View Full Version : Pyöräily
Oma tuli käytettynä myös. On ollut ajossa ympäri vuoden ja vaihteet yms toimineet hyvin.
Tuo isompi runkokoko, muistaakseni 19" on itselleni aika sopiva (186 cm).
tekniikkamies
11.02.2017, 12:29
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8054&pictureid=196895[/QUOTE]
Jos ajateltas, että verrattas tällä lailla rengastettua paksupyörää ja sitten 20 sentin joustolla olevaa down hill pyörää, kummatkin olis varustettu riittäväl sähköllä, kumpi olis kivempi ajaa juurakkoisilla ja kivikkoisilla poluilla?
Itellä ei omaa kokemusta ole kuin 29X2,25 Schwalbe Ice Spiker Pro Evo renkaasta etupyöränä ja haluais huonoilla poluilla kasvattaa vauhtia, eli joustavuutta pitäs saada renkaisiin, jousiin tai molempiin.
Voitas ajatella, että ehkä 1000 watin teholuokasta olis kyse. Paksupyörään riittäs ehkä uutena paremmin budjetti ja alamäkipyörään käytettynä. Olen toki kaikenlaisia videoita katsellu, mutta en ole päässy testaamaan mikä olis paksupyörässä vaikka paineiden säädön vaikutus kun luulis, että se nielis sopivilla paineilla juuria ja pikku kiviä aika hyvin. Toisaalta alamäkipyörän näköstä vehjettä esiintyy niissä videoissa, joissa ajetaan kovaa.
Samppahj
11.02.2017, 20:31
Jaa täällä olis tällanenki keskustelu. Oon tässä miettiny, että hommais fillarin, että pääsis sorateille ja hiukan mettäpoluillekki, kun tuosta HJ:sta ei vielä ens kesäks oo tien päälle.
Ongelma vaan se, että en tiedä laittaisko läskipyörän vai jäykkäperäsen maasturin. Painoa ja mittaa sen verran, että mikään Prisman läskipyörä ei kuitenkaan kestä.
tekniikkamies
11.02.2017, 20:36
Ongelma vaan se, että en tiedä laittaisko läskipyörän vai jäykkäperäsen maasturin. Painoa ja mittaa sen verran, että mikään Prisman läskipyörä ei kuitenkaan kestä.
Tollanenkin vaihtoehto on olemassa joskin olen käsittänyt, että tänä vuonna olis tarkotus ruveta myymään vehjettä:
https://youtu.be/E0ji3WaCCR0
http://www.vartiokylanpyora.fi
Olen ymmärtänyt niin, että se olis jotain päälle 2000 euron hintaluokkaa.
Samppahj
11.02.2017, 21:50
Tollanenkin vaihtoehto on olemassa joskin olen käsittänyt, että tänä vuonna olis tarkotus ruveta myymään vehjettä:
https://youtu.be/E0ji3WaCCR0
http://www.vartiokylanpyora.fi
Olen ymmärtänyt niin, että se olis jotain päälle 2000 euron hintaluokkaa.
Ei kyllä budjetti veny siihen näin ensipyörän ostajana.
tekniikkamies
11.02.2017, 22:43
Ei kyllä budjetti veny siihen näin ensipyörän ostajana.
Laitan vielä malliksi oman talvisen pyörävideon pätkän:
https://youtu.be/pc6Xcv0uEbM
Hinta äkkisältään hirvittää, mutta sähkövehkeet voi olla kyllä tosi käyttökelpoisia moniin arkipuuhiin jos käyttö ei jää pelkästään satunnaiseen huviajoon. Itsellä on elämäntapa mennyt paljon liikunnallisempaan suuntaan kun ulos on kiva lähteä. Verrattuna mitä muut harrastukset nielee rahaa ja ottaen näkökulman mukaan, että riippuen asuinpaikasta, vehkeestä voi olla hyötyä arkiajoon.
Itsellä on pari tavallista mummopyörää, niillä ei kuitenkaan ole käyttöä kun matka ei etene omaan makuun riittävällä tavalla ja perillä ryydyttää jos on mäkiä. Tasasella kaupungissa nekin olis ihan hyviä, joskaan ei ehkä tarpeeksi järeitä.
Fat:issä olisi ilmatilavuutta kyllä painavillekin ajajille.
Samppahj
11.02.2017, 23:06
Arkiajo ei tulis, ku kaupassa käyntiin ja siihen on auto näppärämpi. Työmatkaa on 57km/suunta ja sitä en koskaan taittais polkupyörällä. Joten jäljelle jää huviajelu liikunnan kannalta, jolloin sähkön käyttö on pois omasta rasvanpoltosta :D
Tuollanen Scott Big Jon tuli laitettua. Ihan peruskampe. 4.8 jumbojimit ja perus deore voimansiirto.
Onko minkä hintainen laite? Jotain tuollasta miettinyt joskus...
Karvapöpö
13.02.2017, 07:51
Itsekin nyt vakavissaan pohtinut läskipyörän ostoa, mutta kun hintahaarukkakin 1000-3000€. Mitään ruokakauppafillaria en varmasti ole ostamassa, eli kyllä siitä kunnon läskipyörästä sen yli 1000€ joutuu maksamaan.
Näin maallikkona luotan tunnettuihin merkkeihin esim. Trek, Specialized, Cube, mutta näissäkin vissiin runkogeometrioissa eroja?
Mielellään hydrauliset levyjarrut ja joku perus ok vaihtaja.
1350€ pihaan toimitettuna. Ei oo laadussa valittamista. Scott ihan ok merkki kuitenkin.
https://www.12gobiking.nl
tuolta tilasin. Ovh oli jotain muuta.. :)
tekniikkamies
13.02.2017, 11:27
Itsekin nyt vakavissaan pohtinut läskipyörän ostoa, mutta kun hintahaarukkakin 1000-3000€. Mitään ruokakauppafillaria en varmasti ole ostamassa, eli kyllä siitä kunnon läskipyörästä sen yli 1000€ joutuu maksamaan.
Näin maallikkona luotan tunnettuihin merkkeihin esim. Trek, Specialized, Cube, mutta näissäkin vissiin runkogeometrioissa eroja?
Fillaritori voi olla myös yksi paikka katsella.
http://www.fillaritori.com/forum/70-fatbiket/
Omalla kohdalla samat ominaisuudet mitkä kävis mulle maastoon käy myös ruokakauppa-ajoon - paitsi yksi - nimittäin jos joutus jättää pitkäksi aikaa pyörän vaikka kaupungille, mieluummin joku halpa ja epäkiinnostava pyörä.
Jarrut on tosiaan kanssa tärkeät varsinkin mäkisessä maastossa.
En tiedä mikä näiden laatutaso on, mutta XXL:ssä oli kuitenkin fattejä katseltavana.
https://www.xxl.fi/pyoraily/polkupyorat/fatbike/c/100220?brandName=White&as_templateId=3237999&gclid=CPrTzvvfjNICFQyUsgodgykPeQ
Verkkokauppa.com myy silverback merkkisiä. Osat vaikuttaa ainakin hyviltä hintaan nähden. Erittäin hyvää on ainakin tubeless ready vannekehät.
Karvapöpö
13.02.2017, 16:54
Fillaritori voi olla myös yksi paikka katsella.
http://www.fillaritori.com/forum/70-fatbiket/
Omalla kohdalla samat ominaisuudet mitkä kävis mulle maastoon käy myös ruokakauppa-ajoon - paitsi yksi - nimittäin jos joutus jättää pitkäksi aikaa pyörän vaikka kaupungille, mieluummin joku halpa ja epäkiinnostava pyörä.
Jarrut on tosiaan kanssa tärkeät varsinkin mäkisessä maastossa.
En tiedä mikä näiden laatutaso on, mutta XXL:ssä oli kuitenkin fattejä katseltavana.
https://www.xxl.fi/pyoraily/polkupyorat/fatbike/c/100220?brandName=White&as_templateId=3237999&gclid=CPrTzvvfjNICFQyUsgodgykPeQ
Itselle ennestään tuntematon tuo White, mutta näin äkkiseltään noita xxl:n fillareita katsottua olen kyllä positiivisesti yllättynyt. Täytyy tarkemmin paneutua. :)
Whitet on ihan hyviä alotella. Mutta siitäkin se halvin kannattaa jättää pois.
Tubeless hommat on näihin aika pakolliset ja niitä ei kovin helposti saa halpoihin kehiin. Mulefutit on ihan hyvät kehät, ne on muistaakseni tokaks halvimmassa whitessä.
Ite tein chromoputkesta oman.
tekniikkamies
13.02.2017, 17:51
Itselle ennestään tuntematon tuo White, mutta näin äkkiseltään noita xxl:n fillareita katsottua olen kyllä positiivisesti yllättynyt. Täytyy tarkemmin paneutua. :)
Niis on se hyvä puoli, että on helppo mennä katsomaan isoon urheilukauppaan vaikkei ostaskaan. Tänään oli sellasta keliä ja vahvasti etenemistä vastustavaa kevätlunta, että olis kiinnostanu minkälainen Fat:ti olis ajaa.
2 veto sähköpyörällä kuitenkin hyvällä menestyksellä ajelin järven rantaa pitkin, jossa oli tasasta. Osa kevyenliikenteen väylää oli sellaista epätasaista sohjoa, johon oli aurattu sohjot tieltä.
Jos joku jostain syystä olis kiinnostunut sähköajelusta, niissä kannattaa kiinnittää huomiota, että akku olis tarpeeksi jytky. Itseä on ruvennut kiinnostamaan 72 voltin akku. Tänään oli kelit sellaset, että löylyä olis saanu olla.
Toki myös perinteinen polttomoottori enduro ajo kiinnostaa, mutta moni mukava paikka Suomessa ajaa on, että helposti herättää vaan pahennusta.
Fatti on siinä mielessä hyvä kyllä.
Karvapöpö
14.02.2017, 07:34
Whitet on ihan hyviä alotella. Mutta siitäkin se halvin kannattaa jättää pois.
Tubeless hommat on näihin aika pakolliset ja niitä ei kovin helposti saa halpoihin kehiin. Mulefutit on ihan hyvät kehät, ne on muistaakseni tokaks halvimmassa whitessä.
Ite tein chromoputkesta oman.
Juu, kyllä noita XXL:n pyöriä katsottua olen edelleenkin sitä mieltä, että jos uutena ostaa, niin kyllä siitä sen yli 1000e saa maksaa. :cool: Onhan näitä käytettyinäkin 2000e arvoisia vehkeitä, mutta varmaan aloittelijalle passaa vähän halvempikin.
Juu, kyllä noita XXL:n pyöriä katsottua olen edelleenkin sitä mieltä, että jos uutena ostaa, niin kyllä siitä sen yli 1000e saa maksaa. :cool: Onhan näitä käytettyinäkin 2000e arvoisia vehkeitä, mutta varmaan aloittelijalle passaa vähän halvempikin.
Tänäänhän XXL:ssä 25%alennus melkein kaikesta.
Karvapöpö
14.02.2017, 16:29
Tänäänhän XXL:ssä 25%alennus melkein kaikesta.
Aa perkule onko siellä joku ystävänpäiväkampanja. :eek::D Noh, tänään ei kerkiä.
-Captain-
14.02.2017, 18:15
Viime kesänä ostin tuon vajaan tonnin hintaisen mongoosen arguksen ja hinta/laatu on varmasti kohdallaan :) mekaaniset jarrut vaihtuu talven aikana nestejarruihin mutta muuten ihan ok pyörä. Ja kyl mie tiedän et joku trekki on varmaan parempi mut hintaakin on helposti 4 kertaa enempi.... Ja kaverilla joka ajelee enempi kun allekirjoittanut on trekissä menossa jo toinen runko. (Ps.kaverin trekki makso yli 4t€). Mie oon vaa tämmönen sunnuntaipyöräilijä niin välttää tommonen vähän halvempikin malli :)
Karvapöpö
14.02.2017, 20:07
Viime kesänä ostin tuon vajaan tonnin hintaisen mongoosen arguksen ja hinta/laatu on varmasti kohdallaan :) mekaaniset jarrut vaihtuu talven aikana nestejarruihin mutta muuten ihan ok pyörä. Ja kyl mie tiedän et joku trekki on varmaan parempi mut hintaakin on helposti 4 kertaa enempi.... Ja kaverilla joka ajelee enempi kun allekirjoittanut on trekissä menossa jo toinen runko. (Ps.kaverin trekki makso yli 4t€). Mie oon vaa tämmönen sunnuntaipyöräilijä niin välttää tommonen vähän halvempikin malli :)
Nimenomaan juurikin näin! :)
Tulipahan itekki hommattua fillari jääkäripyörän tilalle
Vormula77
14.11.2017, 05:16
No nyt tuli sit sorruttua hetken mielijohteesta läskipyörään kun halvalla sai. Saas nähdä miten tollanen halpis pyörä kestää käyttöä. Tuote on (pe) Nishiki Durango.
Offijepe
14.11.2017, 23:39
Downhill biking +
Hieno laji, pyörä kestää kovaa käyttöä, kuten hyppimisen maastossa ja alamäkiajossa. Nestelevyjarrut edessä ja takana, talvella nesteet tosin jäätää ja jarrut laahaa.
Onkos kukaan ehtinyt polkea pidempää pätkää, kuten esim. 100 km lenkki? Maantiepyörä vois olla paras moiseen toimintaan. Kesällä ajattelin itse kokeilla, josko jaksais. Tekee polville ja alakropan lihaksille terää. ;)
Vormula77
15.11.2017, 04:55
Downhill biking +
Hieno laji, pyörä kestää kovaa käyttöä, kuten hyppimisen maastossa ja alamäkiajossa. Nestelevyjarrut edessä ja takana, talvella nesteet tosin jäätää ja jarrut laahaa.
Onkos kukaan ehtinyt polkea pidempää pätkää, kuten esim. 100 km lenkki? Maantiepyörä vois olla paras moiseen toimintaan. Kesällä ajattelin itse kokeilla, josko jaksais. Tekee polville ja alakropan lihaksille terää. ;)
Kyllähän 100km lenkin asvaltilla ajaa vaikka mummofillarilla. Maatiepyörällä se menee melko nopeastikin. Itse en pidä maantiellä ajamisesta kun liikenteen melu häiritsee. Pisimmät maastolenkit on ollut n. 75km. Keskinopeus siinä 10km/h. Eli koko päivä siihen menee.
Karvapöpö
15.11.2017, 12:35
Downhill biking +
Itseltä löytyy kotoa 2006 vuosimallin Kona Stinky DH-fillari. Hyvin vähäiselle käytölle jäänyt omalta osalta kun kiinnostus lopahti täysin. Joskus koitin sillä pyöräillä tietä pitkin, mutta voin kyllä sanoa että joko ukossa tai fillarissa on vikaa kun jouset syö polkuvoimaa niin paljon, että eteenpäin tarkoitettu voima onkin ylösalas-suuntaista liikettä :D:D Mutta tuskin tarkoititkaan, että onko kukaan pyöräillyt 100km moisella fillarilla. :D
tekniikkamies
15.11.2017, 14:06
Itseltä löytyy kotoa 2006 vuosimallin Kona Stinky DH-fillari. Hyvin vähäiselle käytölle jäänyt omalta osalta kun kiinnostus lopahti täysin. Joskus koitin sillä pyöräillä tietä pitkin, mutta voin kyllä sanoa että joko ukossa tai fillarissa on vikaa kun jouset syö polkuvoimaa niin paljon, että eteenpäin tarkoitettu voima onkin ylösalas-suuntaista liikettä :D:D Mutta tuskin tarkoititkaan, että onko kukaan pyöräillyt 100km moisella fillarilla. :D
Bafang 1000 wattisella keskimoottorilla ja reppuakulla saisi steroideja downhill pyöräilyyn:
https://youtu.be/ug7NnuJJVZ0
En tiedä miten noissa voimasiirto kestää, mutta kulku on aika hyvää sikäli kun kestää.
Offijepe
15.11.2017, 15:00
Eipä dh-pyörä ole tosiaan tarkotettu matkapolkemiseen. Ajo-asento on etukyyryssä, stonga pitkälle matkalle liian alhaalla jne. Niitä jousia voi säätää kovemmalle. Itellä ainakin pikasäädöt molemmissa jousissa. Sitten vielä karheat renkaat, kuten näissä useimmiten on, syövät reippaasti polkuvoimaa. 50 km on poljettu silti moisella pyörällä kevät sohjojen takia, silloin alkaa olemaan jo hyvä valinta matkapyöräilyynkin, ainakin kunto nousee. Poluilla ja erämaissa myös loistava valinta, muistaa vaan ne vaihteet säätää oikein ja pikkasen pehmeempää satulaa alle, niin ei tule niitä v...maisia hiertymiä ja muutenkin mukavampaa touhua sillon. Vakiona kun tuppaa olemaan aikas kovat ja kapeat satulat näissä.
Mulla on töissä Helkama Ainotar. Tänää tuli sisärengas päällyskumin sivusta ulos. Varastomies vaihtoi uudet gummit. Rasvasin ketjut. Taas pääsee.
Mulla on töissä Helkama Ainotar. Tänää tuli sisärengas päällyskumin sivusta ulos. Varastomies vaihtoi uudet gummit. Rasvasin ketjut. Taas pääsee.
Työsuhdepyörä ja pyöräteiden ritari vielä apuna :D
Ostin joskus kauan sitten työkäyttöä varten käytetyn polkupyörän ja vähensin sen hankinta- ja korjauskulut verotuksessa. Munamankeli oli lähes päivittäisiä postissa käyntejä varten aikana, kun tietotekniset työt lähetettiin levykeillä tai nauhoilla postin kautta. Ei sillloin ollut sähköpostia ja interwebbiä. Piti pakata hyvin ja polkaista mankelilla postikonttorille lähettämään. Silloin niitä toimivia postitoimipaikkoja vielä oli. Verottajan kanssa toimi yhteisymmärrys tästä asetelmasta oikein hyvin.
Oman jälkikasvun olen myöhemmin kouluttanut polkupyörän perushuoltoon ja -korjaukseen. Kuulemma kerrostalon muut asukkaat on ihmetelleet, kun tytöt paikkaavat puhjennutta rengasta tai säätävät vaihdevaijeria talon pihalla. Siinä säästää ja oma osaaminen karttuu, kun muuten pitäisi viedä pp-huoltoon.
Vormula77
16.11.2017, 04:44
Ostin joskus kauan sitten työkäyttöä varten käytetyn polkupyörän ja vähensin sen hankinta- ja korjauskulut verotuksessa. Munamankeli oli lähes päivittäisiä postissa käyntejä varten aikana, kun tietotekniset työt lähetettiin levykeillä tai nauhoilla postin kautta. Ei sillloin ollut sähköpostia ja interwebbiä. Piti pakata hyvin ja polkaista mankelilla postikonttorille lähettämään. Silloin niitä toimivia postitoimipaikkoja vielä oli. Verottajan kanssa toimi yhteisymmärrys tästä asetelmasta oikein hyvin.
Oman jälkikasvun olen myöhemmin kouluttanut polkupyörän perushuoltoon ja -korjaukseen. Kuulemma kerrostalon muut asukkaat on ihmetelleet, kun tytöt paikkaavat puhjennutta rengasta tai säätävät vaihdevaijeria talon pihalla. Siinä säästää ja oma osaaminen karttuu, kun muuten pitäisi viedä pp-huoltoon.
Hienoa et lapset huolehtii fillareistaan. Tänäpäivänä kun junnufillarikin on melko arvokas kapistus mut hyvin pidettynä ja huollettuna kestää vaikka kuinka pitkään. Itselläni on tuollainen hiilikuiturunkoinen XC-maastopyörä joka on palvellut 10 vuotta ja tuhansia kilometrejä. Ei kaduta että tuli aikoinaan hankittua laatu pyörä, hinta 2600€. Runko alkaa olemaan jo melko löysä mutta ei juurikaan menoa haittaa kun siihen on tottunut. Hiukan joustava runko toki syö tehoja ylämäessä. Perus huolloilla olen pärjännyt. Neljännet rattaat ja ketjut menossa. Jarrupalat ja renkaat pitää vaihtaa tarpeen mukaan. Renkaatkin yleensä repeää kyljestä ennenkuin kuvio on liian kulunut. Aluksi ajoin swalben renkailla mutta ne on syntisen heikkoja nimenomaan kyljistä. Nyt alla pyörii continentaalin x-kingit. Nyt kun on tuo fatbike niin siihen varmaan päivitän sitämukaa laadukkaampia osia kun vanhat kuluu.
Offijepe
19.11.2017, 20:39
Kunnon old school meininki. Sitä arvostaa enemmän kehitystä, kun (jos) on nähnyt sen vanhan ajan. Kyllä toi pyöräily vaan pitää mielen virkeenä, välillä autoilukin alkaa vituttaan, kun on ne ruuhkat jne. Fillarilla ei samaa ongelmaa, liikunta tulee työmatkojen ohella ja kiva kattoa sitä ruuhkaa sivusta. Sadepäivät sitte asia erikseen.
tekniikkamies
29.12.2017, 13:27
Sähköfatti tuli hommattua:
https://muusikoiden.net/dyn/users/155690.jpg
Nyt on tarkoitus treenata ajamista ja keksiä hauskoja retkiä.
Vanhaan pyörään aion laittaa kiinni nastarenkaat. Tänä talvena talvipyöräilyn aloitus venenyt kun märät kelit ei niin innostanut.
Vormula77
02.01.2018, 06:17
Sähköfatti tuli hommattua:
https://muusikoiden.net/dyn/users/155690.jpg
Nyt on tarkoitus treenata ajamista ja keksiä hauskoja retkiä.
Vanhaan pyörään aion laittaa kiinni nastarenkaat. Tänä talvena talvipyöräilyn aloitus venenyt kun märät kelit ei niin innostanut.
Onko tuossa sun uudessa sähkömopossa 26x4 juggernautit alla?
tekniikkamies
02.01.2018, 12:50
Onko tuossa sun uudessa sähkömopossa 26x4 juggernautit alla?
Siinä on 4,5 Juggernautit, vanhassa pyörässä eturenkaana Schwalbe Ice Spiker PRO evo 29"x2,25" 402 nastainen.
Kelit ei ole vielä ollut ihan optimia, takana fattirenkaasta ollut eniten iloa, eteen voisin ottaa vielä tuon nastarenkaan... Ja laitoin sen taas kiinni vanhaan pyörään.
Metsäpoluilla ajoa uusi pyörä pehmentää ja renkailla ei kantavuusongelmia kuskin suhteen. Vanhassa pyörässä omat puolensa kun uudet 29" maastopyörän renkaat oli aika rullaavat pyörätiellä.
Vormula77
02.01.2018, 17:25
Siinä on 4,5 Juggernautit, vanhassa pyörässä eturenkaana Schwalbe Ice Spiker PRO evo 29"x2,25" 402 nastainen.
Kelit ei ole vielä ollut ihan optimia, takana fattirenkaasta ollut eniten iloa, eteen voisin ottaa vielä tuon nastarenkaan... Ja laitoin sen taas kiinni vanhaan pyörään.
Metsäpoluilla ajoa uusi pyörä pehmentää ja renkailla ei kantavuusongelmia kuskin suhteen. Vanhassa pyörässä omat puolensa kun uudet 29" maastopyörän renkaat oli aika rullaavat pyörätiellä.
Mä hankin omaan fädään verkkokauppa.comista kiinalaiset nastarenkaat ja ne paransi aikalailla menoa. Juggerissa on niin mieto kuvio ettei sillä päässyt märässä ja lumisessa maastossa mihinkään. Maantiellä fättiksellä ei viitti ajaa. Tai ei maantiellä ylipäätään viitti ajaa kun ei jaksa liikenteen melua kuunnella.
tekniikkamies
02.01.2018, 17:51
Mä hankin omaan fädään verkkokauppa.comista kiinalaiset nastarenkaat ja ne paransi aikalailla menoa. Juggerissa on niin mieto kuvio ettei sillä päässyt märässä ja lumisessa maastossa mihinkään. Maantiellä fättiksellä ei viitti ajaa. Tai ei maantiellä ylipäätään viitti ajaa kun ei jaksa liikenteen melua kuunnella.
Laitan tosta toisesta pyörästä vielä saman videolinkin kun ennenkin kun siinä on Ice Spiker eturenkaana. Ne on mielestäni aika hyvät renkaat arkipyöräilyyn ja voi hyvikseen mennä muuallekin ajelemaan kuin pyöräteitä.
https://youtu.be/ps8p9P9YPFE
Juggerin leveämpi versio on karkeampi.
https://fat-bike.com/2014/12/new-kenda-juggernaut-tires-first-look/
Myöhemmin voi ajatella päivitettävän renkaita, pitää ensin opetella vähän ajaa, että tietää mitä tarvii :rolleyes:
Vanhalla pyörällä yritin ajaa esim. pitkospuita, mutta se ei sujunut hyvin, en tiedä oppisko läskillä ajaa niitä. Maantiepyöräilijä en ole kyllä, mutta kaupunkipyöräilystä hyviä kokemuksia kun voi valita hauskoja ja näppäriä reittejä.
Sähköpyöräilystä tykkään kun voi paljn vapaammin valita renkaita, eikä matkanteko hyydy hetimiten jos on vähän raskasta maastoa. Itsestä olisi kiinnostavaa jos 4 kilowatin sähköenduromopojen myyntiin saattamisessa tapahtuisi jotain. Niillä spekseillä vois tehdä kivan maastomöyrijän.
Vormula77
02.01.2018, 18:19
Laitan tosta toisesta pyörästä vielä saman videolinkin kun ennenkin kun siinä on Ice Spiker eturenkaana. Ne on mielestäni aika hyvät renkaat arkipyöräilyyn ja voi hyvikseen mennä muuallekin ajelemaan kuin pyöräteitä.
https://youtu.be/ps8p9P9YPFE
Juggerin leveämpi versio on karkeampi.
https://fat-bike.com/2014/12/new-kenda-juggernaut-tires-first-look/
Myöhemmin voi ajatella päivitettävän renkaita, pitää ensin opetella vähän ajaa, että tietää mitä tarvii :rolleyes:
Vanhalla pyörällä yritin ajaa esim. pitkospuita, mutta se ei sujunut hyvin, en tiedä oppisko läskillä ajaa niitä. Maantiepyöräilijä en ole kyllä, mutta kaupunkipyöräilystä hyviä kokemuksia kun voi valita hauskoja ja näppäriä reittejä.
Sähköpyöräilystä tykkään kun voi paljn vapaammin valita renkaita, eikä matkanteko hyydy hetimiten jos on vähän raskasta maastoa. Itsestä olisi kiinnostavaa jos 4 kilowatin sähköenduromopojen myyntiin saattamisessa tapahtuisi jotain. Niillä spekseillä vois tehdä kivan maastomöyrijän.
Mulla on tohon vanhaan hiilikuitumaasturiin Nokian extremet talvirenkaiksi, mutta eipä oo nyt tarvetta ajella sillä. Ne on kyllä melko pitävät renkaat mutta turhan kapeat näin raskaalle kuljettajalle. Sama paino ongelma on fättiksen 26x4 renkaassa. Joutuu pitämään turhan kovaa painetta ettei kolise kokoajan vanteelle Kivikossa.
tekniikkamies
02.01.2018, 20:40
Mulla on tohon vanhaan hiilikuitumaasturiin Nokian extremet talvirenkaiksi, mutta eipä oo nyt tarvetta ajella sillä. Ne on kyllä melko pitävät renkaat mutta turhan kapeat näin raskaalle kuljettajalle. Sama paino ongelma on fättiksen 26x4 renkaassa. Joutuu pitämään turhan kovaa painetta ettei kolise kokoajan vanteelle Kivikossa.
Tohon mun pyörään menis kuulemma 4,8 renkaat. Tämä fattitouhu itselle vielä sen verta uutta, että pitää päästä hakee vähän tuntumaa, omasta mielestä sopivaa on jos pystyy ajamaan polkuja normaalia pyöräilyvauhtia istaalteen.
Kapearenkaiset vaatis vissiin jousituksen taaksekin. Omassa kaupassakäyntipyörässä, joka sinänsä ollut ihan jees lajissaan, akilleenkantapää on kun taakse ei mahdu tarpeeksi jöötiä rengasta. Ei edes tuo Ice Spikeri. Melkeen Continental X King 2,2 on isoin mitä olen saanut laitettua ja sehän on race versiona kuin kilpakatupyörästä! :D
Vormula77
05.01.2018, 12:51
Tohon mun pyörään menis kuulemma 4,8 renkaat. Tämä fattitouhu itselle vielä sen verta uutta, että pitää päästä hakee vähän tuntumaa, omasta mielestä sopivaa on jos pystyy ajamaan polkuja normaalia pyöräilyvauhtia istaalteen.
Kapearenkaiset vaatis vissiin jousituksen taaksekin. Omassa kaupassakäyntipyörässä, joka sinänsä ollut ihan jees lajissaan, akilleenkantapää on kun taakse ei mahdu tarpeeksi jöötiä rengasta. Ei edes tuo Ice Spikeri. Melkeen Continental X King 2,2 on isoin mitä olen saanut laitettua ja sehän on race versiona kuin kilpakatupyörästä! :D
Nyt on kymmenisen tuntia koeajettu Kiinan nastakumia ja todettu että pito ei riitä kovalla jäällä. Muuten rengas on kyllä toimiva. Täytyy vielä koittaa miten rengas käytäytyy jos laittaa pyörimään "väärinpäin ".
tekniikkamies
05.01.2018, 22:28
Nyt on kymmenisen tuntia koeajettu Kiinan nastakumia ja todettu että pito ei riitä kovalla jäällä. Muuten rengas on kyllä toimiva. Täytyy vielä koittaa miten rengas käytäytyy jos laittaa pyörimään "väärinpäin ".
Onko mitään linkkiä, mistä vois nähdä minkälaisesta renkaasta kyse?
Itse olen päässyt fätillä vähän jo laavuretkelle makkarat ja sinapit mukana.
Vormula77
06.01.2018, 06:24
Onko mitään linkkiä, mistä vois nähdä minkälaisesta renkaasta kyse?
Itse olen päässyt fätillä vähän jo laavuretkelle makkarat ja sinapit mukana.
Kyseessä on siis Chaoyang snow storm 26x4.9 rengas jota useammassa paikassa on tarjolla. Itse ostin verkkokauppa.com. Siellä ne olivat halvimmat.
veijon-esso
06.01.2018, 09:14
Oha noi kiinurit ihan paskat jo kuvankin perusteella. Halvat varmaankin joo.
Näillä on päässy jo jäälläki offailee. Kohtuu duuni tietty värkätä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=187227
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=187225
Kuvassa renkaat vanhassa pyörässä pari talvea sitten ja edelleen hyvässä kuosissa, että ei se kustannus ja vaiva paha ole talvea kohden.
tekniikkamies
06.01.2018, 13:27
Tuossa oli muuten ihan hyvin demottu kun joku tehnyt fatista kaksivetoisen ja on aika hyvät sähkötehot lumessa menoon:
https://youtu.be/sJqbCs3oLvo
Itsellä oli paketissa 6x8/2,2 mm BestGrippejä, mutta ne on liian isoja 4,5 Juggernauttiin.
Tänään taidan kokeilla minkälainen oli ajaa IceSpiker pyörä. Siinä on renkaassa päälle 400 pientä terävää nastaa ja jokaisessa nappulassa on pieni terävä nasta.
Mieleen tulee minkämoinen menijä olis jos olis krossimotukan nastallinen eturenkangas ja siinä tarpeeksi vetoja napamoottorissa. Takana vois alla fättirengas.
Vormula77
06.01.2018, 17:15
Lähinnä sen takia halvat renkaat kun ei oo järkeä maksaa 400-500e fillarin renkaista kun en kuitenkaan aja niin paljoa. Ja jos 20-30km lenkillä on 100m jäistä niin se ei ole ongelma. Enemmän tulee kannettu fillaria vaikean maaston takia.
tekniikkamies
06.01.2018, 17:34
Lähinnä sen takia halvat renkaat kun ei oo järkeä maksaa 400-500e fillarin renkaista kun en kuitenkaan aja niin paljoa. Ja jos 20-30km lenkillä on 100m jäistä niin se ei ole ongelma. Enemmän tulee kannettu fillaria vaikean maaston takia.
Tänään vetäsin IceSpiker kaksivetopyörällä laavulenkin. Hyvin meni, joskin oli märkä ja jyrkkä ylämäki, jonka juuri ja juuri pääsi ajamalla ylös ja pyörä meni aika rapaiseen kuntoon. Mielellään ottaisin gummin ja vetävän vanteen fattiin eteen, vaa toteutus ei nyt heti kunnolla tule mieleen.
Vormula77
06.01.2018, 18:06
Tänään vetäsin IceSpiker kaksivetopyörällä laavulenkin. Hyvin meni, joskin oli märkä ja jyrkkä ylämäki, jonka juuri ja juuri pääsi ajamalla ylös ja pyörä meni aika rapaiseen kuntoon. Mielellään ottaisin gummin ja vetävän vanteen fattiin eteen, vaa toteutus ei nyt heti kunnolla tule mieleen.
Yöksi lupaili pakkasta. Toivottavasti polunpohjat kuivuisi hiukan ettei aamulenkillä olis niin kuraista. Mä en oikein ymmärrä tota sähköpyörä hommaa. Ajelen noita lenkkejä ihan yleiskunnon takia ja välillä tulee ajettua 5-7 tunnin reissuja, kuinka paljon tollasella mopolla kunto kasvaa? Ja millaista sitä on kantaa kivikoissa ja suolla....
tekniikkamies
06.01.2018, 18:57
Mä en oikein ymmärrä tota sähköpyörä hommaa. Ajelen noita lenkkejä ihan yleiskunnon takia ja välillä tulee ajettua 5-7 tunnin reissuja, kuinka paljon tollasella mopolla kunto kasvaa? Ja millaista sitä on kantaa kivikoissa ja suolla....
Näkisin niin, että sähköpyörätouhu on sen verta vielä uusi asia ja osa kiinnostavimmista pyöristä kotikutoisia tai pienissä erissä tehtyjä, ettei voi suoraa suositusta antaa, mutta itsellä se käynnisti pyöräilyn uudestaan vaikka aloittelin tavanomaisella 250 watin pyörällä.
Vaikutus kuntoon riippuu kuskista. Tänään jouduin huilimaan paikallaan hetken 1000 watin teholuokan pyörällä kun rapamäki oli niin rankka nousu. Siinä on iso ero sähkövehkeen eduksi minkälaisen mäen jaksaa ajaa ylös.
Jos sähkön haluu mukaan, pitää tehdä tai valita itselle sopiva vaihtoehto. Netissä huomannut, että jotkut harrastaa tehokaiden pyörien kanssa reppuakkuja, niin silloin ei joudu kantamaan akun painoa käsin. Reppuakku ja 1000 watin Bafang keskimoottori voi olla kova yhdistelmä jos keskimoottorin syömä maavara ei haittaa.
Pääasia, että on sellainen pyörä, jolla on mukava lähteä melko usein liikkeelle. Itse näen näissä jotain tulevaisuuden hyötyajoneuvoainestakin.
Tuossa tutustuttiin Bultaco Brinco R ajopeliin:
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=vQdCVtrfuHs
Painon kasvaessa saadaan moottoripyörämäisiä ominaisuuksia ja mopossa sai olla 4000 wattia. Bultacossa puolet siitä.
Vormula77
06.01.2018, 19:46
Eli helppo valinta. Ei sähköä. Täytyy kesällä katella millaisia aikoja mopokuskit ajaa tahko-mtb:ssä.
Tietääkö asiaan enemmän perehtyneet, että missä kohtaa eli millä tehoilla/nopeuksilla sähköavusteisuus, tieliikennelaki ja maastoliikennelaki törmäävät eli rajoittavat liikkumista?
tekniikkamies
07.01.2018, 14:13
Tietääkö asiaan enemmän perehtyneet, että missä kohtaa eli millä tehoilla/nopeuksilla sähköavusteisuus, tieliikennelaki ja maastoliikennelaki törmäävät eli rajoittavat liikkumista?
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/sahkopyora-sahkoavusteinen-polkupyora-mita-ne-ovat/
Voidaan tuohon juridiikkapuoleen perehtyä pikkuhiljaa, uusia vaihtoehtoja ajoneuvoluokissa on niin paljon, että melkeen on vaikea muistaa mitä ne on...
Oman kokemuksen mukaan aikaisempi 250 watin tehoraja ei ollut järkevä jos halutaan tehdä ajopeli aikuisen miehen painoisille ja huonommillekin keleille.
Vakavasti otettavia riskejä Suomessa voisi olla jos joku rupeaa tehommaan luokan lähes äänettömillä vehkeillä kaahailemaan niitä väyliä missä on muitakin liikkujia. Maailmanluokan mittakaavassa esimerkiksi ilmastokysymysten takia sähköajoneuvon käyttöönotto on lähestulkoonn välttämätöntä tai ainakin järkevää.
Ne ovat niin uusia vielä, että asiaa tulisi lähestyä miten saadaa vehkeet toimimaan tarkoituksenmukaisesti, kustannukset järkeviksi ja sitten sorvata ajanmukainen lainsäädäntö. Nyt on uutta sorvattukin kun vaihtoehtoja on tarjolla.
Itse tuli innostuttua maantiepyöräilystä pari vuotta takaperin. Välillä hyvien ilmojen aikoina on kesäisin tullut käytyä töissäkin (30 km suuntaansa) tuolla maantiepyörällä.
Tuo sähköpyörä on todella kiinnostanut ja ajatuksena ollut jos sillä alkaisi ajaa ihan säännöllisesti tuota 30 km työmatkaa. Ainoa oikeastaan mikä häiritsee on juuri se että kun tuohon sähköpyöräilyyn ehtii tottua, niin mitä järkeä enää sitten normi pyöräilyssä on? Itse kun poljen pyörällä suurimmaksi osaksi ihan kuntoilun ja terveellisen elämäntavan vuoksi. Pelkään siis että sähköpyöräilyn jälkeen ei tee enää mieli normipyörää ja kunto sitä kautta heikkenee... Toisaalta myös tuo maantiepyöräily ja sen tuoma vauhdin hurma (vaatii kohtuullisen kunnon) antaa todella suurta mielihyvää, joten ei sen vuoksi ole suurta aihetta ostaa/rakentaa sähköpyörää.
tekniikkamies
07.01.2018, 17:40
Itse tuli innostuttua maantiepyöräilystä pari vuotta takaperin. Välillä hyvien ilmojen aikoina on kesäisin tullut käytyä töissäkin (30 km suuntaansa) tuolla maantiepyörällä.
Mulla ei päällimmäisenä tule mieleen, että joka pyörä kannattas korvata sähköpyörällä varsinin jos on sellainen tavalinen pyörä, josta tykkää. Tuossa tapausessasi oma haasteensa, että pitäs kaiketi valita niitten vaihtoehtojen joukosta, jotka on katulaillisia ja yli 25 kilometrin nopeuteen?
Jos ei tulisi niin kalliiksi, niin itseä kiinnostaa KTM katulaillinen sähköenduro:
https://www.is.fi/autot/art-2000000931229.html
Pyöräilyksihän tuollaisella ajopelillä ajoa ei kutsuta.
Sähkövaihtoehtoihin kannustava näkökulma tulee mieleen sitä kautta, että itsellä ei tule vähän raskaammilla ja liukaammin pyöräilyilmoilla vastaan juurikaan muita pyöräilijöitä, jolloin ajaminen on vielä itselle helppoa. Tänäänkin oli pyöräilijät vähissä vaikka keli tuntui mukavalta kun oli varustautunut oikein. Järven rantaakin pitkin tuli ajeltua vähän IceSpiker rengas edessä.
Vormula77
14.01.2018, 19:01
Nyt on fillarikelit parhaimmillaan. Tuli jopa ajeltua valojen kanssa polulla. Melkein kaikki lätäköt on jäässä niin ei ole enää pyörän jäätyminen ongelma.
tekniikkamies
14.01.2018, 22:25
Nyt on fillarikelit parhaimmillaan. Tuli jopa ajeltua valojen kanssa polulla. Melkein kaikki lätäköt on jäässä niin ei ole enää pyörän jäätyminen ongelma.
Jouduin yhdellä alamäkivoittoisella maasturikunnossa olevalla tiellä laittaa valot iltapäivällä päälle kovalla teholla, jotta muodot erottuu. Meinaa olla fatilla ilman nastoja uraisissa paikoissa aika helppo päätyä turvalleen. Käveltyjä polkuja sensijaan on ollut helppo ja mukava ajaa.
XXL:ssä katselin nastarengasta ja sillä tosiaan on jonkin verta hintaa:
https://www.xxl.fi/45nrth-dillinger-5-26x4-8-120tpi-fatbiken-nastarangas/p/1104583_1_style
Ehkä voisi vielä vähän rankempaa rengasta ajatella.
Topi1982
14.01.2018, 23:07
Offijätkien juttuja, hyviä semmoisia!
tekniikkamies
14.01.2018, 23:30
Autosta saa hyvän "tukialuksen" ja pyörällä pääsee maastoon uusissa paikoissa...
Vormula77
15.01.2018, 06:21
Jouduin yhdellä alamäkivoittoisella maasturikunnossa olevalla tiellä laittaa valot iltapäivällä päälle kovalla teholla, jotta muodot erottuu. Meinaa olla fatilla ilman nastoja uraisissa paikoissa aika helppo päätyä turvalleen. Käveltyjä polkuja sensijaan on ollut helppo ja mukava ajaa.
XXL:ssä katselin nastarengasta ja sillä tosiaan on jonkin verta hintaa:
https://www.xxl.fi/45nrth-dillinger-5-26x4-8-120tpi-fatbiken-nastarangas/p/1104583_1_style
Ehkä voisi vielä vähän rankempaa rengasta ajatella.
Verkkokauppa.comissa on ennakko myynnissä jotain uusia nasta kummeja fädään. Ne on tosin melko miedolla kuviolla 240 nastaa.
veijon-esso
15.01.2018, 19:08
Hyvyydestä aina niin tiedä, mutta pyörälläkin voi rämpiä mudassa..!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=206822
tekniikkamies
15.01.2018, 20:26
Kyllä ainakin itselle uusi lähestymistapa liikkumiseen ja onko peräti kyseessä luontoharrastus on tervetullut. Pitää treenata kuntoakin sekä elämää varten yleensä, että jos haluaa vaikka jollain tehokkaammallakin ajopelillä ajaa.
Ennen polkupyöräretkiä yksi kesäharrastus oli jonkinlainen veneilyn off road jokirymyämistä varten varustetulla kumiveneellä, jossa vanha parikymppinen Johnsoni omatekämällä kiville ajo suojalla. Nyt on lähimmät joet rymytty, kiva päästä matalalla kynnyksellä katsomaan uusia paikkoja.
Tässä pyöräilyssä vaikka olisi sähkötehoa mukana on hyvä puoli kun muut ihmiset ei ihan joka tilanteessa ole vetämässä palkokasvia nenäänsä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=883&pictureid=210005
Ja kun on vääntöä moottorissa ni äkkiä kaivaa niin että tarvii jo melkeen vinssiä :D
Mut onneks on suzukiseurueessa ollu joskus offailemassa, ni osaa nostaa kulkimen pois jumituksesta.
Onko kokemuksia etupyöräsähkömoottorista fattiin , saisiko sillä nelivetoefektin maastoajeluihin?
tekniikkamies
18.01.2018, 12:10
Onko kokemuksia etupyöräsähkömoottorista fattiin , saisiko sillä nelivetoefektin maastoajeluihin?
Toistan vielä samaa videolinkkiä:
Taitaa samat kokemukset päteä fattiin, siihen pitäisi löytää rengas, joka ei lähde jäälläkään alta helposti. Schwalbe Ice Spiker renkaalla riippuen tietenkin millä pyörimisnopeudelle moottori on suunniteltu, saattas pystyä hyödyntämään eturenkaassa jotain 2000 watin tehoa ilman, että pyörä vaikea ajaa.
Toisaalta jos polkuja ajaa, keulii puun runkojen yli, niin mahdollisimman kevyt etupyörä voi olla parempi kuin raskas suoraveto möykky. Jos tehoa on paljon, merkittävän haasteen tulee muodostamaan minkälaiset akut jaksaa sitä kunnolla luovuttaa ja mikä on niiden paino.
Tähän astiset fat kokemukset on sensuuntaisia, fatista eniten iloa hitaahkossa polkuajossa. Ei välttämättä haittaisi vaikka moottorit on vain 25 kilometrin nopeuteen jos aikoo käyttää pyörää maastossa.
Jos nykyisessä pyörässä on sen verta tehoa, että takarengas rupee sutimaan, silloin voisi etuvedosta olla apua, mutta huomioon on otettava akuston järeytyminen sitä mukaa kun voimaa tarvitaan.
Empä huomannutkaan katsoa tuota linkkiä- Olen etsinyt jotain 500w moottoria , maastossa luulisi tuolla jo pärjäävän . Etupyörään koska jyrkimmissä nousuissa takapyörän luiskahtaessa hiljaisella nopeudella ajo loppuu heti.
tekniikkamies
18.01.2018, 22:09
Empä huomannutkaan katsoa tuota linkkiä- Olen etsinyt jotain 500w moottoria , maastossa luulisi tuolla jo pärjäävän . Etupyörään koska jyrkimmissä nousuissa takapyörän luiskahtaessa hiljaisella nopeudella ajo loppuu heti.
Mahdollisimman kevyt ja hidaskierroksinen välityksellä varustettu moottori voisi olla paras edessä. Vähän siihen tyylin mulla on takapyörässä fatissa. Pyörä pysyisi kevyenä varsinkin jos vaihtoehtona on pitää akkua repussa. Jos käytät sitä vaan apumoottorina, et tarvi kauhean järeää akustoa.
Monet harrastaa Bafang 1000 wattista keskimoottoria:
https://youtu.be/mlhbmx4-iCE
Siinäkin on puolensa, joskin möykky tulee aika alas, voi osua johonkin jos on oikein raju kuski. Jaksaa pyörittää aika rouheaa takarengasta.
veijon-esso
19.01.2018, 10:34
250w napamoottorit eteen ja taakse ja akut reppuun vois olla hyvä möyrimiseen fätillä umpihankeen tai mutaan. Mut mä ajan mielummin luomuna. Halvempaa ja hyvää kuntoilua mulle, tekee hyvää!
Olen etsinyt jotain 500w moottoria , maastossa luulisi tuolla jo pärjäävän . Etupyörään koska jyrkimmissä nousuissa takapyörän luiskahtaessa hiljaisella nopeudella ajo loppuu heti.
Mullakin tuli mieleen Syötteellä toissa talvena kun pehmosia kelkkauria ajelin. Oli joissain kohdin niin höttöö ettei kestäny polkasta juur yhtään kun takapää kuopas ja uppos läpi ja meno tyssäs just siihen. Etuseen jos olis saanu vedon niin olis voinu hiipiä sen avulla yli ujosti samalla polkien. Onhan niitä 2-vetoisiakin läskejä jo tosin keksitty: http://singletrackworld.com/2016/10/ride-over-anything-the-christini-awd-fatbike/ ...mut sähkönapa olis eri helppo jo olemassa olevaan konkeliin. Vaihtais pois sit heti kun ei etenemiseen tarviis.
http://singletrackworld.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2016/10/christini10-768x1024.jpg
tekniikkamies
19.01.2018, 15:17
250w napamoottorit eteen ja taakse ja akut reppuun vois olla hyvä möyrimiseen fätillä umpihankeen tai mutaan. Mut mä ajan mielummin luomuna. Halvempaa ja hyvää kuntoilua mulle, tekee hyvää!
Nämä on vielä sen verta uutta tekniikkaa, että rahaa saa menemään helposti, mutta se ei harmita niin jos tulee toimivaa ja hauska peli. Katsoin jotain maastoajovideota savarilta off road autolla ja siinä todettiin, renkaan pitää pyöriä...
Kun rengas saadaan pyörimään joko sähköllä - nämä ei olekaan enää polkupyöriä:
https://youtu.be/rV1bw2KN1z8
Tai polttomoottorilla:
https://youtu.be/OdxFNY5Wvjc
Rupee pääsee eteenpäin lumessa. Sähköllä sen voisi helpoiten saada pyörimään hidasta vauhtia. Netissä ei ole sattunut silmään oikeen yhtään videota, jossa on sellaista lunta missä mä olen tänä talvena jo ahkerasti ottanut tuntumaa, joka vastustaa etenemistä aika paljon. Voimaa rupeaa menemää välillä aika paljon kun taas kävellyillä poluilla on kevyt mennä.
Itselle voi hyvinkin tulla idea järven rannasta kiivetä vaikka harjun päälle, jossa on radiomasto. 1000 watin pyörällä homma on täyttä urheilua, joskin se olis mulle sitä 500 cc kaksitahtikrossipyörälläkin.
Viimeksi ajoin pientä luontopolkua ja katsoin vauhtia näytöstä, rupesi 15 kilometrin tuntinopeuskin tuntumaan vauhdikkaalta. Jos noin matalille vauhdeille saisi vedon optimoitua, ei tarvi kovin järeää akkua, eikä moottoria.
Matti kirjoitteli:
”Vaihtais pois sit heti kun ei etenemiseen tarviis.”
Veikkaan, et käy päinvastoin, että nälkä kasvaa syödessä ja yhä villimpiä ideoita tulee! Painavan akun kyllä voi haluta välillä jättää pois ja sehän onnistuu kyllä.
Juu takapyöräänhän menee jo ketjuilla voima mutta etupään veto puuttuu.
Ei vaan Whiten 5fat pro:n 150mm etuhaarukkaan suoraan saa moottoria kiinni kun on läpiakselilla.Suunnittelun alla hahloadapterit joilla yritetään passata jarrulevy kohdalleen ja rengas vielä keskelle haarukkaa. Etupyörä moottoreita fättiin ei vaan paljoa ole tarjolla.
tekniikkamies
19.01.2018, 19:18
Juu takapyöräänhän menee jo ketjuilla voima mutta etupään veto puuttuu.
Ei vaan Whiten 5fat pro:n 150mm etuhaarukkaan suoraan saa moottoria kiinni kun on läpiakselilla.Suunnittelun alla hahloadapterit joilla yritetään passata jarrulevy kohdalleen ja rengas vielä keskelle haarukkaa. Etupyörä moottoreita fättiin ei vaan paljoa ole tarjolla.
Samaa mietin minäkin kun toisessa pyörässä olis testimielessä ihan kiva vetävä eturengas, mutta sitä on läpiakseli fattiin vähän hankala laittaa vaikka sen siihen jollain voi saada jos asiaan kunnolla perehtyy. Kiinnitys pitää olla varma ja yleensä noissa on sellaiset tukiraudat, jotka voimaa jakaa tasaisemmin.
Itse harjoitellut sellaista polkua, jossa on painekyllästetyistä pölkyistä portaita ja alaspäin olen jo oppinut ajamaan, mutta tekisi mieli ajaa ylöskin ja vielä ollaan vähän rajoilla riittääkö alakierrosvääntö moottorissa ja jaloissa, kun pito kuitenkin yllättävän hyvä kun paino rupeaa olemaan enemmän takarenkaan varassa. Pitää jyrkässä mäessä osata keventää keulaa pölkkyjen kohdalla. Tavikset varmaan olisi sitä mieltä, että ei voi ajaa pyörällä noita ylös.
Vaikkei pyörästä kauhea tykki tulisikaan, on kiva jos sillä voi ainakin jonkin verta ajaa pelkällä sähkölläkin, voi hetken huilata tai ajaa helposti perse irti penkistä epätasaisen kohdan yli.
Sehän se onkin fätin onkelma jos perseen nostaa penkistä niin takapyörä sutasee heti.Just tässä auttais etuveto.
tekniikkamies
21.01.2018, 15:40
Sehän se onkin fätin onkelma jos perseen nostaa penkistä niin takapyörä sutasee heti.Just tässä auttais etuveto.
Tänään pääs ajelee moottorikelkan jälkiä, jätin eturenkaan hivenen pehmeämmäksi kuin edellisellä reissulla ja takana on kompromissi paine pyöräteiden ja maaston väliltä. Mittaria ei ole.
Alla on toistaiseksi 4,5 Juggernautit ja tällä kertaa kuskin + 1000 watin sähkövedon voimavarat loppui ennemmin kuin pito vaikka pientä sutimistakin ilmeni. Tämän päivän moottorikelkkajäljillä kuitenkin takaveto toimii hyvin, pitää paineet olla sopivat ja sopivat renkaat.
Järven rantaa pitkin samasta kohdasta ajessa on tullut omatekemä polku ehkä kolmella ajokerralla.
Minä kokeilen kuitenkin sitä etuvetoa kun vain löydän sopivan moottorin. 750w oli suurin moottori joka ei vastusta pyörimistä ilman sähköavustusta mutta se oli takapyörään eikä sopinut etuhaarukkaan leveyden vuoksi.500w on nyt työn alla . Kerron kokemuksista kun saan valmiiksi,niistä ei vielä paljon tietoa löydy
tekniikkamies
21.01.2018, 18:55
Tänään tuli testailtua miltä meno maittaa matalilla paineilla ja se oli kyllä kivaa kun sattui olemaan sellaista luntakin, jonka päällä voi ajaa. Aikaisemmissa pyörissäni ei ole voinut yhtä hyvin valita eri tilanteeseen erilaista rengaspainetta.
Nyt on ruvennut valkenemaan miksi pyörässä on sisuskumit kun jotkut toiset ajelee tubeleksena, tällaisella voi ajaa tosiaan aika matalilla paineilla ja se onnistuu sisuskumien kanssa. Renkaat on tällä hetkellä 4,5 tuuman. Vertailun vuoksi toisessa pyörässä on 29” myyntimiesten merkinnällä olevat 2,2 Continental X King joku race versio takana, siinä on pakko olla aina aika paljon painetta, mutta rullaa toki kevyesti.
Läskillä saa kulutettua aika paljon sähköä ja jos sähköä ei ole, niin kuskin läskiä. Jos tällaisella korvaisi auton, niin kaksi akkua voisi olla varteenotettavaa tai koko keskikolmio täyteen akkua. Meinaan illalla tehdä vielä kauppareissun, tällä hetkellä teen kaksi latausta päivässä, niin virtaa voi tuhlata surutta.
Vormula77
04.02.2018, 08:25
Miten pakkanen vaikuttaa akun kestoon noissa sähkömopoissa?
Nyt mittari näyttää -14 ja vähän on mietittävä viitsiikö lähteä normimankelilla lenkille.
veijon-esso
04.02.2018, 11:45
Nyt on ruvennut valkenemaan miksi pyörässä on sisuskumit kun jotkut toiset ajelee tubeleksena, tällaisella voi ajaa tosiaan aika matalilla paineilla ja se onnistuu sisuskumien kanssa.
Läskin renkaat toimii paremmin tubeleksena kuin sisäkumien kanssa. Ja erityisen hyvä homma ne on ajellessa oikein matalilla paineilla.
tekniikkamies
04.02.2018, 11:51
Miten pakkanen vaikuttaa akun kestoon noissa sähkömopoissa?
Nyt mittari näyttää -14 ja vähän on mietittävä viitsiikö lähteä normimankelilla lenkille.
Vanhassa alunperin 250 wattisessa pyörässä ei oikein pakkasen vaikutusta selkeästi huomannut, mutta 1000 wattia tuntuu helpommin jos akku on alakanttiin.
Nyt näyttäs pakkasta olevan toistakymmentä ja lähden lenkille. Oma perstuntuma on, että litiumioniakku menee toimimattomaksi kun pakkanen rupeaa olemaan 20. Helpoiten sen huomaa pyörän valon akussa.
Muitakin haasteita kylmässä on. Omilla kotikulmilla on paljon mäkiä ja siksi olen mäet lasketellut moottorikelkkakypärän kanssa visiiri alhaalla koska muuten silmät vuotaa niin paljon, että on noloa mennä mihkään kun itkettää koko ajan...
Jos pyöräilisi aina jonkun tylmatkan tapaisen, niin oikein järjestelyin pärjäisi varmaan 20 asteen pakkasessa ja akku kannattaisi ottaa mukaan lämpimään. Oikein kylmillä sitä kannattaisi ehkä suojata vähän jollain telttapatjalla.
Oman kokemuksen mukaan riittävyyden haasteet ei koske 250 watin tavanomaisia vehkeitä, mutta nykyjään lailliset 1000 wattiset tai mopokategoriaan kuuluvat Bultaco Brincot asettavat enempi haastetta. Haaste on ratkaistavissa, mutta akut painaa ja maksaa.
Itselle akkuasiat ei ole ongelma, mutta se on huomioitava jos suunnittelee pitkiä matkoja. Minun tavallinen matka on joitain kilsoja kirjastoon, kauppaan tai maastolenkille. Pienillä poluilla ei pysty ajamaan kovin kovaa, niin siksi virtaa ei niillä kulu mitenkään älytöntä vauhtia.
—————————
”Läskin renkaat toimii paremmin tubeleksena kuin sisäkumien kanssa. Ja erityisen hyvä homma ne on ajellessa oikein matalilla paineilla.”
Täytyy perehtyä asiaan, itsellä vanne on 10 cm leveä. Voi olla, että renkaan pitäs olla leveämpi kuin 4,5 tuumanen, jotta se tiivistyisi vanteelle. Olen kokeillut möyriä lumessa tosi pienillä paineilla ja se tuonut uutta hupia hommaan. Tubeles touhu kiinnostas jos sen avulla saa pyörän kulkemaan kevyemmin. Taakse menis vähän leveempi rengas ja edessä on melkeen 15 senttiä leveälle tilaa.
Vormula77
04.02.2018, 12:27
Kävin ajamassa tunnin lenkin retkiluistelurataa ja hyvä pito oli järvenjäällä. Vettä oli tullut railoista jäälle ja aika klöntit oli jäätä fillarissa kun kotiin pääsi. Pakkasta tai olla siellä jäällä n.15. Tavallisella fättiksellä vauhti jää sen verran matalaksi ettei viima juurikaan haittaa.
tekniikkamies
12.02.2018, 19:31
Nyt lähipäivien hupia on ollut tehdä oma polku metsään paikkaan, josta muut ei ole paljon kulkenut ja jonkinmoista polkua tai metsäkonetietä on olemassa. Ensin on raskasta myörimistä ja työntämistä, mutta kulku kevenee kun kulkee uudestaan.
Miten onko kellään palstalaisella Cube Nutrail Pro 2018 Fatbike. Olisko millainen pyörä aloittelijalle fatbiken omistajalle. huonoo ei viittis ostaa ettei ainaka kyllästy siihen. Olisko jotain parempia vaihtoehtoja?
Mulla olis 500km ajettu Scott Big Jon ylimääräisenä. 750€
Ei vaan kiinnosta metsässä ajelu.
Vormula77
18.05.2018, 05:59
Miten onko kellään palstalaisella Cube Nutrail Pro 2018 Fatbike. Olisko millainen pyörä aloittelijalle fatbiken omistajalle. huonoo ei viittis ostaa ettei ainaka kyllästy siihen. Olisko jotain parempia vaihtoehtoja?
Ei oo kokemusta nutrailista mutta eiköhän ihan hyvä peli ole. Itselläni on nishiki fättis ja siinä oli heti ongelmana vaihteisto. 2x9 on muuten riittävä, mutta eturattaat oli järjettömän kokoiset. Alkuperäiset eturattaat oli 26-40, laitoin niiden tilalle 22-32 niin pystyy isompaakin eturattasta käyttämään joskus ja löytyy pieni vaihde ylämäkeen. 1x vaihteisto on kyllä tätä päivää. Nykyisessä kesäpyörässä on 1x12.
Mulla olis 500km ajettu Scott Big Jon ylimääräisenä. 750€
Ei vaan kiinnosta metsässä ajelu.
Onko minkä kokoisella rungolla?
Vormula77
22.06.2018, 05:56
Onko kukaan palstalaisista menossa Tahko MTB:n?
Onko kukaan palstalaisista menossa Tahko MTB:n?
Jaiksis ainakin.:rolleyes:
Pitäähän Tahkolle lähtee :)
Vormula77
28.06.2018, 16:45
Pitäähän Tahkolle lähtee :)
Oikein. Tosin tälläinen keskivartalolihava ajaa vain 60km.
Tänä vuonna 60kilsaa ja jos ei ois ens vuonna niin paljon kiireitä, niin silloin ois 120 tavoite.
Kahotaan tuliko tehtyä hukka- tai siis susi investointi... Kaverilta ostin halvalla Jupiter 26 fättiksen... kahellu jo pitkänaikaa noita läskipyöriä eikä uutta oo raaskinu ostaa ni sattu hyvä tuuri ja kaveri sano että ostoo häneltä poikkeen joutava, kaks tai kolme kertaa ajettu plkupyörä. Saas nähdä innostuuko enemmänki poleskelemaan ja onko tuosta mihinkään?
Vormula77
30.06.2018, 05:42
Kahotaan tuliko tehtyä hukka- tai siis susi investointi... Kaverilta ostin halvalla Jupiter 26 fättiksen... kahellu jo pitkänaikaa noita läskipyöriä eikä uutta oo raaskinu ostaa ni sattu hyvä tuuri ja kaveri sano että ostoo häneltä poikkeen joutava, kaks tai kolme kertaa ajettu plkupyörä. Saas nähdä innostuuko enemmänki poleskelemaan ja onko tuosta mihinkään?
Noilta halpiksilta ei kannata paljoa odottaa, mutta toivottavasti antaa jonkun näköisen kipinän harrastukselle.
Itselläni on Nishikin fättis ja siitä sai eturattaiden, renkaiden ja ohjaustangon sekä stemmin vaihdolla "toimivan" kelirikko ja talvipyörän.
Pari vko sitten tuli hommattua lähes ajamaton, vaikka pari vuotta vanha Trekki 29" joustokeulalla. Viimeksi tosissaan ajanut MTB joskus vuonna 2000, kun kaverin kanssa lenkkiä tehtiin, silloisella halpis pyörällä ja keväällä pääsin kokeilemaan uudehkoa, nykyaikaista 29" pyörää niin monivuotinen suunnitelma "tälle kesälle hankin..." piti sitten toteuttaa.
Kahdessa viikossa on ehtinyt vasta 120km ajelemaan ja aika paljon on ollut säätöjen hakemista, niin vaihteistossa kun ajoasennossa. Tiellä ajaminen on aika tylsää, mutta pikkuteitä ja polkuja riittää, tosin myös mäkiä. SportsTracerin maastokartoilla tai Locus Mapilla suunnittelee reittiä ja sen mukaan (yrittää) mennä. Pariin kertaan on jo käynyt niin, että teiden/polkujen väli onkin ollut sellaista, että saanut pyörää jopa kantaa, mutta tuleepaha vinssiapinalle treeniä.
Kun tuo pyöräily on ollut viimevuodet tosiaan vähemmällä, niin ihan ihmeissä on kuinka isoilta ja raskailta nuo ylämäet tuntuu! tasaista jaksais vaikka kuinka pitkään.
Vormula77
01.07.2018, 19:11
Olipa mukavasti kuraa tahkolla.
Vormula77
25.12.2018, 18:24
Onko kukaan käynyt näillä lumilla ajelemassa polkupyörällä?
Itse olen muutaman lenkin käynyt ajelemassa. Paikoin on ollut hiukan märkää.
veijon-esso
25.12.2018, 18:43
On käyny, eilen viimeks. Tänään ei ollut fiilistä kun tihuttaa vettä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=218043
tekniikkamies
25.12.2018, 18:44
Onko kukaan käynyt näillä lumilla ajelemassa polkupyörällä?
Itse olen muutaman lenkin käynyt ajelemassa. Paikoin on ollut hiukan märkää.
Tottakai. Mun uudes kotona oleellisin muutos pyöräilyyn on, että taidan laittaa toisellekin akulla pyörään paikan. Kun eninmäkseen sähköfatteilen, talvella saa virtaa kulumaan aika paljon. Tämän hetken lumitilanne mukava kun se mahdollistaa liikkumisen erilaisin keinoin.
Fattiin on tullut hyvä rengasvaihtoehto, ompi kuitenkin vähän tyyris:
https://45nrth.com/products/wrathchild
Aikookos palstalaiset ottaa uusista romutuspalkkiosta tai veroeduista hyötyä irti fillarihankinnoissa?
Alkoi itseä houkuttelemaan ottaa hyöty irti vanhasta c5 sitikasta ja "vaihtaa" se johonkin sähkömaasturiin. Vaikka sinänsä vähän tuntuu hölmöltä pistää auto romuksi kun toimiva ja siistissä kunnossa oleva laitos ikäisekseen, mutta eihän kukaan sellaisesta maksa kuin maks. 500€.
Vormula77
31.12.2020, 07:48
Nyt on muutama lenkki tullut ajettua talvipyöräilyreiteillä täällä Levillä. Kävin tekemässä Levinympärysreitille ensimmäiset renkaan jäljet. Ei täällä muita pyöräilijöitä näy.