View Full Version : Renkaan korkeuden vaikutus
Miten vaikuttaa jatkuvaan nelivetoon, jos autossa edessä on 5mm korkeudeltaan matalammat renkaat kuin takana? Auto full time hiace.
Onko pyörimisnopeus akseleilla silloin kuinka erilaiset ja vaikuttaako jo tasauspyörästöön?
Samppa79
22.06.2015, 15:42
Kyllähän se korkeampi rengas rullaa pitemmän matkan yhdellä kierroksella. Vaikutusta on mutta kuinka paljon, ainakin ääntelee voimansiirto enemmän ja saattaa se kovin erisuurista renkaista tykätä huonoa pitemmän päälle.
hunter hdj
22.06.2015, 15:46
5 mm on niin vähän et ei huolta hiacessa. HDJ 80 ollu noin 1cm rengaskorkeus ero etu ja taka akselin kesken.
4wd Hiacen kokoisissa renkaissa 5mm erikokoisten renkaiden ero matkassa mitattuna on 100km matkalla n.45metriä, eli takarenkaat yrittää päästä aikasemmin perille ;)
Onko se 45m vähän vai paljon? Eipä tavanomaisessa ajossa varmaan kuski huomaa mitään.
Minkä verran saa olla koko eroa ennenkuin se alkaa vaikuttamaan joka päiväisessä ajossa sellaisessa nelivedossa jossa on jokin muu kytkentä kuin kova tai tasauspyörästö
(V*ttu, et tuntuu taas tyhmältä kysellä kunnei jaksa muistaa oikeita nimiä asioille :()
Minkä verran saa olla koko eroa ennenkuin se alkaa vaikuttamaan joka päiväisessä ajossa sellaisessa nelivedossa jossa on jokin muu kytkentä kuin kova tai tasauspyörästö
(V*ttu, et tuntuu taas tyhmältä kysellä kunnei jaksa muistaa oikeita nimiä asioille :()
Eli niinku visco-jakiksellisessa tms? Ei kait sille mitään varsinaista rajaa ole, jakolaatikko vaan kuumuu sitä enempi, mitä enemmän kokoeroa on. Joku tollanen parin millin heitto on vähä sama kun ajelis vaan mutkasta tietä tai kääntyilis paljon kaupunkialueella.
Lerssinen
23.06.2015, 10:07
voithan pelailla pikkuisen paineillakin, isompiin vähemmän ja pienempiin enemmän..
Minkä verran saa olla koko eroa ennenkuin se alkaa vaikuttamaan joka päiväisessä ajossa sellaisessa nelivedossa jossa on jokin muu kytkentä kuin kova tai tasauspyörästö
Eli niinku visco-jakiksellisessa tms? Ei kait sille mitään varsinaista rajaa ole, jakolaatikko vaan kuumuu sitä enempi, mitä enemmän kokoeroa on. Joku tollanen parin millin heitto on vähä sama kun ajelis vaan mutkasta tietä tai kääntyilis paljon kaupunkialueella.
Ainain esim. '93-'98 Grand Cherokeen viskojakolaatikossa ero saa olla muistaakseni 5-10%, mutta manuaalissakin lukee että renkaita täytyy kierrättää edestä taakse jotta ovat tasaisesti kuluneet. 10% ero on jo niin iso, että pidemmän päälle hajottaa viskon varmasti.
Tehdas laittoi alunperin autoihin pienikokoista varapyörää myös viskojakolaatikollisiin, seurauksena se että jakolaatikon visko leipoi kiinni jopa vain muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen. Vaihtoivat niihin takuuna uudet viskot, ja samalla tuli tehtaan ilmoitus missä kaikkiin viskolaatikollisiin vaihdettiin ilmaiseksi täyskokoiset vararenkaat.
Itsellä kun piti tulla kerran metsästä pois 31" vararenkaan kanssa ja muut oli 32" renkaita, niin oli pakko irrottaa etukardaani parinsadan metrin ajon jälkeen, kun auto kampesi niin hitosti vastaan asvaltilla.
Eli kyllä sillä viskolaatikossa voi olla muutakin väliä, kuin että kuumenee liikaa. Viskoissa varmasti on eroa, mutta ainakaan jakolaatikossa ei varmasti tee missään autossa hyvää, että liian suurella erolla ajetaan.
Jos on tasauspyörästö, niin en jaksa uskoa että 5-10% ero juuri mitään vaikuttaa.. hieman lisää jakiksen öljyjen lämpöä ja vähän meteliä.
PunisherFIN
23.06.2015, 13:23
mie suatan olla tyhma mutta jossaki 33" renkaas tuo 10% ero halkasijassa on jo kaheksan senttia ja se on PALJON ja ihan tasan hajoo jotain oli millanen jakis tahojaan. ykkosmillit, jopa sentti ei merkkaa mtn mut sen jalkeen saa kahtoo peiliin ko jotain porsii. eihan vaihteisto tai jakis hajoo minkaan muun takia kun vaarinkayton, mita enemman nopeuseroa siella sisalla syntyy, zita enemman paikat hankaa ja syntyy lampoo, joka lopulta kuluttaa ja rikkoo. patee koviin ja hinttimallin lootiin yhtalailla :D
^- jeps, kyllä näin.
Puhuin tuossa yllä orkkiskoon renkaista, isoissa renkaissa ero tosiaankin korostuu.
jiipeehoojii61
23.06.2015, 15:02
voithan pelailla pikkuisen paineillakin, isompiin vähemmän ja pienempiin enemmän..
Ei taija kehä muuttua miksikhän..
Ei taija kehä muuttua miksikhän..
Mutta säde muuttuu...
Mutta säde muuttuu...
... Ja tähän perustuu monen auton renGaspainevalvonta, ESP ym. -> pyörimisnopeuseroon