HannuNurminen
13.04.2015, 06:31
Ollaan lajiryhmässä työstetty tätä hommaa noiden Viron sääntöjen pohjalta, eli 2 luokkaa ja vähän järjestys sääntöä. Tässä vedoksessa on siis toistoja ja muitakin pieniä muotoviilauksien puutteita, mutta tämä on lähtökohta. Eli nyt sitten kommenttia sekä kilpailijoilta että järjestäjiltä että onko halua lähteä yhtenäisiä sääntöjä noudattamaan.
Maastoautoilla ajettava nopeus / kestävyys tyyppinen kilpailu jossa hyödynnetään maaston muotoja. Aika tai pudotusajona tai niiden yhdistelmänä ajettava kilpailu yksittäis, pari tai yhteislähtönä.
Järjestäjä vastaa kierros ja/tai aika laskennasta endurance tyyliin. Pysähtymistä radalle tämän takia on vältettävä. Kontaktia kanssakilpailijaan on vältettävä.
Järjestämis säännöt trialin mukaan. Vinssaus kohdat järjestettävä niin ettei yleisölle / kilpailijoille aiheudu vaaraa. Kanssakilpailijan vinssi narun / vaijerin yli ajaminen kielletty
kilpailusta tai sen osasta sulkemisen uhalla. Yksiosainen ajopuku trialin mukaan. E hyväksytty kypärä, Fia hyväksyttyä suositellaan. Vinssaus paikoissa järjestäjän varattava riittävästi
avustavaa kalustoa ja henkilöstöä. Huomioliivit kilpailijoille. Ajoaika ja tapa järjestäjän harkinnan mukaan. Nopeudet ei saisi nousta tarpeettoman suuriksi.
1. Yleiset määritykset
1.1. Kilpa-autojen on oltava ulkoiselta olemukseltaan ehjiä ilman vaarallisia ruostevaurioita ja kolarivaurioita.
1.2. Kaikenlainen vahvistaminen osissa ja osakokonaisuuksissa on sallittua kunhan vahvistuksissa käytetyt materiaalit ovat linjassa alkuperäisten osien ja kokonaisuuksien kanssa, eivätkä ole ristiriidassa muiden teknisten määräysten kanssa.
1.3. Katsastus henkilöstö voi estää auton osallistumisen kilpailuun jos sen epäillään olevan vaaraksi kilpailijoille tai katsojille.
2. Turvallisuus varusteet
2.1. Turvavyöt
2.1.1 Vähintään 3-piste vyöt jokaiselle autossa olevalle henkilölle.
2.1.2. Vyöt pitää olla joko E/e-, FIA- tai SFI- hyväksytyt ja niissä ei saa olla minkäänlaisia vaurioita. FIA-hyväksyttyjen turvavöiden hyväksynnän ei tarvitse olla voimassa.
2.2. Ensiapupakkaus
2.2.1. Jokaisessa autossa on oltava ensiapu pakkaus. Pakkauksen sisällön päiväykset eivät saa olla vanhentuneita. EA-pakkauksen on oltava vedenpitävä ja helposti saatavilla.
2.3 Sammuttimet
2.3.1. Jokaisessa autossa on oltava vähintään 2 kpl 2 kg käsisammutinta. Sammuttimessa pitää olla mittari vihreällä ja/tai voimassa oleva tarkastustarra. Sammuttimien pitää olla helposti saatavilla, mutta tukevasti kiinnitetty.
2.4 Hinausköysi
2.4.1. Jokaisessa kilpa-autossa pitää olla vähintään 5 metriä pitkä ja vahvuudeltaan 5000 kg oleva köysi tai vaijeri.
2.5 Kypärät
2.4.1. E-hyväksytty kypärä, suositellaan FIA hyväksyttyä autourheilu käyttöön hyväksyttyä.
3. Kilpailu luokat
3.1. Kilpailuissa on kaksi luokkaa: ET 1 ja ET 2
3.2. Kaikkia luokkia koskevia sääntöjä
3.2.1. Autojen vetotavan on oltava 4x4
3.2.1.1 Maahan osuvien pyörien määrän on oltava 4.
3.2.1.2. Mahdollisten ohjaavien pyörien määrä on 4.
3.2.2. Kaikissa kilpa-autoissa on oltava tuulilasi ja sen on oltava ehjä. Tuulilasin on oltava laminoitua lasia. Muut mahdolliset ratkaisut on oltava katsastushenkilökunnan hyväksymiä.
3.2.3. Kaikissa kilpa-autoissa on oltava hinauslenkit, vähintään yksi edessä ja takana. Lenkit on kiinnitettävä runkoon, mikäli autossa ei ole runkoa, on lenkit kiinnitettävä koriin. Lenkkien on oltava riittävän kestävät ja suljetut. Lenkin minimihalkaisija on 30 mm. Lenkit on merkittävä kirkkaalla värillä.
3.2.4. Yleisesti myytävät polttoaineet sallitaan. Sähkö ja hybridi autojen lataaminen ei ole kiellettyä. Yleisesti myytäviä polttoaineiden lisäaineita saa käyttää.
3.2.5. Jarruvalot, peruutusvalot ja äänimerkki ovat pakolliset. Lisävalojen määrää ei ole rajoitettu, mutta ne pitää olla erikseen kytkettävissä pois päältä. EU-säännöksiä noudattavia valaisinjärjestelmiä voidaan asentaa.
3.2.6. Muiden kuin tuulilasin lasien materiaali on vapaa, mutta rikkoutuessaan niihin ei saa jäädä teräviä sirpaleita tai ulokkeita. Lasien tulee olla karkaistua turvalasia tai polykarbonaatti-muovia.
3.2.7. Kilpa-auton liikkuessa kaikkien mukana olevien tavaroiden ja varusteiden tulee olla tukevasti kiinnitetty.
3.2.8. polttoaine-, öljy- tai nestevuodot ei ole sallittuja.
3.3 ET 1
3.3.1 Yleistä
3.3.1.1 Sarjatuotanto maastoautot,
3.3.1.2 Sallitut muutokset, sallittu muutos ei saa johtaa kiellettyyn muutokseen.
3.3.1.3 Kaikkien autojen tulee olla vakuutettuja. Autoissa tulee olla AKK:n myöntämä katsastuskortti.
3.3.1.4 Kaikki ajoneuvoon tehdyt muutokset oltava merkittynä rekisteriotteeseen ja auton on oltava kaikilta osin tieliikennekelpoinen.
3.3.2 Vahvistukset ja ulkonäkö
3.3.2.1 Vahvistukset ovat sallittuja edellyttäen, että ne ovat materiaaliltaan alkuperäisiä ja seuraavat muodoltaan alkuperäistä muotoa, eivätkä johda ristiriitaan teknisten sääntöjen muiden kohtien kanssa.
3.3.3 Istuimet
3.3.3.1 Ajoneuvossa täytyy olla ohjaamo ja vähintään kaksi istuinta.
3.3.3.2 Istuimet voivat olla alkuperäiset tai muut riittävän turvalliset sarjatuotantoauton istuimet. Myös autourheilukäyttöön hyväksytyt istuimet ovat sallittuja, FIA-hyväksyttyjen istuimien hyväksynnän ei tarvitse olla voimassa.
3.3.3.3 Istuimien tulee olla kiinnitetty tukevasti, mikäli alkuperäistä kiinnitystapaa muutetaan, suositellaan FIA Liite J mukaisia kiinnitystapoja.
3.4 Ajoneuvon paino
3.4.1 Ajoneuvon minimipaino 900 kg ja maksimipaino 3500 kg
3.4.2 Ajoneuvo punnitaan nesteineen. Öljy-, jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmä, jarru- ja kytkinneste-, ja muut säiliöt oltava täytettynä valmistajan ohjeiden mukaan. Polttoaine säiliö tulee olla täynnä.
Lasin ja/tai lamppujen pesu, jarrujen jäähdytys säiliöt oltava tyhjät.
3.5 Moottori
3.5.1 Kaikki diesel- tai bensiinimoottorit ovat sallittuja. Polttoaineen syöttö vapaa. Ahtaminen vapaa. Muut, kuten ilokaasu, kielletty.
3.5.2 Jäähdytin ja jäähdytinputket on eristettävä ohjaamosta. Jäähdytysveden roiskuminen ohjaamoon on estettävä.
3.5.3 Moottorin ilmanotto ohjaamosta on kielletty, muuten vapaa.
3.5.4 Pakoputkisto vapaa. Runko, turvakaari tai muita rakenteellisia putkia ei saa käyttää pakoputkiston osana. Pakoputkisto ei saa sijaita ohjaamossa ja on eristettävä ohjaamosta. Äänenvaimennus oltava riittävä (max. 110dBA).
3.6 Voimansiirto
3.6.1 Vapaa. Voimansiirron pyörivät osat eristettävä ohjaamosta.
3.7 Jousitus ja akselisto
3.7.1 Jousitus
3.7.1.1 Jousitus vapaa
3.7.1.2 Jousituksen liikkuvat osat eristettävä ohjaamosta.
3.7.2 Iskunvaimennus
3.7.2.1 Iskunvaimentimet vapaa. Maksimi kaksi kappaletta iskunvaimentimia/pyörä.
3.7.3 Akselit
3.7.3.1 Napavälitys on kielletty. Lisä vaihteistot on kielletty.
3.7.3.2 Kuorma-autojen, maatalouskoneiden tai muiden erikoiskäyttöön valmistettujen, yli 3500 kg kokonaismassaltaan olevien akseleiden käyttö on kielletty.
3.7.3.3 Etu-, keski- ja takatasauspyörästöjen lukitus vapaa.
3.8 Renkaat ja vanteet
3.8.1 Vain ilmakumi renkaat sallittu
3.8.2 Renkaan maksimihalkaisija on 838 mm (33”).
3.8.3 Renkaan kuvion muotoilu sallittu.
3.8.4 Renkaan halkaisija tarkistetaan 1 barin paineella vaakatasossa renkaan keskilinjaa myöden. Myös vararengas/renkaat on mahdollista tarkastaa.
3.8.5 Renkaan tulee peittyä ylhäältä katsottuna lokasuojalla, lokasuojanlevikkeellä tai roiskeläpällä seuraavin poikkeuksin: lokasuoja voi olla edessä 350 mm lyhyempi mitattuna eturenkaan etureunan pystysuorasta linjasta ja takaa 250 mm mitattuna takarenkaan takareunan pystysuorasta linjasta.
3.8.6 Nastarenkaiden käyttö on sallittu tieliikennelain mukaisena aikana. Ketjujen tai muiden liukuesteiden käyttö on kielletty.
3.8.7 Nastojen määrä rajoitettu 130 kpl/rengas. Nastaulkonema max. 3 mm. Nastojen teroittaminen kielletty. Tieliikenne hyväksytyt nastat.
3.8.8 Rengaspaineiden säätö ohjaamosta kielletty.
3.8.9 Vanteet vapaat.
3.8.10 Pyöränkiinnitys napaan vapaa.
3.8.11 Renkaan kiinnitys vanteelle vapaa (beadlock, airlock jne.)
3.8.12 Vararenkaiden määrä ja paikka vapaa, oltava tukevasti kiinnitetty.
3.9 Jarrut
3.9.1 Vapaat, jarrun on vaikutettava samanaikaisesti kaikkiin pyöriin.
3.9.2 Vähintään kaksipiirijarrut, pysäköintijarrua ei huomioida.
3.9.3 Pysäköintijarru on pakollinen, rakenne vapaa.
3.9.4 Jarrujen täytyy olla luotettavat ja toimivat.
3.10 Ohjaus
3.10.1 Ohjaus on vapaa. Ohjauksen on toimittava myös tyhjäkäynnillä.
3.10.2 Ohjauspylvään vaihtaminen/vahvistaminen on sallittu.
3.10.3 Ohjauksen osissa ei saa olla näkyviä vaurioita eikä ylimääräisiä välyksiä.
3.11 Kori ja runko
3.11.1 Korin ja rungon vahvistaminen sallittu.
3.11.2 Sarjavalmisteinen runko tai runko ja kori on sallittu.
3.11.3 Nivelletty runko kielletty.
3.11.4 Lisäkiinnikkeiden asentaminen sallittu.
3.11.5 Rungon leikkaaminen tai vaihtaminen on sallittu, mutta turvallisuusvaatimusten on täytyttävä.
3.11.6 Moottori on peitettävä ja sen tahaton aukeaminen on estettävä.
3.12 Katto
3.12.1 Kangas- tai muovikatolla varustetuissa ajoneuvoissa täytyy katossa olla lisäksi metallinen levy kuljettajien kohdalla. Leveys vähintään tuulilasin kehyksen leveys ja pituus vähintään pääkaaren ja etuistuimien taakse. Paksuus teräksellä minimi 2 mm ja alumiinilla minimi 3 mm. Valmistajan oma muovikatto on sallittu.
3.12.2 Kaikki turvallisuutta täydentävät kokoonpanot ovat sallittu.
3.12.3 Puskurit ovat vapaa.
3.13 Ohjaamo
3.13.1 Kaikkien hallintalaitteiden vaihtaminen on sallittu.
3.13.2 Mitään liikkuvia tai pyöriviä moottorin, vaihteiston, voimansiirron tai jousituksen osia ei saa sijaita ohjaamossa.
3.13.3 Jäähdytyksen ja lämmityksen osat on suojattava ohjaamon osalta ja estettävä myös roiskeet esimerkiksi jarrutuksessa.
3.13.4 Ovien rakenne oltava luja. Ovet on oltava avattavissa ja suljettavissa sisä- ja ulkopuolelta. Ovien tahaton aukeaminen on estettävä.
3.13.5 Etuovien yläreunan on yletyttävä vähintään 300 mm korkeudelle istuinosan korkeudesta.
3.13.6 Jos ovissa käytetään lasin nosto/lasku mekanismia (mekaaninen tai sähköinen) on se eristettävä kuljettajista. (Suositellaan alumiinia tai palonkestävää muovia) Oviverhoilu siis???
3.14 Sähköjärjestelmä
3.14.1 Kaikki johdot ja liitokset on oltava asianmukaisesti eristetty ja suojattu.
3.14.2 Akkujen tyyppi, koko ja lukumäärä vapaa. Akkujen täytyy olla tukevasti kiinnitetyt. Akun/akkujen sijaitessa ohjaamossa on ne koteloitava ja roiskeiden pääsy kuljettajien päälle estettävä. Akkujen tuuletus sijoitettava pois ohjaamosta.
3.14.3 Latureiden määrä, teho ja sijoitus vapaa.
3.14.4 Peruutusvalon on kytkeydyttävä samalla peruutusvaihteen kanssa.
3.14.5 Toimiva äänimerkinantolaite oltava, vähintään 106 dB voimakkuudella.
3.14.6 Ajoneuvo on varustettava kipinäsuojatulla päävirtakatkaisimella, joka katkaisee kaiken sähkövirran ajoneuvosta. Päävirtakatkaisimen on sammutettava moottori. Katkaisijaa on pystyttävä käyttämään kuljettajan ja apukuljettajan toimesta penkissä istuen turvavyöt kiinnitettyinä.
3.15 Polttoainejärjestelmä
3.15.1 Polttoainetankki
3.15.1.1 Polttoainetankin sijainti, muoto ja koko vapaa. Polttoainetankki eristettävä ohjaamosta tiiviillä tulen kestävällä seinällä. Polttoainetankin tuuletus eristettävä ohjaamosta.
3.15.1.2 Polttoaineen täyttöputki ei saa sijaita ajoneuvon äärimittojen ulkopuolella. Säiliön korkki on oltava tiivis ja sen tahaton aukeaminen on estettävä.
3.15.2 Polttoaineputket
3.15.2.1 Vaihtaminen, uudelleen sijoittaminen ja lisä suojaaminen on sallittua. Jos polttoaine putket tuodaan ohjaamon läpi, on niiden oltava metallia koko ohjaamon pituudelta. Muut materiaalit ovat kiellettyjä. Ohjaamon osalla polttoaineputkissa ei saa olla liitoksia. FIA liite J mukaiset liitokset ovat sallittuja.
3.16 Tunkit
3.16.1 Kaikenlaiset mekaaniset, hydrauliset tai pneumaattiset ajoneuvon nostoa varten tarkoitetut kiinteästi asennetut laitteet ovat kiellettyjä.
3.17 Vinssit ja muut varusteet
3.17.1 Ajoneuvo on varustettava vähintään yhdellä vinssillä (ei käsikäyttöinen), jonka vetokyky on vähintään 1,4 kertainen ajoneuvon painoon nähden. Kaikki sarjatuotantovalmisteiset vinssit ovat sallittuja. Omatekoiset vinssit, vinssien osat ja välineet ovat kiellettyjä.
3.17.2 Ajoneuvo on varustettava vähintään 90 mm leveällä puunsuoja liinalla. Kaikissa vinssaukseen liittyvissä tarvikkeissa (vaijerit, pylpyrät, koukut, sakkelit jne.) on oltava vähintään kaksinkertainen varmuusvara vinssin vetokykyyn ja ajoneuvon painoon nähden.
3.18 Turvakehikko
3.18.1 Pääkaaren asentaminen ensimmäisen penkkirivin taakse vähintään neljästä pisteestä kiinnittäen koriin on pakollista, jos katto on vaihdettu. Turvakehikko on pakollinen, jos ajoneuvossa on enemmän kuin kaksi istuinta.
3.18.2 Kaikki ajoneuvot pehmeällä katolla tai avoautot on varustettava turvakehikolla, jonka perusrakenne on vähintään FIA liite J:n kohdasta 253-1, 253-2 tai 253-3 mukainen. Suositellaan diagonaalitukien ja oviputkien käyttöä. Kaikkia FIA liite J mukaisia lisätuentoja voidaan käyttää.
3.18.3 Turvakehikon materiaali pääkaaren ja pitkittäisten turvakaarien (sivukaari) osalta kylmävedettyä teräsputkea vähintään (ulkohalkaisija x seinämäpaksuus) 45x2,5 mm. Muut turvakehikon osat tulee olla vähintään 38x2,5mm. Suuremmilla putken halkaisijoilla seinämäpaksuus vähintään 2 mm. FIA liite J mukaiset irrotettavat liitokset ovat sallittuja pois lukien pää- ja sivukaaret. Turvakaarikehikko voi olla osa koria ja korin osat on sallittua kiinnittää kehikkoon.
3.18.4 Turvakehikon kohdat, joihin kuljettajat ovat mahdollisesti kosketuksissa, on turvakehikko niiltä osin pehmustettava.
3.18.5 Itsetehdyissä turvakehikoissa on pääkaaressa oltava 5 mm reikä pystyputkessa ainevahvuuden mittaamiseksi.
3.18.6 Turvakehikon rakentamisessa on suositeltavaa noudattaa FIA liite J sääntöjä.
3.4 ET 2
3.4.1 Yleistä
3.4.1.1 Sarjatuotantoautot ja muut alkuperäiset autot, jotka teknisiltä ratkaisuiltaa sopivat erikoisluokkaan kuuluvat tähän luokkaan. Minimituotantomäärää ei ole.
3.4.1.2 Sallitut muutokset, sallittu muutos ei saa johtaa kiellettyyn muutokseen.
3.4.1.3. Kaikissa autoissa oltava vakuutus. Kaikissa autoissa pitää olla AKK myöntämä katsastuskortti.
3.4.1.4. Autoihin tehdyt muutokset pitää olla merkitty korttiin.
3.4.2. Vahvistukset ja ulkonäkö
3.4.2.1 Vahvistukset ovat sallittuja edellyttäen, että ne ovat materiaaliltaan alkuperäisiä ja seuraavat muodoltaan alkuperäistä muotoa, eivätkä johda ristiriitaan teknisten sääntöjen muiden kohtien kanssa
3.4.3. Istuimet
3.4.3.1. Jokaisessa autossa on oltava vähintään 2 istuinta.
3.4.3.2. Myös autourheilukäyttöön hyväksytyt istuimet ovat sallittuja, FIA-hyväksyttyjen istuimien hyväksynnän ei tarvitse olla voimassa.
3.4.3.3 Istuimien tulee olla kiinnitetty tukevasti, mikäli alkuperäistä kiinnitystapaa muutetaan, suositellaan FIA Liite J mukaisia kiinnitystapoja.
3.4.4. Autojen paino
3.4.4.1 Autojen maksimi paino on 3500 kg
3.4.4.2. Ajoneuvo punnitaan nesteineen. Öljy-, jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmä, jarru- ja kytkinneste-, ja muut säiliöt oltava täytettynä valmistajan ohjeiden mukaan. Polttoaine säiliö tulee olla täynnä.
Lasin ja/tai lamppujen pesu, jarrujen jäähdytys säiliöt oltava tyhjät.
3.4.5. Moottori
3.4.5.1. Kaikki bensiini ja diesel moottorit ovat sallittuja. Polttoaineen syöttö vapaa. Ahtaminen vapaa.
3.4.5.2. Jäähdytin pitää olla eristetty ohjaamosta. Myös paisuntasäiliö ja ylivuotoletkut.
3.4.5.3. Moottorin ilmanotto ei saa tapahtua ohjaamosta, muuten vapaa.
3.4.5.4. Pakoputkisto muuten vapaa, mutta ei saa läpäistä ohjaamoa. Pakoputkisto tai huohottimen kaasut eivät saa päästä vapaasti ilmaan (öljynkerääjä) . Äänenvaimennus oltava riittävä (max. 110dBA).
3.4.6. Vaihteisto
3.4.6.1. Vapaa
3.4.6.2. Vaihteiston pyöriviä osia ei saa olla ohjaamossa.
3.4.7. Jousitus ja akselit
3.4.7.1. Jousitus
3.4.7.1.1. Vapaa
3.4.7.1.2. Jousituksen liikkuvia osia eikä säiliöitä saa olla ohjaamossa.
3.4.7.2. Iskunvaimentimet
3.4.7.2.1. Vapaa. Iskunvaimentimien lisäys sallittua.
3.4.7.3. Akselit
3.4.7.3.1. Vapaa
3.4.7.3.2. Akseliston liikkuvia osia ei saa olla ohjaamossa.
3.4.7.3.3. Välityksiin saa asentaa lukot.
3.4.8. Renkaat ja vanteet
3.4.8.1. Ilmarenkaita saa käyttää
3.4.8.2. Minimi rengas koko 815 mm
3.4.8.3. Renkaan kuvion leikkaus on sallittua
3.4.8.4. Renkaan tarkistusmittaus tehdään 1.0 barin paineessa vaakatasossa renkaan keskilinjan kohdalta. Kaikki renkaat, myös varapyörä voidaan mitata.
3.4.8.5. Renkaan tulee peittyä ylhäältä katsottuna lokasuojalla, lokasuojanlevikkeellä tai roiskeläpällä.
3.4.8.6. Ketjujen ja muiden vastaavien lisälaitteiden käyttö kielletty.
3.4.8.7. Nastojen lukumäärä ei saa ylittää 150, eikä ulkonema 3mm. Nastat ei saa olla teroitetut. Tieliikenne hyväksytyt nastat.
3.4.8.8. Nastarenkaiden käyttö on sallittu tieliikennelain mukaisena aikana.
3.4.8.9. Vanteet vapaat
3.4.8.10. Bedlockit, airlockit ym. renkaan lisäkiinnitys tavat sallittu.
3.4.8.11. Vararenkaan paikka on vapaa, oltava tukevasti kiinnitetty.
3.4.9. Jarrut
3.4.9.1. Ei rajoituksia, kaikissa renkaissa oltava jarrut.
3.4.9.2. Pysäköintijarrun toimintatapaa saa muuttaa.
3.4.9.3. Jarrujen pitää toimia luotettavasti.
3.4.10. Ohjaus
3.4.10.1. Ei rajoituksia, mutta ohjauksen on toimittava myös tyhjäkäyntikierroksilla.
3.4.10.2. 4-pyörä ohjaus sallittu.
3.4.10.3. Ohjauspylvään vaihtaminen / vahvistaminen sallittu
3.4.10.4. Ohjauksen osissa ei saa olla näkyviä vaurioita eikä välyksiä.
3.4.11. Runko ja kori
3.4.11.1 Ei rajoituksia
3.4.11.2. Nivelletty runko kielletty
3.4.11.3. Rungon leikkaaminen tai vaihtaminen on sallittu mutta turvallisuus vaatimusten on täytyttävä.
3.4.11.4. Renkaan tulee peittyä ylhäältä katsottuna lokasuojalla, lokasuojanlevikkeellä tai roiskeläpällä seuraavin poikkeuksin: lokasuoja voi olla edessä 350 mm lyhyempi mitattuna eturenkaan etureunan pystysuorasta linjasta ja takaa 250 mm mitattuna takarenkaan takareunan pystysuorasta linjasta.
3.4.11.5. Konepeiton avaus on varustettava kiinnityselementeillä, jotka avataan ulkopuolelta, mutta estävät äkillisen aukeamisen. Konepellin avausvipu ohjaamosta tehtävä toimimattomaksi. Tuulihaka saa olla.
3.4.12 Katto
3.4.12.1. Kangas- tai muovikatolla varustetuissa ajoneuvoissa täytyy katossa olla lisäksi metallinen levy kuljettajien kohdalla. Leveys vähintään tuulilasin kehyksen leveys ja pituus vähintään pääkaaren ja etuistuimien taakse. Paksuus teräksellä minimi 2 mm ja alumiinilla minimi 3 mm.
3.4.12.2. Kaikki turvallisuutta täydentävät kokoonpanot ovat sallittu.
3.4.12.3. Puskurit vapaat.
3.4.13. Ohjaamo
3.4.13.1. Kaikkien hallintalaitteiden vaihto sallittu (ohjaus, polkimet, kytkimet )
3.4.13.2. Moottorin, jousituksen eikä vaihteiston liikkuvia osia saa olla ohjaamossa.
3.4.13.3. Jäähdytyksen ja lämmityksen osat on suojattava ohjaamon osalta ja estettävä myös roiskeet esimerkiksi jarrutuksessa.
3.4.13.4. Ovien rakenne oltava luja. Ovet on oltava avattavissa ja suljettavissa sisä- ja ulkopuolelta. Ovien tahaton aukeaminen on estettävä.
3.4.13.5. Etuovien yläreunan on yletyttävä vähintään 300 mm korkeudelle istuinosan korkeudesta.
3.4.13.6. Aukeamattomia paneeleja voi käyttää korvaamaan muita ovia ja luukkuja.
3.4.13.7. Jos ovissa käytetään lasin nosto/lasku mekanismia (mekaaninen tai sähköinen) on se eristettävä kuljettajista. (Suositellaan alumiinia tai palonkestävää muovia)
3.4.14. Sähköt
3.4.14.1. Kaikki johdot ja liitokset on oltava asianmukaisesti eristetty ja suojattu.
3.4.14.2. Akkujen tyyppi, koko ja lukumäärä vapaa. Akkujen täytyy olla tukevasti kiinnitetyt. Akun/akkujen sijaitessa ohjaamossa on ne koteloitava ja roiskeiden pääsy kuljettajien päälle estettävä. Akkujen tuuletus sijoitettava pois ohjaamosta.
3.4.14.3. Laturille ei ole rajoituksia.
3.4.14.4. Peruutusvalon pitää syttyä kun peruutusvaihde on kytkettynä.
3.4.14.5. Toimiva äänimerkinantolaite oltava, vähintään 106 db voimakkuudella.
3.4.14.6. Ajoneuvo on varustettava kipinäsuojatulla päävirtakatkaisimella joka katkaisee kaiken sähkövirran ajoneuvosta. Päävirtakatkaisimen on sammutettava moottori. Katkaisijaa on pystyttävä käyttämään kuljettajan ja apukuljettajan toimesta penkissä istuen turvavyöt kiinnitettyinä.
3.4.15. Polttoaineen syöttö
3.4.15.1. Polttoainetankki
3.4.15.1.1. Polttoainetankin sijainti, muoto ja koko vapaa. Polttoaine tankki eristettävä ohjaamosta tulen kestävällä seinällä. Polttoainetankin tuuletus eristettävä ohjaamosta.
3.4.15.1.2. Polttoaineen täyttöputki ei saa sijaita ajoneuvon äärimittojen ulkopuolella. Korkki oltava tiivis ja sen tahaton aukeaminen on estettävä.
3.4.15.2. Polttoainelinjat. Vaihtaminen, uudelleen sijoittaminen ja lisä suojaaminen sallitttu. Polttoaine linjan sijaitessa ohjaamossa sen pitää olla metallia koko matkalla, muut materiaalit kielletty. Ohjaamon osalla ei saa olla liitoksia polttoaine linjoissa, vain FIA hyväksytyt ratkaisut hyväksytään.
3.4.16. Tunkit
3.4.16.1. Kaikenlaiset mekaaniset, hydrauliset tai pneumaattiset ajoneuvon nostoa varten tarkoitetut kiinteästi asennetut laitteet ovat kiellettyjä.
3.4.17. Vinssit ja muut varusteet
3.4.17.1. Autot pitää varustaa vähintään yhdellä vinssillä (ei manuaalinen) jonka vetokyky on vähintään 1,4 kertaa auton punnittu omapaino.
3.4.17.2. Autot pitää olla varustettu vähintään 90mm leveällä puunsuojaliinalla. Kaikissa vinssaukseen liittyvissä tarvikkeissa (vaijerit, pylpyrät, koukut, sakkelit jne.) on oltava vähintään kaksinkertainen varmuusvara vinssin vetokykyyn ja ajoneuvon painoon nähden.
3.4.17.3. Auton liikkuessa kaikkien varusteiden pitää olla tukevasti kiinnitetty.
3.4.18. Turvakaaret
3.4.18.1. Metallikattoisissa autoissa pitää olla teräksinen turvakaari asennettuna etupenkkien takapuolelle kiinnitettynä koriin/runkoon vähintään 4 pisteestä. Turvakehikko vaaditaan autoihin, joissa on enemmän kuin 2 istuinta.
3.4.18.2. Kaikki ajoneuvot pehmeällä katolla tai avoautot on varustettava turvakehikolla, jonka perusrakenne on vähintään FIA liite J:n kohdasta 253-1, 253-2 tai 253-3 mukainen. Suositellaan diagonaalitukien ja oviputkien käyttöä. Kaikkia FIA liite J mukaisia lisätuentoja voidaan käyttää.
3.4.18.3. Turvakehikon materiaali pääkaaren ja pitkittäisten turvakaarien (sivukaari) osalta kylmävedettyä teräsputkea vähintään (ulkohalkaisija x seinämäpaksuus) 45x2,5 mm. Muut turvakehikon osat tulee olla vähintään 38x2,5mm. Suuremmilla putken halkaisijoilla seinämäpaksuus vähintään 2 mm. FIA liite J mukaiset irrotettavat liitokset ovat sallittuja pois lukien pää- ja sivukaaret. Turvakaarikehikko voi olla osa koria ja korin osat on sallittua kiinnittää kehikkoon.
3.4.18.4. Turvakehikon kohdat, joihin kuljettajat ovat mahdollisesti kosketuksissa, on turvakehikko niiltä osin pehmustettava.
3.4.18.5 Itsetehdyissä turvakehikoissa on pääkaaressa oltava 5 mm reikä pystyputkessa ainevahvuuden mittaamiseksi.
3.4.18.6 Turvakehikon rakentamisessa on suositeltavaa noudattaa FIA liite J sääntöjä.
Maastoautoilla ajettava nopeus / kestävyys tyyppinen kilpailu jossa hyödynnetään maaston muotoja. Aika tai pudotusajona tai niiden yhdistelmänä ajettava kilpailu yksittäis, pari tai yhteislähtönä.
Järjestäjä vastaa kierros ja/tai aika laskennasta endurance tyyliin. Pysähtymistä radalle tämän takia on vältettävä. Kontaktia kanssakilpailijaan on vältettävä.
Järjestämis säännöt trialin mukaan. Vinssaus kohdat järjestettävä niin ettei yleisölle / kilpailijoille aiheudu vaaraa. Kanssakilpailijan vinssi narun / vaijerin yli ajaminen kielletty
kilpailusta tai sen osasta sulkemisen uhalla. Yksiosainen ajopuku trialin mukaan. E hyväksytty kypärä, Fia hyväksyttyä suositellaan. Vinssaus paikoissa järjestäjän varattava riittävästi
avustavaa kalustoa ja henkilöstöä. Huomioliivit kilpailijoille. Ajoaika ja tapa järjestäjän harkinnan mukaan. Nopeudet ei saisi nousta tarpeettoman suuriksi.
1. Yleiset määritykset
1.1. Kilpa-autojen on oltava ulkoiselta olemukseltaan ehjiä ilman vaarallisia ruostevaurioita ja kolarivaurioita.
1.2. Kaikenlainen vahvistaminen osissa ja osakokonaisuuksissa on sallittua kunhan vahvistuksissa käytetyt materiaalit ovat linjassa alkuperäisten osien ja kokonaisuuksien kanssa, eivätkä ole ristiriidassa muiden teknisten määräysten kanssa.
1.3. Katsastus henkilöstö voi estää auton osallistumisen kilpailuun jos sen epäillään olevan vaaraksi kilpailijoille tai katsojille.
2. Turvallisuus varusteet
2.1. Turvavyöt
2.1.1 Vähintään 3-piste vyöt jokaiselle autossa olevalle henkilölle.
2.1.2. Vyöt pitää olla joko E/e-, FIA- tai SFI- hyväksytyt ja niissä ei saa olla minkäänlaisia vaurioita. FIA-hyväksyttyjen turvavöiden hyväksynnän ei tarvitse olla voimassa.
2.2. Ensiapupakkaus
2.2.1. Jokaisessa autossa on oltava ensiapu pakkaus. Pakkauksen sisällön päiväykset eivät saa olla vanhentuneita. EA-pakkauksen on oltava vedenpitävä ja helposti saatavilla.
2.3 Sammuttimet
2.3.1. Jokaisessa autossa on oltava vähintään 2 kpl 2 kg käsisammutinta. Sammuttimessa pitää olla mittari vihreällä ja/tai voimassa oleva tarkastustarra. Sammuttimien pitää olla helposti saatavilla, mutta tukevasti kiinnitetty.
2.4 Hinausköysi
2.4.1. Jokaisessa kilpa-autossa pitää olla vähintään 5 metriä pitkä ja vahvuudeltaan 5000 kg oleva köysi tai vaijeri.
2.5 Kypärät
2.4.1. E-hyväksytty kypärä, suositellaan FIA hyväksyttyä autourheilu käyttöön hyväksyttyä.
3. Kilpailu luokat
3.1. Kilpailuissa on kaksi luokkaa: ET 1 ja ET 2
3.2. Kaikkia luokkia koskevia sääntöjä
3.2.1. Autojen vetotavan on oltava 4x4
3.2.1.1 Maahan osuvien pyörien määrän on oltava 4.
3.2.1.2. Mahdollisten ohjaavien pyörien määrä on 4.
3.2.2. Kaikissa kilpa-autoissa on oltava tuulilasi ja sen on oltava ehjä. Tuulilasin on oltava laminoitua lasia. Muut mahdolliset ratkaisut on oltava katsastushenkilökunnan hyväksymiä.
3.2.3. Kaikissa kilpa-autoissa on oltava hinauslenkit, vähintään yksi edessä ja takana. Lenkit on kiinnitettävä runkoon, mikäli autossa ei ole runkoa, on lenkit kiinnitettävä koriin. Lenkkien on oltava riittävän kestävät ja suljetut. Lenkin minimihalkaisija on 30 mm. Lenkit on merkittävä kirkkaalla värillä.
3.2.4. Yleisesti myytävät polttoaineet sallitaan. Sähkö ja hybridi autojen lataaminen ei ole kiellettyä. Yleisesti myytäviä polttoaineiden lisäaineita saa käyttää.
3.2.5. Jarruvalot, peruutusvalot ja äänimerkki ovat pakolliset. Lisävalojen määrää ei ole rajoitettu, mutta ne pitää olla erikseen kytkettävissä pois päältä. EU-säännöksiä noudattavia valaisinjärjestelmiä voidaan asentaa.
3.2.6. Muiden kuin tuulilasin lasien materiaali on vapaa, mutta rikkoutuessaan niihin ei saa jäädä teräviä sirpaleita tai ulokkeita. Lasien tulee olla karkaistua turvalasia tai polykarbonaatti-muovia.
3.2.7. Kilpa-auton liikkuessa kaikkien mukana olevien tavaroiden ja varusteiden tulee olla tukevasti kiinnitetty.
3.2.8. polttoaine-, öljy- tai nestevuodot ei ole sallittuja.
3.3 ET 1
3.3.1 Yleistä
3.3.1.1 Sarjatuotanto maastoautot,
3.3.1.2 Sallitut muutokset, sallittu muutos ei saa johtaa kiellettyyn muutokseen.
3.3.1.3 Kaikkien autojen tulee olla vakuutettuja. Autoissa tulee olla AKK:n myöntämä katsastuskortti.
3.3.1.4 Kaikki ajoneuvoon tehdyt muutokset oltava merkittynä rekisteriotteeseen ja auton on oltava kaikilta osin tieliikennekelpoinen.
3.3.2 Vahvistukset ja ulkonäkö
3.3.2.1 Vahvistukset ovat sallittuja edellyttäen, että ne ovat materiaaliltaan alkuperäisiä ja seuraavat muodoltaan alkuperäistä muotoa, eivätkä johda ristiriitaan teknisten sääntöjen muiden kohtien kanssa.
3.3.3 Istuimet
3.3.3.1 Ajoneuvossa täytyy olla ohjaamo ja vähintään kaksi istuinta.
3.3.3.2 Istuimet voivat olla alkuperäiset tai muut riittävän turvalliset sarjatuotantoauton istuimet. Myös autourheilukäyttöön hyväksytyt istuimet ovat sallittuja, FIA-hyväksyttyjen istuimien hyväksynnän ei tarvitse olla voimassa.
3.3.3.3 Istuimien tulee olla kiinnitetty tukevasti, mikäli alkuperäistä kiinnitystapaa muutetaan, suositellaan FIA Liite J mukaisia kiinnitystapoja.
3.4 Ajoneuvon paino
3.4.1 Ajoneuvon minimipaino 900 kg ja maksimipaino 3500 kg
3.4.2 Ajoneuvo punnitaan nesteineen. Öljy-, jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmä, jarru- ja kytkinneste-, ja muut säiliöt oltava täytettynä valmistajan ohjeiden mukaan. Polttoaine säiliö tulee olla täynnä.
Lasin ja/tai lamppujen pesu, jarrujen jäähdytys säiliöt oltava tyhjät.
3.5 Moottori
3.5.1 Kaikki diesel- tai bensiinimoottorit ovat sallittuja. Polttoaineen syöttö vapaa. Ahtaminen vapaa. Muut, kuten ilokaasu, kielletty.
3.5.2 Jäähdytin ja jäähdytinputket on eristettävä ohjaamosta. Jäähdytysveden roiskuminen ohjaamoon on estettävä.
3.5.3 Moottorin ilmanotto ohjaamosta on kielletty, muuten vapaa.
3.5.4 Pakoputkisto vapaa. Runko, turvakaari tai muita rakenteellisia putkia ei saa käyttää pakoputkiston osana. Pakoputkisto ei saa sijaita ohjaamossa ja on eristettävä ohjaamosta. Äänenvaimennus oltava riittävä (max. 110dBA).
3.6 Voimansiirto
3.6.1 Vapaa. Voimansiirron pyörivät osat eristettävä ohjaamosta.
3.7 Jousitus ja akselisto
3.7.1 Jousitus
3.7.1.1 Jousitus vapaa
3.7.1.2 Jousituksen liikkuvat osat eristettävä ohjaamosta.
3.7.2 Iskunvaimennus
3.7.2.1 Iskunvaimentimet vapaa. Maksimi kaksi kappaletta iskunvaimentimia/pyörä.
3.7.3 Akselit
3.7.3.1 Napavälitys on kielletty. Lisä vaihteistot on kielletty.
3.7.3.2 Kuorma-autojen, maatalouskoneiden tai muiden erikoiskäyttöön valmistettujen, yli 3500 kg kokonaismassaltaan olevien akseleiden käyttö on kielletty.
3.7.3.3 Etu-, keski- ja takatasauspyörästöjen lukitus vapaa.
3.8 Renkaat ja vanteet
3.8.1 Vain ilmakumi renkaat sallittu
3.8.2 Renkaan maksimihalkaisija on 838 mm (33”).
3.8.3 Renkaan kuvion muotoilu sallittu.
3.8.4 Renkaan halkaisija tarkistetaan 1 barin paineella vaakatasossa renkaan keskilinjaa myöden. Myös vararengas/renkaat on mahdollista tarkastaa.
3.8.5 Renkaan tulee peittyä ylhäältä katsottuna lokasuojalla, lokasuojanlevikkeellä tai roiskeläpällä seuraavin poikkeuksin: lokasuoja voi olla edessä 350 mm lyhyempi mitattuna eturenkaan etureunan pystysuorasta linjasta ja takaa 250 mm mitattuna takarenkaan takareunan pystysuorasta linjasta.
3.8.6 Nastarenkaiden käyttö on sallittu tieliikennelain mukaisena aikana. Ketjujen tai muiden liukuesteiden käyttö on kielletty.
3.8.7 Nastojen määrä rajoitettu 130 kpl/rengas. Nastaulkonema max. 3 mm. Nastojen teroittaminen kielletty. Tieliikenne hyväksytyt nastat.
3.8.8 Rengaspaineiden säätö ohjaamosta kielletty.
3.8.9 Vanteet vapaat.
3.8.10 Pyöränkiinnitys napaan vapaa.
3.8.11 Renkaan kiinnitys vanteelle vapaa (beadlock, airlock jne.)
3.8.12 Vararenkaiden määrä ja paikka vapaa, oltava tukevasti kiinnitetty.
3.9 Jarrut
3.9.1 Vapaat, jarrun on vaikutettava samanaikaisesti kaikkiin pyöriin.
3.9.2 Vähintään kaksipiirijarrut, pysäköintijarrua ei huomioida.
3.9.3 Pysäköintijarru on pakollinen, rakenne vapaa.
3.9.4 Jarrujen täytyy olla luotettavat ja toimivat.
3.10 Ohjaus
3.10.1 Ohjaus on vapaa. Ohjauksen on toimittava myös tyhjäkäynnillä.
3.10.2 Ohjauspylvään vaihtaminen/vahvistaminen on sallittu.
3.10.3 Ohjauksen osissa ei saa olla näkyviä vaurioita eikä ylimääräisiä välyksiä.
3.11 Kori ja runko
3.11.1 Korin ja rungon vahvistaminen sallittu.
3.11.2 Sarjavalmisteinen runko tai runko ja kori on sallittu.
3.11.3 Nivelletty runko kielletty.
3.11.4 Lisäkiinnikkeiden asentaminen sallittu.
3.11.5 Rungon leikkaaminen tai vaihtaminen on sallittu, mutta turvallisuusvaatimusten on täytyttävä.
3.11.6 Moottori on peitettävä ja sen tahaton aukeaminen on estettävä.
3.12 Katto
3.12.1 Kangas- tai muovikatolla varustetuissa ajoneuvoissa täytyy katossa olla lisäksi metallinen levy kuljettajien kohdalla. Leveys vähintään tuulilasin kehyksen leveys ja pituus vähintään pääkaaren ja etuistuimien taakse. Paksuus teräksellä minimi 2 mm ja alumiinilla minimi 3 mm. Valmistajan oma muovikatto on sallittu.
3.12.2 Kaikki turvallisuutta täydentävät kokoonpanot ovat sallittu.
3.12.3 Puskurit ovat vapaa.
3.13 Ohjaamo
3.13.1 Kaikkien hallintalaitteiden vaihtaminen on sallittu.
3.13.2 Mitään liikkuvia tai pyöriviä moottorin, vaihteiston, voimansiirron tai jousituksen osia ei saa sijaita ohjaamossa.
3.13.3 Jäähdytyksen ja lämmityksen osat on suojattava ohjaamon osalta ja estettävä myös roiskeet esimerkiksi jarrutuksessa.
3.13.4 Ovien rakenne oltava luja. Ovet on oltava avattavissa ja suljettavissa sisä- ja ulkopuolelta. Ovien tahaton aukeaminen on estettävä.
3.13.5 Etuovien yläreunan on yletyttävä vähintään 300 mm korkeudelle istuinosan korkeudesta.
3.13.6 Jos ovissa käytetään lasin nosto/lasku mekanismia (mekaaninen tai sähköinen) on se eristettävä kuljettajista. (Suositellaan alumiinia tai palonkestävää muovia) Oviverhoilu siis???
3.14 Sähköjärjestelmä
3.14.1 Kaikki johdot ja liitokset on oltava asianmukaisesti eristetty ja suojattu.
3.14.2 Akkujen tyyppi, koko ja lukumäärä vapaa. Akkujen täytyy olla tukevasti kiinnitetyt. Akun/akkujen sijaitessa ohjaamossa on ne koteloitava ja roiskeiden pääsy kuljettajien päälle estettävä. Akkujen tuuletus sijoitettava pois ohjaamosta.
3.14.3 Latureiden määrä, teho ja sijoitus vapaa.
3.14.4 Peruutusvalon on kytkeydyttävä samalla peruutusvaihteen kanssa.
3.14.5 Toimiva äänimerkinantolaite oltava, vähintään 106 dB voimakkuudella.
3.14.6 Ajoneuvo on varustettava kipinäsuojatulla päävirtakatkaisimella, joka katkaisee kaiken sähkövirran ajoneuvosta. Päävirtakatkaisimen on sammutettava moottori. Katkaisijaa on pystyttävä käyttämään kuljettajan ja apukuljettajan toimesta penkissä istuen turvavyöt kiinnitettyinä.
3.15 Polttoainejärjestelmä
3.15.1 Polttoainetankki
3.15.1.1 Polttoainetankin sijainti, muoto ja koko vapaa. Polttoainetankki eristettävä ohjaamosta tiiviillä tulen kestävällä seinällä. Polttoainetankin tuuletus eristettävä ohjaamosta.
3.15.1.2 Polttoaineen täyttöputki ei saa sijaita ajoneuvon äärimittojen ulkopuolella. Säiliön korkki on oltava tiivis ja sen tahaton aukeaminen on estettävä.
3.15.2 Polttoaineputket
3.15.2.1 Vaihtaminen, uudelleen sijoittaminen ja lisä suojaaminen on sallittua. Jos polttoaine putket tuodaan ohjaamon läpi, on niiden oltava metallia koko ohjaamon pituudelta. Muut materiaalit ovat kiellettyjä. Ohjaamon osalla polttoaineputkissa ei saa olla liitoksia. FIA liite J mukaiset liitokset ovat sallittuja.
3.16 Tunkit
3.16.1 Kaikenlaiset mekaaniset, hydrauliset tai pneumaattiset ajoneuvon nostoa varten tarkoitetut kiinteästi asennetut laitteet ovat kiellettyjä.
3.17 Vinssit ja muut varusteet
3.17.1 Ajoneuvo on varustettava vähintään yhdellä vinssillä (ei käsikäyttöinen), jonka vetokyky on vähintään 1,4 kertainen ajoneuvon painoon nähden. Kaikki sarjatuotantovalmisteiset vinssit ovat sallittuja. Omatekoiset vinssit, vinssien osat ja välineet ovat kiellettyjä.
3.17.2 Ajoneuvo on varustettava vähintään 90 mm leveällä puunsuoja liinalla. Kaikissa vinssaukseen liittyvissä tarvikkeissa (vaijerit, pylpyrät, koukut, sakkelit jne.) on oltava vähintään kaksinkertainen varmuusvara vinssin vetokykyyn ja ajoneuvon painoon nähden.
3.18 Turvakehikko
3.18.1 Pääkaaren asentaminen ensimmäisen penkkirivin taakse vähintään neljästä pisteestä kiinnittäen koriin on pakollista, jos katto on vaihdettu. Turvakehikko on pakollinen, jos ajoneuvossa on enemmän kuin kaksi istuinta.
3.18.2 Kaikki ajoneuvot pehmeällä katolla tai avoautot on varustettava turvakehikolla, jonka perusrakenne on vähintään FIA liite J:n kohdasta 253-1, 253-2 tai 253-3 mukainen. Suositellaan diagonaalitukien ja oviputkien käyttöä. Kaikkia FIA liite J mukaisia lisätuentoja voidaan käyttää.
3.18.3 Turvakehikon materiaali pääkaaren ja pitkittäisten turvakaarien (sivukaari) osalta kylmävedettyä teräsputkea vähintään (ulkohalkaisija x seinämäpaksuus) 45x2,5 mm. Muut turvakehikon osat tulee olla vähintään 38x2,5mm. Suuremmilla putken halkaisijoilla seinämäpaksuus vähintään 2 mm. FIA liite J mukaiset irrotettavat liitokset ovat sallittuja pois lukien pää- ja sivukaaret. Turvakaarikehikko voi olla osa koria ja korin osat on sallittua kiinnittää kehikkoon.
3.18.4 Turvakehikon kohdat, joihin kuljettajat ovat mahdollisesti kosketuksissa, on turvakehikko niiltä osin pehmustettava.
3.18.5 Itsetehdyissä turvakehikoissa on pääkaaressa oltava 5 mm reikä pystyputkessa ainevahvuuden mittaamiseksi.
3.18.6 Turvakehikon rakentamisessa on suositeltavaa noudattaa FIA liite J sääntöjä.
3.4 ET 2
3.4.1 Yleistä
3.4.1.1 Sarjatuotantoautot ja muut alkuperäiset autot, jotka teknisiltä ratkaisuiltaa sopivat erikoisluokkaan kuuluvat tähän luokkaan. Minimituotantomäärää ei ole.
3.4.1.2 Sallitut muutokset, sallittu muutos ei saa johtaa kiellettyyn muutokseen.
3.4.1.3. Kaikissa autoissa oltava vakuutus. Kaikissa autoissa pitää olla AKK myöntämä katsastuskortti.
3.4.1.4. Autoihin tehdyt muutokset pitää olla merkitty korttiin.
3.4.2. Vahvistukset ja ulkonäkö
3.4.2.1 Vahvistukset ovat sallittuja edellyttäen, että ne ovat materiaaliltaan alkuperäisiä ja seuraavat muodoltaan alkuperäistä muotoa, eivätkä johda ristiriitaan teknisten sääntöjen muiden kohtien kanssa
3.4.3. Istuimet
3.4.3.1. Jokaisessa autossa on oltava vähintään 2 istuinta.
3.4.3.2. Myös autourheilukäyttöön hyväksytyt istuimet ovat sallittuja, FIA-hyväksyttyjen istuimien hyväksynnän ei tarvitse olla voimassa.
3.4.3.3 Istuimien tulee olla kiinnitetty tukevasti, mikäli alkuperäistä kiinnitystapaa muutetaan, suositellaan FIA Liite J mukaisia kiinnitystapoja.
3.4.4. Autojen paino
3.4.4.1 Autojen maksimi paino on 3500 kg
3.4.4.2. Ajoneuvo punnitaan nesteineen. Öljy-, jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmä, jarru- ja kytkinneste-, ja muut säiliöt oltava täytettynä valmistajan ohjeiden mukaan. Polttoaine säiliö tulee olla täynnä.
Lasin ja/tai lamppujen pesu, jarrujen jäähdytys säiliöt oltava tyhjät.
3.4.5. Moottori
3.4.5.1. Kaikki bensiini ja diesel moottorit ovat sallittuja. Polttoaineen syöttö vapaa. Ahtaminen vapaa.
3.4.5.2. Jäähdytin pitää olla eristetty ohjaamosta. Myös paisuntasäiliö ja ylivuotoletkut.
3.4.5.3. Moottorin ilmanotto ei saa tapahtua ohjaamosta, muuten vapaa.
3.4.5.4. Pakoputkisto muuten vapaa, mutta ei saa läpäistä ohjaamoa. Pakoputkisto tai huohottimen kaasut eivät saa päästä vapaasti ilmaan (öljynkerääjä) . Äänenvaimennus oltava riittävä (max. 110dBA).
3.4.6. Vaihteisto
3.4.6.1. Vapaa
3.4.6.2. Vaihteiston pyöriviä osia ei saa olla ohjaamossa.
3.4.7. Jousitus ja akselit
3.4.7.1. Jousitus
3.4.7.1.1. Vapaa
3.4.7.1.2. Jousituksen liikkuvia osia eikä säiliöitä saa olla ohjaamossa.
3.4.7.2. Iskunvaimentimet
3.4.7.2.1. Vapaa. Iskunvaimentimien lisäys sallittua.
3.4.7.3. Akselit
3.4.7.3.1. Vapaa
3.4.7.3.2. Akseliston liikkuvia osia ei saa olla ohjaamossa.
3.4.7.3.3. Välityksiin saa asentaa lukot.
3.4.8. Renkaat ja vanteet
3.4.8.1. Ilmarenkaita saa käyttää
3.4.8.2. Minimi rengas koko 815 mm
3.4.8.3. Renkaan kuvion leikkaus on sallittua
3.4.8.4. Renkaan tarkistusmittaus tehdään 1.0 barin paineessa vaakatasossa renkaan keskilinjan kohdalta. Kaikki renkaat, myös varapyörä voidaan mitata.
3.4.8.5. Renkaan tulee peittyä ylhäältä katsottuna lokasuojalla, lokasuojanlevikkeellä tai roiskeläpällä.
3.4.8.6. Ketjujen ja muiden vastaavien lisälaitteiden käyttö kielletty.
3.4.8.7. Nastojen lukumäärä ei saa ylittää 150, eikä ulkonema 3mm. Nastat ei saa olla teroitetut. Tieliikenne hyväksytyt nastat.
3.4.8.8. Nastarenkaiden käyttö on sallittu tieliikennelain mukaisena aikana.
3.4.8.9. Vanteet vapaat
3.4.8.10. Bedlockit, airlockit ym. renkaan lisäkiinnitys tavat sallittu.
3.4.8.11. Vararenkaan paikka on vapaa, oltava tukevasti kiinnitetty.
3.4.9. Jarrut
3.4.9.1. Ei rajoituksia, kaikissa renkaissa oltava jarrut.
3.4.9.2. Pysäköintijarrun toimintatapaa saa muuttaa.
3.4.9.3. Jarrujen pitää toimia luotettavasti.
3.4.10. Ohjaus
3.4.10.1. Ei rajoituksia, mutta ohjauksen on toimittava myös tyhjäkäyntikierroksilla.
3.4.10.2. 4-pyörä ohjaus sallittu.
3.4.10.3. Ohjauspylvään vaihtaminen / vahvistaminen sallittu
3.4.10.4. Ohjauksen osissa ei saa olla näkyviä vaurioita eikä välyksiä.
3.4.11. Runko ja kori
3.4.11.1 Ei rajoituksia
3.4.11.2. Nivelletty runko kielletty
3.4.11.3. Rungon leikkaaminen tai vaihtaminen on sallittu mutta turvallisuus vaatimusten on täytyttävä.
3.4.11.4. Renkaan tulee peittyä ylhäältä katsottuna lokasuojalla, lokasuojanlevikkeellä tai roiskeläpällä seuraavin poikkeuksin: lokasuoja voi olla edessä 350 mm lyhyempi mitattuna eturenkaan etureunan pystysuorasta linjasta ja takaa 250 mm mitattuna takarenkaan takareunan pystysuorasta linjasta.
3.4.11.5. Konepeiton avaus on varustettava kiinnityselementeillä, jotka avataan ulkopuolelta, mutta estävät äkillisen aukeamisen. Konepellin avausvipu ohjaamosta tehtävä toimimattomaksi. Tuulihaka saa olla.
3.4.12 Katto
3.4.12.1. Kangas- tai muovikatolla varustetuissa ajoneuvoissa täytyy katossa olla lisäksi metallinen levy kuljettajien kohdalla. Leveys vähintään tuulilasin kehyksen leveys ja pituus vähintään pääkaaren ja etuistuimien taakse. Paksuus teräksellä minimi 2 mm ja alumiinilla minimi 3 mm.
3.4.12.2. Kaikki turvallisuutta täydentävät kokoonpanot ovat sallittu.
3.4.12.3. Puskurit vapaat.
3.4.13. Ohjaamo
3.4.13.1. Kaikkien hallintalaitteiden vaihto sallittu (ohjaus, polkimet, kytkimet )
3.4.13.2. Moottorin, jousituksen eikä vaihteiston liikkuvia osia saa olla ohjaamossa.
3.4.13.3. Jäähdytyksen ja lämmityksen osat on suojattava ohjaamon osalta ja estettävä myös roiskeet esimerkiksi jarrutuksessa.
3.4.13.4. Ovien rakenne oltava luja. Ovet on oltava avattavissa ja suljettavissa sisä- ja ulkopuolelta. Ovien tahaton aukeaminen on estettävä.
3.4.13.5. Etuovien yläreunan on yletyttävä vähintään 300 mm korkeudelle istuinosan korkeudesta.
3.4.13.6. Aukeamattomia paneeleja voi käyttää korvaamaan muita ovia ja luukkuja.
3.4.13.7. Jos ovissa käytetään lasin nosto/lasku mekanismia (mekaaninen tai sähköinen) on se eristettävä kuljettajista. (Suositellaan alumiinia tai palonkestävää muovia)
3.4.14. Sähköt
3.4.14.1. Kaikki johdot ja liitokset on oltava asianmukaisesti eristetty ja suojattu.
3.4.14.2. Akkujen tyyppi, koko ja lukumäärä vapaa. Akkujen täytyy olla tukevasti kiinnitetyt. Akun/akkujen sijaitessa ohjaamossa on ne koteloitava ja roiskeiden pääsy kuljettajien päälle estettävä. Akkujen tuuletus sijoitettava pois ohjaamosta.
3.4.14.3. Laturille ei ole rajoituksia.
3.4.14.4. Peruutusvalon pitää syttyä kun peruutusvaihde on kytkettynä.
3.4.14.5. Toimiva äänimerkinantolaite oltava, vähintään 106 db voimakkuudella.
3.4.14.6. Ajoneuvo on varustettava kipinäsuojatulla päävirtakatkaisimella joka katkaisee kaiken sähkövirran ajoneuvosta. Päävirtakatkaisimen on sammutettava moottori. Katkaisijaa on pystyttävä käyttämään kuljettajan ja apukuljettajan toimesta penkissä istuen turvavyöt kiinnitettyinä.
3.4.15. Polttoaineen syöttö
3.4.15.1. Polttoainetankki
3.4.15.1.1. Polttoainetankin sijainti, muoto ja koko vapaa. Polttoaine tankki eristettävä ohjaamosta tulen kestävällä seinällä. Polttoainetankin tuuletus eristettävä ohjaamosta.
3.4.15.1.2. Polttoaineen täyttöputki ei saa sijaita ajoneuvon äärimittojen ulkopuolella. Korkki oltava tiivis ja sen tahaton aukeaminen on estettävä.
3.4.15.2. Polttoainelinjat. Vaihtaminen, uudelleen sijoittaminen ja lisä suojaaminen sallitttu. Polttoaine linjan sijaitessa ohjaamossa sen pitää olla metallia koko matkalla, muut materiaalit kielletty. Ohjaamon osalla ei saa olla liitoksia polttoaine linjoissa, vain FIA hyväksytyt ratkaisut hyväksytään.
3.4.16. Tunkit
3.4.16.1. Kaikenlaiset mekaaniset, hydrauliset tai pneumaattiset ajoneuvon nostoa varten tarkoitetut kiinteästi asennetut laitteet ovat kiellettyjä.
3.4.17. Vinssit ja muut varusteet
3.4.17.1. Autot pitää varustaa vähintään yhdellä vinssillä (ei manuaalinen) jonka vetokyky on vähintään 1,4 kertaa auton punnittu omapaino.
3.4.17.2. Autot pitää olla varustettu vähintään 90mm leveällä puunsuojaliinalla. Kaikissa vinssaukseen liittyvissä tarvikkeissa (vaijerit, pylpyrät, koukut, sakkelit jne.) on oltava vähintään kaksinkertainen varmuusvara vinssin vetokykyyn ja ajoneuvon painoon nähden.
3.4.17.3. Auton liikkuessa kaikkien varusteiden pitää olla tukevasti kiinnitetty.
3.4.18. Turvakaaret
3.4.18.1. Metallikattoisissa autoissa pitää olla teräksinen turvakaari asennettuna etupenkkien takapuolelle kiinnitettynä koriin/runkoon vähintään 4 pisteestä. Turvakehikko vaaditaan autoihin, joissa on enemmän kuin 2 istuinta.
3.4.18.2. Kaikki ajoneuvot pehmeällä katolla tai avoautot on varustettava turvakehikolla, jonka perusrakenne on vähintään FIA liite J:n kohdasta 253-1, 253-2 tai 253-3 mukainen. Suositellaan diagonaalitukien ja oviputkien käyttöä. Kaikkia FIA liite J mukaisia lisätuentoja voidaan käyttää.
3.4.18.3. Turvakehikon materiaali pääkaaren ja pitkittäisten turvakaarien (sivukaari) osalta kylmävedettyä teräsputkea vähintään (ulkohalkaisija x seinämäpaksuus) 45x2,5 mm. Muut turvakehikon osat tulee olla vähintään 38x2,5mm. Suuremmilla putken halkaisijoilla seinämäpaksuus vähintään 2 mm. FIA liite J mukaiset irrotettavat liitokset ovat sallittuja pois lukien pää- ja sivukaaret. Turvakaarikehikko voi olla osa koria ja korin osat on sallittua kiinnittää kehikkoon.
3.4.18.4. Turvakehikon kohdat, joihin kuljettajat ovat mahdollisesti kosketuksissa, on turvakehikko niiltä osin pehmustettava.
3.4.18.5 Itsetehdyissä turvakehikoissa on pääkaaressa oltava 5 mm reikä pystyputkessa ainevahvuuden mittaamiseksi.
3.4.18.6 Turvakehikon rakentamisessa on suositeltavaa noudattaa FIA liite J sääntöjä.