View Full Version : as vaunun rungosta jotain muuta?
tonnisata
20.05.2015, 16:18
Miten tuollaisen vanhan vaunun painot määritellään,jos sen "uusiokäyttöön" laittaa. Koppa ym pois päältä purettu niin vaikuttaako kantavuuteen jos rungon päälle rakentaa jotain muuta?
Kokonaispaino ollut 770 kg, eli justjust katsastettavana kulkenut, akselipaino sama, kantavuus 130 kg. Runkonahan se ei paina paljon. Säilyykö otteessa olevat painot muutoksesta huolimatta?
paavojaelvis
20.05.2015, 18:20
Kokonaismassa ei muutu. Muutoskatsastuksessa mitataan päämitat ja vaunu punnitaan, muuttuneet tiedot merkitään rekisteriin.
tonnisata
20.05.2015, 19:11
Eli siis kun kokonaismassa ei muutu- niin enempää ei rakennelma saa painaa olettaen. Saaneeko rungon mittoja muutella? Käytännössä ainakin vaunun kori ollut pidempi+leveämpi kuin itse runko.
paavojaelvis
20.05.2015, 20:06
Just noin menee noi painot. Mittoja saa muuttaa ja rakentaa/muokata, mutta alkuperäistä tarttis jäädä 50% eli käytännössä aisa ja runko akseleineen täytyy säilyttää sellaisenaan. Aiheesta on kelkkalehden foorumilla kattava tietopaketti, olisin laittanut linkin, mutta näyttää olevan sivut alhaalla tällä hetkellä.
tonnisata
20.05.2015, 20:42
Kiitokset vastauksesta. Vielä lisänä, aina tulee mieleen uusia käytännön juttuja näissä... eli jos on erillisjousitus ollut vaunun akselissa, samaan tapaan alatukivarsi kuin joissain autoissakin takana sellanen Y mallin tuki. Siinä 2 sakaraa puslitettu runkopalkkiin ja iskari+jousi liittyy tuohon tukivarteen. Välissä siis ihan vaan palkkirunko jostain melko ohuesta materiaalista tehty. Saaneekohan raideleveyttä tuollaisessa rakenteessa leventää?
Samaan syssyyn autotrailerista samantapaisia asioita. Voineeko niiden rakenteita muutella? Kippaavaksi tehdä vanhaa kärryä, jatkaa pituutta tai lyhentää runkoa? 81 Vuotinen. Saakohan koko rungon tehdä uudelleen, käytännössä ei liene estettä.
edit:lisätty vm tieto
paavojaelvis
20.05.2015, 20:57
Leventämiseen en ota kantaa, kippihommien luvallisuuden määrää aika pitkälle käyttöönottovuosi. -MaTTi- osaa varmaan vastata näihin?
dodge3500
20.05.2015, 21:22
meilläpäin vaativat runko muutos luvat. sain itse kirjottaa luvat kun oma firma tekee rautarakenteita ja vakuutin paperissa et kestää
Leventämiseen en ota kantaa, kippihommien luvallisuuden määrää aika pitkälle käyttöönottovuosi. -MaTTi- osaa varmaan vastata näihin?
Runkoon ei pitäis lähtökohtaisesti kajota ilman valmistajan ohjeita. Mut päälle voit tehdä apurungon minkälaisen haluat.
Kokonaismassa voidaan muutaa teknisesti suurimpaan sallittuun, monessa vanhassa asuntovaunussa jätetty 100-200 kg pienemmäksi. Tuo näkyy yleensä otteellakin, eri lokerot tieliikenteessä sallitulle kokonaismassalle ja teknisesti suurimmalle sallitulle. Tyyppitiedoista konttorilla voi löytyä myöskin jos ei otteella oo tota teknistä. Ja onhan se yleensä vaunun valmistajankilvessä.
paavojaelvis
20.05.2015, 22:08
Kokonaismassa voidaan muutaa teknisesti suurimpaan sallittuun, monessa vanhassa asuntovaunussa jätetty 100-200 kg pienemmäksi. Tuo näkyy yleensä otteellakin, eri lokerot tieliikenteessä sallitulle kokonaismassalle ja teknisesti suurimmalle sallitulle. Tyyppitiedoista konttorilla voi löytyä myöskin jos ei otteella oo tota teknistä. Ja onhan se yleensä vaunun valmistajankilvessä.
Mullakin omassa tekeleessä 900 vs. 1100 kg, muutoskatsastuksessa kysyin asiasta, mutta ei kuulemma onnistu muuttaminen?
Jos inssi kieltää teiltä jotain niin pyytäkää näyttää opuksesta perustelut. Ne ei kaikkea saata muistaa oikein ja niiden tehtävä on ehtiä tieto kysymykseen jos ei tietä/muista.
tonnisata
30.05.2015, 21:58
Vanhan vaunun rungosta ei löytynyt muuta kuin jostain alumiinista tms tehty lätkä johon meistetty runkonumero ja niiteillä kiinni aisassa. Alkuperäseltä näytti. Ei tyyppikilpeä mitään ole. Vm 67 niin ei liene silloin ollut nuo jutut mielessä. Otteessa ei myöskään muita painoja kuin kokonais paino ja akseli paino samat 770, omapaino 640, kantavuutta 130.
Nyt kun kaikki poissa rungon päältä niin minkäpainoisen rakennelman tuollaiseen voisi tehdä? Olisiko siis että jotenkin puntaroitava alusta kokonaan ja siitä tuohon 770 kg asti voi rakennella? Mitä jos jää alle 770 kg, esim 740 kg niin menee kevyt peräkärrynä eikä määräaikais katsastusta? Jarrut saa olla, muttei pakolliset?
Vanhan vaunun rungosta ei löytynyt muuta kuin jostain alumiinista tms tehty lätkä johon meistetty runkonumero ja niiteillä kiinni aisassa. Alkuperäseltä näytti. Ei tyyppikilpeä mitään ole. Vm 67 niin ei liene silloin ollut nuo jutut mielessä. Otteessa ei myöskään muita painoja kuin kokonais paino ja akseli paino samat 770, omapaino 640, kantavuutta 130.
Nyt kun kaikki poissa rungon päältä niin minkäpainoisen rakennelman tuollaiseen voisi tehdä? Olisiko siis että jotenkin puntaroitava alusta kokonaan ja siitä tuohon 770 kg asti voi rakennella? Mitä jos jää alle 770 kg, esim 740 kg niin menee kevyt peräkärrynä eikä määräaikais katsastusta? Jarrut saa olla, muttei pakolliset?
Et voi laskea kokonaispainoa. Kaikki alle 770kg on kantavuutta.
Et voi laskea kokonaispainoa. Kaikki alle 770kg on kantavuutta.
Eikö voi? Kuorma-autoista esim voi laskea kok painoja, pienempien kulujen takia.
tonnisata
05.06.2015, 14:37
Minun mielestä ehkä kokonaispainoa voi muuttaa alaspäin, ainakin on voinut. Joskus oli suunnilleen samanpainoinen vaunu ja konttorilla oli puhettä jos purkasi vanhat vaaralliseksi käyneet kaasuvermeet pois, jääkaapin ja lämmityksen niin kokonaispaino olisi silloin laskenut ja vaunu olisi punnittu. Tuon jälkeen olisi se muuttunut katsastusvapaaksi kun olisi päästy alle 750 kg n. Lieneekö enää mahdollista, sitä en os sanoa.
Minun mielestä ehkä kokonaispainoa voi muuttaa alaspäin, ainakin on voinut. Joskus oli suunnilleen samanpainoinen vaunu ja konttorilla oli puhettä jos purkasi vanhat vaaralliseksi käyneet kaasuvermeet pois, jääkaapin ja lämmityksen niin kokonaispaino olisi silloin laskenut ja vaunu olisi punnittu. Tuon jälkeen olisi se muuttunut katsastusvapaaksi kun olisi päästy alle 750 kg n. Lieneekö enää mahdollista, sitä en os sanoa.
Jos oikeen kourilla on ja vanha 20kg painava ammoniakki kaappi
Jossain oli, et vanhemmasta vaunusta saa hipistelemällä jopa 100kg punnittua massaa pois ilman, et mistään tarttee "tinkiä"
Muistelisin, et isompaan vaunuun taisin päälle 20L glykoli seosta lirutella todeta, ettei kannata ja laskin pohjapropusta ulos, siitä ei ole aavistusta kuin paljon sinne ois vielä sitä mennyt :eek:
No näin mulle sanottiin että kokonaispaino mikä alustan papereissa on ja pysyy, ellei ole valmistajan edustajan todistusta...
Eikö voi? Kuorma-autoista esim voi laskea kok painoja, pienempien kulujen takia.
No ei, ei myöskään kuorma-autosta ilman valmistajan edustajan todistusta. No näin mulle sanottiin että kokonaispaino mikä alustan papereissa on ja pysyy, ellei ole valmistajan edustajan todistusta...
Näin on, mutta jos siellä on alkujaan jo mainittu valmistajan teknisesti suurin sallittu, se voidaan ottaa käyttöön vaikka tieliikenteessä sallituksi olisi otteella merkitty alunperin pienempi.