View Full Version : Japanilainen "Jenkkiauto"
Dacia Duster
30.03.2015, 20:17
Laitetaanpas tälläinen kysely, koska tällä palstalla yleensä saa järkevimpiä ja fiksuimpia vastauksia kysymyksiinsä.
Eli jostain kumman syystä, iskenyt jonkinlaista autokuumetta, vaikka takatalvea päälle pukkaakin.
Eipä tuossa nimimerkin käyttis puistomaasturissakaan mitään ongelmaa ole, mutta, jostain kumman syystä tekisi mieli vaihtaa tuollaiseen Jenkkimarkkinoille suunnattuun vanhempaan Japanilaiseen tai Korealaiseen kulkineeseen, eli kyseessä Nissan Maxima tai Huyndai Sonata jostakin tuolta 2000-luvun alusta 2.0-3.0L moottorilla, jossa kuusi sylinteriä olisivat V-muodossa.
Onkos kenelläkään näistä kokemuksia sen enempää, ilmeisesti kestäviä laitteita teknisesti, tuo Korean vaihtoehto lienee nokkahihnalla, jonka vaihto ei aivan ilmaista, Nissan ketjulla, jos olen oikein ymmärtänyt.
Eli mahtavatko olla miten ruosteherkkiä vehkeitä, nyt vähän yli 10-v, Automaattilaatikko useissa, itsellä lähinnä manuaali ajatuksissa, mutta mielipiteitä nuista automaateista?
Mitenkäs tuo 2L Nissan, onko aivan tehoton noin painavaan autoon, vs. 3.0L
Mutta, jos jollakulla kokemuksia tälläisistä Japsien "Herrasmiessedaneista" niin mielellään kuulisin, kannattaisiko tuollaiseen vaihto.
Polttoaineen kulutus nuissa suunnilleen saman verran, kuin tuossa 1.6L Renaultin K4M moottorissa kaupungissa, ja suurin piirtein samaan menevät päästötkin verotuksen suhteen, joten niistä ei sen suurempaa väliä.
Kertokaa tietävämmät, kiitos:)
vartiainen
30.03.2015, 21:13
Kävin koeajamassa edellisen autonvaihdon yhteydessä uudempikoppaista Maximaa kolmelitraisella moottorilla (joka kuulemma kannattaa ehdottomasti ottaa, kakslitrainen on lussuhko). Auto oli mielestäni todella muovinen sisältä. Moottori ja loota ihan ok ja pirtsakka mutta tuossa autossa (ajettu 180tkm) loota kyllä vaihtoi niin että ihan leksusmaiseen soljumiseen ei päästy. Kone+automaattikombinaatio oli kyllä hyvä muuten! En tiedä saako kolmelitraista edes manuaalilla.
Tuulilasi menee jotenkin tosi alas ja näkymä oli mielestäni hieman oudohko. Vähän niinkuin Chrysler Neonissa. Sähköhimmeleiden toiminta kannattaa tarkastella. Maalipinta on ilmeisesti aika ohkanen ja umpiot muovia, tuossakin oli ihan mattaantuneet. Ruostetta oli kaarissa vaikka aika uusi auto.
Halpojahan nuo on hankkia. Nissanin varaosien hintapolitiikasta en tiedä, ei se varmaan kalliimpi ole kuin Toyotalla tai Volvolla...:)
En päätynyt kyseiseen autoon.
Nostokurki
30.03.2015, 21:20
-97 asti sonatassa on ollut Mitsubishin tekemä 6G72, sama pata kuin pajerossakin. Siitä eteenpäin sitten huihain omaa tuotantoa.
Entisellä pomolla oli tuollainen 4g facelift sonata, eli se jaguarin näköinen, luja peli tuntui olevan. Sisältä vähän halvan oloisesti tehty, mutta ei siinä ruosteongelmia ollut. Joitain kuluvia osia siihen vaihdettiin, kuten kampiakselin asentoanturi ja jarrulaikat/palat, mutta ei mitään vakavaa.
Nissaneista ei ole kokemusta sitten -89 sunnyn, eli en puutu siihen puoleen... ;D
vartiainen
30.03.2015, 21:23
Ainiin ja kaupungissa en saanut Maximaa menemään alle kymppiin. En saa kyllä nykyistä v70 2.5t:täkään mitenkään...Seka-ajossa Nissanille annetaan vissiin 9.5litran keskikulutus. Happianturit (3kpl?) oli koeajamaani autoon vaihdettu. Ei ilmeisesti muuta huolto-ohjelmasta poikkeavaa. Mitä katselin niin v-koneen toinen haara hieman ahtaan näköinen jotain tulpanvaihtoa yms ajatellen.
Lerssinen
30.03.2015, 22:13
Kolmen litran maksitatsuni on jees.. Osia saa jos ei ole halpoja niin ei niin kalliitakaan ja aika huoleton on.. Öljyvuotoja kannattaa ostaissa tutkailla, vittumaisia korjata jos on..
Jos sisustaan mahtuu pälli niin mikä ettei :)
Hessu888
30.03.2015, 22:14
Noista Maximasta ja Sonatasta ei ole kokemuksia, mutta kolmannesta japsiraudasta Camrystä on positiivisia kokemuksia. 90 luvun lopun laite 2.2 koneella vie koppaa hyvin eikä kulutus ole maantiellä kummosempi kuin perus carinalla. Hiljainen ja vakaa vehje. Noita saa hyvin huollettuina ja ruosteettomina, alle 300tkm ajettuina n. kolmeen tonttuun papparaisilta. 3 litranen vie kaupungissa enemmän mutta maantiellä pitäis olla aika samoissa pikkukoneisen kanssa.
Sanoisin että jos bensan syönti tai kokonaiskulut ei ahdista niin ehdottomasti Maxima 3.0litrasella jos taas kulutuksella ja kokonaiskustannuksilla väliä niin Sonata 2.0 bensalla. Nissaneissa ylipäätään enemmän ruosteet vaivaa kuin korealaisissa. Mutta arvonsa säilyttää silti paremmin nissanit. Molempia tietysti kannattaa mahdollisimman vähillä kilometreillä katsella jos meinaa pitempään auton pitää. Sonatat ainakin omasta mielestä tunnottomampia ajaa vaikka käyttäytyvätkin hyvinkin rauhallisesti ääritilanteissakin. Ja myös ajoergonomia nuonompi sonatoissa. (riippuen toki siis omista mieltymyksistä) Koeajoillahan se selviää kumpiko parempi omasta mielestäsi?
toyota4x4
31.03.2015, 06:27
maxima 3.0 v6 automaatilla vm 2004 oli joskus ,siinä oli vain 3 vaihdetta ja turbiini lukko samoin ajon hallintaa ei ollut/luiston estoa.
(nytten on 2.0 koneella ja manuaali tuntuu olevan lähes Yhtä rivakka kuin 3.0 automaatti,) uutenahan noita painettiin halvalla maailmalle ,mitään Premium fiilistä autosta ei saa vain halvalla rakennettu isompi almera jossa suuri kulutus ja on kalliit ylläpitokulut ,joka ei säilyttänyt hintaansa kovin hyvin uutena.
Tämän yksilön viat:
120tkm ajetussa ,anturi vikoja abs, lamdaa, asento tunnistimia, ruostetta, pakoputki remppaa, mm. uusi pakoputkisto asennettuna maksaa autoon yli 2000euroa. ,alusta uusiksi ymm,huonosti lähtee pakkasella käyntiin. osan oli edellinen korjannut osan jouduin minä korjaamaan. edellinen osti auton 4v vanhana ja maksoi siitä 15000e 2vuotta myöhemmin leima lopussa+ilman kilpiä olevan auton hinta oli n.4000euroa. kun se tuli minulle.
Nostokurki
31.03.2015, 06:37
Niin, hinta- ja ikäluokkaahan ei tosiaan mainittu, mutta harkitsemisen arvoinen yksilö lienee myöskin Mitsubishi Sigma (1990-1996) tai saman jenkki/japsiversio Diamante.
Sigma on aina 3.0 V6, joko sama mylly kuin Sonatassa eli 12-venttiilisenä tai sitten tehokkaampana 24-venttiilisenä.
Diamantea on sitten myös 2.5 -litraisella V6 koneella, joka lienee sama kuin galantissa. Kaikkien osasaatavuus on hyvä, ja mikä parasta, osia menee harvoin.
Ruostevikaa noissa harvemmin on, ovat sinkityllä korilla ja sisusta on hyvin viimeistelty ja laadukas. Automaattilaatikkoa kannattaa välttää, niiden ohjauslaitteet meinaa olla vikaherkkiä ja ovat sitten kiven alla löytää ehjää. Tai tietysti jos tykkää ajella pelkästään kolmosella ja pakilla... :D
Kolmelitraista Maximaa on isäukolla ja muutamalla kaverilla. Ensinmainitulla on ajettu reilut kymmenen tuhatta ja muilla reilut kolmesataatonnia. Tekniikka pelaa, mutta suojaamattomina ruosteelle ihan samanlaisia kuin vanhatkin japskit, reilu kymmenvuotiaina saa hitsata jos suolakylvetetty kunnolla.
Mazda Xedos 9 on kans yks harvinaisempi vaihtoehto, niistä tosin ei ole kokemusta kuin yhden pitkään seisoneen koeajo, jonka lootan toiminta oli melko krouvia.
Kyllä nuo kolmelitraset Maximat yli kympin tahtoo viedä. Kaupungissa 13-15 ja maantiellä voi päästä nätillä ajolla ysin pintaan.
Joskus jos oon rahoissani, niin ostan itse tuon viimeisen korimallin Cedricin vasemmanpuoleisella ohjauksella, eli nimellä Infiniti M45 :)
Tuommoista sonataa koeajoin viime kesänä. Ihan ok tuntuinen peli pienellä lenkillä. Selvästi isomman oloinen, kuin mazdan farkku kutonen, johon silloin päädyimme. Itse olisin tykännyt ehkä enemmän sonatasta, mutta autoa haettiin vaimolle.
Onko Lexus poissuljettu? LS 400 niin olisi ihan täysmoottorikin...
Tai Lexus GS300 jos on pakko olla 6 sylinteriä. Tai vastaava Toyota Aristo niin sais turbona :rolleyes:
t.haapala
31.03.2015, 18:25
Tai vastaava Toyota Aristo niin sais turbona :rolleyes:
Ääni tälle :D
HiluxMan
31.03.2015, 18:39
maxima 3.0 v6 automaatilla vm 2004 oli joskus ,siinä oli vain 3 vaihdetta ja turbiini lukko samoin ajon hallintaa ei ollut/luiston estoa.
(nytten on 2.0 koneella ja manuaali tuntuu olevan lähes Yhtä rivakka kuin 3.0 automaatti,) uutenahan noita painettiin halvalla maailmalle ,mitään Premium fiilistä autosta ei saa vain halvalla rakennettu isompi almera jossa suuri kulutus ja on kalliit ylläpitokulut ,joka ei säilyttänyt hintaansa kovin hyvin uutena.
Tämän yksilön viat:
120tkm ajetussa ,anturi vikoja abs, lamdaa, asento tunnistimia, ruostetta, pakoputki remppaa, mm. uusi pakoputkisto asennettuna maksaa autoon yli 2000euroa. ,alusta uusiksi ymm,huonosti lähtee pakkasella käyntiin. osan oli edellinen korjannut osan jouduin minä korjaamaan. edellinen osti auton 4v vanhana ja maksoi siitä 15000e 2vuotta myöhemmin leima lopussa+ilman kilpiä olevan auton hinta oli n.4000euroa. kun se tuli minulle.
Minulla oli 1999 eli edellinen korimalli 3.0 ja kyllä muuten liikahti automaatilla rivakasti. Ei erityisiä vikoja, yhden happianturin vaihdoin. Moottori-automaatti toimi todella hienosti yhteen. Kulutus normaalisti maantiellä 8...8.5 l ja reippaalla ajolla. Ruostuu kyllä jos ei ole tehty uutena ruostesuojausta.
Eikä ollut pakkasongelmia. Liekö seuraavan korimallin ongelmia, en tiedä. Sporttiputkisto itse asennettuna oli n. 500 €, tuli komeat äänet.
Autosta tykkäsin kyllä.
Mutta sitten halusin 4-vetosen ja nyt mennään tuolla H6 Outbackillä.
Dacia Duster
31.03.2015, 19:06
Kettingin aloittajan ominaisuudessa kiitoksia jo nyt kaikille vastanneille, ajattelin aloittaessani saaneekohan vastauksia yhtään?
Eli täsmennetään hiukan vielä asiaa, eli ajatuksissa/etsinnässä olisi n. 1990 luvun lopulta jonnekin 2000-luvun puoleenväliin oleva Japanilainen/Korealainen Jenkkimarkkinoille suunnattu kulkine, mielellään V6 moottorilla, hintaluokassa max. n. 5000 e.
Haussa ei ole premiumia, vaikka ainakin nuissa Maximoissa on jonkinlaista muovijalopuuta koristeena. Manuaalivaihteisto ensisijaisena.
Eli isohko, suorituskykyinen maantieauto, 4-ovea ja paksu tolppa välissä, jota mukava pyöritellä myös kehäteillä, varsinaista kaupunkiajoa harvemmin.
Kulutus- ja päästöt ei ehkä niin suurta merkitystä, koska ajomäärät tullevat jäämään max. 10 tkm vuosi.
Tietenkin mahdollisimman hyvin pidettyä yksilöä, siis ruosteetonta olisi haussa, Nissanissa taitavat pellit olla melko pehmeää, vaikka itselläni aikanaan olikin ajossa isoisäni 1989 Sunny 5 vuotta, joka oli täysin ruosteeton, kiitos noin kuukausittaisen alustahuuhtelun, vanhan kansan automiehen tapaan.
Kuluvia osia näihin saanee kaikkiin suht. edullisesti, ja huollot saan hoidettua asevelihintaan, en tarvitse kivitiskiä.
Iso auto, kuutosen silkinpehmeä käynti, ja sen verran potkua pellin alla, ettei jää jalkoihin, vaikkakaan allekirjoittaneen ajotavalla ei ole kiire, tai mikään tarve kisailla.
Tuollaista haussa, ehdottakaapa vaikka muitakin merkkejä vastaavilla spekseillä. Kuhan ei ole VAG tekele...:eek:
KIA:ltahan löytyisi myös Magentis ja tuo melkoinen outolintu Suomessa, Opirus vaihtoehtoina.
Muutama ehdotus Lexuksesta, varmaankin hieno auto ja mahtava ajaa, mutta täysmoottoria ei haussa, sivistyneitä tekniikaltaan varmaankin verrattuna jenkkikaseihin, kuten myös mersun 6.9L kasi, mutta nuo nyt kuitenkin poisrajattuja.
Automaatti myös kiinnostaisi, mutta ajokokemukset niin rajallisia, kun ikänsä vaihteistoöljyjä kepillä vatkannut, että oppisiko vanha mies vielä automaagilla ajamaan...:D
Tai Lexus GS300 jos on pakko olla 6 sylinteriä. Tai vastaava Toyota Aristo niin sais turbona :rolleyes:
Ariston omistaneena voin sanoa että hieno laite.
Moottori mallia Jumalmoottori 2jz-gte.
Tehoa vakiona 280hp.
Luxus kyytiä pikkurahalla.
Maantiellä pääsee helpolla kymppiin satasella ettei mikään bensarosvo edes.
Suosittelen.
Miksi ihmeessä sen tarvii olla japanialaisvalmisteinen jenkki... ???
Eiks ihan aidolla jenkillä olisi vähän parempi päästellä meneen kuin niillä helvetin riisikipoilla :D
Dacia Duster
31.03.2015, 19:54
Miksi ihmeessä sen tarvii olla japanialaisvalmisteinen jenkki... ???
Eiks ihan aidolla jenkillä olisi vähän parempi päästellä meneen kuin niillä helvetin riisikipoilla :D
Jos nyt mennään tuohon ikähaarukkaan joka haussa, niin jenkkien mallisto ja tarjonta melko "Eurooppalaista" tai mitään fiiliksiä herättämättömiä...
Vanhat jenkit toki sitten erikseen.
Paat kuule vaan stetsonin päähän ja cadillacin alle.
Dacia Duster
31.03.2015, 20:19
Paat kuule vaan stetsonin päähän ja cadillacin alle.
Jep, ja sitten olis kylän suurin kypärä ja Jne...
Ei olla käkkylää hakemassa, Nortin ongelmapesää...:eek:
vartiainen
31.03.2015, 20:57
Aloittajan kannattaisi käydä vähän testailemassa. Itsellä oli aivan samanlainen tilanne että jokin mukava auto oli hakusessa, nyt jo harmittaa joka päivä etten ottanut esim. Lexusta tai jotain kasilla varusettua jenkkiä, koska pikkukilsoilla polttoainekuluilla on pienempi merkitys kuin ajamisen mukavuudella. Nyt harmittaa ajella pikuruisella euroautolla joka ryystää pensaa kuin kameli, ku samalla rahalla olisi voinut löhötä sohvalla ratti kädessä. =)
Jos nyt otat tavallaan premium-sarjan auton jollain vääntävällä koneella ja kuitenkaan et ota automaattia, tavallaan ulosmittaat sen luksuksen mitä hyvän moottorin ja automaatin muodostama kokonaisuus ajajalle tarjoaa. Automaatilla ajaminen on lapsenleikkiä ja sen oppii jokainen.
Muutama nimimerkki suositteli Camrya, kokeilemisen arvoinen ehtottomasti. 2.4 nelari tai 3.0 v6.
ajatuksissa/etsinnässä olisi n. 1990 luvun lopulta jonnekin 2000-luvun puoleenväliin oleva Japanilainen/Korealainen Jenkkimarkkinoille suunnattu kulkine, mielellään V6 moottorilla, hintaluokassa max. n. 5000 e.
Eli isohko, suorituskykyinen maantieauto, 4-ovea ja paksu tolppa välissä, jota mukava pyöritellä myös kehäteillä, varsinaista kaupunkiajoa harvemmin.
Iso auto, kuutosen silkinpehmeä käynti, ja sen verran potkua pellin alla, ettei jää jalkoihin, vaikkakaan allekirjoittaneen ajotavalla ei ole kiire, tai mikään tarve kisailla.
Muutama ehdotus Lexuksesta, varmaankin hieno auto ja mahtava ajaa, mutta täysmoottoria ei haussa, sivistyneitä tekniikaltaan varmaankin verrattuna jenkkikaseihin,
Tuplaa budjetti ja hommaa tämmönen: http://www.nettiauto.com/lexus/gs/6219331
Haluisin tuollasen jos yhtään enempi tarttis pitkää matkaa ajella. Kakkosautona pienempi kippo näppärämpi kun vaimon käytössä on.
Miten toi MaTTi linkin lexus on jotenkin noin hölmön näkönen, wanhempi oli tyylikäs, tuo on kuin joku venäläiskiinalaismonGoloidi
Miten toi MaTTi linkin lexus on jotenkin noin hölmön näkönen, wanhempi oli tyylikäs, tuo on kuin joku venäläiskiinalaismonGoloidi
Väyrysen innoittamana matkittu naamaa. :D Eihän tuo pöllömpi oo näöltään, en tiedä sitten miltä mersu-laseilla näyttää.
BJ-40/76
01.04.2015, 00:25
Jotta ei tulisi parjattua toisia merkkejä, niin kannattaa pikkasen perehtyä varaosien saatavuuteen: siis jopa perinteisellä japannilaisella merkillä reilu 10v vanhaan autoon: ctv-vaihteistoon liittyen tunnettiin 5v sitten kaksi varaosaa: Itse Vaihteisto ja Öljyt; vaihteiston hinta ja saatavuus oli "tiedustele" tms. öljyt sai muutamassa päivässä, mutta ei suodatinta....
Ja noihin "lähes japanilaisiin" merkkeihn: Subaru liene tunnetuin, ja siihen varaosat tuntuu löytyvän, ainakin ns. tärkeimmät, vielä yli 12 vuotiaana
Itse ostan joka vuosi ns. marmoritiskiltä varaosia noihin omiin japanilaisiin, tuohon uudempaan vm. 1991 löytyy kaikki, viimmeksi ostin kuskin oven ikkunalistan kiinnikkeitä 2 kpl (joku repi listan irti, ja kantoi sitä mukanaan 10 metriä kauniina kesäiltana; Olisko tuo varashälyytin ....)
Ja tuohon nimimerkin mukaiseen BJ-hin ei enää löydy kaikkea....
Tuollaisella Jaguarin näköisellä Sonatalla on tullut ajeltua muinoin. Ihan ok peli oli. Ei kyllä ihan Jaguar tasoa. Jossain lehdessä oli haastateltu muutamaa automyyjää Sonataan liittyen. Ne ei ole kuulemma kovin vaikeita myydä, kohtuu luotettavia ja yleensä ostaja on hieman vanhempi luotettavuutta arvostava ihminen. Muistaakseni siellä luki myös että koskee tuota Kian Magnetista.
Ottaa tuollaisen vanhemman Kian. Koska silloin kun Delta-auto alkoi tuomaan maahan niitä niin jokainen auto ruostesuojattiin. En tiedä kuinka pitkään ne tuota harrasti? Mutta tuon myötä ne ekat pelit tuskin on kovin mätiä. Tuo ex. Hyndaikkeli mikä itsellä oli niin ei sekään kovin mätä ollut. Eikä sitä oltu mitenkään ruostesuojattu. Syylärin alta poikkipalkki oli ruosteessa, mutta varmaan hiomalla senkin olisi saanut vielä kestään. Pohjassa oli perässä siellä täällä ruostepilkkuja, mutta kait nekin olisi saanut pois sieltä vielä.
Korean ihmeiden myötä pääsee siihen luotettavuuteen käsiksi, mihin ei todellakaan sillä toitsun paskoilla pääse ikinä ;)
Ja noihin "lähes japanilaisiin" merkkeihn: Subaru liene tunnetuin, ja siihen varaosat tuntuu löytyvän, ainakin ns. tärkeimmät, vielä yli 12 vuotiaana
Ihan uteliasuuttani kysyn, mikä Subarusta tekee "lähes japanilaisen"?
Valmistus japanissa, suunnittelu japanissa, yhtiö japanissa...
bj45lava
01.04.2015, 19:22
2-litrainen manuaali maxima vm 2000 vie yhtä paljon bensaa kuin -91 LS400.
Et turha himoita sitä ainakaan minkään nykyaikaisen tekniikan takia. Lisäksi on pääsääntöisesti mätiä.
Huyndai 3.3V6 aut. Noin 05 tai sitä korimallia. Noin vähillä ajoilla pärjäisit varmasti. Ja automaatti vaatii toki hetken totuttelua mutta kun totut siihen tuskin manuaaliin takaisin vaihdat :)
2.0 litran Maxima 99vm automaatti on ollut 5 vuotta ja n. 50tkm ajettu tuona aikana, mittarissa 240tkm. Yksi sytytysyksikkö, moniurahihnat, termostaatti, jarrupalat, toinen sumuvalo kiveniskemän takia ja vetonivelten suojakumit on normihuoltojen lisäksi tuona aikana laitettu. Onhan se vähä ponneton 140 hevosella, mutta mennyt noin 8,5-9,0 keskikulutuksella. Takakotelon on saanut hitsata siltä puolelta, missä ei ole sitä tuuletusventtiiliä. Osat on tohon löytyny aika halvalla, sytytysyksikkö vaan täyty ottaa lopuksi marmoritiskiltä, kun tarvikeyksiköjä meni 2 kpl alle kuukauteen vaihdon jälkeen.
Kokonaisuutena aika viattoman tuntuinen peli näillä kokemuksilla ja aika hyvä jousitukseltaan huonoillekin teille. Ei kovin arvostettu tekniikan lujuuteensa nähden on oma mielipide, siispä halpa hankkia.