View Full Version : Monterey (Trooper) peräongelmaa, lämpimänä lukko jumittaa?
Eli siis vm 94 Opel Montereyssä seuraavanlainen "ominaisuus"
Kun perä on lämmin (30km ja enemmän maantieajon jälkeen), niin liikkeelle lähtiessä ja kääntäessä samalla, perä jurraa ja "jäkeltää". Eli niinku olis kempitetty perä lukkoon. Kylmällä perällä ja suoraan liikkeelle lähtiessä ei vaivaa esiinny.
Perän huohotin oli tukossa, sen avasin, ei vaikutusta.
Onko siellä nyt sitte väärät öljyt?
Aikonaan Omegassa oli väärät öljyt, ja esiinty samaa vikaa, mutta se oireili kylmänäkin.
mettäsika
23.05.2015, 17:56
Itse ensimmäisenä vaihtaisin ne öljyt ja hakisin ne öljyt marmoritiskiltä
Öljyt vaihettu, nesteen lukkoperäöljyt laitoin, vika (ominaisuus) lieveni, muttei poistunut kokonaan. Nooh, antaahan nyt uusien öljyjen siellä vatkautua jonkun viikon ja katsotaan uudet toimenpiteet.
Ja vinkkejä/tietoa asiasta saapi antaa.
Ja jos jollain on hyllyyn jääny tähän passelia man.napalukkoa ehjää, niin saapi tarjotella. Voisin ostaa pois kuleksimasta.
farmforest
27.05.2015, 06:03
Tilaa tuolta napalukot. Tuskin uusia enää halvemmalla saa. Mulla on tollaset Montereyssä ja hyvin toimii. Peräasiaan en osaa auttaa..
http://www.milneroffroad.com/isuzu/trooper/ubs69-3-1td-1992-1998-van-2000-0/ubs69-axle-frontrear-0/ubs69-manual-free-wheeling-hub-0
Hmm. Koetin tilata. Tililtä hävisi satku mutta oman milnertilin mukaan en oo sieltä mitn tilannu. Että näin. V***u!
Öljyt vaihettu, nesteen lukkoperäöljyt laitoin, vika (ominaisuus) lieveni, muttei poistunut kokonaan. Nooh, antaahan nyt uusien öljyjen siellä vatkautua jonkun viikon ja katsotaan uudet toimenpiteet.
Ja vinkkejä/tietoa asiasta saapi antaa.
Jos on kitkalukollinen perä, niin laita vielä 1/3- 1/2- purkillista kitkalisäaineitta (Friction modifier). Löytyy ainakin jenkkiautoihin tarvikkeita myyvistä liikkeistä. Monesti nuo valmiiksi kitkalisäaineistetut GL-5 luokituksen (tai muun LS- merkinnän sisältävä purkki) öljyt on varsin miedosti luistavia -> kitkalukko tykkää pykeltää ja ääntää tiukoissa käännöksissä.
Thänx. Tuota pitää kokeilla.
Tänään komisloin napalukkoaki, ainaki toistaseksi pysyy sieltä jurinat kurissa. Ei tartte ajaa napalukot päällä.
farmforest
04.06.2015, 17:31
Hmm. Koetin tilata. Tililtä hävisi satku mutta oman milnertilin mukaan en oo sieltä mitn tilannu. Että näin. V***u!
Lähetä Milnerille sähköpostia ja kysäse.
sales@milneroffroad.com
Ellie Leighfield sieltä vastailee. Mulla on menny n. 1,5 vkoa ennenku osat on kotiovella.
Pittääpä muistaissaan kirjottaa tännekki, että tuon Millnerin tilauksen kanssa meni kaikki hyvin. Eli loppuin lopuksi ei se tilaus jostain syystä menny läpi (luultavasti vaan tein jotain väärin) ja rahat ei lähteny tililtä.
Eli vika oli meikäläisessä, ei siellä enklandian päässä. Pittää oikasta tämä, ettei kellekkään jää harhakäsitystä, että hommat ei siellä toimisi.
Ja sain vanhan napalukonki toistaseksi pelittämään tyydyttävästi, niin mennään nyt sillä vähän aikaa, mutta pittää ne uuvet tilata jossain välissä.
Eli siis vm 94 Opel Montereyssä seuraavanlainen "ominaisuus"
Kun perä on lämmin (30km ja enemmän maantieajon jälkeen), niin liikkeelle lähtiessä ja kääntäessä samalla, perä jurraa ja "jäkeltää". Eli niinku olis kempitetty perä lukkoon. Kylmällä perällä ja suoraan liikkeelle lähtiessä ei vaivaa esiinny.
Perän huohotin oli tukossa, sen avasin, ei vaikutusta.
Onko siellä nyt sitte väärät öljyt?
Aikonaan Omegassa oli väärät öljyt, ja esiinty samaa vikaa, mutta se oireili kylmänäkin.
Itsellä hiukan samoja kokemuksia vanhemman mallisesta -95 vm. hiacesta. Ollut alusta asti meillä ja aina uudesta lähtien perä ollut tosi tiukka ja hyvin pitänyt, eikä aiemmin ole "jurahdellut". Nyt muutaman viime vuoden aikana välillä lämpimänä äännellyt jyrkissä käännöksissä. 40tkm. välein olen aina öljyt perään vaihtanut ja perässä mobil 75w/90 ls täyssynt. kokoajan ollut.
Viimeksi vaihtelin jo 20tkm kohdalla, kun perästä alkoi kuulumaan hiukan just sellasta ääntä, kun öljy alkaa ehtoo puolella olemaan ja lukko alkaa hiukan liian hyvin puremaan. Nyt tosiaan alkaa jurahtelemaan taas samalla tavalla, eikä kilometrejä ole vaihdosta kymmentäkään tuhatta.
Tuossa vaan mietiskellyt, että olisiko ainakin tuo mobilin oljy huonompaan suuntaan ajanmyötä mennyt tuon ls lisäaineistuksen suhteen. Liekkö nyky viherpiiperrys aikakauden mukana heikennetty (tietty kaikki raskasmetalliin liittyvät karsittu pois :D ) . Harvassa nykyautossa tosin enää ei taida noin kireitä "lukkoja" kuin takaveto hiacessa vakiona ollakaan? ja suurinosa näistäkin mahtaa olla jo afrikassa :)
Pitänee vaihtaa seuraavan kerran erimerkkisiin ls-öljyihin tai sitten ostaa ls- lisäainetta purkissa.
Minkälaisia kokemuksia palstalaisilla erimerkkisistä ls öljyistä on ja mikä olisi oikeasti pitävään kitkaperään "vähiten pitävää"öljyä? Liekkö sitten samat vaivat aloittajan Monterey:ssä...