Kirjaudu sisään

View Full Version : Parhardiin kohdistuva rasitus ja kääntövarret


Ewerglade
19.03.2015, 18:37
Nyt saa taas kaikki viisaat nauraa tämmöselle kysymykselle. Etuakselin akselin puolen parhardin kiinnitys aiheuttaa pään vaivaa. Tarkotus olis käyttää tuota GR.n orkkisakselin parhardin kiinnikettä, mutta sen kiinnittäminen tuohon mogin akseliin samoin, kuin mitä se orkkiksenä on ollut meinaa olla hieman hankalaa. Mietinkin tässä, että mitä voimia parhardille käytännössä kohdistuu muutoin, kuin silloin kun keula tippuu jostain alas vauhdikkaasti. Muutoinhan tuohon kohdistuva voima on verrattain pientä.

Kysymys nro 2. Jostain pitäisi vielä kehitellä kääntövarret tuohon. Jos nyt oon antanut itseni oikein ymmärtää, niin noita ei saa tehdä hitsaamalla ja orkkiksiakaan ei tässä tapauksessa voi käyttää.

Onkohan kellään pistänyt missään silmään tämän tyyppistä ratkaisua, onko olemassa jokin vippaskonsti miten tehdä nuo vai pitääkö alkaa vääntämään hiekkamuottia ja valaa nuo itse?

https://lh4.googleusercontent.com/-vlynn4_VEuQ/VL5nMRIqd-I/AAAAAAAAAb8/OOdffOz2Emo/w1144-h858-no/2015-01-20.jpg

Ewerglade
19.03.2015, 19:15
Ja siis viimeinen vaihtoehtohan on, että liimaan 3 10mm levystä tehtyä palasta päällekkäin ja muotoilen niistä sen näköiset, että ovat yhtä tavaraa alusta loppuun.

pee
19.03.2015, 20:11
Kyllä Panhardille kohdistuu hirmuisia voimia, kaikki akselin sivusuuntaiset liikkeet suhteessa runkoon ovat sen varassa, eli kannattaa tehdä se vähintään yhtä huolella kuin ohjausosat.

Lisäks Panhard tanko saman suuntaiseks ohjausvarren kanssa, mahdollisimman tarkkaan, niin on mahdollista saada edes jonkinlainen ajettavuus.

sull45
20.03.2015, 07:27
Moro kaikkille offareille ,ehkä sit omassa HJ60 -ssa on laittetty kierrejouset ja panhard tanko ei ole ihan samasuuntainen akselin kanssa ja ajettavuus on vähän semmoinen vetelä,vaikka on hydrauliohjaus ,pitäisko sitten saada se tanko jotenkin paremmaan paikkaan ehkä ohjaus paranes vähesen http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6611&pictureid=171738

Rak
20.03.2015, 08:29
Kyllä se panhard kannattaa olla kunnolla kiinni ja ajatella sekin että runko kestää kiinnityspisteissä.
Sehän ottaa vastaan kaikki ratin vääntelystä tulevat voimat, woblauksen(eikö olekkin positiivisesti ajateltu :D ) ja vinoon vinssaukset.
+ jos se on kulmaan asennettu niin jokainen pystysuuntainen joustoliike kohdistaa siihen sivusuuntaista voimaa.

offroadjouni
20.03.2015, 09:41
Nyt saa taas kaikki viisaat nauraa tämmöselle kysymykselle. Etuakselin akselin puolen parhardin kiinnitys aiheuttaa pään vaivaa. Tarkotus olis käyttää tuota GR.n orkkisakselin parhardin kiinnikettä, mutta sen kiinnittäminen tuohon mogin akseliin samoin, kuin mitä se orkkiksenä on ollut meinaa olla hieman hankalaa. Mietinkin tässä, että mitä voimia parhardille käytännössä kohdistuu muutoin, kuin silloin kun keula tippuu jostain alas vauhdikkaasti. Muutoinhan tuohon kohdistuva voima on verrattain pientä.Pee ja Rak jo kertoivatkin että panhardille tulee kyllä isoja voimia, joten tyydyn vaan toistamaan että olen samaa mieltä. Onko tuo raidetangon suojan takana näkyvä pusla nyt se panhardin pää? Vaikea pelkästään tämän kuvan perusteella antaa hyviä vinkkejä, mutta jos se on nyt liian heppoinen niin lisäisin jonkinlaiset tuet jolla voimat siirtyvät tuohon raidetangon panssariin.

Kysymys nro 2. Jostain pitäisi vielä kehitellä kääntövarret tuohon. Jos nyt oon antanut itseni oikein ymmärtää, niin noita ei saa tehdä hitsaamalla ja orkkiksiakaan ei tässä tapauksessa voi käyttää.

Onkohan kellään pistänyt missään silmään tämän tyyppistä ratkaisua, onko olemassa jokin vippaskonsti miten tehdä nuo vai pitääkö alkaa vääntämään hiekkamuottia ja valaa nuo itse?Jos katsastus huolettaa, niin osat voisi tehdä joko isolla prässillä/särmäimellä taivuttamalla tai sitten isommasta teräspalasta työstämällä. Valaminen voi olla hauska kokeilu, mutta itse en lähtisi ohjausosia valamaan ellei moisesta ole kokemusta ennestään.

Moro kaikkille offareille ,ehkä sit omassa HJ60 -ssa on laittetty kierrejouset ja panhard tanko ei ole ihan samasuuntainen akselin kanssa ja ajettavuus on vähän semmoinen vetelä,vaikka on hydrauliohjaus ,pitäisko sitten saada se tanko jotenkin paremmaan paikkaan ehkä ohjaus paranes vähesen"Vetelä" ohjaus voi johtua monestakin syystä, mutta joka tapauksessa panhard on melkoisen pystyssä, olettaen että kuva on otettu ajokorkeudessa. Suosittelisin tangon kääntämistä lähemmäs vaakatasoa, esim. laskemalla rungon päätä ja nostamalla akselin päätä. Tankoa ei tarvitse saada ihan vaateriin, mutta nyrkkisääntönä: mitä pidempi tanko ja lähempänä vaakatasoa niin sitä vähemmän akseli liikkuu sivusuunnassa.

Timo_L
20.03.2015, 13:01
Kuten todettua, panhardiin kohdistuu tosiaan kaikki akselia sivusuunnassa liikuttavat voimat. Eli siis kaikki akselin joustoliikkeet, korin heilahdukset, renkaiden kääntö, yms.. voimat on isoja jo kohtuu pienessäkin autossa. Kannattaa tehdä vahvat kiinnikkeet, ja kiinnitys 12-14mm läpipulteilla - mieluiten 10.9 tai 12.9. pulteilla.

Mitä tulee panhardien asemointiin ja mitoitukseen:
* mitä ylemmäs saa korin kiinnikkeen, ja mitä ylemmäs saa akselin kiinnikkeen, sen parempi. Miksikö? Ko. toimenpide vaikuttaa roll centerin korkeuteen -> auton painopiste on auton koria kallistava voima, roll center taasen on "näkymätön piste" jonka ympäri auto kallistuu pituusakselilla. Mitä suurempi korkeusero painopisteen ja roll centerin välillä, sitä enemmän auto kallistuu niin mutkassa ajaessa, kuin kaltevalla alustalla. Eli kun roll center on ylhäällä, on painopisteen korkeuden aiheuttama vipuvarsi mahd. lyhyt -> kori ei kallistele yhtä helposti.
* välivarsi ja panhard samaan kulmaan -> panhard saa siis olla korkeussuunnassa välivarren ala- tai yläpuolella, kunhan kulma on sama. Tämä siksi että eliminoidaan bumpsteer.
* panhard mahdollisimman pitkäksi, mieluiten max. parin sentin heitolla ohjauksen välivarren pituuteen - tämäkin vähentää bumpsteeriä. Riittävä pituus vähentää akselin sivusuuntaisen liikkeen määrää suhteessa koriin -> parempi ajettavuus.
* panhard mahdollisimman vaakatasoon, lähinnä puslien ja kiinnikkeiden ylimääräistä rasitusta estämään.
* takana mielellään tutkailee roll centerin korkeuden hieman ylemmäs kuin edessä. Auttaa ajettavuudessa. Ei mikään ykkösprioriteetti korotetussa maastoautossa kuitenkaan..

hiluvitkutin
20.03.2015, 23:17
Juu, koville joutuu. Esim vedät sivuluisussa vaikka katukiveyksen reunaan, auton massa heilahtaa sitä vasten jne.

sull45
05.04.2015, 16:40
nyt on se asento muutettu mut etujousituksessa on jotain mäta,ei jousta enemmaan kui 8cmhttp://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6611&pictureid=173167

JiiPee
05.04.2015, 17:31
Jotenkin näyttäisi ohjaussylinterin hytikkaletkun kulma tulevan panhardin kanssa aika lähekkäin joustoliikkeessä..?

Sami89
05.04.2015, 17:46
Jotenkin näyttäisi ohjaussylinterin hytikkaletkun kulma tulevan panhardin kanssa aika lähekkäin joustoliikkeessä..?

Näyttäs jopa sisäänjoustossa ihan osuvan.. Ainaki jos kuvaa uskoo..?:confused:

sull45
05.04.2015, 17:57
kuva on otettu sitten kun panhardi on paikkallas,on siellä vara kääntä niitä letkuja joka suuntain että ei ottais kinni.