PDA

View Full Version : Trafi taas ihmisen asialla


maddis
06.05.2015, 11:58
http://yle.fi/uutiset/katsastusmiehen_raju_tilitys_hylkaan_autoja_laatuj arjestelman_pelossa/7970849

Mitäpä tuohon nyt sanoisi.

Heguli
06.05.2015, 12:29
Mitä ihmeellistä tuossa "uutisessa" oli :confused:

Luithan jutun loppuun saakka ?

maddis
06.05.2015, 12:35
Luin.. Ja luin myös tämän "Tosin alhainen hylkäämisprosentti voi tuoda vaikeuksia koko katsastusasemalle"

Suomessa ei ole ongelmaa, että autoja hylättäisiin liikaa.

Rngd
06.05.2015, 12:51
Tämä kyllä vähän ihmetyttää:

"Katsastusmies kertoo, että hänen pitäisi yli 14-vuotiaista autoista hylätä noin 40 prosenttia, eikä luku vastaa todellisuutta hänen työssään."

Voihan olla että jossain asemalla käy esim paljon autoharrastajia, joilla on ikääntynyt kalusto, mutta tykkäävät pitää autosta hyvää huolta ja korjata mahdolliset viat jo ennen katsastusta. Silti pitäsi hylätä 40% tai muuten on kohta Trafin pellet nurkissa nuuskimassa.

Heguli
06.05.2015, 12:58
Ja taas toisaalta: "Ojala ei näe mahdollisena sitä, että katsastusmies hylkäisi ajoneuvon sillä perusteella, mikä hylkäysprosentti katsastajalla on".

Koko uutinen on taas niin "raju tilitys" että oksat pois.....

kellukka
06.05.2015, 14:44
Eikös se tuo katsastusmies jouda tuosta välistä pois jos kerta trafi päättää miten paljon hylätään:D

eilhik
06.05.2015, 15:04
Trafi

Missä tahansa sinä kuljet.

Maalla. Merellä. Ilmassa.

Me rahastamme.

Eikös Trafi voisi myydä "katsastusarpoja" esimerkiksi ajoneuvon iän perusteella termeinä (-Päävoitto Katsastettu) tai (-Tämä katsastusarpa ei voita )
"tänään" jos kerran ajoneuvon kunnolla ei ole mitään väliä katsastettavaan kalustoon nähden vaan iällä.

Luoppis
06.05.2015, 20:25
Itse ratkaisisin tämän ongelman tekemällä jälkitarkastuksista maksuttomia. Muutenhan tässä maistuu taas pelkkä rahastus. Mikähän on sitten trafin tieteellinen hylkäysprosentti n. 28v vanhoille autoille, jos 14v iässä se on jo 40%?

eilhik
07.05.2015, 04:50
Eiköhän se ole tämä autokannan iän parantaminen (autokaupan ja tuojien komppaus) ja vanhemmalla kalustolla liikkuvien ihmisten kyykyttäminen.
Co2 perustaiset mutta painoon perustuvat vanhempien autojen ympäristö :) käyttömaksuhan on kivasti pompsahtanut kevyemmissä autoissakin , rivienvälistä yritetään saada väkisin poistettua liikenteestä ja ihmiset peloteltua ettei maailma muuten pelastu.

Rngd
07.05.2015, 11:50
Itse ratkaisisin tämän ongelman tekemällä jälkitarkastuksista maksuttomia. Muutenhan tässä maistuu taas pelkkä rahastus. Mikähän on sitten trafin tieteellinen hylkäysprosentti n. 28v vanhoille autoille, jos 14v iässä se on jo 40%?
Tasan 100.
Museoautotkin täytyy hylätä joka kerta, vaikka kuin olisi viimeisen päälle entisöity eikä ajettaisi kuin se 2 hellepäivää kesässä. Katsastus myös niille ehdottomasti jokavuotiseksi.

A.I
09.05.2015, 08:23
Ihan sama juttu kuin poliisin sakkokiintiöt.
-Don't hate the player, hate the game.:eek:
Suomi on autoilun kannalta paska maa PISTE.

baxxter
09.05.2015, 08:58
Ihan sama juttu kuin poliisin sakkokiintiöt.

Tarkoitatko että samalla tavalla tietämättömien arvailua?

Heguli
09.05.2015, 11:32
Ihan sama juttu kuin poliisin sakkokiintiöt.

Mitä nämä ovat ? Montako kiintiösakkoa olet saanut ?

khonkonen
09.05.2015, 13:03
Mulle kävi niin ku poliisit pysäytti ja halusivat tutkia lisävaloja. Toinen poliisi tokasi siinä että kirjotetaan tästä sakko ni saadaan päivän kiintiö täyteen ja lähdetään ajeleen kamarille...

Jäi siinä kysymättä että paljonko se kiintiö lie oli sitten.

Nikuzai
09.05.2015, 20:04
Joku kertoili, et oli keksinyt tullin kiintiö järjestelmän ja kyseli kaveri porukalta, et koska niitä on pysäytelty

homma toimi kauniisti siihen asti, et joku oli kännissä selittänyt kaverinsa tuovan viinaa kun tietää, ettei tulli oli kiinnostunut



Miksei kaikilla instansseilla olisi toleranssit joiden mukaan toimitaan, eli jos tulee alle laskennallisen määrän sakkoja joko katsotaan sormien lävitse liikaa tai istutaan maijassa tutkaamassa mettäautotiellä jossa on ajokielto

Sama on esim. electroniikan valmistuksessa määrätty määrä saa tulla sutta sen jälkeen ruvetaan tutkimaan miksi tulee liikaa viallista

maddis
10.05.2015, 06:51
Suomessahan on poliisien sakkotulot budjetoitu joten sieltä se 'kiintiö' tulee. Ja kyllähän noita 'sakkorysiä' välillä näkee tuolla tiellä.

Eikä tuota oikein elektroniikka valmistukseenkaan voi verrata, kun siellä pyritään mahdollisimman pieneen hävikkiin ja sisääntuleva kama on varsin tasalaatuista verrattuna katsastukseen.

Katsastuksessa, kun voi tulla jos jonkinmoista autoa leimalle, niin trafi suuressa viisaudessaan päättänyt, että esim. 14-vuotiaista keskimäärin 4 autoa 10 on hylättävä huolimatta olisko ne menny leimasta läpi normaalisti vaiko ei, jotta konttorille ei koidu ongelmia.

Mut eiköhän tässä taustalla ole tuo, jota jo aiemminkin mainittiin, että kun ei verojen kautta saada kannustettuja tyyppejä ostamaan uusia autoja niin tehdään vanhemmilla autoilla ajaminen mahd. kalliiksi.

baxxter
10.05.2015, 10:39
Trafi ei ole keksinyt määriä, ne on tilastotietoa. Niitä hyvinpidettyjä ja huollettujakin hyviä vanhoja autojakin hylätään, koska ne on vanhoja ja vikoja voi olla missä vaan. Ja jokaista hyvää kohden on monta sellaista, jotka on vuosikausia hylätty katsastuksessa koska ensin haetaan vikalista ja korjataan vain pakolliset.
Jos ei pysy prosenttien rajoissa, on siihen joku syy. Joko vikoja ei löydetä tai merkitä, tai sitten alueen autot on parempia (esim korjaamoiden ympäröimä asema tai korjaamolla sijaitseva raskas asema.) Siinä tässä onkin menty metsään, kun tilastot on julkaistu kaikelle kansalle ja vielä otsikoitu niin että voisi valita katsastusaseman työn laadun mukaan, vaikka laatuarvosanaan vaikuttavia tekijöitä ei ole vielä mietitty ollenkaan..

Heguli
10.05.2015, 13:50
Trafi ei ole keksinyt määriä, ne on tilastotietoa. Niitä hyvinpidettyjä ja huollettujakin hyviä vanhoja autojakin hylätään, koska ne on vanhoja ja vikoja voi olla missä vaan. Ja jokaista hyvää kohden on monta sellaista, jotka on vuosikausia hylätty katsastuksessa koska ensin haetaan vikalista ja korjataan vain pakolliset.
Jos ei pysy prosenttien rajoissa, on siihen joku syy. Joko vikoja ei löydetä tai merkitä, tai sitten alueen autot on parempia (esim korjaamoiden ympäröimä asema tai korjaamolla sijaitseva raskas asema.) Siinä tässä onkin menty metsään, kun tilastot on julkaistu kaikelle kansalle ja vielä otsikoitu niin että voisi valita katsastusaseman työn laadun mukaan, vaikka laatuarvosanaan vaikuttavia tekijöitä ei ole vielä mietitty ollenkaan..

Juurikin näin.

maddis
10.05.2015, 16:44
Jos ei pysy prosenttien rajoissa, on siihen joku syy. Joko vikoja ei löydetä tai merkitä, tai sitten alueen autot on parempia (esim korjaamoiden ympäröimä asema tai korjaamolla sijaitseva raskas asema.)
Tuossahan se onkin menty metsään kun on pakotettu kaikki asemat samaan muottiin. Vai meinaatko, että alueellisesti ei olisi eroa? Mitens sit esim. juurikin mainitsemasi korjaamon tms. lähellä oleva asema? Se on sitten kusessa katsastusten kanssa, jos/kun ei tule hylkyjä 'vaadittua' määrää?

Vai meinasitko, että Trafi alkaa asemakohtaisia 'helpotuksia' antamaan vaadittuihin hylkyprosentteihin?

Ja ei, itselläni ei ole ollut ongelmia autojen katsastusten kanssa, eikä niitä ole hylätty ihan vaan hylkäämisen vuoksi..vielä. Tulee kuitenkin ajeltua sen verran vanhoilla autoilla, että 'uusinkin' on kohta tuon 14-vuotta että tuommoset 'pakkohylsyt' alkaa kiinnostamaan.

baxxter
10.05.2015, 20:21
Kyllä ne kaikesta huolimatta trafissa "antaa helpotuksia" eli vähintään antavat vastata selvityspyyntöön. Tilastot myös kertovat enemmän kuin tuon laatuarvosanan, voivat varmasti vertailla katsastusasemia keskenään alueella sekä katsastajia alueella riippumatta yrityksestä. Ja kyllä ne jopa uskovat selityksiä esim korjaamoista. Tosin niitäkin on monenlaisia, hyvien ja huonojen lisäksi niitä jotka hakevat sen vikalistan.. Ja jos yhden ukon katsastusmäärät on liian pienet, ei voida tilastollisesti olla keskiarvoissa ja senkin tuntuu trafi ymmärtävän.
Ja näitä katsastukseen liittyviä uutisia kun tulee, niin löytyy se tietty asiantuntijoiden ryhmä, jotka tietävät miten hommat hoidetaan. Esim autokauppiaat pääsevät helpoimmalla, vaikka herkimmin auton vioista valitetaan jos se on juuri ostettu. Hylätään koska halutaan jälkitarkastuksesta rahat, vaikka auto on nopeampi hyväksyä kuin hylätä ja tyytyväinen asiakaskin tulee vuoden päästä uudestaan. Hylätään pelkästä vilkun väärästä väristä, vaikka tästä olisi jopa trafi varmaankin kiinnostunut kun selkeästi toimitaan ohjeiden vastaisesti. Käsketään tahallisesti vaihtamaan ehjiä osia, vaikka jo monet korjaamot antavat tästä palautetta jos eivät samaa vikaa itse huomaa ja jopa jättävät vaihtamatta.
Ja tietenkin edellämainittuja joskus jossain tapahtuu, mutta aika mahdotonta toimia järjestelmällisesti pitkään jäämättä kiinni..

turakki
10.05.2015, 20:56
Omia kokemuksia aihetta sivuten. Tampereella avattiin aikanaan yksityinen katsastusasema. Vuosi oli noin -98, eli vahvasti valtiovetoisen katsastuksen aikaa. Isekin tätä yksityistä käytin, vaikka hinta taisi silloin olla vielä sama. Samaten tuntui, että Bj meni melko usein ekalla läpi. Ilmeisesti tapauksia tulkittiin keskimääräistä enemmän "asiakkaan eduksi". Tähän sitten isoveli puuttuikin ja asemalta vietiin katsastusoikeudet määräajaksi.
Seuraavana vuonna kävin asemalla viimeisen kerran. Bj:stä tehtiin selkeästi kiintiöhylky. Syynääminen ja paukuttaminen oli kovaa, ja ns. metrinen rauta otettiin vääntelyavuksi. Jonkun pikkuasian ne lopulta tietysti löysivät. Tilastotietoa asemien hylkyprosenteista oli jo silloin nähtävillä, ja tämä asema taisi hetken olla valtakunnan kärjessä hylkytilastoissa, kun vuotta aiemmin taisi olla toisessa ääripäässä.
Useinhan noita hylkyjä omalle kohdalle on osunut, mutta muulloin ne ovat olleet mielestäni aiheellisia. Toisaalta enpä ole koskaan omistanut 14v nuorempaa autoakaan.

Rngd
12.05.2015, 12:56
Nyt on Trafi veneiden kimpussa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015051119671337_uu.shtml

Mitäs jos veneessä ei ole mitään CE kilpeä jossa sanotaan max koneteho, esim itserakennetut veneet? Kohta ne varmaan kielletään...

L-200
12.05.2015, 13:52
Onkohan tässä maassa mitään virastoa joka valvoisi noiden valtion virastojen toimintaa ja ohjeistasi niitä tarpeen mukaan....

Eduskunnassa on toki oikeusasiamies mutta se ei taida olla oikea taho tähän.

Saataisiin tuolla joku sata kravattikaulaa töihin tekemään paperipinotyösketelyä ma-pe 8.16 ja olisi hyvä olla kun olisi tältäkin saralta kansalaisen asema turvattu ettei virkamies jota kukaan ei vahdi aiheuta mielenpahoitusta kansalaiselle joka kuuliaisena ottaa jokaisen piiskanlyönnin vastaan itse ostamalla piiskallaan...


Vielä kun verottaja alkaisi lasketuttamaan jokaisella kansalaisella itse itselle tekemää työtään ja laittaisi siitä veron maksuun niin alkaisi olla asiat mallillaan ja sillei...

savustin
12.05.2015, 14:39
Taitaa koko trafi olla yx suojatyöpaikka hyvä heidän on suomalaisia neuvoa kun toimistokin taitaa olla espanjassa poissa verottajan katseista.

0ltzi
12.05.2015, 16:15
ei mee kauaa kun tulee veneisiinkin joku käyttömaksu tyyliin euro per kilo. ja sitten joku ajokortti 2v uusittavaks ja viikon koulutuksella. ja sitten vielä veneiden katsastus.

Castrol
13.05.2015, 08:34
Kyllä täytyy vähän aiheuttaa paskamyrskyä tässäkin asiassa. Jos auton harrastamisesta ja käytöstä joutuu maksamaan niin pitäs koskea sitten noita muitakin päristimiä. Tai sitten ei ollenkaan. Miksi olisi ok verottaa auton käyttöä mutta moottoripyörät ja veneet jne pääsee ns:ilmaiseksi. Siis fiksukin tajuaa että ei mikään ilmaista ole. On vakuutuksia jne mutta elämä kuulemma on. Onhan meillä "HYVIN"vointi valtio........Kyllä tämä viesti sisältää sarkasmia.

vartiainen
13.05.2015, 10:05
Veneilijä maksaa pumpulla, toivottavasti Trafi sisäistää tämän. Tän meidän seudun ainoa venejakaja viritti hinnat viime kesänä bensalle 1.8-1.9e luokkaan ja diesel 1.6 euroa. Siinä kun tankkaat 400 litraa tankkiin veneeseen joka ottaa 30-40 litraa tunti niin kyllä harrastukselle tulee kustannuksia. Polttoöljyllä ajon valtio tietty kielsi 2006-2007 että maailma pelastuisi...

Lerssinen
13.05.2015, 10:27
ei mee kauaa kun tulee veneisiinkin joku käyttömaksu tyyliin euro per kilo. ja sitten joku ajokortti 2v uusittavaks ja viikon koulutuksella. ja sitten vielä veneiden katsastus.

Olis ihan oikein minusta. Autoa tarvitsee jos aikoo elää suomessa todella moni.. Veneitä hieman vähemmän.

Rak
13.05.2015, 11:31
Sanoisin että ei kannattane kenenkään kusta jonkin toisen lajin harrastajan muroihin.

Ihan niinku silleen että jos veneilyn/moottoripyöräilyn verotusta kiristetään niin se taas tekee epätodennäköisemmäksi sen että harrasteautoilun verotusta kevennetään, eihän niitäkään kukaan tarvitse elääkseen.

Edit: Vähän aiheeseenkin, empä ole oman autoilu-urani aikana törmännyt sellaiseen tilanteeseen että olisi keksimällä keksitty sanomista. Päinvastoin, hyvinkin asiallista on ollut katsureiden suhtautuminen asiaan kuin asiaan, enkä usko tilanteen muuttuvan miksikään.

vartiainen
13.05.2015, 11:35
Minusta näitä veroja ja veroluonteisia maksuja alkaa olemaan ihan tarpeeksi. En ymmärrä ihmisiä joiden mielestä niitä pitää saada lisää koska muillakin on.

jani_87
13.05.2015, 11:54
Minusta näitä veroja ja veroluonteisia maksuja alkaa olemaan ihan tarpeeksi. En ymmärrä ihmisiä joiden mielestä niitä pitää saada lisää koska muillakin on.

Se on se perisuomalainen kateus mikä saadaan jo äidinmaidosta...

Rngd
13.05.2015, 11:56
Olis ihan oikein minusta. Autoa tarvitsee jos aikoo elää suomessa todella moni.. Veneitä hieman vähemmän.
Autoilun veroja maksetaan teiden kunnossapidon vuoksi. (Tosin vain alle 10% palautuu siinä muodossa.)
Veneilijä ei kuitenkaan saa valtiolta mitään palveluja. Paitsi merivartioston välillä kimppuun, syynäämään pelastusliiveja ja sammutinta.

BJ-40/76
14.05.2015, 17:20
http://yle.fi/uutiset/katsastusmiehen_raju_tilitys_hylkaan_autoja_laatuj arjestelman_pelossa/7970849

Mitäpä tuohon nyt sanoisi.

Voi V....ttu.

No, saapahan taas todeta, että Taas meitä holhotaan....

Milloinhan noita veneitä aletaan trafin määräyksestä katsastelemaan "viranomaistyönä"?
Nimittäin vasta sitten tuo moottorinvaihto tms. homma räjähtää käsiin: Nyt rekisteröitäessä kiikutetaan vaan papereita edestakaisin... taikka sähköisesti netissä... Toki viranomaiset voivat tarkistaa vesillä, että numerot pitää yhtä rekisteriotteen kanssa, mutta kun kelit sattuvat olemaan vähänkään tuulisemmat, niin kun edes puhalluttaminen ei tahdo onnistua, niin haluaisin nähdä sen tinanapin, joka alkaa vertailemaan moottorin tyyppikilpeä otteeseen.