View Full Version : huoltoauto vai huoltokärry
wuntzikka
09.05.2015, 15:44
Kumpi olisi parempi, tehdä hiacesta huoltoauto (tai pitkäkorkee sprintteri) vai jostain peräkärrystä? Siihenkin toki sitten vaihtoehtoisesti normikärry kuomulla ja sitten umpikaappi (etupää viistettynä ja takana ovet).
Hankintahinnaltaan ei mikään yli 10t€, koska menee sisältöökin jonkin verran... Kärryyn vanerista vaan hyllyä ja tasoa, keskelle pa-säiliö painojakauman takia.
Kärryn etuhan olisi edulliset ylläpitokulut vs. pakettiauto sekä se, että jos rojuja ei tarvitse, niin jättää kärryn kotio.
Ideoita, ajatuksia, pohdintaa asiasta
Hautalintu
09.05.2015, 16:54
Kumpi olisi parempi, tehdä hiacesta huoltoauto (tai pitkäkorkee sprintteri) vai jostain peräkärrystä? Siihenkin toki sitten vaihtoehtoisesti normikärry kuomulla ja sitten umpikaappi (etupää viistettynä ja takana ovet).
Hankintahinnaltaan ei mikään yli 10t€, koska menee sisältöökin jonkin verran... Kärryyn vanerista vaan hyllyä ja tasoa, keskelle pa-säiliö painojakauman takia.
Kärryn etuhan olisi edulliset ylläpitokulut vs. pakettiauto sekä se, että jos rojuja ei tarvitse, niin jättää kärryn kotio.
Ideoita, ajatuksia, pohdintaa asiasta
Riippuu vähän mitä meinasit huoltaa... jos huoltokohteet sijaitsee pääasiassa kestopäälysteisten latujen varrella ni ehdottomasti kustannustehokkaampana vaihtoehtona perävaunuun huoltokamppeet.. jos taas tarkoitus on kulkea metsäautoteitä sun muita kinttupolkuja ni melkein kallistuisin huoltopakun kannalle..
Jos on trukkia mahdollista käyttää ja uutta kalustoa hankkimassa niin joku lavuri ja siihen sopiva kontti joka nostella kyytiin tarvittaessa tai jos on sopivan kokoinen talli niin talja kattoon ja sillä kontti säilöön
Siitä ei kuulemma tahdo tulla mitään, et kaikki työkalut ja tarpeet on normaali pakussa sisällä vaikka hyllyjä olisi kuinka paljon
1 hyvä vaihtoehto muuten vois olla ikkuna paku josta lasit pois ja luukkuja tilalle, keskelle kattoon asti tila, että mahtuu jotain levyjä tarvittessa ja niitten yläkaappien alle kokopitkä vedettävä laatikko ovettomalle puolelle rengas kotelon päälle ja toiselle puolelle sivu oveen asti oleva sit sivu ovesta etuosassa olevaan hylly/koukulliseen tilaan pääsy
Siihen keski kohtaan kun tekee 50x30x250mm tankin lattialle saa jo 350L ainetta matkaan eli sekään ei saa ees laillisesti kaiketi isompi ollakkaan
Toivottavasti mun selityksestä sai ees jotenkin selvän :D
No auto ehottomasti. Pikkusenki pehmiämpi/ahtaampi paikka niin kärryn kanssa on kusessa.
Tuommosen auton kuluista ei konkurssia tule (tai jos tulee niin tulee se muutenki).
Hautalintu
09.05.2015, 23:40
No auto ehottomasti. Pikkusenki pehmiämpi/ahtaampi paikka niin kärryn kanssa on kusessa.
Tuommosen auton kuluista ei konkurssia tule (tai jos tulee niin tulee se muutenki).
Ja auton tarvitset jokatapauksessa sen kärrin eteen...
Ääni huoltoautolle. Em.perusteiden lisäksi vielä se että se vehe missä pyöritään haalareissa on eri kuin se millä haetaan neito treffeille tms. Tai voi sen kait hakea sillä työlle haisevalla haisullakin...:D
wuntzikka
10.05.2015, 13:14
-Kärryn eteen autoja löytyy jo, sen takia pohdinnassa kärry ennemmin. Rojuja kun ei aina sitten tarvitse kuljettaa mukana.
-Neitoja ei tartte hakea treffeille, kun yks löytyy kotoonta
-Pääasiassa soratietä huonompaa ei varmaan ajettua tuu, eikä se takavetohiasekaan nyt niin kovin pahaan paikkaan mee. Järjen käyttö sallittu kärryn kanssa ajaessa, tuskin hiacekaan mutaspoorissa kulkee...? :D
-Haalarien käyttö ja sisätilan sotkeminen, no, työauton ja siviiliautot voi pitää erillään
-Kärryn eteen autoja löytyy jo, sen takia pohdinnassa kärry ennemmin. Rojuja kun ei aina sitten tarvitse kuljettaa mukana.
-Neitoja ei tartte hakea treffeille, kun yks löytyy kotoonta
-Pääasiassa soratietä huonompaa ei varmaan ajettua tuu, eikä se takavetohiasekaan nyt niin kovin pahaan paikkaan mee. Järjen käyttö sallittu kärryn kanssa ajaessa, tuskin hiacekaan mutaspoorissa kulkee...? :D
-Haalarien käyttö ja sisätilan sotkeminen, no, työauton ja siviiliautot voi pitää erillään
Tossa vaiheessa kannattaa sit lähteä liikkeelle kärryllä saa sellaisen kun haluaa kun ite tekee ja jos oikein laskee niin kokomassaksi vain 750 ja jarrut niin ei tartte leimailla ja saa kiskoa käytännössä kaikella
wuntzikka
10.05.2015, 19:29
näin oon vähän aatellut, mutta onko ideoita esim. 150 x 350 (35-50cm laidoilla ja kuomulla) sisäpuolen rakentamiseen? painavat keskelle/etupuolelle hieman ja kevyemmät päihin
tekniikkamies
10.05.2015, 21:18
näin oon vähän aatellut, mutta onko ideoita esim. 150 x 350 (35-50cm laidoilla ja kuomulla) sisäpuolen rakentamiseen? painavat keskelle/etupuolelle hieman ja kevyemmät päihin
Mulla on yhtenä logiikkana, että liikkuva kalusto on sen mukaan valittua kuinka usein välineitä tarvii ja paljonko kulut. Ääripäät on, että harvoin siirrettävät laitteet on jossain alustalla, jolla niitä voi hinata. Kaikki ei ole kilvissä.
Päivittäin tarvittavat taas on autossa.
Vekottimet rupeaa yllättävän äkkiä painamaan. Se pitää ottaa huomioon ettei muuten hyvä idea tyssää siihen, että kantavuus ei riitä.
Nyt mulla olis painepesuun 1000 litran vesisäiliö ja taas pohdittavana mikä oliskaan järkevä paikka sille.
Jos kertoisit vielä mitä huollat ja tarvitsetko minkä kokoista tavaraa kohteisiin kuljetella? Sanoisin että aika hankala yleispäteviä ohjeita antaa muuten kuin että kunhan kärry on riittävän iso:D
näin oon vähän aatellut, mutta onko ideoita esim. 150 x 350 (35-50cm laidoilla ja kuomulla) sisäpuolen rakentamiseen? painavat keskelle/etupuolelle hieman ja kevyemmät päihin Kovin isoa huoltotoimintaa tuollaisella ei kyllä harrasteta. Tuossa classic motorshowssa oli esillä Audin vanha huoltoauto. VW LT 40. Oli muuten ihan täynnä rojua lattiasta katolle asti. Pelkästään ne renkaat varmaan painoi niin paljon ettei niitä tunge mihinkään jarruttomaan kärryyn. Tuollainen jarruton kärry kuomun kera painaa varmaan jo n.350kg. Joten sulla jää 400kg kantavuutta. Ei sinne kovin kummoisia hyllyjä voi duunaa kun äkkiä menee 100kg siinäkin. Enkä tiedä kuinka hyvä tuollainen kuomu loppupeleissä on. Itsellä kun on tuollainen kuomullinen kärry. Vesisateella ne roippeet perässä kastuu aina. Pari kaverii on vuokrannut huoltamoilta noita umpikärryjä. Ne on muuten perin päteviä. Mielummin sellainen tuohon huoltohommaan. Jos se pitää jarruton olla niin itse ostaisin kärryn ilman kuomua ja tekisi jonkun kehikon ja pressun siihen päälle. Se kuomu on nimittäin yllättävän painava. En tiedä saako tuollaista kehikkoa + pressua yhtään sen kevyemmäksi.
Toisaalta. Vaikka siellä vähän olisi ylipainoa niin mitäs sitten? Ei tuolla kukaan valvo mitä sä sillä kuskaat ja kuinka paljon siellä on painoa. Kunhan yhdistelmä näyttää lailliselta. Peltipoliisit ei paljon sakottele ylikuormasta. Meikäläistä ei ole ainakaan koskaan pysäytetty kärryn kanssa vaikka monta kertaa on ollut laitonta yhdistelmää, ylipainoa sun muuta. Kunhan se vaan näyttää lailliselta niin kaikki on ok :D
nerd-o tuliki tähän mikä mulla oli mielessä.
jarruton kärry ottaa tavaraa sisään enempi kun kantaa. työkaluista ja muista kun tulee hetkessä pöljänä painoo.
meillä on respo 150x350 30cm laitoilla. omapaino 340kg.
kyllä ite oisin auton puolelle kallelleen jos vähäkään isompia hommia on.
seisoma korkeus kontissa ja työpöytä niin on pikku pajaki mukana.
nerd-o tuliki tähän mikä mulla oli mielessä.
jarruton kärry ottaa tavaraa sisään enempi kun kantaa. työkaluista ja muista kun tulee hetkessä pöljänä painoo.
meillä on respo 150x350 30cm laitoilla. omapaino 340kg.
kyllä ite oisin auton puolelle kallelleen jos vähäkään isompia hommia on.
seisoma korkeus kontissa ja työpöytä niin on pikku pajaki mukana.
tekniikkamies
11.05.2015, 13:25
nerd-o tuliki tähän mikä mulla oli mielessä.
jarruton kärry ottaa tavaraa sisään enempi kun kantaa. työkaluista ja muista kun tulee hetkessä pöljänä painoo.
meillä on respo 150x350 30cm laitoilla. omapaino 340kg.
kyllä ite oisin auton puolelle kallelleen jos vähäkään isompia hommia on.
seisoma korkeus kontissa ja työpöytä niin on pikku pajaki mukana.
Mulla on tollanen kärry keinutelillä ja jarruilla, omatekosilla vanerilisälaidoilla ja kuomulla.
Kyllä siihen meinaa painoa tulla jos sinne jotain varusteita tai raaka-aineita tulee.
Jarruttomia yksiakselisia kärryjä on kanssa ja ne on käteviä pihassa, mutta paino meinaa nousta liian isoksi turvallista tieajoa silmälläpitäen. Mielellään tarpeeksi vahva kärry ja tarpeeksi vahva veturi.
Ainoa tilanne missä voisin ajatella kärryn olevan kätevämpi ku auto, on silloin kun työmaa on pitempikestoinen ettei sitä tarvis joka päivä siirtää paikasta toiseen. Miinuksena tietenki tuommosen kuomukärryn helppo varastettavuus jota varmasti kannattaa ainakin vähän miettiä jos sisällä useammilla kymppitonneilla rojua.
tekniikkamies
11.05.2015, 21:05
Ainoa tilanne missä voisin ajatella kärryn olevan kätevämpi ku auto, on silloin kun työmaa on pitempikestoinen ettei sitä tarvis joka päivä siirtää paikasta toiseen. Miinuksena tietenki tuommosen kuomukärryn helppo varastettavuus jota varmasti kannattaa ainakin vähän miettiä jos sisällä useammilla kymppitonneilla rojua.
Mä olen aatellu kärryn olevan paikallaan silloin jos sisältö on halpaa ja melko painavaa vekotinta.
Tuhannen litran pystypaineilmasäiliön kiinnitin isompaan hinattavaan alustaan kun omatekoisessa pikkiriikkisessa se oli pelottava.
Pikkiriikkiseen alustaan tuli iso imuri.
wuntzikka
12.05.2015, 07:18
Mutta sitten tarvitsee myös ajatella se, että jos menee kummipyörä koneesta, niin peräkärryyn se olisi helpompi laittaa. Toki siinä on sitten tyhjennys ja täyttö talkoot, mutta on ne pakussakin.
Ylikuorma ongelma koostuu varmaan siinä vaiheessa, kun lataa polttoainetta kyytiin.
Varastettavuus tässä on toki se yksi miinuspuoli, mutta eipä varmaan hiacen lukotkaan mitään avaruustiedettä ole...? Ja vakuutuksien puolesta pitäisi mennä ihan samallalailla, oli se sitten auto tai kärry.
Ja huoltokohteina on lähinnä työkoneet, työkaluja sekä öljyjä/rasvoja sekä polttoainetta menisi kyydissä. Eli siis mitä itse ajaa...
Siltikin se paku. Kalut saa olla paksissa ja tyhjä kärry kulkee rengasjumppaa varten perässä silloin kun tarvii. Eikä tässä vielä kaikki. Perjantaina on vaaaan niiiin paljon kätzympää asioida prisman märässä päässä pelkällä kalupakilla kuin koko rekalla...:D Nii ja saa ajaa satkua...
tekniikkamies
12.05.2015, 12:31
Mutta sitten tarvitsee myös ajatella se, että jos menee kummipyörä koneesta, niin peräkärryyn se olisi helpompi laittaa. Toki siinä on sitten tyhjennys ja täyttö talkoot, mutta on ne pakussakin.
Ylikuorma ongelma koostuu varmaan siinä vaiheessa, kun lataa polttoainetta kyytiin.
Varastettavuus tässä on toki se yksi miinuspuoli, mutta eipä varmaan hiacen lukotkaan mitään avaruustiedettä ole...? Ja vakuutuksien puolesta pitäisi mennä ihan samallalailla, oli se sitten auto tai kärry.
Ja huoltokohteina on lähinnä työkoneet, työkaluja sekä öljyjä/rasvoja sekä polttoainetta menisi kyydissä. Eli siis mitä itse ajaa...
Tossa viestin alla tais lukee jotain GMC pickup 4x4 jne... ite näkisin, että isosta pickupista sais aika hyvän huoltoauton!
wuntzikka
12.05.2015, 18:00
Kyllä sellainen pikappin löytyy ja toinenkin hieman pienemmässä mittakaavassa.
Taas tuo kaupassa käynti, no jaa a, tiedä tuohon nyt kommentoida mitään. jokainen käy kaupassa kun parhaimmakseen näkee. En mää kerkee kärryn kanssa yhtään sen noppeemmin ku ilman sitä :D
Pakettiauto vs. kärry, niissä on molemmissa niitä hyviä ja huonoja puolia sekä ajatellen tulevaisuuteen 0,5-1v, niin sekin toki vaikuttaa siihen. Mutta täytyy vaan harkita kumman valitsee tähän tilanteeseen.... Eikä sinänsä nyt maailma siihen kaadu, ostan kumman vaan ensin. Koska jokatapauksessa jossain vaiheessa tulee olemaan molemmat todennäköisesti, hain asiaan myöskin valmiita ideoita ratkaisujen suhteen.
Tässä vaan katellut, niin ei ihan älytön valikoima ole alle 8t€ alvillisia hiaceja. Muutamaa pitänyt käydä kattomassa, molemmat vaan menneet jo... Kärryjä sais välittömästi uusina.
wuntzikka
12.05.2015, 19:47
Sitten taas kun pohtii sitä, että minkälaisia autoja saa alle 8t€... Tuuria täytyy olla, ettei tule taas ku kaiken maailman romut eteen.
Kärryn saisi uutena muutamalla tonnilla.
Ja huoltokohteina on lähinnä työkoneet, työkaluja sekä öljyjä/rasvoja sekä polttoainetta menisi kyydissä. Eli siis mitä itse ajaa... Tiedä sitten minkälaista varustearsenaalia tuollainen toiminta kaipaa, mutta painavin roipe on tuo polttoaine todennäköisesti. Olettaen ettei nyt tarkoiteta mitään muutamaa jerrykannua? Kyllähän tuollainen jarruttomassa kärryssä varmaan menisi, mutta itse tosiaan tekisin sellaisen umpikoppi mallisen. Ei ole roippeet heti märkänä vesisateessa. Toisaalta nuo menisi kyllä jossain Hiacessa myös. Voisin kuvitella että jotain laitteita voitaisi huoltaa siellä auton sisällä jos tilaa vain olisi? Sen takia ottaisin jonkin korotetun pelin tuohon mielummin. Mahtuu sisällä seistä. Hiacessa tulee vaan selkä kipeeksi kun ei siellä mahdu seistä. Siinä varmaan pitäisi olla myös kantavuutta sen jälkeen kun on polttoainetta ja roipetta kyydissä? Olettaen että jos siellä jotain koneen renkaita pitäisi myös kuskaa. Ne varmaan painaa sen verran että jarruton kärry ei toimi enää.
Joten joku kärry missä on vaikka 1200kg kantavuutta voisi hyvinkin toimia? Se on helppo ottaa perään kun tarvii työpajaa kohteessa. Sinne on helppo toteuttaa ruuvipenkit sun muut mitä varmaan välillä tuossa touhussa kaipaisi. Korkeutta saa tarpeeksi niin mahtuu seisomaan siellä. Leveyttä voi olla myös tarpeeksi että saa hyllyt sivuilla ja keskellä silti työtilaa. Nostokorkeus kärryyn on myös melko pieni verrattuna pakuun. Yksiakselisena kohtuu kevyt vedellä perässä. Kulmiin vielä sellaiset tassut niin voi seistä siellä korjauskohteen lähellä tarpeen vaatiessa. Vetäminen onnistuu vaikka perus henkilöautolla. Sit jos taas haluaa hifistellä niin kyllähän sinne voi vaikka rengaskonetta sun muut kompuraa lähteä vääntämään. Mutta sen myötä tulee painoa. Kärryähän saa monessa eri koossa. Lisäksi etu on ettei sitä tarvisi leimata kuin parin vuoden välein ja niissä harvemmin on suurempia vikoja. Vakuutukset on myös melko minimaaliset, veroja ei ole ollenkaan. Samanlailla se kärry voidaan varastaa kuin Hiacesta ne kaikki työkalut. Lukko on vain hidaste. Jos joku niitä roippeita himoitsee niin kyllä se lähtee. Ihan sama mikä menopeli niin kamat katoaa kyllä.
tekniikkamies
13.05.2015, 08:16
Itsellä on jarrullinen Farmi JKTJ eli Respo.
Se ei toimi mielestäni kovin hyvin huoltokärrynä kevyen auton perässä. Talvella kuomu on vähän hankala kun päällä on lunta ja se on aika korkealla lisälaitojen takia.
Kärry täydentää kyllä hyvin nelivetoista huoltoautoa. Oikein oivallisestihan se tulisi vaikka jenkkipickupin perässä.
Toisaalta tarpeeksi jytkeän huoltoauton kohdalla ei tarvi kärryä ollenkaan.
Olin tuolla Ruåttissa duunissa ja kuolasin sikäläisten huoltokärryjä. Niissä oli kova koppi, ylös aukeevat laidat, alas aukeeva takalaita, töpseli seinässä josta sai syöttää sähköä sisälle jolla pelaa kompurat ja hitsikoneet jne. Valot katossa, seisomakorkeus, työpöytä ja hyllyt. Katolla kulkee pitemmät tavarat ja osassa oli oma aggrekaattikin sisällä. Noita tuli vastaan useita että joku paja noita siellä vissiin varustelee.
Suurin osa ihan pienistäkin kärryistä Ruottissa on jarrullisia. Tiedä sitten kantavuuksista...
Alkoi ihan mielikuvitus laukata: tarvisin itelle parikolme tuollaista vaunua. Yksi varustettuna timpuroimtiin, yksi koneiden rassaukseen ja yksi vielä putkihommiin.
Omaan pihaan tein just siirreltävän työpöydän. Siknä on Bedfordin akseli, kuulakytkin ja raakapontista 2x5m kansi. Kannen reunaan ruuvasin sirkkelin ja sille ohjurit. Nyt on pihapiirissä hyvä leikkiä timpuria. Kärryn päällä pysyy tikkaatkin pystyssä ja vasarat ja muut rensselit on koko ajan mukana, missä tontin nurkassa nyt milloinkin remonttia tekee. Traktorilla tuota kai saisi hinaillakin, mutta kamalan kauas ei Ferkun 25km/h kannusta.
Nyt vielä ajatuksena huonekaluoutkesta jonkinlainen kehikko ja ressu päälle niin pieni kosteuskaan ei haittaa.
Lahtipoika
18.05.2015, 18:21
Suosittelisin kärryä, itellä on muutamiakin huoltoautoja ollut ja sprintteri on tällä hetkellä, paljon sekin kuluttaa kun täydessä kuormassa kokoajan ja kun seisoo käyttämättömänä niin aina tulee jotain vikaa ja leima on pitkänä ainakin ja kuitenkin pitää olla käyttöauto erkseen niin tulee aikas kalliiksikin, 3-5000e saa jo kärryn mutta paku/pikkukuormuri on aika huono sillä rahalla vielä.
Aina jostain vetoauton saa vaikka lainaksi, vaimolle voi hyvin perustella maasturin ostonkin käyttö ja vetoautoksi.
Seuraavaksi hommaan jarrullisen telikärryn lasikuituvaneri umpikaapilla ja taakse tulee iso ylöspäin aukeava ovi, mönkijä tai pari krossipyörää pitää väljästi mahtua sisälle.
tekniikkamies
18.05.2015, 22:34
Suosittelisin kärryä, itellä on muutamiakin huoltoautoja ollut ja sprintteri on tällä hetkellä, paljon sekin kuluttaa kun täydessä kuormassa kokoajan ja kun seisoo käyttämättömänä niin aina tulee jotain vikaa ja leima on pitkänä ainakin ja kuitenkin pitää olla käyttöauto erkseen niin tulee aikas kalliiksikin, 3-5000e saa jo kärryn mutta paku/pikkukuormuri on aika huono sillä rahalla vielä.
Aina jostain vetoauton saa vaikka lainaksi, vaimolle voi hyvin perustella maasturin ostonkin käyttö ja vetoautoksi.
Seuraavaksi hommaan jarrullisen telikärryn lasikuituvaneri umpikaapilla ja taakse tulee iso ylöspäin aukeava ovi, mönkijä tai pari krossipyörää pitää väljästi mahtua sisälle.
Viimeksi kaupunkireissussa Hiluxilla ja pienellä kevytperävaunulla ollessa pysäköinti oli aika kömpelöä kun auto ja kärry ei mahtunut enää tavallisiin parkkiruutuihin.
Mä en ainakaan saa mistään kovin helpolla ainakaan mitään hyviä vetoautoja lainaksi. Juuri siksi vetoautot on omasta takaa. Siksi ylipäätään on omia pyörillä varustettuja vekottimia koska muitten näyttää hienolta pihassa kalustolla ei voi tehdä mitään hommia silloin kun tarve tulee eteen.
Huomenne kuitenkin meinaan mennä kärryn rakenteluun sen huonoista puolista riippumatta.