View Full Version : Mitä maalia Ferrexin päälle?
Eli tuli sitten pohjamaalattua tuo oma vanha harrastelintta vanhan maalin irrotuksen ja pienen hionnan jälkeen tuolla Ferrexin ruosteenestopohjamaalilla, kun oli ainoa saatavilla oleva edes etäisesti kyseiseen hommaan sopiva maali... Mitä tuohon nyt kannattaa laittaa päälle vai kannattaako mitään? Rumahan tuo koko kosla on ja saa ollakki, mutta maalit ei sais kuplia tai irrota ihan heti... Pitäs pysyä pinnassa ja suojella ruosteelta.
Ja olen kyllä hyvinkin tietoinen Ferrexin maineesta autoharrastajien keskuudessa, ei tartte enää haukkua sitä mulle :D. Toki ihan omiin kokemuksiin pohjautuvat kertomukset on tervetulleita, oli ne kokemukset sitten hyviä tai huonoja Ferrexistä.
Tai no harraste ja harraste, sanotaan nyt että yksi noista pihan romuista joita aina tulee joutessaan rassattua.
Joiltain olen kuullut, että tuo Ferrexi muka voisi jopa kestää sellaisenaan pinnassa sen vuoden-pari, voiko pitää paikkansa? Ihan hyvä mattamusta pintahan tuolla tuli, jos se vaan kestää niin kelpais mulle :D
Kestäähän se, ehkä. Ikävästi vaan jatkuu ruostuminen siellä pinnan alla kun tarttis pintamaalin "sulkemaan". Spraymaalit yhtä tyhjän kanssa.
Viisaammat varmaan tarjoaa tähän pintamaalia jonka Ferrex kestää.
savustin
22.07.2015, 06:22
Verreksi ei kestä liuotinpohjaisia maaleja ainoastaan auto ferrex kestää joten maalit jää vähiin millä maalaa.
Verreksi ei kestä liuotinpohjaisia maaleja ainoastaan auto ferrex kestää joten maalit jää vähiin millä maalaa.
Mikä Ferrex:in liuotin on ?
ImacInnes
22.07.2015, 09:13
Tuollahan valmistaja suosittelee jotta Teknos Kirjo peltikattomaalia, Futura kalustemaalia tai Kruunu teräsrakenne pintamaalia päälle.
FERREX: http://www.ac.teknos.fi/?pageid=H3906
KIRJO: http://www.ac.teknos.fi/?pageid=H3809
FUTURA: http://www.ac.teknos.fi/?pageid=H3883
KRUUNU: http://194.100.44.55/tseloste.nsf/42d786372cfbfd07c225660b00172a4d/bc67dc3129993098c2257b1600255f26?OpenDocument
t. Ismo Ämmä
Joiltain olen kuullut, että tuo Ferrexi muka voisi jopa kestää sellaisenaan pinnassa sen vuoden-pari, voiko pitää paikkansa? Ihan hyvä mattamusta pintahan tuolla tuli, jos se vaan kestää niin kelpais mulle :D
Koita ajaa talven yli niin huomaat.. kestää tasan siihen ensimmäiseen suolapaskakeliin, jonka jälkeen autosi on ruma kuin perkele - jollet tykkää irti hilseilevästä maalista jonka alta puskee ruoste :D
Eikä se kestä edes tavallista vesisadetta kovinkaan hyvin. Yksinään esim. Hammeriten hammer-efect maali kestää kohtalaisen hyvin, mutta jopa se tahtoo päästää kosteuden läpi ja paikkaustöitä joutuu osittain tekemään parin talven jälkeen ainakin siellä mihin suolavesisuihkut osuu eniten..
savustin
22.07.2015, 10:42
Mikä Ferrex:in liuotin on ?
Liuotin pohjaisia maaleja ovat esim.vanhat automaalit,teollisuus maalit jotka sisältää liuottimia,tinnereitä ym.
tekniikkamies
22.07.2015, 11:11
Yksittäinen maalivalinta ei tee kesää joskaan ei talveakaan...
Ruosteen pysyminen loitolla riippuu koko kokonaisuudesta. Itse vuosia sitten tein kokeen maalamalla samaan rautakappaleeseen erilaisia helposti saatavilla olevia ruosteenestomaaleja. Ruostutin rautaa tahallaan kosteissa oloissa. Sillä kertaa helposti saatavilla olevista maaleista valikoitui esim. Puuilossa myytävä pensselillä levitettävä Wurth Rost Stop. Sillä maalatut kohdat kuitenkin ruostui kanssa ruosteisessa harrasteautossa.
Aika kovan luokan kestävyyttä olen saanut hiekkapuhaltamalla ja levittämällä pensselillä kolme kerrosta pelkkää Zinga nimistä ainetta. Se on ollut minun tekemistä nopein käsittely ja paras ruostumisen esto, hyvä hankauksen kesto ja huono liuottimien kesto.
Minun mielestä pellin laitto kunnolliseen maalauskuntoon vaatii sen verta kalliit välineet ja aikaakin, että mitä sattuu maalia ei tule laitettua koska maalin hommaaminen sinänsä on helppoa.
Edellinen omistaja oli maalannu mustalla ferrexillä trlalla tuon mun hojon jo vuosia ennenkuin mä sen osti. Suoraa vanhan maalin päälle telalla ilman mitään hiontaa. Ei oo tullu ruoste läpi eikä oo maali lohkeillu muualta kuin ympäriajossa lähes 180asteen kurville vääntyneissä kohdissa. Nyt auto on seissy sään armoilla kohta 4vuotta ja aina vaan on maalit paikoillaa. Tästä syystä tekis mieli bj vetästä ferrexillä jos kerran noon kovaa maalia on.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4575&pictureid=95907
Milläs tuommonen teräsharjalaikalla enimmistä ruosteista putsattu auton runko kannattas maalata, jotta se kestäs edes vähä kauemmin? itekki meinasin ensin laittaa pohjalle ferrexiä tai sitten jotain fosforihappojohdannaista, vai on kuitenki ihan sama ruutata niskaan vaan 2-komponenttinen uretaani? Vai ihan 1-komponenttinen alkydimaali?
hiluvitkutin
22.07.2015, 12:21
Oon vejelly ferrexillä navetassa putkia/palkkeja, valmiix pienessä pintaruosteessakin ovat olleet.
Pari vuotta kestäneet hyvin. Mutta ukon vajaa 20 vuotta sitte maalaamat rupee tippumaan.
Voisin veikata että autossaki pysyy. Taitaa tuolla sorkkasalissa olla aika hyvät puitteet ruostua...
Edellinen omistaja oli maalannu mustalla ferrexillä trlalla tuon mun hojon jo vuosia ennenkuin mä sen osti. Suoraa vanhan maalin päälle telalla ilman mitään hiontaa. Ei oo tullu ruoste läpi eikä oo maali lohkeillu muualta kuin ympäriajossa lähes 180asteen kurville vääntyneissä kohdissa. Nyt auto on seissy sään armoilla kohta 4vuotta ja aina vaan on maalit paikoillaa. Tästä syystä tekis mieli bj vetästä ferrexillä jos kerran noon kovaa maalia on.
Avainsanat tässä on: "...suoraan vanhan maalin päälle". Kyllä kai se silloin kestääkin, kun siellä on se kosteutta kestävä kerros alla. Koitahan vetää paljaalle pinnalle ja aja talven yli, ei ole enää maali kovin kaunista eikä pelti sen alla kiiltävää :D
Ferrex on ihan kelpo pohjamaali budjettiratkaisuna, mutta se vaatii aivan ehdottomasti jotain maalia päälle että kestää hyvin ruostumatta. Itse olen muutamaankin autoon eri paikkoihin laittanut 100% puhtaalle/ ruosteettomalle pinnalle useamman kerroksen Ferrexiä, ja aina sama homma: ei kestä yhden talven yli ruostumatta. Sopiva pintamaali päälle niin ei ole ongelmaa.
t.haapala
22.07.2015, 14:21
Itellä sit taas hojon helmapalkit/putket pysyny hyvänä vaik ei oo kun ferrexiä vedettu parikerrosta niihin.
Ei o ruoste tullu läpi tai lohkeillu mistään.
Niissäki suolalitkun saanti on taattu talvikeleil :D
hiluvitkutin
22.07.2015, 15:21
Itellä sit taas hojon helmapalkit/putket pysyny hyvänä vaik ei oo kun ferrexiä vedettu parikerrosta niihin.
Ei o ruoste tullu läpi tai lohkeillu mistään.
Niissäki suolalitkun saanti on taattu talvikeleil :D
Taitaa jeepin pellit hylkiä ferrexiä ;-)
Jeepin pellit mihin ferrexiä on vedetty, on kotimaasta ostettua teräslevyä, teräspalkkia, ja teräsputkea. Ei se ferrex siis ainakaan niissä ole pitänyt ruostetta loitolla.. täysin ruosteettomaan maalattu pensselillä 2-3 kerrosta hyvissä olosuhteissa.
Kyrpiinnyin koko paskamaaliin ja vaihtanut sen jälkeen muuhun, ei ole ollut ongelmia :)
Ferrexinhän voi ylimaalata millä tahansa kun vetää väliin vaikka 1K-pohjamaalin. Ohut mutta peittävä kerros ja siihen.
Verreksi ei kestä liuotinpohjaisia maaleja ainoastaan auto ferrex kestää joten maalit jää vähiin millä maalaa.
Mikä Ferrex:in liuotin on ?
Liuotin pohjaisia maaleja ovat esim.vanhat automaalit,teollisuus maalit jotka sisältää liuottimia,tinnereitä ym.
Kylläkyllä, mutta...
Perinteisen Ferrexin ohenne on mineraalitärpätti, lakkabensiini, ruiskuohenne yms. "kevyemmät" liuottimet. Se on siis liuotinohenteinen maali. AutoFerrex on ksyleenillä tai jotenkuten tinnerillä ohentuva. Liuotinohenteisia on erilaisia.
GaryRock
22.07.2015, 21:26
Käviskö normadur ferrexin päälle, alle ja sellaisenaankin suoraan pellille?
Hintakaan ei ollut paha kun tänään kysäisin, reilu 100e/10L.
Tämähän on aktiivinen foorumi, kun tässä ajassa on tämmöseen kysymykseen tullut noin iso kasa vastauksia.
Maalasin nyt tänään Ferrexin päälle tuolla valmistajan itsensä sekä paikallisen maalikauppiaan suosittelemalla Kirjo peltikattomaalilla, värinä mattamusta. Molempien saatavuus on hyvä eikä hintakaan ihan älytön, joskin varmasti oikeasta liikkeestä hakemalla ja muutaman euron lisää laittamalla saisikin ihan oikeaa kunnon automaalia jonka kanssa ei tarttis jännätä ihan näin paljoa. Nyt kuitenkin olen tälle erää ihan tyytyväinen maalaustulokseen näillä maaleilla.
Aikahan sen kestävyyden näyttää sitten. Jos on vielä ensi keväänä kaikki ok, niin em. maalit ovat kirjoissani ihan ok ja kaikki nettiin kirjoitellut Ferrexin solvaukset ja paskamaaliksi haukkumiset otan henkilökohtaisina loukkauksina :)
Koska aihe varmasti monia offi-harrastajia ja vanhojen romujen laittelijoita kiinnostaa, niin raportoin jossain vaiheessa että miten kävi ensimmäisten vesi- ja lumisateiden, pakkasten ja suolakylpyjen jälkeen maalipinnalle ja pellille...
tekniikkamies
23.07.2015, 09:31
Kyllä ainakin itsellä on tarkoituksena jos jotain tulee tehtyä, niin sen on tarkoitus olla kunnossa vielä seuraava kevättäkin pidemmällä aikajänteellä!
Maalien nimillä ei ole väliä vaan sillä mikä on panostuksen, haittojen ja hyötyjen suhde.
Itse haluaisin hyvin mielelläni löytää sellaisen mieluiten yksikomponenttisen maalin, jota pystyy käyttämään muillakin kuin hiekkapuhalletuilla pinnoilla ja kestää tarpeeksi pitkään ainoana maalina. Lisäksi joissain hommissa on paikallaan jos maalin saa halutun värisenä.
Tänä kesänä hiekkapuhalsin traktorin vanteet ja niissäkin olisi ollut paikallaan nopea ja silti kestävä maalaus. Alkuperäinen maalaus ei ollut tarpeeksi kestävä.
GaryRock
23.07.2015, 10:06
Itse haluaisin hyvin mielelläni löytää sellaisen mieluiten yksikomponenttisen maalin, jota pystyy käyttämään muillakin kuin hiekkapuhalletuilla pinnoilla ja kestää tarpeeksi pitkään ainoana maalina. Lisäksi joissain hommissa on paikallaan jos maalin saa halutun värisenä.
Normadur?
Tänä kesänä hiekkapuhalsin traktorin vanteet ja niissäkin olisi ollut paikallaan nopea ja silti kestävä maalaus. Alkuperäinen maalaus ei ollut tarpeeksi kestävä.
Traktorimiehet on kehunu Sparex Agricoloria. Ei kuulemma lohkeile niin kuin teollisuusmaalit. Siitä huolimatta ajattelin maalata traktorin Normadurilla, koska halvempaa.
Kyllä ainakin itsellä on tarkoituksena jos jotain tulee tehtyä, niin sen on tarkoitus olla kunnossa vielä seuraava kevättäkin pidemmällä aikajänteellä!
Maalien nimillä ei ole väliä vaan sillä mikä on panostuksen, haittojen ja hyötyjen suhde.
Näin toki jos auton ostoarvo on enemmän kuin muutamia satasia ja kyseessä ei ole nimenomaan KOKEILU, että voiko suhteellisen pienellä vaivalla ja pienellä hinnalla saada riittävän hyvää, jotta auto pysyy puhkiruostumatta sen elinkaarensa viimeiset pari-kolme vuotta.
Loppujen lopuksi nuo pohjatyöt tuli ehkä tehtyä liiankin tarkkaan eikä itse maalauskaan hutiloiden tehty ole. Nyt vaan seurataan miten itse maalit käytännössä pelittävät, tuo ensi kevät nyt oli vain heitto. Siihen mennessä auto on kuitenkin ollut vuoroin seisonnassa ja vuoroin ajossa, mutta kuitenkin isänmaamme sään armoilla ulkona jokaikisen päivänsä, joten aika hyvää osviittaa maalien kestävyydestä tällöin jo saadaan. Ja lisää kun koittaa sitä seuraava, ja sitä seuraava kevät. ;)
tekniikkamies
23.07.2015, 15:59
Näin toki jos auton ostoarvo on enemmän kuin muutamia satasia ja kyseessä ei ole nimenomaan KOKEILU, että voiko suhteellisen pienellä vaivalla ja pienellä hinnalla saada riittävän hyvää, jotta auto pysyy puhkiruostumatta sen elinkaarensa viimeiset pari-kolme vuotta.
Loppujen lopuksi nuo pohjatyöt tuli ehkä tehtyä liiankin tarkkaan eikä itse maalauskaan hutiloiden tehty ole. Nyt vaan seurataan miten itse maalit käytännössä pelittävät, tuo ensi kevät nyt oli vain heitto. Siihen mennessä auto on kuitenkin ollut vuoroin seisonnassa ja vuoroin ajossa, mutta kuitenkin isänmaamme sään armoilla ulkona jokaikisen päivänsä, joten aika hyvää osviittaa maalien kestävyydestä tällöin jo saadaan. Ja lisää kun koittaa sitä seuraava, ja sitä seuraava kevät. ;)
Mä vertaisin maalausta hitsaukseen siinä mielessä, että samalla vaivalla voi saada aikaan hyvän ja huonon lopputuloksen...
Normadur mainittiin ylempänä, niin sehän on tuttu kaksikomponenttisena pintamaalina samoin kuin Teknodur.
Jos ei halua pyörää keksiä uudestaan, voi tsekata maalinvalmistajien omat maalausjärjestelmät eli ohjeet siitä kuinka kestävä lopputulos saavutetaan. Itse olen katsonut mallia esim. siltojen metallirakenteisiin käytetyistä maalausjärjestelmistä ettei myyntimiehet pääse mua kusettaa.
Omissa kokeiluissa suurimmat yllätykset on tullut vastaan kun on yhdistellyt kokeilumielessä erilaisia maalikerroksia ja pahiten munille on mennyt jos on maalannut liian paksulti.
Maajussille laitettiin leikkuupuimuriin leikkuuosan kuljettamiseen kärry ja siihen tuli pelkästään muistaakseni Rostexia. Se on yleensä aika kuivassa joten ajanut asiansa.
Mähän maalaan tyypillisesti sellasta, jossa alkuperäinen maalaus ei ole kestänyt. Siksi yritän tehdä kestävämmän kuin alunperin.
[QUOTE=tekniikkamies;1239038]
Omissa kokeiluissa suurimmat yllätykset on tullut vastaan kun on yhdistellyt kokeilumielessä erilaisia maalikerroksia ja pahiten munille on mennyt jos on maalannut liian paksulti.
QUOTE]
Tämä kyllä x 2, etenkin tummennettu osa.
Jos joku toinenkin noviisimaalari/töhertelijä sattuu tätä lukemaan, niin ÄLÄ maalaa helvetin paksulti siinä luulossa että se on parempi. Ei todellakaan aina ole. Monelle tuon varmasti sanoo jo maalaisjärkikin, mutta itse sain oppia kyseisen asian ihan käytännön kokeilun kautta.
Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin nyt alkaa hiljalleen olla maalattu pinta sen verran kuivaa, että ajattelin huomenissa tuoda auton maalaustallista ulkoilmaan ja ajoonkin luultavasti. Purkeissa ilmoitetut kuivumisajat on jo menneet, mutta autoon on tehty samalla tallissa yhtä sun toista muutakin remonttia ja alla on ollut toinen peli sillä aikaa, joten annoin nyt sitten olla kuivassa tallissa vähän pitempään kun siihen mahdollisuus oli.
suuresti ihmettelen kun ihmiset ostaa ferreksiä,miranol yms 1K maaleja , autohommiin muka halpana.
ostaa kerralla sen 20 litran pytyn 2K epoksia, noin iso määrä on jo äkkiä halvempaa litrahinnaltaan kun pikkupurkki miranolia yms.
kestokin ihan toiselta planeetalta.voi päälle maalata melkei millävaan.
itellä ei ole kuin pelkästään huonoja kokemuksia 1K ruosteenesto maaleista.
ennen ferrex lyijymönjä oli sentään jotakin mut nykyään ei ole kuin nimi.
suuresti ihmettelen kun ihmiset ostaa ferreksiä,miranol yms 1K maaleja , autohommiin muka halpana.
ostaa kerralla sen 20 litran pytyn 2K epoksia, noin iso määrä on jo äkkiä halvempaa litrahinnaltaan kun pikkupurkki miranolia yms.
kestokin ihan toiselta planeetalta.voi päälle maalata melkei millävaan.
Samoilla linjoilla, sekoitus ei ole niin iso vaiva että 1k-tuotteita kannattais suosia.
Enkä noin isoja eriä osta, ehkä jotain 5l settejä, mutta kuitenkaan hintaero ei merkittäväksi nouse.
tekniikkamies
23.07.2015, 20:23
Samoilla linjoilla, sekoitus ei ole niin iso vaiva että 1k-tuotteita kannattais suosia.
Enkä noin isoja eriä osta, ehkä jotain 5l settejä, mutta kuitenkaan hintaero ei merkittäväksi nouse.
Itse haluaisin suosia 1k maalia vaikka siitä syystä jos laitan jotain 2k maalia sähköruiskuun, se on hankala putsata ja saattaa lakata toimimasta. Halpakaupasta saa halpoja paineilmaruiskuja, mutta niissä on suutinpuoli niin avatonta, että joutuu ohentamaan helvatisti.
Esim Wurth Rost Stop 1k maalia olen onnistunut maalaamaan hyvin millä menetelmällä vaan. Sitä on lisäksi helppo hioa.
Jos ei maalaa usein paineilmaruiskulla, se on hankalaa mm. siksi kun ruisku saattaa olla heikossa hapessa. Normadur 65HS maalin kanssa mulla oli ongelmia paineilmaruiskun kanssa ehkä väärän suutinkoon takia.
Lyijymönjä Ferrexillä maalattiin nuorena autot mattamustaksi. Se oli talliporukassa vähän kuin oma hupinsa, että laitetaan autot mattamustaan väriin. Tuli oikeastaan aika hienon näkönen kun laitto jonkun vanhan liiton kestävän automaalin päälle ensin tietenkin hioen.
Maalasin nyt tänään Ferrexin päälle tuolla valmistajan itsensä sekä paikallisen maalikauppiaan suosittelemalla Kirjo peltikattomaalilla, värinä mattamusta.
Kirjo peltikattomaali, liuotinohenteisena siis, sisältää ruosteenestopigmentin itsessään, eli toimii siis pohjamaalinakin. Eihän peltikattojakaan pohjamaalata (kai). Pinta jää omaan makuun kuitenkin hieman mataksi (huokoseksi). Kilpailevan firman panssari-peltikattomaali on kiiltävämpää samoin ominaisuuksin.
Ferrex pitää pintamaalata tietyn ajan sisään, ennen kuin pinta "lasittuu". Sen jälkeen sekin toimii periaatteessa itsessään pintamaalina.
Isot pojat suosii käsittelemättömälle pinnalle epoxipohjia ja sen päälle 2k uretaanimaalia.
Mutta nää on näitä näkemyksiä, jokainen tekee miten parhaaksi katsoo.
Noista peltikattomaaleista pitää vielä sanoa, että kestävät ikuisuuden kuivua pinnastaan kovaksi. Vaikka näyttävät parin päivän jälkeen kuivilta, pieni kolaus saattaa irrottaa maalin.
Hiekkapuhalletun safaritelineen ruiskutin joskus kirjolla ja sen päälle 2k uretaanimaalin (joku automaali), hyvin on pysynyt.
edit. ääh ajatuskatkos. Tarkoitin siis akryylimaalia..
GaryRock
24.07.2015, 12:40
Suzukissa on peltikattomaali kestäny hyvin niillä poinnoilla joissa oli alkuperästä maalia alla. On kestänyt puun halailut ja ympäri kaadotkin. Suoraan pellillä ollut on jo alkanut hieman ruotumaan 2v jälkeen. Vaikuttaisiko suola yms.? Peltikatoillahan on vähän eri olosuhteen kuin maantiellä.
Muillakin firmoilla on varmaan vastaavat taulukot, mutta tämä nyt sattuu olemaan itellä esillä sopivasti. http://www.nor-maali.fi/files/1613/5297/1300/Met_pintojen_suojamaaliyhd_VERSIO_2012.pdf
Heikoimmalle rasitusluokalle tehdessä riittää pelkkä pintaväri. Ite ajattelin C5-tason maalausta, jossa pohja ja välimaali samaa epoksia , eli kaks kerrosta ja päälle 2k uretaanipinta. Kai se tiesuolaa kestää hetken ja puun halailutkin.
Traktorin vetäsen yhteen kertaan suoraan uretaanipintavärillä jossa ruosteenestopigmenttiä. Se kuitenkin kolhiintuu kivii yms. jatkuvasti, niin joka tapauksessa saa olla maalamassa parin vuoden välein sieltä täältä.
Kysytääs ny samassa topikissa. Et mitä näistä olis hyvä sutia auton pohjaan paikkojen päälle. Ympärillä vähä ruostetta, maalia, massaa yms mitä ny yleensäki :D vaihtoehtoina: Temacoat gpl-s primer. Temazinc ee. Duasolid 50. Teknodur combi 3430
tekniikkamies
24.07.2015, 21:46
Itellä on vaihtoehtoisena menetelmänä hiekkapuhalluksen ja Zingan rinnalle selvittelyn alla kuinka rajusti pitää painepestä, jotta maalaus sujuu ja en tiedä vielä millä maalilla - aluksi kuitenkin meinasin Wurth Rost Stoppia pensselillä.
Painepesuriin on myös oma hiekkapuhallusvekottimensa.
400 barille tarkoitetulla pyörivällä pesusuuttimella ainakin mineriittikatosta irtosi lika varsin hyvin vaikka painetta ei ollut toistaiseksi niin paljoa.
Miten toimii bilteman, motonetin, tms, myymät öljymaalit ? - millaista laatua ne on ?
Hessu888
28.07.2015, 21:35
Miten toimii bilteman, motonetin, tms, myymät öljymaalit ? - millaista laatua ne on ?
Talon seinääkö meinasit maalata? Ei kai mikään öljymaali metallille ole tehty? Puutalon seinään suosittelen http://www.virtasenmaalitehdas.fi/tuote/virtasen-4-oljyn-laatumaali/
- 1 komp. öljymaaleja. Liuotinohenteisia. -voi maalata metallia, yms.
- Ja noissa eri halpahalleissa on omia merkkejä, alkydiöljymaaleja tölkeissä kaupan. Omkos tietoa, että millaisia "miranooleja" ne on ominaisuuksiltaan ?
tekniikkamies
29.07.2015, 09:43
- 1 komp. öljymaaleja. Liuotinohenteisia. -voi maalata metallia, yms.
- Ja noissa eri halpahalleissa on omia merkkejä, alkydiöljymaaleja tölkeissä kaupan. Omkos tietoa, että millaisia "miranooleja" ne on ominaisuuksiltaan ?
Hammerite Smooth Finish ja Maston Hammer Smooth ajanut asiansa vaikka vanteiden maalailussa pensselillä.
Saattaa sana "öljymaali" tarkoittaa varsinkin noissa käännetyissä teksteissä ja vanhempien maalarien puheissa alkydi(öljy)maalia, siis "Miranol" ja muut sellaiset 1-komponenttiset mineraalitärpätillä ohentuvat alkydimaalit. Aika yleisesti puhutaan öljymaalista silloin, kun on kyse jostakin muusta kuin vesiohenteisesta maalista.
Oikeaa öljymaalia on kuitenkin vernissaan tehty, hitaasti kovettuva talomaali.