View Full Version : Pajero nykii kiihdytyksissä
Eli reilummin kiihdyttäessä pajero rupeaa nykimään. Nykiminen alkaa kun kierrokset nousevat yli 2500rpm:n ja tulee siis jonkinlaisia katkoja vaikka kaasua painaisia kuinka tasaisesti. P-a suodatin on vaihdettu viime viikolla mutta silti tuntuu että kone ei saisi naftaa tarpeeksi. Missä vika?
Pajero - King of the road & off-road
h-a-r-z-a
05.09.2005, 19:21
Villi arvaus....polttoaineputkessa vuoto.
Ei se välttämättä ulospäin näy jos ei ole siirtopumppua erikseen.
Putkessa kun on alipaine niin reiästä tulee ilmaa sisään,muttei mitään ulos.
Kuta enämpi kiihdytät sitä enämpi vuotaa...ehkä
...on tosta joku menny..
quote:
Eli reilummin kiihdyttäessä pajero rupeaa nykimään. Nykiminen alkaa kun kierrokset nousevat yli 2500rpm:n ja tulee siis jonkinlaisia katkoja vaikka kaasua painaisia kuinka tasaisesti. P-a suodatin on vaihdettu viime viikolla mutta silti tuntuu että kone ei saisi naftaa tarpeeksi. Missä vika?
Pajero - King of the road & off-road
Pikkuveljen Golf TDI nykäs kans aina välillä reippaammin kiihdytettäessä. Samalla pölähti takana musta pilvi. Poletin sillä tovin talla pohjassa kiihdytyksiä ykköstä-kakkosta punarajalle asti, niin johan henkoset selkis. Ei oo sen koommin nykiny.
Eli diagnoosi: kone tukkonen -> happee!
Toinen diagnoosi: ilmamääränmittari tukossa/paskanen (jos siinä nyt sellanen on)
quote:
Eli reilummin kiihdyttäessä pajero rupeaa nykimään. Nykiminen alkaa kun kierrokset nousevat yli 2500rpm:n ja tulee siis jonkinlaisia katkoja vaikka kaasua painaisia kuinka tasaisesti. P-a suodatin on vaihdettu viime viikolla mutta silti tuntuu että kone ei saisi naftaa tarpeeksi. Missä vika?
Pajero - King of the road & off-road
Mulla on itellä jonkin aikaa ollut tunne että koneesta on voima hukassa, jotenkin se vain tuntuu nyt laiskemmalle.
Pössäyttää savua startatessa ja ajossa kun painaa kaasua(4-vaihteella kiihdytys) niin tuntuu tukkoiselle...(ei pitäsi kyllä olla tukossa koneen).
Ootko PaJ rassannut EGR-venttiiliä, brittifoorumilla kuulemma myydään EGR:n tukkimiseen tarkoitettua laippaa joka parantaa koneen hengitystä koska pakokaasut eivät kierrä koneessa tuon mainitun EGR:n kautta vaan poistuvat suoraan ulos.
Toiset vannovat sen olevan ihmeitä tekevä levy ja toiset kertovat jotta sen ansioista kone on sanonut poks....
Itellä laiskuus ja joojoo-meininki on saanut sen aikaan jotta tuo EGR:n tutkiminen on vain jäänyt ja jäänyt.
Jos keltä löytyy hyvä ohje jolla moisen saa levälleen ja jopa kasattua jälleen toimivaksi niin olisin kiitollinen omatoimi-tein-sen-itse korjaaja.
-- Wannabe OFF-roader --
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/L-200-pikku%20pajero.JPG
Samppa79
06.09.2005, 10:50
Entäs jos polttoaineputki on vaan jostain puhki niinku edellä todettiin? Tankin päältä?
Turbokone?
EGR:n tukkiminen nyt, kun koneella on takana kilometrejä jo (vaikka mitä?) ei tee kanavista sen puhtaampia eikä paranna hengitystä. Estäähän se kyllä lisänoen kertymisen imusarjaan. Oletko ottanut ilmaputkia jostakin kohtaa ahtimen ja imusarjan väliltä auki, onko öljyiset?
Imusarjaan muodostuu nokikittiä EGR:n liitännän jälkeen, jos ilman mukana tulee öljyä ahtimesta/huohottimesta ja jos sitä on kertynyt tarpeeksi, saattaa ilmapuoli ahdistaa. Yksi korjaamon esimies kertoi tarinaa, jossa erään EGR:llä varustetun pakun nokiarvoja ei heillä saatu millään katsastuksessa hyväksyttävän rajan alle ja syyksi paljastui lopulta lähes noesta tukossa oleva imusarja. Imusarjan ja kannen kanavien putsaamisen jälkeen no problem.
Periaatteessa EGR:n puuttuminen nostaa hieman palolämpötilaa ja saa aikaan enemmän lämpörasitusta mm. sylinterikanteen, mutta onko sillä mitään käytännön merkitystä...?
quote:
quote:
Eli reilummin kiihdyttäessä pajero rupeaa nykimään. Nykiminen alkaa kun kierrokset nousevat yli 2500rpm:n ja tulee siis jonkinlaisia katkoja vaikka kaasua painaisia kuinka tasaisesti. P-a suodatin on vaihdettu viime viikolla mutta silti tuntuu että kone ei saisi naftaa tarpeeksi. Missä vika?
Pajero - King of the road & off-road
Pikkuveljen Golf TDI nykäs kans aina välillä reippaammin kiihdytettäessä. Samalla pölähti takana musta pilvi. Poletin sillä tovin talla pohjassa kiihdytyksiä ykköstä-kakkosta punarajalle asti, niin johan henkoset selkis. Ei oo sen koommin nykiny.
Eli diagnoosi: kone tukkonen -> happee!
Toinen diagnoosi: ilmamääränmittari tukossa/paskanen (jos siinä nyt sellanen on)
Kokeiltu on poljettaa mutta ei vaikutusta..
Pajero - King of the road & off-road
Juu turbo tuo kone on. Cooleri oli irti tuossa joku aika takaperin, samoin osa ahtoputkista oli irti ja ei nuo olleet öljyisiä ainakaan mainittavasti.
En ole meinannut EGR:ää tukkia, ainoastaan jos löytäisi räjäytyskuvia systeemiin ja ruuvien momentteja yms juttuja niin olisi vähän huolettomampi mieli purkaa ja putsata paikat koneesta.
Tuo hengettömyys-ilmiö on tullut viimeisen puolen vuoden sisään, tuntuu että ajossa kone ei reagoi kaasun painallukseen ihan niin rivakasti kuin ennen. Kilometrejä takana rapiat 163 tuhatta, joten noiden puolesta ei pitäsi olla erikoisia edessä.
Niin ja juu, on itse huollettu, ölpät ja suotimet 10 tkm välein ja ilmanputsari vaihdettu 2/vuosi, p-a putsari 1/vuosi ja muut pikku näpertelyt päälle.
-- Wannabe OFF-roader --
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/L-200-pikku%20pajero.JPG
quote:
quote:
Eli reilummin kiihdyttäessä pajero rupeaa nykimään. Nykiminen alkaa kun kierrokset nousevat yli 2500rpm:n ja tulee siis jonkinlaisia katkoja vaikka kaasua painaisia kuinka tasaisesti. P-a suodatin on vaihdettu viime viikolla mutta silti tuntuu että kone ei saisi naftaa tarpeeksi. Missä vika?
Pajero - King of the road & off-road
Mulla on itellä jonkin aikaa ollut tunne että koneesta on voima hukassa, jotenkin se vain tuntuu nyt laiskemmalle.
Pössäyttää savua startatessa ja ajossa kun painaa kaasua(4-vaihteella kiihdytys) niin tuntuu tukkoiselle...(ei pitäsi kyllä olla tukossa koneen).
Ootko PaJ rassannut EGR-venttiiliä, brittifoorumilla kuulemma myydään EGR:n tukkimiseen tarkoitettua laippaa joka parantaa koneen hengitystä koska pakokaasut eivät kierrä koneessa tuon mainitun EGR:n kautta vaan poistuvat suoraan ulos.
Toiset vannovat sen olevan ihmeitä tekevä levy ja toiset kertovat jotta sen ansioista kone on sanonut poks....
Itellä laiskuus ja joojoo-meininki on saanut sen aikaan jotta tuo EGR:n tutkiminen on vain jäänyt ja jäänyt.
Jos keltä löytyy hyvä ohje jolla moisen saa levälleen ja jopa kasattua jälleen toimivaksi niin olisin kiitollinen omatoimi-tein-sen-itse korjaaja.
-- Wannabe OFF-roader --
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/L-200-pikku%20pajero.JPG
Kumma juttu että minullakin on ruvennut pöläyttelemään melko reilustikkin mustaa savua startatessa. En ole rassannut EGR-venttiiliä, mutta olisiko tuosta laipasta jossain juttua netissä.
Ja JiiPeelle kone on 2.8 litranen intercoolerturbo jolla nyt ajettu 285589km. Pitää viedä tutun pajalle tuo auto ja tarkistuttaa nuo ilmaputket.
Oli muteen vuonna katsastuksessa savutus arvo 3,49/3,5 mutta tänä vuonna arvo vain 1,4/3,5 mistä moinen heittely voisi johtua ja voisko liittyä mitenkään tähän nykimiseen?
Pajero - King of the road & off-road
EGR venttiili on nyt tutkittu ja putsattu kuten myöskin imusarjat ja kanavat.. Mutta ei auttanut nykii edelleen. Mitäs muuta nuissa vois olla vikana joka aiheuttaa moista probleemia?
Pajero - King of the road & off-road
Rekisteröimätön
29.07.2009, 20:06
Eli reilummin kiihdyttäessä pajero rupeaa nykimään. Nykiminen alkaa kun kierrokset nousevat yli 2500rpm:n ja tulee siis jonkinlaisia katkoja vaikka kaasua painaisia kuinka tasaisesti. P-a suodatin on vaihdettu viime viikolla mutta silti tuntuu että kone ei saisi naftaa tarpeeksi. Missä vika?
Pajero - King of the road & off-road
just samat ongelmat 2500rpm ja 3200rpm nykii hirveesti eli mulla on pajero 2.5 vm 01 aj 156000km.niillä kiekoilla hirveesti savuttaa missäs vika????vastaile mulle säkö postiin jos satut löytään vastauksen!!! jesse1971@suomi24.fi
Todennäköisin syy on polttoaineimuputken syöpyminen tankin päältä. Sen reiän ei iso tartte olla kun saa ilmaa sekaan ja nyppiminen alkaa. Ja vaikea havaita. Mulla on ollut 2 pajeroa ja molemmissa sama vika. Tosin himpun vanhempia kuin teidän.
Rekisteröimätön
01.08.2009, 20:13
Todennäköisin syy on polttoaineimuputken syöpyminen tankin päältä. Sen reiän ei iso tartte olla kun saa ilmaa sekaan ja nyppiminen alkaa. Ja vaikea havaita. Mulla on ollut 2 pajeroa ja molemmissa sama vika. Tosin himpun vanhempia kuin teidän.
Mulla meni ohi kun vaihto tankissa olevan laipan/putkien lähdöt oli syöpyny melkein puhki. ei näkyny vuotoja ulospäin mutta nyki ja joskus starttautti pitempään. Merkkiliikkeessä n. 70 euroa ja helppo vaihtaa tavaratilan lattiassa olevan luukun kautta. Auto on 2.8 VM-96.
tepa250d
02.08.2009, 17:51
juu mulla kanssa korjaantu uudella lähdöllä mutta on kyllä ollut myös suodatin jalan hajoamisia ja viimeinen mutta kallein vaihtoehto on lamellipumpun jumittumien syöttöpumpun sisällä jotka monet on kait korjannut sähköpumpulla.