View Full Version : käyttis pajeron kunnostelua ja muuta diipadaapaa 😃
Noniin arvon palstalaiset, taas pukkaa pikku projektia.
Pajerossa alkoi katsastus tulemaan vastaan ja tunnetusti nämä 1 koppaset ovat melko pahoja mätänemään, varsinkin rungon osalta...
tuumasta toimeen ja koppaa pois rungolta...
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150608_153250_zpsxunkvoa6.jpg
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150608_194510_zps1qysb0pd.jpg
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150608_194816_zpsxnp3jwr8.jpg
Seuraavaksi siirryttiin hiekkapuhallushommiin....melko ikävä näkyhän sieltä paljastui..
lehtijousetkin oli melkein revenny irti rungosta etupään kiinnikkeistä ja muuta mukavaa...
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150618_183927_zpsydqbom2k.jpg
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150619_105028_zpsrfgkt2wr.jpg
Koppa ittessään on hyvässä kunnossa. 1-2 paikkaa tehä pohjaan ja etuloksut ettiä parempi kuntoset. Nuo alumiiniset astinlaudat lähtee pois ja tilalle tulee runkoon pultattavat kylkiputket, koppa saa kans uuden maalipinnan, hmm , ehkäpä jos keltaista ja mustaa tähänkin :D
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150608_202048_zpsdchgy0pb.jpg
Päivitellään sitä mukaa kun valmistuu, tarkotus olis että pajero ois valmiina tulevan kuun 14 päivä kun lapland trophyyn pitäs lähteä, pajero toimittaa trailerin vetäjän virkaa .
Koivunoksa
20.06.2015, 19:44
Kuinka monen keltaisen sävyn meinasit tästä saada samasta purkista maalatessa:D:D
Kuinka monen keltaisen sävyn meinasit tästä saada samasta purkista maalatessa:D:D
Suzukissa kävi köpö sen pohjamaalin takia, ja se maalattiin 3 eri osassa :o
pajeron koppa maalataan kerralla kokonaan :D
Taas on puuhasteltu muutama tunti pajeron kimpussa.
runkoaisat alkaa olemaan tehty, muutama korin korvakko tekasta uusi ja takapalkki laittaa paikalleen, siihen tekasta tankin taaimmaiset kiinnitys paikat.
Hitsi hommien jälkeen olis tarkoitus raapasta laatikko pois ja vaihtaa kampuran stefa..
sittenhän sitä pääsis jo maalaus hommiin, soan takia joutui tekemään tuon pitkittäis tuen että akseli ei pääse kiertymään, sille tehä poikkipalkki ja etummainen kiinnitys piste kun koppa on saatu paikalleen niin näkee mihin sen saa asemoitua parhaiten.
muutama kuvatus kun ne on kuulemma kivoja :D
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150626_201318_zps1mhpnf81.jpg
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150626_184231_zpspp83a0km.jpg
Taas koitettu räpistellä pajeroa nippuun,
eilinen päivä menikin rungon loppuun teossa ja pohjamaalin päälle nykäsemisessä, vetokoukulle tuli tehtyä paikka siinä samalla...
laatikko tuli kans käytettyä irtaallaan ja kampuran stefa tuli vaihdettua, sekään ei mennyt ihan niinkuin elokuvissa, silmälaakerinkanssa oli vähän saikkaamista mutta siitä myöhemmin lisää....
Palkinpätkä johon koukku tuli kiinni niin laittelin holkit väliin ja hitsillä kiinni, ei pitäs päästä löystymään ainakaan.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150627_125154-1_zpsj8bnipn9.jpg
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150627_125137-1_zpsofmwdban.jpg
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150627_123225_zpshlkczjor.jpg
sittenhän se oli vaan osien kiinni laittelemista, tankki ja jarrulinjat paikalleen, iskarit ja etukardaani , takakardan axel jäi vielä irralleen, täytyy teettää se spaceri laippojen väliin..
seuraavaksi vielä illanpäälle nostettiin koppa paikalleen , ja tulihan se 50mm korinkorotuski laitettua.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150628_184259_zps5gjpblm3.jpg
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150628_194308_zpsqrlcyxjv.jpg
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20150628_194342_zpsuowsfxse.jpg
huomenna olis tarkotus pulttailla koppa kiinni ja alkaa laittelemaan loput letkut ym muut roippeet paikalleen,
jos sitä jo perjantaina pääsisi testilenkille....
Ootkos renkaat aatellu laittaa? Ja millaset? :)
Ootkos renkaat aatellu laittaa? Ja millaset? :)
Tämähän toimii käyttiksenä ja trailerin veturina, elikkä mennään nuilla katupinnoilla mitkä nyt on alla, löytyis hyllystä nappularenkaat vanteilla mutta ei kannata niitä kuluttaa tieajossa.
tällähän ei mettään mennä ollenkaan rymyämään, sitä varten on suzuki.
Elikkäs pajero on saatu siihen malliin eytä liikkuu ja lähtee omin avuin käyntiin.
startin kanssa oli bropleemia kun vanha sanoi poks ja päästi toiminta savut ulos. Motonetista uutta hakemaan ja se ei ollut sopiva koska se oli 10mm ulokkeella ja originaali oli 3 mm ulokkeella...muutama puhelu ja dectanelta löyyi sopiva startti 92 vm gen 2 pajerosta. Kiitos tästä vielä :)
Kytkinakselin silmälaakerin kanssa oli myös ongelmia, se tuli huomattua kun vaihdoin takapään stefan kampuralle.
laakeri oli kokoa 40mm ja kampuran reikä oli 40,50mm, vauhtipyörässä olisi ollut laakerille pesä mutta se ei passannu tuon ic mallin laatikon kanssa, liian pitkä kytkin akseli.
ei muutakuin johtajalle soitto ja muutama ei niin viisas kysymys piti esittää ja broplem solved :D kampuran pesään muutama napakka isku pistepuikoilla jotta sai sitä pesää hiukan tiukemmaksi ja sitte laakerille mellapellistä ulkokehälle simmi, loctiten tivistys liimaa ympärille ja laakeri pesään, tuli melko jämäkkä sovite ja hyvin tuntuu toimivan, ei ainakaan vielä äännä kun kytkintä käyttää....
paljon kaikkea muutakin tullu näppäiltyä, muutama työvalo taakse , takavalojen piuhasarjan korjailua ym ym
tänään oli tarkotus ottaa pajero ajoon vaan sylkäsi jarrunesteet toisesta takasylkystä pihalle, , missään ei hyllyssä ollu osia ni tilaukseen meni,
tulevalla viikolla jos sen sais ajoon ni pääsis omalla kalustolla lapland trophyyn viemään suzuki kärryllä.
jostain syystä joku entisistä omistajista oli vetäny uudet johdot tankin anturille ja tänään joutessaan tuli kokeiltua niin hyvinhän nuo alkuperäisetkin johdot toimii , mikähän lie käyny ku uudet johdot on laitettu... polttoaineen merkkivalokin toimi, täytyy melkein kytkeä ne originaalit paikalleen kuhan tässä joutaa:D
vielä oli listalla uusien u-pulttien vaihto taka-akselille ja käsijarru vaijerit laittaa uudet, sittenhän se olis vielä se pitkittäis tuen loppuun teko ja asennus mutta se on sitte ennen katsastusta ....
Tänään taas jtn pientä näpräilty...
sisustan kasaus ja dectanen ranchilta tuli haettua pohjalevyyn niitä metallisia tulppia vai mitä ne nyt on ...
lattiamatto paikallaan ja ne oviaukkojen lattiamuovit ruuvattu paikalleen....
tulipa samalla haettua dectanelta työkalulaatikko jossa on myös ruuvipenkki pajeron perään ni ei pääse katsuri mutisemaan että huoltoauto varusteita puuttuu :D
Taas jtn pientä näpräilty ajan kuluksi.
Etuparkit vaihtui led mallisiksi ja keskuslukitus korjattu.
Vika ei ollut kovin iso. Etuovista oli molemmista johdotukset poikki. Ovi pahvit käytin kaikki irti ku mekanismit liikkui melko heikosti ni tuli sitte rasvattua kaikki maholliset liikkuvat osat.
Päivitellääs tätäkin vähäsen.
kärryä on kiskottu ja töissä kuljettu.
perus huoltoja ja kulutusosien vaihtoa..
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20151019_161408_zpstbcdmhgh.jpg
etuloksut pitäs alkaa vaihtamaan parempiin, alkaa syöpymään etunurkat loksuista....
nappula renkaat vaihdoin alle kun näyttäs tuo talvi olevan kohta tuloillaan, nuilla hyvä luistella menemään :D
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20151019_161355_zpszjme3mna.jpg
Kesä tulee ja pajero kukkii ennnen kukkasia:D
Etuloksut menee molemmat vaihtoon. Onneksi löyty läheltä edulliset hyvät loksut .
Hiekkaa niskaan ja toisesta loksusta tuli korjattua alapelti ja molemmista vielä antenni reiät umpeen.
Sapluunan tekoa.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160403_114923_zpsky1ujl5y.jpg
Valmis pala
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160403_120128_zps3gwfgjpg.jpg
Ja paikallaan.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160403_121441_zpszjxe7394.jpg
Pikkusen kittausta ja hiontaa ja pohjaväri päälle.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160403_125326_zpshvjnwvml.jpg
Pikku puuhailua taas harrasteltu. El hapero sai molemmin puolin "uudet" ehjät loksut.
Pientä vääntöä ja kääntöä niin istuihannne paikalleen.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160415_174739_zpsia8grp3j.jpg
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160415_174348_zpszinayclw.jpg
Samalla kertaa tuli maalattua kyljet uusiksi. Huomenna ottaa kuvia ja naureskella että kui kauhia siitä tuli 😂😂
Kottero kasattu. Levikkeet paikallaan ja uusi valorauta. Puskuri tuli nostettua 50 mm ylemmäs edestä korinkorotuksen takia.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160416_144640_zpsea4tbol8.jpg
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160416_144651_zpso3l71bus.jpg
Helmaputkia ja vähän isompaa rengastusta olis vielä vailla...
Hyvän näkönen pajero tätä on seurattava. On kyllä liian suora peltinen tää oikeen huutaa itteesä mettään :D
Hyvän näkönen pajero tätä on seurattava. On kyllä liian suora peltinen tää oikeen huutaa itteesä mettään :D
Mettään on eri peli, Suzukilla sinne metsään mennään. Tämä pysyy tiellä .
Pajero toimittaa käyttiksen virkaa ja kärrynveto autoa.
eikö edes ihan vähän vaan isompaa rengasta tule?:D
eikö edes ihan vähän vaan isompaa rengasta tule?:D
31" allterrainit olis hakusessa....ei kannata sen suurempia alkaa laittamaan ....
Jotain pientä piti taas värkätä,
Roiskeläpät tuli asennettua taakse...jos ei lentäis enää niin paljo moskaa suzukin niskaan kun sitä kärryllä kuskailee...
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160419_170622_zpscurxyrl3.jpg
Pajerolla tjli käytyä ivalossa mutkin. Kärry perässä ja suzuki kyydissä. Reilu 1200 km tuli mittariin ja sitä ennen piti tehä pikku huoltoa.
Jakopään käytin auki ja vaihdoin nokan stefan kanteen. Loppui sieltä öljyn vuotaminen. Pumppu oli hampaan pielessä ja se tuli laitettua kohilleen.
Laturikin meni vaihtoon ku ryykäs öljyt laturin sisälle ja ei ollu stefoja saatavilla heti nyt ...
Perä ölpät vaihdoin ja tietysti ilman kitkalukon lisäaine mömmöjä. Pikkusen koittaa jurrata tiukoissa käännöksissä vastaan:D
takapäähän menee nyt molemmat laakerit vaihtoon. Perä ölppää koittaa puskea ulos vetarin päistä ..
Laatikkoki pitäs koittaa jossain vaiheessa käyttää pois ja vaihtaa kampuran takapään stefa. Dectane jos oot kuulolla ni sullahan oli se autonosturi :rolleyes:
Taka kardaanin ristinivel oli puoliksi jumissa. Sekin tuli ennen reissua vaihdettua.kummasti hiljeni koko tötterö kun lähti testi koikalle.
Moottori ölpät ja suodatin tuli kans vaihdettua ja samalla ilmanputsari.
Honkonen jos oot kuulolla ni ne sun antamat ö putsarit ei passaa mitsun tiisseliin. Ne oli muistaakseni ferozaan sopivat. Nuhapumppu korjaa jos muistin väärin.:D
Että semmosta tällä kertaa...
HJ60_Jussi
09.06.2016, 19:41
Vaimolla vois olla ylimääräinen kierros 31 all terraineja haukiputaalla.
Vaimolla vois olla ylimääräinen kierros 31 all terraineja haukiputaalla.
Nakkaappa hintaa ja vähä et paljoko on pintaa renkaissa..vaikka yv
Nuhapumppu
10.06.2016, 17:34
Honkonen jos oot kuulolla ni ne sun antamat ö putsarit ei passaa mitsun tiisseliin. Ne oli muistaakseni ferozaan sopivat. Nuhapumppu korjaa jos muistin väärin.:D
Että semmosta tällä kertaa...Joo Tohatsun suodatin se oli,tai passaa se mitsun 1,8td koneeseen. Joko muuten korjasit sen turbon?
Joo Tohatsun suodatin se oli,tai passaa se mitsun 1,8td koneeseen. Joko muuten korjasit sen turbon?
En oo joutanu tutkimaan turboa.. pitäs kattella sitä ku kerkiää...
Pikkusen taas puuhailtu pajeron kimpussa.
Takapyöriin molempiin laakerit ja stefat uusiksi.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160612_161633_zpshiuuewl9.jpg.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160612_175352_zpsaap4bptg.jpg
Olihannse taas oma homma noitten laakereitten kanssa vaa ku pilliä vähän näytti ni alkohan ne irtoilemaaan ...
31 renkaatkin tuli haettua ja allehan ne piti laittaa
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160612_193721_zpslndbmouf.jpg
Taas piti pajalle mennä pörisemään. Pajeroon tankin vaihto operaatiota..
tuli haettua ehjä tankki pajeroon saman kerhon jäseneltä.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160613_180647_zpsowygsmom.jpg
Helppo vaihtaa ku on korinkorotus tehty ni vähän enemmän tilaa...
Ja paikallaan. Alkoi bensa valokin toimia. Näyttäs et ku 10 l on jälellä ni syttyy merkkivalo palamaan.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160613_180631_zpspwyedevq.jpg
se on pallero hyvässä tikissä nyt.:)
se on pallero hyvässä tikissä nyt.:)
Alkaa se pikkuhiljaa olemaan... kiekkamittari pitäs purkaa ja kolvata yks juotos ni sais sen toimimaan ja laatikko käyttää alhaalla ja vaihtaa kampuran stefa ja samal käyttää jakis irti päälootasta ja vaihtaa sinne tiivisteet ja stefa. Puskee ölppää päälaatikkoon ja sitte pukkaa sen kepin juuresta pihalle....
Helmaputket on vielä laittamatta... alkaa olemaan kohta läpikäyty koko auto...
Taas jtn pientä koitettu räpistellä pajeron kanssa.
Pikkusen piti jotain hifistellä ni maalasin vanteitten keskikupit valkoiseksi ja ebaysta uudet tarrat keskiöihin.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160622_115442_zpsczhl8ve6.jpg
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20160622_115428_zpszdse8yw9.jpg
Alkaa menemään entisöinnin puolelle. ainoo vaa et on pilattu huoltoauto papereilla..
Pitihän se rengaspussi tilata pajeroon. Hintaa muistaakseni 15 härmän valuuttaa kiinasta tilatessa
http://i9.aijaa.com/t/00625/14196351.t.jpg (http://aijaa.com/2rWdTJ)
Ihan laadukkaalta tuntu ku asensin paikalleen. Saa nähä kui se arska tuon polttaa kesän aikana ja talvella pakkanen repii :D
Tällekkään ei se erikoisempaa ole tapahtunut. Konttorilla käytin ja leimahan sieltä tuli.
Saa taas vuoden kurvailla..
Muutaku kovaa ajoo vaan :D
Pikkusen piti tehä .mitsuun pusla remonttia takapäähän.
Alko olemaan vähä puslat loppu
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20170401_123159_zpsawy5vwda.jpg
Samalla tuli kasattua uudet lehtijouset ja uudet iskarit löysi paikkansa. U-pultit meni kans kaikki vaihtoon samalla ku uudet oli varastossa.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20170401_122446_zpser6njsdn.jpg
Uusi ja vanha pusla. Kaikki vanhat oli tuollasia .
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/20170401_123430_zpsu2fk4udq.jpg
Pajerossa alko tulemaan 600 tkm huolto vastaan. No tuumasta toimeen ja moottori ylös.
Öljyä kului ja vuosi no suurimmaksi osaksi vuoti ulos noin 6 litraa 100 kilometrille :D
Kone palasiksi ja kaikki stefat ja tiivisteet uusiksi. Samalla tuli laitettua uusi öljypumppu ja jakopää.
Öljypumpussa oli muutama muuttuja. Oma kone o 4D56 malli ja pumppu tuli 4D56T mallista. Muuten sopi hyvi paikalleen ja toimii mutta tasapainoakselin hihnapyörä piti vaihtaa vanhasta koska siinä uudessa oli eri hammastus hihnalle ja yhtä kiinnitys pultin kohtaa piti lyhentää.
Kannen tiivisteestä oli palanu ölppäreiän kohdalta tiiviste rikki. Siinä syy öljynvuotoon. Kampuran takapäätä epäilin ensin mutta vika ei kuitenkaan ollut siellä.
Turbossa oli kans pikkusen vikaa ku hukkaportti oli juminu ittensä auki. Pikkusen vasaraa ja nitkuttelua ni johan alko toimimaan.läpivienti akseli oli ruostunu jumiin.
Syöttöpumppua hyppäytin hampaan verraan aikasemmalle ni johan alko löytymään vetoja vähän enemmän ku aikasemmin.
Ohan se makiaa ku ei tarvi enää ihmetellä öljyrapakkoa auton alla .
Syylärin korkkikin meni vaihtoon. Oli tiivisteet kadonnu kokonaan.
Renkaatkin meni vaihtoon. Tilasin uudet 31 10,5 15" nappulat .saa taas päästää ympäri vuoden samoilla renkailla.
Tännekkin jotain pitkästä aikaa.
Cooleri löysi paikkansa konehuoneesta
https://img.aijaa.com/t/00295/14713627.t.jpg (https://aijaa.com/VOSIrR)
Konepelti pitää maalata vielä valkoiseksi.
Melko simppeli homma oli asentaa cooleri. Muutama korvakko ic mallista vain mukaan ja asennus oli melko simppeli.
Tähän tötteröön tuli konekkin vaihdettua viime kesänä. 600 tkm tuli täyteen ja lokin kansi pinta vääntyi 2 ja 3 syl välistä. Uus kone keulille kokonaan. Rapiat 400 tkm ajettu vaihtomoottori.
Päivitellään vähän tännekkin jotakin.
Pajeroon vaihdoin uuden päävaihteiston ja jakiksen. Laatikko on 99-00 vm sport pajerosta.
Melko bolt on homma. Taka kardaania piti lyhentää 25mm ja kytkimen sylinterin alempaan pulttiin tehdä siirtorauta että sai paikalleen.
Vauhtipyörä vaihtui samalla ison laatikon pyöräksi. Eroa pienempään 10 mm paksuudessa.
Nop mittarin vaijerin pyörittäjä oli rikki. Vanhan mallin ison laatikon pyörittäjä on sama kuin tossa 99 vm laatikossa.