Kirjaudu sisään

View Full Version : Takaiskarien asento kysymys / pohdintaa.


M4x4
30.05.2015, 16:54
Elikkäs tommosen lehtijousellisen pajeron runkoon tarttisi iskareille tedä uudet kiinnikkeet, kun hävisivät ruostekorjauksen ohessa kokonaan pois.
Itse kysymys on kuitenkin, että onko niiden kulmalla / asennolla jotekin isosti väliä ?
Voiko ne laittaa jotenkin toiminnan kannalta paremmin tai huonommin kuin mitä vakiona on ?

Vakiona kiinnitystapit ovat akselinsuuntaiset, mutta jos ne nyt kääntäisi " menosuuntaan", niin voisiko tällä muutkosella saada jotain hyötyä tulevaisuutta ajatellen ?

Ovatpahan vakiona myös eripuolella taka-akselia nämät iskarit, joten nekin voisi nyt samalla siirtää samalle puolelle akselia. Ja muutenkin joku asiasta tietävä voisi vähän valottaa erilaisten variaatioiden vaikutusta ajettavuuteen, jos sellaista ylipäätään on. :D

Autoa ei ole ainakaan toistaiseksi vielä tarkoitus pahemmin rakennella metsään, mutta jos nyt saisi samalla tehtyä vähän " paremman ". Aluksi ainakin iskarit on tarkoitus pitää vakiona.

mechanic-71
02.06.2015, 04:11
Eripuolilla akselia olevat iskarit estää akselin kierrähtämistä jos rengas "sutaseee"

Rak
02.06.2015, 08:38
Mitä ulompana ja pystymmässä iskarit ovat, sitä paremmin ne vaimentaa.
Jos ne laittaa harjakattomalliin eli yläpäät yhteen niin vaimennusteho heikkenee.

Liikeradastahan siinä on kyse, pystyssä oleva iskari liikkuu sen saman kuin akselikin, kallellaan olevaan ei välity liikkeestä kuin osa.

Timo_L
02.06.2015, 09:58
Eripuolilla akselia olevat iskarit estää akselin kierrähtämistä jos rengas "sutaseee"


Jotenkin uskaltaisin väittää, että harvan iskarin ominaisuudet riittää siihen, että renkaan "hakatessa" veto päällä iskarit vähentäisi akselin kiertymistä vaikka olisi vähän pidemmänkin varren päässä akselin etu- ja takapuolella. Joku marginaalinen apu siitä voi olla, mutta traction bar on lehtijousilla se aparaatti, jolla kiertyminen oikeasti estetään..

Ja juu pystymmässä olevat iskarit vaimentaa paremmin, jos on yläpäät keskemmällä autoa niin vaimennusteho aina vähenee, ja saa samalla iskarinpituudella vähän enemmän ulosjoustoa.