PDA

View Full Version : auto/hevostraileri probleema


-JoNe-
18.05.2015, 17:51
Onko kellään kokemusta tai tietoa...
Pystyykö autotraileriin tekemään apurungon jossa olis hevoskoppi kiinni? Tarvittaessa vois pultata koko paketin kiinni ku tarvii hevosta kuskata tai sit pois ku autoa pitää kuskata.

Tehtyä sen kyllä saa mutta saako katsastettua/lailliseksi?

Tarvii silloi tällöin jompaa kumpaa ni ei kehtais molempia ostaa.

Lahtipoika
18.05.2015, 18:05
Ongelma tulee siinä kun rekisteriotteessa lukee ajoneuvonkuljetus perävaunu, sillähän ei saisi edes lautanippua kuljettaa, tosin en ikinä ole kenenkään kuullut sakkoja siitä saaneen,
Jos olisi kappaletavara perävaunu ja sen kuormana olisi hevonen kuljetuslaatikossaan, kävisiköhän se, vahvan pohjan joutuu kyllä tekemään.

Jappi
19.05.2015, 03:47
Vaihtolavavaunu, ongelmana alustan kantavuus...

Nikuzai
19.05.2015, 06:37
Mites meneekö asuntovaunu koppi samaan?


Miettiny, et josko hommaa isompaa vaunua niin samahan se ois kun tekisi jalallisen ja traileri alle aina pukata




Ja sit miten nykylain mukaan jos rungon tekee eli aisat akselin kiinnitys neliöön ja pultit siitä läpi ja vaihtaa koko päällirakenteen, eli aisat olisi "kiinteät" ja loppu vaihdettavaa?



Tosiasiahan se on et josson traileri, konikaappi, ja vielä asuntovaunu sekä umpikärry ei niitä kukaan saa vedettyä yhtä aikaa, mut kaikki pitää katsastaa kuitenkin 2 vuoden välein vaikka kerran vuoteen olis yhdelle niistä tarve :(

Bj Andy
19.05.2015, 23:46
Miksipä ei.

Hommaa semmonen riitttävän iso umpitraikku niin kulkee autotkin sisällä. Ei kai se hepo ole kranttu nåyttääkö se perus kaakkikopille ja sisustanhan voi tehdä tarpeen mukaan muokattavaksi. Toki pohja pitää olla hommaan sopiva ja asiat varmaan vielä kannattanee varmistaa joltain virallisemmalta taholta.

Ja toki vaihtoehtoisina sisustuksina toimii myös yhdistetty sauna / poikamiessafariyksiö. Koska mikäs sen mukavampaa kuin hevosen raikkaiden löylyjen jälkeen unet dieselin ja peräöljyn tuoksuisessa kammiossa...

-JoNe-
20.05.2015, 06:21
Umpikoppihan olis helppo. Pari edellistä auton kuljetusta ollu sellaisia et ne on nostettu traktorilla kyytiin ku ei oo ollu akseleita. Elikkä tarve olis avotrailerille ja hevoselle tietysti umpikoppi :D

Osaakohan Matti auttaa?

-JoNe-
21.05.2015, 16:15
Tänään soittelin konttorille... vastaus: ei onnistu tehdä.

Sit kävin toisella konttorilla... vastaus: onnistuu. Autotraileri ei muutu mitenkään ja hevoskopin osalta vaan sit luonnollisesti kantavuus laskee kopin/apurungon verran. Sit sanoi vaan et kunnon kiinnitys kopille+koppiin pakolliset tarrat. Puntarin kautta ja muutetaan vaan monikäyttö traileriks ja merkataan tiedot otteeseen.

Nikuzai
21.05.2015, 17:49
Tänään soittelin konttorille... vastaus: ei onnistu tehdä.

Sit kävin toisella konttorilla... vastaus: onnistuu. Autotraileri ei muutu mitenkään ja hevoskopin osalta vaan sit luonnollisesti kantavuus laskee kopin/apurungon verran. Sit sanoi vaan et kunnon kiinnitys kopille+koppiin pakolliset tarrat. Puntarin kautta ja muutetaan vaan monikäyttö traileriks ja merkataan tiedot otteeseen.


Kun käyt leimaamassa sen tai olet lisää yhteydessä niin muistaisitko kysyä varmasti muitakin kiinnostavan kysymyksen siitä asuntovaunu osasta :confused:

JiiPee
22.05.2015, 17:08
Sit kävin toisella konttorilla... vastaus: onnistuu. Autotraileri ei muutu mitenkään ja hevoskopin osalta vaan sit luonnollisesti kantavuus laskee kopin/apurungon verran. Sit sanoi vaan et kunnon kiinnitys kopille+koppiin pakolliset tarrat. Puntarin kautta ja muutetaan vaan monikäyttö traileriks ja merkataan tiedot otteeseen.

Kaapin laittaminen autotraikkuun tai lavettikärryyn muuttaa korirakennetta olennaisesti: avo --> umpi. Se "monikäyttö" taitaa sitten juuri kattaa myös sen vaihtoehtoisen korirakenteen?

Monesta isommasta lavettikärrystä saisi kelpo muuttokuljettimen tmv. kun olisi seinä- ja kattoelementit, jotka pulttaisi tarvittaessa kiinni. Vaatinee muutoskatsastuksen ainakin siksi, kun korirakenne muuttuu?

BJ-40/76
22.05.2015, 21:59
Rekisteriotehan on nimenomaan se paperi, johon kirjataan k.o asiat.

Siis kärry on O2 luokan tavarankuljetusperävaunu ja mitat ja painot sen mukaan mitä on... esim. leveys 240

Ja erikoisehtoissa tms. on esim. maininta: Varustettuna umpinaisella tavarankuljetus korilla leveys 250 ja omamassa 1700 kg..... siis jos katsastat k.o kopin kärrylle, niin jopa leveyttä voi olla enemmän? Ainakin taannoin olisi jopa onnistunut rakentaa kärryyn 2-asentoinen pituus, siis takavalot/heijastimet/kilpi telineeseen, joka tulee teleskoopilla metrin taaksepäin, jos rakenne olisi "asiallinen": siis semmoinen että on turvallinen, siis esim. että jalankulkijat ja pyöräilijät ei kääriydy mukaan tms.
Ja aisa saa/sai olla jatkettava... mutta tuo aisan jatkaminen meni monimutkaiseksi/mahdottomaksi kun tuo minun O1-luokan (siis kokonaispaino 750 kg, ei tarvitse katsastaa, ja saa vetää hodarilla B-kortilla) kärry alkoi rakentumaan 1450 kg jarrulliselle akselille, ja 1600 kg vetopään jatkoksi... siis nyt vetokuulan keskeltä takavaloihin on reilusti yli 4 metriä, siis 6 metristä rautaa/puuta sopii kyytiin...

Ja jos meinaat siihen "asuntoa" päälle, niin silloin pitää olla asuntovaunun määräykset täyttävä koju, ja varmaan nimenomaan tämän päivän määräykset täyttävä! siis pelkkä sammutin ei riitä.... on varmaan helpompi, tai ainakin huomattavasti halvempi, tehdä omin luvin sisustus tuohon koppiin.... ja toivoa että kukaan ei kuole/loukkaannu, jos sattuu nukaktamaan vanhojen määräysten mukaiselle penkille...

Ja noille konikopeille on myös omat vaatimukset, jotka täytyy täyttyä, muuten voi olla ainoana vaihtoehtona jatkaa matkaa yhden hevosvoiman/valjakon voimin sakkolappu taskussa....

Heikki L
23.05.2015, 12:20
En kyllä ymmärrä mitä ongelmaa olisi laittaa as vaunu trailerille kyytiin vaikka ilman akseleita kunhan kiinnitys asiallinen. Ei siellä ketään kyydissä saa kuitenkaan olla matkalla. Eikä poliisi sitä leirintää alueella tule kyttäämään.

Konikopisssa taas voi ollakkin jotain säädöksiä.
Jos ite tekisin pistäsin kunnolla kiinni ja menisin näyttää konttorille kelpaako rek otteeseen muutettava korirakenne. Pressukapelliin en kyllä lähtis mitään kyseleen. Putket kiinni pressupäälle ja matkaan. Vene hommia hankaloittaa paino jakautuma. Ison venetrailerin akselit kun on aika takana niin pitäs olla jatkettava aisa ette vois kuljettaa n2500kg venettä turvallisesti.

Nikuzai
23.05.2015, 20:58
En kyllä ymmärrä mitä ongelmaa olisi laittaa as vaunu trailerille kyytiin vaikka ilman akseleita kunhan kiinnitys asiallinen. Ei siellä ketään kyydissä saa kuitenkaan olla matkalla. Eikä poliisi sitä leirintää alueella tule kyttäämään.




Vaan kunnei taho löytyä ehjää vaunua jonka hinta ois sama kun tehtynä :(

Ja sit vielä mulla tarttees olla eteinen :rolleyes:

Reetu
25.05.2015, 00:51
Miul ois joutava pikkuvikainen Böckman Duon katto sitä konipäällirakennetta varten. :D

Tarkkaan jos funtsis ja ehtis, ni tos purkuun menevästä Tranesläpin kopist vois irrota jotain hyödynnettävää myös.

-JoNe-
25.05.2015, 17:46
On yks koppa jo tiedossa jos vaan saadaan vääntö kohdalleen.