View Full Version : Skootterissa starttivika, auttakkee!
Bänkster
25.04.2015, 16:30
Skootteri Honda Shadow seisoi about 1,5v jonka jälkeen tuli ongelma:
Joutuu polkemaan 15-20min ennen kuin se käynnistyy yskähdellen ja valittaen. Käynnistyttyään ja "lämpimänä" käynnistyy kyllä uudelleen ihan nappulasta painamalla, mutta seuraavana päivänä saa jo aloittaa alusta. (Jos riittää kärsivällisyyttä ja lihaksia...)
Akku ladattu.
Tulppa vaihdettu.
Bensat vaihdettu. Kokeiltu jopa pienkonebensaa..
Ilmansuodatin pesty.
Ideoita? :(
lavanelikko
25.04.2015, 16:47
Skootteri Honda Shadow seisoi about 1,5v jonka jälkeen tuli ongelma:
Joutuu polkemaan 15-20min ennen kuin se käynnistyy yskähdellen ja valittaen. Käynnistyttyään ja "lämpimänä" käynnistyy kyllä uudelleen ihan nappulasta painamalla, mutta seuraavana päivänä saa jo aloittaa alusta. (Jos riittää kärsivällisyyttä ja lihaksia...)
Akku ladattu.
Tulppa vaihdettu.
Bensat vaihdettu. Kokeiltu jopa pienkonebensaa..
Ilmansuodatin pesty.
Ideoita? :(
Jos ja kun ilmeisesti startti pyörittää kiltisti niin muutkin sytkäpuolen kilkkeet tarkistukseen/vaihtoon??? Mites puristukset???
KarvaTurpa
25.04.2015, 16:50
Katsoisin ensin onko laitoksessa alipainetoiminen polttoainehana. Jos on niin, sitten tutkisin toimiiko se.
Bänkster
25.04.2015, 19:12
Kiitos, selvittelen näitä..
Ihan kovin paljoa ei huoltokirja tarjoa informaatiota. :(
http://www.hondabikes.fi/content/download/9260/61565/file/SRX50%20SHADOW%201999-2001.pdf
Jos on kakstahtivehje niin tarkasta ettei öljypumppu valuta.
jos on peltikuorinen tulpanhattu vaihda ei peltikuoriseen.
Tässä noi perusjutut listalla (laiskana kopsasin netistä):
- Venttiilivälykset liian suuret/pienet
- Huono tulppa tai tulpan johdotus
- Rikastimen vajaatoiminta
- Ilmansuodatin tukossa (liian rikas seos)
- Sivuseisontatuen / ohjaustangon tappokatkaisija rikkinäinen, pätkii
- Akku kuolleentunut - sähköstartti ei jaksa pyörittää
Eli kokeilematta olisi vielä venttiilien välykset ja automaattiryypyn toiminta.
petroman
26.04.2015, 13:06
Yhden hondan ropleema oli nimenomaan se alipainetoiminen bensahana. Vehje oli ollut käyttämättömänä kanssa vuoden-kaksi. Ei sitten millään käyntiin!
Aikansa tutki moista, löytyi hana ja sen alipaineletku. Siihen imua ja starttia samaan aikaan - mopo tulille.
Vaati jonkun verran verryttelyä uusilla poltto-aineilla, niin rupes paranemaan tuo onkelma.
mettäsika
26.04.2015, 14:45
kaasuttimen puhdistus kannattaa kanssa tehdä jos kerran noin kauan seissyt , saattaa olla kuivuneen bensan sontaa kohokammio täynnä
2T koneet alkaa herkästi oikuttelemaan myös kampuran stefojen valskatessa. Pitkän seisonnan aikana saattaa stefat kovettua, eivätkä ole enää tiiviitä. Mut varmaan kannattaa noi helpommat mahdolliset viat ensin tarkastaa.
Bänkster
27.04.2015, 21:37
Voihan lettu, tuo pitää purkaa siis kokonaan osiin. :mad:
Mä odotin jotain "paina starttia ja vilkuta valoja neljästi samaan aikaan painaen kerran torvea"- tyyppistä vastausta.... :D. :rolleyes:
Mites turvottiko diesel tiivareita?
Jos kippaa lohkon täyteen dieseliä ja kattelee koska lakkaa kastelemasta kyljet :confused: :confused:
Ei sit kannata heti ensimmäisenä sen jerrykannun kanssa kimppuun hyökätä vaan katto mitä muut vastaa :o
Deluxe66
28.04.2015, 06:38
Pari seisokissa ollutta skoteria oon saanu tulille porakoneen avulla. Variaattorin koppa kuikkaan ja suoraan kampiakselin mutterista pyörittämällä. Ilmanpuhdistin letkuhässäkkä kaasuttimesta mäkeen ja ruiskii pensiinniä suoraan kaasuttimeen.
En tiedä miksi, mutta muutaman kerran kun on näin käynnistelly ja käyttäny lämpöiseksi ni onkin sitten lähteny ihan omalla startilla tahi polkimella käyntiin.
Perusasiat pitää tieten olla kunnossa => kipinä, suuttimet puhtaat ja kaasuttimeen pitää tulla pensaa.
EDIT: pitää tieten tarkistaa ettei se kipinän/ magneeton lukija ole siinä variaattorin kopassa. Voipi vaikka tarkistaa kipinän kun porakoneella pyörittelee.
Bänkster
02.07.2015, 15:41
Edelleen mopedi on eloton.
Bensahanaa ei ole, alipainepumppu kyllä löytyy ja toimii moitteetta.
Samoin kipinää tulee ja hattu on keraaminen.
Akku latingissa ja tappokatkaisija toimii. Ei myöskään valuta mistään mitään.
Seuraava ois tuo kaasari, mutta kun siihen ei meinaa päästä millään käsiksi. Tsiljoona erilaista pantaa ja ruuvia ja letkua ja kiinnityshärpäkettä, ja tilaa ruuvailla about nolla. Jännää suunnittelua...
Edit: kaasari revitty hittoon, on puhdas.
Mitäs nyt?!?!? :o
Bänkster
02.07.2015, 23:28
Nony, kehrää kuin kissa! :p
Enpä oo ennen kuullu et ois mopossa alipaine pumppu,en oo tosin mikään HC skootteri mies kun nuorna poikana ajeltiin PV suizalla. Naapurin likan skootteri oli mulla lainassa jonnii aikaa ja mun tuurin tietäen se rupes vittuileen saman tien. No perus huolto ja hämähäkin pesät pois ja yks selvä vika käynnistymättömyyteen ja sammuiluun= alipaine toiminen pensahana,eli se tankin pohjassa oleva ufon näköinen pieni lirputin johon menee kaksi letkua,toisesta lähtee pensa kaasarille ja toinen on alipaine letku joka menee kaasarin kurkulle eli vetää lirputtimessa olevan venttiilin auki moottorin alipaineen avulla,ja kun moottori sammuu ni jousi vetää venttiilin kiinni,no tällä kertaa letkussa oleva T-haara oli litistynyt littuun ja ei auennu hana ei, no pissapojan letkusta uus T-haara ni rupes jyllittämään.
Meidän mökkiskobassa bensa tulee tankilta alipainetoimisen hanan kautta "jalkatilan" alle, jossa on alipaineella toimiva bensapumppu. Jostain syystä bensa ei mene tankilta suoraan kaasarille, ihmettelin sitä itsekin aikanaan kun ton himmelin purin osiin.
Bänkster
05.07.2015, 15:05
Nojah, kauaahan sitä iloa ei kestänyt.
Nyt ei taas meinaa pysyä käynnissä millään, kaasu tappaa heti. Ja tyhjäkäynti on eksoottinen, samoin ajettaessa kaasua kääntäessä ja melkoinen viive ennen kuin mitään tapahtuu!
Prkl. :confused: :( mikä tota kapistusta oikein vaivaa?!
kampiakaselin stefat vuotaa... vettää sitä kautta ilmaa.
apinafeissi
21.10.2015, 23:14
Nojah, kauaahan sitä iloa ei kestänyt.
Nyt ei taas meinaa pysyä käynnissä millään, kaasu tappaa heti. Ja tyhjäkäynti on eksoottinen, samoin ajettaessa kaasua kääntäessä ja melkoinen viive ennen kuin mitään tapahtuu!
Prkl. :confused: :( mikä tota kapistusta oikein vaivaa?!
Vähän myöhänen vastaus, mutta oli pakko. Se on hienoa kun kerroit, että vika korjattu, mutta et kertonut mitä teit. Ja nyt kun taas ei toiminut, niin kysyt mikä on vialla? Hei haloo!??!! Ei tohon voi sanoa ku henkimaailmanjuttuja.... :D justjoo
apinafeissi
21.10.2015, 23:38
Meidän mökkiskobassa bensa tulee tankilta alipainetoimisen hanan kautta "jalkatilan" alle, jossa on alipaineella toimiva bensapumppu. Jostain syystä bensa ei mene tankilta suoraan kaasarille, ihmettelin sitä itsekin aikanaan kun ton himmelin purin osiin.
Kyllä bensaletku suoraan kaasarille menee näissä vehkeissä. Olet nyt sekottanut alipaine letkun bensaletkuun. Tämä alipaineletku on kytkettynä siihen mitä sanoit bensapumpuksi( se on secondary-air filter ). Näissä vakio kansissa on pakokaasunkierrätysjärjestelmä. Se on yhdistetty alipaineletkuun. Ja jalkatilassa on pakokaasunkierrätysjärjestelmän puhdistin(secondary air-filter)
Tämän pakokaasunkierrätysjärjestelmän (ECR) voi poistaa kokonaan. Elikkä otat tankilta tulevat 2 letkua. Toinen kaasariin niinkuin se meneekin suoraan (bensa) , toinen irti t-liittimestä (pakokaasun kierrätysjärjestelmä) ja suoraan imukaulaan. Sen jälkeen voit sitten repiä kaikki letkut mitkä ei ole enään.
Kyllä bensaletku suoraan kaasarille menee näissä vehkeissä. Olet nyt sekottanut alipaine letkun bensaletkuun. Tämä alipaineletku on kytkettynä siihen mitä sanoit bensapumpuksi( se on secondary-air filter ). Näissä vakio kansissa on pakokaasunkierrätysjärjestelmä. Se on yhdistetty alipaineletkuun. Ja jalkatilassa on pakokaasunkierrätysjärjestelmän puhdistin(secondary air-filter)
Tämän pakokaasunkierrätysjärjestelmän (ECR) voi poistaa kokonaan. Elikkä otat tankilta tulevat 2 letkua. Toinen kaasariin niinkuin se meneekin suoraan (bensa) , toinen irti t-liittimestä (pakokaasun kierrätysjärjestelmä) ja suoraan imukaulaan. Sen jälkeen voit sitten repiä kaikki letkut mitkä ei ole enään.
Nyt kun asiaa hetken miettii niin tässä on mennyt allekirjoittaneella talon skootterit vähän sekaisin. Keewayssä tankki on siellä ylhäällä penkin takana ja sieltä bensa menee suoraan alipainehanan kautta painovoimaisesti tankille. Puhuin Hyosungista ja siinä tankki on kuskin jalkatilassa ja siksi siellä on se bensapumppu, ei muuten nousisi bensa kaasarille. Eli meni vähän skobat sekasin kun on tullut kumpaakin ihmeteltyä. Sorry.
Ne saastehäspättimet on tietty erikseen, Hyosungista ne poistin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4629&pictureid=97480
Bänkster
24.10.2015, 18:13
Vähän myöhänen vastaus, mutta oli pakko. Se on hienoa kun kerroit, että vika korjattu, mutta et kertonut mitä teit. Ja nyt kun taas ei toiminut, niin kysyt mikä on vialla? Hei haloo!??!! Ei tohon voi sanoa ku henkimaailmanjuttuja.... :D justjoo
Olihan aiinä edellisessä postauksessani kohta, jossa kerroin, mitä oli revitty auki. Editti siis.
Eli jos ei mennyt jakeluun niin: kaikkia korjausehdotuksia on siis yritetty!
Ei jaksa lukea mut onko bensaletkuja vaihdettu?
Jossain autossa tuli vastaan sellainen, et välillä sammu ilman syytä ja sahaamalla käyntiin sit suodatinta laitettaessa huomattiin, et letku on sisältä turvonnut ja menee välillä tukkoon
Ja vaikka bensaa tulee omalla vauhdilla kuin kerkee ei tarkoita, ettei alipaine jaksaisi nykäistä sitä letkua tukkoon
Cruiseristi
25.10.2015, 11:19
Mites puristukset ? (venttiili(t)/männänrengas)