View Full Version : Turvakaarista.
Moro.
Tuohon Bj projektiin on pakko tässä vaiheessa ottaa turvakaarisuunnitelmat huomioon.
Edittiä: Otetaampa alusta. Jos teen avoberttaan sääntöjen mukaiset kaaret, niin jotenkin tuntuu suppealta nuo suunnistuscupin säännöt aiheeseen liittyen. Pääkaaren diagonaalista ei ollu mitää mainintaa että kuinka, ja joku täälä palstalla mainitti että takatuet pitää olla suorat ilman mutkia, mutta säännöissä ei lukenu siitä mitään. Jos tuollaisia sääntöjä kerran on olemassa niin miksi niitä ei voi kirjoittaasääntöihin? Vai onko kaikki mitä säännöissä ei lue ns."vapaalla kädellä" toteutettavissa? Joku vois vähä avata nyt tätä juttua mulle
Kiitos vastauksista
offroadjouni
16.04.2015, 09:13
Moro.
Tuohon Bj projektiin on pakko tässä vaiheessa ottaa turvakaarisuunnitelmat huomioon.
Edittiä: Otetaampa alusta. Jos teen avoberttaan sääntöjen mukaiset kaaret, niin jotenkin tuntuu suppealta nuo suunnistuscupin säännöt aiheeseen liittyen. Pääkaaren diagonaalista ei ollu mitää mainintaa että kuinka, ja joku täälä palstalla mainitti että takatuet pitää olla suorat ilman mutkia, mutta säännöissä ei lukenu siitä mitään. Jos tuollaisia sääntöjä kerran on olemassa niin miksi niitä ei voi kirjoittaasääntöihin? Vai onko kaikki mitä säännöissä ei lue ns."vapaalla kädellä" toteutettavissa? Joku vois vähä avata nyt tätä juttua mulle
Kiitos vastauksistaSuunnistus-säännöt on aika vapaat kaarien suhteen niin että "lähes kaikki" pääsevät osallistumaan vaikka kaaret olisi tehty oman pään mukaan. Suosittelisin kuitenkin tekemään kaaret niin että ne ovat mahdollisimman lähellä AKK-sääntöjä, niin että ne kelpaavat sitten jatkossakin kaikkiin lajeihin.
Kuljettajan saa mahtumaan pääkaaren etupuolelle joko 1) kallistamalla pääkaarta taaksepäin tai 2) kiinnittämällä alapään taaemmas takalokarin etuosan päälle. Takatuet kannattaa ehdottomasti tehdä ilman mutkia. Diagonaalia ei tarvitse kiinnittää ihan kaarien taivutuskohtiin, joten sillä saa pelattua lisätilaa penkeille jos tarvii.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-04-02T09-45-33175.pdf
Byrocrat
17.04.2015, 16:29
Suunnistus-säännöt on aika vapaat kaarien suhteen niin että "lähes kaikki" pääsevät osallistumaan vaikka kaaret olisi tehty oman pään mukaan. Suosittelisin kuitenkin tekemään kaaret niin että ne ovat mahdollisimman lähellä AKK-sääntöjä, niin että ne kelpaavat sitten jatkossakin kaikkiin lajeihin.
Kuljettajan saa mahtumaan pääkaaren takapuolelle joko 1) kallistamalla pääkaarta taaksepäin tai 2) kiinnittämällä alapään taaemmas takalokarin etuosan päälle. Takatuet kannattaa ehdottomasti tehdä ilman mutkia. Diagonaalia ei tarvitse kiinnittää ihan kaarien taivutuskohtiin, joten sillä saa pelattua lisätilaa penkeille jos tarvii.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-04-02T09-45-33175.pdf
8.2.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa oleva yhdestä putkesta
muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten
takana.
Jos haluaa noudattaa AKK:n kaarisääntöä tuon pääkaaren osalta niin pääkaaren tulee sijaita etuistuinten (kuljettajan) takapuolella eli kuski&apukuski istuvat etu- ja pääkaaren välisellä alueella.
offroadjouni
17.04.2015, 16:40
8.2.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa oleva yhdestä putkesta
muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten
takana.
Jos haluaa noudattaa AKK:n kaarisääntöä tuon pääkaaren osalta niin pääkaaren tulee sijaita etuistuinten (kuljettajan) takapuolella eli kuski&apukuski istuvat etu- ja pääkaaren välisellä alueella.Ääh, piti tietenkin lukea että "kuljettajan saa mahtumaan pääkaren etupuolelle". Lyhytakselivälisissä kuten BJ:ssä ja Wranglerissa on haaste että kuskin penkki on osittain (ainakin selkänoja/niskatuki) kynnyskotelon takapuolella, jonka vuoksi pääkaarta ei voi kiinnittää kynnyskotelon takaosaan ellei samalla kallista pääkaarta taksepäin. Eli vaihtoehdot on joko 1) kallistaa, 2) viedä koko pääkaari taaksepäin tai 3) tehdä ahdas ohjaamo.
Suunnistus-säännöt on aika vapaat kaarien suhteen niin että "lähes kaikki" pääsevät osallistumaan vaikka kaaret olisi tehty oman pään mukaan. Suosittelisin kuitenkin tekemään kaaret niin että ne ovat mahdollisimman lähellä AKK-sääntöjä, niin että ne kelpaavat sitten jatkossakin kaikkiin lajeihin.
Kuljettajan saa mahtumaan pääkaaren etupuolelle joko 1) kallistamalla pääkaarta taaksepäin tai 2) kiinnittämällä alapään taaemmas takalokarin etuosan päälle. Takatuet kannattaa ehdottomasti tehdä ilman mutkia. Diagonaalia ei tarvitse kiinnittää ihan kaarien taivutuskohtiin, joten sillä saa pelattua lisätilaa penkeille jos tarvii.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-04-02T09-45-33175.pdf
Jjep nuota akk kaarsääntöjä tullu lueskeltua moneen kertaan ja ongelmana ny vähä on jotta pitkänä ihmisenä pitää karsia ajomukavuudesta että saa nuo takatuet hyväksyttyyn kulmaan. mittapiirros luonnokset olis nyt noille akk säännöille joten sellaset tulee. 6-piste, oviputket ja kaikki. Jos ymmärsin oikein niin pääkaaren diakonaalin vois laittaa myös takatukien väliin. Meinasin että jättäis sen tosiaan pois pääkaaren välistä ja luopuus 2+4 pakusta tekemällä ristikon takatukien väliin
offroadjouni
19.04.2015, 10:12
Jjep nuota akk kaarsääntöjä tullu lueskeltua moneen kertaan ja ongelmana ny vähä on jotta pitkänä ihmisenä pitää karsia ajomukavuudesta että saa nuo takatuet hyväksyttyyn kulmaan. mittapiirros luonnokset olis nyt noille akk säännöille joten sellaset tulee. 6-piste, oviputket ja kaikki. Jos ymmärsin oikein niin pääkaaren diakonaalin vois laittaa myös takatukien väliin. Meinasin että jättäis sen tosiaan pois pääkaaren välistä ja luopuus 2+4 pakusta tekemällä ristikon takatukien väliinTuolla on vielä "Off road lajin kilpailusäännöt" -> http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-01T13-32-42175.pdf ja siellä kerrotaan että 253-4 -kuvassa näkyvä diagonaali on ok. Riippuen nyt kuinka paljon niille takapenkeille on käyttöä niin koittaisin itse kyllä pitää takapenkit paikallaan. Minulla on vähän sama tilanne Jeepissä, ja olen tehnyt diagonaalit pääkaaren alakiinnikkeistä pääkaaren keskipisteeseen. Eli vähän niin kuin 253-6 mutta toisin päin. Tällä tavoin sain pidettyä takapenkin käyttökelpoisena (käynti takaovesta) ja pidettyä etupenkkien tilan siedettävänä. Jos takapenkeille ei ole juuri käyttöä niin sitten tuo ehdottamasi malli on tietysti helpompi.
Tuolla on vielä "Off road lajin kilpailusäännöt" -> http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-01T13-32-42175.pdf ja siellä kerrotaan että 253-4 -kuvassa näkyvä diagonaali on ok. Riippuen nyt kuinka paljon niille takapenkeille on käyttöä niin koittaisin itse kyllä pitää takapenkit paikallaan. Minulla on vähän sama tilanne Jeepissä, ja olen tehnyt diagonaalit pääkaaren alakiinnikkeistä pääkaaren keskipisteeseen. Eli vähän niin kuin 253-6 mutta toisin päin. Tällä tavoin sain pidettyä takapenkin käyttökelpoisena (käynti takaovesta) ja pidettyä etupenkkien tilan siedettävänä. Jos takapenkeille ei ole juuri käyttöä niin sitten tuo ehdottamasi malli on tietysti helpompi.
No, ikuinen avo tuosta tulee. Noita takapenkkejä oon miettiny, että ite en uskalla ketää maantiellä sielä kuskata, ja jos jossain proVinssi letkas tulee pörrättyä niin onhan se aiva helvetin kyseenalaisen näköstä touhua tuommosen maastohärpättimen takaritsillä kuskata jengiä vaikka laillista onkin. En kyllä oikein keksi takapenkeille mitää järkevää selitystä avomallin offiautossa
No, ikuinen avo tuosta tulee. Noita takapenkkejä oon miettiny, että ite en uskalla ketää maantiellä sielä kuskata, ja jos jossain proVinssi letkas tulee pörrättyä niin onhan se aiva helvetin kyseenalaisen näköstä touhua tuommosen maastohärpättimen takaritsillä kuskata jengiä vaikka laillista onkin. En kyllä oikein keksi takapenkeille mitää järkevää selitystä avomallin offiautossa
Itellä SJ muuntumassa avoksi vielä avoimella aikataululla, mutta en ole murehtinut tuosta takapenkkien säilyvyydestä. Ennemmin kaksipaikkainen suikka, kuin pahimmassa tapauksessa kaksi etupenkkiläistä kärsii morkkista ja takapenkkiläiset on jauhelihaa.
Ite ainakin sitä mieltä oon, et eiks tossa kannattais hommata joku 2 paikkanen runko ja pistää myyntiin toi "tila-auto"
Suomaliassa kunnei liikaa ole jäljellä 2+4 pikkumaastureita ja uusia ei taida koskaan enää tulla
Ite ainakin sitä mieltä oon, et eiks tossa kannattais hommata joku 2 paikkanen runko ja pistää myyntiin toi "tila-auto"
Suomaliassa kunnei liikaa ole jäljellä 2+4 pikkumaastureita ja uusia ei taida koskaan enää tulla
Tein turvakaaret tai en niin ei tuosta 2+4 olisi kellekkää iloa missään kohtaa ku en ikänä myy autoja mitä oon ostanu 1autoksi, esim hdj crowni ja ny tuo bj. 2autot sitte vaihtuuki tasasesti.