Kirjaudu sisään

View Full Version : orbitrolille pumppu


Jii-Jii
15.09.2005, 15:35
minkäs kokonen hydrauliikka pumppu pitäs olla et toimii? et kuinka paljon tollanen orbitrooli tarvii painetta toimiakseen ja monta litraa pitää olla öljyn virtaus?

Repro
15.09.2005, 15:46
Mistä orbitrooli on kotoisin?

http://www.lut.fi/~junousia/hymiot/bangin/macho.gif (http://offroad.eimihikaa.com)

15.09.2005, 15:53
Normaali ohjaustehostimen pumppu riittää trukin orbille mainiosti, elä vain ota "liian" isoa menee liikkeet turhan nopeaksi.


Note! This message was posted anonymously!

kivinen
15.09.2005, 18:23
Testi meneillään, mulla on joku 70-80:nen Orbitrooli. Ei toimi Tojotan tehostajan pumpulla, eikä toimi Volvo 740 ei-jenkkimallisella pumpulla. Tollasella lukemalla varustetussa Orbitroolissa pitäisi olla vähän enemmän kierroksia laidasta laitaan. Tämä koskee ns. kaksitoimisia sylinteritä. Lukemalla 150 varustetussa Orbitroolissa on n. kolme kierrosta laidasta laitaan, elikkäs vähän turhan nopea minulle. Tämän lukeman kasvaminen vaatii öljyvirtauksen kasvua. KERTOKAA NYT IHMEESSÄ, JOS SE EI MENE NIIN.

Kantapään kautta olen tota hommaa yrittänyt ja ainoa järkevä asia, mitä olen aiheesta kuullut on se, että Orbitroolissa on jonkinlainen paineventtiili, joka avautuu vasta tietyssä paineessa(loogista, eikö vain). Aukeamispainetta en tietenkään muista, vaikka sen kuulinkin. Jos paineventtiili ei aukea, ei paluuletkusta heru ainetta ja koko laite menee sekaisin. KERTOKAA NYT IHMEESSÄ, JOS SE EI MENE NIIN.

Minun virityksessä ohjaus suostui vaivoin kääntymään toiseen suuntaan ja toiseen suuntaan ei lainkaan. Syy oli mielestäni se, että aine ei päässyt palautumaan kun paineventtiili on kiinni. KERTOKAA NYT IHMEESSÄ, JOS SE EI MENE NIIN.

Isot pojat suostui paljastamaan, että Chevyn tehostimen pumppu kehittää riittävästi painetta, jotta Orbitrooli toimii. Chevyn pumpuissakin voi tulla tuoton kanssa ongelmaa, jolloin ohjaus alkaa ns. tökkimään kääntäessä. Tähän voi auttaa pumpun viritys, mutta siinä kannattaa noudattaa sen yhden jenkkisivun ohjeita. KERTOKAA NYT IHMEESSÄ, JOS SE EI MENE NIIN.

Ja niinkun kirjoituksesta huomaa kaikki on todella epävarmalla pohjalla olevaa mutu-tietoa....

www.alanmiehet.com #1

15.09.2005, 19:05
quote:
Testi meneillään, mulla on joku 70-80:nen Orbitrooli. Ei toimi Tojotan tehostajan pumpulla, eikä toimi Volvo 740 ei-jenkkimallisella pumpulla. Tollasella lukemalla varustetussa Orbitroolissa pitäisi olla vähän enemmän kierroksia laidasta laitaan. Tämä koskee ns. kaksitoimisia sylinteritä. Lukemalla 150 varustetussa Orbitroolissa on n. kolme kierrosta laidasta laitaan, elikkäs vähän turhan nopea minulle. Tämän lukeman kasvaminen vaatii öljyvirtauksen kasvua. KERTOKAA NYT IHMEESSÄ, JOS SE EI MENE NIIN.

Kantapään kautta olen tota hommaa yrittänyt ja ainoa järkevä asia, mitä olen aiheesta kuullut on se, että Orbitroolissa on jonkinlainen paineventtiili, joka avautuu vasta tietyssä paineessa(loogista, eikö vain). Aukeamispainetta en tietenkään muista, vaikka sen kuulinkin. Jos paineventtiili ei aukea, ei paluuletkusta heru ainetta ja koko laite menee sekaisin. KERTOKAA NYT IHMEESSÄ, JOS SE EI MENE NIIN.

Minun virityksessä ohjaus suostui vaivoin kääntymään toiseen suuntaan ja toiseen suuntaan ei lainkaan. Syy oli mielestäni se, että aine ei päässyt palautumaan kun paineventtiili on kiinni. KERTOKAA NYT IHMEESSÄ, JOS SE EI MENE NIIN.

Isot pojat suostui paljastamaan, että Chevyn tehostimen pumppu kehittää riittävästi painetta, jotta Orbitrooli toimii. Chevyn pumpuissakin voi tulla tuoton kanssa ongelmaa, jolloin ohjaus alkaa ns. tökkimään kääntäessä. Tähän voi auttaa pumpun viritys, mutta siinä kannattaa noudattaa sen yhden jenkkisivun ohjeita. KERTOKAA NYT IHMEESSÄ, JOS SE EI MENE NIIN.

Ja niinkun kirjoituksesta huomaa kaikki on todella epävarmalla pohjalla olevaa mutu-tietoa....

www.alanmiehet.com #1


orbissa on ilmoitettu tilavuus jonka se sylkee per kierros; eli ohjaus kierrokset pitää laskea sylinterin tilavuudesta ja orbin kierros tilavuudesta.

orbeille on myös annettu tarvittava pumpun tuotto esim: 9l/min joka on yleensä minimi millä se toimii hyvin. ja jos ostatte kunnon pumpun niin muistakaa että niiden tuotto on ilmoitettu yleensä joko 1000 tai 1500 kierroksella.
eli orbi joka vatii 9l/min tarvii noin 20l/min olevan hytikka pumpun kun noi autot käy kuiteski siellä 500-800 tyhjäkäyntia.

orbitroolihan toimii 0 painellakin mutta se ei tehosta yhtään.

paine sais olla siellä 100-150 bar välillä. paine tekke voiman ja tuotto nopeuden!!!

saginavan pumppu kyllä toimii orbin kanssa mut ne kumenee ja kavitoi aikapahasti.
eron huomaa ylensä vasta ku heittaa sen saginavan hevonv..... ja laitta niikus ihan oikeen ja oikein mitoitetun hytikka pumpun tilalle.

ja sun virityksessä oli varmaa syy se kun sylinterissä toiseen suuntaan männän pinta-ala on männänvarren verran pienenpi..ynay.......pienenpi tilavuus=nopeampi ohjaus ,
pienenpi pinta-ala=vähemmän voimaa.

ja edellen muista että ratin kierroksent lasketaan sylinterin tilavuudesta ja orbin kierros tilavuudesta........

g-69

Note! This message was posted anonymously!

15.09.2005, 19:20
tuolt sit lukemaa hytikka ohjauksesta jos ymmärrät newejorkkia

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-Hydro_Steering/index2.html

Note! This message was posted anonymously!

15.09.2005, 19:21
quote:
tuolt sit lukemaa hytikka ohjauksesta jos ymmärrät newejorkkia

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-Hydro_Steering/index2.html

g-69

Note! This message was posted anonymously!




Note! This message was posted anonymously!

kivinen
15.09.2005, 19:40
quote:
orbissa on ilmoitettu tilavuus jonka se sylkee per kierros; eli ohjaus kierrokset pitää laskea sylinterin tilavuudesta ja orbin kierros tilavuudesta.

orbeille on myös annettu tarvittava pumpun tuotto esim: 9l/min joka on yleensä minimi millä se toimii hyvin. ja jos ostatte kunnon pumpun niin muistakaa että niiden tuotto on ilmoitettu yleensä joko 1000 tai 1500 kierroksella.
eli orbi joka vatii 9l/min tarvii noin 20l/min olevan hytikka pumpun kun noi autot käy kuiteski siellä 500-800 tyhjäkäyntia.

orbitroolihan toimii 0 painellakin mutta se ei tehosta yhtään.

paine sais olla siellä 100-150 bar välillä. paine tekke voiman ja tuotto nopeuden!!!

saginavan pumppu kyllä toimii orbin kanssa mut ne kumenee ja kavitoi aikapahasti.
eron huomaa ylensä vasta ku heittaa sen saginavan hevonv..... ja laitta niikus ihan oikeen ja oikein mitoitetun hytikka pumpun tilalle.

ja sun virityksessä oli varmaa syy se kun sylinterissä toiseen suuntaan männän pinta-ala on männänvarren verran pienenpi..ynay.......pienenpi tilavuus=nopeampi ohjaus ,
pienenpi pinta-ala=vähemmän voimaa.

ja edellen muista että ratin kierroksent lasketaan sylinterin tilavuudesta ja orbin kierros tilavuudesta........

g-69

Note! This message was posted anonymously!


Kiitti linkistä, ihan kaikkea en vielä lukenu, mutta aika täydelliseltä paketilta näytti. Huomenissa kahlaan kokonaan läpi.

Mutta tollai vian määrityksen kannalta, niin minkäs takia se Orbitrooli ei halua kääntää lainkaan toiseen suuntaan? Ei käynnissä, ei täyskaasulla, eikä sammutettuna?

Sammutettuna saa väkisin vääntämällä ratin pyörimään ns. heikompaan suuntaan, mutta rengas ei seuraa. Renkaasta kääntämällä liikkuu pyörityksen jälkeen. Käynnissä ei jaksa vääntää rattia niin lujaa, että kääntyisi. Ainoa, mitä ite keksin oli se, että järjestelmässä on ilmaa ja se ei pääse ulos. Orbitrooli ei ole rikki kun kaksi laitetta tekee saman oireen.



www.alanmiehet.com #1

15.09.2005, 19:43
quote:
quote:
orbissa on ilmoitettu tilavuus jonka se sylkee per kierros; eli ohjaus kierrokset pitää laskea sylinterin tilavuudesta ja orbin kierros tilavuudesta.

orbeille on myös annettu tarvittava pumpun tuotto esim: 9l/min joka on yleensä minimi millä se toimii hyvin. ja jos ostatte kunnon pumpun niin muistakaa että niiden tuotto on ilmoitettu yleensä joko 1000 tai 1500 kierroksella.
eli orbi joka vatii 9l/min tarvii noin 20l/min olevan hytikka pumpun kun noi autot käy kuiteski siellä 500-800 tyhjäkäyntia.

orbitroolihan toimii 0 painellakin mutta se ei tehosta yhtään.

paine sais olla siellä 100-150 bar välillä. paine tekke voiman ja tuotto nopeuden!!!

saginavan pumppu kyllä toimii orbin kanssa mut ne kumenee ja kavitoi aikapahasti.
eron huomaa ylensä vasta ku heittaa sen saginavan hevonv..... ja laitta niikus ihan oikeen ja oikein mitoitetun hytikka pumpun tilalle.

ja sun virityksessä oli varmaa syy se kun sylinterissä toiseen suuntaan männän pinta-ala on männänvarren verran pienenpi..ynay.......pienenpi tilavuus=nopeampi ohjaus ,
pienenpi pinta-ala=vähemmän voimaa.

ja edellen muista että ratin kierroksent lasketaan sylinterin tilavuudesta ja orbin kierros tilavuudesta........

g-69

Note! This message was posted anonymously!


Kiitti linkistä, ihan kaikkea en vielä lukenu, mutta aika täydelliseltä paketilta näytti. Huomenissa kahlaan kokonaan läpi.

Mutta tollai vian määrityksen kannalta, niin minkäs takia se Orbitrooli ei halua kääntää lainkaan toiseen suuntaan? Ei käynnissä, ei täyskaasulla, eikä sammutettuna?

Sammutettuna saa väkisin vääntämällä ratin pyörimään ns. heikompaan suuntaan, mutta rengas ei seuraa. Renkaasta kääntämällä liikkuu pyörityksen jälkeen. Käynnissä ei jaksa vääntää rattia niin lujaa, että kääntyisi. Ainoa, mitä ite keksin oli se, että järjestelmässä on ilmaa ja se ei pääse ulos. Orbitrooli ei ole rikki kun kaksi laitetta tekee saman oireen.



www.alanmiehet.com #1


onks letkut oikeissa reijissä. jos siel ois ilmaa sen pitäs kääntyy herkästi...

Note! This message was posted anonymously!

kivinen
16.09.2005, 07:26
quote:

onks letkut oikeissa reijissä. jos siel ois ilmaa sen pitäs kääntyy herkästi...

Note! This message was posted anonymously!


Jos sulla on neljä letkua ja Orbitroolin päässä on kytkentäkaavio, niin...

www.alanmiehet.com #1

TimJus
16.09.2005, 18:01
quote:
quote:

onks letkut oikeissa reijissä. jos siel ois ilmaa sen pitäs kääntyy herkästi...

Note! This message was posted anonymously!


Jos sulla on neljä letkua ja Orbitroolin päässä on kytkentäkaavio, niin...

www.alanmiehet.com #1


niin mut onks ne oikein silti. toi sun ratin jäykkys viittais siihen et oot laittanu letkut ristiin rastiin.....

-------------------------
considerably bigger engine

kivinen
16.09.2005, 18:54
quote:


niin mut onks ne oikein silti. toi sun ratin jäykkys viittais siihen et oot laittanu letkut ristiin rastiin.....

-------------------------
considerably bigger engine


Joo, katotaas se sitten, on sitä helpommissakin asioissa menny vituuks. Eli alla olevan kuvan kaltainen kytkentäkaavio löytyy Orbitroolin päästä.

http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/kivinen-nimeton.jpg

Eli L = Vasen, R = Oikea, P = Paine, T = Paluu eli säiliölle.

Ja rattiakseli tulee L ja R kirjainten väliin tuolta ylhäältä minun kytkennässä. Menikö väärin?

www.alanmiehet.com #1

MK
16.09.2005, 20:18
Mitens se saksa taipu:
links, rechts...



www.alanmiehet.com #2

TimJus
16.09.2005, 21:12
quote:
quote:


niin mut onks ne oikein silti. toi sun ratin jäykkys viittais siihen et oot laittanu letkut ristiin rastiin.....

-------------------------
considerably bigger engine


Joo, katotaas se sitten, on sitä helpommissakin asioissa menny vituuks. Eli alla olevan kuvan kaltainen kytkentäkaavio löytyy Orbitroolin päästä.

http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/kivinen-nimeton.jpg

Eli L = Vasen, R = Oikea, P = Paine, T = Paluu eli säiliölle.

Ja rattiakseli tulee L ja R kirjainten väliin tuolta ylhäältä minun kytkennässä. Menikö väärin?

www.alanmiehet.com #1


se rattiakseli pitäs olla kyllä L ja T kirjasimien väliin ......niin kus jonkunlainen standardi muistaakseni noissa sivulle lähtevissä venukoissa.........mut täs ois kuva selvenntämään.....

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-Hydro_Steering/open%20center%20side.jpg

-------------------------
considerably bigger engine

kivinen
17.09.2005, 07:50
quote:


se rattiakseli pitäs olla kyllä L ja T kirjasimien väliin ......niin kus jonkunlainen standardi muistaakseni noissa sivulle lähtevissä venukoissa.........mut täs ois kuva selvenntämään.....

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-Hydro_Steering/open%20center%20side.jpg

-------------------------
considerably bigger engine


Täytyy sanoa, että toi selittäis aika paljon. Kiitti vinkistä.

www.alanmiehet.com #1

Jii-Jii
17.09.2005, 13:52
eli pumpun pitäs tyhjä käynnillä tuottaa vähintää 9L/min ni toimii hyvin. minkäs laista pumppu g-69 on käyttäny tai muut laittaneet orbitrolille.