View Full Version : G-Mersu Saksasta
Huomenta,
Yritin ettiä palstan haualla aikaisempia ketjuja, mutta en löytänyt hakemaani joten ajattelin kysäisästä täällä kun vaikuttaa siltä että tietoa löytyy.
Ideana on lähteä hakemaan Saksasta G:tä. Tarkka malli on vielä auki, eli korin, vm ja moottorin suhteen otetaan ehdotuksia vastaan budjetin puitteissa (n. 8-10k€).
G-mersuja olen aikaisemmin ajanut, mutta en ole omistanut yhtään joten tekniikan tuntemus on aika pintapuolista. Lisäksi en ole aijemmin hakenut Saksasta autoa, joten sekin vähän mietityttää.
Olen lueskellut paljon juttuja tältä palstalta ja haastatellut tuttuja jotka ovat auton Saksasta hakeneet, mutta jotenkin tuntuu että avoimien kysymysten määrä senkun kasvaa.
Kysymyksiä:
-Mitä kannattaa hoitaa ennen lähtöä? (Tarjoukset, vakuutukset jne)
-Tinkiminen ja maksaminen? (Olen kuullut että käteinen on ainoa järkevä vaihtoehto ja hinta ei paljoa tipu?)
-Mitä/miten tulee tarkastaa tekniikka, jotta ei tule yllätyksiä?
-Saksan pään byrokratia? (Rekkari/kilvet jne)
-Mitä tulee tarkastaa jotta ei osta varastettua autoa (runkonumeroiden tarkempi sijainti -> palopelti?)
-Suomen pään byro ja kustannukset?
Kävin tutustumassa tullin päätöksiin, mutta G tuntuis olevan aika harvinainen tuontiauto, joten en löytänyt vastaavaa tapausta. Oma arvio olisi noin 2k€???
Kannattaako rekiteröidä pakettiautoksi? (Mahdollisuus laittaa firman nimiiin.) Onko katsastuksen suhteen odotettavissa yllätyksiä ja mitä homma tulee kustantamaan.
Rättikattoinen Wulf houkuttais kuin tryffeli pientä sikaa, vaikka tiedän että siinä ei ole mitään järkeä. No jos tulee sorruttua niin saako tuon ilman tappelua kilpiin?
Mikä moottori/kori/vm on järkevä huollon kannalta.
Muuta?
Kiitos vastanneille jo etukäteen!!! Kysymyksiä tulee vasmasti lisää ja kirjoittelen reissusta raportin jos ja kun se toteutuu.
-Snow
Terve! Ensinnä pitäisi ratkaista millaiseen käyttöön auto tulee. Jos enimmäkseen työ/maastokäyttöön, harkitsisin W461 mieluiten 290 td. Nämähän ovat nimenomaan tarkoitettu työ/sotilaskäyttöön, ja perustekniikka on melko yhteneväistä W460 kanssa. Tarkoittaa siis sitä, että jotain osia on mahdollista saada käytettynä jopa suomesta. Miinuksia on sitten että mitään mukavuuksia harvemmin löytyy verrattuna W463. Neliveto on W460/461 kytkettävä ja W463 jatkuva.
Kysymyksiä:
-Mitä kannattaa hoitaa ennen lähtöä? (Tarjoukset, vakuutukset jne)
Etit vaihtoehtoja järkevän matkan päästä toisistaan. Saksa on iso maa, baanoja pääsee teoriassa nopeasti, mutta ylläreitäkin tulee ruuhkan (stau) muodossa isollakin baanalla, etenkin kesäloma-aikaan. Vuokra-auton varaat kentältä valmiiksi.
Autolle saa vakuutuksen kaskon soitettua puhelimella päälle sieltä käsinkin, valmistenumero riittää.
-Tinkiminen ja maksaminen? (Olen kuullut että käteinen on ainoa järkevä vaihtoehto ja hinta ei paljoa tipu?)Saksalainen (autoliike) ei paljoa tingi, käteinen helpoin. Jos korttimaksu onnistuu, ota kortin limiiteistä selvä ennen sinne menoa että maksu onnistuu.
-Mitä/miten tulee tarkastaa tekniikka, jotta ei tule yllätyksiä?
-Saksan pään byrokratia? (Rekkari/kilvet jne)
-Mitä tulee tarkastaa jotta ei osta varastettua autoa (runkonumeroiden tarkempi sijainti -> palopelti?)
Öljyvuodot, epämääräiset äänet, korin kunto/mahdolliset kolarikorjaukset, jarrujen tasaisuus, levyjen kunto, pyydä katsastamaan auto jos epäilyttää.
Saksasta saat keltapäiset kilvet ilman auton tietojakin vaikka ennen kuin tiedät minkä auton edes ostat(täytetään jälkikäteen käsin vaaleanpunaiseen korttiin), maksaa n. 90€/5 päivää sis. vakuutuksen. Punapäiset kilvet jos haluat, niin auto rekisteröidään sun nimiin eli tällöin pitää olla auton paperit selvät ja kauppakirja tehtynä. Voimassaolo alk. 2 viikkoa ja hintaa n. 160€. Molemmilla saat ajaa Suomeen. Rekisteröinti on melkosta hyppelyä luukulta toiselle ja välissä kilpipajassa vieressä. Englanniksi ei yleensä ole juuri ohjeita eikä kaikki osaa englantia tavuakaan. Aikaa palaa ja hommaa kannattaa lähteä työstämään hyvissä ajoin, rekisteröintibyroot kun menee yleensä kiinni jo alkuiltapäivästä. Jos myyjä voi hakea kilvet, se on iso helpotus ainakin ensikertalaiselle.
Runkonumero on rungossa oikealla, valmistajankilpi moottoritilassa.
-Suomen pään byro ja kustannukset?
Kävin tutustumassa tullin päätöksiin, mutta G tuntuis olevan aika harvinainen tuontiauto, joten en löytänyt vastaavaa tapausta. Oma arvio olisi noin 2k€???
Kannattaako rekiteröidä pakettiautoksi? (Mahdollisuus laittaa firman nimiiin.) Onko katsastuksen suhteen odotettavissa yllätyksiä ja mitä homma tulee kustantamaan.
Täällä päässä tullille käyttöönottoilmoitus ja 5 päivän sisään autoveroilmoitus sisään. Käyttöönottoilmoituksella saat kats.konttorilta siirtokilvet 3 kk:si/autoveropäätöksen eräpäivään.
Autovero menee käyttöönottovuoden mukaan 1.1.2015 jälkeen, eli samalla prosentilla mitä vastaavasta suomiautosta on aikoinaan otettu. Riippuu kovasti iästä. 3.5.1993 uudempi
kannattanee rekisteröidä kaksikäyttöpakettiautoksi niin pääsee 25% verolla 2008 asti, tai jos ei takapenkkiä tarvitse niin sitten tavalliseksi pakuksi.
Rekisteröintikatsastus maksaa n. 120-270€ riippuen katsastusasemasta ja siitä onko Saksan katsastus voimassa suomalaisen laskukaavan mukaan vai ei. Lisäksi tarvitset vaatimustenmukaisuustodistuksen jos auto on Saksasta tuotu ja 1.1.1996 jälkeen käyttöönotettu. 1.1.1998 alkaen euro-henkilöautot on EU-tyyppihyväksytty, joten silloin ei tarvitse, mutta 1.1.2001/1.1.2002 (>2500 kg) alkaen tarvitaan täydelliset tyyppihyväksyntätiedot eli CoC-todistus tai vaatimustenmukaisuustodistus jos ei otteella lue noita tietoja. Todistus maksaa n. 120-150€.
Kiitos Matti valaisevasta vastauksestasi.
SauliS:
G tulisi 1. työ 2. käyttis 3. harrastus käyttöön. Työt pitää sisällään ehkä noin 5-10% maastoajoa, mutta se on hommien kannalta yleensä se tärkein osa. Kärryä tulee vedeltyä perässä ja tavaraa pitäisi mahtua taka loosteriin.
Ajattelin poistaa takapenkit ja rekistöröidä pakuksi, koska sille on ihan oikea tarve. Miten tämä vaikuttaa verotuksessa, jos vaikuttaa?
Ajattelin poistaa takapenkit ja rekistöröidä pakuksi, koska sille on ihan oikea tarve. Miten tämä vaikuttaa verotuksessa, jos vaikuttaa?
Tarviis tietää vuosimalli, kokonaispaino ja kantavuus ennen kuin voi sanoo miten menee.
Tarviis tietää vuosimalli, kokonaispaino ja kantavuus ennen kuin voi sanoo miten menee.
Tällä hetkellä vaihtoehdot on vm -83 tai -90, paino 2000-2050kg välillä ja kantavuus 2800kg.
Hessu888
08.03.2015, 22:19
Jos menee tiukalla aikataululla, niin keltapääkilvet voi tilata Suomeen kotiinkin taikka sakuihin hotlaan ja ne kainalossa sitten autoa hakemaan: http://www.transit-plate.com/
Lennot on varattu Berliiniin (Ja takas varmuuden vuoksi) ja G-vankkuria pitäisi lähteä hakemaan ensi kuussa.
Mistä ne keltaiset kilvet voi hakea ja saako laput täyttää itse kun on auton valinnut vai pitääkö käydä vielä jossain byroossa hakemassa leimoja? Kuinka paljon pitää varata aikaa ao. paperityön pyörittämiseen?
Mistä ne keltaiset kilvet voi hakea ja saako laput täyttää itse kun on auton valinnut vai pitääkö käydä vielä jossain byroossa hakemassa leimoja? Kuinka paljon pitää varata aikaa ao. paperityön pyörittämiseen?Paikallisesta rekisteröintitoimistosta. Tarttee vaan tietää ootko autoon vai kärryyn niitä laittamassa. Laput saa täyttää ite, voit hakee kilvet ennen kuin tiedät mihin autoon ne laitat. Mukaan tulee vaaleanpunainen kortti johon pitää täyttää auton tiedot.
Ekaks anot kilvet, sit meet kilpipajaan teettämään ne ja otat vakuutuksen, sit takas rekisteröintibyrooseen tekeen paprut loppuun. Jonottaessa saattaa tärvääntyä tuntikin, ite prosessi ei vie kuin 5 min.
saksan hintataso ei hirveesti taida G:n kohdilla poiketa suomen hinnoista,toki valinnan varaa on sit huikeasti enemmän..