View Full Version : Kakspilari nosturin huolto/VAROITUS!
sakari65
15.04.2015, 06:55
Toinen käpälä petti ja auto putosi kyljelleen.
Miten päin pitäs purkaa (Ylhäältä vai alhaalta) jotta saisi "helan" näkyviin?
nosturi kierretangoilla ja ketjuvälitys puolelta toiselle
Auto muuten laskettu pois nosturilta ja nosturin huoltoa vois aloitella.
Tässä vielä VAROITTAVA esimerkki kuinka tälläisellä nosturilla voi käydä!
Killer-Wo
15.04.2015, 07:14
Oho, et ilmeisesti ollut alla kun tuli alas. Laitatko tarkemmin tietoa ja kuvia mikä petti. Voi muut tarkastella vastaavia paikkoja.
Hmm tarvii itse ruvet muonttua käyttää enemmän... onneksi ei tullut muita uhreja kuin auto!!!
Ruman näköstä, onneks ei vissiin sattunu ??
Eikö noissa ruuvimalleissa ole mitään mekaanista varmistusta ??
Taitaa olla sitä ikäluokkaa ettei ole.
E: todennäköisesti nostokelkan trapetsi"mutteri" on tullut tiensä päähän, huolto tai lähinnä sen puute on minun veikkaus syystä.
karvanoppa
15.04.2015, 16:38
Meillä kimppa tallilla samanlainen, eli tolpat alhaalta ketjut irti, sitten piti muistaakseni kaataa tolpat ja sisällä messinki mutteri jossa kelkka kulkee, sielläkin pitäisi olla turvamutteri mikä pitää ettei tule alas.
mettäsika
15.04.2015, 16:40
ainakin mun nosturissa on 2 nostomutteria päällekkäin ja just mulla on se "päämutteri " pettänyt joten mun nosturi on käyttökiellossa kun en todellakaan halua autoa niskaani ... sen takiahan niitä pitäs huoltaa kerran vuodessa et jos ei ole huomannu et mutteri pettäny ni siinä sen kyllä sit huomaa kun ottaa suojat auki ja kattoo.
Meidän tallilla kävi samalla tapaa, sen seurauksena nosturi sijoitettiin pihalle romulavalle.
Ketään ei meidänkään tapauksessa ollut onneksi alla, mut hiukan oli kaveri pelästyny. Kaiken lisäksi ei ollut edes oma auto joka tuli alas, mutta ihme ja kumma autokin selvisi vaurioitta.
hyi hitto :eek: ei tainnu mennä ku kalsarit vaihtoon?
Omassa aikoinana joka tulikäytettynä Rovaniemeltä, oli tuplamutterit, ja tää tapaus jo vuodelt -87... Ja nosturi siis silloinkin käytettynä. Nykysessä myös tuplamutterit vaijeri viel.
Ikinä ei mutterien kierteiden loppuminen tuota tehnyt, vaan sai otsa hiest märkänä ja punasena pyörritellä autot alas. Aina korkaks ku auto ylhäällä.
Molemmissa versioissa toplat nurin ja yläpääst auki purkaen helpoin. Alapääst siit hampikkaast lukiteruuvi/pultti irti ni lähtee kierrekkin pois sisält.
Laakeripronssiset tuonne ja näkyy kyl kuvaa kattoen, että ois tuplamutterinen malli kyseessä ku tuo reikä väljyyden määrittämist varten.
Huh,Huh Onneks se ol vaan Toyota,,,,no oikeesti hyvä ettei sattunu henkilövahinkoja. Tänäänhän tuo Toyota lepäilikin jo toisen nosturin nokassa:).
sakari65
16.04.2015, 06:52
Tämähän tapahtui laskuvaiheessa ja olin turvallisesti pilarin takana suojassa (päivän kylläkin viettänyt auton alla?)
Varottavia ääniä antanut jo pitemmän aikaa (naksahduksia /pamahduksia) ja huoltoa suuniteltu,mutta jäänyt tekemättä.
Kerron lisää,mitä mennyt ja mihin kannattas kiinittää huomiota kunhan saan aikaiseksi purkaa nosturin osiin.
Autolle ei tullut mainittavaa vahinkoa ja "huolto" jatkuu toisella nosturilla.
Kaitsu67
16.04.2015, 09:07
Tollasta kakspilaria itekkin haikaillut, mutta pistetäänpä haikailut jäihin toistaiseksi.....odotellaan raporttia tästä.
Pitää vissiin itelläki ruveta tuumasta toimeen, kotona nuori vajaa nelkytvuotias ruuvinostin :)
Suunnitelmissa ollu jo jonkinaikaa tarkistaa onko tippunu varamuttereiden varaan.
Seuraavaksi saattasin hommata hydraulisen, letkujen kunto on helppo seurata ja hytikan kaverina on kuitenni mekaaninen tmv. lukitus joten ei pitäsi ainakaan niskaan tulla.
veijon-esso
16.04.2015, 17:09
Tollasta loppuun kulutettua ruuvinostinta ei kannata kenenkään haikailla... :-) mut vakavasti ottaen niin ruuvinostimissa on nostomutteri ja turvamutteri. Ja tippuakseen lattialle pitää nostomutterin ensin kulua loppuun, jota ei huollettuna tapahdu ekan sadan vuoden aikana.. ja sit pitää jatkaa saman verran turvamutterin varassa ennen kuin tippuu. Ja paukkuvan nostumen käyttö lienee pääsylippu Darwin awardseihin.
Meillä on vaijeri vetonen ja nyt keväästä pääsee huollon alle kunnei enää kunnolla toisen puolen lukko sulje
Siinä on hyvä, et se sentään on vielä sylintereiden varassa ja vaijeri jos se tulee alas, et letkupettää ja vaijeri katkee sekä lukko hajoaa niin sit on jo merkit kohdallaan, et on vaarassa vaikka ulkona seisois.
Jotenkin toi mutteri versio ainakin itteä vieroksuttaa kunnei ole mitään turvia jos mutterit pettää
Eiks noihinkin sais lukot?
veijon-esso
16.04.2015, 18:17
Meillä on vaijeri vetonen ja nyt keväästä pääsee huollon alle kunnei enää kunnolla toisen puolen lukko sulje
Siinä on hyvä, et se sentään on vielä sylintereiden varassa ja vaijeri jos se tulee alas, et letkupettää ja vaijeri katkee sekä lukko hajoaa niin sit on jo merkit kohdallaan, et on vaarassa vaikka ulkona seisois.
Jotenkin toi mutteri versio ainakin itteä vieroksuttaa kunnei ole mitään turvia jos mutterit pettää
Eiks noihinkin sais lukot?
mutteri on ihan sika kestävä. Noita kun ammatikseni tarkastin neljä vuotta, niin yhtään vaihtokuntoista nostomutteria ei tullut vastaan. Yks jumittava mutteri oli ryssien pajalla tuusulas. Tippakannulla öljys mutterin ja vot. Pelas kuin polonium aamuteessä. Vaijereita vaihdettiin kyllä, erilaisia lukkoja korjattiin riittävästi. Jos mä ostaisin kaks pilarin, ostaisin kyllä ruuvimallisen. Huollettuna todella pitkäikäinen ja voi valita portaattomasti työskentelykorkeuden.
BJ-40/76
16.04.2015, 21:06
Meillä on vaijeri vetonen ja nyt keväästä pääsee huollon alle kunnei enää kunnolla toisen puolen lukko sulje
Siinä on hyvä, et se sentään on vielä sylintereiden varassa ja vaijeri jos se tulee alas, et letkupettää ja vaijeri katkee sekä lukko hajoaa niin sit on jo merkit kohdallaan, et on vaarassa vaikka ulkona seisois.
Jotenkin toi mutteri versio ainakin itteä vieroksuttaa kunnei ole mitään turvia jos mutterit pettää
Eiks noihinkin sais lukot?
Siis nuo vaikerit tasaa kuormituksen pilareiden välillä? siis jos vaijeri pettää, niin on enää hydrauliikan varassa? silloin hytikka öljy tasaa kuormitusta, ja kun nostetaan painopisteen alapuolelta, niin kippaa silloinkin-> ne mekaaniset varmistukset ihan hyvät olemassa....
Itse kyllä uskaltaisin laittaa vanhan 2-pilarinosturin, ja nimenomaan ruuveilla olevan, pitäs vaan tarkistaa että kukaan ei ole tehnyt patenttia... (siis että varmistusmutterit on ehyet, ja kuormitus nimenomaan sillä varsinaisella mutterilla). jossain nostimessa jo -80 luvulla oli rajakytkin, että jos oli tuon varamutterin varassa, niin tassut pääsi laskeentumaan niin alas, että ei lähtenyt enää ylös...
Meidän hallin stenhøyhin tilattiin pari vuotta sitten uudet nostomutterit, jotain muovilaatua ovat.
Suomessa sikahintaisia osia, englannista karkkirahalla ostettavissa.