baxxter
09.07.2015, 20:29
Olipa kerran perimätietojen mukaan remontoitu Toyotan 2L-T-moottori. Historian siipien havinaan on kadonneet varmat tiedot moottorille tehdyistä toimenpiteistä, mutta muistikuvat ja tehdyt havainnot kertovat että koneistuksia on tehty, männät ilmeisesti vaihdettu, volvon turbo asennettu, holysmokella viritelty pumppu joka asennuksen jälkeen dynossa säädetty. Ahtoja kohtuullisesti, vääntökäyrä säädetty tasaiseksi ja kierroksia vähintään riittävästi :) Ainoa havaittava oire oli moottorin oletettuun kuntoon turhan suuri huohotus, joka oli havaittavissa koko moottorin eliniän.
Oli synkkä ja myrskyinen yö kulmakorvessa, aurinko paistoi ja oli yksi harvoista alkukesän hellepäivistä. Tarinan 2L-T otti mutaspoorissa viimeiset ylikierroksensa maltillisen muutaman minuutin pakki-kolmos-operaation jälkeen. Turkulaisella hämärällä ruumishuoneella suoritetty oikeuslääketieteellinen obduktio herätti patologeissa useita kysymyksia, kuvat selittävät tilannetta ja kysymyksiä paremmin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178360
Potilas leikkauspöydällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178361
Vasemmanpuoleinen menehtymisen aikainen mittava avomurtuma.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178362
Oikeanpuoleinen menehtymisen aikainen ruhje.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178363
Sisäisiä vammoja, öljysuihku poistunut elimistöstä avomurtuman tekemän avohaavan kautta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178364
Oikeanpuoleinen ruhje, potilas selällään. Mittavia vaurioita öljynjäähdytyselimessä(?)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178365
Vasemmanpuoleisen avomurtuman aiheuttama mittava muodonmuutos potilaan tukirangassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178366
Öljynimu häiriintynyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178367
Löytyisikö sopivaa H-profiilia kolmossylinterin kiertokankeen, pätkä puuttuu.. Männäntappi on kiinni männässä ja männässä kiinni oleva kiertokangenpätkä on suoraan siististi poikki. Toisen kiertokangen kaulan mutteri löytyi öljypohjasta, sisällä katkennut pultti. Katkenneen pultin päässä oli jälki osumasta, eli ilmeisesti veivi katkennut ensin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178368
Kakkossylinterin männästä irronnut palanen, ei liity moottorin kuolemaan, mutta voiko vaikuttaa voimakkaaseen huohottamiseen?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178369
Kolmossylinteri, mäntä lähti nätisti pois eikä ollut venttiilien tekemiä jälkiä. Mäntä oli puhtaampi kuin muut.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178370
Kolmossylinteri selvästi puhtaampi (eli sama mistä veivi poikki)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178371
1, 3 ja 4. sylinterin imuaukot tämän näköisiä eli vähän öljyisiä, käytännössä puhtaita.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178372
2. sylinterin (eli sen minkä männästä pala puuttui) imuaukko. Kartainen ja likainen. Venttiili vuotaa tai kantaa?
Koneen ei ole havaittu hukkaavan vettä ja pakokaasut ei haisseet glykolille. Silti kolmossylinteri saanut vettä? Onko kansi voinut vuotaa, mutta vain kiusattuna kuumaksi? Vai polttoaineen syötössä vikaa? (ei ole mitään poikkeavaa savutusta tai ääntä.)
Huohotukselle ei löytynyt selvää syytä. Männänrenkaat, öljyrenkaat, kannentiiviste, kaikki toimivan näköisiä.. Mitä vielä?
Oli synkkä ja myrskyinen yö kulmakorvessa, aurinko paistoi ja oli yksi harvoista alkukesän hellepäivistä. Tarinan 2L-T otti mutaspoorissa viimeiset ylikierroksensa maltillisen muutaman minuutin pakki-kolmos-operaation jälkeen. Turkulaisella hämärällä ruumishuoneella suoritetty oikeuslääketieteellinen obduktio herätti patologeissa useita kysymyksia, kuvat selittävät tilannetta ja kysymyksiä paremmin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178360
Potilas leikkauspöydällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178361
Vasemmanpuoleinen menehtymisen aikainen mittava avomurtuma.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178362
Oikeanpuoleinen menehtymisen aikainen ruhje.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178363
Sisäisiä vammoja, öljysuihku poistunut elimistöstä avomurtuman tekemän avohaavan kautta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178364
Oikeanpuoleinen ruhje, potilas selällään. Mittavia vaurioita öljynjäähdytyselimessä(?)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178365
Vasemmanpuoleisen avomurtuman aiheuttama mittava muodonmuutos potilaan tukirangassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178366
Öljynimu häiriintynyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178367
Löytyisikö sopivaa H-profiilia kolmossylinterin kiertokankeen, pätkä puuttuu.. Männäntappi on kiinni männässä ja männässä kiinni oleva kiertokangenpätkä on suoraan siististi poikki. Toisen kiertokangen kaulan mutteri löytyi öljypohjasta, sisällä katkennut pultti. Katkenneen pultin päässä oli jälki osumasta, eli ilmeisesti veivi katkennut ensin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178368
Kakkossylinterin männästä irronnut palanen, ei liity moottorin kuolemaan, mutta voiko vaikuttaa voimakkaaseen huohottamiseen?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178369
Kolmossylinteri, mäntä lähti nätisti pois eikä ollut venttiilien tekemiä jälkiä. Mäntä oli puhtaampi kuin muut.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178370
Kolmossylinteri selvästi puhtaampi (eli sama mistä veivi poikki)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178371
1, 3 ja 4. sylinterin imuaukot tämän näköisiä eli vähän öljyisiä, käytännössä puhtaita.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7514&pictureid=178372
2. sylinterin (eli sen minkä männästä pala puuttui) imuaukko. Kartainen ja likainen. Venttiili vuotaa tai kantaa?
Koneen ei ole havaittu hukkaavan vettä ja pakokaasut ei haisseet glykolille. Silti kolmossylinteri saanut vettä? Onko kansi voinut vuotaa, mutta vain kiusattuna kuumaksi? Vai polttoaineen syötössä vikaa? (ei ole mitään poikkeavaa savutusta tai ääntä.)
Huohotukselle ei löytynyt selvää syytä. Männänrenkaat, öljyrenkaat, kannentiiviste, kaikki toimivan näköisiä.. Mitä vielä?