Paavo
06.09.2005, 13:13
Moi,
tulipa tuokin tehtyä ekaa kertaa, vaikka homma on tosi simppeli niin ajattelin selostaa sen lyhyesti ettei tarvii ainakaan muiden arkailla siihen ryhtymistä. Auto on siis -88 kolmepuolikkaalla ruiskukoneella, "isolohkossa" on erilainen rungon keskipalkki ja pakoputket menee kans toisin, joten tämä ei ehkä sovellu ihan suoraan, mutta pitää pikkuautoonkin tehdä sama operaatio kohtapuoliin niin sittenhän se selviää. Mun ison auton alle mahtuu konttaileen helposti, vakiovehkeet varmaan vaatii pientä nostoa operaation ajaksi.
Eli ekax auto kannattaa putsata, ainakin mulla työasento oli pääosin selällään auton alla, eli päälle tippuavan moskan määrä kannattaa minimoida. Itse huhtelin auton hyvin jo toukokuussa, mutta kannatti silti puhallella paineilmalla lootan ympärystä ja runkopalkkien ja korin välimaastot. Sitten rungon keskipalkki pois, se on kiinni neljällä pultilla molemmista päistä. 17mm kanta, vanhemmissa kaksovisissa ilmeisesti 14mm (9/16") kanta. Samalla tuo keskipalkki tuli huuhdeltua tyhjäksi kun kerta oli irrallaan, jotain saven ja turpeen sekoitusta oli aika topakasti. Pitää samalla tehdä lovi etukardaanille mahdollisesti tulevien pidempien ulosjoustojen takia.
Öljyt voi laskea ulos vaikka tässä vaiheessa, jotain 4-5 litraa eli puolet koko vaihteiston voitelusta valuu pois kun pohjapropun aukaisee. Mittatikun putki on kiinni öljypohjassa isolla mutterilla, se pitää aukaista kans. Itse öljypuohja on kiinni kuudella pultilla, 10mm kanta, kun ne irroittaa niin öljypohjan saa ujutettua pois oikealta puolelta tulevan pakoputken yli, sitä ei tarvitse irroittaa. Puhallellaan ja pyyhitään naamalle valuneet öljyt pois, vaikka litku on mansikkamustikkamehun näköistä se ei maistu sille.
Itse suodatin lähtee irti kolmella torx-kantaisella pultilla. Laitetaan ylänappi haalarista kiinni ettei rinnuksille valu enempää aateeäffää suodattimesta. Haetaan viimeinkin sopiva alunen ettei pihakiveykselle valu kovin isolle alalle yöjyä.
Uuden suodattimen mukana pitäis tulla kax o-rengasta, isompi lootaa vasten ja pienempi imuputkeen, erottuuvat kyllä selvästi. Laitetaan suodatin paikalleen ja kiritään kohtuudella ne kolme torx-pulttia joilla se on kiinni. Kiroillaan pimenevää iltaa ja haetaan joku valo että näkee jatkaa.
Jos suodatinkitin mukana tuli uus öljypohjan tiiviste, otetaan se käyttöön. Tiiviste paikoilleen öljypohjaan, ja kombinaatio ujutetaan paikoilleen pakoputken päälle. Kuusi kiinnityspulttia paikoilleen, kiritään tasaisesti. Pohjaproppu ja mitatikun mutteri kiinni, ja uutta öljyä mittatikun putkesta, itse laitoin ensin 4 litraa ja sitten aloin tarkistelemaan.
Lisätään öljyä vähän kerrallaan, että saadaan öljypinta merkkien väliin. Mittaus tehdään kun moottori pyörii tyhjäkäynnillä ja vaihde on vapaalla (ei siis parkkilukossa), lootan pitää olla kylmä, kuumana öljypinta muistaakseni nousi jonkinverran (vajaa sentti?). Kannattaa veivata kaikki vaihteet (P-R-N-D-3-2-1) läpi että öljy varmasti kiertää jokaiseen tarpelliseen paikkaan. Ilmeisesti automaattilootaa ei kannata ylitäyttää, olis kyllä mukava tietää miksi.
Hävitetään jäteöljyt ja öljyiset jätteet määräysten mukaisesti. Peseydytään itsekin pikkaisen. Siivotaan mitä pystyy, ja jatketaan muilla hommilla, ohjekirjan mukaan tämän suodattimen vaihtoväli taisi olla 40000 kilsaa (tulee kyllä ulkomuistista, kannattaa tarkistaa. Suodatinpaketti maksa amuutaman kympin, mielestäni helppoa ja halpaa huoltoa, joka varmistelee laatikin käyttöiän jatkumista. Lämpömittari pitäis kyllä vielä asentaa, ettei turhaan polta lootaa esim. suolla hiipiessä (pahassa eli pehmeessä paikassa renkaita pitää pyörittää todella hitaasti eli on pakko luistattaa aikalailla).
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
tulipa tuokin tehtyä ekaa kertaa, vaikka homma on tosi simppeli niin ajattelin selostaa sen lyhyesti ettei tarvii ainakaan muiden arkailla siihen ryhtymistä. Auto on siis -88 kolmepuolikkaalla ruiskukoneella, "isolohkossa" on erilainen rungon keskipalkki ja pakoputket menee kans toisin, joten tämä ei ehkä sovellu ihan suoraan, mutta pitää pikkuautoonkin tehdä sama operaatio kohtapuoliin niin sittenhän se selviää. Mun ison auton alle mahtuu konttaileen helposti, vakiovehkeet varmaan vaatii pientä nostoa operaation ajaksi.
Eli ekax auto kannattaa putsata, ainakin mulla työasento oli pääosin selällään auton alla, eli päälle tippuavan moskan määrä kannattaa minimoida. Itse huhtelin auton hyvin jo toukokuussa, mutta kannatti silti puhallella paineilmalla lootan ympärystä ja runkopalkkien ja korin välimaastot. Sitten rungon keskipalkki pois, se on kiinni neljällä pultilla molemmista päistä. 17mm kanta, vanhemmissa kaksovisissa ilmeisesti 14mm (9/16") kanta. Samalla tuo keskipalkki tuli huuhdeltua tyhjäksi kun kerta oli irrallaan, jotain saven ja turpeen sekoitusta oli aika topakasti. Pitää samalla tehdä lovi etukardaanille mahdollisesti tulevien pidempien ulosjoustojen takia.
Öljyt voi laskea ulos vaikka tässä vaiheessa, jotain 4-5 litraa eli puolet koko vaihteiston voitelusta valuu pois kun pohjapropun aukaisee. Mittatikun putki on kiinni öljypohjassa isolla mutterilla, se pitää aukaista kans. Itse öljypuohja on kiinni kuudella pultilla, 10mm kanta, kun ne irroittaa niin öljypohjan saa ujutettua pois oikealta puolelta tulevan pakoputken yli, sitä ei tarvitse irroittaa. Puhallellaan ja pyyhitään naamalle valuneet öljyt pois, vaikka litku on mansikkamustikkamehun näköistä se ei maistu sille.
Itse suodatin lähtee irti kolmella torx-kantaisella pultilla. Laitetaan ylänappi haalarista kiinni ettei rinnuksille valu enempää aateeäffää suodattimesta. Haetaan viimeinkin sopiva alunen ettei pihakiveykselle valu kovin isolle alalle yöjyä.
Uuden suodattimen mukana pitäis tulla kax o-rengasta, isompi lootaa vasten ja pienempi imuputkeen, erottuuvat kyllä selvästi. Laitetaan suodatin paikalleen ja kiritään kohtuudella ne kolme torx-pulttia joilla se on kiinni. Kiroillaan pimenevää iltaa ja haetaan joku valo että näkee jatkaa.
Jos suodatinkitin mukana tuli uus öljypohjan tiiviste, otetaan se käyttöön. Tiiviste paikoilleen öljypohjaan, ja kombinaatio ujutetaan paikoilleen pakoputken päälle. Kuusi kiinnityspulttia paikoilleen, kiritään tasaisesti. Pohjaproppu ja mitatikun mutteri kiinni, ja uutta öljyä mittatikun putkesta, itse laitoin ensin 4 litraa ja sitten aloin tarkistelemaan.
Lisätään öljyä vähän kerrallaan, että saadaan öljypinta merkkien väliin. Mittaus tehdään kun moottori pyörii tyhjäkäynnillä ja vaihde on vapaalla (ei siis parkkilukossa), lootan pitää olla kylmä, kuumana öljypinta muistaakseni nousi jonkinverran (vajaa sentti?). Kannattaa veivata kaikki vaihteet (P-R-N-D-3-2-1) läpi että öljy varmasti kiertää jokaiseen tarpelliseen paikkaan. Ilmeisesti automaattilootaa ei kannata ylitäyttää, olis kyllä mukava tietää miksi.
Hävitetään jäteöljyt ja öljyiset jätteet määräysten mukaisesti. Peseydytään itsekin pikkaisen. Siivotaan mitä pystyy, ja jatketaan muilla hommilla, ohjekirjan mukaan tämän suodattimen vaihtoväli taisi olla 40000 kilsaa (tulee kyllä ulkomuistista, kannattaa tarkistaa. Suodatinpaketti maksa amuutaman kympin, mielestäni helppoa ja halpaa huoltoa, joka varmistelee laatikin käyttöiän jatkumista. Lämpömittari pitäis kyllä vielä asentaa, ettei turhaan polta lootaa esim. suolla hiipiessä (pahassa eli pehmeessä paikassa renkaita pitää pyörittää todella hitaasti eli on pakko luistattaa aikalailla).
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."