelli kunnossa että voi ajella tielläkin ilman että tuntuu että ois Valmet 502 ratissa :D
KoniJeep
04.08.2015, 09:34
Tuo Kumhon KL71 olisi kyllä ulkonäöllisestikin ihan asiallinen rengas, mutta ajattelin että jos käytän olemassa olevia vanteita niin tuossa Kumhossakin on tuo 30x9.50 koko näemmä ainoa lähin vaihtoehto, ei saa 265 leveänä millikoossa 15 tuumaisena.
Myös tuo Goodyear Wrangler Duratrack vaikuttaisi mielenkiintoiselta renkaalta. Kiitos näistä!
Mulle ihanteellisin koko olisi nyt se 30x10.50, mutta sitä ei taida ollakaan ainakaan näissä vaihtoehtoina pyöritellyissä renkaissa. Sitten se 31x10.50 mahtanee olla liian iso silti, kun niin paljon oli juttua että ottaa joustoissa kiinni sinne sun tänne ja mulla on nuo etujouset sen verran väsyneen näköset että veikkaan että ne ottaa kiinni joustoissa lokasuojiin siitäkin huolimatta että mulla on nuo leveät ja ohuet levikkeet ja vanteiden offsettikin on melko levittävä. Joutusin pian korottamaan tätä ja vaivalla sain ehdittyä tämän Wranglerin mikä oli tällä tekniikalla ja originelli kunnossa että voi ajella tielläkin ilman että tuntuu että ois Valmet 502 ratissa :D
...ja 30x9,5 kokoisilla pysyy välityksetkin mukavempina. Itse ostin tähän käyttis TJ:hin 235/75r15 kokoiset Insa Turbo Dakarit. Pinnattuina ne ovat jonkin verran korkeammat.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3582&pictureid=179428
Eivät olleet hinnan kiroissa 1001.renkaat.comissa. Hintaa tais olla jotain 350,- pihaan tuotuna.
Plussana yli 80Km/h vauhdeissa hävisi tuulen suhinat :D
Talveksi jos ruuvais muutaman nastan.
Punisher80
04.08.2015, 10:20
...ja 30x9,5 kokoisilla pysyy välityksetkin mukavempina. Itse ostin tähän käyttis TJ:hin 235/75r15 kokoiset Insa Turbo Dakarit. Pinnattuina ne ovat jonkin verran korkeammat.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3582&pictureid=179428
Eivät olleet hinnan kiroissa 1001.renkaat.comissa. Hintaa tais olla jotain 350,- pihaan tuotuna.
Plussana yli 80Km/h vauhdeissa hävisi tuulen suhinat :D
Talveksi jos ruuvais muutaman nastan.
No ei ole kalliit ainakaan jos saa tuulensuhinat samalla pois :D :D
Soittelin paikalliselle rengas puljulle täällä Oulussa mistä yleensä saa hyviä tarjouksia niin tarjosivat Falket AT01 Wildpeakia koossa 265/70R15 509€/sarja asennettuna, ei tuokaan olisi paha, vähän samantyylinen rengas kuin BFG AT mutta paljon halvempi. Liekkö tuosta mihinkään?
Eli tässä olisi tämän hetken vaihtoehdot:
265/70R15
Falken Wildpeak AT01 (http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/falken/wildpeak-at01/265-70-r15-112t-54973)
30x9.50
Hankook Dynapro MT RT03 (http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/hankook/dynapro-mt-rt03/30x9-5-r15-104q-29367)
BFGoodrich ALL Terrain (http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/bfgoodrich/all-terrain-t-a-ko/30x9-5-r15-104s-13294)
Kumho Road Venture MT KL71 (http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/kumho/road-venture-mt-kl71/30x9-5-r15c-104q-42360)
Tuo 265/70R15 olisi se ihannekoko periaatteessa nyt kun se pitäisi mennä tuonne ongelmitta ja olisi leveäkin rengas. Tuo 30x9.50 on sitten sen tuuman kapeampi, tosin jos laittaa karkeamman renkaan niin pikkuisen kapempi kumi ei nostas niin paljoa kulutusta eli hyvää siinäkin. Tuo kyllä alkoi tuo Kumhon KL71 kiinnostamaan, mitenhän tuo vertautuisi esim tuohon Falkeniin? :rolleyes:
KoniJeep
04.08.2015, 10:54
Et oo näitä miettinyt? http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/general-tire/grabber-at2/30x9-5-r15c-104-101s-28894 Ovat kuulemma kohtalaiset talvellakin.
Punisher80
04.08.2015, 12:09
Et oo näitä miettinyt? http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/general-tire/grabber-at2/30x9-5-r15c-104-101s-28894 Ovat kuulemma kohtalaiset talvellakin.
Kyllä minä noitakin katselin, mutta kovasti on BFG AT tyyliset ja jos sellaisiin päätyisin niin ehkä valitsisin ne BFG AT:t kun niistä on kokemuksia ja ne on ihan kohtuulliset renkaat kaikissa tilanteissa. Ja eihän nuo ehkä kovin seksikkään näköiset rattaat ole, joskaan eihän sillä saisi olla merkitystä..... :D
Tämä Kumhon rengas kyllä kiinnostaisi kaikin puolin, mutta jos alan vertaamaan tätä esim. tuohon Falkeniin niin pakollakinhan tuossa Falkenissa on paremmat pito-ominaisuudet kuvion puolesta ainakin talviolosuhteissa, vai mitä olette mieltä:
Falken Wildpeak AT01:
http://www.falken.nl/wp-content/uploads/2014/12/Falken_WildpeakAT01.jpg
Kumho Road Venture MT KL71:
http://www.1010tires.com/images/tires/Kumho/kumho_kl71_lg_super.jpg
Onko tosi homma että kenelläkään palstalaisella ei ole tuosta Falkenista kokemuksia? Periaatteessa näyttää melko hyvältä renkaalta eikä ole kalliskaan, kuitenkin jonkinlainen laaturengas pitäisi vielä kaiken lisäksi olla? Koitin haulla löytää niin ei mitään tältä palstalta muka löytynyt tuosta Falkenin Wildpeakista :rolleyes: Eikö tuo näytä ainakin ihan käypäseltä renkaalta? Toki All terrain tyylinen mutta liekkö tuo sen huonompi kuin esim. BFG AT? :rolleyes:
Punisher80
06.08.2015, 19:34
Kerran kenelläkään ei tuntunu olevan kokemuksia tästä Falken AT01 Wildpeakista niin minäpä kävin kieräyttää uuden sarjan alle tänään. Koko on 265/70R15. Meinasin jo pistää BFG AT tilaukseen mutta siinä ois joutunu tyytyy tuuman kapeampiin ja ois saanu maksaa usiamman satasen enempi niin annetaan näille mahdollisuus kun löyty paljon kehuja jenkkiforumeilta. Tosin osa haukkuki että joka lähtöön oli kommenttia.
Nytpä nuo on niin isot mitä tuonne tällä alustalla järkevästi mahtuu, ei ota kiinnikään mihinkäään vaikka renkaat linkussa meneeki jo melkein kiinni lehtijousiin. Ja anto nyt sopivasti karumpaa maasturin ilmettä tällekin verrattuna noihin katurenkaisiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7548&pictureid=179533
Kääntöähän on helppo rajoitaa jos menee renkaat liaan liki lateja.
Joskus omassakin pääsee vieläkin raapimaan vaikka kääntöä rajoitettu sen verran että G20 vanikin tuntuu notkeammalta parkkipaikalla.
Kyllähän aina karkeemmat kumit pukee maasturia ja nuo levikkeet on hienot.
Punisher80
07.08.2015, 09:13
Kääntöähän on helppo rajoitaa jos menee renkaat liaan liki lateja.
Joskus omassakin pääsee vieläkin raapimaan vaikka kääntöä rajoitettu sen verran että G20 vanikin tuntuu notkeammalta parkkipaikalla.
Kyllähän aina karkeemmat kumit pukee maasturia ja nuo levikkeet on hienot.
Kiitos, levikkeet kyllä sopii todella hyvin. Jotkin Bushwackerin levikkeet nuo on.
Itse yritän pitää tämän ainakin toistaiseksi mahdollisimman originellinä, eli sellaisena millä pystyy kohtuullisen mukavasti ajelemaan ympäri vuoden ja vaikka käydä vähän pidemmälläkin, siksi kaikki muutokset varmasti tulee olemaan melko kesyjä, varsinkin palstan rakentelun tason huomioon ottaen :D
Eilen kävin illalla ajelemassa enempi wrankulla ja kyllä nuo Falkenin Wildpeak AT:t tuntuu todella hyviltä ajossa, itse asiassa tiellä jopa paremmat kuin mitä nuo tuossa aikaisemmin alla olleet jenkkikaturenkaat jotka oli kooltaan 275/60R15. Tuntuu nuo uudet kumit antavan hieman pehmeämmän kyydin, kävin vain maantiellä ja soratiellä ajelee mutta ainakin noilla pinnoilla ovat yllättäen paljon paremmat kuin nuo aikaisemmat katurenkaat. Ja BFG AT:hen verrattuna tosi hiljaiset, tosin en BFG AT:eilla ole koskaan ajanut Wranglerin alla että sillen vertailu ei ole täysin verrattavissa, mutta kyllähän ne ääntä on aina tuonut lisää autoon.
Pitää käydä maastossa ajelemassa vkonloppuna jos suinkin ehdin, onhan se selvä ettei noilla mihinkään pehmeään mutaan kannata ajaa kuten ei sinällään millään AT renkaalla. Ja yks heikkous minkä noista Falkenien kuviosta näkee heti niin on se, että siinä vaiheessa kun renkaassa pintaa noin 25% niin sillä ei tee enää mitään maastossa, häipyy niin paljon uria renkaasta kun alkaa olla kulunut että pidolle saa heittää hyvästit. Tässä esim. BFG AT on parempi kun se kuvio ei muutu loppua kohden miksikään.
Mutta katsellaan, edullinenhan tämä on ostaakin joten turha kuvitella että se mikään maailman paras rengas olisikaan. Minun vähillä ajoilla kuitenkin kestänee 10 vuotta, tosin kovettuuhan se jo sitten ajansaatossa ja talviajot saa unohtaa varmasti 3-4 vuoden jälkeenkin tällä renkaalla.
Punisher80
16.08.2015, 18:51
Taas on viikonlopun aikana puserrettu Jeeppiä parempaan iskuun. Jamantilta tuli iso kasa osia mitkä nyt pitäisi kaikki asennella paikalleen.
Ekana oli vuorossa ovien tiivisteet, tuossa oli jotku ite tehdyt tiivisteet ja ne vuoti ja ovet kolisi joten tuolleen en halunnu jättää. Uudet ovien tiivisteet meni heittämällä paikalleen, pikkusen piti säätää kiinnikkeiden kanssa ja porata oviin parit reiät mitkä jostakin syystä ovista puuttui että osu kaikki kohdalleen mutta kylläpä tulikin kerralla hyvä, nyt ei ole ilmarakoja missään ja ovet istuu tosi jämäkästi koriin :)
Sitten ajattelin että näpäsen paikalleen myös kovakaton ja tuulilasin kulmiin tulevat kumitiivisteet kun nehän tästä puuttui kokonaan. Nämä olikin sitten monen tunnin säätämisen takana saada tuohon omaan istumaan, joutu kyllä sen usiamman kymmenen kertaaa sovittamaan noita tiivistepaloja paikalleen ja hieman puukolla veistelemään sieltä sun täältä että sai istumaan katon paikalleenkin. Suurin ongelma oli että katto jäi etureunasta 1cm koholle ja ei mennyt tarpeeksi eteen että katon etureuna sukeltaisi tuulilasin etureunan päälle. Noh, monen tunnin jälkeen tuli kyllä hyvä ja istuu lähes täydellisesti, tosin melko tiukka sovitus on vieläkin mutta parempi tiukka kuin liian löysä, tässäkin tapauksessa :D
Ensi viikolla alkaakin sitten isompi projekti, moottori nostetaan pois ja uusitaan kaikki vesiproput, moottorinkannakkeet ja samalla asennetaan lohkolämmittimen vastuskin. Jos nyt ajelis muutaman päivän tässä välissä ennenku auto menee purkuun :) Kunhan tämä listaus hommia on tehty niin pitäs kyllä olla jo kohtuullisella mallilla toistaiseksi tämä projekti ja luulisi olevan suht valmis tulevaan talveenkin.
Työlista on siihen nähen kyllä ollut pitkä kun yritin ostaa mahdollisimman hyvän pelin jo valmiiksi, että on kyllä välistä vituttanutkin niin ettei edes veri kierrä päässä mutta pittää nyt vaan sitkiästi ajan kanssa jaksaa tämä tehdä kunnolla, ja eihän nämä toki valmiiksi tule koskaan. Onneksi kori ja runko sentään on ihan viimesen päälle tasoa kuten sisustakin on hyvässä iskussa niin onhan tämä vielä sellainen Wrangler mihin kannattaa tuo kaikki vaiva nähdä :)
Noista kaikista uusista tiivisteistä huolimatta en kyllä kaikkia tuulensuhinoita saanut katon ja tuulilasin nurkista pois, ovien välistä loppu kaikki äänet mutta katon liitoksesta ei. Saako näitä edes suhinattomiksi tuosta katon ja tuulilasin liitoksesta? Hieman ihmetyttää mistä se ilma vielä virtaa kun vedin kokeiluluontoisesti teipilläkin sen koko tuulilasin ja katon etusauman umpeen niin silti vaan tohisi nurkista vieläkin :D
KoniJeep
16.08.2015, 21:57
Taas on viikonlopun aikana puserrettu Jeeppiä parempaan iskuun. Jamantilta tuli iso kasa osia mitkä nyt pitäisi kaikki asennella paikalleen.
Ekana oli vuorossa ovien tiivisteet, tuossa oli jotku ite tehdyt tiivisteet ja ne vuoti ja ovet kolisi joten tuolleen en halunnu jättää. Uudet ovien tiivisteet meni heittämällä paikalleen, pikkusen piti säätää kiinnikkeiden kanssa ja porata oviin parit reiät mitkä jostakin syystä ovista puuttui että osu kaikki kohdalleen mutta kylläpä tulikin kerralla hyvä, nyt ei ole ilmarakoja missään ja ovet istuu tosi jämäkästi koriin :)
Sitten ajattelin että näpäsen paikalleen myös kovakaton ja tuulilasin kulmiin tulevat kumitiivisteet kun nehän tästä puuttui kokonaan. Nämä olikin sitten monen tunnin säätämisen takana saada tuohon omaan istumaan, joutu kyllä sen usiamman kymmenen kertaaa sovittamaan noita tiivistepaloja paikalleen ja hieman puukolla veistelemään sieltä sun täältä että sai istumaan katon paikalleenkin. Suurin ongelma oli että katto jäi etureunasta 1cm koholle ja ei mennyt tarpeeksi eteen että katon etureuna sukeltaisi tuulilasin etureunan päälle. Noh, monen tunnin jälkeen tuli kyllä hyvä ja istuu lähes täydellisesti, tosin melko tiukka sovitus on vieläkin mutta parempi tiukka kuin liian löysä, tässäkin tapauksessa :D
Ensi viikolla alkaakin sitten isompi projekti, moottori nostetaan pois ja uusitaan kaikki vesiproput, moottorinkannakkeet ja samalla asennetaan lohkolämmittimen vastuskin. Jos nyt ajelis muutaman päivän tässä välissä ennenku auto menee purkuun :) Kunhan tämä listaus hommia on tehty niin pitäs kyllä olla jo kohtuullisella mallilla toistaiseksi tämä projekti ja luulisi olevan suht valmis tulevaan talveenkin.
Työlista on siihen nähen kyllä ollut pitkä kun yritin ostaa mahdollisimman hyvän pelin jo valmiiksi, että on kyllä välistä vituttanutkin niin ettei edes veri kierrä päässä mutta pittää nyt vaan sitkiästi ajan kanssa jaksaa tämä tehdä kunnolla, ja eihän nämä toki valmiiksi tule koskaan. Onneksi kori ja runko sentään on ihan viimesen päälle tasoa kuten sisustakin on hyvässä iskussa niin onhan tämä vielä sellainen Wrangler mihin kannattaa tuo kaikki vaiva nähdä :)
Noista kaikista uusista tiivisteistä huolimatta en kyllä kaikkia tuulensuhinoita saanut katon ja tuulilasin nurkista pois, ovien välistä loppu kaikki äänet mutta katon liitoksesta ei. Saako näitä edes suhinattomiksi tuosta katon ja tuulilasin liitoksesta? Hieman ihmetyttää mistä se ilma vielä virtaa kun vedin kokeiluluontoisesti teipilläkin sen koko tuulilasin ja katon etusauman umpeen niin silti vaan tohisi nurkista vieläkin :D
Liekkö tuo katto alkuperäinen? Kattojen valmistajia on useita ja istuvuudet netin mukaan hyvästä - surkeaan.
Saattaa olla suhinoiden aiheuttaja tuo korin muotoilu..
Omaan YJ:hin vaihdoin kanssa tiivisteet ohjaamoon eikä niitä tarvinnut vuolla. Tilasin ne muistaakseni http://www.jeep4x4center.com/jeep-windshield-parts/wrangler-yj.htm
täältä.
Punisher80
17.08.2015, 08:30
Liekkö tuo katto alkuperäinen? Kattojen valmistajia on useita ja istuvuudet netin mukaan hyvästä - surkeaan.
Saattaa olla suhinoiden aiheuttaja tuo korin muotoilu..
Omaan YJ:hin vaihdoin kanssa tiivisteet ohjaamoon eikä niitä tarvinnut vuolla. Tilasin ne muistaakseni http://www.jeep4x4center.com/jeep-windshield-parts/wrangler-yj.htm
täältä.
Niin pirustako tuota tietää onko tuo alkuperäinen vai mikä katto.. Muuten kyllä istuu joka paikasta mutta nuo tarviketiivisteet tuulilasin nurkkiin ei "ihan" heittämällä menneet. Saitko sinä oman Wranglerisi suhinattomaksi edes 80km/h vauhdissa? Tuohan kyllä on sama ku tiiliseinällä ajas ettei tietenkää tuollaista täysin hiljaiseksi voi saadakaan.
KoniJeep
17.08.2015, 16:09
Niin pirustako tuota tietää onko tuo alkuperäinen vai mikä katto.. Muuten kyllä istuu joka paikasta mutta nuo tarviketiivisteet tuulilasin nurkkiin ei "ihan" heittämällä menneet. Saitko sinä oman Wranglerisi suhinattomaksi edes 80km/h vauhdissa? Tuohan kyllä on sama ku tiiliseinällä ajas ettei tietenkää tuollaista täysin hiljaiseksi voi saadakaan.
YJ:stä tuli melko hiljainen tai no hiljainen ja hiljainen.. ei siinä ole äänieristystä ollenkaan :D
TJ:ssä pitäisi uusia tiivisteitä, mutta suhinat loppu kun ostin ne uudet renkaat... pitävät juuri sopivaa vasta melua suhinalle niin kuulee musiikkiakin paljon paremmin :eek:
Punisher80
16.06.2016, 15:50
Noniin, se tullee kohta vuosipäivä Wranglerin kanssa :D On tässä p#%kele pikkusen puuhasteltu sillon varsinki alkukuukausina, niin sitä vaan näissä hommaa riittää jos meinaa aina kaiken laittaa iskuun. Tässäpä vähä listaa mitä punnerreltu, lähinnä syksyllä nää touhuttiin, nyt on jälkimmäisen puoli vuotta saanu vaan ajella ku perushommat ollu kunnossa:
- Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu liotusaineineen että saa pinttyneetkin paskat pois
- Vesiproppujen vaihto moottorin takaosaan kansi + lohko (kylkiproput oli uudet ja messinkiset niin niitä ei vaihdettu)
- Moottorin päälipuolinen pesu + siistiminen
- Lohkolämmittimen asennus (DEFA 411138 on sitten sopiva vastus YJ Wranglerin 4.0 H.O. koneeseen, edes Defan oma taulukko ei tätä kerro)
- Vetolevyn puhdistus/tarkistus (kunnossa oli)
- Uusi imu-/pakosarjan tiiviste ja samalla porattu takimmainen ja katkennu pakosarjan pultti pois ja uusittu pultti (pakosarja hieman vuoti)
- Uudet moottorin kumityynyt
- Pakosarjan ja putken välisen tiivisteen vaihto
- Uudet ala- ja ylävesiletkut
- Vasemman raidetangon pään vaihto
- Jäähdyttimen korkki uusittu
- Sähköhommia + kunnon tarkistelua lukuisia eri kohteita
- Uudet jäähdytysnesteet
- Uudet vaihteistojäähdyttimen kumiletkut
- Entisten MacGyvereiden viritysten korjailua
- Välivarren simpukan pään pallonivelen vaihto
- Uusi moniurahihna
- Uudet ohjauspyörät 2kpl moniurahihnalle
- Uusi panhard tanko eteen
- Tehty vetolevyn suojaksi peltilipare kerran alkuperäinen oli kadonnut ajan saatossa, mulla taitaa olla vieläki se pahvimalli tuolle tallessa jos joku muu haluaa taiteilla omaansa sen suojapellin
- Sisätilan puhaltimen sähköjen korjaus, poltti sulaketta mutta ei ollut huono puhallin vaan liitokset oli sulakerasialla melko heikossa hapessa
- Jarrujen herkistely ja samalla uudet hilppeet kiinni ja säätö
- Katsastus syksyllä, samalla katsastettiin 2+2 paikkaiseksi kun oli rekisteriotteessa vain 2 paikkanen. Olipahan kerranki auto viimesen päälle laitettu ennen katastusta, tais mennä katastuksessa muutoskatastuksineen alle 10min ja katastussetä kehu kovasti että poikkeuksellisen kopakka Wrangler kaikinpuolin :)
Semmosia pikkuhommia. Vaan kyllä se kannatti, nyt on pelittänytkin sitten. Uusi syyläri odottas tallissa kans asennusta, se on semmonen viimeinen "vanhan oloinen" osa mikä pitää vielä vaihtaa.
Talven työntelin tällä menemään kakkosautona ja onpa vain nuo Falken Wild Peakit pirun hyvät renkaat, kulki talvella ihan takavedollakin tuosta vaan menemään, mielestäni parempi pito kuin vanhan mallin BFG AT:ssä ja rengasmelukin hiljaisempi vielä. En tiedä sitten siitä uudesta BFG AT mallista, hienon näkönen ratas ainakin kun vähä uudistivat.
Nyt ku on tämä Suomen järkyttävän kuuma hellekesä menossa niin nostelin Wranglerista katon ja ovet varastoon, ai että on makiaa ajella :D (niinä kahtena päivänä kuussa ku tarkenee :D:D )
Tulipa tuota ku katto oli päällä niin tehtyä Oulu-Kuusamo reissukin, varsin leppoisa ajettava tien päälläkin kun ei pienestä tohinasta välitä ja pitää matkanopeuden siinä 90-95km/h, reilussa satasessa äänet jo isonee sen verran että mukavuus karisee jonnin verran.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7988&pictureid=193851
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7988&pictureid=193852