Kirjaudu sisään

View Full Version : Pajero Pinin


Nerd-O
13.09.2005, 12:59
Tuossa eräässä liikkeessä huomasin hieman oudon näköisen Pajeron. Kokoa oli suzukin verran ja muutoinkin näytti vähän oudolle Pajerolle. Löysin sen tiedot sitten nettiautosta :)

http://www.nettiauto.com/335603

Minkähänlainen tuollainen pajero oikeen on? Kenelläkään kokemuksia tuollaisesta? Tuntuu kyllä aika hinnakkaalle pelille tuohon kokoonsa nähden. Suikalta saa jo uutta Jimnyä tuota halvemmalla. Tosin Jimny on kait hieman tuota pienempi, mut ei kyllä paljoa. Onkohan tuo samanlainen peli kuin isompikin pajero, mutta tehty vaan pienempään kokoon matkien suzukia?

-- Wannabee offari --

Nerd-O

Rabarberg
13.09.2005, 13:18
http://www.m1911.org/pinin.htm tuolta löytyy speksit yms.

Elämä ilman riskejä on tylsää eikä tylsä elämä ole elämisen arvoista!

PaJeRo
13.09.2005, 13:38
Mitsubishi Pajero Pinin (1999-)
Japanissa Pajeroita löytyy jokaiseen kokoluokkaan. Kolmanneksi pienin versio, 3-ovisena 3,7-metrinen Pajero iO tuotiin vuonna 1999 Eurooppaan nimellä Pajero Pinin. Auto koottiin Pininfarinan tehtalla Italiassa. Seuraavana vuonna rinnalle tuli pitkä 5-ovinen malli. Moottoreina käytettiin 1,8- ja 2,0-litraisia GDI-bensakoneita. Myöhemmin 1,8-litrainen vaihtui tavallisella suihkutuksella varustetuksi. (http://www.ajovalo.net/Historia/Ei-Suomi5.htm)

Pajero - King of the road & off-road

-Vinskami-
13.09.2005, 18:53
Jotenkin vähän hölmön näkönen auto.

________________________________________________
No danger, no fun!

http://www.pajateam.tk

17.09.2005, 08:26
quote:
Jotenkin vähän hölmön näkönen auto.

Pajerot on..

Note! This message was posted anonymously!

turakki
19.09.2005, 09:20
Semmoinen keksintö oli joitain vuosia sitten kevättalvesta Tikinmaalla. Auto oli muistaakseni ranskan kilvissä. Kuski taisi olla töissä timberjackilla. Aamun hankikantokelillä ei ainakaan mennyt mihinkään. Kuski ajoi sisulla parisataa metriä (5m eteenpäin, sama matka bertallla nykäisten takaisin), totesi sitten perkkelee ja siirtyi kaverinsa jeeppiin. Keli oli kieltämättä paha (Hiluksi kolmevitosilla meni hankikannolla), olisi mukava nähdä samanlainen kääpiöpajero kesällä.

PIRSSI
12.10.2012, 16:36
No nyt palstallekkin tuli tämmöinen pinin. Autosta nyt ei enempää kokemuksia kuin koe ajon verran. 2.0 Automaatti kyseessä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2324&pictureid=115646

ikka
05.11.2012, 14:14
Laitahan päivitystä kun olet päässyt laitteen kanssa paremmin sinuiksi. Minkälaiset verot tuossa mahtoi olla?

PIRSSI
06.11.2012, 15:38
Kaasu on äkänen ja muutenkin mukava ajaa 130hp.
Normi gdi moottorin vikoja tyhjäkäynti humpaa yms.
Pikkasen ruostetta lokasuojissa
Vero päätös ei ole tullut viellä.
Takana torsen lukko.
Kulutus 80 vauhdissa n 8l 100 vauhdissa 10l
Normaali jakolaatikko 2H 4H 4HLoc 4LLoc välitykset pikkasen pitkät hitaallakin puolella mutta
onneksi on automaatti.
Maksimi renkaat leimalle taitaa olla 29"

PIRSSI
13.11.2012, 22:09
vero päätös tuli 2700e....
pikkasen on minun mielestä kallista mutta elämä on...

Byrocrat
13.11.2012, 23:24
http://www.youtube.com/watch?v=G0ACe3Qqxck

PIRSSI
18.04.2013, 13:48
Pikku korotus ja levikkeet laitettu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2324&pictureid=128138

tsuumi
21.06.2013, 13:35
Multakin löytyy Pinin. Tosin 1.8 MPI jatkuvalla nelivedolla, ilman super selectiä.
Miten hoidit tuon korotuksen? Mistä hommasit osat?
Poistin juuri takaspoilerin ja nyt pitäisi hommata taakse listat tilalle molemmille puolille. Mistäköhän niitä kannattaa ruveta metsästämään? Netistä ei ainakaan tunnu löytyvän. Ehkä pitää käydä Delta Autossa kyselemässä.

tsuumi
21.06.2013, 13:37
...Niin ja mitkä renkaat sulla on alla? Pitäisi laittaa Yokohama Geolandar A/T-S:t tilaukseen lähiaikoina. Ja varmaan ihan alkuperäisen kokoiset. Etupäässä kun tuo jousen alalautanen on parin sentin päässä renkaan reunasta.

PIRSSI
12.08.2013, 09:58
Renkaina 225/75-16. Mahtuis varmaan 31" nyt pyöriin
Tilasin uudet etuiskarit missä on jousilautanen 27mm korkeammalla kuin alkupeäisessä ja lisäksi iskarin yläpäässä 30mm korotuspala. Tosiaan 215/75-16 osui jo alkuperäiseen jousilautaseen pikkasen, mutta pikkuhionnalla mahtuivat.

Taakse hajottamolta camryn tai oisko ollu carinan etujouset.

PIRSSI
12.08.2013, 10:42
etuiskarin tietoja ja mittoja
http://www.pajerio.com/forum/strut-data

tuolta tilasin
http://www.camskill.co.uk/m32b0s3234p68840/KAYABA_33_SERIES_KYB_EXCEL-G_SEALED_GAS_STRUT_-_KAYABA_-_334405_

villehh
19.09.2013, 20:09
Renkaina 225/75-16. Mahtuis varmaan 31" nyt pyöriin
Tilasin uudet etuiskarit missä on jousilautanen 27mm korkeammalla kuin alkupeäisessä ja lisäksi iskarin yläpäässä 30mm korotuspala. Tosiaan 215/75-16 osui jo alkuperäiseen jousilautaseen pikkasen, mutta pikkuhionnalla mahtuivat.

Taakse hajottamolta camryn tai oisko ollu carinan etujouset.Eli tosiaan taloon tuli -01 pinin 5 ovisena ja lähes kaikilla herkuilla. Webasto, ilmastointi, sähkölasit, navigaattori (joka on täys paska), lukoilla yms

Kuinka tuo käytännössä tapahtui? Oon aika alkaja näissä hommissa. Eli tarkotus ois saada maavaraa lisää ja isommat renkaat alle. Oon suunitellu juurinkin kokoa 225/75. Vanteen kokoa ens osaa vielä sanoa. Joko orkkikset 16" tai sitten ostan 15" peltivanteet

Tuhnu
22.09.2013, 12:47
Mikä vaihdelaatikko mahtaa olla 1,8 Pinin moottorin jatkeena? siis manuaalilaatikosta kyse

PIRSSI
23.09.2013, 10:05
225/75-16 taitaa olla 6mm liian isot lain mukaan 235/70-16 on ok ja 235/75-15
15 tuumasia aluvanteita käytin paikallaan niin etujarrusatula raapi vanteeseen. 15 peltivanteet varmaan ok mutta kannattaa testa. Et alkuperäisissä vanteissa luokkaa +46.
Nuissa minun kuvan vanteissa tais olla +32. Pulttijako 5x114.3 (Mazda 626 kia jeep rav)vanteita kyllä löytyy.
Käytännössä iskarin vaihto ja takajousien vaihto menee kohtuu helpolla, tietenkin jousityökaluja vaatii ja pikkasen aikaa.
Jossain autoissa on sitten tuo etutolppa valmiiksi korkeampaa mallia joten kannattaa tarkistaa mittaamalla.

PIRSSI
23.09.2013, 10:25
Siitä hitaammat välitykset
http://www.pajerio.com/forum/change-lowrange-gearing-1548-1925-delica-parts?page=1

siinä tietoa korotuksista ja kaikesta muusta
http://www.pajerio.com/forums/pajero-io/suspension-tires-brakes

tsuumi
02.10.2013, 06:11
Mulla ois ylimääräiset, yhden talven ajetut peltivanteet myytävänä: http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1599267

6,5" leveet ja et 46. Eli puol tuumaa leveemmät ku alkuperäiset. Ollut ASX:ssä, mutta Pininiin en oo edes sovittanu alle. Pitäis kyllä sopia.

Haisuli
16.12.2013, 18:13
Millaisia kokemuksia pininistä on? Onko ollut vikoja ja saako hyvin varaosia?

Itseäni kiinnostaisi vähän hakea tuollainen Ruotsista. Kannattaako sekaantua?

PIRSSI
17.12.2013, 13:17
Mulla on omassa käyntihäiriö lämpimänä tyhjäkäynnillä vikaa en ole viellä löytäny.
Osia saa mitsulta mutta hinnat on mitä on, käytetyt osat ja uudet halvemmat sitten ulkomailta. Jos meinaat hakea ulkomailta niin 2002 ja uudemmat menee päästöjen mukaan verotus, voi säästää tonnin kun tuo vanhemman. 1.8 gdi koneita löytyy suomesta volvon s40 ja mitsun carismoista joten niihin osia löytyy helpommin. Kannattaa myös huomata että pininiä on jatkuvanelivetoa ilman alennusvaihteistoa.

khonkonen
04.10.2014, 20:45
Renkaina 225/75-16. Mahtuis varmaan 31" nyt pyöriin
Tilasin uudet etuiskarit missä on jousilautanen 27mm korkeammalla kuin alkupeäisessä ja lisäksi iskarin yläpäässä 30mm korotuspala. Tosiaan 215/75-16 osui jo alkuperäiseen jousilautaseen pikkasen, mutta pikkuhionnalla mahtuivat.

Taakse hajottamolta camryn tai oisko ollu carinan etujouset.

Terve,

Kaveri hommasi tämmösen pininin ja siihen pitäisi kans vaihtaa nämä kybin? iskarit eteen. Mutta mutta.
Käytitkö eteen alkuperäset jouset?
Taakse vaihdoin jouset, mutta entä iskarit?

Kiitos mikäli jaksat vastata kysymyksiin niin ei tarvisi kaikkea kokeilla itse.

jari.turtinen
09.10.2014, 18:16
Morot. Joo samanlainen korotus olisi minulla tarkoitus omaan pininiin tehdä. Onko tuo 30mm korotus jo valmiiksi noissa iskareissa vai millaisen latan olette väliin sullonut? Ja käyköhän ne samat vanhat jouset sitten noihin uusiin iskareihin? Olisko lisää vinkkejä perän pieneen kohennukseen yms.

PIRSSI
09.10.2014, 20:31
Etupään jouset sopii molempiin etutolppiin. Sitä en tiedä onko molemmissa tolppa malleissa saman korkuinen jousi.
Etupäähän löytyy kahden mallisia iskari tolppia, toisessa on 27mm lautanen ylempänä eli korottaa 27mm vanhalla jousella jos vanha tolppa on matalampaa mallia.
http://www.camskill.co.uk/m32b0s3234p68840/KAYABA_33_SERIES_KYB_EXCEL-G_SEALED_GAS_STRUT_-_KAYABA_-_334405_
Taakse hain romikselta jouset, oisko ollu toytota carinan etujouset. Jousi irti ja romikselta 5cm korkeammat samalla halkaisijalla mukaan ei maksa paljoa.

Takapään jouset korotti mulla ainakin 6cm joten eteen piti sitten laittaa viellä iskarin yläpäähän muoviset korokerenkaat.
Mulla on tallissa yhdet sopivat takapään korotus jouset jos kiinnostaa.

Sattuuko Jari sulla olemaan 2litranen versio pininistä??

PIRSSI
09.10.2014, 20:52
Tuossa ny kuva viellä vinssistä ja pohjapanssarista
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2324&pictureid=163943
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2324&pictureid=163942

wikke
10.10.2014, 19:25
Eikö tuo pidemminkin Ns. "skid plate" kuin varsinainen pohjapanssari. Muistui tämä ketju mieleen kun tänään tuli vastaan moinen tummansininen ja "hivenen" elämää (metsää?) nähnyt...

PIRSSI
13.10.2014, 08:36
Kyllä skid plate nimeksi kelpaa kuulostaa hienommalta. Tuonne jakolaatikon taakse menee tuo suoja. 2m pitkä levy sinne on ruuvattu alle. Muoviahan se on mutta eipä tuolla kivikossa revitellä muutenkaan.

PIRSSI
13.10.2014, 08:51
Kyllä skid plate nimeksi kelpaa kuulostaa hienommalta. Tuonne jakolaatikon taakse menee tuo suoja. 2m pitkä levy sinne on ruuvattu alle. Muoviahan se on mutta eipä tuolla kivikossa revitellä muutenkaan.

jari.turtinen
13.10.2014, 20:04
Joo iskarit vaihdettiin ja korkeutta tuli hieman lisää, vanhat jouset passas, nuo koroke lätkät jäi laittamatta. Jos takajouset vaihtaa niin sitte näkee tarviiko korottaa lisää etupäätä. Runvan-vinssiki olis odottamassa asennusta tallin nurkassa. Oot saanu siististi vinssin asennettua piiloon. Passasko suoraan rungossa oleviin reikiin vai pitikö tehä uudet reiät tai joku peti ratkasu?

PIRSSI
14.10.2014, 21:57
Pelti sieltä muovipuskurin takaa poikki siitten hitsasin petin sinne runkoon kiinni. 4500lbs vinssi mahtuu kohtuuella puskurin sisään.

Ei etupäätä tarvi korottaa lisää jos sopivat takajouset löytää.

jari.turtinen
15.10.2014, 08:31
Kirjoitanpa tämän tännekkin, jos jollakin olisi valmis vastaus, missä vika, että yli 20 km.n ajon jälkeen alkaa pikkuhiljaa veto loppua, siis kun koitat kiihdyttää ensin vaikka 80-100 niin kaasua painaessa hyytyy ja moottorin merkkivalo syttyy. Ja kun löysäät kaasua hieman niin valo sammuu ja oikein sievästi ja hitaasti kiihdyttämällä voi onnistua nopeutta nostaa. Mutta vika pahenee pikkuhiljaa ja vauhtia joutuu pudottamaan ja 50 km.n ajon jälkeen nopeutta ei saa nostettua enään kuin 50kmh. Vikaan auttoi hieman kun auto seisoi pari minuuttia, nopeus nousi mutta vika säilyi ja pikkuhiljaa taas alkoi pahenemaan. Ei varmaan haittaisi vaikka vaihtaisi polttoainesuodattimen... missä ja millainen se tuossa mallissa on? Täytyy lähtä vaihtamaan. Tänään taas 150km.n ajo edessä... saa nähdä miten onnistuu. Eniten pelottaa se katalysaattorin hajoaminen, kuinkahan todellinen uhkakuva se on? Niin ja jäi sanomatta että kun vika alkaa pahenemaan niin alkaa polttoaineen kulutuskin nousemaan mittarin mukaan. Kone on siis 1.8l. bensa GDI. Käyttääkö kukaan 95-bensaa vai onko 98 ainut mahdollisuus?

jari.turtinen
15.10.2014, 08:37
vinssistä vielä... joo olis hyvä kun sais vinssin tosiaa mahtumaan tuollain samallalailla tuonne piiloon kun sinä olet laittanut. Missä sulla on napit vinssin käyttöön, ootko vetäny piuhat sisälle vai millä keinolla tuo pelaa?

zuitsisti
15.10.2014, 08:37
Ihan kysymyksenä, oletko katsonut onko tankki alipaineinen kun tuo hyytyminen tapahtuu?

jari.turtinen
15.10.2014, 10:17
eipä oo käyny mielesä... kiitän! onko siihen muuta keinoa kuin korkkia raottaa?

PIRSSI
15.10.2014, 20:15
vinssistä vielä... joo olis hyvä kun sais vinssin tosiaa mahtumaan tuollain samallalailla tuonne piiloon kun sinä olet laittanut. Missä sulla on napit vinssin käyttöön, ootko vetäny piuhat sisälle vai millä keinolla tuo pelaa?

Konehuoneessa on kaukosäätimen liitin, joo ja vapautus vipua ei voi käyttää kun se on piilossa puskurin sisällä :D

jari.turtinen
24.10.2014, 10:44
Vika löytyi... oli imusarja ja alipaineletkut karstottunu pahasti.

Skuuppi
23.04.2015, 16:06
Onko kenellekään teistä Pinin-omistajista jäänyt nurkkiin ylimääräisiä vanteita, jotka sopisivat 1.8 GDI 2000 Pininiin? Alla tällä hetkellä alkuperäiset 215/65 R16 pyörylät ja pitäisi pikkuhiljaa ruveta etsimään kesärenkaita.

Jos alkuperäisiä aluvanteita löytyy, niin minimissään 3 vannettakin riittäisi. Vararenkaassa kun sellainen jo on. Yksi irtorengas ilman vannettakin olisi, mutta toki koko sarjakin kiinnostaa, kumeilla tai ilman, jos joku sellaisista haluaa eroon päästä.

Asun Ylihärmässä Etelä-Pohjanmaalla, mutta käyn päivittäin Vaasassa töissä. Matkahuoltokin renkaita kuljettaa, jos myyjä asuu kauempana.

Jossain vaiheessa auton korottaminenkin kiinnostaa, joten rumatkin vanteet kelpaavat, kunhan ovat muuten suorat. Jos ei viitsi maalata, ostan pölykapselit päälle.

Skuuppi
15.05.2015, 12:33
Rengaspuute ainakin toistaiseksi ratkaistu.

Jusap
12.03.2017, 11:32
Terve Pajero Pininin omistajat,

Vieläkö äijillä on pikku Pajerot käytössä? Kokemuksia tässä vähän kalastelisin kun kyseinen vehje on mielessä pyörinyt... Oliko kellään käytössä sitä 1.8 koneella olevaa? Manuaalia itse olen miettinyt, viisiovisena ja alennusvaihteistolla tietenkin :)

mstr
12.09.2021, 11:42
Nostellaampa vähän vanhaa aihetta.

Eilen tuli haettua itselle tuollainen 2.0GDI Pinin, viisiovisena ja super selectillä. Auto tulee toimittamaan normaalia käyttöauton virkaa, ei siis pelkästään offailuun. On tuo mökkitie vaan semmonen, että sinne ei ole henkilöautolla oikein asiaa.

Renkaat menee pakostakin ensi kesäksi vaihtoon. Nyt alla on katurenkaat, jotka on vieläpä ilmeisesti melkosen vanhat. Kamalat ne oli ainaki ajaa.

Touaregiin aikanaan hankin Hankook Dynapro ATM RF10:t, jotka oli hyvä kompromissi katu- ja metsäajoon. Mun ajot maastossa on lähinnä röykkysillä teillä ryömittämistä, joten mutarenkaita ei tartte. Pininin vakiokoossa 215/65/16 noita ei vaan tunnu löytyvän mistään ja muutenki tuossa koossa vaihtoehdot vähän vähänä, ainakin verkkokaupoissa.

Minkälaiset kumit tuonne sitten menis alle ilman, että tarvii alkaa muita muutoksia tekemään? Vannetta voisi saada rahtusen myös ulommas, ainakin orkkisvanteet sujahtaa kokonaan kaareen piiloon. Vannetta pienemmällä ET:llä vai lättyä väliin?