View Full Version : Suzuki Balenon neliveto
Tuli tuossa edukkaasti ostettua neliveto Baleno, missä neliveto ei toimi. Onko kellään tarkempaa tietoa miten sen neliveto toimii ja onko noissa joku tyyppivika mikä sieltä laukee? Etuvetoisena sillä kuulemma tällä hetkellä mennään ja mitä itse tiedän niin jonkin asteinen visko siellä on, mikä siirtää taakse voimaa kun eturenkaat sutii. Mutta tuostakaan ei nyt ihan täyttä varmuutta ole. Sitä ei ilmeisesti pysty lukitseen mitenkään? Jos sieltä on joku visko hajonnut niin onko kellään tietoa mistä sinne uuden repäiseen? Tai voiko sen korvata jollain muulla systeemillä? SJ jakolaatikko kiinni ja menoksi :D Oikein muuta en siitä autosta sitten tiedäkkään. Käyntiin se lähti :) En käynyt edes koeajolla.
Jostain siihen pitäisi myös keksi edukkaasti laturi. Se on kuulemma kaput.
paavojaelvis
06.05.2015, 20:53
Eikös visko tuppaa muuttumaan ennemminkin kiinteäksi vanhuuttaan? Tarkasta kuitenkin ensin, onko takaveto kytketty mekaanisesti irti. Käyttöoppaassa on ohjeet.
Myyjän mukaan mitään tuollaista ei ole tehty. Myyjän mukaan visko on vaan rikki, minkä myötä se on etuvetoinen. Jos tuon saa edukkaasti fixattua niin fixataan. Muutoin tehdään kemppilukko siihen :D Idea oli tehdä tuosta mökille halpa aura-auto. Maasturit on kaikki liian kalliita. Idea oli myös leikkaa takaosa kopasta avolavaksi. Jollain pitäisi vaan saada maavaraa siihen hieman lisää.
Tosin ensimmäisenä meinasin kokeilla leimata sitä jos siitä ei paljastu jotain muuta suurta ihmeellistä. Vikalistan kun saa niin katsotaan laitetaanko se kilpiin ja myydään eteenpäin vai viedäänkö se siitä mökille aura-autoksi.
kannattaa kattoo ensin et onko se takaveto poistettu mekaanisesti käytöstä. >Myyjät mitään tiedä hieman eksoottisimmista vermeistä.
paavojaelvis
06.05.2015, 21:31
Laatikon kyljessä on muistaakseni 8 mm paksuinen lenkkipäinen tanko, joka on lukittu ruuvilla. Tanko sisääntyönnettynä on takaveto kytketty irti.
Laatikon kyljessä on muistaakseni 8 mm paksuinen lenkkipäinen tanko, joka on lukittu ruuvilla. Tanko sisääntyönnettynä on takaveto kytketty irti. Jaa se on noin helppo lukita etuvedolle. Mikäli tuollaista ei ole tehty siellä ja se neliveto ei silti toimi niin uskaltaakohan tuolla ajaa? Tosiaan metriäkään en ole ajanut sillä, mutta meinasin sen ajaa himaan kuitenkin.
Selvittelin muuten tuon auton historia tietoja. Olisin näköjään 3 omistaja autolle. Tämä edellinen heppu on omistanut sen 5v ja sitä edeltävä omistanut sen uudesta lähtien. Lisäksi näyttäisi että se on aina mennyt leimasta läpi ilman huomautuksia. Voipi olla että sen saa kohtuu helposti leimasta läpi.
Tuossa muuten kun lueskelee nyt miten tuo systeemi hajoaa niin ilmeisesti n. 120-150tkm kohdilla tuo visko alkaa kulumaan niin että neliveto on jatkuvasti päällä. Eli siellä hyvinkin voisi olla tuo etuveto lukittu päälle. Venäläisellä suikka foorumilla joku on kuulemma keksinyt miten tuon viskon saa itse korjattua. Korjaus on kuulemma kohtuu helppoa. Mutta tietenkään mitään ohjeita ei oltu linkitetty ja kun menee venäläiselle suikka foorumille niin eihän sieltä tietenkään mitään ymmärrä. Google translator ei myöskään oikein tajua sitä sivustoa.
Jos nyt en ihan väärin muista niin viskokytkin on kardaanin välissä, heti tukilaakerin jälkeen. Uutena perhanan kallis (reilu 700e), niin kannattaa koittaa korjata vanha tai laittaa jäykäksi koko kardaanin siis jos ei tieliikenteesen ole enää tulossa :)
Tarkistan tuon viskohomman huomenissa, jos ei joku asiasta aivan varma ehdi vastamaan sitä ennen :cool:
Google translator ei myöskään oikein tajua sitä sivustoa.
Suomeksiko käänsit? Mä oon huomannu että kannattaa kääntää englanniks, paljon tolkullisempaa tekstiä kuin rus -> fin käännökset.
Onko tuon korjaamisesta olemassa joku ohje? Yritin googlettaa uutta viskoa, mutta ei sellaista näytä olevan missään. Vai onko sille joku oma hakusana millä se löytyisi esim. ebayn kautta.
paavojaelvis
08.05.2015, 08:04
Ohjeet pähkinänkuoressa: Pura, puhdista ja kasaa uusilla tiivisteillä ja uudet silikoniöljyt sisään.
Olettaen, että levyjä ei oo ajettu pilalle, niin ei pitäis olla paha homma. Öljyn laatu ja määrä on kyllä arvoitus... :confused:
Sen öljyjä ei käsittääkseni ole suunniteltu vaihdettaviksi. Onko siellä silloin mitään tyhjennys tai täyttö aukkoja? Tuskin siellä mitään lsd peräöljyä on?
Pora, you know ;)
Mutta siis, jos visko vanhuuttaan on jumissa, eli kiinteä, niin silloinhan se toimii just halutusti, eli myös takapää vetää.
Kesällä pidät irti, talveks kiinni
paavojaelvis
08.05.2015, 14:29
Sen öljyjä ei käsittääkseni ole suunniteltu vaihdettaviksi. Onko siellä silloin mitään tyhjennys tai täyttö aukkoja? Tuskin siellä mitään lsd peräöljyä on?
SILIKONIöljyä, täytetään kokoonpanovaiheessa.
Edittiä: tuolla jotain jutunjuurta -> http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=51009&start=0
Katoin tänään tuon viskon ja siellähän se kardaanissa on niinkuin muistelin. Tuotenumero on 27610-60G01, ja hinta 797e ovh.
Kannattaa jo koittaa korjata vanha :D
Alkoi uteloittamaan millainen viritys tuo visko on. Onko se tuo mötikkä tuossa keskellä?
http://www.varaosahaku.fi/img/a/a/a/9a0809/path/mnt/newftp/826/fibdb/bild/lgnr/76944(1).jpg/suzuki_baleno_2000_kardaaniakseli_t��ydellinen.jpg
paavojaelvis
08.05.2015, 16:15
Alkoi uteloittamaan millainen viritys tuo visko on. Onko se tuo mötikkä tuossa keskellä
Siinähän se.
Katoin tänään tuon viskon ja siellähän se kardaanissa on niinkuin muistelin. Tuotenumero on 27610-60G01, ja hinta 797e ovh.
Kannattaa jo koittaa korjata vanha :D On nyt hemmetti mikä osa kun sitä ei muuten ulkomailta tunnu löytyvän mistään. Tuolla osakoodilla tulee lähinnä venäläisiä sivustoja. Voiskohan tuohon väliin tunkee Subarusta viskoa? Ois yksi paalikuntoinen Legacy mistä voisi repiä voimansiirron osia. Suikka käyttää kyllä melko paksuja kardaaneja. Jää Subaru kyllä ihan kakkoseksi kardaanin paksuudessa.
Tänään tuli tuota autoa tutkittua vähän tarkemmin. Koppa on kohtuu hyvässä kunnossa. Edes ovet ei ollut mädät. Takaluukussa pyyhkijän ympärillä oli ruostetta, mutta ei mennyt vielä läpi. Yllättäen pohjakin näyttäisi olevan melko ruosteeton. Oli vain keula ylhäällä, joten ihan tarkkaan pohjaa ei tullut käytyä läpi. Sisusta oli osittain päässyt homehtumaan. Lähtee käymään ilman mitään mutinoita. En tie onko tuon ainoa vika, ettei se laturi ja neliveto toimi? Laturin purin pois ja se oli ihan jumissa. Sain sen pyörimään, mutta ilmeisesti siitä on laakeri mennyt. Samalla onnistuin rikkomaan ohjaustehostajan hihnan kiristäjän. Siitä murtui kulma pois. Pitää soveltaa jotain tilalle. Olisin testannut laturin purkamisen jälkeen tehostajan hihnalla kuinka hyvin laturi toimii kun kasasin sen taas. Jäi sit tekemättä kun ei tuo hihna irtoa enää, eikä se enää muuten kiristy :( Laturi pitää ilmeisesti tilaa jostain purkaamosta. Viitsi mitään 150€ maksaa tuon laturista, kun autokaan ei maksanut niin paljoa. Se kolminkertaistaisi auton hinnan :D
Tuo jakolaatikko ilmeisesti näkyy suoraan moottorin takana. Siinä oli kyljessä ruuvi ja joku tappi. Ilmeisesti se on se etuvedon lukitsin? Jos avaan tuon pultin niin ilmeisesti tätä tappia pitää sitten vetää? Sitä ei kovin paljon ollut näkyvissä. Kuinka paljon sitä pitää vetää? Tuollahan saisi teoriassa tehtyä kytkettävän nelivedon. Joku sähkömoottori mikä siirtelee tätä tappia :D
Tuossa kun autoa syynäili ja tutki niin löytyi edellisen omistajan kauppakirja menopelin ostosta. Näköjään oli ostanut sen kuolinpesältä. Lisäksi löytyi rannekello. Alkaa suikkeli jo tuottamaan :D Kellon arvo on varmasti yli puolet auton ostohinnasta. Renkaatkin piti olla loppu, mutta nehän oli melkein uudet. Tosin vanhat sellaiset, mutta pintaa on reilusti. Vuodelta 2007. Myyjä soitti vielä perään että unohdin kyydistä toiset renkaat, mitkä on ilmeisesti aluvanteilla. Ehkä ne on sitten ne loppuun ajetut? Karmeen näköiset kattokaiteet tuli kanssa mukaan, mitkä on hienosti lukittu paikalleen. Ei hajuakaan avaimesta millä ne aukee. Takakontissa oli myös hyvä kuntoiset starttikaapelit.
Hienoa. Sä et huonoja kauppoja tee. :D
Ja se tappi lienee takavedon vapautin.
Koitas kuukletella osanumeroa kun vaihdat tuon viimesen numeron nollaksi. Tuo minkä laitoin, on uus numero johon käänsi kun katoin varaosaohjelmasta.
Saattaahan se olla että tuota ei löydä kuin alkuperäisenä. Toinen vaihtoehto on tietysti vaihtaa koko kardaani uuteen tai vähän käytettyyn ehjään.
Yritin muuten etsiä varaosaohjelmasta sitä "tappia", mistä saisi sen nelivedon vapautettua, niin ei missään räjäytyskuvassa ole sitä :confused:
Ei kyllä edelleenkään löydy.
http://www.findpart.org/part/suz-2761060g00/ oisko tuossa sitten samalle koodille eri variantteja? Mutta eipä noillakaan yhdelläkään löydy. Venäjältä lähinnä löytyy osaa. Mut pitäs löytyä EU alueelta. Hieman kummallista kyllä. Mahtaakohan Lianassa, Igniksessä, Swiftissä tai SX4:ssä olla tuohon sopivaa viskoa? Yhden purku kuntoisen neliveto Igniksen löysin. Hämärä muistikuva, ettei Igniksessä saanut lukittua nelivetoa. Joten se voisi olla samankaltainen? Subarusta ei tuohon saa palikkaa. Niissä motti on pitkittäin ja kuulemma jakolaatikossa on nuo kilkkeet, mitä Suzukissa on keskellä kardaania. Jos taas tuon viskon avaa niin mitä öljyä sinne kuuluu laittaa? Tuolta kun on lueskellut niin sinne kuuluvaa öljyä ei ilmeisesti myydä erikseen. Sitä ei myöskään kukaan missään mainitse että mitä öljyä ovat sinne sitten lopulta laittaneet ja onko se lähtenyt sen jälkeen toimimaan.
Pitää tänään vähän tutkia tuota tappi juttua. Mikäli sillä tapilla saa tuosta nyt nelivetoisen niin sit ehkä halvin tapa on alkaa keksiä sähkömoottoria mikä napin painalluksesta siirtää tuota tappia. Eli tulisi kytkettävä neliveto. Koska eihän se haittaa vaikka se visko pitää jatkuvasti nelivetoa päällä. Nappulasta vaan kytkee sen aina pois. Mutta kuinka helposti tämä tappi sitten liikkuu. Nuo sähkömoottorit tuskin on kovin kalliita. Tuossa kun auton nostaa ylös niin voisi tutkia samalla miten tuo laitos saadaan korotettua.
Eiks se olis kivempi vehje takavetoiseksi modattuna?:)
Liekkö tuo vw:n viscon öljy samanlaista http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1174102&postcount=515
Nyt kun sen sai nosturille niin sai vähän tutkittua. Yllättävän ruosteeton peli. Neliveto ei tosiaan toiminut. Kokeilin niin että auto kun on nosturilla ylhäällä niin moottori käyntiin ja vaihde silmään. Vain etupää veti. Sitten kokeillaan sitä ruuvin löysäystä ja tapin siirtoa. Tämä tappi oli sisällä ja se piti vetää ulos. TADAA!! Neliveto toimii!! :D Tuo operaatio muuten kuvattiin ihan käyttöohjekirjassa. Neuvottiin tekemään jos tuota peliä hinaillaan. Neliveto päällä ei saa hinata. En tie pystyykö tuossa nosturilla samalla näkemään jotenkin onko se visko kuollut sieltä? Vai pitääkö neliveto olla vaan päällä ja kokeilla asvaltilla kuin käy? Jos kuuluu rutinaa niin visko ei toimi. Kokeilin takapyörää pyörittää niin heti se keulasta lähti myös pyörimään. Tuo tapin lukitsevan pultin kierteet on ainakin entiset. Ei itse pultista vaan laatikosta. Se ei kiristy yhtään mihinkään. Jonkin asteiset kierteet siellä on vielä olemassa kun se irtoaa sieltä vain ruuvaamalla, mutta ei kiristy mihinkään. Ilmeisesti tuo sama pultti poistaa myös jakolaatikosta öljyä? Koska sieltä hieman öljyä valui. Nyt pitää sitten keksiä miten nuo kierteet korjaa siitä laatikosta. En tie miten mahtaa paksumpi pultti toimia. Pitäisi sorvaa puolet pultista ohuemmaksi. En tie voiko sisään laittaa paksumpaa pulttia vai osuuko se siellä johonkin. Toisaalta sen voisi korvata lyhyemmällä ja paksummalla pultilla. Virittää sähkömoottorin tuohon tapin päähän. Siinä tapissa on nimittäin päädyssä ohut läpireikä. Kovin paljon ei vaadi voimaa sen liikuttelu. Se liikkuu joku sentti pari. Ehdotuksia sähkömoottorista mikä ei itsestään päästä sitä tappia liikkumaan?
Mut laturin vaihto, ohjaustehostimen hihnan kiristäjän fixaus, puolessä välissä pakoputkistoa on vuoto kohta, joten sen hitsaus ja tuon pultin korjaus jakolaatikosta. En ainakaan keksinyt mikä muu voisi olla leimaa estävä. Leimalle mennään neliveto päällä niin ei tarvi edes jarruja ihmetellä.
Taitaa olla toisiksi halvin auto mitä olen saanut hankittua. Halvin oli Chevyn Caprice Classic, mistä en maksanut mitään. Kaveri antoi sen ilmaiseksi kun myin Nivan sille. Ensin antoi Nivasta rahat ja ihmetteli mitä tekee Chevyllään millä tuli Nivaa hakemaan. Lupasin ottaa sen ilmaiseksi vastaan ja se sopi sille. Chevy meni muistaakseni reilulla tonnilla eteenpäin :)
paavojaelvis
10.05.2015, 17:51
Kierteen saa kuntoon laittaa siihen Heli-Coilin.
Mulla oli tuohon Opeliin laitettu heli-coil pyörän pulttiin. Lähti pultin mukana pois. Ja on muuten aika helvetin kallis laittaa uusi tilalle. Joten joka kerta kun sitä availee niin oletettavasti se irtoaa sieltä. Joten ei mielellään sellaista.
Perusasiat haltuun, ja leimalla et jarrutestiä sillä vältä, että kardaani on jäykkänä ... :D
Sä et nyt vissiin hahmota, kuinka se nelikko toimii ??
paavojaelvis
10.05.2015, 19:03
Mulla oli tuohon Opeliin laitettu heli-coil pyörän pulttiin. Lähti pultin mukana pois. Ja on muuten aika helvetin kallis laittaa uusi tilalle. Joten joka kerta kun sitä availee niin oletettavasti se irtoaa sieltä. Joten ei mielellään sellaista.
Ei kai joku laita helicoilia pyörän napaan??? :eek:
Sitäpaitsi, jos se irtoaa pultin mukana, niin se on joko asennettu väärin tai pultin kierteet on vialliset. Hae motonetistä sarja ja laita ite... http://www.motonet.fi/fi/tuote/786265/Helicoil-M6x10-kierteenkorjaussarja
Perusasiat haltuun, ja leimalla et jarrutestiä sillä vältä, että kardaani on jäykkänä ... :D
Sä et nyt vissiin hahmota, kuinka se nelikko toimii ?? Kyllähän se vältetään. Ennenkin vältetty. Maasturista laittaa nelivedon päälle ja poistaa sen vivun käytöstä. Missään ei ole kielletty mennä neliveto päällä leimalle. Neliveto päälle vaan niin ei voi mennä jarrudynoo. Koska kun se testaa jarruja niin se lähtee samantien rullaan myös keulaa tai perään. Riippuen siitä kumpaa testaa. Joten en voi testata sitä. Et voi testaa tuota edes silloin jos siitä on visko ehjä. Koska silloin sen viskon kuuluu aktivoitua ja puskea auto eteenpäin kun eturenkaat sutii. Autossa oli vielä noita vanhoja katsastuslappuja. Jokaisessa luki että ei voida jarruja testaa kun on neliveto. Lisäksi niissä luki että jarrut kokeiltu ajamalla. Esim. Subaru Justyssä se neliveto kytketään siitä vaihdekepin päästä. Toimii alipaineella. Nappi pohjaan, testaa että neliveto on päällä ja sitten alipaineputki irti. Tadaa. Nappula ei toimi enää ja se on neliveto. Tämän jälkeen hypätään jarrutestit ohi ;) Riittää että ne jarrut toimii sen verran hyvin että auto pysähtyy kun painat jarrua.
Ei kai joku laita helicoilia pyörän napaan??? :eek:
Sitäpaitsi, jos se irtoaa pultin mukana, niin se on joko asennettu väärin tai pultin kierteet on vialliset. Hae motonetistä sarja ja laita ite... http://www.motonet.fi/fi/tuote/786265/Helicoil-M6x10-kierteenkorjaussarja Jep. Joku urpo sinne oli sellaisen laittanut. Pulttikin oli kyllä parhaat päivänsä nähnyt. Itse en kyllä mihinkään pyörän pulttiin ala tuollaisia soveltaan. Opelissa se vaatii samalla uuden pyöränlaakeri. Se on sellainen paketti. 50€ maksaa uusi. Joten ei ole kyllä sen arvoista että lähtisi paljon säätämään. Sen vaihtokin on perin helppo operaatio.
Mut lähin mesta tuolle sarjalle ois salo tai hämeenlinna.. Eli jos pultti on vaan ehjä niin tuon setin pitäisi toimia vaikka se pultin irroittaisi? Silti kiinnostaisi mielummin laittaa siihen sähkömoottori liikuttamaan sitä tappia. En tiedä tuoko se mitään polttoaine säästöjä kun ne nelivedon kilkkeet kuitenkin liikkuu siellä perässä. Mutta jos se visko on entinen niin eihän sitä tarvi kuin talvisin.
Seinäjoella EP:n Katsastuksessa rullat pyörivät eri suuntiin. Kiinteä 4wd pystyy testaamaan, mutta kemppiperä aiheuttaa varmasti ongelmia. :D
Seinäjoella EP:n Katsastuksessa rullat pyörivät eri suuntiin. Kiinteä 4wd pystyy testaamaan, mutta kemppiperä aiheuttaa varmasti ongelmia. :D Joissain paikoissa tuo nelivedon testaus onnistuu, mutta paras vältellä niitä paikkoja :D
Joissain paikoissa tuo nelivedon testaus onnistuu, mutta paras vältellä niitä paikkoja :D
Ihme perseilyä aikuiselta mieheltä jos ei voi pitää vehkeitä siinä kunnossa että uskaltaa leimalle viedä ilman kikkailuja.
Varmaan parempi etsiä uusi harrastus vaikka postimerkeistä tai paperinukeista jos ei budjetti ja vastuullisuus veny ehjiin jarruihin sellaisessa laitteessa millä liikutaan yleisillä teillä.
Säälittävä esitys kaikkineen...sopii toivoa kolahtaa vain kuskin nilkkaan eikä kenenkään sivullisen.
Nerd-on tietoa on turha kyseenalaistaa, olkoon sitten niin. Kukin tulkoot uskossaan onnelliseks.
Maasturi, no joo ...
Ihme perseilyä aikuiselta mieheltä jos ei voi pitää vehkeitä siinä kunnossa että uskaltaa leimalle viedä ilman kikkailuja.
Varmaan parempi etsiä uusi harrastus vaikka postimerkeistä tai paperinukeista jos ei budjetti ja vastuullisuus veny ehjiin jarruihin sellaisessa laitteessa millä liikutaan yleisillä teillä.
Säälittävä esitys kaikkineen...sopii toivoa kolahtaa vain kuskin nilkkaan eikä kenenkään sivullisen. Niin. Tuo autohan on vakiona nelivetoinen. Ja edelleenkään sinä et nelivetoista autoa voi ajaa jarrudynoon kuin todella harvassa paikassa. Liekö tuo Seinäjoki lähin paikka? Joten en todellakaan lähde metsästämään mitään paikkaa missä neliveto auton jarrut voidaan kokeilla. Enkä muuten mene leimalle etuvetoisena. Nilkillä katsastajalla tuossa tulee ongelmaksi että se merkkaa auton vajaa vetoiseksi. Ei tuo tarkoita sitä että ajan leimalle niin että yksi jarru toimii ja muut ei toimi. Ei se vaan mene leimasta sellaisena läpi. Kyllä niiden jarrujen ihan oikeesti pitää toimia. Ei ne katsurit nyt niin tampioita ole. Joten taas kerran avautumista täysin turhasta asiasta.
Niin ja tuo menopeli ei muuten kovin kallis ollut. En todellakaan ole siihen kovin suuria summia sijoittamassa. Edelleenkin jos se ei mene leimasta läpi ja se vaatii jotain vähänkin arvokkaampaa osaa vaihdettavaksi niin se menee sinne mökille aura-autoksi. Mutta jos se menee kohtuu edukkaasti katsastuksesta läpi niin sitten se leimataan. Mutta siitä lähdetään että jo 50€ maksava osa alkaa olla ylittään auton ostohinnan ;) Jos tuo nyt jarruista jää kiinni niin ne siihen voi vielä duunaa. Voi itseasiassa olla että ne pitää siihen tehdä, koska apparin puolen takajarru jumittaa. Kun uudet jarrukengät maksaa jopa 13€ taka-akselille niin ei maksa vaivaa alkaa vanhoja jarruja puhdisteleen ja availeen. Uudet kengät vaan sinne asennussarjoineen jos ne pitää kerran avaa. Toki voi olla että se lähtee toimiin kun saa renkaan vaan pyörimään kunnolla. Se on reilu vuoden seissyt niin jarrut voi hieman olla ruosteessa. Todennäköisesti leiman saatuani tuo auto seisoo lumen tuloon saakka. Sille ei ole minkäänlaista käyttöä ennen sitä.
Älä nyt viitti höpöttää ihan kuitenkaan joutavaa, noita eri suuntaan pyörittäviä löytyy hyvinkin läheltäsi ... Ja silloin se ei hypi dynolta mihinkään ...
Jaa että ihan tosissas pelkäät et ne tekee siitä papereihin vaan kaksvetosen jos ei nelikko ole kytkettynä leimalle? Herää nyt jo hyvä mies noista haavemaailmoista :D
Ja veikkaanpa että pk-seudulta löytyy kymmeniä asemia millä vehkeet taipuu jarrujen testaukseen vaikka neliveto onkin kytketty.
Ainakin Turussa on viimeiset kymmenen vuotta onnistunut ihan hyvin useammallakin konttorilla.
Mut jokainen tyylillään ja silleen...eikä se foliohattukaan aina ole liioittelua :D
Älkääs nyt pojat, Nerdon jutut on palstan parasta viihdettä :D:D
edit: toki turvallisuus aina huomioiden kaikissa virityksissä
En minä ole tuollaiseen dynoon törmännyt vielä yhdelläkään katsastusasemalla ja on tässä vuosien aikana käyty aika monella katsastusasemalla aika monen auton kanssa. Veikkaan että olen katsastanut enemmän autoja kuin suurinosa palstalaisista kun autoja alkaa olla yli 100kpl tullut omistettua. Tuskin kovin monella ihan noin montaa autoa on vielä ollut? Toki jollain varmaan enemmänkin on ollut. En nyt edelleenkään ymmärrä tuota nillitystä jostain jarrutestistä. Ootteko tosissanne että jos autoa ei viedä jarrudynoon testiin niin siinä jarrut ei toimi ja on riski tuolla liikenteessä? Kuinkas moni on seurannut miten tuo katsastus tuossa kohtaa tapahtuu? Kuinka moni on törmännyt tuohon katsastuksessa? Meinaatteko että kun autoa ei saa jarrudynoon niin hypätään koko jarru vaihe katsastuksessa yli ja niiden ei pidä edes toimia? Herääkin epäilys onko nämä nillittäjät ikinä edes katsastanut autoa ihan oikealla katsastusasemalla?
Jos ei ole tuosta omakohtaista kokemusta niin ehkä ei kannata avautua. Ainahan se pitää päästä pätemään ja nillittämään. Sehän näiden palstojen parasta viihdettä on.
Mitä tuohon etuvetoisuuden merkintään tulee niin onpahan tuossa kokemusta siitäkin että menen katsastamaan juuri ostamaani autoa, että saan vikalistan. No sitten paljastuu että sieltähän puuttuu takapenkiltä keskivyö. Ohhoh. Ei löydy penkin alta. No tämähän tarkoittaa sitä että auto muuten merkataan nelipaikkaiseksi siltä istumalta! Ei ole mahdollista merkkaa otteeseen että keskivyö puuttuu ja se pitää asentaa siihen. Tai käydä jälkikäteen näyttämässä että se on siellä. Myöhemmin jos sen taas haluaa otteeseen 5 paikkaisena niin se on muuten muutoskatsastus. Tuossa ainoa tapa on ollut keskeyttää katsastus, jonka jälkeen menet kotiin, laitat sinne vyön paikalleen ja uudelleen leimalle. Virkaintoinen kaveri voi hyvinkin merkkaa auton etuvetoiseksi. Tästä voi myöhemmin sitten tulla ongelmaa kun paljastuu alla oleva kardaani. Voisin kuvitella että oikein mulkun katsurin kanssa siitä seuraisi muutosprosentteja, todistuksia maahantuojalta että tuossa voi olla neliveto sun muuta ihanuutta. Ei tuo niin helppoa täällä sääntösuomessa ole. Sitäpaitsi kun tuo auto kerran on neliveto niin eikö näiden nillittäjien perusteella auto pitäisi myös leimata nelivetoisena, eikä vajaavetoisena? Lisäksi on tuossa käynyt niinkin että virkaintoinen katsuri alkaa nillittämään auton vähäpäästöisyydestä. Eikä sille mene millään jakeluun että kaasuttimella varustetussa autossa katti ei oikein toimi, eikä koko autossa ole alunperin kattia ollutkaan. Sitä ei myöskään mainita otteessa. Mutta katsuri repi jostain tiedon että siinä pitää olla katti ja kas kummaa kun ei tule leimaa. Tuossa hain päästöt sitten etukäteen, vein toiselle asemalle auton ja sain leiman. Joten onko tuo nyt sitten jotenkin "rikottu" taas palstalaisten sääntöjä ja sain leiman autoon mikä on saastuttava pommi liikenteessä? Onpahan tuossa erästäkin autoa leimattu missä oli automaattisesti säätyvä alusta. Näin ollen valojen korkeussäätöä ei tarvitse olla. Mutta kun tämä puuttui niin katsuri vinkui sitten että valot pitää varustaa sellaisella. Ei näin.. Kaikenlaista kummaa tuolla katsastuksessa on huomannut. Pahimpia on nuo virkaintoiset kaverit, millä ei sitä järkeä ole päässä sitten pätkääkään. Silloin homma menee melko vaikeaksi. Onneksi on katsureita millä on järki päässä. Pommeja ne ei päästä läpi, mutta käyttävät järkeä tuossa hommassa.
Onhan tuolla safareilla nähnyt vaikka mitä virityksiä ja vaikka minkälaisia pommeja. Osa kiertää sääntöjä tarrakilvillä. Kuinka moni noista on avautunut? Rölli varmaan jokaiselle sellaiselle menee avautumaan kuinka ajelevat pommilla liikenteessä mitä ei ikinä saisi edes kilpiin. Osalla autoista on kemppilukko taka-akselilla, joka on muuten laiton ja silti ajellaan tuolla liikenteessä. Kuinkas monelle sellaiselle täällä Rölli on avautunut? Mites muuten nämä liian isot renkaat? Täällä aika monella on muuten liian isot renkaat, mitä ei ole merkattu otteeseen. Rölli voi varmaan kertoa mitä nuo liian isot renkaat ja kemppilukko taka-akselilla voisi aiheuttaa liikenteessä. Se tappaa kanssa-autoilijoita! Ihan selkeesti tappaa. Se on pakko olla niin, koska trafi ei ikinä hyväksy liian isoja renkaita otteeseen ja tätä kierretään sitten sillä että leimataan auto pienemmillä renkailla. Ei helvetti tuota touhua. Se kuka tuota harrastaa on rikollinen ja se kuuluisi linnaan!
Noh. Täällä on jo tottunut siihen että osalle tuo avautuminen on tärkeämpää kuin mikään muu. Itselle ei ainakaan ole mikään ongelma myöntää että en todellakaan tiedä noista autohommista ihan kaikkea. En minä ole alaan mitään koulutusta koskaan saanut. En edes tee työkseni mitään mikä liittyisi autoihin, enkä itseasiassa koskaan ole tehnytkään. Hitsaushommat on ihan perseestä ja jälki on aivan paskaa, mutta ei se ole mikään ongelma sitä myöntää. Välillä tulee kaikenlaista sovellettua. Osa onnistuu ja osa menee päin persettä. Yleensä porukka ei täällä sitten kirjoita siitä kun homma meni päin persettä ja hiljaa homma on korjattu kuntoon.
Joten mun puolesta rölli voi tunkea jarrut perseeseensä ja mennä ihmetteleen pönttöön jarrutusjälkiään ;) Pari hernettä vielä nenään niin se kruunaa kaiken. Ihme vinkumista asiasta minkä moni nelivedolla ajaja tietää ja samaa kikkaa moni on kehunut käyttävänsä, tosin ei täällä netissä.
Taidan muuten jättää nyt nuo jarrut kokonaan läpi käymättä. Ihan vaan että rölliä vituttaisi kun ajan tuolla täysin jarruttomalla autolla liikenteessä. En ole edes käsijarrua kokeillut, mutta tuskin sekään toimii. On se sen arvoista :D
Joku tälläinen sitä tappia liikuttamaan:
http://www.linak.fi/tuotteet/linear-actuators.aspx?product=LA14
Joku tälläinen sitä tappia liikuttamaan:
http://www.linak.fi/tuotteet/linear-actuators.aspx?product=LA14 No tuohan olisi muuten perin pätevä. Mutta myykö tuo firma niitä vain toisille firmoille? Mitähän tuollainen kustantaa? Voipi olla että tuo on niin helvetin kallis..
Tais osua nerdoa kovin arkaan paikkaan kun noinkin pitkän meuhkauksen jaksoi kirjoittaa...ja pääosin vielä aiheen vierestä.
En nyt ihan heti lähtisi rinnastamaan punakilpiä kisoissa ja safareilla sun meuhkaamaan systemaattiseen jarrutestin välttelyyn. Varsinkaan kun edellämainituilla on taustalla ajatus harrastamisesta ja sulla ilmeisesti rahallisten voittojen maksimoinnista.
Eikä ne isot pyörätkään mikään ongelma ole kunhan ne jarrut on kunnossa ;)
Mulle on ihan sama teetkö niille jarruille jotain vai et, kerroinpahan vain mielipiteeni ajatusmallista mitä toimintasi edustaa, anteeksi siitä jos jotenkin loukkasin syvimpiä arvojasi ja aiheutin ongelmia verenpaineelle.
Niinhän se tahtoo mennä että jobbari ottaa hinnan sille autolle eikä ihmishengelle.
Eikä mulla mene herneet nenään. Ei edes vituta, lähinnä säälittää, sitä en sitten sitten tiedä että säälittääkö enemmän sinun vai lähimmäistesi puolesta.
Mut eiköhän se siitä, jatkat niinkuin hyväksi koet ja mää en enää nillitä ja avaudu sulle niin palaudut kyllä ajan kanssa :D
En kyllä edelleenkään ymmärrä miten jarrut voisi olla joku ongelma? Onko kenenkään auto mennyt leimasta läpi ilman jarruja? Jos jatkuvalla nelivedolla varustettu auto viedään leimalle ja sillä ei testata jarrudynossa jarruja niin voiko siinä autossa olla jarrut? Enkä nyt oikein ymmärrä tuota systemaattista jarrujen välttelyä. Voisitko tuota avata vähän enemmän. Se että olen nelivetoisella autolla välttänyt jarrudynon niin onko siinä jotain ihmeellistä ja mullistavaa? Jatkuvalla nelivedolla niin vain käy monella katsastusasemalla. En varmasti ole ensimmäinen ketä on jarrutestin sillä välttänyt.
Mitä tuohon voiton maksimointiin tulee niin saisin tuosta autosta heti enemmän rahaa mitä maksoin siitä. Se että en heti sijoita uusiin jarrupaloihin, levyihin, rumpuihin sun muihin on ihan järkevää toimintaa kun autosta ei todellakaan ole paljoa maksettu, enkä siihen kovin paljoa meinannut edes sijoittaa rahaa kun alunperin sen piti olla aura-auto millä ei edes tiellä ajeta. Miksi ihmeessä sijoittaisin helvetisti rahaa siihen että saisin vitun hyvässä kunnossa olevan vanhan paskan? Ei sen arvo siitä nouse yhtään mihinkään. Se on edelleen vanha paska. Se on hukkaan heitettyä rahaa. Jos nyt tuosta suikasta käyn jarrut läpi, putsaan ne ja sillä se menee leimasta läpi niin miksi ihmeessä sijoittaisin enemmän rahaa sen jarruihin?? Vaihdatko itse joka hemmetin leimaan uudet jarrut, nivelet sun muut mitä leimalla katsotaan? Tuskimpa. Eiköhän se riitä että auto on leimakunnossa.
Niin ja painotan nyt edelleen sitä että jos se ei mene leimasta läpi niin se menee sinne mökille aura-autoksi mihin sen alunperin ostin. Se vaan nyt sattuu olemaan sellaisessa kunnossa, että siihen voisi ehkä saada leiman ilman suurempia investointeja niin miksi en leimaisi sitä? Menetän ehkä sen n. 50€ kun yritän leimaa sitä. Onhan se jo yli puolet koko auton arvosta. Voishan tuolla toki ostella vaikka kaljaa ja parantaa sen kautta maailmaa, mutta kun se ei vaan ole se mun juttu.
Tuli tänään testailtua tuota nelivetoa. Nosturilla tosiaan myös takarenkaat pyörii. Pihalla hieman kurvailin niin ei siinä ainakaan mitään rutinaa mistään kuulunut. Joten sen suhteen vaikuttaisi toimivan ok. Kokeilin sitten ojaan pientä ristiriipuntaa. Olettaisin että sillä saisi vedon myös taakse. Keulassa rengas suti tyhjää, mutta perässä ei tapahtunut mitään. Auto takaisin nosturilla niin kyllä siinä neliveto toimii. Kokeilin jarruttaa takarenkaita, mutta kyllä siellä sen verran voimaa oli ettei niitä paikallaan saanut pidettyä käsin. Joten jonkin asteen neliveto siellä on.
Joten onkohan tuollainen ristiriipunta jotenkin tilanne mihin tuo visko ei tajua kytkeytyä? Mitenhän tuon nelivedon pitäisi tuossa toimia? Olettaisin että oletuksena se on vain etuveto ja tarpeen vaatiessa voima siirtyy myös taakse? Mutta siirtääkö se ihan 50% vedosta tarvittaessa taakse? Vai pitäisikö sen siirtää koko ajan osa voimasta kuitenkin taakse? Muistelisin että ensimmäisissä neliveto volvoissa tais voimaa siirtyä taakse vain joku 10-15%. Näin ollen se ei edes sudi takaa kun keula sutii. Tuoreemmissa se kait siirtää koko ajan vähintään 5% vai oliko se myös noissa vanhemmissa.
Lisäksi löysin hieman pidemmän kierteen omaavan pultin tuohon jakolaatikon vuotavaan pulttiliitokseen. Nyt se ei enää vuoda, mutta ei se kyllä tuota vipuakaan lukitse millään. Nippusiteellä lukitsin sen nelivetoasentoon.
Ite en miettis miten se neliveto toimii.. mitä merkitystä tuomosessa riisi kupissa olla edes nelivetoa.
Nii vitun ruma ja halapa auto että en kehtais edes ajaa leimalle :D
😈
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=130643
Tuolla linkkejä videoihin missä testattu nelivetoja. Saa vähän suuntaa paljonko vanhalta autolta kannattaa odottaa.
" Viskokytkimen toiminta perustuu etu- ja taka-akselien välisen pyörimisnopeuden eroon ja öljyn sitkistymiseen. Normaaliajossa viskokytkin ei osallistu lainkaan toimintaan ja tulee mukaan vasta akseleiden nopeuseron kasvaessa.
Kytkimen kuoren sisällä on levypakka (peräkkäisiä lamelleja), joista joka toinen on kiinni ulkokuoressa ja joka toinen sisääntuloakselissa. Kytkimen ulkokuori on kiinnitetty ulostuloakseliin. Lamellien välissä on viskositeettiominaisuuksiltaan sopivaa silikoniöljyä. Kytkin toimii siten, että sisään- ja ulostuloakselien pyörimisnopeuseron kasvaessa lamellien välissä oleva silikoniöljy alkaa lämmetä ja jäykistyä, mikä kytkee sisään- ja ulostulopuolet toisiinsa. Tällöin myös paine kotelon sisällä kasvaa ja levyt puristuvat kiinni toisiinsa. Vastaavasti kun akselin pyörimisnopeus palautuu yhtäsuureksi, muuttuu neste takaisin juoksevaksi.
Viskokytkimen lukkiutumisominaisuuksia voidaan muuttaa mm. lamellien lukumäärällä, niiden urituksella ja rei'ityksellä sekä kytkimessä käytettävän öljyn ominaisuuksilla ja määrällä."
viskon toiminnan voit testata vaikka tarjoamalla käsijarrua auton ollessa nosturilla, pyöriikö kardaanin etuosa?
..en kyllä uskos että viskokytkin rikkoutuisi niin että olisi lukossa? ennemmin se kuluu väljäksi ja pyörii tyhjää... nimenomaan voimansiirron viskot...
Byrocrat
14.05.2015, 21:08
Älä nyt viitti höpöttää ihan kuitenkaan joutavaa, noita eri suuntaan pyörittäviä löytyy hyvinkin läheltäsi ... Ja silloin se ei hypi dynolta mihinkään ...
http://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-110984.html
MaTTi-
Vähän Diagnon tekemää listaa nelikkoautoista jarrudynossa:
http://img22.imageshack.us/img22/2203/nelivetoautotdynamolla.jpg
VW-konsernin nelivetoautojen jarrutesti
Audit pitkittäismoottoreilla
• Torsen-keskustasauspyörästö jakaa momenttia aina 100 % asti pitävälle pyörälle.
• Jarrujen testaus on mahdollista jarrudynamometrillä normaaliin tapaan, kun ei
ylitetä telanopeutta 6 km/h (lähde: Audi SSP 76 ”Torsen Verteiler Differential”).
• Ns. ”Urquattrossa” oli aikanaan manuaalisesti lukittavat keskustasauspyörästö ja
taka-akselin tasauspyörästö (vaijeri- tai alipainekäyttö ohjaamosta).
VW-konsernin autot poikittaismoottoreilla
• Autot, joissa takaveto kytkentään tarvittaessa sähköhydraulisella Haldex-kytkimellä
(esim. VW 4Motion), testataan dynamometrillä moottori sammutettuna ja virta pois
päältä (alipainetta tehostajalla riittää normaalin jarrutestin ajaksi).
• VW:n Synchro-mallit Golf II ja III, Passat, Sharan 4Motion: etuakselin jarrut
testataan ajettaessa takaperin teloille.
paavojaelvis
14.05.2015, 21:16
..en kyllä uskos että viskokytkin rikkoutuisi niin että olisi lukossa? ennemmin se kuluu väljäksi ja pyörii tyhjää... nimenomaan voimansiirron viskot...
Ainoa, mikä kuluu väljäksi on laakeroinnin tiivistys = öljy vuotaa ulos ja sen myötä viskokytkin alkaa luistaa. Levyt ei juurikaan kulu, nehän eivät kosketa toisiaan. Kun luisto lisääntyy, alkaa lämmöt nousta, öljy pikeentyy = visko jumittaa.
Ite en miettis miten se neliveto toimii.. mitä merkitystä tuomosessa riisi kupissa olla edes nelivetoa.
Nii vitun ruma ja halapa auto että en kehtais edes ajaa leimalle :D
😈 Mitä järkeä siinä nelivedossa on missään autossa? Kyllä sä yleensä tuolla tiellä ihan etuvedolla tai takavedollakin pääset. Jos haetaan vitun rumaa autoa niin aika monella offarilla on sellainen auto. En tie miksi edes leimaavat niitä sitten ;)
Vähän Diagnon tekemää listaa nelikkoautoista jarrudynossa:
http://img22.imageshack.us/img22/2203/nelivetoautotdynamolla.jpg
Balenon osalta tuolla lukee jakolaatikko vivulla 2-asentoon. Ongelma onkin siinä että vipua ei voi tällä hetkellä siirtää kun olen sen lukinnut aukiasentoon. Nippuside viritelmä ei oikein herättänyt luottamusta. Jos se vipu liikkuu kesken ajon niin voipi olla entinen loota. Joten nyt siellä menee palkki suoraan laatikossa olevaan pulttiin. Toki sen voi purkaa, mutta ei se ole mikään parin minuutin juttu. Sitä paitsi oli siellä se A-katsastuksen vanha lappu missä luki ettei nelivedon takia jarruja ole voinut testaa.
viskon toiminnan voit testata vaikka tarjoamalla käsijarrua auton ollessa nosturilla, pyöriikö kardaanin etuosa? Tein sitten vähän lisää testejä tuohon liittyen. Apparinpuolen takajarru jumitti aika huolella. Lukitsin kuskin puolen takarenkaan paikalleen liinalla ja kaasuttelin menemään. Alkoi sekin jumitus aukeamaan. Sitten kokeiltiin hieman käsijarrua. Kone stumppasi samantien. Eli on siellä jonkin asteen yhteys takaa eteenpäin. Jos tuosta tulee aura-auto niin ois tietenkin jeez jos se olisi ihan vakiona neliveto ilman mitään viritelmiä.
Vaihdoin sitten laatikkoon samalla markkinoiden parasta Motox 75w-90 öljyä. Suikalle vain parasta. Vanha oli melkoista siirappia ja aivan mustaa. Tyhjennyspropussa oli melkoista liejua kiinni. Milloin lie vaihdettu viimeksi öljyt? En tie oliko tuo meikäläisen täyttöaukko oikeasti täyttöaukko vai tarkastusaukko? Siinäkin oli propussa melkoista möhnää kiinni. Moottoriin laitoin sentään Teboilin 5w-40 öljyä kun sitä sattui pari kannua olemaan. Takaperään meinasin vielä vaihtaa öljyt. Mutta sen täyttöproppu onkin sitten sellaisessa paikassa että pitää takavakaaja irroittaa, että pääsee siihen käsiksi. Todennäköisesti pulttipyssyllä saa vain auki. Pulttipyssyllä tuo vaihteiston tyhjennysproppukin aukesi. Perään pitää ilmeisesti laittaa 80w-90 öljyä. Sitäkin on ennestään Motox öljynä. Taas vain parasta suikalle. Leimaa varten kävin vielä kaikki polttimot läpi. Takana ei toiminut kuin spoilerin lisäjarruvalo, vilkut ja peruutusvalot. Kuskin puolelta puuttui parkin ja jarrun polttimo kokonaan. Apparin puolella oli tehty auton sisäpuolelle vähän sähköviritelmää. Onnistuneesti oli johto vedetty poikki samalla kun oltiin kaapattu sähköä vetokoukulle. Jotenkin se oli vielä kasassa kun silloin tällöin syttyi palamaan.
Piti perän jarrujen avausta varten ostaa uutta työkalua. Ei nimittäin ollut 30mm pitkää hylsyä. Vain sellaisella saa näköjään pultin auki. Voimahylsy ei myöskään käy, koska se ei mahdu enää siihen koloon. Pitää perän jarrut vielä hinkutella ja säätää käsijarru. Sitten se onkin vain laturin asennus ja voisi kokeilla leimaa.
Eihän siinä mennyt kuin koko hemmetin päivä kun tappelin apparin takajarrun kanssa. Kävin siihen oikein uudet jarrukengätkin ostamassa, mutta eih. Kuskin puolella ei ollut mitään ongelmaa. Siellä oli vain vanne hieman jumissa, mutta voimalla senkin sai lopulta irti. Tuo apparin takajarru oli perin mielenkiintoinen tapaus. Laitoin sinne uudet jarrukengät ja uuden asennussarjan. Joka kerta kun kiristi pyörän pultit niin jarru meni lukkoon. Riitti että jarrurummussa olevan pienen ruuvin kiristi niin jarru oli lukossa. Aattelin että rengasta pyörittämällä homma ratkee. Mutta sitten alkoi perä pitään ihmeellistä vikinää. Ens luulin että jarru vikisee, mutta se ääni tulikin perästä. Tämä toistui aina kun veto oli apparin takarenkaalla. Kuskin takarenkaan kanssa ei kuulunut mitään ääniä. Vaihdoin sinne sitten 80w-90 öljyt. Alkuun näytti että ääni poistui. Mutta eih. Siellä se oli edelleen. Lisäksi kuului hieman rohinaa sieltä jarrun suunnalta. Pidin hieman pidemmän paussin ja näytti että ääni poistui pysyvästi, kunnes se yllättäen tuli takaisin. En tie vetääkö joku laakeri viimeisiä? Perästä tullut öljy oli ainakin ihan harmaata. Lopulta sekin ääni sitten katosi kokonaan ja rohinakin loppui. Ehkä se oli voitelun puutetta vaan? Silti tuo takajarru jumitus jatkui. Kaikki oli ok niin kauan kunnes kiristit pyörän pultit loppuun asti tai tämän jarrurummun lukitusruuvin. Kasasin varmaan kymmenkunta kertaa uusiksi ja aina sama vika. Tuossahan jarru on perin mielenkiintoinen. Siellähän on kaksi jarrukenkää. Oikea ja vasen. Tämä vasen on ilmeisesti kohtuu kiinteä asennus. Ainakaan jarrumäntä ei liikuta sitä. Sama homma oli nimittäin kuskin puolella. Siinä on jonkin asteen automaattikiristin välillä. En tiedä kuuluuko sen toimia normi jarrun kanssa vai ainoastaan käsijarrun kanssa? Käsijarru tulee nimittäin tuohon kiinni. Mutta kuitenkin. Kummallakin puolella tämä kyseinen jarrukenkä oli käytännössä uusi pinnaltaan. Kun taas se toinen kenkä oli kummastakin ihan loppu. Lopulta testasin jarrurumpua asennella ilman tätä vasemman puoleista jarrukenkää, mikä on siis kohtuu kiinteällä asennuksella. Ilman sitä ei ollut mitään jumitusta. Joten testasin sitten kasaa systeemin niin että laitan tuohon vanhan jarrukengän, mikä oli siis kohtuu uusi pinnaltaan ja toiselle puolelle laitan taas kokonaan uuden kengän. No nythän se jarru toimi ilman mitään jumitusta. Vertailin niiden jarrukenkien kulutuspintoja uuteen ennen asennusta ja ne näytti olevan kohtuu saman pinnan omaavia. Kengät oli muutenkin täsmälleen samannäköiset kuin autossa olleet, joten tuota ei oikein kenkien eroavaisuus selitä millään. Aikaisemmin nosturilla nelivetoa kun kokeillut niin kuskin puoleiset renkaat pyörii. Nyt pyörii kuskin eturengas, apparin takarengas ja hieman kuskin takarengas. Kädellä saa pysäytettyä tuon kuskin eturenkaan, jonka jälkeen apparin eturengas lähtee heti pyörimään.
Mut ei ole kyllä ikinä ennen tuollaiseen jarruviritelmään törmännyt. Noh. Nyt jarrut toimii kuten kuuluu. Putkesta aloin myös paikkaamaan sitä pientä reikää ja sehän meni perinteisesti ihan päin persettä. Aivan homojen hommaa tuo hitsaaminen. Mikään ei ole niin perseestä kuin hitsata. Sain yllättäen puikkokoneella parempaa jälkeä kuin migillä. Ei ollut hajuakaan puikkokoneen säädöistä ja en koskaan ennen ollut sellaista edes kokeillut. Tuli nyt testattua kun sellaisen tallista löysin. Lopulta rykäsin putken katin jälkeen poikki ja otin sen alas. Leikkasin keskimmäisen äänenvaimentajan pois ja tilalle suoraa putkea. Kohtuu rouheet ralli äänet ilman putkea. Sekä hankin ammattilaisen hoitamaan putken hitsauksen. Tuli aika helvetisti parempaa saumaa.. Samalla löytyi putkesta ennen viimeistä vaimenninta pari reikää. Niitä kokeiltiin hitsaa niin tuli isompi reikä vaan. Joten pitää huomenna hakea jostain 90 mutka pala niin saa senkin fixattua. Saa sen päästöistä läpi.
Hemmetti kun alkaa kustannukset karkaa. Pitänyt jo pari polttimoa ostella, suodattimia, vaihteisto öljyä, jarrukenkää, asennussarjaa ja piti myös putken kiinnitystä varten ostaa pari pulttia ja mutteria. Sain sentään ilmaiset hyväkuntoiset alumiinivanteet siihen. En tie onko noilla öljyn vaihdoilla ollut mitään vaikutusta nelivetoon. Mitään ylimääräisiä ääniä ei enää kuulu, joten ehkäpä ne auttoi asiaan. Enkä kyllä edelleenkään oikein tiedä miten tuo visko tuossa toimii. Peruutettaessa se nimittäin toimii myös ok nosturilla. Pitäisi päästä jollekin isolle hiekkaparkkikselle vähän kokeileen mitä tapahtuu kun kengittelee. Joku kosteahko pelto voisi olla myös hyvä testipaikka. Tosin silloin pitäisi olla joku vetoauto millä tuon saa pois sieltä kun sinne jää lopulta jumiin.
Tietääkö muuten kukaan mitä tuossa tapahtuu jos jakohihna menee poikki? Muistaakseni SJ kanssa siellä ei tapahtunut mitään. Kone ei toki toimi, mutta ei se riko mitään. Näköjään 100€ maksaisi jakopäähihna + kiristin + vesipumppu. Tosin mielestäni tuo vesipumppu pyörii laturin kanssa samassa. Ei hajuakaan milloin tuo nimittäin olisi vaihdettu. Missään ei ole mitään merkintään. Enkä tiedä millainen homma sen vaihto olisi jos itse sen tekisi. Tilaa ainakin näyttää kohtuu hyvin olevan.
paavojaelvis
16.05.2015, 21:23
Onko oikeesti pakko ruuvata, kun ei osaa eikä edes tiedä miten laitteiden kuuluisi toimia?
Eihän siinä mennyt kuin koko hemmetin päivä kun tappelin apparin takajarrun kanssa. Kävin siihen oikein uudet jarrukengätkin ostamassa, mutta eih. Kuskin puolella ei ollut mitään ongelmaa. Siellä oli vain vanne hieman jumissa, mutta voimalla senkin sai lopulta irti. Tuo apparin takajarru oli perin mielenkiintoinen tapaus. Laitoin sinne uudet jarrukengät ja uuden asennussarjan. Joka kerta kun kiristi pyörän pultit niin jarru meni lukkoon. Riitti että jarrurummussa olevan pienen ruuvin kiristi niin jarru oli lukossa. Aattelin että rengasta pyörittämällä homma ratkee. Mutta sitten alkoi perä pitään ihmeellistä vikinää. Ens luulin että jarru vikisee, mutta se ääni tulikin perästä. Tämä toistui aina kun veto oli apparin takarenkaalla. Kuskin takarenkaan kanssa ei kuulunut mitään ääniä. Vaihdoin sinne sitten 80w-90 öljyt. Alkuun näytti että ääni poistui. Mutta eih. Siellä se oli edelleen. Lisäksi kuului hieman rohinaa sieltä jarrun suunnalta. Pidin hieman pidemmän paussin ja näytti että ääni poistui pysyvästi, kunnes se yllättäen tuli takaisin. En tie vetääkö joku laakeri viimeisiä? Perästä tullut öljy oli ainakin ihan harmaata. Lopulta sekin ääni sitten katosi kokonaan ja rohinakin loppui. Ehkä se oli voitelun puutetta vaan? Silti tuo takajarru jumitus jatkui. Kaikki oli ok niin kauan kunnes kiristit pyörän pultit loppuun asti tai tämän jarrurummun lukitusruuvin. Kasasin varmaan kymmenkunta kertaa uusiksi ja aina sama vika. Tuossahan jarru on perin mielenkiintoinen. Siellähän on kaksi jarrukenkää. Oikea ja vasen. Tämä vasen on ilmeisesti kohtuu kiinteä asennus. Ainakaan jarrumäntä ei liikuta sitä. Sama homma oli nimittäin kuskin puolella. Siinä on jonkin asteen automaattikiristin välillä. En tiedä kuuluuko sen toimia normi jarrun kanssa vai ainoastaan käsijarrun kanssa? Käsijarru tulee nimittäin tuohon kiinni. Mutta kuitenkin. Kummallakin puolella tämä kyseinen jarrukenkä oli käytännössä uusi pinnaltaan. Kun taas se toinen kenkä oli kummastakin ihan loppu. Lopulta testasin jarrurumpua asennella ilman tätä vasemman puoleista jarrukenkää, mikä on siis kohtuu kiinteällä asennuksella. Ilman sitä ei ollut mitään jumitusta. Joten testasin sitten kasaa systeemin niin että laitan tuohon vanhan jarrukengän, mikä oli siis kohtuu uusi pinnaltaan ja toiselle puolelle laitan taas kokonaan uuden kengän. No nythän se jarru toimi ilman mitään jumitusta. Vertailin niiden jarrukenkien kulutuspintoja uuteen ennen asennusta ja ne näytti olevan kohtuu saman pinnan omaavia. Kengät oli muutenkin täsmälleen samannäköiset kuin autossa olleet, joten tuota ei oikein kenkien eroavaisuus selitä millään. Aikaisemmin nosturilla nelivetoa kun kokeillut niin kuskin puoleiset renkaat pyörii. Nyt pyörii kuskin eturengas, apparin takarengas ja hieman kuskin takarengas. Kädellä saa pysäytettyä tuon kuskin eturenkaan, jonka jälkeen apparin eturengas lähtee heti pyörimään.
Mut ei ole kyllä ikinä ennen tuollaiseen jarruviritelmään törmännyt. Noh. Nyt jarrut toimii kuten kuuluu...
:eek:
Ehkä just tämän tyyppisten jarruremonttien takia kaikkien etu on, että jarrut testataan dynamometrillä ...
paavojaelvis
16.05.2015, 21:49
:eek:
Ehkä just tämän tyyppisten jarruremonttien takia kaikkien etu on, että jarrut testataan dynamometrillä ...
Just siks.
VArmaan ihan provona kirjoitettu toi jarru juttu niin riittää tarinaa tähänkin topicciin;).
Onko oikeesti pakko ruuvata, kun ei osaa eikä edes tiedä miten laitteiden kuuluisi toimia? Tämä nillitys varmaan liittyy tuohon jarruun myös? Vikakuvaus on kerrottu tuossa aikaisemmin. Kerro mikä on ratkaisu asiaan niin että käytät noita uusia kenkiä? Ne uudet kengät oli täsmälleen saman näköiset kuin vanhat. Jos ei tule ratkaisua niin vähän nihkeä nillittää ;) Voin kyllä käydä kokeilemassa sitä sinun antamaa ratkaisua. Sitä tuli sen verran eilen purettua, että saan varmaan alle 10min vaihdettua kaikki kilkkeet toisiin. Nyt kun vielä tiedän millä yhdistelmällä se toimii ok. Lisätään vielä sen verran että kokeilin ihan piruuttain jarrurummun alle pyöränpulttien kiinnikkeisiin laittaa pienet korokepalat. Oletus kun oli että se rumpu ottaa kiinni johonkin ihan niille viimeisillä milleillä ja näillä korokepaloilla sen ei enää pitäisi ottaa kiinni. Vaikka sitä korotti parilla aluslevyllä niin silti se teki täsmälleen samaa, mikä aiheutti vielä enemmän hämmennystä. Tällä hetkellä siellä ei ole noita korokepaloja vaan se on kasattu kuten kuuluu ja kuten se oli alunperin. Jään odottamaan ratkaisua ;) Siellä kuskin puolella ei tosiaan ongelmaa ollut uusilla kilkkeillä ja sitäkin verrattiin muutamaan otteeseen apparin puoleen.
Ehkä just tämän tyyppisten jarruremonttien takia kaikkien etu on, että jarrut testataan dynamometrillä ... Ja ongelma on mikä? Alunperin jarrut ei toiminut, ei pääse leimasta läpi. Nyt ne jarrut toimii ja pääsee leimasta läpi, joten ongelma on? Onko ongelma siis siinä kun korjasin jarrut vai mikä tuossa on ongelma? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää mikä nyt oli ongelmana? Mä voin Pee maksaa sulle polttoaineet jos haluat tulla katsomaan ja korjaamaan tuon jarrun uusilla osilla ;) Mäntsälästä ei ole tänne pitkämatka. Voin myös laittaa grillin kuumaksi niin saat maggaraa ;)
Muita halukkaita kokeileen kasaan noita jarruja? Muutama ehdokas tuossa jo oli. Harmi että paavojaelvis on niin kaukana, että tuskin lähtee yrittämään paikan päälle. Mutta hän voikin neuvoa netissä niin minä toteutan. Siinä ei oikeesti mene kovin kauaa kun kilkkeet on irroitettu ja laitettu takaisin. Löytyy tosiaan uudet jarrukengät ja niille uusi asennussarja. Työkalujakin löytyy ihan omasta takaa varmaan melkein yhtä hyvä setti kuin ihan oikeasta korjaamosta, joten ei tarvi tuoda omia työkaluja. Autokin on vielä nosturilla, joten sitä saa laskettua ja nostettua tarpeen mukaan. Voin antaa palkkion jarrujen fixaajalle. Fixaa suikan apparin jarru uusilla paloilla niin saat suikasta löytyneet starttikaapelit + rannekello. Nuo kaapelit näyttäisi maksavan n. 20€ ja tuo kello näyttäisi maksavan n. 50$. Huikea palkinto siis ylivertaiselle suorittajalle. Lisäksi voin tarjota grillistä maggaraa onnekkaalle yrittäjälle. Eikä ole sitten mitään paskaa jauhomakkaraa ;) Jos tuohon tulee jono niin haetaan lisää maggaraa (epäilen ettei kukaan tule oikeasti yrittämään). Näin ei tarvi enää netissä päteä vaan voi tulla sitä omaa ammattitaitoa esittelemään. Minä voin sitten raportoida tänne kuinka se homma sujui palstalaisilta. Joten vapaaehtoisia yrittäjiä vai yritetäänkö vain päteä netissä? Mulla on tuohon jo toimiva variaatio millä ne jarrut toimii, joten ei huolta ettei ne toimisi. Rakentelu sääntöihin lisätään vielä ettei mitään osia saa taivutella tai väännellä. Koska sen myötä en varmaan saisi noita jarruja toimiin edes tuolla variaatiolla.
paavojaelvis
17.05.2015, 09:30
Ei mee katsastuksesta läpi, kun on kummastakin takajarrusylinteristä toinen mäntä jumissa. Korjaa tai uusi sylinterit, niin alkaa toimia uusillakin kengillä.
Jep.
OnGelma on mun mielestä siinä, että jarruteho on kovin vajaa, ja se ei välttämättä ilmene pelkällä hallin takana jarruttelulla.
Nyt sulla on puolet jarruvoimasta pois, kun toinen mäntä on jumissa, siks ne (etu/taka) kenGätkään ei kulu.
Just niinkuin paavojaelvis tuossa ylempänä tietää kokemuksesta.
En oo kelloa vailla, enkä maGGaraakaan, mutta missäspäin sä sen kanssa temuat ?
Ei mee katsastuksesta läpi, kun on kummastakin takajarrusylinteristä toinen mäntä jumissa. Korjaa tai uusi sylinterit, niin alkaa toimia uusillakin kengillä. Mä veikkaan että menee muuten läpi. Koska noissa testeissä ei ole millään muulla merkitystä kuin se että kummankin puolen jarrut on yhtä paskat. Samahan se on iskaritestissä. Jos sun iskarit on kummallakin puolella aivan loppu niin se on ok.
Mutta eilen ropatessa onnistuttiin sitten rikkomaan nämä jarrusylinterit. Joten ei muuta kuin vaihtoon nekin :( Onneksi eivät maksa kuin 20€/kpl. Jos ne ois ollut tyyliin 100€/kpl niin en varmasti ostaisi. Kokeilisin meneekö noilla leimasta ja jos ei mene niin kyllä se tuolla aura-auton virkaa hoitaa. Hieman outoa kyllä jos kummankin puolen jarrusylinterit olisi jymähtänyt täsmälleen samaan asentoon ja sama sylinteri kummallakin puolella. Eli tuo mihin käsijarru tulee kiinni. Toisaalta on kyllä hieman outoa että ne olisi vain yhdellä sylinterillä. Noh. Ongelma on ollut kuitenkin siellä pitkään, koska tosiaan nuo toisen puolen jarrukengät oli pinnaltaan käytännössä uudet kummallakin puolella. Se oikean puoleinen jarrukenkä oli kummallakin puolella taas käytännössä aivan loppu. Kuskin puolella itseasiassa metalli taisi jo jarruttaa.
Mutta hyvinkin mahdollista että tuo toinen mäntä on jumissa. Välillä sitä hakkaa päätä seinään jonkin täysin typerän säädön takia, mihin olisi kuitenkin helppo ratkaisu, mutta ei itse vaan näe sitä siinä. Joten vaihdetaan jarrusylinteri ja kokeillaan uusiksi. Otan ne vielä kummallekin puolelle kun nuo on niin halpoja.
missäspäin sä sen kanssa temuat? Tuossa länsi Vantaalla sitä tulee rakenneltua. Voithan sä sitä tulla vilkaiseen jos siellä päin liikut. Siellä se on koko ajan nosturilla. Tänään tosin pitää vaihtaa Renault siihen nosturille kun pitää siihen vaihtaa vähän pumppua.
vellihousu
18.05.2015, 16:53
Onko varmasti oikeat kengät siellä. Jos edellinen ropaaja on sinne myös saanu väärät. Muistelen että suzuki sj: hin kaikki halus myydä vääriä jarrukenkiä.
No tuosta en tiedä onko ne oikeat. Samanlaiset ne on kuin vanhat. Ei mitään tietoa millä sen edes selvittää millaiset alkuperäiset on? Mutta kuskin puolella siis ei ole mitään ongelmaa. Tuo on vain apparin puolella.
Uusissa jarrusylintereissä muuten kumpikin mäntä liikkui. Mutta onnistuin sitten rikkomaan apparin puolen uudesta sylinteristä jarruputken kierteet. Hienosti pyöritin sormilla jarruputken siihen ensin kiinni. Sit työkalulla hieman kiristi. Ilmauksessa huomasin että sitä pitää vieläkin kiristää kun se vuoti. Tuossa kiristyksessä sitten meni kierteet. Ei kestänyt kiristää. Mut meni takuuseen ja nyt odotellaan uutta osaa. Kuskin puolella taas meni kaikki ok, mutta katsellaan kuin käy tuon apparin ongelmallisen jarrun kanssa. Aivan varmasti siinä tulee vielä jotain. Sen kanssa kun mikään ei tunnu menevän putkeen.
Joku nimeltä mainitsematon kyllä omaa mahtavaa loogista päättelykykyä :D:D
Mutta noissa kiinteissä jarrukengissä on kyllä se hyvä puoli että ne ei kulu...
Noh. Elämä on. Kuten olen jo aikaiseminkin sanonut niin en omaa minkäänlaista alan koulutusta, enkä edes tee alan hommia. Noissa oman alan hommissa voin sentään sanoa että 95% tietokoneiden käyttäjistä on täysin urpoja ;) Niillä ei millään mene jakeluun kuinka koneet toimii ja kuinka erittäin yksinkertainen asia voi olla todella vaikea homma niille. Yleensä aina se vika on siinä penkin ja koneen välissä. Mutta toisaalta. Ei niillä ole alaan mitään koulutusta tai oikeastaan edes mielenkiintoa. Joten siinä sen tuloksen sitten näkee. Eikä itsellä ole mikään ongelma myöntää että hommat menee välillä päin persettä. Kuten eilen tuon HEMMETIN apparin jarrun kanssa. Sain hienosti kaikki kilkkeet taas paikalleen ja jarrun kasaan. Sitten piti alkaa ilmaamaan niin kalautin pääni oikein huolella takakonttiin, jonka pumput oli sen verran laskenut luukkua alaspäin. On muuten kiva vekki päässä. On se kiva kun veri oikein lentää päästä. Jossain välissä pitää ne pumput uusia, ettei sama operaatio toistu. Ne jaksaa juuri ja juuri pitää sitä takaluukkua ylhäällä, mutta jossain välissä hiljaa alkaa luukku valumaan alas.
Tuon episodin jälkeen sitten ilmailin joka kulman. Erittäin pätevä laite tuo Bilteman ilmauslaite. Vielä kun se oli erittäin halpa. Todella helppo ilmata joka rengas, eikä tarvi mitään jarruja kokoajan painella. Lisäksi sen voi jättää yksinään sinne ilmaileen ja itse menee vaan lisäileen nestettä. Nyt on oikein uudet jarrunesteet koko järjestelmässä. Etupäästäkin tuli sellaista paskaa sieltä nesteen mukana, että huhhuh. Sit testailtiin taas nelivedolla jarruja. Hyvin näytti jarrut toimivan nosturilla. Joka kulmassa tuntui toimivan ok. Käsijarrua sai hieman kiristellä ja sekin on nyt ok. Perästä ei edelleenkään kuulu mitään vinkunaa, mitä ennen öljyn vaihtoa kuului. Ehkä se öljy sitten auttoi. Tai vaatii enemmän ajoa, että alkaa kuulumaan.
Putki tuli myös hitsattua kasaan. Nyt sieltä puuttuu se vuotava äänenvaimennin. En usko että sillä 30cm pituisella kohtuu ohuella vaimentajalla on yhtään mitään vaimentavaa vaikutusta. Ainakaan äänet ei tuntunut yhtään sen suuremmilta. Nyt siellä on vain katti ja yksi vaimennin ihan perässä.
Nyt vain odotellaan saksasta saapuvaa laturia. Sen pitäs ilmeisesti maanantaihin mennessä saapua tai ainakin oli ilmoitettu että 20-24.5 välisenä aikana sen pitäisi saapua. Se kiinni ja kokeillaan leimata sitä.
Onko kukaan muuten kokeillut ruostesuojaa omaa autoa? Satuin tuossa huomaamaan että meikäläisellä on muuten aika paljon kotelosuoja-ainetta ja alustamassaa. Ihan ruiskulla levitettävää. Pelkästään massaa tais olla 10 purkkia. Juuri sellaisia mitkä vaan liitetään ruiskuun kiinni. Ei mitään muistikuvaa milloin olisin tuollaisia hankkinut, mutta tuskin niissä iällä on mitään merkitystä? Kuitenkin joka pönikkä oli avaamaton. Jos pesen tuon auton pohjan painepesurilla (nosturilla helppo homma) niin pitääkö sieltä poistaa pintaruoste ensin vai voiko sen päälle ruiskuttaa ensin tuota kotelosuojaa ja sen päälle alustamassaa? Tuossa on perässä lähinnä taka-akselin kohdalla ja siitä taaksepäin alkavaa ruostetta. Muutoin on kohtuu ruosteeton peli. Joten nyt kun ois hyvää aikaa ruiskutella kamaa pohjaa niin vois senkin tehdä. Eipähän mätänis. Ruosteen päälle jos levittää suoraan tuota massaa niin eikö se jää sinne alle vaan muhimaan ja näin edesauttaa sitä ruostumista? Mutta jos siihen ensin laittaa kotelosuojaa ja sen päälle sitten massaa? Onko sillä mitään merkitystä? Vois vielä suunnitella tuohon moottorinalle jotain muovista pohjapanssaria.
Noista mönkkäri touhuista kun on jäänyt melko paksua muovilevyä vielä hyllyyn. Jos siitä tulee aura-auto niin sehän on hyvä vaan jos siellä on suoja koneen alla. Ei ainakaan minkään pitäisi öljypohjaa rikkoa. Kuitenkin sen verran paksua muovia, että veikkaan kiinnikkeiden ensin hajoavan, ellei niitäkin sitten kiinnitä oikein paksuilla pulteilla.
Ruostetta ei sinne massan alle kannata jättää, muhii siellä kaikessa rauhassa tehden tuhojaan. Eli ruosteet ensin pois, sitten maalaus kunnon kamalla ja pintaan massa. Tosin tässä lajissa on tyylejä vaikka kuinka, kuten kohta varmaan huomaamme :D
Millähän tuo ruoste sitten pitäisi tuolta poistella? Hieman on sellaisia välejä ettei ihan taida päästä niitä hinkuttaan millään. Toki jos alkaa akseleita irroitteleen sun muuta, mutta liekö sen arvoista. Joku soodapuhallus varmaan toimisi tuossa ok, mutta ei ole sellaista :( Sen takia pähkäilin jospa ruiskisi pohjaan ensin tuon kotelosuojan, minkä päälle alustamassa. Ei kyllä hajuakaan tarttuuko alustamassa siihen sen jälkeen. En tie auttaako se kotelosuoja mitään olemassa olevaan ruosteeseen? Pysäyttäisi sen etenemisen tai jotain sen suuntaista. Esim. koteloista on vähän nihkeä lähteä mitään ruosteita poistamaan.
Hyvähän se olis isommat irtoruosteet ottaa pois, mutta kun et kuitenkaan jaksa alkaa niitä hinkuttamaan niin kotelosuojaa ekaksi ja anna kuivua (kotelosuoja antaa hyvän tartuntapohjan ja imeytyy hyvin ruosteeseen estäen hapen pääsyn) sit massaa, mutta älä vedä kerralla paksuja kerroksia ja anna kuivua kunnolla ennenkuin vedät uuden kerroksen. Jos kerralla vetelee paksuja kerroksia niin hetken päästä ne hilseilee ja irtoilee kun kuivuvat.
Pitää tuota ruostesuojausta katsella myöhemmin jaksaako sitä edes tehdä. Jos se tehdään niin ilmeisesti tuo HV idea on ihan ok? Eli sinne alle voi tosiaan kotelosuojaa hieman ruiskuttaa, mikä sitten edesauttaa sitä ettei se ruoste etene. Toki suurimmat ruosteet otetaan pois.
Eilen kävin vähän testaileen tuota. Mitään rutinaa se neliveto ei pitänyt asvaltilla vaikka kuin kääntele ääripäihin ohjausta. Sen havaitsin että hieman tuntuu eturengas pistävän vastaan äärikäännöksessä. Voi olla että tuo on ihan normaalia pelkällä etuvedollakin. Yllättävän paljon se ratti tuntui kääntyvän tuossa, mikä on ihan hyvä juttu vaan. Saa pienessä tilassa käännettyä menopelin. Tuntuu että se visko toimii kuten kuuluu. Hiekalla kun kävi rykäseen niin ei se sutinut vaan se lähti. Viittaisi siihen että neliveto oikeesti toimii. Toki hieman rengas pyörähti, mutta varmaan kuuluu viskon ideaan? Namiskuukkeli etuveto asennossa se kyllä suti huomattavasti enemmän. Ristiinriipuntaa kun kokeili niin ei se vieläkään siirtänyt voimaa taakse vaan eturengas suti. Hieman oudosti tuo kyllä toimii. Olettaisin että ristiinriipunnassa se tajuaisi siirtää taakse sitä voimaa. Se kuitenkin keventää sitä toista takarengasta, eikä siellä ole perässä mitään lukkoa niin silloinhan sen pitäisi alkaa pyörittämään sitä rengasta? Ehkä se ei sitten kovin paljon siirrä sitä voimaa? Näyttäisi kuitenkin siltä että tuo neliveto nyt toimii kuten kuuluu? Kaipaisi sitä lunta maahan niin voisi kokeilla kuinka se toimii. Jotenkin kuitenkin luulisi että jos se ei toimisi niin ei se pyörittäisi nosturilla takarenkaita ollenkaan. Eikä nosturilla ainakaan itse saanut jumitettua takarenkaita missään vaiheessa niin että voimaa ei olisi käytössä. Kovin valtavilla voimilla tuota ei kuitenkaan nosturilla uskalla kokeilla. Sattuu itseään tai koko laite lähtee alas nosturilta. Lisäksi jos se ei toimisi niin tuo hiekkatesti olisi myös paljastanut vain eturenkaiden sutivan. Se kuitenkin lähti siitä paljon paremmin liikenteeseen kuin pelkällä etuvedolla, eikä samanlaista sutimista ollut havaittavissa. Tosin tuo testi alue on perin pieni. Kovin suuria nopeuksia ei saa aikaiseksi. Eipä nuo kyllä kovin suurta nopeutta edes vaadi. Ehkä se sitten toimii kuten kuuluu?
Tulipahan tuossa mieleen että maanantaista lähtien ollut leima tuossa pelissä :D Hieman kyllä ihmettelin tuon aseman toimintaa. Kesti varmaan 5min se katsastus. Ei se paljon katsellut. Kyllä se päästöt katsoi, valot ja joka renkaan kävi läpi. Mut esim. pohjaa se ei pahemmin tutkinut. Tosin näkee sen kyllä suoraan ettei se ole mätä. Tuolla asemalla jarrut testattiin ajamalla. Eivät ota mitään riskejä nelivetoisten autojen kanssa. Kovin kiinnostunut se oli edellisen kaverin karvanopista, koska oli sitten ihan pakko laittaa oikein otteeseen maininta, että peilistä pitää ottaa karvanopat pois. Muusta ei sitten mainintaa tullutkaan. Oli halvin asema minkä löysin. 25€+päästöt.
Kattoo nyt mitä keksii tuon kanssa. Korjausten kera se on edelleen alle 200e auto :D Tuolla leimalla saa ajaa 24.9.2016 asti.
Hyvää settiä..otahan iisisti sen ajokkis kans,että pysyt ite nipussa,vaikutti väliin pikkase uhkaavilta noi tilanteet:D :D
Pitäs oikeesti alkaa kalustoa vähitellen hävittään kun on neljä autoa missä jokaisessa on leima :D Suikkelin vois kyllä pitää. Se on kuitenkin kohtuu ruosteeton peli, missä ei ole mitään ylimääräistä mikä voisi hajota. Lisäksi siinä on tuo neliveto, minkä toiminta on vähän mysteeri. Pitäs jollain hiekkakuopalla käydä vähän kokeilemassa eri tilanteita. Sen on kuitenkin huomannut että aina on tarvetta ylimääräiselle autolle ja tuossa nyt ei kuitenkaan kovin paljon ole rahaa kiinni.