View Full Version : Rangen EFI kone säätöihin Tampereella
Leimasetä meinas, että Rankerooverion kone ei ole ihan säädöissä. Mihinkäs puljuun vekotin kannattaisi Tampereella tai Nokialla vielä, että saisi sellaisen hyväksytyn kuitin säädöistä. Ja että säätäjällä ei menisi sormi suuhun, kun on tottunut säätämään vain Korollaa ja Kolffia.
Muuten kyllä sai tuo hieno töttörö kehuja :)
- Lommone Ranke Rooveri -
Range ei ole varmaan monessakaan paikkaa tuttu peli, mutta sen verta lähellä se on LE-Jetronicia, niin pitäisi säätäjiä löytyä.
Joltain Bosch Car Service korjaamolta löytyy hyvin osaamista, joten kyllä sellaista suosittelisin. Olikos Lakalaivassa Janhunen enää voimissa?
j.h
Note! This message was posted anonymously!
Käyttäjä
07.09.2005, 08:47
Tampereen pakokaasuanalyysi
#perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# Saunalahti rules
SLCK Member #51
cruiser60@luukku.com
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Kayttaja-sig.png
3.5 vai 3.9? Pienemmässä on tyhjäkäynnin nopeus läppärungossa, ja tyhjäkäyntiseos ilmamäärämittarissa. 3.9 on vain tuo tyhjäkäyntinopeuden säätö. Jos tyhjäkäyntiseos on laihalla (liikaa jäännöshappea pakokaasuissa) niin kannattaa tarkistella imusarjan ilmavuodot. Sytkän ennakot tietty vois tarkistaa kans, mutta mitäs muuta säätämistä noissa on?
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Kävin tuossa "naapurissa" olevassa liikkeessä, oli Keltaisten sivujen mukaan ainoa mittauksia tekevä liike. CO-arvo ilman säätöä 2,9, kun se aamulla leimalla oli 4,8!
Leimalla auto kyllä startattiin vähän ennen mittausta, kun liikkeessä mitattaessa se sai käydä joutokäyntiä pidempään. Voisiko tuo vaikuttaa, eli meneekö seos vähäksi aikaa rikkaalle startin jälkeen lämpimälläkin koneella?
3.5 EFI siis.
- Lommone Ranke Rooveri -
Kts. http://www.carelect.demon.co.uk/rrp1.html - aika monta kertaa "ALWAYS REPLACE water temperature sensor", tuo vois vaikuttaa lämpimän koneen turhaan rikastukseen. Jos mittaat vastakin pakokaasuja, niin sen rikastussuuttimen liittimen vois kokeeksi vetää irti ja seurata laiheneeko seokset.
Tässä vielä re-port yhteen toiseen efi-trheadiin postatuista linkeistä:
http://www.users.zetnet.co.uk/barnes_firsnorton/lr_efi/lucas4cu.htm - Lucas 4CU Schematic
http://www.users.zetnet.co.uk/barnes_firsnorton/lr_efi/index.htm - RRC Efi information
http://www.carelect.demon.co.uk/rrp1.html - RR 3.5 - Common Lucas 4CU ECU failure symptoms
http://www.landroverclub.net/Club/HTML/ECU_check.htm - ECU's on fuel Injected Engines
http://cgi.mininut.force9.co.uk/cgi-bin/main.cgi?answer=RRClassic#q2 - Range Rover Cl. FAQ
http://www.rimmerbros.co.uk/rimmer/rover/v8engine/efi#Electronic%20Components%20-%20Efi
http://www.247spares.co.uk/carpartsearch/parts_browse/car/used/make=RANGE_ROVER/model=EFI/
http://www.roversd1.nl/sd1web/fuelindex.html - Rover/Efi-perustietoa (ei range-spesifistä)
3.9 efi check list löytyy mm. http://www.landrover.ee/est/varia/downloads/cars.htm (Range Rover Manual (1987-1991) Fuel Injection System-PDF) - kannattanee napata talteen nuo muutkin korjaamokäsikirjat.
3.5 koneen vastaavaa en ole netistä löytänyt, ecu ja osa antureista on kuitenkin ihan erilaisia, mm. ilmamäärämittari, joten tuosta 3.9 koneen efi-testeistä ei voi soveltaa kuin osan. Mm. bensapumpun paineet mitataan samalla tavalla, vinkkinä että 3.5:ssa bensapumpun saa käyntiin kun laittaa virrat päälle ja avaa ilmamäärämittarin läppää hieman, mitaus tehtään suodattimen jälkeen ja painetta pitäis tulla n. 2.5bar, jos mittauksen tekee koneen käydessä niin painetta on noin 2.0 bar, kun tuo 2.5bar on suhteessa imusarjan alipaineeseen.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."