Kumpaa se kannattaa muuttaa perän.-vai jakolaatikkon välityksiä?? kyseessä on patrolli!
Riippuu siitä mitä haluat. Periaatteessa välityksiä kannattaisi tihentää mahdollisimman loppupäästä, esim. perävälityksien tihentäminen päästää kardaanit ja laatikot vähemmällä, koska vääntö "kertautuu" vasta niiden jälkeen. Napavälitys on voimansiirron kannalta paras mahdollinen paikka, maksimivääntö on vaan rengasta pyörittävällä akselilla, ja vetaritkin pääsevät pikkuväännöillä nopeasti pyöriessään. Napavälityksiä on mm. kuorma-autoissa ja porttaaliakseleissa. Kardaanit pyörii hieman nopeampaa jos välityksiä tihentää loppupäästä/peristä, mutta tämän ei pitäis haitata koska ne on kuitenkin mitoitettu/tasapainotettu pyörimään suurinpiirtein kampiakselin vauhtia, joissain tapauksissa jopa nopeammin.
Perävälityksien muuttaminen vaikuttaa samalla tavalla (samassa suhteessa) sekä isolle- että pikkupuolelle, jakolootien välitykset saattavat muuttaa vain toista tai molempia, esim. rooverin LT230 jakolootaan saa erilaisia välityksiä vain pitkälle puolelle, pikkupuoli on aina vakio.
Patrollista en tiedä tarkemmin, mutta jos tilanne olis niin onnellinen että sekä periin että jakolootaan olis soppeleita välityksiä tarjolla, niin kannattanee valita helpommat ja halvemmat. Jos menee suurinkaanpiirtein tasan niin itse valitsisin ehdottomasti perävälitykset tuo "kestävyyden kannalta kannattaa tihentää loppupäästä" -"säännön" takia.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."