Kirjaudu sisään

View Full Version : Cherokee rojekti


Diskokaveri
13.07.2015, 19:08
Ostin mehtuukulkimeksi tuollasen vähemmänsäälittävän Cherokeen.

Diskokaveri
13.07.2015, 19:34
Hmm netin syövereistä löytyy jousisarjaa; http://www.4x4parts.fi/jousisarjat/8889-cherokee-xj-50.html
Melko suolaiseen 1350.- egen hintaan.

Ämeriikasta tälläistä? Uskaltaako? 305dollars + rahdit ja verot. Alle 500 varmaan joka tapauksessa?
http://www.roughcountry.com/jeep-suspension-lift-kit-670-config.html

young n dum
13.07.2015, 19:49
kovastiha nuo palstan ammatti jeeppeiliät noit ad a leaffei moittii.. mutta.

velipojan pirkka jeeppiin laitettii urea-taani pökäleet keulaan. ostettii jerkulta 4 partsista ja taakse vakio Full Size Jeepin etu jousista pari latia. taiettii ottaa pari lerppua veks ja kippurammat tilalle. eli bolt on kerrankii :)

tuli vallan mainio :) matalana koitettu pitää ku kivaha se on varmaa jos on kammo korkee xj lyhkäsil varsil mut joustot ihan perseestä :) ja maavaraa jos haluaa nii kannattaa suuntautua rengas kaupoille.

sisä lokarit ku tekee kummastki pääst uusiks ni pyörii iso kokone pinnattu 33" 12,5 - 15 nätisti ;)

EDIT: en oo mestari jos niitä kaipailit :D mie oon maailman mestari :)

Diskokaveri
13.07.2015, 20:21
Joo, ei ole tarkoitus älyttömiin

mikaelt
13.07.2015, 20:28
Mitä! Eikös siellä kierrejouset ooo?!?
Katos googlella go xj tai olikohan go jeep -sivut! Siellä löytyy muitakin vinkkejä korotteluun ym. kuin pelkät jouset. Vaatii tosin rälläkää ja hitsiä useimmat.

Risukeulahan toi on, et ongelmia tulee etupään kanssa aika pian.

JAMANT
13.07.2015, 20:38
Risukeula??? Mistäs lähtien XJ on ollu risukeulalla?? Jäykät akselit molemmissa päissä ja kierrejouset edessä ja latijouset takana....

Diskokaveri
13.07.2015, 21:03
No katos p3rskule aksulahan siellä oli 😂 en ole ehtinyt ees kurkkaa alle, mun noita taka"jousia" ihmettelin.
Aina ei pidä olettaa... No mutta toihan helpottaa hommaa...

Mutta mites noi paketit? Toimiiko?

ImacInnes
13.07.2015, 22:30
itse uusisin samantein eteen ja taakse jouset ja iskarit niin korottuu ja rupeaa jo joustamaan. Sitten tarvii pedemmät jarruletkutkin eteen ja taakse.

Haulla löytyy jotain Offipalstaltakin vaan ei ihan tuoretta ilmoitusa.

Epaysta sitten löytyykin jo vaikka mitä, senkun valkkaa vaan itselle mieleisen paketin.

t. Ismo Ämmä

ZeiZei
13.07.2015, 22:57
Ja jotta säästyy rahaa, niin hommaa yksintein sellainen pitkävartinen etutukivarsi sarja, tulee yhdellä ostolla kunnollinen ja jää välivaiheet pois.

Vaikka tuollainen:

http://www.ebay.com/itm/Rough-Country-PERF689-Jeep-XJ-4-5-X-Series-Long-Arm-Lift-Kit-Performance-2-2-/261309246780

Tuossa nm. veli-matti:n kansiosta mallikuva

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3580&pictureid=176554

Diskokaveri
14.07.2015, 07:10
Toi kitti näyttää aika asialliselta! Tosin tuossakin on taakse vain yksi lisälehti? Kauankos se jaksaa yksin perää pitää ylhäälä. Vieläkös tässämuaalimanajassa joku takoo vanhoja lehtipakkoja?

Vaatiiko tuo 4,5`jotain muutoksia kardaaneihin?

Borg
14.07.2015, 07:28
Viime To saatiin asennettua 4,5" Rough Country omaan -92 Xj:hin. Kardaanit ei vaadi heti muutoksia ja väliaikaisena apuna voi käyttää kitin mukana tulevia palikoita, joilla vaihdelaatikkoa lasketaan n.3cm alaspäin, joten kardaanikulmat tulee loivemmiks. (Tosin offaamista ei voi suositella, jos taka-kardaanin kulmia ei muuta, mut autolla voi kyllä muuten ajaa). Pitkässä juoksussa tuo laatikon laskeminen syö kuitenkin moottorinkannatinkumeja ja kärsiihän siinä se kaivattu maavarakin.
Parempi ja kestävämpi ratkaisu taka-kardaanille on SYE-kit, jolloin myös kardaani muuttuu.
Tuossa threadin lopussa muutama kuva projektista, ja muutakin juttua korotusasiasta.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=128581
Myös palstan haku toiminnolla löydät useita juttuja Jeep Xj :n korottamisesta.

Borg
14.07.2015, 07:31
Ja tarkennuksena vielä, et projekti alkoi -00 Jeepin ropaamisesta, mutta muuttui matkalla nykyiseen -92 Xj:hin :-D

Diskokaveri
14.07.2015, 12:36
No sit on alustan osat tilattu.
Uudet tukivarret, irrotettavat koiranluut, kaikki puslat, jouset ja niihin liittyvät kilkkeet laitetaan uusiksi. Eiköhän sieltä mäyräkoira kohta alta pääse, häntäänsä laskematta.

Nyt kun sais vielä pajamieheen virtaa. Aika tuskaselta kuulosti, et kesällä töitä tars tehdä :o

Helmojen kunto selviää huomenissa kun(jos) saadaan ylös ja tutkitaan.
Henkisesti saa varautua, että helmat pois ja 5mm:stä rosteria tilalle, sellaset slide-putket kans, et ainakin näyttää hyvältä :) Kun "peltihommiin" alkaa niin kait samalla eteen panssaria ja tankin "suojapelti" uusitaan vähän tukevammaksi.

Seuraavaksi suunnitellaan vinssi. Jos sellanen että saa irti ja taakse tarvittaessa (varmasti useimmiten sitä konttivinssiä tarvii...)

poksutin
15.07.2015, 05:17
Onkos toi akin jeppe?

Diskokaveri
15.07.2015, 16:14
Kilkkeet kotiutettu, huomenna sorvinääreen. Mites paljon jeepistä löytyy eksoottisia pultti/ mutterikokoja? Normaalit milliset löytyy kyllä...

ImacInnes
15.07.2015, 16:36
Terve.
Muistaakseni millisillä taitaa pärjätä.
Vaan joskus ovat kovasti jumiutuneet takajousien isot pultit ja mutterit ja silloin voi tarvita polttoleikata pultit pois jos ei mahdu rälläkällä katkomaan vaan toivotaan jotta sulla hyvästi aukeaa.

t. Ismo Ämmä

Kilkkeet kotiutettu, huomenna sorvinääreen. Mites paljon jeepistä löytyy eksoottisia pultti/ mutterikokoja? Normaalit milliset löytyy kyllä...

Timo_L
15.07.2015, 17:12
Kilkkeet kotiutettu, huomenna sorvinääreen. Mites paljon jeepistä löytyy eksoottisia pultti/ mutterikokoja? Normaalit milliset löytyy kyllä...

Tuumaisia on kohtalaisen paljon (varsinkin moottorissa), osan niistä saa kyllä millisilläkin auki. Alustan pultit pääsääntöisesti millisiä kaikki. Lisäksi on torxeja siellä täällä, vaihtelevissa määrin.

Varaudu siihen, että suurimman osan alatukivarsien, takajousien molempien päiden, riippukkeiden, ja takaiskarin yläpäiden pulteista/ muttereista on jumissa. Yleensä mutteri lähtee auki, tai pultti kiertymään koripalkin sisään hitsatusta mutterista, mutta mutteri on totaalisen jumissa puslan sisällä. Jos näin käy, niin mielestäni aivan turhaa tuhlata aikaa niiden kanssa pelleilyyn -> rälläkällä pultit auki/ poikki, ja uudet 10.9 vahvuiset kaupasta tilalle.. lievästi jumivat yleensä saa lämmöllä ja/tai irrotuslitkuilla.

poksutin
15.07.2015, 17:46
Moottorissa millisiä ja tuumasia ja kaasuläppäkotelossa torxeja. Laatikossa millisiä ja E12 laatikon yläpäässä. Jarrunipoissa tais olla 13 ja 3/8 jouset ja iskarit millisillä ja kovaa on kii. Korjatkaa jos meni väärin :)

Ite sain jousien pultit haarukalla tulemaan ulos

Diskokaveri
15.07.2015, 19:28
No juu, ja saletisti on piukassa kun ei ole 25 vuoteen pyöritelty�� kasan laikkoja ja lämmittelyvehkeet olen varannut valmiiksi.

Timo_L
16.07.2015, 04:38
Takajousien etummaiset pultit on se isoin persreikä.. pitää saada ensin pyörimään, vasta sitten poikki. Muuten sulla on jumissa oleva pultinjämä koripalkin sisään kiinnihitsatussa mutterissa jumissa.. riipukkeen ylempi pultti vähän sama homma, mutta jostain syystä se ei yleensä ole yhtä paha jumittaja.

Diskokaveri
16.07.2015, 11:01
No just. Muut lähti ihan helpost, paitsi to mainitsemasi lehtien etupää. On ihan s@@tanan piukassa. Muita ehdotuksi kun liotus?
Takaata ylempiä en aatellut ees avata, kun jää orkkis riipukkeet paikallensa.

Timo_L
16.07.2015, 11:17
Kunnolla kuumaa, sitten pitkällä varrella vähän auki, toivot ettei hitsattu mutteri lähde irti, ja kun pultti vähän pyörii niin lehden etulenkki poikki/ halki (pilkot sen pois), sitten pusla palasiksi, pultti pois, kierteen putsaus ja uusilla pulteilla kasaan.

Alkuperäiset riiput ei oikeasti toimi hyvin korottavien pakkojen kanssa, on aivan liian lyhyet ja väärässä kulmassa -> kivireki.

Tapsala
16.07.2015, 11:19
Muistaakseni silloin kun ite tappelin niiden takajousten etummaisten pulttien kanssa, niin korin palkin alapinnassa oli sen pultin kohdalla reikä, mistä pääsi kaasutoholla antaan lämpöä mutterille. Pultin kun sai vähän pyörimään, niin poikki puslan molemmilta puolilta. Sitten hitsasin mutterin pultin jämän päähän ja pyörittelin pois..

Diskokaveri
16.07.2015, 17:26
Mutterivaraston valvojalla on jääny pitkät päälle. Vähän oli kosteeta takaluukussa. Kuivatellaan, jos nyt Suomen kesässä joku kuivuu

PunisherFIN
20.07.2015, 00:01
jos siihen settiin ei tule panhardia mukaan eteen, niin takuulla on akseli sivussa 4,5" korotuksella :) soittele jerkulle aamusella ja pyydä säädettävä panhardi tuolle korotukselle (niiton paria eri pituutta) ja sille kiinnitys bracketti samaan kasaan. säästät hermoja ja aikaa ihan **tusti kun et lähe kikkailemaan vakion kanssa :)

poksutin
22.07.2015, 11:04
Olikos sye kitti jo hommattu... 4,5" korolla kardaani vibraa varmasti.

PunisherFIN
22.07.2015, 18:39
onko nuihen kardaanikulmissa sit miten paljon eroo grandiin, koska mie en ole huomannu mitään vibroja ja välillä luukuttanu grandilla maantiellä aika reippaastikin? tosin pirrasin ristikot "auki" koska niissä ei ollu japsimiehen makuun riittävästi kääntymävaraa :D

Diskokaveri
07.08.2015, 20:21
Aikin antama peräruiske oli nopeavaikutteista laatua! Nousi jopa vähän yli tavoitteiden.
Eikun huomenissa mettään rikkomaan... Ja sitten aletaan kattomaan suojia, vinssiä ja isompaa nakkia alle.

Diskokaveri
09.08.2015, 13:43
Metsätesti suoritettu onnistuneesti. Hyvin etenee vakionakin. Kitkalukko on melko tiukkaa laatua oleva. Meni parista sellaisesta paikasta, etten ikinä olis uskonut tuolla pääsevän.

Timo_L
09.08.2015, 17:38
Pohjan panssarointi on jo työnalla ja koska tuli iskua kylkiinkin, niin aloin miettimään "nojailurautoja" paljonkos tarvisi olla ainevahvuus ja putken halkaisija jos alumiiniset (kevyempää) laittaisi. Samasta, tai vähän ohkasemmasta, tavarasta saisi myös "safaritelineen" näppärästi?

Nojailuraudat helmoihin, vai katon nurkkaan? Jos helmat, niin leikkaat orkkishelmat kokonaan pois siitä heti kynnoskotelon taitteen alapuolelta (n. 1cm sen alta), ja laitat 100 x 50 + 50 x 50 palkit 3mm:n seinämällä helmakotelon tilalle. Ensimmäinen kunnon osuma alhaalta kiveen, niin sinulla ei aukea enää ovet, ja helmat kuitenkin kurtussa :D

Tuolla kertomallani systeemillä palkin alareuna tulee suunnilleen pohjan tasaan, huonona puolena se että joudut sipaisemaan ovien alareunasta pätkät pois ja hitsaamaan takaisin kasaan. Ei ole kuitenkaan kovin iso homma loppupeleissä, jos vain hitsausvermeet pysyy kädessä. Taisi itsellä olla niitä ensimmäisiä hitsausproggiksia mitä omaan XJ:hin aikanaan tein :) saat samalla helmojen alle vähän lisää tilaa.

Niiden kylkiin on sitten helppo liimata saumattomasta putkesta (tuumavarttista tai puolitoistatuumaista vesijohtoputkea) helmatputket suojaamaan ovien alareunat. Painoa tulee orkkishelmoihin verrattuna n. +20kg, eli ei ihan älyttömän paha ole. Tuossa kohtaa pieni painonlisäys on oikeasti suuri etu, ja nuo palkkihelmat jäykistää koriakin mukavasti :)


Kauhea pähkäily laittoman 33:n ja laillisen välillä. Jos 33:n päätyy, paljonkos tarvii et olla että saa hyvän kääntyvyyden säilymään? Onko 10,5 vai 12,5 leveä paree tuonkokoiseen menimeen? Saako tuossa koossa mitään selvää (ei ulkonäöllistä) hyötyä beatlock-vanteista, vai onko isompien gummien juttu?
Gummit siis menee jokatapauksessa uusiksi, Korean ihmeet antoi periksi liian pienestä.

Jos otat 33" renkaat, niin 33 x 12.50. Beadlockeista toki aina hyötyä, mutta kyllä 15 x 8 vanteella nuo pysyy melkoisen hyvin paikallaan, jos malttaa pitää paineet jossain 0,8 bar hujakoilla. -12ET vanteille on hyvä. Ne levittää, mutta 33" renkailla tarvitsee kuitenkin tehdä kaariin lisää tilaa. Takana "cut 'n fold" (googleta ;) ), edessä leikkaat orkkilevikkeen ulkoreunaa olevaa linjaa pitkin niin mahtuu hienosti.

Diskokaveri
09.08.2015, 18:42
Mulla olis 5m kanki 60*80*4mm tavaraa tallinperukoilla ihan joutilaana. Siitä aatteelin et noit helmat ja puskurit vois leipoa?
Juu, raudasta aattelin kaikki mitä alas tulee. Lähinnä sinne katolle ja nousuihin tota alumiinia.
Mites sen ainevahvuuden kanssa on verrattuna rautaan?

Kolvi pysyy huonosti omassa kourassa, tai ennemminkin en luota omiin liimauksiin tai niiden kestoon... Et jollekin ammattilaiselle tuon tuuppaan tehtäväksi.
Useampaakin metallia ihan työkseen liimailevaa olen jo koittanut haastaa, mutta lamasta huolimatta erikoisen hankalaa tuntuu firapelihommien tekeminen olevan?

Pitää huomenissa mennä isollakirkolla käymään, 4*4 parts oli ainakin puhelimessa innokas tekemään isompiakin muutoksia. Ja saa varmaan kuitin kirjanpitoon, sekä takuun työlle.
Ehkä vinssi ja kompura, lukkoja ja uusi subwooferi tulee ajankohtaiseksi aika pian?

Somerolla on pätevä alumiinia työstävä paja, Kanervaa pitää käydä huomenissa haastattelemassa nojailuputkien osalta.

Tallista löytyy viitisentoista n1000*1200*2mm alumiiniturkkilevyä. Ehkä niillekin jotain käyttöä vielä tulee, jollei muuhun niin koristeiksi :D

Diskokaveri
09.08.2015, 19:28
Tulipa sellanen mieleen, että saako mitään säästöä käyttämällä kovempia Hardox, Raex mitäniitälie materiaaleja?

Mitä tapahtuu jos Timo L:n ehdottamat 100*50+50*50 tuubit saisi sisäkkäin? Vaikka jos olisi kantikkaan sisälle nahkeasti sopivaa (44mm) putkea? Lattea pinta ottaa iskun vastaan paremmin ja lommoherkkä (pieni pinta-ala) putki taas kestää paremmin vääntöä. Noin teoriassa?

D_Bar
09.08.2015, 19:52
Tulipa sellanen mieleen, että saako mitään säästöä käyttämällä kovempia Hardox, Raex mitäniitälie materiaaleja?

Mitä tapahtuu jos Timo L:n ehdottamat 100*50+50*50 tuubit saisi sisäkkäin? Vaikka jos olisi kantikkaan sisälle nahkeasti sopivaa (44mm) putkea? Lattea pinta ottaa iskun vastaan paremmin ja lommoherkkä (pieni pinta-ala) putki taas kestää paremmin vääntöä. Noin teoriassa?

Ideanahan tuossa 100*50+50*50 palkkien vierekkäin liimaamisessa on, että leveys on silloin sopiva tuota helmaa varten.

Kestävyys varmaankin on riittävä ihan yksinkertaisella palkillakin

Timo_L
09.08.2015, 20:09
Ideanahan tuossa 100*50+50*50 palkkien vierekkäin liimaamisessa on, että leveys on silloin sopiva tuota helmaa varten.

Kestävyys varmaankin on riittävä ihan yksinkertaisella palkillakin

Juuri näin.

Tosin 150 x 50 palkkia on muistaakseni ohuimmillaan 5mm seinämällä mikä on jo aika julman painoista - ja vaikka 3mm löytyisikin niin siinä sopivaan paikkaan osuma voisi jopa taivuttaakin. Tuossa kahden palkin liimaamisessa tulee (lähes) keskelle palkkia vahvistava väliseinä -> kestää erittäin hyvin ja on kuitenkin varsin kevyt.

Diskokaveri
09.08.2015, 20:15
...

Timo_L
09.08.2015, 21:01
Onko noita hardoxeja sun muita muuta kuin levytavarana? Toki jotain suurlujuusteräksiä on varmaan vaikka millaisena, mutta hintakin sen mukainen.

3mm:n seinällä oleva kuvatunlainen rakenne kestää ZJ:ssä tiputtaa ihan huoletta koko auton paino helmalle kohtuu korkealta, auto painaa ~2100kg kuskeineen + tankki jokseenkin täynnä. XJ:ssä minulla oli vähän vahvemmasta kamasta helmat, tuli muutaman kerran runtattua aikalailla B- pilarin kohdalle n.1m korkeudesta helman päälle. Selkään sattui, auto ja palkki pysyivät ehjänä :D

Diskokaveri
10.09.2015, 18:13
...

Diskokaveri
03.11.2015, 19:09
...