View Full Version : Suzuki PV
jeeppi-eki
09.06.2015, 20:03
Mitens on PV tietäjät, kummalla sylinterisarjalla lähtee enemmän tehoa Malossin 70cc läppäpytyllä vai 80 cc ei läppäpyttymallilla?
Siitä on yli 20v aikaa ku näitä on ruuvattu mutta väittäisin että oikealla kaasari-pytty-mäntä-pakoputki -kombinaatiolla 80cc pytyllä sai enemmän tehoa mutta 70cc läppäpytyllä sai toimimaan paremmin koko kierroslukualueen.
Jos jostain löydät autisan alumiinisen 70cc läppäpytyn niin siitä saa parhaan kun muut palikat on kohdallaan, saa toimimaan myös kohtuu pienellä kaasarilla... +16mm kumminkin... muuten malossin tai crd:n tms. Läpätön 80cc pannu ja min 20mm kaasari, mieluiten isompikin, tälläkin pitää olla sit muut osat kohdallaan.
Pikku vinkki -94 ja uudemmilla sähköillä olevilla ei saa KUNNOLLA pelaamaan mitään pytty/tehari/kaasari kompinaatiota. vanhemmat ei tuoreöljyvoitelulla olevat moottorit on eri käämikentillä. Tunnistaa siitä et uudemmat käämikentät ei ole säädettävissä, siis ajoitus ei ole säädettävissä. Vanhemmat on ja vaikutus tehoon on suuri.
mm. 50ccläppäpytty, vakio pakoputki ja 16mm kaasari + välitykset, uudemman mallin sähköillä max.65-70km/h.
Sama mopo ja samat osat vanhan mallin sähköillä 85km/h...
Sama mopu mutta 80cc läpätön malossi, tehari, 22mm kaasari ja välitykset, uusilla sähköillä maks 85km/h ja vanhoilla sähköillä 120km/h
Nää noin nopeesti muisteltuna 15v takaa.... tosin joskus tuli ropailtua enemmänkin noita, 9-16v ikäisenä oli mopoja jotain kolkyt yhteensä, peeveitäkin lähemmäks kymmenen :D
Ehdottomasti valurautanen 80 läpätön malossi. Ja siihen päälle 80cc kansi.
Jos jostain löydät autisan alumiinisen 70cc läppäpytyn niin siitä saa parhaan kun muut palikat on kohdallaan, saa toimimaan myös kohtuu pienellä kaasarilla... +16mm kumminkin... muuten malossin tai crd:n tms. Läpätön 80cc pannu ja min 20mm kaasari, mieluiten isompikin, tälläkin pitää olla sit muut osat kohdallaan.
Pikku vinkki -94 ja uudemmilla sähköillä olevilla ei saa KUNNOLLA pelaamaan mitään pytty/tehari/kaasari kompinaatiota. vanhemmat ei tuoreöljyvoitelulla olevat moottorit on eri käämikentillä. Tunnistaa siitä et uudemmat käämikentät ei ole säädettävissä, siis ajoitus ei ole säädettävissä. Vanhemmat on ja vaikutus tehoon on suuri.
mm. 50ccläppäpytty, vakio pakoputki ja 16mm kaasari + välitykset, uudemman mallin sähköillä max.65-70km/h.
Sama mopo ja samat osat vanhan mallin sähköillä 85km/h...
Sama mopu mutta 80cc läpätön malossi, tehari, 22mm kaasari ja välitykset, uusilla sähköillä maks 85km/h ja vanhoilla sähköillä 120km/h
höpö höpö mulla ainakin kulki ihan yhtä hyvin vm98 kuin vanhemmatkin samoilla osilla...kärjelliset peeveet oli sitten täysin paskoja.
HJ60_Jussi
09.06.2015, 22:08
Kuinkahan vanhaan pitää mennä että on kärjet. Itellä oli vissiin -83 ja kärjetön sytkä.
Malossi 80cc ja siihen sovitettuna 26mm kehiin + jonkun tunturi sportin tehari oli aika hieno yhistelmä s1:ssä. Neljä piikkiä isompi eturatas ja huiput n.115 ylä sekä alamäkeen :D vakio lokarista tosin joutu luopumaan ku ei jäähytys pelannu, semmosella rengasta nuolevalla rokkasi. Tolla samalla putkella ja väleillä sain susukin vakio 50cc läppäpytyn menemään 95, ei tosin ylämäkeen :D
Pv:ssä en saanu toimivaks ku ei vaa löytyny soivaa putkea, siankellit ja power lussat oli ihan hanurista, ei vaan laulanut. Välityksillä kyl kulki mut ei niiku ois pitäny, ehkä just satasta suosiolla.. Loppujen lopuks pilasin ton pytyn tekemällä siitä läppiksen, luonne meni vituiks ku vääntö katos mut ylhäältä veti perkuleesti..
Valmiita isompia läppiksiä saanu kertaakaan kiertämään kunnolla ni niistä jäi aika paska maku, semmosia päristimiä..
Sillointällöin humalaspäissään suunnitellu et orkkis malossi, ~26 ellei jopa isompi kaasari sovitettuna, viides vaihde ja jonku crossin putki :cool: :o
Jossain suzukin lasten crossissa oli sama kone 80cc,5 vaihteinen.Siinä on kaiketi vahvemmat runkolaakerit mutta samaa konetta oli varhesemmissa peeveissä,muistaaksen sen ties siktä että magneeton kopassa oli vaihdekaavio 5 vaihteelle asti
artsi777
10.06.2015, 06:36
Jossain suzukin lasten crossissa oli sama kone 80cc,5 vaihteinen.Siinä on kaiketi vahvemmat runkolaakerit mutta samaa konetta oli varhesemmissa peeveissä,muistaaksen sen ties siktä että magneeton kopassa oli vaihdekaavio 5 vaihteelle asti
Rm:ssä ja Ds:n koneissa oli 5 vaihdetta ja kasikymppisiä läppiksiä Muuten meni heittämällä peeveeseen. Vanhemmissa peeveen koneissakin oli toi 5 vaiht. kaavio piilossa sivuposkessa 4 vaiht. tarran alla.
artsi777
10.06.2015, 06:44
Ei ainakaan omaan mieleen saanu noista läppiksistä toimivia. Parhaiten sai vetoja ihan normi 80cc Zetan tai cdc pytystä hiukan viilailemalla ja 22-24 kaasarilla +teharilla.
Mulla ei oo kokemusta noista uudemmista tuorevoitelu laitteista kun mun peevee ikä ajoittuu noihin vanhempiin vehkeisiin :)
lepoantti
10.06.2015, 07:24
pojalla varastossa kevariajan "talvimopo" pv, 80 malossi, 80rm kansi, 5-vaihteisen rataspaketti, putkeksi sovitettu joku kotarin 80cc crossin hormi, kaasarina joku mikä lie.
kuulemma "hönkii" ihan hyvin. pitäis kuulemma joskus hienosäätää ja mennä pevettimiesten vauhtipäiville jossa ajetaan nopeuksia. nyt ollut niin paljon muita rojekteja että pevettiä ei ole taidettu ajaa reiluun vuoteen ollenkaan. pieksämäellä 17-19.7 mopomiesten vauhtipäivät johon olis hienoa keretä vaikka katsomaan.
jos pusukit kiinnostaa niin kannattaa käydä pv forumilla, äärimmäisen hienoja rojekteja enimmäkseen "aikuisten" poikien tekeminä jotka ovat syttyneet rakentelemaan mopoja. ja ennenkaikkea kokemusperäistä tietotaitoa toimivista kombinaatioista. vaarallisen mielenkiintoinen ja pieneen tilaan mahtuva kevyt ja puhdas harrastus verraten offiin!!
tässä top-10 listaa jossa osa nopeuksista mitattu tutkalla eikä esson baarissa vuosikymmenten takaisella ajofiiliksellä, jolloin nopeudet määritelty jameksien lahkeen lepatuksesta jonka kertoimena käytetty uhmakkaan puberteetti-ikäisen finnien määrää ja pohjatonta itseluottamusta ...http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php?f=3&t=13487&hilit=huippunopeudet
80cc läpätön pytty, hiukan viilattuna, laskettu kansi, 28mm kaasari, tehoputki ja rattaat 17 edessä, 32 takana. Kulki 110km/h todistetusti -90 luvun taitteessa. :D
Hessu888
10.06.2015, 22:27
Reilu 20v sitten tuli kokeiltua monia 80:n kamoja pv:ssä ja parhaiten toimi RM80:n 5v kone teharilla ja kuten Artsi kirjoitti, niin se menee suoraan kiinni. Sylinterin jäähdytysritilöihin kun ajoi rälläkällä urat, niin sai vakiot värinäkumitkin kiinni polliiseja varten. Korvakkeita pikkasen muuttamalla meni myös TS125:n 6v kone teharilla ja tappiin lasketulla kannella ja sillä mentiin jo vähän kovempaa. Kaverilla oli crossikuski Antti Pyrhösen sen aikasen mekaanikon pieteetillä tehty 5v RM:n kone 50cc läppiksellä ja sekin pesi monet kasikympit. Sillä käytiin ajaa mukulana mopoenduranceakin.
mikkoimp
10.06.2015, 22:35
täältä ääni myös malossille zetalla tai cdc:lle, eli läpättömällä mielestäni saa nätimmin naukumaan!
52mm malossi, 24mm mikuni, leovincin putki ja viides vaihde niin sai välit pidettyä suht tiuhoina niin lähtikin vielä pirtsakasti, ei kevareilla ollut mitään saumaa... pytty oli tietysti tappiin avarrettu, ehkä vähän liikaakin, alavääntöä ei liiemmin ollut.
joskus myös vakio pyttyä lähdin kokeilemaan millain sillä kulkemaan saa eli raju avarrus sille niin kyllä sillä sai myös sen hiukan liki sata menemään, rekoista mukavasti pääsi jo ohi..
Onko Rngd:llä ihan viranomaistodistus tästä? : )
Onko Rngd:llä ihan viranomaistodistus tästä? : )
Ei ole itsellä, mutta kaverilla saattaa olla vielä tallessa ;)
mechanic-71
11.06.2015, 10:50
Kuinkahan vanhaan pitää mennä että on kärjet. Itellä oli vissiin -83 ja kärjetön sytkä.
Mulla oli -82 ja siinä oli kärjet sytytyksessä.
Jos aletaan puhumaan koko moottorin vaihdosta niin minun mielestä se ei o enää sama asia.Näitähän on mihin on rakennettu esim. 1000cc kyykkypyörän kone jne. Mullakin on 150cc 4T kiinan nelarilla varustettu PV mutta kyllä semmonen alkuperäsellä viritetyllä moottorilla oleva "Pekkalan Veikko" saa herkistymään :D:D
Mopoikäsenä n.20v sitten mulla oli '91 50cc läppiksellä ja välillä 60cc pytty,välityksillä huiput tais olla jossain 80km/h.
Tossa videota jonka kuvasin silloi ku se 150cc pv oli vielä kaverin (joka videolla ajaa)Nyt siinä on edessä 15 ja takana 28 piikkiset rattaat ja korotettu n. 20cm,ihan tappolaitehan se vieläkin on..
https://youtu.be/uOmaWq25-WI
Malossi on viilaamattomana tehokkaampi kuin läppäpytty, mutta huuhtelut virtaa huonommin kuin p+ ja sen takia p+ on parempi aihio .
Kyllähän nuo tehokkaimmat pv:t on power plus sylinterisiä, eli "80" valurauta läppäpytty joka viilattu oikein ja läppäkanava tukittu.
Malossi on viilaamattomana tehokkaampi kuin läppäpytty, mutta huuhtelut virtaa huonommin kuin p+ ja sen takia p+ on parempi aihio .
Kyllähän nuo tehokkaimmat pv:t on power plus sylinterisiä, eli "80" valurauta läppäpytty joka viilattu oikein ja läppäkanava tukittu.
Onko ihan mitattua vai pelkkää mutua? Malossissahan huuhtelu suuntautuu ihan eritavalla ku perus 6 kanavaisessa ja imukanavan yläpuolelta tuleva puhallus huomattavasti tehokkaampi & perstuntumalta järkevämpi.. Vakio alupytystä kairattu läppis mihin jyrsitty samantyyppinen "kanava" ja rei'itetty mäntä kiertää ja vetää ihan erilailla ku power+..
Oi niitä aikoja!
Mulla oli aikoinaan PV johon hommasin kaverilta 80cc läppäpyttyn, joka porattu niin isoksi kuin pysty ja siinä oli jonku piikkisen crossin läpät ja kanavat viilattu sopiviksi :p
Eturatas oli isompi ja vakioputki, jossa äänenvaimentimen ulostuloputki oli isompi niin velipojan auton mittarilla 125km/h, ihan hullua tälleen jälkeenpäin ajatellen!!
mullaki oli vielä 25 vuotiaana pv. 80 kamoilla tietenkin. kyllä oli kiva rakennella ku oli rahaa hiukka eri tavalla ku mopo ikäsenä :D
mutta voi helvetti sen kinderin kanssa 80 vauhti tuntu jo niin rajulta et huhu :eek:
Onko ihan mitattua vai pelkkää mutua? Malossissahan huuhtelu suuntautuu ihan eritavalla ku perus 6 kanavaisessa ja imukanavan yläpuolelta tuleva puhallus huomattavasti tehokkaampi & perstuntumalta järkevämpi.. Vakio alupytystä kairattu läppis mihin jyrsitty samantyyppinen "kanava" ja rei'itetty mäntä kiertää ja vetää ihan erilailla ku power+..
tuossapa ois, malossi vastaan perus viilailtu p+ itetehyllä putkella, 24 kaasarilla. Kyllähän sieltä malossistakin sais lisää tehoa, mutta pidän silti p+ hyvänä aihiona jos virittää meinaa. Malossi siis tuo 7.5 heppaa. Voishan sitä joskus koittaa huvikseen mitä malossista saisi irti :D
mutta voi helvetti sen kinderin kanssa 80 vauhti tuntu jo niin rajulta et huhu :eek:
omista susnukeista loppus ne viimesetkin ja vähäiset ajo-ominaisuudet kun mittarin neula huiteli km/h lukeman ohi, enää ei taitais uskaltaa koittaa moisia nopeuksia:D
tosin tallista löytyy vielä 5 vaihteinen malossilla varustettu postinhaku mopo:D
tuossapa ois, malossi vastaan perus viilailtu p+ itetehyllä putkella, 24 kaasarilla. Kyllähän sieltä malossistakin sais lisää tehoa, mutta pidän silti p+ hyvänä aihiona jos virittää meinaa. Malossi siis tuo 7.5 heppaa. Voishan sitä joskus koittaa huvikseen mitä malossista saisi irti :D
Hyvin ollu hönkää plussassa. Miun kokemukset on just päinvastaset noista pytyistä, korvakuulolla ja piikkeihin verrattuna malossi kiersi vi*usti yli 12k mut ei kyllä oo mitään mitattua :D ..pitää vissiin ruveta varastoja tonkimaan, hyvin mielenkiintoisia keskusteluja tuolla mopo foorumillakin...
vakio koossa jon on läppis niin malosilla enemän tehoo:D ja jos kunnolla tehoo haluu niin surra laulaa.
pastirolli
16.07.2015, 12:04
Mulla oli joskus pikkusuikissa 80 kiinni muttei sillä ollut mukava ajella. Liikaa tehoa pieneen mopoon. Ajettavuudesta ei ollut tietoakaan. Perus viilauksilla ja tehomännillä + tehoputkella PV oli kaikkein paras. Mulla oli vieläpä kunnon änkkäri ettei ollut kovat äänet. Heti paljon siistimpi ajella.
Laitetaan tänne teksiä ja kuvia omasta pevetistä, Tosiaan tein peveeseen projektin tänä kesänä.
tästä lähettiin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7248&pictureid=179955
Osat kävi hiekkapuhaluksessa ja ruisku maalauksessa. Osat uli ja mopo kasaan. :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7248&pictureid=179956
Sitten pienien testiajojen jälkeen huomasin, että vaihteisto öljyt tuli sylinteriin vedot hävisi ja savutti, joten kone pöydälle ja osiksi, uudet laakerit ja stefat pitää laittaa.:cool:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7248&pictureid=179957
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7248&pictureid=179959
mopo ei ole tälläkään hetkellä kasassa kone odottaa kasausta.:p Rahaa ainakin riittävästi mennyt, omasta mielestä moposta tuli hieno. :cool:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7248&pictureid=179958
Tajusin että mulla on pian edessä mopon hankinta.
Olikos se nyt niin, ettei PV:tä enää valmisteta?
Missä hinnoissa PV:t nykyisin pyörii ja mistä sivustoilta kannattaa myynti-ilmoituksia tutkia?
Mikä on osien saatavuus nykypäivänä, entäs mistä niitä vielä saa?
Pojan kanssa ollaan oltu harvinaisen yhtä mieltä siitä, että koppimopoa tai skootteria ei tule, mutta Manki tai PV olis kiva.
Ite ajelin PV:llä ikävuodet 14-19, joten ajattelin taivutella pojan ajatukset Suzukin puoleen. :)
Juu, ihan tosiaan kun täytin 16 ja muut hankki piikkikortin, mie ajoin PV:llä. Ja kun täytin 18 ja muut hankki auton, mie ajoin vieläkii PV:llä. Sitte tuli -30C pakkaset nii ostin KE20 Corollan, mutta se on eri tarina se. :D
Ei taida PV:tä saada mutta kyllähän näitä 'vastaavia' vielä valmistetaan.
mm. tämmöinen pisti silmään kun omaan mopoon kävin osaa hakemssa. http://www.tampereenkonepyora.fi/tuote/conan-st-50/
Hessu888
10.08.2016, 21:34
mistä sivustoilta kannattaa myynti-ilmoituksia tutkia?
Tuolta niitä voi alkaa selata: http://www.nettimoto.com/suzuki/pv ja huomata miten on hinnat vuosien saatossa muuttuneet suoraan markoista euroiksi...
Esim. tässä ois hinta-laatu kohdallaan: http://www.nettimoto.com/suzuki/pv/2045954
dynamics1
10.08.2016, 21:45
Eli karu totuus on 1000--->€ ylös päin... Multa löytyy pv kans mutta hinta lähempänä 2000€ ja monkey kanssa...
Hessu888
10.08.2016, 21:48
Tuossa ois asiallinen tontulla: http://www.nettimoto.com/suzuki/pv/2046923
Perkei, PV-mopoon saa ihan hyvin osia. Juipillahan tommonen vanhus on talvipelinä/vararenkaana. Tarvikeosissa aika paljon kiinankuraa mutta ihan ok osaakin saa. Mopo-Sport tms myy kyllä ja nettikaupasta helppo tilata. Sitkeitä vehkeitä noi kyllä on. Toi meilläkin majaileva jäi sit kuitenkin semmoiseksi puolivalmisteeksi mutta urheesti se tota hongankolistajaa on tarvittaessa kuskannut.
Ei taida PV:tä saada mutta kyllähän näitä 'vastaavia' vielä valmistetaan.
Ei taijja PV:tä "vastaavaa" saaha uutena. Ainoastaan monkeystä on näitä kopioita olemassa. Eikä tosiaan ole huonojakaan kun etujousitus on paljo kestävempi ja levyjarrulla.
Ei taijja PV:tä "vastaavaa" saaha uutena. Ainoastaan monkeystä on näitä kopioita olemassa. Eikä tosiaan ole huonojakaan kun etujousitus on paljo kestävempi ja levyjarrulla.
"Vastaavalla" meinasin kokonsa puolesta. Ei kyllä 2t konetta ole ikävä kun katsoo tuon moottorin speksejä vs. pv:n kone. Eipä silti, omassakin mopossa 2t kone on, mutta kokoa on hieman pv:tä enemmän.
Hinnaltaan tuo uusi ole paha kun vertaa missä nuo aidot pv:t/monkeyt liikkuvat.
Moro
MItkäs öljyt ne olis parhaat vaihteistoon? Jos on kovasti viritelty, taitaa kytkin luistaa. Onko joku löytäny hyvin voitelevan öljyn, jolla kytkin ei luistaisi?
Kytkin ongelmaan muistelisin, joskus 15 vuotta sitten. Laitoin prikat kytkinjousien alle. Tuli tietysti raskaammaksi käyttää, mutta toimi
No hei kertokaas mikä olis mopokaupoilla oleellista? Osaan mie autoja ostaa, mutta nyt olen lähdössä mopokaupoille. Löytyykö niidenkin historiatiedot Trafista, kuten autojenkin? Onko nyt jotain mitä pitäis tietää?
Tarkoitus on ostaa mopo, joka on kilvissä tai jonka saa kilpien väliin. Onpa muutes vaikea löytää VAKIO Suzuki PV. :confused:
artsi777
21.04.2017, 17:03
Joo ei varmasti oo helppoa löytää vakio peeveetä järkihinnalla.
Eiköhän omistushistoria trafista selviä ei paljon muuta kun ei noita katsasteta. Ehdottomasti tarkistat ensin että paperit on oikeat, meinaan on sen verran paljon liikenteessä mopoja mitkä on joskus myyty jollekin kuka ei oo sitä laittanutkaan nimille ja myynyt eteenpäin ja soppa on valmis, jos kilvetöntä/rekisteröimätöntä harkitset ni sen pitäis sit olla aika alkup.ja vakio että saa uudestaan rekisteriin. Helpoimmalla pääsee kun ostaa kilvissä olevan ja myyjä on se ketä lukee papereissa :)
Vakio pitäis olla ihan ehdottomasti. Semmoista on vaikea löytää. Kiitos vinkeistä. :)
Jep, puolet vakioina kaupattavistakin on tavalla tai toisella viritetty. Ja tuo paperihomma on totinen tosi, juniori myi yhden mopon aikanaan osiksi ihan siksi että omistajaketjun selvittäminen kilvitykseen alkoi näyttää suuren luokan työmaalta.
Jep, puolet vakioina kaupattavistakin on tavalla tai toisella viritetty. Ja tuo paperihomma on totinen tosi, juniori myi yhden mopon aikanaan osiksi ihan siksi että omistajaketjun selvittäminen kilvitykseen alkoi näyttää suuren luokan työmaalta.
Mie aloin eilen nettimopon perkaamisen silleen, että mulla oli Trafin sivu auki ja syötin sinne rekkareita. Jos tuli ilmoitus, ettei tietoja löydy, hylkäsin mopon heti. Jos tiedot löytyi, niin en nyt vielä tässä vaiheessa niitä siis ostanut, mutta että ainakin järjestelmä tunnisti kyseisen mopon.
Sitten tosiaan niitä myydään "tieliikennekelpoinen" ja "juuri remontoitu", mutta aina niissä on joku läppäpytty ja välitykset vaihdettu ja tehoputki, alkuperäinen on hävinnyt. :rolleyes:
No ne välitykset ei ole ongelma, eiköhän niitä vakiorattaita nyt sentään vielä jostain saa, mutta kyllä vakiovermeet muuten pitäisi olla kiinni.
Onhan meillä mun vanha mopo, josta varmastikin joitakin osia voi käyttää (esim. tankkia yms, jos maalaushommelit kiinnostaa ja satutaan löytämään ihan alkuperäiskuntoinen mopo), mutta viritetty sekin on.
Yksi kiinnostava ilmoitti, ettei vastaa kuin whatsapp-viesteihin. No minulla ei whatsappia ole. Noh, eiköhän tämä tästä. :)
Eikös nuissa joissaki vuosimallissa (lähtien) ollu ihan läpät vakiona vain muistankohan nyt ihan väärin..?
Siis saahan täysin vakio peeveitäkin helpolla mutta niitten hinnat on karannut yhtä hulluksi kuin apina mopojenkin.
Vakioksi takaisin muuttaminen nyt on hyvinkin helppoa ja edullista peeveessä, suurempi vaiva on se maalauksien ennallistaminen alkuperäisiksi.
Viime kesänä tuli pakottava tarve hankkia kans PV-Suzuki... 1. oli puutteellinen raato jonka sain ostettua kaverilta mikä vastasi puhelinsoittoon ja pystyi muuhunkin kuin viestittelyyn.
Puuttuvien osien metsästyksessä tuli karu totuus vastaan. Suurin osa myyjistä ei halua kuin viestitellä ja yhden osan ostaminen vaatii 4 vuorokauden viestittelyn tai sitten kaupantekoa yöllä 01-03 aikana jolloin "myyjät" on aktiivisimmillaan . Muutaman ostoyrityksen jälkeen maksoi mieluusti hitsaamista vaativasta resuisesta satulasta 60€ aikuiselle myyjälle joka vastasi puhelinsoittoon ja haku saatiin sovittua seuraavalle illalle.
Ei muuta kuin stemppiä kaupantekoon ;)
Eikös nuissa joissaki vuosimallissa (lähtien) ollu ihan läpät vakiona vain muistankohan nyt ihan väärin..?
No tuskin on mopossa 80cc läppäpytty vakiona. :D
Eikä sen tarvi olla alkuperäismaaleissa, mutta vaikuttaa siltä että jos haluaa vakion ja rekisteröidyn PV:n, niin sitten se on myös aikuisen toimesta entisöity alkuperäiskuntoon. Sellaista ei sitten taas oikein raaskisi maalata muodikkailla teiniväreillä, mutta onneks meillä on se mun vanha PV elimenluovuttajana, jos maalaushimot iskee.
Teinit sitten myy näitä kaikenmaailman paperittomia virivirivehkeitä. Ja kuten Taisto sanoikin, niin kaupat tehdäkseen täytyis olla valmis asentamaan whatsapp ja viestittelemään kolmena aamuyönä peräkkäin, sillä moni ilmoittaa jo ihan ilmoituksessa, ettei vastaa puheluihin eikä tekstiviesteihin.
Joten helpoimmalla taitaa päästä, kun ostaa siltä aikuiselta sen entisöidyn. :)
No tuskin on mopossa 80cc läppäpytty vakiona. :D
No shit Sherlock :D läpät voi olla myös 50cc kun et kuutiotilavuutta maininnut...
artsi777
23.04.2017, 06:54
No tuskin on mopossa 80cc läppäpytty vakiona. :D
Eikä sen tarvi olla alkuperäismaaleissa, mutta vaikuttaa siltä että jos haluaa vakion ja rekisteröidyn PV:n, niin sitten se on myös aikuisen toimesta entisöity alkuperäiskuntoon. Sellaista ei sitten taas oikein raaskisi maalata muodikkailla teiniväreillä, mutta onneks meillä on se mun vanha PV elimenluovuttajana, jos maalaushimot iskee.
Teinit sitten myy näitä kaikenmaailman paperittomia virivirivehkeitä. Ja kuten Taisto sanoikin, niin kaupat tehdäkseen täytyis olla valmis asentamaan whatsapp ja viestittelemään kolmena aamuyönä peräkkäin, sillä moni ilmoittaa jo ihan ilmoituksessa, ettei vastaa puheluihin eikä tekstiviesteihin.
Joten helpoimmalla taitaa päästä, kun ostaa siltä aikuiselta sen entisöidyn. :)
Ei muuta kuin alatte sun vanhasta rakentamaan, mm koneen osat (laakerit,tiivisteet,mäntä) on yllättävän edullisia, jos vaikka purkaa ihan atomeiksi ja maalaa/maalauttaa ja laittaa teknisesti kuntoon ni ei nyt hirmu kalliiksi tulisi ;)
Vakio pytylläkin päästiin 92km/h. :D
Eikös nuissa joissaki vuosimallissa (lähtien) ollu ihan läpät vakiona vain muistankohan nyt ihan väärin..?
Oli kyllä. Imuaukko meni kokonaan läppien kautta. Vuosimallia en nyt muista.
Olihan noita meilläkin silloin 90 luvun alkupuolella mutta ei tarkkaa muistikuvaa miten oli mutta olisiko ollut silloin kun tuli jotain muitakin päivityksiä samalla oliko tuorevoitelu ja muuttuiko etuvalo samalla
Maajussi
23.04.2017, 21:00
-94 tuli läppis ja tuoreöljy voitelu...
94 tuli täysläppä pytty, jos trafissa lukee että ei tietoja tarkottaa sitä että ne mipon tiiot on poistettu jos ostat sellasen mopon se on tosi helppo katsatsaa, ja vähä epäilen että ette ole kyllä vakiopytyllä 92km/h mennyt, ja toki jos etsis ihan orkkis pvtä joudut maksamaan hunajaa.
94 tuli täysläppä pytty, jos trafissa lukee että ei tietoja tarkottaa sitä että ne mipon tiiot on poistettu jos ostat sellasen mopon se on tosi helppo katsatsaa, ja vähä epäilen että ette ole kyllä vakiopytyllä 92km/h mennyt, ja toki jos etsis ihan orkkis pvtä joudut maksamaan hunajaa.
Mitä se tarkoittaa, että tiedot on poistettu? Miksi ne on poistettu?
Etsin kilvellistä siksi ettei tulisi mitään yllätyksiä, että "tää on tosi helppo rekisteröidä" ja sitten konttorilla selviääkin, että eipäs olekaan, vaan varastettu Petteriltä Lahdesta viisi vuotta sitten.
En etsi orkkis PV:tä vaan vakiota, tuppaa vaan olemaan niin, että vakio on samalla myös orkkis/entisöity.
Omasta jos rakentaisi niin tarvisi ainakin uuden moottorin ja pytyn. Muistaakseni muutakin vielä puuttuu. Toisaalta siinä on ainakin omistajahistoria kunnossa, kun se on meillä ollut vuodesta 1992 saakka. :)
Laitoin hieman kyselyä tuonne Mopo-osa.comiin, että kuinka isoina palasina niiltä löytyy Suzuki PV:tä.
Mitä se tarkoittaa, että tiedot on poistettu? Miksi ne on poistettu?
Etsin kilvellistä siksi ettei tulisi mitään yllätyksiä, että "tää on tosi helppo rekisteröidä" ja sitten konttorilla selviääkin, että eipäs olekaan, vaan varastettu Petteriltä Lahdesta viisi vuotta sitten.
En etsi orkkis PV:tä vaan vakiota, tuppaa vaan olemaan niin, että vakio on samalla myös orkkis/entisöity.
Omasta jos rakentaisi niin tarvisi ainakin uuden moottorin ja pytyn. Muistaakseni muutakin vielä puuttuu. Toisaalta siinä on ainakin omistajahistoria kunnossa, kun se on meillä ollut vuodesta 1992 saakka. :)
Laitoin hieman kyselyä tuonne Mopo-osa.comiin, että kuinka isoina palasina niiltä löytyy Suzuki PV:tä.
Jos tiedot on poistettu niin 2002 jos en jälkeen ei oo ollu rekisterissä niin tiedot on poistettu ja jos se on varastettu niin se trafi näyttää että vastastetru, ja tollanen "tiedoton runko" on helppo katsastaa. Ohessa kuva omasta 90 käyttöentisöitystä pvstä joka on käyttiksenä nyt.
Okei kiitos matke! Hieno mopo. :)
Okei kiitos matke! Hieno mopo. :)
sanon vielä, jos sinulla itsellä on joku pvn raato, jossa on kone rikki ja sylinteri puuttuu niin, koneremppa on tosi helppo tehä ja osat halpoja,sylinterisarja 50cc power plus eli puoläppäsylinteri maksaa 50e.
Tollanen löytyy nurkista. Viimekesänä ajoin 104km/h gps mitattuna. En vetäny vitosta tappiin ja kutonenkin jäi käyttämättä :D
Viimenen ilmajäähdytetty (-83) rm80 6-vaihdetta honda ns:n 28mm delortto. Putki on iha väärä, joku modattu s1 gianelli ja omavalviste alu änkkä.
Joskus kun jaksas entisöidä loppuun toikin...
Soralla sutii joka vaihteella millä uskaltaa kokeilla, asfaltilla keulii lähes joka vaihteella :D +100kg kuskin alla :D
https://youtu.be/g0y_MzDYmoM
Tollanen löytyy nurkista. Viimekesänä ajoin 104km/h gps mitattuna. En vetäny vitosta tappiin ja kutonenkin jäi käyttämättä :D
Viimenen ilmajäähdytetty (-83) rm80 6-vaihdetta honda ns:n 28mm delortto. Putki on iha väärä, joku modattu s1 gianelli ja omavalviste alu änkkä.
Joskus kun jaksas entisöidä loppuun toikin...
Soralla sutii joka vaihteella millä uskaltaa kokeilla, asfaltilla keulii lähes joka vaihteella :D +100kg kuskin alla :D
https://youtu.be/g0y_MzDYmoM
Pahus videosta tulikin mieleen et pitäiskin tilata staattori tuohon omaan rämän koneeseen ja paiskaa se paikalleen peussiin, on vaan pari vuotta vanhempi tuosta koneesta, näyttää päälisin puolin samalta kuin peeveen oma kone, oiskos 79 tai 80 mallinen sillon... tallimopossa nyt paikollaan orggiskone 5 vaihteella ja malossilla varustettuna.
Joo toi -83 on hieman erinäkönen kuin vanhemman rm:n kone ja peeveen.
Toi -83 on sama lohko kuin -84 mut -84 on jo nestekone.
Ei käy suoraan pv:n runkoon.
Videosta saattas nähdä et toi munkin runko on tehty uusiksi moottorin etupuolelta. Samoin kaikki moottorinkorvakot...
77-81 rm koneet käy suoraan pvn runkoon,itsellä oli talven käyttiksessä viilattu 60c,16mm mikuni ja vakio romut paitsi diy putki ja veti komiasti ja huippujja keräsin sen päälle 90.
No mie nyt sitte ostin mopon. :)
Se on katsastettu tammikuussa ja omistajanvaihdos tehtiin onnistuneesti heti nettivarmenteella, joten siitä ei ole huolta.
Mie ajoin sillä mopolla pienen pätkän ja ei se tosiaan kovinkaan tuntunut kulkevan ja ainakin myyjä vakuutteli sen olevan vakio, kun sanoin että ei siitä kunnosta muuten ole väliä kunhan ei olis virejä. Vähän mie mietin että kiertääks se nyt pikkasen kovin vai ei. Vaikee sanoa kun en nyt tosiaan ihan hetkeen ole mopojen lähistöllä oleskellut.
Noh, vaikee nyt sitten sanoa, mutta eiköhän me nyt noista kahdesta saada ainakin yksi hyvä kasattua, eikä se ole ongelma jos jotain pientä joutuu vielä ostamaankin. Kaasari vissiin vähän vuotaa ja mittaria ei ole.
Hyvin osasin ajaakin vaikka ensin vähän jännitti! Oon ajanut PV:llä viimeksi tammikuussa 1996, eli 19-vuotiaana. Sitten ostin Toyotan ja loppu on historiaa. :D
Piirimyyjä
04.07.2018, 20:29
Moi,
Täälläkin kans yks wanha muistelee. Piti kirjottaa tähän vaan muutama rivi, mutta näin se kesäloma näköjään tekee tepposet:
Oli ´83 PV, uutena ostettu. Se oli just niitä vanhan sytkän vehkeitä, ei tuoreöljyvoitelua, "viimenen mustatankkinen". Kuminen pyöreä etuvalon kuori ja vaihdepolkusimen juuressa irrotettava 4-vaihteisen tarra, jonka tarran alta siis löytyi lohkoon koneistettu 5-vaihteisen kaavio. Suzukin ilmajäähdytteiset RM 50cc ja RM 60CC crossit käytti samaa alakertaa. 5-vaihteisia, siis. Hommasin noiden huoltokirjan räjäytyskuvineen. Eli niinku vähä "opiks", heh.
Tuli sitten finninaamana hommattua/soviteltua hauska tekniikka tuohon PV:hen, tuttavallisemmin "Syylään":
- Malossin 80cc pytty (viilattu nuoruuden innolla varmaan liikaakin, kun ei se oikeen vääntäny alhaalta mutta kiersi ylhäällä älyttömästi, ja tietty oli hillitön läpättömän kakstahtisen tehopiikki kun kiekoissa päästiin tehoalueelle)
- laskettu kantta (lasilevy + se semmonen punasinisen pikku peltipurkin mustanharmaa hiontatahna)
- 3 piikkiä isompi eturatas (16), vakio takaratas (35?)
- Mopo-Sportista tilattu tehoputki, joka omassa kombossa kiersi "taivaisiin" muttei vääntänyt kummosestikaan alakiekoilla (silloin sai Suomesta ihan kahta tehoputkea PV:hen. Kokeilin kans sillä toisella, eli ns. "Nakkilan putkella", mutta se väänsi mun moottorissa alhaalta muttei kiertäny korkeelle)
- 26mm Mikuni kaasari jostain varmaan ´70-luvun 250cc kakspyttysestä ilmajäähy-Yammusta tai -Suikasta (sinänsä hauska kaasari, kun sen kaasarin kiinnityslaippa oli 80cc Malossiin millilleen sopiva ja ryyppy- eli choke-kamat ja vivustot meni PV:n omasta 12mm Mikunista heittämällä tohon 26 milliseen)
- ja viides vaihde asennettiin. Se oli paras juttu se.
- 6% seos ja seosöljynä (ilmajäähdytteisten) moottorisahojen seosöljy. Ei ollu koskaan mitään kiinnileikkauksia tai kuumenemisia. Kaverit kuunteli kylmempinä käyvien vesipyssycrossimiesten neuvoja, ja ajeli sitten 4% hipo-öljyseoksilla. Leipoihan ne sitten kiinni kun ajelivat moottorijarrutuksella kaasu kiinni alamäetkin. Kun oma ehkä lillasti enemmän savuttava 6% seos ei nakuttanut tms., niin en alkanut tuota seoshommaa säätää.
Ja se oli pikkukylän kovin PV se. Huiput ehkä yli sata, ei todistuksia tosin. Eli ajan kultaamaa mutua vaan (?).
Mutta sen muistan, että asvaltilla en minä kissan kokonen ohjastaja voinut kolmella ekalla vaihteella kääntää tuppia nurin, kun vaikka miten kurotti eteenpäin yli sarvien, niin yli se ois keulinu. Sitte nelonen ja vitonen oli helpompia hallita, mutta jos kypärän visiiri jäi auki, niin kylläpä se vitosen lopussa alko ajoviima repiä pottaa päästä, eli yritti nostaa silleen ärsyttävästi sitä umpikypärän leukaosaa silmille.
Kahesti opetellessa se keuli yli ennenku ehti kissaa sanoa. Eli sarvia, tuppeja, jarru- ja vaihdepolkimia, yks tankki, yks runko, vasen nilkka ja molempien kämmenien nahat meni rylliessä ja ojarumpuja kolutessa. Mutta hauska vehje oli. Ihme kyllä, että jäin henkiin.
Kaverin vakion uutena 21hp:n (tuolloin kuitenkin jo väsyneen?) 80cc vesipyssy-crossi-Kawan kanssa meni hiekkatiellä ihan samoihin sekä kiihdytyksessä että huipuissa. Kawa oli tietty paljo parempi/helpompi ajaa, mutta silläpä ei saanu rauhaa kissalanpojilta ikinä.
Sitte kun vihdoin tuli ton viritetyn PV:n piikikkään moottorinluonteen kanssa sinuiks, niin kolmosella oli hauska tehoalueelle päästyä keulia kaasua kääntämällä taajamassa autojen ohi (jotain 60km/h ?). Huipuista en tosiaan tiedä. Sen mopon oman mittarin neula huiteli ohi sen mittaritaulun alaosan kmh-merkin.
Eli huippuvehjes se oli, mutta ihan tappopeli. Kevariin siiryttyäni kokeilin tuota kaverille myymääni entistä PV:tä kerran. Aivan kauhea. Olin ajanut "isoa ja vakaata" kevaria jo ihan 2kk, vaan tuolla PV:llä en osannutkaan enää ajaa. Kun se vaati suunnilleen "kärpäsen refleksit" että pysyi hanskassa. Sadan metrin päässä pysäytin, sammutin vehkeen ja TALUTIN sen sata metriä takaisin. Kun kaasu auki kiihdyttäessä kierrosten noustessa se tehopiikki potkas tosiaan silleen, että hiekalla se suti tai asvaltilla keuli pikkuvaihteilla keuli yli. Ja ohjaus oli isossa vauhdissa yliherkän rauhaton.
Noo, jos nykyisen läskilortin ruhoni istuttaisin vaikka minkä PV:n päälle, niin tuskinpa se enää tuntuisi raketilta?
Hyvät kesän jatkot!
Poika sai syksyllä mopokortin, käsittelykoe suoritettiin tietenkin omalla PV:llä.
No ei kauaa menny kun PV pöllittiin tosta pihalta. Onneksi oli poliisipartio sattunut kohdalle, kun 10km tuollempana oli moporosvo työnnellyt kilvetöntä mopoa bensan loputtua. Käytiin pojan kanssa hakemassa kovia kokenut PV poliisilaitokselta kotiin. Parilla sadalla uusia osia rikottujen tilalle ja vot sie kun taas pääsee.
Kyllähän tuo vaan niin saakelin hyvä peli on, taidan pitää itelläni kauppakassina sitten kun poika siihen kyllästyy. :D
Tuosta syystä itse omalla 'klassikko' - mopolla olen rajoittanut ajeluja joissa pitäs se jättää jonnekin julkiselle paikalle. Voi olla, että lähtee vielä jonku mukaan siitä.
Tuosta syystä itse omalla 'klassikko' - mopolla olen rajoittanut ajeluja joissa pitäs se jättää jonnekin julkiselle paikalle. Voi olla, että lähtee vielä jonku mukaan siitä.
Joo on tullut huomattua, että toi mopo kiinnostaa ihan helvetisti about kaiken ikäisiä. Tämmöset meikän ikäiset kurpat kiinnostuu kun ne on ajaneet teininä tommosella, ja sitten taas nykyteinit on tutustunu siihen My Summercaria pelatessa ja muutenkin, onhan se nyt ihan erilainen kuin joku derbi tai kiinanmonkey. Niin rauhassa ei pikku PV-raukka saa olla missään, aina on joku räveltämässä, kyselemässä, potkimassa renkaita tai yrittämässä ostaa tai varastaa. :rolleyes: