Kirjaudu sisään

View Full Version : Jimnyyn ympärivuotiset renkaat

Jimny2010
21.07.2015, 19:46
Jimnyyn ympärivuotiset renkaat. Pääasiallinen käyttö pikitie. Ei varsinaista metsäajoa, mutta huonoja metsäautoteitä joskus. Auraamattomalla mökkitiellä pitäisi päästä talvella menemään. Tällä hetkellä alla Nokian Hakkapeliitta R 100 RXL kitkarenkaat, joihin olen toistaiseksi tyytyväinen, myös sadesäällä. Hiljaisetkin ovat, ja bensaa palaa 7,5 l/100. Entinen omistaja ajanut niillä kesät ja talvet. Itsellä ei vielä talvikokemusta ko. renkaista. Nastoja kun ei täällä Turun nurkilla tarvii kuin hyvin harvoin, niin jäisi se vaihto ja säilytysrumba kokonaan pois. Ja onhan se liki tonnin pieti, kun hankkii vanteet ja nastarenkaat. Ja vaihto ja säilytysmaksu päälle. Joten kokemusperäisiä neuvoja kaipaisin. Ostanko seuraavaksi samanlaiset, kuin on alla, vai jotkut muut ?

riude
22.07.2015, 06:39
Kitkat lienevät ainoat vaihtoehdot. Millään mutiaiseilla yms. ei kukaan täysipäinen muitten henkeä arvostava talvella ajele.

Automa
23.07.2015, 13:27
Ääni kunnollisille kitkoille.
Itse ajelin alkutalven BFG allterrainilla, kun en jaksanu nastoja vielä vaihtaa.
Olivat melkoiset kusiluistimet kevyeen ja lyhyeen autoon. Hyvin niillä tiellä kesti, mutta pysähtyminen tuottaa tuskaa.

Noissa kirpuissa ei minusta renkaissa toinna säästellä. Hyvillä renkailla rento päästellä, eikä tarvia koko ajan hämmentää nelikkoa päälle ja pois.

wikke
24.07.2015, 08:09
Ei todellakaan vastaus kysymykseen, mutta kunnolliset nastat kyseiseen kikkareeseen enemmän kuin fiksu vaihtoehto vaikka niille todellista tarvetta olisikin se viikko talvessa...

Jimny2010
25.07.2015, 17:12
Joo ! Alkuperäinen ajatukseni oli ostaa kunnon nastat talveksi, ja kyllä se näidenkin vastauksien mukaan on se järkevin vaihtoehto. Pysyy maasturi maasturina talvellakin. Nivassanikin oli nastat, ja sillä mentiin talvellakin mökille auraamatonta tietä pitkin. Kiitos mielipiteistänne.
Sitten tarvitaan hyvät nastarenkaat, ja hyvät kesärenkaat. Nastoissa pito ja lyhyt jarrutusmatka ykkösasioita. Kesäkummeissa sadekelipito, pieni vierintävastus, ja hiljaisuus ensisijalla.

Jimny2010
25.07.2015, 17:32
Nii, ja rengaskoko on normi, 205/70R15

riude
25.07.2015, 21:13
Itse ostin juurikin mainitussa koossa nokian hakka 7 suv:it viime talvena. Oikein tyytyväinen ollut.

Jimny2010
26.07.2015, 10:01
Itse ostin juurikin mainitussa koossa nokian hakka 7 suv:it viime talvena. Oikein tyytyväinen ollut.

Ajatko niillä myös kesät ?

riude
26.07.2015, 20:36
En toki, nastalliset. Nyt on kesäkumeina mud terrainit, ei taida olla sinun kriteereihisi sopivat.

Jimny2010
14.03.2016, 21:56
Jimnyyn ympärivuotiset renkaat. Pääasiallinen käyttö pikitie. Ei varsinaista metsäajoa, mutta huonoja metsäautoteitä joskus. Auraamattomalla mökkitiellä pitäisi päästä talvella menemään. Tällä hetkellä alla Nokian Hakkapeliitta R 100 RXL kitkarenkaat, joihin olen toistaiseksi tyytyväinen, myös sadesäällä. Hiljaisetkin ovat, ja bensaa palaa 7,5 l/100. Entinen omistaja ajanut niillä kesät ja talvet. Itsellä ei vielä talvikokemusta ko. renkaista. Nastoja kun ei täällä Turun nurkilla tarvii kuin hyvin harvoin, niin jäisi se vaihto ja säilytysrumba kokonaan pois. Ja onhan se liki tonnin pieti, kun hankkii vanteet ja nastarenkaat. Ja vaihto ja säilytysmaksu päälle. Joten kokemusperäisiä neuvoja kaipaisin. Ostanko seuraavaksi samanlaiset, kuin on alla, vai jotkut muut ?

Talvi ohi, ainakin Turun nurkilla. Päätin nyt kuitenkin pitää nämä kitkat alla, ja pysyvät vastakin, kesät talvet. Ovat nyt 6 vuotta vanhat, ja 25000 km ajetut, joten saattavat mennä ensi talveksi vaihtoon. Samanlaisiin todennäköisesti. Ajelin n. 90 prosenttisesti takavedolla. Nelivetoa en tarvinnut kuin lumisilla pikkuteillä, ja mustalla jäällä. Musta jäätä tuli kokeiltua perävedollakin. Pienikin kaasun lisäys sai perän liukuun, joten nelivetoa peliin. Hyvin näillä renkailla pärjäsi kaikissa tilanteissa. Auraamaton jyrkkämäkinen mökkitienikin mani Jimnyllä hienosti. En kyllä talvella lainaisi Jimnyäni kenellekään, jolla ei ole siitä kokemusta. Ostin vuosi sitten Jimnyn 5 vuotta vanhana, 13000 km ajettuna. Itse ajellut 12000 km, ilman vikoja. Hyvä auto.

Nerd-O
16.03.2016, 11:46
Rengasmiehet aina sanoo, että kitkarengas "sulaa" kesäajossa. Ehkä parempi termi on, että pinta kovettuu. Mitä itse kokeillut ajaa kitkarenkailla kesällä ja perään kokeillut syksyllä jatkaa niiden käyttöä niin kyllä siinä vaiheessa kun ne ensimmäiset liukkaat tulee niin on voinut todeta, ettei niillä tee enää yhtään mitään. Toisaalta. Jos itse tietää renkaiden olevan paskat niin ajaa sen mukaan. Pajerossa ajelin ympäri vuoden pinnoitetuilla AT renkailla. Yhtään mitään pitoa jos oli lunta tai jäätä. Mutta ei sillä kolareita ajeltu. Sama oli tuon Terracanin kanssa. Niillä pinnoitetuilla AT renkailla ympäri vuoden ja hyvin se sujui. Ainakin eteläsuomessa heitetään niin paljon suolaa tuonne tielle, että täällä voi ajaa kesärenkailla ympäri vuoden.

Toisaalta jos 6v aikana auton mittariin tulee 12000km niin aika sama mitkä renkaat siellä on. Ne renkaat kerkiää vanhentua :D Itsellä tuo määrä kilometrejä on tullut 4kk aikana ;) Alla on kiinalaiset kitkarenkaat, mitkä on ainakin itseni yllättänyt kuinka hyvin ne on pitänyt. Varmaan ostan uudet tuollaiset kiinan renkaat kun joskus taas ostelee renkaita. Vielä kun ne on ihan ilmaisia noihin noksun renkaisiin verrattuna.

Jimny2010
16.03.2016, 14:23
Rengasmiehet aina sanoo, että kitkarengas "sulaa" kesäajossa. Ehkä parempi termi on, että pinta kovettuu. Mitä itse kokeillut ajaa kitkarenkailla kesällä ja perään kokeillut syksyllä jatkaa niiden käyttöä niin kyllä siinä vaiheessa kun ne ensimmäiset liukkaat tulee niin on voinut todeta, ettei niillä tee enää yhtään mitään. Toisaalta. Jos itse tietää renkaiden olevan paskat niin ajaa sen mukaan. Pajerossa ajelin ympäri vuoden pinnoitetuilla AT renkailla. Yhtään mitään pitoa jos oli lunta tai jäätä. Mutta ei sillä kolareita ajeltu. Sama oli tuon Terracanin kanssa. Niillä pinnoitetuilla AT renkailla ympäri vuoden ja hyvin se sujui. Ainakin eteläsuomessa heitetään niin paljon suolaa tuonne tielle, että täällä voi ajaa kesärenkailla ympäri vuoden.

Toisaalta jos 6v aikana auton mittariin tulee 12000km niin aika sama mitkä renkaat siellä on. Ne renkaat kerkiää vanhentua :D Itsellä tuo määrä kilometrejä on tullut 4kk aikana ;) Alla on kiinalaiset kitkarenkaat, mitkä on
ainakin itseni yllättänyt kuinka hyvin ne on pitänyt. Varmaan ostan uudet tuollaiset kiinan renkaat kun joskus taas ostelee renkaita. Vielä kun ne on ihan ilmaisia noihin noksun renkaisiin verrattuna.

Siis edellinen omistaja ajoi 5 vuotta, ja 13000 km. Minä ajellut vasta vuoden, ja 12000 km. Yhteensä 6 vuotta ja 25000 km.
Ja kyllä, kyllä ne renkaat on vissiin kovettuneet. Sutii helposti, ja jarruttaa liukkaaalla huonosti. Lumessa kiipeää hienosti.