View Full Version : volvon aw71 automaattilaatikko
lepoantti
08.07.2015, 20:26
onko kenellekään käytännön kokemusta volvon vinokone+aw71 tomaattilaatikosta maastoajossa, lähinnä mekaaninen kestävyys, saako tämän pitämään veden ulkopuolella jne? tarkoitus ei ole mitään sukellusvenettä ajaa, ihan normi höntsäilyä pitkin metsiä megaupotuksia vältellen.
itsellä moinen yhdistelmä edennyt jo ajatustasoa pitemmälle, kaupat sovittuna nimenomaan aw71 paketista. tarkoitus asentaa rojut paikalleen ellei joku ammu ajatusta alas...
hiluvitkutin
08.07.2015, 20:33
Mikäs laatikko nasussa? Jos sama ni vissii ei nirso vedelle.
Mikäs laatikko nasussa? Jos sama ni vissii ei nirso vedelle.
Nasussa on zf4hp22 laatikko.
Muistaakseni kakkoskoppa Pajeroissa on myös tuota aw71 laatikkoa. Noissa laatikoissahan ei ole juurikaan sähköä, joten luulis olevan aika toimintavarma offikäytössä.
Se on ihan kohtuullisen hyvä laatikko kunhan vaan lämmöt ei karkaa kovin korkealle, kuminpoltossa noita on volvoilla tapettu. Ja jos pitää arvata niin ihan sillä ettei ole kunnon jäähyä laatikolle, ainakaan yhdessäkään hajonneessa ei ollut ja mekaanisesti yksikään ei pettänyt.
Vinokone on vanhempana ja uusimpana mallina hyvä, satasarjaisissa (B200-B230) oli sitten välissä niitä linnunluukankia jotka pitää hukata jos konetta meinaa rankaista.
knucklebone
08.07.2015, 22:25
En tiedä onko maastokäytössä tarpeellista, mutta ehkä tekisin laatikkoon varuiksi ns. shift kitin.
Taitaa löytyä netistä infoa myös lauseella "aw71 accumulator mod".
Pääsee eroon niistä kuminauhamaisen liukuvista mummovaihdoista. :rolleyes:
Olen yhden AW71:n modannut shift kitillä ja hyvä tuli!
Kannattaa vaan sisäistää mitä on tekemässä niin helppoa on.
Lämpö tappaa tuon(kin) lootan, eli kunnon cooleri, uusi suodatin ja hyvät öljyt sisälle.
Ameriikan poijjaat valehtelevat, että loota kestäis n. 300hp:n rengastehoja suht mukisematta, jos ylläolevat kunnossa...?
Tässä vielä linkki kotimaiseen shift kitin teko-ohjeeseen: http://www.lintsi.info/wx/volvo/korjaamo/aw71_shiftkit/aw71shiftkit.htm
lepoantti
09.07.2015, 06:46
volvojuttuja tullut seurattua taas poikavuosien harrastuneisuuden jälkeen varsin tiiviisti kun poika rakensi 240 ahtokoneella ja aika paljon puuhastelin siinä apuna, ja onhan minulla ollut susukissa rapiat pari vuotta B23 ahdettuna. kankien vahvuudet ym. tekniset omituisuudet kohtuu hyvin selvillä.
juu, ehdottomasti laatikkoöljyille pitää olla kunnollinen jäähdytin, autossa on muistaakseni 2,7:1 jakiksen välitys ja perät toyotan 4,88. eli ei ihan kelvottomat mutta melkein....35" rengaskoko onneksi armahtaa välityssuhteen osalta edes vähän. koneteho ei tässä yrityksessä ainakaan pääse laatikkoa tappamaan, tätä konetta ei ole penkitetty mutta tuskin edes kahtasataa hv löytyy.
siitä nämä volvo johdannaiset on hienoja harraastaa että osat ovat todella halpoja, tämäkin tomaatti kokeilu on uutta kytkin pakettia halvempi osien suhteen. shift-kitin meinasin kun se on irtolaatikkoon helppo tehdä, ja samalla näkee laatikkoon sisälle että mitä siellä on.
siksi juuri tämä aw71 että siinä ei ole sähköä mukana, ainoastaan sähköinen ylivaihde jota en meinaa edes kytkeä. en edes muista että milloin viimeksi olisin käyttänyt jakista nopealla alueella, nykyisellä kokoonpanolla vauhtia saa jo 3. vaihteella sen verran että auton ajettavuus ja itsesuojeluvaisto asettavat rajat...
Mul olisi tollai lukkolaatikko jouten..jos tarvetta..