View Full Version : -06 2.0 Forester maastokäyttöisemmäksi
Tuollasen bensavehkeen alennusvaihteilla omistan. Aika hyvin menee maastossa tuollaisenaan ja nyt autolla tulee vielä asfalttikilometrejäkin reippaasti, joten tarkoitus ei ole aivan vielä tehdä autolle mitään.
Vähän etukäteen kyselenkin, että onko tuota mahdollista aavistuksen korottaa (laillisesti) ja laittaa korkeamman profiilin (ja karkeamman kuvion omaavat) renkaat alle? Tuolla tavalla voisi muutaman sentin saada korkeutta lisää.
Sitten vielä pohjapanssari alle (tällä hetkellä muovilärpäke).
Korotuspaloilla onnistunee myös korotus, jos ei halua korotusjousia laittaa.
Esim jotain tuollaista.
http://www.subaruforester.org/vbulletin/969493-post3.html
Takapäähän pitkittäisille tukivarsille ilmeisesti kannattaa myös laittaa korotuspalat kiinnikkeiden väliin, ettei ulosjoustossa ota rengas kaaren etureunaan kiinni.
Isompaa rengastusta suunnitellessa kannattaa mittailla, ettei ota jousilautaseen kiinni.
Kyllähän se laillistakin pitäisi olla. Korotuspalat eivät vaadi mitään hyväksyntiä, kun taas korotusjousista pitänee tuon ikäisessä autossa e-hyväksyntä löytyä.
Pikaisella tutkailulla Ironmanilta löytyi 35mm korottava jousisetti. Tuskin löydät sen suurempaa korotusta. Lisäksi se tuo 200kg lisää kantavuutta. Löytyvät koodilla SUB004B taakse ja SUB003B eteen. Jos Terracaniin maksoi 140€ korotusjouset Latviasta niin veikkaan että nuo on kanssa jotain samaa luokkaa. Epäilen kuitenkin ettei noilla ole mitään eu todistuksia. Joten virallisesti et saisi laittaa niitä alle. Maalat ne mustaksi niin kukaan ei kysele sen jälkeen onko korotusjouset vai ei. Enkä usko että korotussarjoilla on varmaan millään eu hyväksyntää. Tuo palikka korotus sen sijaan ei taida vaatia mitään hyväksyntää.
Tuolla näyttäis kans olevan jousia, ite tilasin läjään tuolta. Palvelu aivan loistavaa. Sekä hinta tinkaamisen jälkeen edullisempi kuin latviasta.
http://www.offroad24.sk/kategoria/suspension/ironman-4x4/parts-of-suspension/
Nyt on 2 vuotta kulunut ja alkaa olla aika siirtyä maastokelpoisemmaksi. Asiasta kyselin jo subarufoorumillakin, mutta aika vähän vastauksia olen saanut.
Eli vakio -06 foresterista pitäisi päästä tähän: https://m.imgur.com/a/UdzJ1
Nyt tarvitaan asiantuntevat kommentit:
1. Miten korotus kannattaa toteuttaa? (ettei takarenkaan ja helman väliin jää liian vähän tilaa) (paloilla vai jousilla? Mitä eroa?)
2. Sopivan renkaan valinta (all-terrain/mud?, autolla ajetaan kohtalaisen vähän, ehkä 50% maantie ja 50% huonommat tiet mutta ei niin haittaa vaikka maantieominaisuudet kärsisivätkin)
3. Sopivan vanteen valinta (nuo kuvassa olevat on aika tyylikkäät, mistä samanlaiset tai saman tyyppiset?)
3. Pitääkö muutoskatsastaa ja tuleeko siinä ongelmia vai onko ihan läpihuutojuttu?
4. Vararenkaan toteutus? (tuleeko ongelmia pienestä vararenkaasta? Pitääkö vaan hommata paikkausvehkeet?)
5. Meneekö ajettavuus ihan perseelleen?
6. Forester vaihtoon ja hiluxi tilalle? (Uudempaa hiluxia ei vaan saa bensana ja pitäisi kuitenkin 5-paikkainen olla)
Jatketaa tuosta Subarun rengastamisesta. Kesäpyörät Forester-14 alla 17`vanteilla. Kokemuksia, suosituksia pääosin tielle, mutta kun savisen pellon laidasta ja pusikoista pitäisi päästä poiskin... Pärjääkö jollain Nokian SUV kiekoilla vai olisiko suositella jotain vähän pitävämpää? Edellisessä, KJ-Jeepissä oli BFG AT:t, mutta ei varmaan (edes) niin karkeaa kumia?
Jatketaa tuosta Subarun rengastamisesta. Kesäpyörät Forester-14 alla 17`vanteilla. Kokemuksia, suosituksia pääosin tielle, mutta kun savisen pellon laidasta ja pusikoista pitäisi päästä poiskin... Pärjääkö jollain Nokian SUV kiekoilla vai olisiko suositella jotain vähän pitävämpää? Edellisessä, KJ-Jeepissä oli BFG AT:t, mutta ei varmaan (edes) niin karkeaa kumia?
Yokohama Geolandar G015, korotetun Legacyn alla tuollaiset ja oikein sivistyneet renkaat maantielläkin.
PullakUazki
25.03.2021, 09:48
Itselleni tuli juuri otsikon mukainen Foresteri käyttöautoksi. Arkiajon lisäksi tulee seikkailtua erikuntoisilla metsäTIEosuuksilla.
Kesärenkaat pitäisi ostaa vanteineen. Renkaat saisi olla all terrain-tyyppiset ja vanteet peltiset.
Tarkoituksena on myös korottaa autoa maltillisesti paloilla max. 5 cm.
Otteessa lukee että suurin tyyppihyväksytty rengaskoko on: 215/60R15. Ainakin 215/65R15 mahtuu ongelmitta pyörimään. Talvirenkaat ovat meinaa tämän kokoiset. Ajattelin kokoa 215/70R15. Onko kokemuksia vieläkö tämä menee?
Vielä hienompi olisi 215/75R15 mutta tämä ei taida enää mennä... Ainakin mitä ulkomaisia foorumeita on selaillut. Tosin rapakoiden takana (USA / AU) ei taida vakiona pystyä käyttämään edes 15 tuuman vanteitakaan, suuremmista jarruista johtuen.
Eli kokemuksia kuulisin mieleläni, jos on.
Ja mistä noita koropaloja voi ostaa?
Ymmärtääkseni korotukset ovat vielä lain puitteissa: Renkaan halkaisija kasvaa 43 milliä (215/60 -> 215/70) ja koropalat 50 milliä. Korotusta tulisi siis yhteensä 50+21,5 mm = 71,5mm. Jos olen väärässä, sivistäkää tietämätöntä. Kiitos.
En tiedä onko porukka kuin paljon korotellut Forestereita, mut broidin vuoden 2011 Forester korotettiin +50mm jousien päälle tulevilla palikoilla. Ja ihan kokemuksesta voin sanoa, että voi vittu mitä paskaa! Todella onnettomat joustot kyseisessä pelissä. Pelkkä kanttikivi on liikaa kyseiselle autolle ja se joutuu ristiriipuntaan. Minkä myötä kun tuollaisia korotuspalikoita asenteli sinne niin voi helvetti kun ei se jousta noin paljoa. Kun ne lopulta sinne saatiin niin olihan se releen näköinen kun se oli korkeampi. Mut aivan karmea ajaa. Ne vetarit on aivan liian jyrkässä kulmassa, jonka myötä se täristää ajossa. Lisäksi ulosjousto katoaa täysin. Tuo oli vielä diesel. Joka ei sovi kyllä subaruun millään tavalla. Oikeasti paskempaa diesel moottoria saa hakea. Alavääntö puuttuu sitä täysin. Sellaista ei ole siinä. Se toimii vain kierroksilla. Ainoa auto mitä sammuttaa ihan jatkuvalla syötöllä liikkeelle lähtiessä. Liikkeelle lähdetään käytännössä aina kytkin käryten. Joka muuten käryää todella helposti. Maaston puolella kytkin käryää aivan koko ajan. Koska se vaatii kierroksia, jotta sillä pääsee eteenpäin, mutta samaan aikaan sillä ei voi ajaa kauhean lujaa.
En tie miten paljon vanhemmista malleista on tuohon tuoreempaan otettua, mutta tuo 2011 mallinen Forester on kyllä surkea auto. Ne 2000-luvun alun Foresterit on kyllä huomattavasti parempia. Lisäksi diesel motista kannattaa pysyä erossa.
Pistät vaan korkeimmat (ei välttämättä leveimmät) renkaat mitä mahtuu ja sitten vaikka pohjapanssaria lisää, että pienet pohjakosketukset ei aiheuta ongelmia. Näin säilyy jousituksen liikevarat ja geometriat kohdillaan ja et särje autoa isommin silloin jos/kun se maavara loppuu.
Ei noi subarun bensakoneetkaan mitään järin matalalta vääntäviä ja tehokkaita ole. Ei ainakaan tuossa omassa -00 Foresterissa. Itsekin aluksi suunnittelin vähän isompia renkaita, mutta pelko vähäisenkin suorituskyvyn menetyksestä sai pysymään vakiokoossa.
Alvadilta tilasin jokin aika sitten vaihteiston pohjapanssarin, kun halvalla sai (50€). Vielä kun raaskisi moottorin alle myös hankkia niin olisi aika hyvin pohja suojattu. 2mm paksua terästä, joten ei mahdottomia kestä, mutta sen mitä tuollaisessa tarvitsee.
Kolchuga merkkinen. https://kolchuga.ua/
PullakUazki
26.03.2021, 21:38
Kiitoksia vastauksista. Eihän tuo 2.0L turboton bensa mikään hirmu ole. Tosin kun Youtubesta subaru-videoita tiirailee, täytyy todeta, että moneen paikkaan sen saa, kun oikein punkeaa.
Eri kuntoisilla metsä(auto)teillä tulee liikuttua. Monet näistä paikoista olen tähän asti "mönkinyt" perus farmarilla. Mutta on jäänyt moneen paikkaan menemättäkin, kun pelkkä etuveto ja 13cm maavara ovat estäneet. Takakontissa on joskus kulkenut pari pätkää kakkoskutosta. Tällä keinoin on selvitty eteenpäin joskus.
Subarulla saan siis tällaiseen ajoon mukavuutta ja varmuutta. Pystymetsään ei ole tarve päästä. AT-renkaat ja pienet korotukset on yhtä paljon huviksi kuin hyödyksi.
Pohjapanssari on varmasti hyödyllinen ja sen aion hankkia. Pari kertaa olen kolauttanut farmarin öljypohjan kiveen. Viimeksi pamahti tosissaan, kun kivi lymysi sohjon alla. Olin varma että levisi öljyt tielle. Moottorissa ne kuitenkin vielä pysyivät.
Suunnitelmat ovat realisoituneet sen verran, että renkaiksi tulee 205/75R15 General grabberin AT3:set (tutun vanhat) ja korotukseksi 25mm tai 35mm" palat, kunhan sellaiset löydän. Maavaraa tulee n. 3.5-4.5 cm lisää. Silloin sitä olisi huimat 23.5-24.5cm :D
Pistän raporttia kun homma etenee.
PullakUazki
28.03.2021, 11:14
Tutun Grabber AT3:set oli melko kuluneet. Innostuin kuitenkin ks. renkaista ja päätin tilata uudet, koossa 205/75R15.
Korotuksista olen lukenut jonkin verran. 20-30 mm pitäisi olla vielä melko turvallinen valinta, jos pelkillä koropaloilla mennään:
http://get-primitive.com/blog/subaru-lifting-basics/
Australiassa taitaa olla virkein Subaru-virittelymeininki. Sieltä löytyy vaikka mitä mutta postikulut ja tulli hillitsee hankinta-aikeita.
Nämä 30mm palat laitan tilaukseen:
https://www.ebay.co.uk/itm/Complete-Lift-Kit-30mm-for-SUBARU-Forester-97-07-Impreza-00-07-Legacy-93-98/192559241852?fits=Model%3AForester
BJ-40/76
29.03.2021, 20:59
Nämä 30mm palat laitan tilaukseen:
https://www.ebay.co.uk/itm/Complete-Lift-Kit-30mm-for-SUBARU-Forester-97-07-Impreza-00-07-Legacy-93-98/192559241852?fits=Model%3AForester
Oletko katsonut, että EU- alueelta ei löydy samaan hintaan?
tuo tulli aiheuttaa reilu 20 e lisäkustannuksen alv;n muodossa, ja jos joku määrätty toimittaja, niin huolintakulut voi olla jopa enemmän.....
PullakUazki
30.03.2021, 09:12
Tilattu palat. Jos napsastaa, niin sitten kaivetaan kuvetta...
Offroad-henkisten Subaru-tuuninkiosien tarjonta ei ole suurta eu-alueella. Tema näytti valmistajana olevan jokseenkin tunnettu Subaru-palstoilla.
Palat ovat hd-polyeteenia, metalliset ruuviholkit ja muutama ruuvi+mutteri. Etrasta ja k-raudasta olisi voinut hakea tarveaineet ja "sorvata" palat itse. Mutta saapahan vähemmällä vaivalla sopivat palat.
PullakUazki
31.03.2021, 17:54
Tänään tuli hankittua volkkarin 15x6 tuuman peltivanteet neljällä kympillä ja vannesprayta valmiiksi renkuloita varten.
Kaippa ne menee. Foresterin vanteissa offsettia on 48mm ja noissa volkkarin vanteissa 43mm. Keskireikä on 57,1mm kun Subarulla on 56,1mm. Pulttijako on tietysti sama 5x100mm.
PullakUazki
02.04.2021, 16:34
Vanteet tuli pestyä, hiottua suuremmista ruosteista ja maalattua. Kohtuu jälkeä tuli vaikka spraylla räki ulkona, pienessä tuulessa.
Rengas-guru ilmoitti ettei heiltä löydy Grabbereita ja perui itse tilauksen.
Niinpä pistin Yokohaman Geolandar 105 AT:t tilaukseen, hieman Subarulle eksoottisemmassa koossa 195/80R15.
Raportoipa testeistä. Omalla kohdalla citymaasturiosasto vakavasti harkinnassa. Käyttökin taitaa olla pitkälti samanlaista. Foresterissa taitaa tavaratilaa olla enemmän, kuin esim tojon rav nelosessa. Olikos tämä manuaali vai automaatti?
PullakUazki
02.04.2021, 20:55
Joo, raporttia tulee kunhan renkaat ja koropalat saapuu ja saa asennettua.
Olin iloisesti yllättynyt tavaratilan koosta, oletin vähemmän. Toisena autona ja verrokkina on farmari E-mersu. Ei Forester sille pärjää mutta kyllä sinnekin mahtuu tavaraa. RAViin en osaa verrata kun en ole autoa nähnyt.
5v manuaali on ja oikein alennusvaihteistolla;) Vaan kun olisivat Subarun insinöörit ymmärtäneet vähän alentaa välitystä enemmän. Suhde on 1:1.45.
Kyllä alaykkönen ja -kakkonen ovat ihan käyttökelpoisia vähän "teknisemmällä" metsäautotiellä. Ja alapakilla sujuu peräkärryn peruuttaminen hallitummin, kun joudun usein peruuttamaan ylämäkeen.
Raportoipa testeistä. Omalla kohdalla citymaasturiosasto vakavasti harkinnassa. Käyttökin taitaa olla pitkälti samanlaista. Foresterissa taitaa tavaratilaa olla enemmän, kuin esim tojon rav nelosessa. Olikos tämä manuaali vai automaatti? Oma kokemus kyllä noista forestereista on vahvasti vastaan minkäänlaista maastokäyttöä. Ei se vaan toimi. Jossain todella kevyellä käytöllä menee. Mutta parempiakin citykikottimia on olemassa. Kuten Duster. Jos Duster on jotenkin liian pieni niin ota vaikka Hyundailta Santa Fe. Pieksee mennen tullen tiloissa Foresterin. Pieksee myös maastokäytössä Foresterin. Korotuspalikoita saa netistä aina +50mm asti. Nelivetojärjestelmä ei ole niin hyvä kuin Subarussa, mutta kyllä tuolla pärjää. Ja noi on todella halpoja. Kannattaa ottaa vähintään 2006 mallinen. Se edellinen koppa on ahtaampi ja nihkeämpi meneen maastossa.
Tässä ketjussa on ollut puhetta metsäautoteistä. Sellaisille Subaru on oikein hyvä. Minun ajamistani yksi parhaista huonoilla teillä. Vaikeammassa maastossa ensimmäisenä menoa hidastaa lyhyet joustovarat, mutta niinhän ne kaikissa muissakin saman luokan vehkeissä ovat. Kunnon maastokäyttöön on sitten ihan eri vehkeet. Ei mulla mitään Dusteria vastaan ole. Ihan hyvin voisin itsekin sellaisella ajella, mutta vähän olen skeptinen sen suhteen, että se subaruun verrattuna juuri mitään etuja tarjoaisi.
Jep, ihan turha jauhaa jostain Dusterista jos keskustelun avaaja haluaa rakennella Subarua. Vähän fokusta hei...
PullakUazki
13.04.2021, 23:22
Kun etsin metsäautotiekelpoista kulkinetta oli vaihtoehtoina foresterin lisäksi dusteri, sorento, jimny ja niva.
Dusterilla olen ajanut muutaman kerran, enkä osaa pitää sitä huonompana tai parempana metsätieautona. "offroad-viritys"osia siihen on paremmin saatavilla, se on plussaa. Minulla on ollut muutama rellu käyttöautona ja kaikki muistot niistä ei ole kultaisia. Tämä vaikutti hieman, kun mietin laatuaspektia mutulla. Ranska&Romania vs Japani.
Kia Sorenton totesin omaan käyttööni hieman isoksi möhkäleeksi. Tilaahan siinä on tietty enemmän. Sitä en tarvitse niin paljoa. Ymmärtääkseni Hyuandain Santa fe on melko lailla samasta puusta veistetty.
Suzukit ovat minulle jääneet tuntemattomaksi. Uudemmat Jimnyt kyllä vaikuttavat kivoilta "leikki"autoilta mutta ovat hieman hinnakkaita.
Pitkään mietin Nivaa. Mutta kun asvalttiajoakin tulee runsaasti, niin järjen ääni kielsi. Tästä autosta saattaisin innostua vielä tulevaisuudessa, jos maastoajonälkä kasvaa.
2kpl Jokohamoja tuli ja toisia vielä odotellaan. Tilasin moottorinsuojapanssarin skid-plate.comista hintaa 152€. Pitäisi olla 3mm terästä. Takamurkulan ja vaihdelaatikon suojat tilasin Alvadista yhteishintaan 166 €. Näitä odotellessa...
Kia Sorenton totesin omaan käyttööni hieman isoksi möhkäleeksi. Tilaahan siinä on tietty enemmän. Sitä en tarvitse niin paljoa. Ymmärtääkseni Hyuandain Santa fe on melko lailla samasta puusta veistetty. Santa Fe ja Sorento on sama auto vasta kun Sorennon korimalli muuttui. Tapahtuiko se joskus 2011? Sitä ennen Sorento oli omalla rungolla, jäykällä taka-akselilla, jakolaatikolla jne. Eli ns. oikea maasturi. Sit siitä tulikin tuollainen pilipali citykikotin :D
PullakUazki
15.04.2021, 12:35
Santa Fe ja Sorento on sama auto vasta kun Sorennon korimalli muuttui. Tapahtuiko se joskus 2011? Sitä ennen Sorento oli omalla rungolla, jäykällä taka-akselilla, jakolaatikolla jne. Eli ns. oikea maasturi. Sit siitä tulikin tuollainen pilipali citykikotin :D
En tiennytkään, että Sorento on ollut noinkin maastouskottava. Koeajoin muistini mukaan 2008 Sorentoa ja siinä ei ollut jäykkää taka-akselia tai jakolaatikkoa. Voi toki olla että muistan väärin...
PullakUazki
15.04.2021, 12:52
Eilen tuli koropalat ja tänään loput renkaat.
Ihan asiallisilta näyttävät, mitä nyt muovipaloilta voi odottaa. Eikä osunut tällä kertaa kohdalle ylimääräisiä huolinta tai viranomaiskuluja ;)
98952
Ohjeessa viimeinen kohta: "Do toe-in toe-out works". Kellään mitään hajua mitä tällä ohjeistetaan?
98953
Asennan sitten kaiken kerralla kun panssaritkin saapuvat.
Varmaan pyöräkulmien säätöjen tarkistus
PullakUazki
15.04.2021, 21:54
Varmaan pyöräkulmien säätöjen tarkistus
Kiitos, niinpä näyttäisi olevan.
Mites tämä edennyt? Joko korotus suoritettu ja uudet renkaat alla?
Samainen pirssi itsellä lähdössä samaiseen käsittelyyn, joten onko syntynyt joitain huomioita, oliko rengaskoko sopiva korotuksen kanssa?
Laitahhan joku kuva näytille. 👌
PullakUazki
03.08.2021, 19:55
Mites tämä edennyt? Joko korotus suoritettu ja uudet renkaat alla?
Samainen pirssi itsellä lähdössä samaiseen käsittelyyn, joten onko syntynyt joitain huomioita, oliko rengaskoko sopiva korotuksen kanssa?
Laitahhan joku kuva näytille. 👌
Pahoittelut, tämä jäi taka-alalle kun muita asioita tuli elämään korkeammalla prioriteetilla. Yokohaman Geolander AT:t (195/80R15) ovat olleet alla ja pohjapanssarit myös. Korotuspalat odottavat vielä asennnusta.
Renkaat ovat hyvät ja mahtuu Vaki SG Foresterin alle ilman ongelmia. Ei liian äänekkäät asvaltilla mutta myös metsäautoteillä mainiot. Ajoin P-Karjalassa huonokuntoista, umpeenkasvanutta mökkitietä. Olen aiemmin jäänyt aiemmin kahdella eri 2wd-autolla mäkeen sutimaan. Foresterin nelivedolla, ym. renkailla ja alennusvaihteistolla meno oli rauhallista ja varmaa.
Pohjapanssari skid-plate.com:sta on myöskin kestävän oloinen, 3mm teräslevy. Painoi 19.8 kg kun vaa'alla mittasin. Maali tuntuu lähtevän nurkkien kohdalta pois helposti ja pari naarmua on tullut "paljaaseen teräkseen" asti. Saatan joskus maalata tuon uudestaan jos innostun. Minkäälaisia asennusohjeita ei panssarille tullut. Hetken sain aloittelijan päätäni raapia kunnes keksin miten levy paikoilleen saadaan.
Kehuisin Subarua onnistuneeksi valinnaksi juuri siihen käyttöön mihin tarvitsen. Maastoauto se ei missään nimessä ole mutta pääsen paikkoihin mihin en ennen päässyt tai uskaltanut mennä.
Pistän kuvia kunhan saan koropalat kohdilleen.
JJLaakso
16.08.2021, 13:28
Pistä kuvaa jo nyt, kiinnostaa miltä tuo rengastus näyttää ilman korotusta kun tohon ei googlekaan osaa auttaa!
Onko tämän foresterin muokkailu edennyt? Mielenkiinnolla odottelen lisää kerrottavaa
PullakUazki
04.11.2021, 17:27
Vieläkin on auto ilman koropaloja. Asennusmotivaatio on kärsinyt kun paikkaa ei ole. Jos nyt ensi kesäksi...
Ja tältähän biili näyttää Geolandarin A/T 105:lla. Koko oli 195/80R15:
https://www.dropbox.com/s/tc3bc74zw413u8f/subi.jpg?dl=0
Tyytyväinen olen ollut autoon. Mitään ei ole mennyt rikki ja kaikki toimii kuten pitää. mootttori-, vaihteisto- ja peräöljyt, suodattimet ja tulpat vaihtelin taannoin. Muuhun ei ole rahaa kulunut.
Kilometrejä on tullut n. 8000 hankinnan jälkeen. Jokapäiväsenä käyttöautona menee ihan mukavasti. Ei se mikään ohjus ole, eikä kaikkein hiljaisin ja mukavin moottoritienopeuksissa.
On ilo liikkua metsäautoteillä. Joskus tulee ajeltua tarkoituksella huonompia reittejä kun ennen niitä vältteli.
Subaru on jokinlainen porttihuume oikeisiin maastureihin. Tunnen irrationaalista vetoa Neuvostokulkimiin. Hienohan se Zil 131 olisi. Toisaalta jos Subin koropalojen asentaminenkin on ylivoimainen tehtävä niin ei ehket kuitenkaan :D Tässä on tullut jo muutamia Nivoja ja Uazeja katseltua. Ties vaikka jonain kauniina päivänä isken...
Broidi tilas omaan Foresteriinsa kanssa 2" korottavan setin. Jos oikein ymmärsin niin siinä pudotetaan apurungot edessä ja takana alaspäin ja jousien päälle tulee palikat. Mahdollisesti viikonloppuna tuo asennetaan Foresterin alle. Ei se siitä kyllä yhtään sen maastokykyisempää tee kun siinä on aivan paskat joustot. Eikä se luistonestojärjestelmä ole kovin kehuttava. Renkaina sillä tais tällä hetkellä olla jotkin AT renkaat koossa 235/65-16.
Ulkonäöllisesti siitä tulee kyllä hyvännäköinen. Ainakin mitä noita kuvia näki netistä.
Mietin myös jospa tilaisi tuohon omaan bimmeen kanssa korotuspalikkaa. Katselin, että vetarit ois tällä hetkellä suorat kun auto seisoo paikallaan, joten kyllä sitä hieman voisi korotella. 50mm korotuksella ulosjousto puuttuisi melko täydellisesti, koska iskarit rajoittaa ulosjoustoa. Pitäs saada pidemmät iskarit tai iskareihin korotussarja, eikä sellaisia taida olla oikein tarjolla. Joten varmaan 30-35mm ois sellainen ainoa järkevä korotus. Foresteri taas eroaa sen verran bimmestä, että kun Foresterissa laittaa korotuspalat sinne etupään ja takapään apurungon väliin niin se koko akselisto rakenne tippuu alaspäin ja kori nousee ylemmäs. Bimme ei ole tälläistä systeemiä käyttänyt. Foresterin osalta tuollain korottamalla siihen apurungon alle ei tule yhtään sen enempää maavaraa, mutta kori on tietenkin korkeamalla ja kaikki muukin mikä ei ole apurungossa kiinni. Eikä tuo kovin kallis korotus näyttänyt Foresteriin olevan kun noin sen korottaa.
Autoliiton Moottori lehdessä juttusarja autosta: Subaru Forester XT 2005 tuotu Japanista ja tehty maastokelpoisuuden parantamiseen tähtääviä parannuksia. Moottori 7/21, 8/21 ja 10/21.
PullakUazki
12.11.2021, 12:30
Autoliiton Moottori lehdessä juttusarja autosta: Subaru Forester XT 2005 tuotu Japanista ja tehty maastokelpoisuuden parantamiseen tähtääviä parannuksia. Moottori 7/21, 8/21 ja 10/21.
Tämähän liippaa läheltä. Pitääpä lukaista.
-21 Kesällä tuli hankittua -05vm Foresteri, takaiskarit puhalsi mehut pihalle muutaman viikon ajon jälkeen. Siinä aikani arvelin käteni lyöneeni paskaan, mutta loppu rovi kun oli kuiten hyvässä kunnossa, niin arvelin sitten itse raiskata kulkineen ajo-ominaisuudet. Monroen hilut taakse, ja samalla itänaapurista älähän mittään 30mm lift kittiä eteen ja taakse. Lopputulos ei miellyttänyt, sillä pyöränkulmien säädön jälkeen rovi oli vielä hyvä ajettava. Vakiona oli 205/70R15 renkaat alla, ja sehän alko näyttään siltä että aivan kun olis kottikärrystä pallot hierassu alle. Nyt keväällä pisti torissa silmään 4tkm ajetut bfgn mutikat, ja vieläpä halvalla. Myyjä vakuutti että näillä jos millä saa ajo-ominaisuudet lähelle 700 Valpuria, ja hups kaupat oli sovittu. Renkaat oli koossa 215/75R15 ja tietosella riskillä niitä sovitaan. Ei tarttenu telamiinaa eikä lekaa että pallot mahtu pyörimään alla. Hento hipsutus, kuin vaimorakkaan kosketus konsanaan käy välissä koteloihin, mutta sehän vaan lisää väsyneen perheenisän libidoa totaalista ajamisen kaameutta hakiessaan.
Eihän tämä mikään offari ole, mutta väsyneen perheenisän väsynyt shittymaasturi!
Broidi tilas omaan Foresteriinsa kanssa 2" korottavan setin. Jos oikein ymmärsin niin siinä pudotetaan apurungot edessä ja takana alaspäin ja jousien päälle tulee palikat. Mahdollisesti viikonloppuna tuo asennetaan Foresterin alle. Ei se siitä kyllä yhtään sen maastokykyisempää tee kun siinä on aivan paskat joustot. Eikä se luistonestojärjestelmä ole kovin kehuttava. Renkaina sillä tais tällä hetkellä olla jotkin AT renkaat koossa 235/65-16.
Ulkonäöllisesti siitä tulee kyllä hyvännäköinen. Ainakin mitä noita kuvia näki netistä. Päivitetääs tätä sen verran, että mätkästiin noi palat sinne autoon. Tuli ihan hyvännäköinen, eikä se nyt niin vaikea ollut asentaa. Mutta siihen se kyllä jää Foresterin osalta. Se on oikeasti aivan paska auto kun mennään tien ulkopuolelle. Joustot on aivan naurettavat. Luistonesto estää täysin offailun, koska se moottori stumppaa jos luistonesto on päällä. Ilmanluiston estoa ristiriipunta on erittäin suuri ongelma tuolle autolle. Ja se on aivan koko ajan ristiriipunnassa kun siinä on niin surkeat joustot. Se menee aivan liian lujaa maaston puolella, minkä myötä kytkin käryää ja huolella. Toki jos tykkää ajaa vauhdilla maastossa. Lopulta se kytkin lopettaa kokonaan toiminnan kun tarpeeksi pitkään yrittää ajaa maastossa.
Päivitetääs tätä sen verran, että mätkästiin noi palat sinne autoon. Tuli ihan hyvännäköinen, eikä se nyt niin vaikea ollut asentaa. Mutta siihen se kyllä jää Foresterin osalta. Se on oikeasti aivan paska auto kun mennään tien ulkopuolelle. Joustot on aivan naurettavat. Luistonesto estää täysin offailun, koska se moottori stumppaa jos luistonesto on päällä. Ilmanluiston estoa ristiriipunta on erittäin suuri ongelma tuolle autolle. Ja se on aivan koko ajan ristiriipunnassa kun siinä on niin surkeat joustot. Se menee aivan liian lujaa maaston puolella, minkä myötä kytkin käryää ja huolella. Toki jos tykkää ajaa vauhdilla maastossa. Lopulta se kytkin lopettaa kokonaan toiminnan kun tarpeeksi pitkään yrittää ajaa maastossa.
Liekkö mikään saman segmentin auto sen parempi?
Bensa foresterin alennusvaihde oli ihan hyvä, sanoisin riittävä, olosuhteissa joihin sittari on ajateltu.
Liekkö mikään saman segmentin auto sen parempi?
Tokkopa. Omistajat sitten saavat itseään kusettaa kuinka vain taitavat.
Liekkö mikään saman segmentin auto sen parempi?
Bensa foresterin alennusvaihde oli ihan hyvä, sanoisin riittävä, olosuhteissa joihin sittari on ajateltu. No itseasiassa.. Samassa paikassa missä möyrittiin tuolla Foresterilla möyrittiin myös täysin vakiolla X3:lla. Jos noista kahdesta pitää valita menopeli niin toi X3 pieksee mennentullen Foresterin maaston puolella. X3 nelivetojärjestelmä toimi todella hyvin. Pystyi tyhjäkäynnillä ajelemaan, heti kun rengas nousee ilmaan niin luistonesto veti sen renkaan lukkoon ja voima siirtyi toiselle renkaalle. En ois itse uskonut X3 pystyvän edes tuollaiseen. Sitten taas Suzukilta Grand Vitara. Siitä löytyy aina jakolaatikko hitaalla alueella. 2006 vuosimallista eteenpäin kannattaa katsoa esp:llä varustettua peliä. Siinäkin on nimittäin toimiva neliveto toimivalla luistonestolla. Sit tietty Dusteri. Siinäkin toimi yllättävän hyvin luistonestojärjestelmät maaston puolella. Siinä on myös reilusti suuremmat joustot kuin Foresterissa. Hyundailta Santa Fe. Myös siinä toimi yllättävän hyvin se nelivetojärjestelmä maaston puolella. Vaikka muutoin se neliveto onkin vähän nihkeä esitys. Se normaalisti vaatii etupään sutimista, ennen kuin voima menee taakse. Mut siinä on erillinen nappi millä voi lukita nelivedon. Uskoisin myös, että Nissanilta X-trail tai Qashqai nelivetona toimis kanssa ihan ok maastossa? Luulisin niissä olevan melko samat systeemit kuin Dusterissa?
Mut toi Forester on kyllä oikeasti todella paska esitys. En ois uskonut sen olevan noin surkea. Se luistonesto pilaa koko auton.