PDA

View Full Version : Kardaanin tasapainotus


Limite
12.07.2015, 13:33
Tuli rakenneltua XJ:hin takakepiksi tuplanivelkardaani.Se tarvis tietty tasapainotella ettei paikat tipu hampaista. Olisko jollakin tiedossa hyvää (ja tietysti edullista) putiikkia joka tällaisen homman tekisi Tampereen seudulla? Onko jollakin kokemuksia Ko-Met oy:stä?

Arpe
12.07.2015, 16:21
Ootko käyny koeajolla tuo kardaani paikoillaan. Jos se on suora,ei välttämättä ravista sen vertaa että ajossa huomaisi. Kannattaa kokeilla. Itekin pystyy tasapainoa tarvittaessa hakemaan vaikka pienellä renkaan tasapainotuspainolla ja letkulemmarilla. Tarvii toki useita koeajokertoja ja painon siirtämistä eri kohtaan.

Timo_L
12.07.2015, 17:01
Tuli rakenneltua XJ:hin takakepiksi tuplanivelkardaani.Se tarvis tietty tasapainotella ettei paikat tipu hampaista. Olisko jollakin tiedossa hyvää (ja tietysti edullista) putiikkia joka tällaisen homman tekisi Tampereen seudulla? Onko jollakin kokemuksia Ko-Met oy:stä?

Ainakin pääkaupunkiseudulla Ko-Met toimii aikalailla hyvin, satunnaisesti vähän hidas ja joskus ällistyttävän nopea.

ImacInnes
12.07.2015, 17:11
Ite oon uusinut omien Jeepejeni kardaaniputkia kun on maastossa mutkalle menneet enkä ole eroa huomannut vaikka ovat nyt tasapainoittamatta.

Ko-Met on tosiaan niin, kuin Timo_L sanoi välillä nopea ja välillä tuppaa hommat unohtumaan nurkkiin. Itsellä on kyllä enemmän niitä positiivisia kokemuksia.

t. Ismo Ämmä

Limite
12.07.2015, 18:57
Kyllä testasin joo kardaania ajossa. Vähän kovempaa kun päästeli niin alkoi ravistelemaan.Ei nyt ihan ehkä ne paikat hampaista tyyliin mutta kuitenkin.Tämä keppi on aikamoinen kokeilupalikka itsetehtyine yokeineen että saa nähdä miten sen kanssa käy. Vähän kun on tällainen mettäsian luonne että kaikki pitäis itte saada tehtyä omien mieltymysten ja visioitten mukaan..
Tuo Ko-Met vois olla vaihtoehto jos sais sovittua homman tehtävän päivässä. Emäntä mankuu että pitäis asuntomessuille päästä ni samalla sit sais jotaki hyödyllistäkin sille reisulle :rolleyes:

pjtk
13.07.2015, 06:26
ODelta lueskeleen kuinka tee se itse miehet tasapainottaa kardaanin: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=11&t=131462&start=30

GaryRock
13.07.2015, 06:35
Ite tasapainotin Pajaresin innoittamana öljyllä. Se oli ainakin helppo ja nopea, mutta lopputulosta en päässyt vielä testaamaan ja vertailupohjakin puuttuu, koska koko kanki meni muutenkin uusiksi.

Limite
13.07.2015, 07:47
ODelta lueskeleen kuinka tee se itse miehet tasapainottaa kardaanin: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=11&t=131462&start=30

No tätähän tarvii kokeilla.Jos sattuu onnistumaan,niin pitää klemmmarit korvata lattaliuskoilla tms etteivät pyyhkiydy pois tai pyörähdä pois paikaltaan jos vähän hipaisee mättääseen

pjtk
13.07.2015, 21:43
No tätähän tarvii kokeilla.Jos sattuu onnistumaan,niin pitää klemmmarit korvata lattaliuskoilla tms etteivät pyyhkiydy pois tai pyörähdä pois paikaltaan jos vähän hipaisee mättääseen
Kerro sit kuinka onnistu.

BJ-40/76
13.07.2015, 23:33
Siis tein sytytysvirtapiirin katkojan kärjillä, ja sitten auto ylos akselipukeille, ja katkojan kärkiä painamaan perämurikkaan alhaaltapäin(tai sivusta), siten että kärjet juuri ja juuri avautuivat-> puola iski tulpassa kipinää -> strobo vilautti valoa-> katkojan kärkien kohdalla kardaanissa ylipainoa-> vastapuolelle lisää painoa.
Ja jos painaa niin lujaa, että kärjet lähes kokoajan auki, niin sitten räpsäsee suoraan keveimpään kohtaan, mutta jostain syystä tuo ensimmäinen versio toimi paremmin.

Siis kytkentä: akusta 12v sytytyspuolan läpi katkojankärjille, ja kärjet ja kondensaattori akun --napaan, samoin kun sytytyspuolan runko.
Tulpanjohto puolasta sytytystulpalle, (joka sekin maadoitettu johdolla akun -napaan.)

Ja sitten strobon + ja - suoraan akun navoista, ja se anturi tietysti tulpanjohtoon.

k.o patentilla tasapainoitettiin renkaita kokeilumielessä, mutta se oli hidasta ja töisevää...

PS. kaikki nuo "tarveaineet" löytyi "käytettynä", ja valmistaminen kesti jesarilla, kolvilla, nippusiteillä ja anttilan abikoilla noin tunnin, kun TK-aika laskettiin mukaan, Missähän tuo strobo mahtaa olla, en ole tarvinnut ainakaan 15 vuoteen... nyt olis tarvetta;) pitäsköhän ostaa suosiolla uusi? toki maksaa 29e motonetillä.

Limite
14.07.2015, 08:04
Konstit on monet:)

Limite
14.07.2015, 09:23
Kerro sit kuinka onnistu.

Työt haittaa harrastamista vielä tämän viikon mut josko ens viikolla pääsis testailemaan. Katotaan miten käy

Limite
16.07.2015, 10:01
No niin..Laitoin kardaanin paikalleen ja käväisin pikaisella koeajolla muistin virkistämiseksi että miltäs se tuntuikaan. Keppi näytti pyörivän ihan kelvollisesti ja oli tussimerkkauksenkin mukaan oikeastaan täysin suora.Kuitenkin ajossa kuului jurinaa.Mitä enemmän vauhtia sitä enemmän jurinaakin.Värinää ei ollut perstuntumalla lainkaan.
Syykin selvisi kun vähän vääntelin kardaania auton alla.Tuplanivelen keskellä oleva tukipallo/kuppi on väljä. Vertailun vuoksi vääntelin ja hemputtelin etukeppiä ja se oli välyksetön.Tämä mun takakardaani on siis tehty xj:n etukardaanista.Saakeli kun en puusilmänä sitä tekovaiheessa huomannut tai sitten välinpitämättömyyttäni en kiinnittänyt huomiota :mad:
Nyt tarvis sit löytää jostain toinen xj:n etukardaani.Ristikoitten kunnolla ei väliä kunhan olis se tukipallo kuppeineen olis tiivis.Tarjota saa jos nurkissa olis ylimääräinen..

Sten
17.07.2015, 08:23
Eikö nuo osat saa ostaa erikseen jostain....olisiko ollut Rockautosta kun joskus on nähnyt...en ole ihan varma.

Viipo
17.07.2015, 11:09
Eikö nuo osat saa ostaa erikseen jostain....olisiko ollut Rockautosta kun joskus on nähnyt...en ole ihan varma.

Universal Joint Ball Kit

http://www.rockauto.com/info/46/HPE_617__ra_p.jpg

Limite
23.09.2015, 10:20
Universal Joint Ball Kit

http://www.rockauto.com/info/46/HPE_617__ra_p.jpg

Nonii..taas ehti tämänkin asian kimppuun.Tilasin tän tuolta Rockautosta ja kardaani muuttui heti värinättömäksi.Vaikka Yoke on tosiaan mallia "tein itse ja säästin" niin tuntuu ihan hyvältä.
Kiitoksia vaan vinkistä mistä osat löytyy

hiluvitkutin
23.09.2015, 20:25
Siis tein sytytysvirtapiirin katkojan kärjillä, ja sitten auto ylos akselipukeille, ja katkojan kärkiä painamaan perämurikkaan alhaaltapäin(tai sivusta), siten että kärjet juuri ja juuri avautuivat-> puola iski tulpassa kipinää -> strobo vilautti valoa-> katkojan kärkien kohdalla kardaanissa ylipainoa-> vastapuolelle lisää painoa.
Ja jos painaa niin lujaa, että kärjet lähes kokoajan auki, niin sitten räpsäsee suoraan keveimpään kohtaan, mutta jostain syystä tuo ensimmäinen versio toimi paremmin.

Siis kytkentä: akusta 12v sytytyspuolan läpi katkojankärjille, ja kärjet ja kondensaattori akun --napaan, samoin kun sytytyspuolan runko.
Tulpanjohto puolasta sytytystulpalle, (joka sekin maadoitettu johdolla akun -napaan.)

Ja sitten strobon + ja - suoraan akun navoista, ja se anturi tietysti tulpanjohtoon.

k.o patentilla tasapainoitettiin renkaita kokeilumielessä, mutta se oli hidasta ja töisevää...

PS. kaikki nuo "tarveaineet" löytyi "käytettynä", ja valmistaminen kesti jesarilla, kolvilla, nippusiteillä ja anttilan abikoilla noin tunnin, kun TK-aika laskettiin mukaan, Missähän tuo strobo mahtaa olla, en ole tarvinnut ainakaan 15 vuoteen... nyt olis tarvetta;) pitäsköhän ostaa suosiolla uusi? toki maksaa 29e motonetillä.

jättikö se valo selvän jälen?😂