PDA

View Full Version : Menikö kansipahvi ??? KYLLÄ ! :)


TOPPAHOUSU
01.05.2015, 14:35
Eli kyseessä on Pajero 2.8 TD automaatti jolla on ajettu 230 tkm...

Kävin ajamassa auraamatonta tietä noin kilometrin pätkän ja jouduin kohtuu reippaasti käyttämään kaasua...
Kaikki meni hyvin ja pääsin läpi toiselle tielle, mutta kun pysähdyin ja jätin auton tyhjäkäynnille niin jäähdytysnesteet tuli ulos paisuntasäiliön ylivuotoputkesta....
Koneen lämmöt ei noussut missään vaiheessa normaalista.
Laitoin koneen jäähdyttyä nesteet takaisin... ja kun lähdin seuraavana aamuna töihin, niin noin 3km ajon jälkeen huomasin, että koneen lämmöt nousi hiukan yli puolen välin ja heti, kun hiljensin niin ne putosivat taas normaaliin ja paisuntasäilöstä tuli taas nesteet pihalle.
Alavesiletku termostaatin jälkeen kylmä, eli ei nesteet tunnu kiertävän vaikka viime syksynä on laitettu merkkiliikkeen uusi termostaatti ja kaikki on toiminut tähän asti ongelmitta...

Laitoin tämän jälkeen taas seuraavana aamuna nesteet piripintaan ja käynnistin auton... hetken päästä rupesi kuplia tulemaan paisuntasäiliöön.... ja tein diagnoosin, että kansipahvi olisi mennyt....
Nyt kun laskin nesteet pois ja meinasin ruveta tekemään kansiremonttia, niin epäilys valtasi kuitenkin mieleni... että onko kuitenkaan se kansipahvi mennyt vai johtuuko tämä nyt jostakin muusta???

TOPPAHOUSU
01.05.2015, 14:45
Nesteet oli ihan normaalit, mutta ei tullut syylärin tyhjennysletkun kautta, kuin pari litraa ulos..
Eli voiko ongelmat johtua syylärin tai paisuntasäiliön korkista?
Nesteethän pitäisi kuitenkin saada kiertämään vaikka kansipahvi olisikin rikki...

Ps. Öljytkin on ihan normaalit...

ajelija
01.05.2015, 16:59
Ettei vesipumppu olis rikki?:o

JiiPee
01.05.2015, 17:03
...hetken päästä rupesi kuplia tulemaan paisuntasäiliöön....

--> pahvi tai kansi?

smgt
01.05.2015, 17:15
jos letku kylmä niin onko termari jumissa?

irti ja kattilaan kiehumaan niin näkee toimiiko se.

TOPPAHOUSU
01.05.2015, 17:43
jos letku kylmä niin onko termari jumissa?

irti ja kattilaan kiehumaan niin näkee toimiiko se.
Alavesiletku oli tosiaan kylmä, vajaan 10km ajon jälkeen vaikka koneen lämmöt oli normaalit...
Eikä tullut yhtään lämmintä sisälle...
Voiko olla että tuon "ylikiehumisen" aiheutti viallinen syylärin korkki ja nyt järjestelmässä oli vain ilmaa toisella ajokertaa, kun ei lämmintäkään tullut hyttiin? Eli päästää paineet liian helposti paisuntasäiliöön...

Ps. Termarin testasin juuri hetki sitten ja se toimii...

kenppi
01.05.2015, 17:48
Korkki rikki ja/tai syyläri tukossa?

TOPPAHOUSU
01.05.2015, 17:51
Ettei vesipumppu olis rikki?:o
Vesipumppu on uusittu hetki sitten... eli pitäisi olla kunnossa.

TOPPAHOUSU
01.05.2015, 17:54
Korkki rikki ja/tai syyläri tukossa?
Syyylärin korkki pitää varmaa kokeilla, jos sillä korjaantuisi...
Ei kehtaisi aukaista vielä kantta jos vika olisikin muualla.... liian monta korjausta olen tehnyt kunnossa oleville osille. :)

smgt
01.05.2015, 19:42
en usko syylärin korkkia. se nostaa vaan kiehumispisteen 100 asteesta johonki 120 päälle paineesta riippuen.
ainakin mulla moottori pyrässä flektiki lähtee vasta 108 asteessa ja varotusvalo 120astetta.
ja autoissa normaali lämmöt on kuitenki alle sadan.

jos kuplia alkaa heti tulla moottorin käynnistyttyä eikä ne lopu niin siltähän se vaikuttaa että pytystä pääsis paine vesitilaan.

ite koittasin käyttää konetta paikallaan ja ilmata järjestelmää niin huomaa alkaako se vesi kiertää vai nostaako lämpöjä liikaa. jos sitä ei saa ilmattua ja kuplia vaan tulee niin joko kansi tai pahvi on sökö.

Luoppis
01.05.2015, 20:12
Eikä tullut yhtään lämmintä sisälle...

Toi on ainakin varma merkki siitä, että jäähdytysjärjestelmässä on ilmaa. Tai vesi ei jostain tosi oudosta syystä kierrä.

Lämppärin hana kokonaan auki, syylärin korkki auki ja kone käymään lämpimäksi. Sit ku alkaa kuplat tulla pikkuhiljaa pihalle ni täyttelee samalla syyläriä, ei tosin ihan piripintaan, muuten saattaa tulvia siinä vaiheessa, kun kone lämpenee ja nesteet taas laajenee. Sit kun/jos termari aukee niin pitäisi siinä syylärin yläpinnassa vähän näkyä, kun nesteet liikkuu, ainakin jos kääntää hennosti kierroksia koneeseen.

BJ-40/76
01.05.2015, 21:50
Olisko vesipumpusta siivet irti?

Kokeile käyttää ilman syylärin korkkia (onhan tässä vielä korkki syylärissä?)
Tuo kannentiivisteen/kannen pettäminen on myös mahdollista. Minä mittaisin koneen lämpötilan imfrapunalämpömittarilla, josko lämpömittari ei näytä oikein.

Normaalin ajon jälkeen alavesiletku on aika kylmä, varsinkin koneissa, jossa siivet pyörii jatkuvasti.

p.s kerran hain vastaavaa vikaa, koneessa ei pysynyt nesteet sisällä, vaan työnsi nestettä pihalle enen kuin lämmöt oli eses normaalissa ja testeri näytti että nesteessä ei ole ole pakokaasua.
Oli jossain vaiheessa, olikohan termarin vaihdossa, laitettu lisäyksenä raakaa tuulilasinpesunestettä.... siis alkoholi alkoi kiehua/lislaantua n. 80 asteessa...

Kaitsu67
01.05.2015, 23:33
Jos ylävesiletku on pinkeä ja kuplii paisarissa, niin todennäköisesti kannen tiiviste tai kansi.

Mulla teki Naperossa aikanaan samaa, aika kauan kesti ennekuin viimein meni sitten vedet ölppien sekaan...pahvi oli mennyt, mutta usein noissa menee myös kansi, eli kannattaa koeponnistuttaa ennen kuin laittaa takas. Halkeamat aika usein siinä venttiilien välissä, näkyy ihan silmällä...

savustin
02.05.2015, 06:54
Olen kerran paininut samanlaisen vian kanssa ei tullut lämpöä sisälle eikä lämmennyt alavesiletku ja teki painetta jäähdyttimeen sekä kupli poistin termostaatin kokonaan vika vaai jatku.Koneeseen olin vaihtanu vesipumpun vuotta aiemmin jakopään vaihdon yhteydessä silti vika meni vesipumppuun kun pumppu avattiin siellä oli siipi irrallaan katkennu akselin juuresta eikä ole ainut pumppu kun on akseli katkennut.

vellihousu
02.05.2015, 08:28
Mulla oli saman firman tuotteella samankaltaisia oireita. Kansipahvihan siitä oli menny.
Alko niin että välillä ei tullu lämmintä kabiiniin, sitten rupes lämmöt seilaamaan ja paisarissa rupes myös haisemaan bensalle.
Lopulta rupes käynnistymään röpöttäen kun jäähdytysnestettä pääs pyttyynpäin auton seisoessa.

TOPPAHOUSU
02.05.2015, 09:19
Kyllä se niin vain taitaa olla, että ainakin kansipahvi otti kipeää tuosta lumessa möyrimisestä...
Taisi tulla kilometrit täyteen... eli ruvetaanpa purkamaan, niin siitä se selviää.

smgt
02.05.2015, 10:03
Tuo "kova letku" on aika huono määritelmä.
Moni tulkitsee sen jo kovaksi korkin tekemällä paineella ja osa ei.

kenppi
02.05.2015, 12:26
Kyllä mulla viimeisin volvo keitti sen takia kun paisarin korkki hajos, ja termari oli jo huono. Uudet laitoin niin tuli kuntoon.

Jos se on keittänyt niin silloin sinne järjestelmään on myös päässyt ilmaa.

Jeepp
02.05.2015, 14:36
Veikaanpa tukosta jäähdytys järjestelmässä.. Kokeile nyt ensiksi ilman termaria vaikka kunhan saat nesteet todistetusti kiertämään ja uudella paisarin korkilla..

smgt
02.05.2015, 15:52
onko jossaki autossa normilämmöt yli 100 astetta jos kaikki syyttää korkkia?

Jappi
02.05.2015, 16:33
Auto huomioiden, kansi...

hiluvitkutin
02.05.2015, 18:03
Auto huomioiden, kansi...

Jep. Myös semmonen tullu vastaa että vesipumpuissa jossain mallissa irtoo siivet akselista, eli lyö sutia.

Kaitsu67
02.05.2015, 18:41
Niin, tuonne aikasempaan kommenttiini ja kompaten muita, itsekin lähdin aikanaan siitä et vaihdoin ensin syylarin korkin. Sitten zekkasin termarin, ja vesikin kiersi ilman termaria, eli vesipumppu toimi. Lämpömittarin epämääräinen toiminta johtui siitä, että tuuppasi nestettä paisarin ylivuotoletkusta pihalle > anturi ei ollut kunnon kosketuksessa jäähdytysneesteeseen kun vajaa. Ja silloin tosiaan lämppärikään ei anna kunnolla kuumaa.

Ja se ylävesiletkuhan pitäis kuitenkin sen verran antaa periksi, että pystyy sormivoimin reilummin painamaan sitä kasaan, omassa oli niin pinkeänä, ettei painunut ollenkaan kasaan. Ja kuplat paisarissa kyllä kertoo siitä, että korkista ylimääräistä painetta pääsee läpi.

Ja viimeisellä ne vedet sitten pääsi öljyjen sekaan > kansipahvi oli kaputt.

Mutta tutki ja testaa, ja pistä sitten tänne mikä oli vika....

pee
02.05.2015, 19:26
onko jossaki autossa normilämmöt yli 100 astetta jos kaikki syyttää korkkia?

En tiä että yli sadan, mutta jossain vokkelossa oli 95 ja tietty paineessa. Siitä kun paine otetaan pois, ollaan hyvin äkkiä kiehumispisteessä.

Bemarit tykkää kans varsin kuumista koneista.

Lerssinen
02.05.2015, 23:00
Onhan tommosen normaali japsidieselin korkissakin merkintä 0.9 bar, aika kovaksi nesteellä täytetty letku tossa paineessa jo tulee..

Se että paisarissa ei pysy neste on jo selvempi indikaattori..

TOPPAHOUSU
03.05.2015, 15:00
http://i27.photobucket.com/albums/c185/TOPPAHOUSU/Mobile%20Uploads/20150503_155437_zpskyi7wb4n.jpg (http://s27.photobucket.com/user/TOPPAHOUSU/media/Mobile%20Uploads/20150503_155437_zpskyi7wb4n.jpg.html)
Ehehhee... We have a winner!!!
Kansipahvi pamahtanut ykkös sylinterin kohdalta...

Kannentiiviste oli muutenkin aika valmiin näköinen, joten ihan syytäkin se vaihtaa.
Kansi itsessään näyttää ehjältä.