View Full Version : Lamelleja kumeihin?
Tuossa kaveri kehui viillelleensä mattoveitellä renkaan kuviopaloihin lamelleja ja kehui että pito parani valtavasti, siis talvikelillä.
Omissa kumeissa on kyllä pintaa mutta ei pitoja. Lamelleja niissä ei ollut uutenakaan eli auttasko tuo "lamellointi" selviämään ensi talven yli?
Note! This message was posted anonymously!
auttaa!!
Note! This message was posted anonymously!
lamellointia kutsuttu myös saippaus nimellä
Note! This message was posted anonymously!
Lisääntyykö kuluminen kuinka hirveesti ja minkäkokoisia ja minkä laatuisia viiltoja niihin kannattaa nirhiä?
Note! This message was posted anonymously!
Ei löytyny haulla eikä googelilla mitään tietoa saippauksesta tai muustakaan renkaiden kuvionnista eli onko kellään tietoo, pliis
Note! This message was posted anonymously!
http://www.4x4wire.com/toyota/tech/sipe/
http://www.can4x4.com/articles/siping.html
http://www.4crawler.com/4x4/CheapTricks/TireSiping.shtml
Edited by - mikjus on 16/09/2005 12:37:47
Mä saippailen töissä noita renkaita. KMDäck Ruotsin Haaparannassa. Yleensä parannan kuorma-auton renkaiden pitoa, mutta olen saipannut myös muita renkaita. Saippaus maksaa 150kr (n.18€) veroton/kpl kuorma-autoon. Maasturiin hieman halvempi.
Maasturin mutarenkaistakin saa yllättävän hyviä talvirenkaita. Ajomelukin vähenee huomattavasti.
Saipattu rengas ei kulu nopeampaa normaali käytössä.
Kuorma-autoissa saipattu rengas jäähtyy kesä helteellä nopeammin lamellien takia. Mitattuja lämpöjä ilman saippausta 100 astetta ja saipattu 70 astetta samassa junassa... Kuorma päällä, pitkä matka ja kuuma ilma.
Kotikonstina voi viiltoja tehdä vaikka mattopuukolla. 8mm välillä ja n. 5mm syvillä viilloilla toimii hyvin.
Minkäslaisella aparaatilla noita saipataan?
Äkkiä ajateltuna vois tulla mieleen joku spesiaaliterä kuviointikoneeseen ja silikoni.
Eikös tuo renkaiden leikkaus ole laitonta puuhaa suomessa? Poislukien joidenkin kuorma-auton renkaiden kuvioiden lisäys. Silloin renkaassa lukee "regroovable".
Mutta ruotsissa lienee laillista touhua?
Leikkaus oli vissiin lailista niihin K-A renkaisiin mihin valmistaja on antanut luvan.
Minkäslaisella aparaatilla noita saipataan?
Äkkiä ajateltuna vois tulla mieleen joku spesiaaliterä kuviointikoneeseen ja silikoni.
http://www.youtube.com/watch?v=Jtk4ijS4gOo
1:10 alkaa itse leikkaaminen
Mistähän tällaista kannattaa lähteä kyselemään/tekeekö rengasliikkeet näitä? Vai onkohan siinä edes mitään järkeä...
Ewerglade
27.10.2012, 11:51
Sattumalta kysäsin tuota lamelointia rengaliikkeestä samalla kun vaihdatin autoon kumeja. Ei saa lameloida muuten, ku raskaan liikenteen renkaita. Hlö auton renkaita ei saa. Tämä tieto siis Oulun Rengas Heikiltä.
Finlex kertoo:
3. Henkilöautonrenkaan kulutuspinnan uria ei saa lisätä eikä syventää.
Muuhun renkaaseen saa tartuntakyvyn parantamiseksi tehdä lisäuria
alkuperäisten urien suurimpaan syvyyteen asti tai teräskudoksisessa
renkaassa renkaan valmistajan sallimaan suurimpaan syvyyteen asti.
Pakettiauton rättirenkaassa siis ilmeisesti saisi saipata alkuperäisen kuvioiden syvyyteen ja teräsvöisissä valmistajan salliman mukaan?
lavanelikko
31.10.2012, 18:00
Finlex kertoo:
3. Henkilöautonrenkaan kulutuspinnan uria ei saa lisätä eikä syventää.
Muuhun renkaaseen saa tartuntakyvyn parantamiseksi tehdä lisäuria
alkuperäisten urien suurimpaan syvyyteen asti tai teräskudoksisessa
renkaassa renkaan valmistajan sallimaan suurimpaan syvyyteen asti.
Pakettiauton rättirenkaassa siis ilmeisesti saisi saipata alkuperäisen kuvioiden syvyyteen ja teräsvöisissä valmistajan salliman mukaan?
Onkos sitten maasturi rinnastettavissa henkilöautoon jossei ole rekisteröity pakuksi tai huoltoautoksi? Varmaankin lain säätäjän mielestä on...:o
Heeeetkinen! Nythän tuossa meinaa mennä puurot ja vellit sekaisin....kuvion suurentaminen ja URASYVYYDEN LISÄÄMINEN on ihan eri asia kuin esim. MT-kumin "nappuloiden" viiltely!
Siis kuvion suurentamisellahan tarkoitetaan että jyystetään niitä uria isommiksi (leveämmäksi), eli veistetään "nappulasta" materiaa pois, ja urasyvyyden lisäämisenhän nyt jokainen tietää selittämättäkin, eikä niin saa tehdä. Mutta jos urasyvyyteen ei kajota, eikä uutena ollutta kuvioa suurenneta niin eikö silloin liikuta sallituissa rajoissa!?
Tai sitten olin jälleen väärässä..... :D
Minä ainakin ymmärrän tuon niin, että huoltoautoksi muutetun autoni renkaiden saippaus on täysin laillista.
Harvassa maasturissa on henkilöauton renkaat. LT-alkuiset tai loppuiset rengaskoot tarkoittaa kevytkuorma-auton rengasta (Light Truck). Mulla käsitys että saipata saa, mutta ei kaiverrella polttoraudalla lisäuria tai varsinkaan syvennellä alkuperäisiä.
KoniJeep
31.10.2012, 23:09
Mulla käsitys että saipata saa, mutta ei kaiverrella polttoraudalla lisäuria
Finlex: "Muuhun renkaaseen saa tartuntakyvyn parantamiseksi tehdä lisäuria
alkuperäisten urien suurimpaan syvyyteen asti"
Topi1982
01.11.2012, 03:36
Ostettiin aikoinaan urasyvennettyja, kaytettyja renkaita k-autoihin.
Vahan aikaa ne kesti ajella, eika olleet enaa pintauskelvollisia.
Pistoille olivat tosi arkoja.
Regroovable teksti renkaan kyljessa oli avainsana valmistajan lupaan niita peukaloida.
veli-matti
08.11.2012, 15:45
Kävin tänään torniossa saippaamassa bfg allterrainit saa nähä miten pojan käypi että paraniko nuissa renkaissa talavi ominaisuudet vai hä:D
Pistähän kuvaa työn jäljestä ja hintatietoa!
Villi veikkaus että eivät ne vaikka mitä tekemällä kunnon talvirilloiksi muutu...
petroman
08.11.2012, 20:00
No entäs onko etelä-suomessa saippausvehkeitä missään/kellään?
veli-matti
08.11.2012, 20:09
ei noi viivat kunnolla näy mutta sormissa tuntuu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3580&pictureid=117557
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3580&pictureid=117570
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3580&pictureid=117570
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3580&pictureid=117569
keskellä kuvaa hentoja viivoja ja 7mm syviä
Tulis vain kelejä että pääsee testaa
30 ekeä per rengas lapinkumikorjaamolla torniossa
eihän nuo oikeita talvirenkaita voita mutta kaikkea on kokeiltava:D
Heeeetkinen! Nythän tuossa meinaa mennä puurot ja vellit sekaisin....kuvion suurentaminen ja URASYVYYDEN LISÄÄMINEN on ihan eri asia kuin esim. MT-kumin "nappuloiden" viiltely!
Siis kuvion suurentamisellahan tarkoitetaan että jyystetään niitä uria isommiksi (leveämmäksi), eli veistetään "nappulasta" materiaa pois, ja urasyvyyden lisäämisenhän nyt jokainen tietää selittämättäkin, eikä niin saa tehdä. Mutta jos urasyvyyteen ei kajota, eikä uutena ollutta kuvioa suurenneta niin eikö silloin liikuta sallituissa rajoissa!?
Tai sitten olin jälleen väärässä..... :D
Juurikin näin.
Kuviointia ei kannata sekoittaa saippaukseen.
Kyllä niitä henkilöauton reikaitakin saa saipata, vaikka ei siinä mitään järkeä olekkaan.
Maastureihin kannattaa ehdottomasti kokeilla. AT ja MT paranee kummasti. Nuo MT missä on nastanreijät valmiina, ni jättäisin nastat laittamatta ja saippaisin koko renkaan.
Eipä tainnu RengasHeikin pojat tietää mistä puhuu. Niiltäkin saa ostaa semmosia renkaita, mitkä on saipattu jälkeenpäin.
Hyvän näköisistä saippausta olivat tehneet Lapinkumissa. Hinta on kova... Pito varmasti paranee huomattavasti.
Minkäslaisella aparaatilla noita saipataan?
Äkkiä ajateltuna vois tulla mieleen joku spesiaaliterä kuviointikoneeseen ja silikoni.
Noita koneitahan on erilaisia. Norskeilla on joku ihme verkkoviritys jonka ne vetäsee kuumaksi ja se uppoaa renkaan pintaan.
Meillä töissä on vasittu kone jossa on ohut peltiterä. Terää jäähtytetään vesi-silikooni seoksella. Renkaaseen piirretään viiva ja lähdetään leikkaamaan kierros. Viivan kohdalla painetaan nappia ja kone siirtyy terän verran sivulle. Tällä koneella voi saipata koko renkaan tai vaan osan, jos haluaa vaikka nastojakin.
Otan joskus videota, ku alan saippaamaan.
http://www.youtube.com/watch?v=73RPxfnRclY
Siinä olis saippausvideo. Jospa siitä sais jotain selkoa...
temmi_hoo
10.12.2012, 20:43
Tää on hyvä. Kiinnostaa. Ehkäpä teetän altsikoihin tämmöset :) Onko mitään hajua saippauksen toiminnasta ja kestosta kesällä asfaltilla ja maastossa?
Tää on hyvä. Kiinnostaa. Ehkäpä teetän altsikoihin tämmöset :) Onko mitään hajua saippauksen toiminnasta ja kestosta kesällä asfaltilla ja maastossa?
Saipatut toimii loistavasti myös kesällä. Ajomelukin hiljenee hieman.
Kovin karkeaan kivikkoon en menis läppä tiskissä sutimaan. Saattaa lamellit murtua...
kilikali
13.12.2012, 11:22
Saippasin vanhat cooperit (pintaa joku 8mm) omalla rengaskuviointi laitteella. Käänsin terän vaan ylösalas. Pito parani huomattavasti talvikelillä ja melu pieneni selkeesti.
Tänään kun katsastusreissulla olin, kävin samalla KM-Däckissä Haaparannalla saippauttamassa nuo 35" MTR:ät.
https://lh4.googleusercontent.com/-AsTEjHT3u-c/UMoaMxauTGI/AAAAAAAAHkY/sbImFJS36XU/s640/WP_000264.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-aPxSwc4NJyw/UMoaJC6hd3I/AAAAAAAAHj8/dyhJvQIvir0/s640/WP_000266.jpg
BqFKdrXQq7U
https://lh3.googleusercontent.com/-Hw1KQ0lCuu8/UMoaLzqtmWI/AAAAAAAAHkM/aIp5G5s74iE/s512/WP_000268.jpg
Ainakin jarrupito parani huomattavasti, tuntui hullulta kun ei mennytkään pulkkana lumella, vaan pystyi oikeasti jarruttamaan. Oli hyvä keli testata kun ennen ja jälkeen saippauksen oli samanlainen ilma, lumisadetta ja lauhaa.
Mahtaisiko jostain Uusimaan tai Kanta-Hämeen suunnalta löytyä mitään putiikkia mikä tekee renkaiden lamellointia?
paljonko kustansi KM däkissä?
Mä saippailen töissä noita renkaita. KMDäck Ruotsin Haaparannassa. Yleensä parannan kuorma-auton renkaiden pitoa, mutta olen saipannut myös muita renkaita. Saippaus maksaa 150kr (n.18€) veroton/kpl kuorma-autoon. Maasturiin hieman halvempi.
paljonko kustansi KM däkissä?
Oliko se 150 kruunua verollinen per rengas. Noin 18€. (jos ei tarvi rengastöitä tehdä, eli on pelkät kumit, joko vanteilla tai ilman.)
Omassa tapauksessa olivat alla autossa ja vielä piti yks rengas käyttää vanteeltakin, kun oli jostain mennyt rapaa vanteen ja kumin väliin josta sitten vuoti ilmat pihalle.
Aikaa ei mennyt kuin alle tunti ja on muuten suomenaikaa kuuteen asti aukikin, johtuen ruotsin ajasta.
Aika jännä, et tuossa sattuu seuraava kierros aina samalle kohdalle. Luulis, että saattais mennä urat eri kohdille joka kierroksella.
Luulit oikein:
Tuosta näkee paremmin miten nuo aukeaa lumessa. Voi mielessään verrata pitävien reunojen määrää verrattuna tavallisiin pyöreäreunaisiin MT-nappuloihin.
https://lh5.googleusercontent.com/-RZTqROXkrOY/UOKWncf9yaI/AAAAAAAAHlU/FXu95O9y6R0/s800/WP_000424.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-KOT8JOoB3Qw/UOKOzwL5zOI/AAAAAAAAHlE/ghlnCetl4PY/s800/WP_000428.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-wsCXsKbug84/UOKOylCL-5I/AAAAAAAAHlA/gn8_kZsEZMw/s800/WP_000427.jpg
Onko tietoa onko KM auki lauantaisin?
Gee.
On näköjään
http://www.kmdack.com/Kontakt.htm
Gee.
helmapelti
05.12.2013, 21:35
En tiedä oliko noi loppuunajetut creepyt hyvät talvella ennenkin mutta viiltelin mattopuukolla ja viillot tuntee ihan sormella pyyhkästessä ja pitävät paremmin kuin uskoisi. Vaikka viiltelisi ristiin 3mm syviä sokeripalankokoisia lohkoja niin renkaasta riippuen voi pitoa tulla olennaisesti lisää. Kai ne reunat pian kuluukin mutta ei varmaan alkuperäistä huonommaksi kulu. Kalliolla ruovittelusta ei ehkä tykkää.
Faija osti pinnatut kumit saksasta ja kattelin et lamellit oli pitkittäin :eek:
Nyt myrskyn aikaan tultiin etelästä ja ratilla piti vastaan ohjata kun hymerin perä ja vaunu perässä lähti tuulen mukaan työntymään
eikä kuten normaalisti tuulen suuntaan, ettei tuuli työnnä keulaa/autoa ojaan.
Mutkissa kuulemma pito kun kesällä, veto pitoa ei normaalia talvirengasta enempää ollut "tcs";än valo vilkutti kaikissa isommissa mäissä
Mutta jos itelle joskus kitkat tulee alle niin eteen pitkittäisellä saippauksella ja taakse poikittaisella
tai jos tarpeeksi leveät renkaat niin keskelle poikittain ja laitoihin pitkittäin :cool:
Ois helppo jopa leikata, rengas ylös, 2 tyhjäkäynnillä ja mattopuukolla rengasta pitkin vetämään :p
Muuten lie missään myynnissä tollasta saippaus terää?
Jaksaiskohan lie porakone pyörittää ja samalla "vetää" rengasta?
mites meinasit pysähtyä ei taida olla paras ratkaisu sitä silmällä pitäen
lapinkumi torniossa 20€ per rengas pito parani uskomattomasti allterraineilla.
helmapelti
06.12.2013, 17:51
Mä siis veitelin noita creepyn n 4x4cm nappuloita kolmeen osaan ja viillot on n 45 asteen kulmassa ajosuuntaan ja eripuolilla eri suuntaan. Ite ainakin tykkään että viillot on ristissä eikä suoraan pitkin tai sivuttain.
kai noilla koneilla tehdään sivuttain vetopitoa vetopyöriin?
mites meinasit pysähtyä ei taida olla paras ratkaisu sitä silmällä pitäen
Ennakoimalla :)
Tai sitten luottamalla et takaset/nappulat&kuvio pysäyttää
Kesärenkailla pärjää talvella moitteetta nim. kokemusta on 2 viikkoa piti lunta ennenkuin uskoin et kyllä se pysyvä on :rolleyes:
Mitään ongelmia ei ollut muuta kuin niiden kanssa jotka ei älynnyt, että jarrutus matka on suurempi ja siksi tulen risteyksiin hitaammin niin eikun eteen vaan :mad:
Mahtaisiko jostain Uusimaan tai Kanta-Hämeen suunnalta löytyä mitään putiikkia mikä tekee renkaiden lamellointia?
Oliko näitä koneita Uudellamaalla?
Onnistuukohan tuommosella saippauskoneella raktorin palarenkaiden lamellointi? Renkailla korkeutta n.150cm ja leveyttä 55cm.
Mahtaako Turun suunnalla joku tehä tuollaista? :)
Paljos nykysellään on ruottissa toi saippaus ja maasturi kokoisille renkaille ja ois paripyörät
Killer-Wo
18.11.2015, 21:26
Millä välillä nuo ZeiZei:n renkaat on saipattu, 4mm vai 5mm. Onko saippaus tiheämpi kuin Veli-Matilla. Pitäis trepadorit saipata ennen Kuurankiertoa
veli-matti
18.11.2015, 22:36
Haaparannalta saat tiheämmän saippauksen n. 4 tai 5 milliä ja lapinkumista 8 -10 milliä muistaakseni:)
Parista rengasliikkestä kysynyt täällä etelässä. Toinen ei ollut kuullutkaan saippauksesta,kun selitin asiaa totesi että on rallimiesten touhuja.
Toinen paikka oli sitä mieltä että Suomesta löytyy yksi kone joka on Lapissa
Nostokurki
20.11.2015, 14:11
Pitäisi varmaan rakennella itse tuollainen saippaushärveli. Moottoripyörien renkaita on hillittömän vaikea löytää kunnollisella kitkalamellilla varustettuna.
Pitäisi varmaan rakennella itse tuollainen saippaushärveli. Moottoripyörien renkaita on hillittömän vaikea löytää kunnollisella kitkalamellilla varustettuna.
Jos on jo rengas kone niin kuka sen sanoo, et pitää renkaan pystyssä pyöriä?
Siihen vaan sopiva moottori saippaimelle, lie laastisekotin jaksaisi
Suurin ongelma on varmasti leikkurin ja pyörityksen nopeuksien passuuttaminen, kun joka rengas koolle lie pitää olla eri nopeus kun vierintä matka pitenee vai muuttuuko pinnan metrinopeus vaikka renkaan koko kasvaa
Käsittääkseni se ruuvi ja sen perässä oleva varsinainen spiraali leikkurin terä on se joka pyörittää samalla rengasta, kun terä etenee kumen pintaa. Terän nousukulma määrittää sen lamellien tiheyden. Myöskin se, kuinka paljon terää siirtää sivuttain joka kierrokselle, tuleeko lamellileikkauksia limittäin, vaikuttaa lamellien määrään.
Käsittääkseni se ruuvi ja sen perässä oleva varsinainen spiraali leikkurin terä on se joka pyörittää samalla rengasta, kun terä etenee kumen pintaa. Terän nousukulma määrittää sen lamellien tiheyden. Myöskin se, kuinka paljon terää siirtää sivuttain joka kierrokselle, tuleeko lamellileikkauksia limittäin, vaikuttaa lamellien määrään.
Eli periaattees tasapainokonees olis just hyvä alusta tuoho. Teline viereen, jossa on sit toi spiraaliterä. Mutta mistäs moisen hakis..? :)
Miksi aina pitää olla kone joka hommaan? Tosin samaan syyllistyin alkuun itsekkin. :D
Tuosta tilaamaan tai ideoimaan ti-versio:
http://www.ebay.com/itm/NEW-14-BLADE-RAZOR-TIRE-SIPER-SIPING-TOOL-FOR-RACING-TIRES-INCREASES-TRACTION-/290665101001#
Mittää konneita tartte.
https://lh5.googleusercontent.com/-hck3O-f1KtE/Vitj8LduVcI/AAAAAAAABAs/ZZf9k-4MRgI/w1598-h897-no/003.jpg
Tuollai onkin mahdollisuus tehdä jopa parempi, kun voi olla sekä nastat että lamellit. Ja varsinkin eturenkaisiin voi kokeilla tuota vinoa lamellointia, niin voi onnistua tuon poikkittaislamelloinnin pienen puutteen, eli sivuttaispidon puutteen parantamisessa. Nastat tosin sulkee pois renkaiden käytön kesällä...
Tällaisen saippaimen askartelu ei taitaisi olla kovimpaan hankala rasti? http://www.vanalstinemfg.com/products/van-alstine-s-100-heated-tire-siper/
Killer-Wo
21.11.2015, 22:10
Lapin Kumessa voi kuulemma säätää lamellien tiheyttä. Tiistaina menee renkaat saippaukseen ja tarkoitus on tehdä 4mm jaolla olevat viirut. Sittenhän sen näkee onko Trepadorista talvioffaukseen.
Haaparannalta saat tiheämmän saippauksen n. 4 tai 5 milliä ja lapinkumista 8 -10 milliä muistaakseni:)
Taidettiin joskus mitatakkin, niin olikohan kmd 8mm ja lk 10mm.
Tuleekohan Kalle tuolla 4mm jo liian tiheää? Ei pysy nappula pystyssä, vaan kaatuu herkemmin, juunou?
Lapin Kumessa voi kuulemma säätää lamellien tiheyttä. Tiistaina menee renkaat saippaukseen ja tarkoitus on tehdä 4mm jaolla olevat viirut. Sittenhän sen näkee onko Trepadorista talvioffaukseen.
Ei ne ainakaan huonone!
Viiltelin kumit stanleyn saippauskoneella. Etupäähän tein vain poikittaisia viiltoja, sitte hoksasin, että ristiin tehdyt viillot vois toimia paremmin. Taakse tein sitte salmiakkikuvion.
Lyhyen koeajon jälkeen tuntui, ettei mitään iloa. Tänään kun ajoin pitempiä matkoja, niin tuntui että rengas alkoi pitämään muutaman kilometrin ajon jälkeen huomattavasti paremmin. Kai ne vähän notkistuu ja alkaa pitämään paremmin.
Sadan kilometrin kokemuksella sanoisin, että parani. Hankala mitenkään varmasti sanoa, kun muutaman asteen muutos lämpötilassa vaikuttaa muutenkin niin paljon. Suurimpana ongelmana nuissa renkaissa oli uraherkkyys polanteella. Siihen tuntui nyt tulleen helpotusta, vaikka ei nuita vieläkään hyväksi voi kehua. Eipä tuollaisilta renkailta voi paljoa odottaakaan. Harkitsen vielä rengasleikkurin ostoa, vois vähän pilkkoa nuita nappuloita.
Vianorin lehtisessä kerrottiin että Turun Vianorilla on saippauskone ja johonkin kiinteistötyökoneeseen olivat saipanneet pyörät.
Onko palstalaisilla kokemuksia Turun saippaustoiminnasta?
Vianorin lehtisessä kerrottiin että Turun Vianorilla on saippauskone ja johonkin kiinteistötyökoneeseen olivat saipanneet pyörät.
Onko palstalaisilla kokemuksia Turun saippaustoiminnasta?Moro, ite oon Raision Vianorilla hommissa ja tosiaan Turun Itäharjun pisteelle tuli saippauskone loppuvuodesta.
Wille kiinteistötraktoreiden renkaita ovat pääasiassa saipanneet, eli hankookin ja maxxiksen M/T kuviollisia. Muutamia kuorma-auton renkaita myös.
Omatkin hodarin 33" GT Radialit kiikutin sinne loppusyksystä heti kun saivat koneen kasaan, harmi vaan ettei täällä lounaisnurkassa ollut taaskaan kunnon talvea mutta mielestäni jääpito parani ainakin jonkun verran...
Kertokaas kokemuksia saipatuista mutikoista!
Entä voiko jo nastoitettuja mutikoita vielä saipata koneella?
HJ60_Jussi
23.08.2018, 04:59
Ei varmaankaan voi saippauttaa nastoitettuja. Osuu väkisinkin nastaan ja rikkoo terän?
Mulla on uuden mallin mutikat saipattuna 35 koossa ja vaimolla hankook dynaprot saipattuna 33 koossa. Ollaan nyt ajettu muutama vuosi noilla ihan työmatkaakin ja näyttää siltä että mutikka alkaa vissiin kovettua tai jotain kun pito heikkenee. Uutena piti oikeen erinomaisesti ja nyt siis kohtuudella. Ei tee kuitenkaan mitään ongelmaa hallinnan suhteen. Hankook on pitänyt pito ominaisuudet ehkä hieman paremmin.
Mun seuraavakin rengas tulee olemaan saipattu. On siinä sen verran iso apu ja ero.
Onko saippaukset kuinka kuluneet? Uutena varmaan syvyys leikkauksessa luokkaa 8mm.Miten nyt?
HJ60_Jussi
23.08.2018, 17:49
Siisteiltä ne näyttivät kun kävin kattomassa. Kuvion kokonaissyvyys on nyt noin 14-15mm. Minkähän verran noissa lienee uutena. Ei mitään käryä että paljonko on ajettu mutta ei ne nyt ainakaan silmissä ole kuluneet. Missään ei näkynyt repeämiä ja leikkausten reunat on terävät.
Meiltä kun lähtee jonnekkin niin aina tulee se 10 km sivu soratiellä. Saippaukset ei oo keränneet kiviä eikä hiekkaa.
Nämähän on sitten km däck saipannut
Tänään pääsi uudet "talvirenkaat" ensimmäistä kertaa testiin ja täytyy sanoa, että nuo alkaa muistuttaa ihan oikeaa talvirengasta. Lapin kumilta ostin ja General Grabber X3 on renkaan malli.
Moro!
Laitanpa tähän tiedot omasta rengaskaupasta.
Tilasin renkaat Eestistä Kummimeeheltä. Kommunikointi sähköpostin kautta onnistui
suomeksi, mutta kaikki tiedot sai nyhtää posti kerrallaan eli tilauksen valmisteluvaihe otti aikaa.
Tässä faktat (hinnat alv 0):
- Cooper STT Pro 113Q 35x12.5x15 165€ kpl.
- Nano Matt black 10x15 vanteet 72.50€ klp.
- Vanteille laitto ja tasapainotus 41.67€
- Nastat 106.66€
- Keskinappuloiden lamellointi 83.33€
- Rahti Tampereen teiskoon 58.33€
Yhteensä alveineen 1489€
Maksoin renkaat 13.11. ja eilen (19.11.) tuli pihaan. Coopereissa on M+S ja POR merkinnät.
Turun Vianorilla on nykyään lamellointikone, mutta lamelloivat vaan yli koko renkaan.
Matti
Laitetaanpa lisää hintoja vertailun vuoksi.
Eli tuo yllä oleva sarja, General Grabber X3 saipattuna ja k-a nastoilla ILMAN vanteille laittoa Lapin Kumilta noudettuna 1051e. Vannetyöt olis ollu ~100 euroa siihen lisää, mutta näin onnistui mknulle helpommin.
Lisäksi kysyin tarjouksia KM-Däkkiltä Haparandasta;
Saipattuna BFG Mud Terrain 8180kr/sarja ja Cooper Discoverer STT Pro 10700kr/sarja. Lisäksi nastoitus 375-500kr/rengas riippuen millaisen nastoituksen haluaa. Nämä hinnat sisältää vanteille laiton ja tasapainotuksen.
Kaikki siis kokoa 35x12,5R15
Kokemuksia on nyt ehtinyt tulla Grabbereista jonkin verran.Rohkenen väittää, ettei oikea talvirengas ole juuri missään parempi. Nyt on vielä ollu todella jäisiä kelejä, joissa tuo iso nasta pitää selvästi paremmin kuin normaali talvirengas. Kunnollista vertailu toki vaikea tehdä, kun ei niitä oikeita talvikumeja ole juuri tuohon autoon. Mutta näillä kokemuksilla ei ole tulossakaan...
dodge3500
03.12.2018, 19:12
Pystyykö noilla koneilla saippaan pelkkää keskiosaa jos on nastat reunoilla
Killer-Wo
03.12.2018, 21:18
Tänään saippasin Lapin Kumessa Goodyear Duratracit. Oli ihan surkea pito kun tiet lumi ja jää polanteella. Nyt pysähtyy kohtuullisesti. Ei ne edelleenkään ole oikeiden talvirenkaisen veroiset mutta 100 kertaa paremmat kuin ilman saippausta.
8mm syvät saippaukset tuli. Lamellien väli oiskohan ollut noin 6mm.
Pystyykö noilla koneilla saippaan pelkkää keskiosaa jos on nastat reunoilla
Turun Vianorilla ei onnistunu, Kummimeehellä Tallinnassa onnistu. Lapin kumista en tiedä.
Matti
Cooper STT Maxx 33x12.5R15
Renkaat 644€ @ Rengas24.com
Nastat 200€ @ Euromaster
Lamellit 100€ @ Km Däck
Vaikuttaisi päteviltä. Ainakin paremmat kuin edelliset nastoitetut mutikat.
Cooper STT Maxx 33x12.5R15
Renkaat 644€ @ Rengas24.com
Nastat 200€ @ Euromaster
Lamellit 100€ @ Km Däck
Vaikuttaisi päteviltä. Ainakin paremmat kuin edelliset nastoitetut mutikat.
Minkälaisella puljaamisella sait renkaat Virosta Haaparantaan saipattavaksi ja nastoituksen kautta omaan pihaan?
Minkälaisella puljaamisella sait renkaat Virosta Haaparantaan saipattavaksi ja nastoituksen kautta omaan pihaan?
:D Joo, noh...tuo koko rengasprojekti oli kieltämättä aika työläs. Pk-seudulta oli vaikea löytää nastoittajaa puhumattakaan saippaamisesta. Km-däkiltä olisi saanut koko paketin mutta vain noudettuna. Päätin sitten ostaa gummit virosta, nastoitin Helsingissä ja ajoin Haaparantaan saipattavaksi. Talvet vietän pohjoisessa, joten Haaparanta oli "melkein matkan varrella".
Km-däkillä sanoivat, että ensi kerralla kannattaisi jättää nastat pois ja saipata koko kumi.. sittenhän voisi myös ajella yksillä renkailla ympäri vuoden.
Km-däkillä sanoivat, että ensi kerralla kannattaisi jättää nastat pois ja saipata koko kumi.. sittenhän voisi myös ajella yksillä renkailla ympäri vuoden.
Ite en jättäis nastoja pois. Nytkin alkutalvesta oli pitkään jäisiä kelejä ja puhtaalla jäällä ei pidä mikään muu kuin nasta. Pakkaskeleillä niistä ei ole enää niin paljoa hyötyä.
tuon näköinen (halvempi oli ebautsissa aikoinaan) ja adapteri usapistokkeest eurooppalaiseen muistaakseni claes ohlssonilta.
https://www.amazon.com/SOUTHWEST-GROOVING-OFF-ROAD-MOTORCYCLES-MODIFIED/dp/B00M08TVK0
terän syvyyttä pystyy säätämään, ja kun sen kääntää toisinpäin (u-muotoon), ni voi kaiverrella kuvioita ta leikellä nappuloita pienemmiksi. ei oo kauheen nopee, neljässä kumissa meni toistatuntia
Tommoset katkoteräveitsisaippaukset tuli, noin tunti per rengas meni. 7mm syvät. Ulkonappuloihin en vetäny ihan ulkoreunaan asti ja ulkonappuloitten sisäreunaan jätin nastoille tilaa, vaikka tuskin tulee laitettua.
Perstuntumalla en oo nyt parissa viikossa huomannut mitään eroa. Suhteellisen hyvä pito noissa Ziarelleissa oli kyllä vakionakin.
_teukka_
17.01.2019, 12:02
Missäs liikkeessä tallinnassa noita saippauksia tekevät? Taitaa täältä imatran seutuvilta olla lähin paikka tuo tallinna missä olisi saippauskone.
Missäs liikkeessä tallinnassa noita saippauksia tekevät? Taitaa täältä imatran seutuvilta olla lähin paikka tuo tallinna missä olisi saippauskone.
http://www.kummimees.ee
Vianor Turku tekee myös saippauksia.
"Saipattava rengas voi olla käytetty tai uusi, voi olla myös vanteella tai ilman.
-Saipattava rengas leikataan poikittain koko kuvion osalta, osa saippauksia hankala tehdä.
-Suurin rengaskoko jota pystymme saippaamaan on halkaisijaltaan 24'' (varauksin)
-Saippauksella on mahdollista lisätä lumipitoa jopa +20% sekä jääpitoa +14% verrattuna
saippaamattomaan renkaaseen.
HINNASTO
A1600. SAIPPAUS RENKAAT 12"-15" 34,18€/kpl
A01601.SAIPPAUS RENKAAT 16"-22.5" 41,01€/kpl
A01602.SAIPPAUS RENKAAT 24" 47,85€/kpl
Yllä olevien hintojen päälle tulee sitten mahdolliset veloitukset irroituksista ja kiinnityksistä, ym. vannetöistä."
Vianor Turku tekee myös saippauksia.
"Saipattava rengas voi olla käytetty tai uusi, voi olla myös vanteella tai ilman.
-Saipattava rengas leikataan poikittain koko kuvion osalta, osa saippauksia hankala tehdä.
-Suurin rengaskoko jota pystymme saippaamaan on halkaisijaltaan 24'' (varauksin)
-Saippauksella on mahdollista lisätä lumipitoa jopa +20% sekä jääpitoa +14% verrattuna
saippaamattomaan renkaaseen.
HINNASTO
A1600. SAIPPAUS RENKAAT 12"-15" 34,18€/kpl
A01601.SAIPPAUS RENKAAT 16"-22.5" 41,01€/kpl
A01602.SAIPPAUS RENKAAT 24" 47,85€/kpl
Yllä olevien hintojen päälle tulee sitten mahdolliset veloitukset irroituksista ja kiinnityksistä, ym. vannetöistä."
Erikoinen saippauskone. Miksi joku saippais noin pieniä renkaita kun kaupat on täynnä valmiita talvirenkaita?
Olisikohan kyseessä vannekoot ja muutenkin työkonerenkaat?
Olisikohan kyseessä vannekoot ja muutenkin työkonerenkaat?
Juuri näin, pääasiassa saippaavat trukkien, wille kiinteistötraktoreiden yms pienkoneiden renkaita.
Toi saippauskone oli Itäharjun Vianorilla joka suljettiin vuodenvaihteessa ja kone siirtyi Turun Orikedon toimipisteelle, eli jos jollain tarvetta niin sinne kyselyt. (Kuormakatu 14, 20380 Turku, puh 0104013850)
Satuin asioimaan Oulun Vianorilla ja ohimmen kuulin, että olivat hankkineet myös saippauskoneen. Eli jos tuntuu, että mutikat lipsuu Oulun seudulla niin ei muuta kuin lamelia hakemaan :)