View Full Version : HDJ 100
Juhis1979
13.05.2015, 20:02
Kannattaako ostaa 350-450 t ajettua satasta ? Mitä kokemuksia porukoilla on niistä ? Perät & Laatikot , miten kestävät. ??
Eniten minua huolettaisi korin ruoste ja jos on säädettävä alusta niin sen toimivuus.
Kone + voimalinja lienee yksi varmimmista mitä löytyy.
Kierokangen laakerointikin käsittääkseni ei ole enää näissä ongelma. Viisaammat korjaa...
Jos oisin perjantaina voittanu eurojackpotista sen 90 miljoonaa ni maanantaina lähtisin Saksaan hakemaan tommosen ~2000 vuosimallisen HDJ100:sen nahkapenkeillä ja kylmästöinnillä. Noissa J100:ssa on nimittäin aika huutavan iso hintaero Suomen ja Saksan vehkeiden välillä.
Sen verran oon noita kuolannu, että kone on aika pitkälti sama ku HDJ80:ssä, mutta lisänä on välijäähdytin ja ehkä enemmän sähköistystä syöttöpumpussa? Tehoa olis vissii mukavat 205hp. Ne alakerran laakeriongelmathan on keskittyneet aika pitkälti siihen 1HD-T koneeseen ennen vuotta 1994 tai jotain ton suuntaista. Ja sekin johtui laakerimetallien laatuongelmista. Noi uudemmat koneet kestää ties kuinka ja kauan kun vaan vaihtaa öljyt ja jäähdytysnesteet säännöllisesti. Vissii HDJ80:ssä joillain on öljypumppujä väljistynyt siinä 500-600tkm paikkeilla? Jakopäässä on pitkälti aika sama systeemi vissiin, kuin noissa D4D koneissa, eli alakerta pyörittää jollain ketjulla tai suoraan hammasrattailla syöttöpumppua ja syöttöpumpulta menee hihnalla nokka-akselille. Se hihnan vaihto vielä kai aika helppoa, mutta jos haluaa samalla vaihtaa vesipumpun, joutuukin purkamaan jo aika paljon enemmän tavaraa tieltä.
Etuakselissa on valitettavasti siirrytty erillisjousitukseen ja lapsentautina "kovassa" ajossa kuulemma koiranluihin tullut murtumia, tarvikkeena on saatavilla vähän jytkymmät koiranluut.
Etuperät on kans kuulemma aavistuksen heikompia, koska niitä pinjonipyöriä on vähennetty neljästä pyörästä kahteen pyörään. Eli ne ei kestä semmosia äkillisiä veto päällä tulevia iskuja ihan niin paljoa kun noi aikasemmat cruiserit.
Varustelua on jo ihan eri tavalla kun esim. HDJ80:ssä, missä ei Suomiautoissa ainakaan kovinkaan usein ole esim. ilmastointia saatika sähköpeilejä.
Saksankin vehkeistä näkyy kyllä kuvissa, että tietyt kohdat korista ruostuu kyllä, eli just ne lokarien nurkat mitkä on siinä puskurin nurkilla ja aina ne perinteiset takaluukut. Lisäksi tosi usein puskurien etunurkat on pyyhkinyt ties mihin parkkihallin seiniin yms.
7 paikkasena olis aika lyömätön kuljetin mun mielestä niiden taitettavien takapenkkien kanssa. Nettiautossa tosin oli mun mielestä yks tommonen huoltoautoksikin pilattuna.
Erillisjousitettu keulahan on aika iso miinus jos haluais tosta jonku ihan kunnon offivehkeen, mutta esim. mulla toi menis ihan loistavasti käyttöautona millä pääsee paskemmallakin tiellä liikkumaan. Ja kytkettävät lukot jatkuvalla nelivedolla, tosin ne lukkojen sähkömoottorit voi noissa uudemmissakin olla jumissa käytön puutteen vuoksi.
Vaihteistoissa ei varmaan mitään ihan hirveen ihmeellistä ole, manuaalin saa kestämään eliniän jos vaihtelee öljyt eikä jurruta sillä vitosella. Automaateista ei mitään hajua, muuta kuin että HDJ100:ssa on varmaan jo niitä aika paljon sähköistettyjä laatikoita. HDJ80:ssa oli vissiin jotkut tietyt vuosimallit, missä oli kaiketi kanssa ihan pomminvarma automaattiloota saatavilla. Jos takajouset on sopivasti lytyssä niin voi olla varma, että vetopainojen puolesta ollaan oltu ihan siellä äärirajoilla.
Ulkonäöllisesti ihan kiva auto, paitsi ne takavalot on IHAN hirveet :D
Noi on kaiken lisäksi vielä mun mittakaavassa niin hintavia vehkeitä, että kaikkien nesteiden pitää kyllä olla ostohetkellä täydellisen kirkkaita jäähdytys- ja jarrunesteitä myöten, että on jotain osviittaa siitä, että huollot on tehty.
Tuosta edellisen kirjoittajan tekstistä tuli mieleen, että saiskohan tuommoseen 100 sarjalaiseen vaihtaa jäykän eruakselin käyttäen verrokkina 105:sta?
Sittehän siinä olis melko luksustason safariauto ja sopii porukkaa kyytiin :) Toki aika arvokas aihio offiautoksi...
tekniikkamies
18.05.2015, 11:25
Tuosta edellisen kirjoittajan tekstistä tuli mieleen, että saiskohan tuommoseen 100 sarjalaiseen vaihtaa jäykän eruakselin käyttäen verrokkina 105:sta?
Sittehän siinä olis melko luksustason safariauto ja sopii porukkaa kyytiin :) Toki aika arvokas aihio offiautoksi...
Mä olen käsittänyt, että HDJ 100 olis hyvä yleisauto ja peräkärryn vetoauto, vaan sillä kannalla en kuitenkaan oikein ole, että autoon pitäs saada jäykät akselit, jos haluaa oikein perinteisiä rakenneretkaisuja, niin niitähän olis kohtuulliselle hinnalla tarjolla vaikka HJ61:sessä.
Itellä ennemmin tulee mieleen miksei ole HDJ 100 pickuppia. Se vasta hyvä olisikin.
Killer-Wo
18.05.2015, 14:21
Ja jos joku innostuu akseli muutoksesta niin minulta löytyy HZJ105 runko jolla muutokset on hyvä aloittaa ;)
Tuosta edellisen kirjoittajan tekstistä tuli mieleen, että saiskohan tuommoseen 100 sarjalaiseen vaihtaa jäykän eruakselin käyttäen verrokkina 105:sta?
Vaatis varmaan Toyotalta jonku oikee virallisen näkösen lapun että J100:nen vastaa mahdollisimman täydellisesti J105:sta. Ja sit pitäis olla joku tosi suopea katsastusmies. Jostain austraalian foorumeiltahan vois yrittää ettiä, onko joku jo jossain päin maailmaa toteuttanut tällaista muutosta.
Mä olen käsittänyt, että HDJ 100 olis hyvä yleisauto ja peräkärryn vetoauto, vaan sillä kannalla en kuitenkaan oikein ole, että autoon pitäs saada jäykät akselit, jos haluaa oikein perinteisiä rakenneretkaisuja, niin niitähän olis kohtuulliselle hinnalla tarjolla vaikka HJ61:sessä.
Itellä ennemmin tulee mieleen miksei ole HDJ 100 pickuppia. Se vasta hyvä olisikin.
Mä ainaki kuvittelen, että tolla erillisjousitetulla keulalla tollanen HDJ100 ois aika loistava peli maantieajossa. Ja olis kyllä tosiaan aika järkyttävää rahan tuhlaamista ruveta rakentamaan jäykkää akselia keulille, kun halvemmalla hinnalla on saatavana vaikka niitä HDJ80:siä missä se haluttava akselirakenne on jo valmiiksi mietittynä.
Onhan HDJ100:sen keulalla olevaa pikkuppia olemassa :D Noita ei vaan vissiin ole saanut tuolla turbollisella koneella? Siinähän ois jollekkin projekti hommata tollanen pikkuppi ja vaihtaa siihen vaikka toi 1HD-FTE kone mikä vois kaiketi päästä jostain sopivan vuosimallin päästörajoista läpi?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134612
En mie sitä epäile, etteikö olis hyvä yleisautona tuollaisena, mutta ajatustasolla mietin jos tuommosesta joku joskus jalostaa maastokelposemmaksi, että saiskohan sen vielä katsastettua jäykälle akselille.
Ja vertauksesta HJ:hin, niin ajatus olikin nimenomaan, että olis muuten paljon nykyaikasempi tekniikaltaan ja varustelultaan. Kuvittelisin, että tuohon olis helpompi vaihtaa akseli, kun esim HJ:hin istuttaa kaikki muu tekniikka tuommosesta ja onhan.
Sehän siinä parasta olis, ettei samanlaista tulis ihan joka päivä vastaan :D
Semmonen pickuppi olis kyllä mukava, varsinki, jos penkkien takana olis vielä reilusti säilytystilaa.
Hessu888
18.05.2015, 18:08
Onhan HDJ100:sen keulalla olevaa pikkuppia olemassa :D Noita ei vaan vissiin ole saanut tuolla turbollisella koneella? Siinähän ois jollekkin projekti hommata tollanen pikkuppi ja vaihtaa siihen vaikka toi 1HD-FTE kone mikä vois kaiketi päästä jostain sopivan vuosimallin päästörajoista läpi?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134612
Keulan osat ei ole samat 70-sarjassa kuin satasessa, vaikka vähän samalta näyttääkin, mutta kyllähän maailmalta saa VDJ79R:ää 1VDJ-FTV twin turbo -koneella jos ylimääräistä rahaa on. Siin ois jo vakiona 265hp ja 650Nm.
Ja jotain topicciin liittyvääkin, niin meidän firman isolla pomolla on ollut vajaa 10v HDJ100, nyt mittarissa vajaa 300tkm ja hänen mukaansa muuta normikulumisesta poikkeavaa ei ole ollut kuin joku ilmastoinnoin putki oli ruostunut puhki. Lahdessa (kuulemma) taas yhellä äijällä ollut todella paljon ongelmia sen ilmajousituksen kanssa.
Etuakselissa on valitettavasti siirrytty erillisjousitukseen ja lapsentautina "kovassa" ajossa kuulemma koiranluihin tullut murtumia, tarvikkeena on saatavilla vähän jytkymmät koiranluut.
Etuperät on kans kuulemma aavistuksen heikompia, koska niitä pinjonipyöriä on vähennetty neljästä pyörästä kahteen pyörään. Eli ne ei kestä semmosia äkillisiä veto päällä tulevia iskuja ihan niin paljoa kun noi aikasemmat cruiserit.
Erillisjousitus on vain plussaa ja noi kahden pinjonipyörän mallit oli vain kahdessa ekassa vuosimallissa. -00 mallissa pitäisi olla jo neljällä pinjoninpyörällä
Hyvä auto, itellä ollut 3 vuotta kärryn veto autona. Offi käyttöön kyllä turhan suuri, itellä muut laitteet metsässä liikkumiseen.
tepa250d
26.05.2015, 20:48
eikös niissä ole hydraulinen jousitus:confused:
Hessu888
26.05.2015, 21:09
eikös niissä ole hydraulinen jousitus:confused:
Juu niinhän se on
BJ-40/76
28.05.2015, 23:19
eikös niissä ole hydraulinen jousitus:confused:
Juu niinhän se on
Menikö sulle läpi tuo? vai ajattelitko jatkaa?
Siis tuo hdj-100 on paineilmajousilla, jos ei rautajousilla?ja nuo illmapussit....
täsmennetäänpäs pikkuisen? mikä toi hdj? mulla on hydraulinen jousitus omassa niinkuin muissakin mitä oon huoltanut. jos autossa AHC niin nesteellä pelaa.
Alkuperäistä aihetta sivuten, jos on etsii tälläistä niin linkissä olis huudossa kuvien perusteella siistinnäköinen, pieniellä kilometreillä oleva yksilö
https://huutokaupat.com/fi/v/168436
Jep... Kokemuksia. Ajettuani 80:llä sen rapiat 200tkm ja nyt satasella 40tkm ei käyttöpelinä paluuta tuohon vanhaan ole; on se vaan niin paljon mukavampi peli tiellä. Käyttö minulla ollut vaihtelevaa; normi kauppareissusta sitten sen 3,5t kuorman kiskomiseen ja hyvin on molemmat ääripäät hoitanut. Mittarissa nyt 426tkm.
Tuli hankittua auto puolitoista vuotta sitten, sanoisinko edullisesti. Alusta alkaen hieman ihmettelin tuon koneen laiskuutta kun joskus aiemmin olin todennut kuinka mukavasti auto loikkaa jos kaikki kunnossa... Oli tullut ajeltua autolla vuoden päivät ja tehtyä normi huollot ja yksi kardaanin ristikon vaihto eli ei siis mitään ihmeellistä, kunnes alko je joululahjojen osto: meni laturi... no orkkiksella yli 400tkm ei paha. Olin tulossa laturinhakureissulta pihaan kun kone äänti hieman omituisesti. Kone sammuksiin, starttaus ja ontuu hieman. Mielessä kävi, että saattaapi olla virrat niin ähissä jotta polttoaineen saannissa jo ongelmaa ja auto sammuksiin ja laturiin yöksi.
Aamulla siitä sitten autoa laturinvaiholle; starttaus ja ontuu edelleen...hinattiin pajalle. Seuraavana päivänä sain sitten kunnon joululahjan; kutosmäntä halki, nokka-akselilla pientä rupeaa jonka kanssa olisi todennäköisesti voinut jatkaa, mutta samalla aukasulla vaihtoon...
Autoa sitten aikanaan pajalta hakemaan juttusille huoltomiehen kanssa. Muisti sitten mainintani siitä moottorin laiskuudesta; oli itse huomioinut samaa ja totesi ettei vielä luvutetakaan vaan ehdotti jotta tuttkitaan. No sama se, lasten joululahjarahat oli mennyttä. Pari tuntia ja todettiin turbossa hiushalkeamat pakopesässä...ttu.
...No löyty onneks turbo tarvikkeena ja laitettiin sitten sekin kuntoon. Sen jälkeen olikin ja on yhä meno ripeää. Siinä määrin ripeää jotta meni taas kardaanin ristikko, tosi se jota aikasemmassa vaiheessa vaihettu. Hoidettiin viel samalla välykset pois edestä vetoakselilta ja huuhdeltiin AHC-järjestelmä ja uusittiin nesteet niin vot... ei lonksa ja AHC pelaa entistäkin paremmin.
Huollon yhteydessä löyty todennäköisin syy, ainakin huollon mukaan, tapahtuneeseen: Autoon oli jossain vaiheessa, todennäköisesti jo saksassa ennen suomeen tuontia asennettu lastu jolla sitten oli haettu voimaa ja vääntöä. Tuo lastukun ohjaa syöttöpumppua antamaan kakkua pitempään kuin normisti niin sepä sitten rankassa ajossa käyttää ahdinta aikalailla kovilla. Liekkö se konevaurio tuon peruja? En tiedä ja tietäneekö kukaan...
Että semmoset kokemukset HDJ 100 tojosta....menikö luotto Land Cruiseriin? Ei menny vaan rahat . ....ja jos herkii köyhtymästä lisää ni hankitaan uus tai siis uudempi cruiseri, vähintään kutoskoneella.
Nostetaampa vähän vanhaa aihetta ylös.
Tämmönen satanen on vähän alkanut kiinnostaa.
Minkälaisilla kulutuksilla tuo satku menee? Nykyinen 80nen on kyllä yllättänyt "taloudellisuudellaan" kun sillä pääsee halutessaan jopa alle 10l/100km
Meneekö tuohon "heittämällä" esim 33"set alle?
Minkälainen jousitus edessä? Vääntösauvat vai kierrejouset? siis jos ei AHC:tä
Onko tuo AHC aivan paska vai jopa toimiva paketti vielä ~500tkm ajettunakin?
Automaattiloota taitaa olla peruja 80:stä. ainakin noissa alkupään malleissa.
Väittäisin, että vie aika lailla saman, kuin HDJ80. Perusteluna aika lailla sama moottori, jonka tehoa on nostettu 205 hevosvoimaan. Plus että satanen on aavistuksen painavempi.
Ei pahaa sanottavaa AHC:stä, tosin alle 400 ajettu, 285/75/16 alla, isommatkin sopii. Cruise päällä pitkillä matkoilla alle 10ltr/100. Vääntösauvoilla on etupää.
Jos tuollainen AHC-alusta tilttaa niin onnistuuko sinne nakata alle normaalit jouset ja iskarit?
EDIT:
https://forum.ih8mud.com/threads/ahc-removal-delete-experience.816555/
Ilmeisesti ihan kohtuudella tehtävissä.
Onkohan edessä samat vääntösauvat AHC:llä ja ilman?
Hessu888
11.12.2016, 12:52
Jos tuollainen AHC-alusta tilttaa niin onnistuuko sinne nakata alle normaalit jouset ja iskarit?
EDIT:
https://forum.ih8mud.com/threads/ahc-removal-delete-experience.816555/
Ilmeisesti ihan kohtuudella tehtävissä.
Onkohan edessä samat vääntösauvat AHC:llä ja ilman?
AHC- mallissa on ohuemmat vääntösauvat ja ne tulee vaihtaa samalla jos muuttaa alustan. AHC:hen saa kyllä edullisestikn osia niin uusia tarvikkeita kuin käytettyjä alkuperäsiäkin kun kattoo vähän mistä ostaa joten en kyllä ihan heti alkais vaihtaa sitä alustaa. Tietysti jos merkkiliikkeestä kysyy osien hintoja niin budjetti räjähtää käsiin jo yhen nippelin kohdalla.
Mites se näissä muuttu tuo automaatti vaihdeloota 5 vaihteiseksi?
Onkos kukaan muuttanut näistä pyörännavan pulttijakoa 6x139.7:ksi???
Navassa olisi tilaa tehdä moinen muutos mutta miten pinnapultit istuu navan takapuolelle?
En siis ole nähnyt tuota navan takapuolta että onko siellä alkuperäiselle 5x150 jaolle joku oma muotonsa.
Jaon muutos auttaisi kovasti vannevalikoiman puolella. ET vaan on niin hölmön suuri.
Eipä tuo taidakkaan onnistua noin vain kun viimein löysin jotain kuvia etunavoista.
Olisko jossakin risukeula tojossa käypänen 6pulttinen napa johon istuttaisi sitten satasen jarruosat.
Eipä varmaan kannata lähteä napojen vaihtoihin, Tundrassa on sama jako ja kyllähän niihin löytyy kasapäin tarvikevanteita. Tilluuttaa vaan toiselta puolen Atlanttia.
j100:ssa lie sama paska öljynpaineanturi mikä 80:n 1hd-t:ssäkin?
Vanhuuttaan väsähtää ja alkaa näyttää tyhjäkäynnillä käytännössä nollaa.
Mitäs öljyä tuonne AHC systeemiin laitetaan. Käykö mikään muu kuin tuo tojon oma AHC öljy?
08886-81221
08886-01805
Tuomoset "osa" numerot löysin ulkomaisilta voorumeilta mutta noilla ei google suomesta mitään löytäny.
Nimimerkillä laitanko tavallista dx3 atf:ää :D
Laita sitä orkkis lientä hinta ero ei kuitenkaan ole nyt niin suuri?
Paikalliselta tojotalta 5l pönttö ahc-lientä 82oiroa.
Myyjä ollu kuullutkaan tämmösestä mutta selvitti asian ja tilasi ölyä.
Kesärenkaita tässä kattelin niin mikäs se on 100sen suurin laillinen rengaskoko?
Entä semmonen koko joka menee ilman ihmeempiä muutoksia alle?
Kesärenkaita tässä kattelin niin mikäs se on 100sen suurin laillinen rengaskoko?
Entä semmonen koko joka menee ilman ihmeempiä muutoksia alle?Orkkis on Ø 792 mm, eli siihen 10% = 792 + 79 mm = 871 mm. Jää himpun alle 35” ja vastaavien millikokojen. Toisaalta vaikka 315/70R17 on 874 mm, 874/792 = 1,1035 = pyöristyy 10%:iin. En tiedä tulisko noottia Trafista jos noin laskis...
Onko kokemusta miten kestää kilometrejä esim Nokian rotiiva at+ lähemmäs 3000kg painavan auton alla, vai kulahtaako hetkessä?
Mites tuo uus bfg all-terrain ko2?
Tavan Rotiivoilla 285/70R17 kerran kävin Välimerellä vaunu perässä ja takaisin, ei kunnolla 100% merkit kuluneet pois tuolla reissulla, vielä näkyi reilun 6000 km reissun jälkeen. FJ reilut 2500 kg ja vaunu 1600 kg.
No entäs Nokian rockproof? Vollottaako samallalailla kuin bfg mutikka?
rattimies
04.12.2017, 22:45
On kyllä äänekäs rengas. Syksyllä ostin 245/75R17 koossa.
Hommasin saturaiseen uuden avaimen mutta paikallinen merkkiliike ei saanut sitä koodattua toimintaan niin kokeilimpa itte.
http://tlcfaq.com/main/2013/07/remote-key-programming/
Tuolla ohjeella alkoi kaukosäätö toimiin ensimmäisellä yrittämällä, joten kaukosäätöinen keskuslukko toimii.
MUTTA.
http://tlcfaq.com/main/2013/02/key-programming/
Ajonestoa ei saanut koodattua. Eli autoa ei vielä saa tuolla avaimella käyntiin.
~10 kertaa kokeilin.
niin ja auto on 2004 mallia. Eli tuo uudempi ohje pitäisi olla tähän pätevä.
Kokeilin kyllä tuolla vanhempiinkin tarkoitetulla ja sama lopputulos. Ei toimi.
Onko joku perehtynyt näihin ohjeisiin. Kuinka tarkka ajoitus tuossa pitää olla? Ilmottaako auto security-valolla mitään koska ohjelmointi olisi aktiivinen?
Minulla se vaan vilkkuu kokoajan normaalia tahtia.
https://youtu.be/CuyDLIgPSG4?t=538
Tuolla onnistui koodata uusi avain auton ajonestoon!
9:00min kohdasta eteenpäin.
Eli alkuperäinen avain 5 kertaa virtalukkoon ja pois. Viidennellä kerralla jätä avain virtalukkoon, älä käännä!
Avaa ja sulje kuskin ovi 6 kertaa, kuudennella kerralla jätä ovi kiinni.
Ota alkuperäinen avain pois virtalukosta ---> security-valo jää palamaan yhtäjaksoisesti.
Laita uusi koodaamaton avain virtalukkoon, Älä käännä. Ja anna sen olla virtalukossa 60sek. Samalla kun laitat uuden avaimen virtalukkoon niin security-valo alkaa vilkkua. 60sek jälkeen se sammuu jos koodaus onnistuu.
Ota uusi avain pois virtalukosta ja käynnistä auto hetkeksi ALKUPERÄISELLÄ avaimella.
sen jälkeen auton pitäisi tunnistaa myös uusi avain ja käynnistyä myös sillä.
Tämä toimii 2004 j100:ssa
https://www.autonavaimet.fi
Tuossa kans jos ihan hyvä vaihtoehto marmorille kun eivät saanu edes 2006-vuosimalliseen avainta hommattua. Nämä teki ja ohjelmoi parin ootellessa.
Onko kaikissa satasissa sama perävälitys???
###Ostettu### etumurikka 2004 5v automaatti sataseen.
Minkälaisia ohjauskulmia porukka on satasessa pitänyt?
Mittailin omasta noita, ja renkaan kehältä mitattuna aurausta oli 6mm. Pyörittelin sen kahteen milliin ja urissa hakeminen rauhoittui aika paljon.
Autodatasta, rautajousinen:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83306&stc=1&d=1516563799
Kaasunestepumpuilla oleva:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=83307&stc=1&d=1516563801
Onko tietoa kuka osaisi säätää HDJ100 syöttöä? Turborempan yhteydessä vaihdettiin viriturbo, mutta syötön säätö ei olekaan ihan yksinkertaista. Jos tuo syötön säätö onnistuisi vielä Tampereen suunnalla niin aina parempi. Olisi kuitenkin kiva saada tuo virihyöty irti.
Aiemmissa viesteissä oli juttua tuosta AHC:sta. Siihen voisin lisätä, että nesteen vaihdon lisäksi ehdottomasti kannattaa säätää rauta- ja hydraulijousituksen kuormankantosuhde. Teräsjouset kuoleutuu ajan kanssa ja hydrauliikan kuormat kasvaa. Seuraksena mahdollisia ongelmia hydraulijärjestelmän kanssa ja ainakin muuten mahtava ajomukavuus kärsii.
Omassa 300 tkm kohdalla piti vääntöjousia kääntää boorilla (pelkkä säätö ei riittänyt) ja taakse pistettiin muistaakseni n. 20 mm kiekot jousen päähän.
Paineiden lukeminen onnistuu OBD kautta. Olikohan "Techstream" softa millä niitä luettiin. Sen sai imastua netistä, mutta meikäläisen taidot ei riittänyt saada sitä toimivaksi. Töistä onneksi löytyi sen verran kätevä nörtti, joka sen sai toimimaan.
Syötön säätöön tarttis vinkkiä, kiitos.
Syöttöä ei taida saada muuten nostettua kuin "tuhopoksilla"
Minkä laitoit turboksi? ite mietin joskus hx35w holsteenia mutta mulla onkin tuossa alunperin alipainesäätöinen vnt (onko kaikissa 1hd-fte koneissa?) joten toimivuus hukkaporttiturbolla on vähän arvoitus.
Välijäähdytinkin kannattaa vaihtaa suuremmaksi, se alkuperäinen ei ole mikään järin tehokas.
Tietääkös kukaan mikä tuo näiden syöttöpumppu on merkiltään/malliltaan?
Lueskelin noita ulkomaisia foorumeita aiheena tuo ahc, ja päädyin kirimään omasta etusauvoja 3kierrosta niin keulan jousitus pehmeni aivan älyttömästi kun osa keulan painosta siirty enemmän jousien varaan. Aiemmin esim tien poikkiviat paukahti sisälle varsin terävästi, nyt juuri huomaa, jenkkisaiteilla porukka oli kirinyt noita ~2kierrosta paljonkin vähemmillä ajomäärillä, joten päädyin itte tuohon kolmeen.
Taakse odottelisi 30mm lätkät jousien yläpäihin mutta saa nähdä koska ne saisi paikalleen. Perä ei ole kyllä yhtään niin jäykkä kuin mitä keula oli ennen sauvojen kirimistä.
Ne kaasupallot pitäis kans vaihella sieltä aika ajoin, kaasut ei pysy ikuisuuksia niissä. Joku myi sitikan palleja adaptereilla HDJ:hin. Eri halpoja vs. marmori.
Syötön säätöön tarttis vinkkiä, kiitos.http://www.adonistechnology.com/hdj100_98_01.php
Syöttöä ei taida saada muuten nostettua kuin "tuhopoksilla"
Minkä laitoit turboksi? ite mietin joskus hx35w holsteenia mutta mulla onkin tuossa alunperin alipainesäätöinen vnt (onko kaikissa 1hd-fte koneissa?) joten toimivuus hukkaporttiturbolla on vähän arvoitus.
Välijäähdytinkin kannattaa vaihtaa suuremmaksi, se alkuperäinen ei ole mikään järin tehokas.
Tietääkös kukaan mikä tuo näiden syöttöpumppu on merkiltään/malliltaan?
Lueskelin noita ulkomaisia foorumeita aiheena tuo ahc, ja päädyin kirimään omasta etusauvoja 3kierrosta niin keulan jousitus pehmeni aivan älyttömästi kun osa keulan painosta siirty enemmän jousien varaan. Aiemmin esim tien poikkiviat paukahti sisälle varsin terävästi, nyt juuri huomaa, jenkkisaiteilla porukka oli kirinyt noita ~2kierrosta paljonkin vähemmillä ajomäärillä, joten päädyin itte tuohon kolmeen.
Taakse odottelisi 30mm lätkät jousien yläpäihin mutta saa nähdä koska ne saisi paikalleen. Perä ei ole kyllä yhtään niin jäykkä kuin mitä keula oli ennen sauvojen kirimistä.
Kannattaa hommata softa ja töpseli, että saa hydrauliikan paineet oikeelle alueelle.
Kuten totesit niin auto muuttuu ja hydrauliikka kiittää.
http://www.adonistechnology.com/hdj100_98_01.php
Täytyypä perehtyä tuohon Adonistechnologyyn.
Itse olen myös pitänyt noita juurikin "tuho"pokseina ja olen välttänyt tuota ratkaisua, mutta ei taida paljon oikeaa ohjelmointimahdollisuutta olla tarjolla tähän härveliin.
Mulla on orkkisturpo sisuskalut päivitettynä by Finturbo. Lupailivat oikeilla pumpun säädöillä 50-70 hp lisää ilman muita muutoksia. Halusin nimenomaan maltillisen virin. Se riittää mun käyttikseen, ettei luotettavuutta tarvii alkaa miettiä.
Kannattaa hommata softa ja töpseli, että saa hydrauliikan paineet oikeelle alueelle.
Kuten totesit niin auto muuttuu ja hydrauliikka kiittää.
Ne löytyy mutta en ole saanut toimimaan. Tai ohjelmistot kyllä toimii ja usb/obd piuha löytyy myös mutta autoa tuo ei tunnista.
Pitäs jaksaa yhelle läppärille asennella xp vintoosa niin voisi toimia ilman nörtteilyä.
Täytyypä perehtyä tuohon Adonistechnologyyn.
Palstalta löytyy Suomen jälleenmyyjä: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121899&highlight=Adonis
Onko kaikissa satasissa sama perävälitys???
###Ostettu### etumurikka 2004 5v automaatti sataseen.
Hammaspeikko siellä on käyny kylässä.
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ100/IMG_20180128_125917.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ100/IMG_20180128_125917.jpg)
Melko hepponen kötöstys tuo etuperä tuon kokoiseen autoon :eek:
Osaapa vastedes varoa tuota.
Miten nuo jenkki/aussi foorumeilla kuvissa näkyvät j100 päiväajovalot on toteutettu?
Nyt on 3kk:ssa kärähtänyt jo useampi ajovalolamppu niin kävi mielessä rakennella jonkinlaiset päiväajovalot saturaiseen.
Alkuperäinen toteutus miellyttäisi eniten...
Tuossa edellissivulla oli turinaa aurauskulmista...
No kukas se osaa sanoa paljonko etupään caster-kulmat pitäs olla?
Nimittäis tänään aloin ajankuluksi ihmettelemään tuota uraherkkyyttä ja mittailin että pelkääjänpuoleinen eturengas on 8mm edempänä kuin kuskinpuoleinen.
Ja kun alatukivarressa ei säätöä ole niin caster on pelkääjänpuolella ihan pystyssä.
Säädinkin ylätukivarresta pyörännapaa enemmän taaksepäin kallelleen eli caster-kulma suureni (yläpallonivel siirtyi taaemmas) ja ylätukivarren säädön takia muuttuneen aurauksen säätämisen jälkeen ajettavuuskin parani huomattavasti. Asfaltti/jääpolanne reunus ei enää aiheuta ohjaustarvetta.
Vielä jäi säätövaraa aika paljon kun vertaili missä asennossa kuskinpuoleiset säädöt on. Kattellaan.
Yksinpuheluksi menee mutta kysytääs kuitenki.
Käykö j80:n takajouset sataseen?
80:n vakiojouset voisi olla sopivat "kuormajouset" ahc:lle