View Full Version : Auton valinnan vaikeus aloittelijalle
Morjens arvon palstalaiset,
On tämä jännää, pienestä enduroprätkästä se kipinä lähti, katupyörä piti vaihtaa myös matkaenduroon ja nyt kuume senkun pahenee. Eli kakkosauto pitää vaihtaa nyt nelivetokulkineeseen, kumma homma ku kaikilla ajoneuvoilla pitää päästä tavalla tai toisella maastoon.:)
Siitäpä se ongelma sitten tulikin, budjetti noin 3-4k€ jolla ei kovin tuoretta laitetta saa. Enkä myöskään haluaisi täyttä projektia, koska siihen ei riitä aika ja rahkeet. Tarve on lähinnä jahtikäyttö syksyisin ja talvella sekä kevyt maastoajelu. Sen puolesta riittäis hlöauto, mut tiedän että kaipaisin kummiski parempia maasto-ominaisuuksia hetken päästä.
Aluksi katoin Vitaroita ja sitte Forrestereita, Hiluxiin sais tuon enskan kyytiin tarpeen tullen eikä tarvisi kärryn kans puljata. Sitten kävin kattoon ja koeajaan HJD80:ä ja tuli armoton kuume sellaiseen 4.2TD ois aika kiva. Noh, niiden hinnat tuntuu menevän taivaisiin suhteessa ajokilometreihin ja vuosimalliin.
Sitten joku mainitti Jeepit ja tykästyin Cherokeehen. Ois riittävän karu ja ilmeisesti osia löytyy ihan hyvin. Vähän huolettaa vaan tuo 4.0 litran bensa, että kuinka kauhea syöppö se on. Toki tuolla bensalla sais koko köörin kyytiin jos lähtee makkaranpaistoon mettään eikä tarttesillä tylsällä käyttisfarmarilla mennä.
Mitäs muita vaihtoehtoja olisi? Oisko palstalaisilla kokemuksia noista Cherokeista? Saako niitä olla koko ajan ropaamassa ja meneekö sitä bensaa 20litraa satkulla? Onko tuo automaatti huono maastoon jne? Hitto on tää vaikeeta, aiemmin ei o tarvinu ku prätkäkuumeesta kärsiä keväisin ja nyt se on aivan väärin päin... :)
Mullakin oli mielessä tähän käyttöauto-lällysafariauto kategoriaan Cherokee mutta päädyin Grand Cherokeehen. Siinä on sentään kierrejouset takanakin ja muutenkin modernimman oloinen vaikka tekniikka onkin hyvin pitkälti vastaavaa.
Automaatti on mainio maastossa, ei tartte kytkintä pumputella. Bensaa mun ajoissa tuntuu menevän jossain 17-25l/100km välillä.
Halpojahan noi Jeepit on autoihin verrattuna.
Bensaa mun ajoissa tuntuu menevän jossain 17-25l/100km välillä.
No mersu koneinen crd kuluttaa alle kympin saalle, kesällä tehtiin hiukka siitin remppaa ja lasku pari tonnia et ääni bensa krematoriolle :-)
PunisherFIN
06.03.2015, 21:12
miulla näyttää grandissä ajotietokone maantiekulutukseksi 15-17l/100km 33" mutikat alla ja maastossa kahtosin tuntikulutuksia, koska 7h möyrimistä ja vaikka 150km siirtoajoa, niin kulutusmittari näyttää ~21l/100km, joten ei se paha syöppö silleensä ole mettäs kun pyörii paljon tyhjäkäyntiä ja sitä ruutia on vakio kutosessakin ihan riittävästi, eli nilkka oikosena ei tosiaan tartte huudattaa. jousitus pelaa luonnostaan aivan törkeen hyvin mehtään ja automaatilla on silleensä heleppo ajaa, kun voit keskittyä hämmentämään rattia, etkä vaihekeppia kun tarttee ajella vähän tarkempaa :) kohtuu kiukkunen on maantiellä ajella, 190hp kertoo sen että tuo alle 2000kg painava koppi liikkuu ihan riittävästi, vaikka amis penarien kiusaksi asti :D
sitte tuo GR patrolli taas syö saman mitä muutki sen kokoset, eli maantiellä saa varata sen 11-15l/100km dieseliä, ruutia ei ole ja mettäs se on kun rekalla survos cittarin ruutuun, mutta tilaa on aivan helevetisti niille koirille, jahtikavereille ja lisäks sinne saa vaikka tonnin työkaluja ja varaosia :D toimii kyl offikulkineena ihan ok, varsinkin kun ne mitat oppii eka ja sen kankeuden ja tuossa hintaluokassa saa ihan järkeviä vehkeitä, tosin yleensä saa varautua "hiukan" hitsailemaan ja tekemään kaikkee muutakin pientä :)
nuihin molempiin saa ihan hyvin varaosia ja kaikkee offroadpornoa (lisähilppeitä), eikä ne ihan järettömiä kustannakaan, tosin parin-kolmen tonnin vehkeen saa varautua ite tekemään mieleisekseen ja valmista ei varmasti viellä saa, ainakaan hyvin tehtyä :) tosin, eipä ne "valmiitkaan" ole koskaan itelleen varmasti valmiita :D tietty jonkun sopivan rönttävehkeen saa kyllä tonnilla, vähän toisella jos esmes 160 korinen vanhempi patrol tms kelpaa :)
sotkin siulle viel lisää vaikeutta kertomalla mielipiteen kahesta täysin erilaisesta autosta, mitä itellä on ja mitä on tullu rakenneltua :D
BJ-40/76
07.03.2015, 02:05
Morjens arvon palstalaiset,
On tämä jännää, pienestä enduroprätkästä se kipinä lähti, katupyörä piti vaihtaa myös matkaenduroon ja nyt kuume senkun pahenee. Eli kakkosauto pitää vaihtaa nyt nelivetokulkineeseen, kumma homma ku kaikilla ajoneuvoilla pitää päästä tavalla tai toisella maastoon.:)
Siitäpä se ongelma sitten tulikin, budjetti noin 3-4k€ jolla ei kovin tuoretta laitetta saa. Enkä myöskään haluaisi täyttä projektia, koska siihen ei riitä aika ja rahkeet. Tarve on lähinnä jahtikäyttö syksyisin ja talvella sekä kevyt maastoajelu. Sen puolesta riittäis hlöauto, mut tiedän että kaipaisin kummiski parempia maasto-ominaisuuksia hetken päästä.
Aluksi katoin Vitaroita ja sitte Forrestereita, Hiluxiin sais tuon enskan kyytiin tarpeen tullen eikä tarvisi kärryn kans puljata. Sitten kävin kattoon ja koeajaan HJD80:ä ja tuli armoton kuume sellaiseen 4.2TD ois aika kiva. Noh, niiden hinnat tuntuu menevän taivaisiin suhteessa ajokilometreihin ja vuosimalliin.
Itselläni eniten tietoa/kokemusta tuosta HDJ-80:stä; Ja se syy, miksi ""hinnat tuntuu menevän taivaisiin suhteessa ajokilometreihin ja vuosimalliin"" on se, että nuo "viimmeiset mekaaniset norsut" on vielä reilu 500 tkm ajettuna, yli 20v vanhana, edelleenkin työkäytössä...
Ja puoli milliä ajettuna, kilometrejä voi olla edessä yhtäpaljon, kun jollain uudella citymaasturilla (ei varmaan monella enää, sillä verottaja ja ruoste raiskaa...)
Siis hdj-80 ei liene todellinen vaihtoehto citymaasturille, jos käytettävissä on 3-4 ke, ja tarkoitus on ajella ""Sen puolesta riittäis hlöauto, mut tiedän että kaipaisin kummiski parempia maasto-ominaisuuksia hetken päästä. "" ja ei rempata...
Sorry, ei ollut tarkoitus masentaa... Minullakin on vm.1990 hdj-80 henkilöauto ns. ykkösautona, ja aika vähän tulee kilometrejä maastossa, mutta erikokoisia kärryjä pikitiellä tulee hinattua yli puolet kilometreistä (esim. viimme vuoden aikana)... ja harrastan noita Land Cruisereita.
Ittellä on täällä hetkellä käyttiksenä chevyn perhemaasturi, ja tuossa kun oon katellu kaverin tappelu cherokeen kanssa, niin älä koske jeeppeihin, jos et halua kaikkea askarrella alusta asti uusiksi. Eestä napsahtaa läkkipeltiset ylätukivarret poikki, ku moottorin käynnistää. Murrosristikot räjähtää D30 etuvetareista, ku nelivedon kytkee päälle.
Osta vaan nettiauton toiseksi halvin tojota, ja laita alle niin isot renkaat, ku budjetti antaa myöten, nii kyl se siitä.
Muuta ei oo pakko tehä.
On niitä muitaki ku se hilux ja HDJ. Land Cruisereissa riittää valinnanvaraa ja vielä on 4runner.
Jotain tällaistakin voisi mietiskellä: http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/6943134
dodge3500
07.03.2015, 09:04
itellä oli bj 40 ja hj 60 sen jälkeen kokeilin paria dodgee ja pajeroo, sitten palasin toyotaan eli ei ääni dodgelle ja pajerolle
nyt hj 61 360tkm hdj 80 650tkm ajetut ja hyvin pelaa
maitopoika
07.03.2015, 09:29
Mulla ois tuossa budjettiin sopiva l200, on valoa ja systeemiä. Hinta riippuu siitä mitä jätetään ja mitä otetaan pois :D
Korpikumpu
07.03.2015, 09:34
Luotettavuudesta äänet toyotalle, mutta ruoste vie. Itellä on hj61 ja sitä oon jo tovin hitsaillu, eikä valmista tule, kun ei aikaa ole. Melkonen norsu se on tuolla tiellä, mutta aivan mahtava kärryn vetoon ja mehtuuautoksi. Ei tosin mikään ketterä.
Mukavuutta kun taas ajattelee, niin kyllä Disco 2 on kiva ajaa. Oikeastaan todella kiva. Kyllä silläkin kärryä vetää ihan hyvin vaikka, 2.5 tuprodiisseli onkin. Luotettavuus on sitten toista. Mitään vaihdelaatikkoremppaa suurempaa en ole vielä joutunut 10tkm sisään tekemään, mutta koko ajan jotain pientä sähköhommaa on. Ehkä siinä mielessä suosittelisin disco ykköstä.
Näissä kun ei hinnatkaan ihan taivaissa ole.
Älä ny ainakaan Toyotaa hommaa... :D :D :D Tolla budjetila on oikeestaan aivan sama minkä auton ostat, tekemistä riittää varmasti :D
Ääni Grand Cherokeelle :) Mieluummin vielä V8 pannulla :cool: En usko että on suurta eroa kulutuksessa V8 vs 4.0 6-kone.
Ainakin ton 4.0 moottorin kulutus pyöri automaattina 14-20 l satkulla. Ei toi kasi varmaan enempää vie vai meniskö jopa pienemmällä...?
dirtysalami
07.03.2015, 11:56
Pysy kaukana HDJ:sta ellei pinkka ole kunnossa. Mä ainakin olen maksanut itteni aivan kipeäksi kyseisestä kapineesta ja hulluus senkun jatkuu.
Jos nyt lähtisin uudestaan puhtaalta pöydältä, niin valinta kallistuisi Jeepiin. Amerikkalaista paskaahan se on, mutta kaikkea varaosaa on saatavilla järkihintaan ilman mitään salatiedettä.
Jotain tällaistakin voisi mietiskellä: http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/6943134
Niin, noissa vempeleissä on yleensä hyvät vetopainot, vaikka kysyjällä tämä ei taida tulla vastaan jos pyörää kuskaa.
Dieseli huoltoautona voisi toimia tai sitten jos haluaa fiilistellä kasilla niin vaikka http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/6818032
Nuo ykkös-sarjan Discot ovat vielä kohtuu helppoja ylläpitää. Ne muutamat LR-ominaisuudet ovat kuitenkin aika halvalla hoidettavissa (jos niitä ilmenee)
http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewforum.php?f=27
Ei muuta kun valikoit budjettiin ja omiin tarpeisiin käypäsen Toyotan, ei puoltamillii ajettua (tietysti huolellisesti läpikäydyt/käyttöentisöidyt asia erikseen) eikä moneen kertaan parsittua. Kannattaa myös vilkaista ulkomaiden tarjontaa.
http://streetseen.vi/forums/attachment.php?attachmentid=203&stc=1&d=1252961599
Ittellä on täällä hetkellä käyttiksenä chevyn perhemaasturi, ja tuossa kun oon katellu kaverin tappelu cherokeen kanssa, niin älä koske jeeppeihin, jos et halua kaikkea askarrella alusta asti uusiksi.
Itsellä ei ollut kahdessa Cherokeessa viiden vuoden aikana mitään normaalista poikkeavaa vikaa. 4.0- moottori ja AW4 on jotakuinkin juuri niin luotettavia kuin moottori tai automaattilaatikko voi olla.. sähkövikoja näissä toki jonkin verran on, mutta yleensä varsin simppeleitä korjata.
Grand Cherokee ollut nyt alla vajaa viisi vuotta/ 70tkm, ei-itseaiheutettuja vikoja on ollut äärimmäisen vähän. Laatikosta pitänyt vaihtaa pari solenoidia ja yksi tunnistin (Moparin laatikoiden tyyppivika merkistä riippumatta), sähköflektistä hajosi moottori. Siinäpä ne mekaaniset viat mitä ei ole itse aiheuttanut metsässä liian raskaalla kaasujalalla.
Kait se on paljon siitä kiinni miten autoa on edelliset huoltaneet. Joko minulla on käynyt pahuksen hyvä tuuri, tai sitten vain kaverillasi pahuksen huono tuuri?
Eestä napsahtaa läkkipeltiset ylätukivarret poikki, ku moottorin käynnistää. Murrosristikot räjähtää D30 etuvetareista, ku nelivedon kytkee päälle.
Alkuperäiset tukivarret on lähinnä vitsi, mutta aftermarket- tukivarret millä saa samalla jousitukseen vielä alkuperäistä enemmän joustoa maksaa halvimmillaan pari satkua + toimituskulut. Eikä varmasti enää hajoa..
D30:n ristikotkin kesti Cherokeessa, vaikka alla oli 35" renkaat ja 4.88 välitykset. Toki jos taas on vanhempi Cherokee ilman abseja, niin niissä on pienemmät ristikot, mitkä on liian heikot. Isommilla ristikoilla vetareissa on samat ristikot kuin D44:ssä - eli siis vastaavat mitkä vaikkapa sinun Chevyssä todennäköisesti on ;)
Osta vaan nettiauton toiseksi halvin tojota, ja laita alle niin isot renkaat, ku budjetti antaa myöten, nii kyl se siitä.
Muuta ei oo pakko tehä.
On niitä muitaki ku se hilux ja HDJ. Land Cruisereissa riittää valinnanvaraa ja vielä on 4runner.
Ei ole pakko tehdä ei, eikä juuri Jeepillekään. 200€ "budget boost" korotus ja isommat renkaat alle, ja kovaa ajoa. Ehkä vielä lunchbox lockeri perään muutamalla satkulla - ja vielä ollaan halvemmassa hinnassa kuin hinnaston toiseksi halvin Toyota ;)
Sijoitettuun rahaan nähden Jeepissä saa huomattavasti enemmän autoa ja kulkupuolta niin metsässä kuin kadulla :) Cherokeessa pieni koko on etu, jollei kuski satu olemaan +190cm pitkä ja vähän rotevamman kokoinen. Grand Cherokeehen sitten mahtuukin jo selvästi paremmin. Tällaisella pygmin kokoisella kummassakaan ei ole mitään ongelmaa.
Minulla ei ole sinällään mitään Toyotia vastaan, ovat pääsääntöisesti erittäin luotettavia, rakennettuna menee metsässäkin oikein hyvin, yms.. Ongelmana lähinnä on tuo aivan överi hintataso varsinkin sillä rahalla saataviin ominaisuuksiin/ kulkupuoleen nähden (jos siis jotakuinkin vakiosta puhutaan). Jos Toyotien hinta olisi järkevällä tasolla, olisi myös niiden hankkimisen järkevyys ihan toisella tasolla. Ovat selvästi työkalumaisempia verrattuna Jeeppiin, mikä voi olla joko hyvä puoli tai ei, riippuen mitä autolta hakee.
Tuntuvat vain tosiaan ko. kapineet aina maksavan vähintään 30% liikaa ominaisuuksiinsa ja kuntoonsa nähden. Siinä missä saat itsellesi kohtuukuntoisen vakion Toyotan, saat ostettua hintataulukon puolestavälistä olevan 5-10 vuotta uudemman ja puolet vähemmän ajetun Jeepin, siihen isommat renkaat, alustasarjan, järeämmät tukivarret ja pari lunchbox- lukkoa. Eikä tämä edes ole mikään vitsi..
Komppaan tuota Timoa. Kyllä tuo Cherokee on auto joka ainakin allekirjoittaneelle on se oikea. Mitään muuta autoa en ole jaksanut pitää noin kauan ja joka kerta kun ajan sillä jaksan mainita kuinka paljon pidän siitä😛 tosin se on kyllä minun ja tyttären välinen vitsi.
Muttapa oikeesti. Miulla on noita nelikoita ollut Suska, hj60, isuzu, Daihatsu.. Mitkä nyt tulee mieleen ja kyllä tuo Jeeppi sellaisena sekakäyttö autona on se paras. Helvetin hyvä ajaa, menee vakionakin yllättävän hyvin hyvillä renkailla. Tuolla 6-koneella olen matka-ajossa päässyt jopa alle kympin kulutukseen, tosin tuo miun auto on ensinnäkin Lapista kotosin ja ajettu vasta 240 000. Jos edelliset omistajat olis hoitaneet edes pikkasen paremmin, niin ei paljon uutta häpesi, luulen.
Peltihommia noissa sattaa tulla vastaan, mutta ne on sitten kyllä helppoja tehdä. Ja Euroopasta saa edullisesti osia. Esim tyhjäkäyntimoottori eBayssa 14.90€+postit. Marmoritiskillä 220€ 😁.
Onneks sain sen kuntoon ite! Tekniikka noissa on loppujen lopuksi hyvin simppeliä, vaatii vaan vähän opiskelua. Ja asennetta....
Samaan lopputulokseen päädyin reilu vuosi sitten käyttistä hankkiessa kuin edellinen kirjoittaja. Vastaavan ikäinen ja samoilla kilometreillä oleva LC olisi ollut puolta kalliimpi kuin Jeep CG. Noita kauhutarinoita suutinongelmista löytyy netistä 120 Land Cruiserista melko reilusti, että ei tuntunut järkevältä maksaa sitä puolta lisää luotettavuudesta. Ongelmia voi tulla toki eteen jeepissäkin mutta tuolla erotuksella tekee melkein minkä remontin vain. Valintaa tehdessä ei myöskään haitannut että jeepissä oli 30% enemmän tehoa ja fiksummin toteutettu neliveto. Osia saa myös melko edullisesti jeeppiin kun jaksaa nähdä vähän vaivaa.
..ja muistaa sitten jos Jeeppiin päätyy - on sitten Cherokee tai Grand Cherokee - katsoa pellit tarkasti. Varsinkin helmat ja jalkatilat on näiden pahimpia murheenkryynejä. Sormella tökkiminen saattaa riittää :eek: Eivät ole USA:laiset osanneet tehdä yhtään parempaa peltityötä kuin Japanilaiset :D
Alkuperäiset tukivarret on lähinnä vitsi, mutta aftermarket- tukivarret millä saa samalla jousitukseen vielä alkuperäistä enemmän joustoa maksaa halvimmillaan pari satkua + toimituskulut. .
Vaan vaihtuuko noilla tukivarsilla 4-linkki käytännössä jakari alustaan, kyl miu haave ois pitemmät tukivarret 4-linkkinä ja massiivisil korimuutoksil alle :-)
Vaan vaihtuuko noilla tukivarsilla 4-linkki käytännössä jakari alustaan, kyl miu haave ois pitemmät tukivarret 4-linkkinä ja massiivisil korimuutoksil alle :-)
Ei vaihdu, kun alkuperäisille paikoille laitetaan vaan vahvemmat varret, joissa niveletkin, että saa akseli elää muunkin kuin kumipuslien ja kiertyvien tukivarsien varassa.
Vaan vaihtuuko noilla tukivarsilla 4-linkki käytännössä jakari alustaan, kyl miu haave ois pitemmät tukivarret 4-linkkinä ja massiivisil korimuutoksil alle :-)
Menee vähän off-topikiksi tässä ketjussa.. mutta lyhyillä tukivarsilla pysyy 4-linkki. Pitkillä tukivarsilla eteen ei ole 4-linkkiä, mutta löytyy 3-linkki + panhard (ts. vastaava toiminta kuin 4-linkki + panhard). Useimmat long-arm kitit tosin on jakarialustalla, mutta ei se auttamattoman huono ole jos oikein toteutettu.
Lainaan topicia kun kuitenkin samasta asiasta kyse :rolleyes:
Mitähän arvon palstalaiset suosittelisi käyttöautoksi jolla pääsee tarvittaessa metsätien reunaa syvemmälle pusikkoon, ja mielellään poiskin. Kilometrejä itsellä tulee vähän johtuen kaupunkiajosta.
Vaatimukset olisi seuraavanlaiset:
-Kytkettävä neliveto kepistä (ei mitään sähköhärveleitä)
-Henkilömäärä 5 jotta sopii vaimo ja muksut kyytiin
-Ilmastointi
-max 10ke
Itsehän olen aina ollut "enimmäkseen" Toyota miehiä, ja Suzukitkin on tutuksi tulleet joten lantikoita ja grand vitaroita on tullut katseltua :D
Ehdotuksia otetaan avoimin mielin vastaan :confused:
PunisherFIN
07.03.2015, 17:55
Lainaan topicia kun kuitenkin samasta asiasta kyse :rolleyes:
Mitähän arvon palstalaiset suosittelisi käyttöautoksi jolla pääsee tarvittaessa metsätien reunaa syvemmälle pusikkoon, ja mielellään poiskin. Kilometrejä itsellä tulee vähän johtuen kaupunkiajosta.
Vaatimukset olisi seuraavanlaiset:
-Kytkettävä neliveto kepistä (ei mitään sähköhärveleitä)
-Henkilömäärä 5 jotta sopii vaimo ja muksut kyytiin
-Ilmastointi
-max 10ke
Itsehän olen aina ollut "enimmäkseen" Toyota miehiä, ja Suzukitkin on tutuksi tulleet joten lantikoita ja grand vitaroita on tullut katseltua :D
Ehdotuksia otetaan avoimin mielin vastaan :confused:
y61 korinen patrol, tai kytkettavalla nelikolla oleva jeep.
10k€ hinnalla saa jo Jeepin, missä on jatkuva neliveto (ei mikään sähköhimmeli), ja hidas puoli lukolla :)
Nuo Jeepien jatkuvat nelivedot on oikeasti aika päteviä, vanhempi on viskolla ja toimii hyvin. Uudempi on progressiivisella mekaanisella kytkimellä, ja toimii oikeastaan vielä paremmin. Kulutuksen osalta ei eroa takavetoon, kun Jeepissä pyörii joka tapauksessa kaikki nelivedon himmelit vaikka olisi takavetolaatikko (toki pelkät takaset vetää silti).
Vaatimukset olisi seuraavanlaiset:
-Kytkettävä neliveto kepistä (ei mitään sähköhärveleitä)
-Henkilömäärä 5 jotta sopii vaimo ja muksut kyytiin
-Ilmastointi
-max 10ke
... joten lantikoita on tullut katseltua :D
Ehdotuksia otetaan avoimin mielin vastaan :confused:
Ei muuta kuin katselemaan...niitä lantikoita ;)
Ei muuta kuin katselemaan...niitä lantikoita ;)
Näin meinasin vähän tehdäkkin, mutta tuo hinta tahtoo karata turhan ylös toistaiseksi. :mad: Jeepeistä kaipaisin myös vähän infoa, vaikka Timo_L on hyvin tietoa jakanutkin. Äitillä on Jeep Cherokee 2.5 CRD ja voi juma kun on huono ajettava, varsinkin istuimien osalta. Itse en pysty tuolla ajamaan yli 100km matkaa pysähtymättä :(
Vaimollekin pitäisi auto vaihtaa, kun ei tunnu sisätilat eikä maavara Kia Ceedissä riittävän. Lantikoita sekä pathfindereita on katseltu, mutta jotenkin tulee tuossa Nissanissa epäileväinen olo renun moottoriin. Nämä kaksi vaihtoehtoina koska tarvii olla tosissaan tilava takakontti. (syy 3 Dogo Canariota) :rolleyes:
No ei hinta karkaa lantikoissa, päinvastoin. Kuka nyt haluaisi saarella tehdyn auton... :D
Joo sarkasmi sikseen. Japanian autoissa on etunsa ja eurooppalaisissa omansa. On vain määritettävä tarpeensa ja sen mukaan hankittava pirssi, valmistusmaasta riippumatta
. Japanian autoissa on etunsa ja eurooppalaisissa omansa. ...
Ja sitten on ne amerikkalaiset..! Niissä tuntuu vaan rahalle saavan vastinetta minusta parhaiten. :)
Lerssinen
07.03.2015, 20:36
Lainaan topicia kun kuitenkin samasta asiasta kyse :rolleyes:
Mitähän arvon palstalaiset suosittelisi käyttöautoksi jolla pääsee tarvittaessa metsätien reunaa syvemmälle pusikkoon, ja mielellään poiskin. Kilometrejä itsellä tulee vähän johtuen kaupunkiajosta.
Vaatimukset olisi seuraavanlaiset:
-Kytkettävä neliveto kepistä (ei mitään sähköhärveleitä)
-Henkilömäärä 5 jotta sopii vaimo ja muksut kyytiin
-Ilmastointi
-max 10ke
Itsehän olen aina ollut "enimmäkseen" Toyota miehiä, ja Suzukitkin on tutuksi tulleet joten lantikoita ja grand vitaroita on tullut katseltua :D
Ehdotuksia otetaan avoimin mielin vastaan :confused:
Terrano II
Isä ukolla jahti/käyttis autona bensa hilux kitkalukoilla (SR5) mitä harvassa hilussa on. se on 2.2 bensa vm 1989 ajettu 202000. toiminu loistavasti ja pääsee iha hyvin riippuu tietysti kuskista. Itellä tuo patrolli vm81 se on tilava+pääsee,korkee,halvat osat ja vielä helppo korjata. mutta nuo on huonoja ajaa tiellä varsinkin tuo 160 koppanen. ei nuo maksa maltaita vaikka uudenmankin ostais. Monella tutulla on metätys ja käyttis autona cruiseri se on todella tilava ja mahtuu paljon kyytii ja lukot (jotka syö murroksia) ihan hyvä ajaa tiellä.siihenkin halvat osat ja helppo korjata.:)
Oho, olipa tullut kommentteja vuorokauden sisään! Kiitos paljon vinkeistä. Arvasin, että vaihtoehtoja tulee paljon, sama juttu ku joku tulis kysyyn prätkäfoorumilla millainen pyörä kannattaa hankkia.
Ehkä eniten se Cherokee edelleen kiinnostaa, pitäis vaan päästä koeajolle, että tietäis millanen peli se on käytännössä. Toki sen koeajetun HDJn hinta voi asettua sen verran kohdalleen, että sitäkin pitää harkita.
Tuli vain mieleen että miten tuollaisen LR Discoveryn takaovesta mahtuis tuollainen prätkä sisälle, mahdollisesti eturengas irroitettuna tms. ?
Ovimittoja kellään käsillä? Tai muita kontin mittoja pakumallina?
..ja muistaa sitten jos Jeeppiin päätyy - on sitten Cherokee tai Grand Cherokee - katsoa pellit tarkasti. Nehän nyt saa kattoa kyllä ihan aina yli 5 vuotiasta autoa suomesta ostaessa. Merkkiä suurempi merkitys on edellisten omistajien huolloilla. Hyvä ajoittainen kotelosuojaus ja massaus vähentää hitsaamisen tarvetta aika paljon. :rolleyes:
Olen tätä foorumia nyt parisen viikkoa tavannu semmosien aiheiden kohdalta jotka itseä näin aloittelijana kiinnostaa ja mietityttää. Joka perhanan langassa löytyy aina joku toijjotamies jonka mielestä pitäis nyt kuitenkin vielä miettiä löytyskö sieltä toyotan mallistosta kans joku hyvä laite. Onko ne Yotat oikeesti niin huonoja ja kalliita ettei mee kaupaksi ilman foorumilla tarjoamista? :D Itehän ostin mitsun, hurja alle 70 heppanen vapari, se on tämän foorumin mittapuulla ehkä huonoin valinta mitä löytyy, mutta piru vie että menee amatöörin mittapuulle jo hyvin mettässä kun ruuvas alle nankangin halvat kurapallot ja muistaa vielä käydä napsauttamassa napalukot kans päälle. Pääasia että on laite josta ite tykkää ja sillä pääsee harrastamaan. Mitä huonommin etenevän ostaa, sitä helpompi on löytää tarpeeks haastavia ajopaikkoja. ;)
Oho, olipa tullut kommentteja vuorokauden sisään! Kiitos paljon vinkeistä. Arvasin, että vaihtoehtoja tulee paljon, sama juttu ku joku tulis kysyyn prätkäfoorumilla millainen pyörä kannattaa hankkia.
Ehkä eniten se Cherokee edelleen kiinnostaa, pitäis vaan päästä koeajolle, että tietäis millanen peli se on käytännössä. Toki sen koeajetun HDJn hinta voi asettua sen verran kohdalleen, että sitäkin pitää harkita.
Niinhän tää homma aina etenee. Kaikki kehuu omaansa :D Hyvää autoa ei oo vielä keksittykkään...
Jos ajat paljon, niin hommaa sellanen maasturi missä on kierrejouset... :cool:
:
Olen tätä foorumia nyt parisen viikkoa tavannu semmosien aiheiden kohdalta jotka itseä näin aloittelijana kiinnostaa ja mietityttää. Joka perhanan langassa löytyy aina joku toijjotamies jonka mielestä pitäis nyt kuitenkin vielä miettiä löytyskö sieltä toyotan mallistosta kans joku hyvä laite. Onko ne Yotat oikeesti niin huonoja ja kalliita ettei mee kaupaksi ilman foorumilla tarjoamista? :D
Kannattaa olla varovainen... Toyotan arvostelusta voi seurata rankkaa avautumista :D :D :D
Isä ukolla jahti/käyttis autona bensa hilux kitkalukoilla (SR5) mitä harvassa hilussa on. se on 2.2 bensa vm 1989 ajettu 202000. toiminu loistavasti ja pääsee iha hyvin riippuu tietysti kuskista. Itellä tuo patrolli vm81 se on tilava+pääsee,korkee,halvat osat ja vielä helppo korjata. mutta nuo on huonoja ajaa tiellä varsinkin tuo 160 koppanen. ei nuo maksa maltaita vaikka uudenmankin ostais. Monella tutulla on metätys ja käyttis autona cruiseri se on todella tilava ja mahtuu paljon kyytii ja lukot (jotka syö murroksia) ihan hyvä ajaa tiellä.siihenkin halvat osat ja helppo korjata.:)
Eikös se mene niin, että SR5 mallissa on kytkettävä 100 % takatasauspyörästönlukko (samantapainen kuin hj61:ssä) ja tavallisissa hiluxissa normi kitkalukko.
BJ-40/76
08.03.2015, 00:13
Oho, olipa tullut kommentteja vuorokauden sisään! Kiitos paljon vinkeistä. Arvasin, että vaihtoehtoja tulee paljon, sama juttu ku joku tulis kysyyn prätkäfoorumilla millainen pyörä kannattaa hankkia.
Ehkä eniten se Cherokee edelleen kiinnostaa, pitäis vaan päästä koeajolle, että tietäis millanen peli se on käytännössä. Toki sen koeajetun HDJn hinta voi asettua sen verran kohdalleen, että sitäkin pitää harkita.
Siis jos noilla sinun spekseillä hdj-80 on vaihtoehto tuossa hintaluokassa, ja nimenomaan tuolla rivien välistä olettamallani huolto- ja käytto budjetilla, niin....
joko tuo hdj on todella hyvä ja halpa, taikka....
Siis tämä on minun mielipide; ja moni ylläoleva kirjoittaja on enemmän taikka vähemmän oikeassa, n. 25v vanha, reilu puoli milliä ajettu ns. työkalu, ei ole ehkä ole paras vaihtoehto, jos "normi henkilöautolla".melkein tulisi toimeen, jotkut ns. citymaasturit, taikka sitten siitä välisistä.... voisi olla parempi 2.auto...
dodge3500
08.03.2015, 01:35
Ja sitten on ne amerikkalaiset..! Niissä tuntuu vaan rahalle saavan vastinetta minusta parhaiten. :)
niin rahan menetykselle
Eikös se mene niin, että SR5 mallissa on kytkettävä 100 % takatasauspyörästönlukko (samantapainen kuin hj61:ssä) ja tavallisissa hiluxissa normi kitkalukko.
ei missään hiluxsissa ole kytketävää lukkoa tuossa on eessä ja takana kitkalukot
Ehkä eniten se Cherokee edelleen kiinnostaa, pitäis vaan päästä koeajolle, että tietäis millanen peli se on käytännössä. Toki sen koeajetun HDJn hinta voi asettua sen verran kohdalleen, että sitäkin pitää harkita.
Jos meinaat koeajaa Cherokeen niin muista koeajaa myös Grand Cherokee :)
Vilkutin
08.03.2015, 09:09
ei missään hiluxsissa ole kytketävää lukkoa tuossa on eessä ja takana kitkalukot
Ai ei?
Oon ajanu ainakin kahella hiluksilla missä takana 100% kytkettävä lukko.
Sen sijaan etukitkalukot kai aika harvinaisia?
Kitkahan nyt o melkeeempä kaikissa ainakin tiisseli mallien taka-akseleissa.
ei missään hiluxsissa ole kytketävää lukkoa tuossa on eessä ja takana kitkalukot
41110 CARRIER ASSY, DIFFERENTIAL, REAR
41110-26440 FINAL GEAR RATIO=43:10=4.300 1 € 1,737.45
41110-3D040 FINAL GEAR RATIO=43:10=4.300, W(LSD) 1 € 2,699.13
41110-3D080 FINAL GEAR RATIO=43:10=4.300, W(REAR DIFFERENTIAL LOCK) 1 € 1,913.38
Ainaki jo 8/1997 vuodesta lähtien näyttäs olleen valinnaisena taakse se 100% kytkettävä lukko . Eli avoin, lsd tai 100%lukko ollu vaihtoehto. Ja näkyy olevan(toyotan esitteiden mukaan), että Suomeen tuoduissa eri ikäisissä tuo 100% lukko ollu välillä valinnainen useampaankin eri varustetasoon.
Je edessä ei sitten lukkoa ole ollutkaan vaan tämä ADD systeemi joka vaan on "vetoakselinvapautin" joka ei sitten ole minkäänlainen lukko ollenkaan. Joka käytännössä kytkee vaan nelivedon pois päältä. Toinen vetari pyörii tietty kokoajan(siis rengas ryörittää kun auto liikkkuu), mutta voima ei välity, ku se menee tasauspyörästön kautta sinne auki olevalle puolelle ja auto on silloin täysin takaveto.
Tuossa tarkempi selostus: http://www.off-road.com/trucks-4x4/tech/the-automatic-disconnecting-differential-system-19259.html
lepoantti
08.03.2015, 10:11
jos ei ole kiire, tai jos on, niin se kannattaa unohtaa auton hankinnassa. käy ajamassa koeajoja mahdollisimman monella eri merkkisellä, ja mitä useammasta saman merkin yksilöstä saat tuntuman niin sen parempi. vain useampia koeajamalla saat tuntuman ja voit muodostaa käsityksen siitä millaisen haluat ja mikä soveltuu käyttötarkoitukseesi parhaalla mahdollisella tavalla. kaikkia hyviä ominaisuuksia ei voi saada yhteen autoon, aina joudut tekemään kompromisseja tai sitten auto pitää valmistaa itse millaisen haluaa.
merkkifanaattisuus johtuu monesti siitä että on tottunut korjaamaan jotakin tiettyä ja varaosia on kertynyt nurkkiin useamman auton verran, siitä on hankala lähteä vaihtamaan tai kaikki menee uusiksi. jos kohtaat livenä tai luet jonkun sellaisen juttuja joka on esim. valmis tärvelemään nahkansa jollakin merkkilogolla niin vähintään 98% suodatat jutuista pois.
itse kun olen jotakin ollut hankkimassa niin joskus olen parkkipaikalla jollakin kiinostavalla autolla ajavalta ja kysynyt jotta käydäänkö koeajolla, siinä samalla keskustellut millaisia ongelmia ollut laitten kanssa. ja voihan sitä autoliikkeissäkin käydä jos kiinnostaa, itsellä ei minkäänlaista viettiä moisiin paikkoihin. uskoisin että offi/nelivetoheeboista löytyy notkeutta sen verran että jos haluat testata autoa niin se järjestyy.
Ai ei?
Oon ajanu ainakin kahella hiluksilla missä takana 100% kytkettävä lukko.
Sen sijaan etukitkalukot kai aika harvinaisia?
Kitkahan nyt o melkeeempä kaikissa ainakin tiisseli mallien taka-akseleissa.
ei ainakaan minun tietääkseni. ja tuossa on eessäkin kitkalukko
Ponssekuski
08.03.2015, 16:35
ei ainakaan minun tietääkseni. ja tuossa on eessäkin kitkalukko
Kyllä noissa SR5:ssa on tietääkseni sähköisesti kytkettävä takalukko.. Ainakin edellisellä työnantajalla oli. Edessä en ole kuullu olevan kitkaa vakiona missään toijotassa, vaan enpä mie tuohon merkkiin oo nii tarkkaan perehtynykkään.
Ja ettei menis tyystin ohi..
Tojohan olis ihan ookoo biili, mut hinta vaan aivan järkyttävä kilometreihin ja kuntoon nähden. Eli jos meinaat muutamalla tonnilla saada auton, ni kannattaa varmaan katsoa muita merkkejä, ellei sit tahdo reilua puoltamiljoonaa ajettua ruostekasaa pihalle.
no kai minäkin sitten sotken samaa topikkia...
mä tarvisin "perhemmallisemman" auton ton eldoradon tilalle ja siinä tarvis olla mieluusti seraavaa.
-5-8 k€
-takapenkit ja niille kulku omasta ovesta
-llmastointi
-kardaani
-suuripiirtein saman verran kulkuhaluja/löylyä kun tuossa eldossakin, jos on vähemmän niin äänet korvaa puuttuvan tehon...
-bensa tai e85
mitäs raati ehdottaa... saksalaisista tulee ihottumaa että niitä ei tarvi mainita..
no kai minäkin sitten sotken samaa topikkia...
mä tarvisin "perhemmallisemman" auton ton eldoradon tilalle ja siinä tarvis olla mieluusti seraavaa.
-5-8 k€
-takapenkit ja niille kulku omasta ovesta
-llmastointi
-kardaani
-suuripiirtein saman verran kulkuhaluja/löylyä kun tuossa eldossakin, jos on vähemmän niin äänet korvaa puuttuvan tehon...
-bensa tai e85
mitäs raati ehdottaa... saksalaisista tulee ihottumaa että niitä ei tarvi mainita..
Vani?
Mitähän arvon palstalaiset suosittelisi käyttöautoksi jolla pääsee tarvittaessa metsätien reunaa syvemmälle pusikkoon, ja mielellään poiskin. Kilometrejä itsellä tulee vähän johtuen kaupunkiajosta.
Vaatimukset olisi seuraavanlaiset:
-Kytkettävä neliveto kepistä (ei mitään sähköhärveleitä)
-Henkilömäärä 5 jotta sopii vaimo ja muksut kyytiin
-Ilmastointi
-max 10ke
Mahtaako tuolla saada sitä loppuun ajettua toitsua, mitä saa koko ajan hitsata ja korjata, mutta mikä kuitenkin on elämää suurempi auto.. Itsellä on ollut muutamia toitsuja ja kyllä ne on elämää suurempia kusetuksia. Vikaa vian perään ja autoo saa tosiaan hitsata joka hemmetin vuosi uusiksi. Siinä autossa muovikin ruostuu. Lisäksi sellainen ylikokoinen lahna mikä painaa vielä hemmetisti ei oikeasti etene siellä metsässä kovin kehuttavasti. Painon myötä se uppoaa sinne, koon puolesta se on vähän kuin valasta tunkisit sillipurkkiin. Ei se oikein mahdu. Pitää olla lentokenttä että toitsu mahtuu kääntymään. Toki jos pelleillä ei ole mitään merkitystä niin saahan sitä kavennettua kun puiden väliin ajelee. Voi sitä myös uudelleen muotoilla kun sitä tosiaan joka vuosi hitsailee. Tuo nyt on vielä tätä oma kohtaista kokemusta kun olen tuollaisen paskan erehtynyt ostamaan muinoin. Jeepissäkin oli ruoste ongelmaa ja lisäksi se yksilö mikä itsellä oli ei ollut kovin kehuttava. Eniten aiheutti ongelmia ne aidot alkuperäiset hillbilly sähköt mitä on tehtaalla jo duunattu. En tie miten niin perselleen voi sähköjä tehdä jo tehtaalla? Aivan kuin joku amiskeijo olisi päässyt itseään toteuttamaan niillä hyppysähköviritelmillä. Mutta se moottori kyllä yllätti kulutuksen suhteen. Ei se kauhea syöppö ollut. Hämärä muistikuva että kaupungissa meni joku 13-litraa sillä 4-litran bensakoneella. Vakiona se oli aivan onneton esitys metsään. Sitä olisi pitänyt rakentaa melkoisesti. Mutta sitten kun sen rakentaa niin kyllä ne näyttäisi aika hyvin etenevän.
Jos tulee vähän kaupunkiajoa niin kannattaisiko olla bensamalli? Mutta jos diesel peli niin Hyundai Terracan. Ne on tuoreita, ei tarvi hitsata. Niissä on myös tuoretta diesel tekniikkaa. Jokaisessa on ilmastointi (automaattina tai manuaalina). Sen jälkeen valinta onkin että ottaako manuaali vaihteisto vai automaatti. Nuo on myös huomattavasti halvempia kuin Toitsut, Nissanit tai Mitsut. Etenee metsässä siinä missä muutkin. Korottaminen todella halpaa ja helppoa. Osiakin saa saksasta ja ruotsista. Suomesta niitä ei kannata ostaa, mutta tuo sama juttu taitaa olla kaikissa autoissa.
Jos bensa mallia hakee niin ehkä silloin Terrano II tai Pajero? Pajero ainakin eteni kohtuu hyvin metsässä ihan vakiona. Toitsut oli vain hidasteena sen edessä ;)
Oli valinta sitten mikä tahansa niin noista toitsun paskoista kannattaa pysyä erossa. Ne on vain elämää suurempi kusetus.
Lerssinen
09.03.2015, 09:11
Terrano kakkosessa on kuitenkin oikea runko vielä ja kepillä kytkettävä neliveto :) Ilmastointia löytyy ja saa dieselinä sekä vähän ajettuna helposti kympillä, moottorit kestää kuten muukin tekniikka mukavasti.. Sellaisen minäkin laitan seuraavaksi jos en siirry kuorma-autoilemaan :D
toyota4x4
09.03.2015, 09:32
ei ainakaan minun tietääkseni. ja tuossa on eessäkin kitkalukko
on niin harvinainen kun ei ole tehtykkään ,että paljon se maksaa se etuperä . ja avoimen saa tilalle.
ja lukko perustuu laki tekstiin on myös kaikissa Suomeen maahan tuoduissa toyotissa 1983 ja uudemmissa
1. M1-luokan auto ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan auto katsotaan maastoautoksi (M1G- ja N1G-luokka), jos:
a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja
d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:
i) lähestymiskulma on vähintään 25°;
ii) jättökulma on vähintään 20°;
iii) ylityskulma on vähintään 20°;
iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;
v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja
vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.
Kaitsu67
09.03.2015, 12:35
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
Tähän lasketaan varmaan myös keskitasauspyörästön lukko kun monessakaan ei ole perissä alunperin lukkoa. Ja ainakaan tossa pojan Hiluxissa YL110 SR5 ei ole kuin kitkalukko takana, keskellähän tossa ei tasauspyörästöä käsittääkseni ole....
Vani?
tuppaa olla kaikki kovapenkkisiä vaan ja kovin happamia...
tuppaa olla kaikki kovapenkkisiä vaan ja kovin happamia...
http://www.nettiauto.com/lexus/ls/6211605
kardaani, automaatti ja kasi :D
http://www.nettiauto.com/lexus/ls/6211605
kardaani, automaatti ja kasi :D
corolla :eek::eek:
en tiä, ei noi nykyautot oikein säväytä...
vartiainen
09.03.2015, 18:43
Rytarille: Lincoln Town Car. Uudemmalla 4.6 koneella. Hyvät varusteet, kohtuu hyvä ajaa, ei kuluta liikaa, halvat osat, eikä autotkaan paljoa maksa. Samaa tekniikkaa kuin Crown Vic ja Grand Marquis, näitä on tehty yli miljoona.
ImacInnes
09.03.2015, 18:45
Cherokee on kevyt ja erittäin näppärä mastossa ja karkeammilla renkailla etenee ihan vakionakin jo ihmeesti.
Pienellä korotuksella, vinssillä, ja alusta panssarilla vain taivas on rajana.
Lattiat voi kummastakin reunasta olla mädät vaan jos löytää yksilön joka on jo hitsuuteltu niin sitten ei ole sitäkäään ongelmaa.
Edulinen, mukavat penkit, automaatti, ilmastointi ja vakionopeuden säädinkin löytyy useimmista. Osia löytyy ja pystyy hankkimaan tarvittaessa suomesta tai ebayn kautta edullisesti vaikka USAsta.
Oma -91 kulutti 4l suoralla 6koeella + automaatilla maantiellä 15litraa/100km karkeilla maastorenkailla ja takapaksi täynnä safarivarusteita.
Bensa vehkeestä ei tarvi meksella diesel veroa ja liikenne käyttöön otto ja poisto maksaa 4,-/ kerta jos ei laite ole jatkuvassa käytössä niin tuolla säästää nopeasti autoverossa ja vakuutusmaksuissa.
Suosittelen
t. Ismo Ämmä
Tässä taitaa olla jo montakin eri auton valitsijaa ja eri kriteerit mutta vastataan jotain omia näkemyksiä, jos ne sotkisi edes jotain.
Ensin tietysti kannattaa miettiä, paljonko sitä ajoa on, kannattaako olla bensa vai dieseli. B-korttivehkeissä hlö-auto diesel on aika kallis ylläpitää pienillä ajoilla ja isoilla ajoilla isommat bensakoneet voi olla käyttökuluiltaan kalliita.
Hiluxilla ei laillisesti matkusta kuin kaksi henkeä ja manuaaliset napalukot ei ole äkkinäisessä tarpeessa kovin kätevät: esim kaupungissa normaalisti ajelet takatuupparina ja tuleekin se jäinen ylämäki... Tämmöistä tilannetta katseltiin pari viikkoa sitten. Ei kun auto keskelle tietä parkkiin ja lukkoja kääntämään. Ja napalukot päällä vähäisestä tehosta häviää paljon. Oman kokemuksen perusteella 4wd ei myöskään mene takavedolla lähellekään sinne mihin pelkkä takaveto, se todella vaatii nelivetoa. Nelikon takajousitus on ehkä vähän jäykempi tai jotain. 110 hiluxista nelikkohiluxia ajellut työn puolesta , itsellä vanhempi takaveto. Ja lavat varsinkin ruostuvat. Ja voimaa saisi olla enemmän.
Terrano on ihan kätevä ja eikös ne ole jopa 7hlö autoja, tosin ahtaita siihen. Meni hangessa ainakin mukavasti. Töissä tämmöistäkin ajelin, en osta itselle, kun en vaan enää nissania osta. Se on vaan minun periaate, ei perustu faktoihin.
2001 pitkä td hiace oli myös ihan positiivinen yllätys. Ei raketti mutta tasavahvaa vetoa, näitähän saa myös bussina. Oli töissä hippiosaston käytössä, vetivät kärryä ja sellaiset transpeedit renkaina, pääsin sillä silti pahaan paikkaan ja poiskin. Kääntösäde kylläkin luokkaa lentotukialuksen luokkaa. Kulutus siedettävä. Jokusen tuhannen ajoin tuolla.
Viime kesän ajelin Opel mokalla, matala maavara ja pienihän se autoksi on mutta menee paremman puutteessa. Jos ei mitään varsinaista offia aja, niin pääsee silläkin. 8litran kulutus 1,4 turbolla.
No previa 4wd, ruostettahan niissäkin on, ikääkin alkaa ekan polven autoilla olla. Ei mikään metsäauto, pitkä akseliväli ja suhteellisen matala (korkeampi kuin ooppeli). Näppärämpi kääntymään kuin hiace, menee kohtuullisesti pehmeässäkin maastossa ja kyytiin mahtuu 7-8hlö. Bensaakin vie kuten isommat autot. Ei ehkä luotettavin Toyota mutta pärjää volkkarille :D
Chryslerin voyager, on myös nelivetoja. 3.3:lla awd mallilla on tullut ajeltua. Vaihteisto taitaa olla heikko paikka. Bensaa meni 12l huitteilla, samaa luokkaa previalla.
Astroja ei ole nelivetona tullut ajettua mutta takaveto 4.3tbi:llä on selkeästi taloudellisempi kuin nelikko previa ja voyager. Ruostuu kyllä, suurin osa pakuja kovalla takapenkillä. Nelikot taas usein 7-8hlö.
Jeeppi on ollut työn alla vuoden ja sitä on saanut harrastaa, on hitsattu ja laitettu uutta osaa. Amerikan sähköt on yksinkertaisia mutta huonosti suojattuja, kontaktivikoja yleisesti aika paljon. Jeeppi on vuoden aikana nähnyt tietä 20km, joten kulutus on vielä näkemättä. Meni jopa hangessa takavedolla ja nelivedolla on käyty metsässäkin, ihan vakio on.
En osaa kyllä sanoa mikä olisi paras, ehkä se ruosteeton Toyota ;)
Alkuperäiseen kysymykseen tarjontaa (<4000€)
http://www.nettiauto.com/vaihtoautot?id_car_type=5&pto=4000&sortCol=price&ord=DESC&page=1
Tuolta vain valkkaa parhaan. :) jo tulleiden vihjeiden perusteella.
Paljon on hyviä vaihtoehtoja tullut. :)
Itselläni heräsi mielenkiinto WJ Grand Cherokeeseen. Mimmosia vehkeitä nuo on, ja varsinkin kasikoneella olevasta kokemuksia kaipailisin :rolleyes: Onko tuollaiset kuin lepposia ajella ja mahtaako ne nahkajakkarat olla semmoset sohvat niin kuin jenkissä kuuluu?
Miten tuon nelivetojärjestelmä mahtaa olla toteutettu?
Paljon on hyviä vaihtoehtoja tullut. :)
Itselläni heräsi mielenkiinto WJ Grand Cherokeeseen. Mimmosia vehkeitä nuo on, ja varsinkin kasikoneella olevasta kokemuksia kaipailisin :rolleyes: Onko tuollaiset kuin lepposia ajella ja mahtaako ne nahkajakkarat olla semmoset sohvat niin kuin jenkissä kuuluu?
Miten tuon nelivetojärjestelmä mahtaa olla toteutettu?
Kasikoneisesta ei tietoa, mutta ajettavuus täys 10. Itellä oli 2.7crd, ja sillä pisin reissu kaverin kans ajettii yli 1200km putkee vuorokaudessa. Eikä tarviny yhtää selkää tai persettä valittaa... Jakkarat on ku istuis hyvässä sohvatuolissa. Muutenki ajomukavuus kohillaa, hiljanen yms.
ImacInnes
14.03.2015, 08:05
Terve.
Ei se ole autonvalinnan vaikeus vaan MAHDOLLISUUS!!
On hienoa kun mahdillisuus valita.
Itse olen kohtapuolin luopumassa -02 Cherokeesta ja hankkimassa tilalle Jeep Grand Cherokee ZJ mallin.
Syyt ovat seuraavat:
-02 Cherokee ei ole enään risukeuloineen maastoon tarkoitettu eikä siitä suomessa sellaista voi rakentaakkaan. Onneoton vetopaino.
Jeep Grand Cherokee ZJ
Kierrejouset ja jäykät akselit, alusta toimii jo vakiona hyvin.
Pystyy suomessakin rakentamaan riittävästi ja saa vielä leimattuakin, puskurit, helmat, vinssi, alustasarja yms.
Vetopano 3500kg
Tilava, mukava.
Osia saa helposti ympäri maailman.
Konevaihtoehtoja löytyy, 6 konetta, V8 konetta, Dieseliä.
Ja kun suomessa ollaan niin ruostettahan löytyy enenmin tai myöhemmin joten kannattaa koittaa katsoa mahdollisimman ruosteeton peli tai voi tulla vastaan aika savotta.
Suosittelen
Jeep Grand Cherokee WJssä hieman rajoitetummat rakentamismahdollisuudet, vaan pystyyhän semmoisestakin tekemään toimivan safaripelin kuten JERKKU on tehnyt.
Käy ihmeessä koeajamssa useampaa yksilöä jos on mahdollisuus niin, huomaat kyllä mikä niistä on sun tuleva Jeeppisi. ;)
t. Ismo Ämmä
Paljon on hyviä vaihtoehtoja tullut. :)
Itselläni heräsi mielenkiinto WJ Grand Cherokeeseen. Mimmosia vehkeitä nuo on, ja varsinkin kasikoneella olevasta kokemuksia kaipailisin :rolleyes: Onko tuollaiset kuin lepposia ajella ja mahtaako ne nahkajakkarat olla semmoset sohvat niin kuin jenkissä kuuluu?
Miten tuon nelivetojärjestelmä mahtaa olla toteutettu?
Mopoajokelit painaa niin kovaa päälle, että piti viettää useampi ilta tallissa kakspyöräisten kimpussa ja jäi bittimaailmakin hiljaiselolle.
Pistin kummiskin suht laajan hakuagentin päälle ja sähköpostiin kilisee meiliä kiitettävään tahtiin. Onneksi tässä on aikaa kattella autoa rauhassa, toki nyt tuli lähiseudulta Cherokee myyntiin, niin ajattelin kaverin kans käydä sen kurkkaan just in case :)
Millasia nuo V6 bensa Pajerot vs cherokee on? Yks pätkä olis kiikarissa ja verrokkina tuo Cherokee.
Tai no, samahan se on laittaa molempien id:t tähän:
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/7132692
http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/7122090
Kävin koeajaan myös yhtä 4Runneria v6 bensana, mut en siihen oikeen lämmennyt vielä ainakaan.
Millasia nuo V6 bensa Pajerot vs cherokee on? Yks pätkä olis kiikarissa ja verrokkina tuo Cherokee.
Silmää räpäyttämättä noista kahdesta ottaisin tuon Pajeron. Kuvien perustella olis vallan mainio peli hintaisekseen.
Minä ottaisin noista Jeepin, tosin minulla on tämä merkkivamma ehkä vähän vaikuttamassa.. :p
Tosin ihan järkiperusteluna, Jeep on noilla kilsoilla hikiseen sisäänajettu. Jos ei ole pahasti ruostevammainen koripalkkien, helmapalkkien tai lattian osalta, ei tarvitsisi miettiä hetkeäkään. Koneella ajaa vielä toiset 20 vuotta, ja automaattilaatikkokin japanilaisena tuotoksena yleensä kestää enemmän kuin pitkään.
edit: Tuli armeijassa ajettua molempia härveleitä, tuollaista vanhaa pätkä- Pajeroa (dieseli tosin), toisena ajopelinä oli silloin vuokra- Jeep Cherokee 2.5 litran bensalla ja manuaali. En silloin vielä omistanut omaa autoa ollenkaan, ajokilsoja tosin oli takana jo kohtuu paljon. Silloin tykkäsin Jeepistä kaikin puolin enemmän, eikä ole kyllä mieli muuttunut tänäkään päivänä. Ainakin omaan makuun Jeepissä kaikki tuntui paremmalta, eikä se armeijan silloin muutaman vuotta vanha Pajero ollut mitenkään loppuunajettu romu ollenkaan :)
Pahero oli menny jo, liekkö ollu palstalaisia? :)
PunisherFIN
07.04.2015, 19:51
hyvä vaan, ettet menny tekemään elämäs suurinta virhettä. mitsuista ei löydy mitään hyvää sanottavaa :D
Kävin koeajaan Jeepin. Melkonen kulkuneuvo farmari vectraan verrattuna! :)
Pienipuoli hyppäs kerran jakiksesta pois paikaltaan, en tiiä liekkö ollu käyttäjävika. Jakiksen kahva oli aivan sairaan jäykkä, onko normaalia?
Minkä ikästä jeeppiä tyyppäsit?
Minkä ikästä jeeppiä tyyppäsit?
1994
Kävin koeajaan Jeepin. Melkonen kulkuneuvo farmari vectraan verrattuna! :)
Pienipuoli hyppäs kerran jakiksesta pois paikaltaan, en tiiä liekkö ollu käyttäjävika. Jakiksen kahva oli aivan sairaan jäykkä, onko normaalia?
Minulla ainakin on jakolootan kahva todella jäykkä mutta tuossa nyt on ollut kaikkea muutakin, niin en tiedä näin yhden raadon kokemuksella, kuuluuko sen olla.
Mutta jos se on tuo minkä linkitit, niin näyttää aika ryhdikkäälle, onko joku korotussarja jopa? Siistin näköinen.
Ainut mikä kuvasta pisti silmään, niin raidetangon ja etuakselin päällä näkyy jotain roiskeita. Jos on tieltä hypännyttä kuravettä, niin ei sitten mitään mutta jos jotain ylhäältä valunutta, niin kannattanee kiinnittää huomiota.
Kummalla koneella rav 4 kannattaa hankkia, jos vuosimalli 2005-2008 sekä bensa? Ja minkälainen nelivetojärjestelmä näissä on?
Kummalla koneella rav 4 kannattaa hankkia, jos vuosimalli 2005-2008 sekä bensa? Ja minkälainen nelivetojärjestelmä näissä on?
99% ajasta etuveto ja takapää hyppää peliin kun etupyörät alkaa sutimaan. Toi tojon nelivetosysteemi on testeissä todettu huonoksi, vähänkään enempi rasitusta niin systeemi kuumenee liikaa ja hupsista, auto on täysin etuvetoinen. Eli ihan normi citymaasturi, jolla voi brassailla Anttilan parkkipaikalla :D
EDIT: osta saman ikäinen Suzuki Grand Vitara niin saat kunnon nelivedon (lukittava keskitasauspyörästä + alennusvaihteisto)
Kummalla koneella rav 4 kannattaa hankkia, jos vuosimalli 2005-2008 sekä bensa? Ja minkälainen nelivetojärjestelmä näissä on?
Näissä rav4 malleissa uudemmissa 4-veto järjestelmä mennyt huonompaan suuntaan. Elikkäs mitä vanhenpi rav4 sen parempi. Ensimmäisessä mallissa jopa keskilukko + takaperässä torsen"lukko"(varustetasosta riippuen)
Toisessa mallissa -03 asti taakse saanut halutessaan torsen perän. Keskellä visco. Faceliftissä -03 lopulla torsen korvautui luistonestolla.
-05 uudempaa ei kannata edes ajatella, jos "oikeaa" neliveto autoa haluaa. Citymaastureitahan nämä vanhemmatkin on, kun esim. alennusvaihteet puuttuu, mutta näistä -05 vuodesta eteenpäin tehdyistä voisi jättää sen maasturi sanan kokonaan pois. :)
Kävin koeajaan Jeepin. Melkonen kulkuneuvo farmari vectraan verrattuna! :)
Pienipuoli hyppäs kerran jakiksesta pois paikaltaan, en tiiä liekkö ollu käyttäjävika. Jakiksen kahva oli aivan sairaan jäykkä, onko normaalia?
Itellä korjaantu pikkupuolen pois hyppiminen jakiksen vivustoa säätämällä, mutta voihan se toki johtua muustakin.
Pikkupuolen päälle laitossa minua opastettiin, että helpoiten menee, kun auto rullaa hitaasti eteenpäin ja nopealla liikkeellä pikkupuoli päälle ja sillä tavalla meneekin helposti omassa jeepissä.
Tuo ylemmän linkin Jeeppi seisoo nyt pihassa. Päästiin myyjän kans hinnasta sopuun. :)
Autoa katselemassa itselle pitkästä aikaa. Edellisestä kerrasta onkin jo 12 vuotta, joten tavallaan aloittelijoita ollaan. Nelikko arkikäyttöön max 4 tonnia. Kilometrejä tuskin paljon yli 20 tkm/v.
Varsinaiset henkilöautot olen pitkälti hylännyt. Maavaraa saisi olla hiukan enemmän, aika huonoja teitä tulee kalareissuilla ja kotinurkillakin ajeltua. Kahdella paikalla luultavasti pärjäisi, kolme olisi jo luksusta.
Tojon merkki on ollut otsassa jo 18v, mutta jonkin verran avointa mieltä voisi löytyä, jos perusteet ovat hyvät. Hakusessa on siis luotettava ja kohtuu helposti remontoitava käyttöauto, reiluhko vetokyky on plussaa. Kulutus ei saa olla järkyttävä. Offipeli on sitten erikseen.
Tällä hetkellä pajero mielessä ensimmäisenä, diisselipakuna. Disco ei ajatuksena mahdoton, mutta tarjontaa on vähän. Muita ideoita?
Muita ideoita?
No missäs se HJ on???
No missäs se HJ on???
No niin... Kopan takapää olis tehty ja toinen helmakin, puuttuu vaan aikaa.
Pikkupuolen päälle laitossa minua opastettiin, että helpoiten menee, kun auto rullaa hitaasti eteenpäin ja nopealla liikkeellä pikkupuoli päälle ja sillä tavalla meneekin helposti omassa jeepissä.
Jep näin, pieni puoli menee hyvin päälle kun auto "rullaa" suoraan tasasella kävelyvauhtia hitaammin ja nykäisee "määrätietoisesti". Iso puoli päälle paikallaan. Ja vaihdekeppi kannattaa pitää N asennossa kun jakiksen vipua kääntelee :eek:
Ja vaihdekeppi kannattaa pitää N asennossa kun jakiksen vipua kääntelee :eek:
..koskee vain pikkupuolen päälle- ja poispäältä ottoa ;)
Pallihiki
02.08.2015, 11:31
Kertokaas viisaammat :D Ja pakko kysyä täällä kun ei parempaakaan paikkaa löytyny, ja tietoa vaan ei löydy mistään.
Mitenkä menee tämä double cabbien pakettiauto verotus ? Esim:
Kun joissakin ilmotuksissa puhutaan että 5 paikkainen pakettiauto (navara , hilux) pienemmällä verolla, niin paljon se pienempi vero on ?
Esim tämä: http://www.nettiauto.com/nissan/navara/7407232
http://www.nettiauto.com/nissan/navara/7401028
Onko tämä 5 paikkainen paketti auto pienellä pakettiauton verolla, vai onko nämä kaikki "5 paikkaiset pakut" kaksikäyttö autoja ? jolloin dieselvero on sen lähemmäks 900 €
BJ-40/76
02.08.2015, 21:37
Kertokaas viisaammat :D Ja pakko kysyä täällä kun ei parempaakaan paikkaa löytyny, ja tietoa vaan ei löydy mistään.
Mitenkä menee tämä double cabbien pakettiauto verotus ? Esim:
Kun joissakin ilmotuksissa puhutaan että 5 paikkainen pakettiauto (navara , hilux) pienemmällä verolla, niin paljon se pienempi vero on ?
Esim tämä: http://www.nettiauto.com/nissan/navara/7407232
http://www.nettiauto.com/nissan/navara/7401028
Onko tämä 5 paikkainen paketti auto pienellä pakettiauton verolla, vai onko nämä kaikki "5 paikkaiset pakut" kaksikäyttö autoja ? jolloin dieselvero on sen lähemmäks 900 €
Tuon ikäluokan pakut on henkilöauton dsl-verolla, mikäli istumapaikka/paikkoja on etupenkkien takana.
Siis jos pakuksi rekisteröity, niin max. nopeus (yleensä) 100 km/h, ja vakuutukset /käyttömaksu pakun mukaan.
Ja jos olisi vanhempi, olikohan 2001??? niin käyttömaksu voi pakuna olla paljon suurempi, kuin henkilöautona...
Ja tämä ulkomuistista, kannattaa tarkistaa.. ja suotavaa korjata...
Elikkä olis tarjolla suzuki grand vitara 2.5 v6 noin 200tkm ajettu osaatteko sanoa mitä kannattaa kattelle autosta ku meen ens viikolla koeajamaan? Kiinnostaa myös tietää millasia vikoja kys autosta on ilmaantunut? Auto ois itelle ensimmäine neliveto auto nii vähä hakusessa nää hommat vielä! :)